Vancouver

Door Marcel op 10 augustus 2015 0:47
Na een rustige vlucht met KLM zijn we rond 14.00 uur plaatselijke tijd aangekomen in het zonnige Vancouver. Nadat we met een shuttle bus naar het Coast Vancouver Airport Hotel zijn aangekomen, hebben we al onze koffers op onze kamer neergezet. Hierna zijn we op zoek gegaan naar een Mc Donalds om frietjes te gaan eten! Na het eten zijn we weer terug gegaan naar ons hotel om te gaan slapen. Morgenmiddag vertrekt onze cruise boot die ons vanuit Vancouver naar Alaska zal brengen. We zullen morgen na het ontbijt richting de rederij gaan om in te checken op deze boot.

Ketchikan

Door Marcel op 13 augustus 2015 4:38
Het is inmiddels woensdagavond en we zitten met zijn tweeën op ons balkon. Onze Tom ligt net in bed en slaapt binnen 5 minuten. Tijd om een update te schrijven van onze vakantie in Canada/Alaska. Afgelopen maandag zijn we met ongeveer 600 mensen aan boord gegaan van onze cruise boot, de Pacific Princes. Onze hut is niet erg groot maar heeft alles wat we nodig hebben. Via een schuifdeur kunnen we bij ons balkon komen en hebben we een schitterend uitzicht over de zee. Aan het eind van de middag zijn we gaan varen en rond 18.00 uur hebben we in het buffet restaurant gegeten. Hier kunnen we alle drie pakken wat we graag willen eten. Na het eten zijn we terug gegaan naar onze hut om te gaan slapen. Op dinsdagochtend vroeg uit de veren en op ons balkon enkele bultruggen en orka's gespot. De zonsopgang was echt fantastisch! Op dinsdag zijn we door de Inside Passage gevaren en hebben we meerdere walvissen (op grote afstand) en dolfijnen gezien. Op woensdag zijn we in Alaska aangekomen en in de plaats Ketchikan aan wal gegaan. De planning was om daar met een bootvliegtuigje een rondvlucht te gaan maken. Echter, door het slechte weer (regen en mist) kon dit niet doorgaan. Heel jammer want deze rondvlucht hadden we graag gedaan. Rond 14.00 uur zijn we weer vertrokken in Ketchikan om op weg te gaan naar Juneau, de hoofdstad van Alaska. Tijdens het avondeten hebben we een groepje dolfijnen gezien. Na het avondeten hebben we weer walvissen (op grote afstand) gezien. We vermaken ons prima op deze luxe boot. Onze Tom heeft genoeg te doen (er zijn ongeveer 30 kinderen tussen 5 en 16 jaar aanwezig). Voor deze kinderen is iemand aanwezig die zorgt dat ze allerlei dingen kunnen doen (knutselen, kleuren, spelletjes, etc). Tom vindt het prima en dan zijn wij ook snel tevreden. Morgen gaan we in Juneau met een bootje naar walvissen kijken. Volgens de bemanning van onze cruise boot is de kans zeer groot dat we walvissen gaan zien. We hebben er dan ook veel zin in!

Juneau

Door Marcel op 14 augustus 2015 4:14
Vanochtend zijn we rond 8.00 uur aangekomen in Juneau. Eerst was er nog wat bewolking maar in de loop van de ochtend verdween deze helemaal en is het een schitterende dag geworden (ongeveer 25 graden). Na het ontbijt hebben we een walvisexcursie gedaan. Eerst zijn we met een busje naar de haven gereden waarna we ongeveer 3 uur op het water zijn geweest. We hebben bultruggen, orka's, zeeleeuwen, dolfijnen, bruinvissen, zeearenden en zalmen gezien. De kans op het zien van een orka was volgens de gids klein maar het is ons gelukt! De groep zeeleeuwen betrof een groep van ongeveer 100 dieren. De mannetjes waren continu aan het vechten en maakten hierbij een enorme herrie. Een ervaring die we niet meer zullen vergeten. Tijdens de excursie hebben we meegewerkt aan een enkele natuuronderzoeken voor de Universiteit van Alaska Fairbanks. Een fuik hebben we opgehaald, hiermee hebben we o.a. een zeester en twee vissen gevangen en weer teruggezet. Na de walvisexcursie zijn we met een watervliegtuigje gaan vliegen in de omgeving van Juneau. Tijdens deze vlucht hebben we o.a. besneeuwde bergen en gletsjers gezien. Zo zullen we deze dag in Juneau niet snel meer vergeten. Na terugkomst op de boot hebben we gegeten en zijn we daarna naar onze hut gegaan. Vanavond vertrekken we rond 20.30 uur uit Juneau om naar Skagway te gaan varen. Hier gaan we een auto huren in de richting van Canada te gaan rijden.

