CORONA OMBOEKBELEID

CORONA OMBOEKBELEID

Door Maike Lenders op 15 maart 2020

Update 16-6-2020
Op de website van IATA Travel Centre tref je per land actuele overheidsmaatregelen aan, die overigens niet alleen toezien op de situatie van Corona. 


HOE GAAN WE OM MET JE VAKANTIE IN RELATIE TOT HET CORONAVIRUS?

Heb je een reis geboekt bij Travelhome en wil je deze graag omboeken in verband met de uitbraak van het coronavirus? Dat begrijpen we. We kunnen de onrust niet wegnemen, maar denken natuurlijk met je mee over alternatieven en mogelijkheden. Want als er één ding is dat we belangrijk vinden, is het dat jij onbezorgd en met plezier op vakantie kunt. Daarom maken we omwille van deze vervelende situatie graag een uitzondering voor jou, aanvullend op onze huidige reisvoorwaarden. We realiseren ons dat niet elke reisorganisatie zo coulant is in haar omboekbeleid.

Advies ministerie van Buitenlandse Zaken

Natuurlijk kunnen we niet voorspellen hoe het virus zich ontwikkelt, we houden vanzelfsprekend het nieuws per land nauwlettend elke dag in de gaten. Daarin volgen we het advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Uiteraard staat voorop dat wij als Travelhome je natuurlijk niet op vakantie laten gaan naar een bestemming die onveilig wordt geacht. Wij staan voor een onbezorgde vakantie, waarin plezier voorop staat. Daar horen zorgen over veiligheid natuurlijk niet bij. Je mag op ons rekenen!

Wat betekent dit voor mijn reis?

We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op óf staan inmiddels al met je in contact. We denken daarin graag met je mee. Omdat we vinden dat onbezorgd en met plezier op vakantie gaan vanzelfsprekend is bij Travelhome, bieden we je de volgende regeling aan:

  • Vertrek je binnen nu tot en met 31 juli? Helaas kunnen wij je nu door de zeer ingrijpende maatregelen wereldwijd geen onbezorgde vakantie garanderen. Travelhome heeft daarom besloten om alle pakketreizen met vertrek tot en met 31 juli (uitzondering zijn bestemmingen met een 'geel' reisadvies) niet meer uit te voeren. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om je reis direct kosteloos om te boeken naar een andere vertrekdatum of je een Travelhome-voucher (ANVR/SGR) aan te bieden. Hiermee kun je rustig op een later moment een andere reis bij Travelhome uitzoeken.
  • Vertrek je vanaf 1 augustus? Voor je vertrek vanaf 1 augustus gelden onze reguliere omboek- en annuleringsvoorwaarden. Omdat de ontwikkelingen erg snel gaan en we niet kunnen voorspellen hoe de situatie er dan uitziet, nemen we hier op een later moment een besluit over. Vanzelfsprekend volgen we de ontwikkelingen nauwlettend.

Deze bovenstaande regeling is van toepassing voor Travelhome. Voor de reisbedrijven van FOX Verre Reizen, Pharos Reizen en ANWB Ledenreizen is een ander beleid van toepassing.

Boek je een reis om, naar een andere vertrekdatum en is deze duurder dan je oorspronkelijk geboekte rondreis? Dan betaal je helaas wel het prijsverschil tussen beide vertrekdata. Vanzelfsprekend geldt dat andersom ook. Hetzelfde geldt ook als je een geheel andere rondreis of vakantie boekt bij Travelhome.

Laat ons je adviseren

Onbezorgd op vakantie, met de zekerheid van ANWB. Daar staan wij voor en mag je van ons verwachten. Daarom denken we graag met je mee over alternatieve reisbestemmingen. We begrijpen dat dit veel gedoe voor je is, daarom ondersteunen we je er graag bij. Het is immers al vervelend genoeg dat jouw eerste keuze vervalt. Voorop blijft staan dat je bij Travelhome zorgeloos en met plezier op vakantie kunt. Waar dat ook ter wereld is. Bij ons werken immers echte reisspecialisten met jarenlange ervaring en kennis van de hele wereld. Je mag op ons rekenen, we adviseren je graag!

Omboeken naar een andere reisbestemming

Wil je je vakantiebestemming wijzigen? Met de voorwaarden die in dit document staan is dat mogelijk. Je bent helemaal vrij in je nieuwe vakantiekeuze. Wij bieden als onderdeel van ANWB immers de hele wereld aan. Het is belangrijk om te weten dat deze voorwaarden gelden voor pakketreizen van Travelhome. Ook is het belangrijk om te weten dat deze voorwaarden alleen gelden voor reizen, met oorspronkelijk  vertrek in bovenstaande reisperiodes waarin nu niet gereisd kan worden en die nu online op de diverse reiswebsites staan. Je vakantie boeken met vertrek in 2021 behoort tot één van de mogelijkheden.