Skagway

Door Marcel op 15 augustus 2015 5:28
Vanochtend vroeg opgestaan om de aankomst in Skagway te kunnen zien. Een heldere lucht geeft aan dat het vandaag weer een zonnige dag gaat worden. Na aankomst zijn we rond 7.00 uur gaan ontbijten in het 'vaste' buffet restaurant. Het ontbijt is altijd prima verzorgd en ook voor onze Tom hebben genoeg te eten (pannenkoekjes, kleine croissantjes, broodjes, verse ananas, toetjes en soms ook aardbeien en frietjes!) Na het ontbijt zijn we onze huurauto gaan ophalen. Na enig zoekwerk hebben we het verhuurbedrijf (AVIS) gevonden. Nadat alle papieren zijn getekend, zijn we op pad gegaan met onze Buick Regal, volgens mij een echte Amerikaanse auto. Nadat we het stadje zijn uitgereden voelen we ons al snel thuis. De route leidt ons o.a. langs stijle bergen met besneeuwde toppen en mooi gekleurde meertjes. Na ongeveer 30 kilometer te hebben gereden komen we bij de Canadese grens. Na de paspoortcontrole rijden we al snel verder in de provincie British Columbia en later naar de provincie Yukon. Na ongeveer drie uur rijden komen we aan bij het plaatsje Carcross. Hier rijden we doorheen en komen hierna bij Carcross Desert (woestijnachtig gebied) en een meertje (Emerald Lake). Dit meer ziet er echt schitterend uit door de zon die er voor zorgt dat het water groen en blauw verkleurd. Na het maken van enkele foto's zijn we weer teruggereden naar Skagway. Na het terugbrengen van de auto hebben we de gewinkeld in Skagway. Later zijn we weer aan boord gegaan om te gaan eten. Na het eten zijn we teruggegaan naar onze hut en hebben we rustig aan gedaan. Rond 20.00 uur zijn we weer vertrokken uit Skagway. Morgen en overmorgen gaan we naar de Glacier Bay National Park and Preserve. Dit beschermde natuurgebied (UNESCO) zullen we vanaf het water bekijken omdat we hier niet gaan aanmeren.

Glacier Bay

Door Marcel op 16 augustus 2015 4:45
Vandaag zijn we in de Glacier Bay geweest. Het weer zit weer mee, de zonnetje schijnt en er zijn bijna geen wolken te bekennen. Na het ontbijt zijn we naar het voordek gegaan om o.a. de gletsjers te zien die tot in het water lopen. Een aan boord geklommen medewerker van het National Park geeft een toelichting op wat we allemaal te zien krijgen. Van de gletsjers die we zien worden we een beetje stil. Echt prachtig om te zien! En dan ook nog met deze weersomstandigheden. Onze Tom zit ook op het dek maar hij speelt liever spelletjes op de IPad. Niets mis mee. Tijdens de rondleiding op onze cruiseboot zijn we ook weer een aantal dieren die we nog niet hadden gezien. Zeeotters en papegaaiduikers kunnen we aan onze lijst toevoegen. Het aantal bultruggen dat we zien wordt elke dag groter, maar nu hebben we ze ook vlak langs de boot gespot. Op een grote afstand zien we voor een tweede keer een grote groep zeeleeuwen. Als ik dit stukje schrijf, hebben we de Glacier Bay weer verlaten. We varen nu in de Golf van Alaska (Pacific Ocean) richting het noorden. Morgen gaan we naar het College Fjord. Straks nog even eten en daarna kruipen we vroeg onder de wol.

College Fjord

Door Marcel op 17 augustus 2015 4:57
Vanochtend zijn onze Tom en Judith naar Patricia geweest. Zij is aan boord om alle kinderen te vermaken. Een ruimte is speciaal ingericht met een TV met DVD en een spelcomputer. Ook heeft ze allerlei leuke dingen bij om te kleuren (o.a. een T-shirt, stoffen beertje, tekeningen). Tom heeft al een hele verzameling. Toen Judith en Tom zijn gaan kleuren heb ik de koffers gepakt omdat we morgen (helaas) van de boot afgaan. Hierna zijn we gaan lunchen in het restaurant en hebben we een tijdje met twee mensen uit Dallas zitten kletsen. Er zijn hier overigens veel Amerikanen aan boord. Onze Tom krijgt alle aandacht van deze vakantiegangers en ook de obers weten hem steeds weer te vinden. We varen vandaag in de College Fjord en het is mistig en regenachtig. Tussen 18.00 en 21.00 uur komen we in een gebied waar we naar gletsjers kunnen kijken. Gisterenavond hebben we tijdens het avondeten een groepje orka's vlak langs de boot zien zwemmen. Het blijft altijd weer mooi om deze dieren te zien. Judith ligt naar TV te kijken en Tom is de tekeningen die hij heeft gehad aan het kleuren. Rond 17.30 uur zijn we gaan eten. In de grill bar nabij het restaurant hebben we frietjes en hamburgers besteld! Tijdens het opeten ervan varen we langs de gletsjers. Een prima combinatie. Na het eten hebben we onze koffers verder ingepakt en voor de deur van onze hut gezet. We hebben nu (weer) WC problemen. Het is net of er een rat klem zit en hij piept als de beste. De technische dienst is het nu aan het repareren... Morgenvroeg moeten we vroeg opstaan omdat we rond 10.00 uur van de boot afgaan. Daarna worden we met een busje naar Het vliegveld gebracht. Vanuit daar worden we weer opgehaald door het camper verhuurbedrijf. Nadat we de camper hebben opgehaald, gaan we eerst naar de supermarkt om etenswaren te kopen. We zullen een nacht op een camping in Anchorage verblijven. De volgende dag rijden we naar Seward. We zullen daar o.a. gaan zeekajakken.

Anchorage

Door Marcel op 18 augustus 2015 4:13
Vanochtend vroeg zijn we met het cruiseschip in het natte en mistige Whittier aangekomen. Na het uitchecken zijn we met een bus naar het vliegveld van Anchorage gebracht. Tijdens deze rit van bijna 1,5 uur zij we door de langste tunnel van Amerika gereden. Eenmaal aangekomen op het vliegveld zijn we met een taxi naar het verhuurbedrijf gebracht. Daarna hebben we de camper opgehaald (alles is vlotjes verlopen) en zijn we eerst naar een supermarkt gegaan. Hierna zijn we naar de eerste camping gereden, Creekwood Inn in Anchorage. Hier hebben we een plekje uitgezocht en hebben we de koffers uitgepakt. Onze Tom heeft zijn (slaap)plekje al direct gevonden. Boven de cabine heeft hij zijn 'huisje' gemaakt! Op deze camping blijven we een nachtje slapen en morgenvroeg vertrekken we naar Seward (ongeveer 2,5 uur rijden). In Seward zullen we drie nachten op een camping verblijven. In deze plaats willen we gaan zeekajakken en zullen we waarschijnlijk ook het Sea Life Center gaan bezoeken.

Seward

Door Marcel op 19 augustus 2015 3:36
Kort na de middag zijn we aangekomen in Seward. De weg leidde ons door de bergen met besneeuwde toppen en snelstromende (gletsjer)riviertjes. We hebben ook een korte wandeling gemaakt. Judith dacht dat dit wel zonder bergschoenen zou kunnen, er was immers een pad aanwezig. Na ongeveer 10 minuten wandelen glijdt Judith uit en valt ze midden in de blubber! Tom en ik vinden het prachtig en komen niet meer bij van het lachen. We hebben in Seward eerst de excursies geregeld. Morgen ga ik een dag zeekajakken. Ik word eerst met een bootje naar de Aialik Bay gebracht waarna we gaan kajakken. Judith gaat met onze Tom de Kenai Fjords Wildlife Tour (boottocht) doen. We komen dan allebei in de Aialik Glacier Bay en misschien zien we elkaar dan wel! Op donderdag gaat Judith ook nog gletsjer wandelen. Dit is iets wat ze al een tijdje wil doen en wat door allerlei redenen niet van is gekomen. We staan nu op de prima camping Riley Creek in Seward. Ver weg van de drukke Highway en vlakbij een riviertje. Het weer is vandaag compleet anders dan gisteren, zon met wolken en er staat een aardig windje. Als ik dit aan het typen ben, zijn Judith en Tom spelletjes aan het spelen op de picknick tafel die bij onze plaats staat. Vanavond willen we nog even naar een gletsjer gaan kijken. Daarna gaan we wat eten en zullen we vroeg gaan slapen omdat het morgen een vroege en drukke dag gaat worden.