Heb je een vakantie geboekt naar Amerika, maar wil je naar Canada? Wordt geregeld! Van Europa naar buiten Europa of andersom? Daar maken wij als onderdeel van ANWB geen probleem van.


Met dit omboekbeleid zeggen wij ook dat annuleren niet nodig is. De situatie rondom de uitbraak van het coronavirus is onzeker, daar kunnen we helaas weinig aan veranderen. We blijven graag in nauw contact met je, door middel van e-mail of telefonisch contact. Voel je vrij om ook contact op te nemen met ons klantcontactcentrum als je vragen hebt, we beantwoorden ze graag voor je. Zeker is dat jij onbezorgd op vakantie kunt, met de zekerheid van ANWB.


Onze reisspecialisten weten precies hoe ze je het beste kunnen adviseren. Wel is het handig als je het telefoonnummer belt waar je je initiële vakantie bij geboekt hebt, zo zorgen we samen dat er geen onduidelijkheden ontstaan. We moeten daarbij wel eerlijk zeggen dat onze telefoonlijnen drukker zijn dan je gebruikelijk van ons mag verwachten. collega’s zijn te bereiken op de volgende nummers:
Travelhome: 040 211 3938

Openingstijden Travelhome
ma t/m vr van 09.00 tot 17.00 uur (Telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 14.00 uur).


Disclaimer
• Dit coulancebeleid corona i.v.m. de uitbraak van het coronavirus is een aanvulling op de algemene voorwaarden van ANWB Reizen (dat wil zeggen: de labels FOX, Pharos Reizen, ANWB Ledenreizen, Kampeerreizen van ANWB en Travelhome).
• Travelhome heeft te allen tijde het recht om het coulancebeleid corona aan te passen in onder andere situaties waarin er sprake is van een technische storing, druk- of zetfout of er een verdenking van fraude bestaat.
• Travelhome behoudt zich het recht voor om het coulancebeleid te beëindigen, voorwaarden, bepalingen of informatie naar eigen goeddunken en zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen, zonder dat Travelhome daardoor op enigerlei wijze tot vergoeding van schade is gehouden jegens de deelnemers c.q. reizigers.
• Wijzigingen, stopzetten, of aanpassingen van de voorwaarden of de inhoud van dit coulancebeleid corona wordt door Travelhome bekend gemaakt via de website.
• Voor boekingen gemaakt via een Nederlands kanaal is Nederlands recht van toepassing.

 
Laatste update: 16-6-2020


VEELGESTELDE VRAGEN

Q: Ik twijfel er aan om mijn vakantie te annuleren. Wat nu?

A: Dat is een terechte vraag. Je kijkt immers uit naar je vakantie en ineens wordt deze onzeker door de uitbraak van het coronavirus. We begrijpen dat het erg vervelend voor je is. Helaas is de situatie en de ontwikkelingen die daaruit voortkomen erg onvoorspelbaar. Uiteraard betekent dat niet dat we ons neerleggen bij de situatie. We denken graag met je mee hoe we je kunnen voorzien van een zorgeloze vakantie. We adviseren je graag bij het kiezen van een nieuwe reisbestemming en/of een andere reisperiode. Hierbij hanteren wij de reguliere voorwaarden.


Je mag ons natuurlijk ook altijd bellen, deel je zorgen gerust met ons. Wij denken graag met je mee, want zorgen en vakantie gaan niet samen. Wil je toch liever je vakantie annuleren? Dan betaal je helaas wel de van toepassing zijnde annuleringskosten.

Q: Ik wil graag gebruikmaken van de geboden regeling. Hoe doe ik dat?
A: Heb je een pakketreis geboekt met vertrekdatum tot en met 31 juli 2020? (uitzondering zijn bestemmingen met een 'geel' reisadvies). Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om je reis direct kosteloos om te boeken naar een andere vertrekdatum of je een Travelhome-voucher van ANVR/SGR (ook bekend als Corona-voucher) aan te bieden. Hiermee kun je rustig op een later moment een andere reis bij Travelhome uitzoeken.

De bijbehorende voorwaarden van deze voucher vind je hier.

Heb je een vakantie geboekt met vertrekdatum vanaf 1 augustus? We willen je nadrukkelijk vragen ons klantcontactcentrum niet te bellen ivm de grote drukte.
Q: Verwacht ANWB Reizen een lastminute-drukte, omdat mensen omwille van de uitbraak van het coronavirus hun vakantieplannen uitstellen? En wat betekent dat voor mij?

A: We begrijpen heel goed dat vakantieplannen worden uitgesteld. Niets zo vervelend als de sluimerende onzekerheid of je reisbestemming nog wel veilig wordt geacht. Daarin volgen we nauwgezet iedere dag het advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken.