Seward (2)

Door Marcel en Tom op 20 augustus 2015 16:58
Op woensdag zij we vroeg opgestaan omdat de shuttle mij om 7.00 uur naar de startplek van het kajak avontuur zal brengen. Met ongeveer 25 mensen stappen we aan boord van dit taxi bootje. Onderweg zullen we ook naar wildlife gaan kijken. Als we na een uurtje varen een 'spout' zien van een bultrug gaan we langzamer varen. Op een afstand van 100 meter wordt de motor uitgezet en zien we twee bultruggen die voedsel ('kril') aan het zoeken zijn. Een van de bultruggen zwemt aan het oppervlak met zijn bek open en zuigt zo alles naar binnen waarna hij het met zijn baleinen filtert alvorens hij het doorslikt. Een stukje verderop zien we een bultrug met een jong. Het jonge dier laat zich goed zien door op zij te draaien en zijn witte vin boven het water uit te steken. Fantastic! Na enkele minuten verder varen zien we een orka. Dit volwassen mannetje heeft een borstvin van ongeveer 1,8 meter (!!) die als een speer boven het water uit steekt. Op zo'n moment voel je je echt heel 'klein'. Wanneer we verder varen zien we op grotere afstand nog een mannetjes orka. Waarschijnlijk vormen deze twee dieren een groepje en zijn ze nu even apart voedsel aan het zoeken. We varen verder naar de plek waar we gaan kajakken. We krijgen een korte uitleg en al snel zijn we onderweg. Het zeewater is ijskoud, ik schat maximaal 5 graden Celsius. Het water is door de gletsjer troebel gekleurd. Als we dichterbij de gletsjer komen gaat de wind steeds harder waaien. We moeten nu echt alle zeilen bijzetten om een beetje vooruit te komen. Regelmatig horen we ijs van de gletsjer in het water vallen. Op ongeveer 500 meter van de gletsjer draaien we om om in de luwte bij een eiland verderop onze lunch op te eten. Een sandwich met kalkoen (de kaas er direct afgehaald!) eten we snel op om verder rond het eiland te gaan varen. We zien een zeeotter op zijn rug in het water liggen alsof er geen wind en stroming is, zo relaxed! Ook de papegaaiduikers die we zien blijven leuk om te zien. We varen naar een ander eiland en zien allerlei spleten en gaten die we vanuit een grote boot nooit zouden zien. In enkele spleten lukt het ons om in te varen kunnen en dat doen we dan ook. Eenmaal terug op de 'startplek' halen we alle spullen uit de kajak en gaan we weer aan boord van de shuttle en varen terug richting Seward. Onderweg stoppen we nog even bij een groep zeeleeuwen die aan lekker aan het zonnen zijn. Ook zijn er een aantal aan het vechten en speelt sommige in het water. Tijdens het kajakken zijn Judith en onze Tom met de Kenai Fjord tourboot gaan varen. Ze hebben ook bultruggen, papegaaiduikers (2 soorten), zeeleeuwen en nog een aantal andere zeevogels gezien. Fantastisch! Als ik dit stukje schrijf is het inmiddels donderdagochtend. Judith is gaan douchen en onze Tom is aan het kleuren. Volgens school zou Tom kleuren niet leuk vinden?! Sommige stiften (blauw, geel, groen, bruin en rood) zijn al leeg. Tom vraag of Jens nieuwe stiften kan komen brengen? Van Tom mag je we bij hem in zijn 'huisje' slapen. Vandaag gaat Judith wandelen op een gletsjer. Met onze Tom ga ik dan naar het Sea Life Center. Van de chauffeur van de shuttle bus heeft Judith gehoord dat in deze 'dierentuin' zieke zeedieren worden opgevangen. Rond 11.30 uur begint het avontuur voor Judith en rond 18.00 gaan we haar weer ophalen met de camper. In de tussentijd gaan we kijken in het 'zeedierenziekenhuis'.