Ondanks dat, zien we inderdaad de trend ontstaan dat vakantieplannen worden uitgesteld. Daarmee verwachten we ook dat er later in het seizoen een lastminute-drukte gaat ontstaan. We blijven daarom graag vroegtijdig met je in contact als ANWB-reiziger, zodat je in ieder geval verzekerd bent van een nieuwe, fijne vakantie.


Heb je nog niet eerder bij ons geboekt, maar was je dat wel van plan of twijfelde je eraan? Voel je vrij om contact met ons op te nemen, via ons klantcontactcentrum of ons algemene e-mailadres. We voorzien je graag in advies. Of dat nu om je bestemmingskeuze gaat of om een specifiek vakantietype. Bij ons werken echte reisspecialisten met jarenlange ervaring en kennis van de hele wereld.

Q: Wat is het huidige reisadvies?
A: Het meest recente reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken luidt om niet te reizen naar het buitenland, mits het strikt noodzakelijk is. Dit reisadvies wijzigt in verband met de ontwikkelingen zeer regelmatig. Kijk voor het meest recente reisadvies op de website van Buitenlandse Zaken.
Q: Dekt mijn annuleringsverzekering de kosten als ik mijn geboekte reis wil annuleren of omboeken?

A: Of je kosten van het annuleren van je geboekte reis of je omgeboekte reis gedekt zijn, hangt af van het type verzekering dat je hebt afgesloten. Bekijk het overzicht van de voorwaarden per reisverzekeraar. Kijk voor alle ANWB verzekeringen op deze pagina.

Q: Mijn reis kan helaas niet doorgaan in verband met het Coronavirus, kan ik kosten van excursies, campings, stoelreserveringen etc. bij jullie claimen?
A: Dit zijn helaas kosten die niet vallen onder de reissom van Travelhome en daarom komen deze niet in aanmerking voor restitutie of coronavoucher waarde. Je kunt deze kosten proberen te claimen bij jouw reisverzekering of rechtstreeks bij de betreffende leverancier.
Q: Ik heb mijn reis noodgedwongen, eerder dan gepland, moeten beëindigen in verband met het Coronavirus. Kan ik kosten van excursies, campings, stoelreserveringen etc. bij jullie claimen?
A: Stoelreserveringen, campings, excursies, maaltijden, transfers, taxi etc. zijn helaas kosten die niet vallen onder de reissom van Travelhome en daarom komen deze niet in aanmerking voor restitutie. Je kunt deze kosten proberen te claimen bij jouw reisverzekering of rechtstreeks bij de betreffende leverancier.

Indien jouw vervangende vliegreis onverhoopt geen bagage meer inclusief had, dan vergoeden we wel de meerkosten voor 1 stuk bagage per persoon, tegen overhandiging van bon of afschrift. 
 
Q: Moet ik een voucher accepteren als mijn reis niet doorgaat?

A: Je reis kan vanwege de maatregelen rondom het coronavirus niet doorgaan. We bieden je nu een voucher aan. Ben je verplicht deze voucher te accepteren, als je ook recht hebt op teruggave van de reissom?


Op dit moment is er vanwege de wereldwijde uitbraak van corona sprake van een uitzonderlijke situatie, waarbij veel vakantiereizen worden geannuleerd. Hoewel er recht is op terugbetaling van de reissom, bieden reisorganisaties daarom in plaats van geld een voucher aan. Je kunt de voucher gebruiken om later een nieuwe reis te boeken.


Het voordeel van deze voucher is dat het bedrag wordt gegarandeerd door de SGR (Stichting Garantiefonds reisgelden). Dit is van belang als de reisorganisatie in financiële problemen komt. Gezien de huidige situatie is die kans nu helaas aanwezig. Heb je een voucher geaccepteerd en gaat de reisorganisatie failliet, dan kun je terecht bij de SGR. Dit geldt alleen voor reisorganisaties die deelnemen aan de SGR.


Er zijn wel voorwaarden verbonden aan deze regeling. De voorwaarden voor de dekking van de SGR vind je op de website van de SGR.


Organisatie zoals VvKR (Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties), GGTO of STO bieden ook een voucher aan in plaats van terugbetaling in geld. Ga dan op hun website na welke voorwaarden gelden voor de voucher. Mogelijk vallen zij ook onder de SGR.


Als je toch de betaalde reissom in geld terugbetaald wilt zien, dan heb je daar recht op. Uitbetaling zal echter enige tijd duren. Gaat in de tussentijd de reisorganisatie failliet, dan is terugbetaling van de reissom niet gegarandeerd en kun je  je wenden tot de curator. Het is in dat geval de vraag of je de  reissom nog zult ontvangen.

De voucher heeft dezelfde waarde als de reissom die voor de reis is betaald. Boek je later een duurdere reis, dan zal je het verschil bij  moeten betalen.