Seward (3)

Door Marcel, Judith en Tom op 21 augustus 2015 6:40
Vanochtend hebben we Judith weggebracht naar Exit Glacier Guides. Dit is het bedrijf waarmee ze gaat gletsjer wandelen. Het weer is (weer) prachtig en Judith heeft zin om te gaan wandelen. Ik ben met Tom naar het Alaska Sealife Center in Seward gegaan en het was interessant om de dieren waarvan we er al vele in het wild hebben gezien, eens van dichtbij rustig te kunnen bekijken. Onze Tom vond de vier zeeleeuwen (zowel boven water als onder water achter een glazen wand) het leukste. Deze dieren (die zijn echt groot!) waren continue met elkaar aan het spelen en dat was een leuk gezicht. Ook hebben we twee grijze zeehonden gezien. In een bassin waren verschillende zeevogels (papegaaiduikers, alken, ijseend, etc) en (zee)vissen (o.a. zalmen en forelachtigen) aanwezig. Tom heeft ook zeesterren gezien en hij heeft er een paar aangeraakt. Ook hebben we plankton en mini kwalletjes gezien. Nadat we weggingen heeft Tom in het winkeltje veertien plastic zeediertjes gekocht waarmee hij nu aan het spelen is. Het was een hele leuke middag! Eenmaal terug in de camper ben ik alvast eten (nasi) gaan koken. Verse groenten gesneden en rijst gekookt. De nasi kruiden hebben we hier gekocht. Zo hoeven we alleen maar de nasi in de magnetron op te warmen en een eitje te bakken als we Judith hebben opgehaald. Nadat we Judith hebben opgehaald, zijn we toch nog even teruggegaan naar het winkeltje bij het Sea Life Center. 's Middags heb ik daar een paars petje met vlinders erop zien liggen. Omdat ik niet wist of deze zou passen (hij lag bij de kinderkleding) durfde ik hem niet te kopen. Judith zag het petje en heeft hem direct opgezet. Hij past prima en daarom hebben we hem gekocht. Ik ben vandaag gaan gletsjer wandelen, eerst een stevige wandeling gemaakt naar de exit gletsjer toe, met een hoogteverschil van 450 meter. Dit was een schitterende wandeling! Hierna met ijsbrekers onder mijn schoenen ongeveer anderhalf uur op de gletsjer gewandeld. Het was super, wat voel je je dan klein in zo'n enorm natuurwonder. Het gletsjer ijs ziet er schitterend uit en met name als de zon er op schijnt. Morgen rijden we naar Talkeetna en laten we de zee achter ons. We blijven daar een nacht op een camping staan om de dag erna (als de weersomstandigheden het toelaten, want je weet het nooit hier in Alaska) te gaan vliegen met K2 Aviation. De vlucht heet de Denali Grand Tour (met landing op het ijs op een berg in de buurt van Mount Mc Kinley, de hoogste berg in Alaska).

Talkeetna

Door Marcel op 22 augustus 2015 2:54
Vanochtend zijn we rond 8.30 uur vertrokken uit Seward. Na een rit van ongeveer 5 uur zijn we rond 14.00 uur in Talkeetna aangekomen. Als eerste zijn hebben we de kleine winkeltjes in het centrum van het dorp bezocht. Daarna zijn we naar K2 Aviation gegaan om te vragen waar en hoe laat we precies morgen ons moeten melden voor onze rondvlucht. Bij de vluchtbaan is een kleine speeltuin aanwezig waar onze Tom gelijk gaat spelen. Na ongeveer een uur zijn we naar onze camping in Talkeetna gegaan. We zullen hier een nachtje blijven logeren. Deze camping ligt vlakbij het vliegveld en het treinstation in Talkeetna. De vliegtuigjes en de trein hebben we al gezien en gehoord. Morgen na het vliegen gaan we naar Denali National Park. In dit park hopen we o.a. wilde dieren (bruine beren, elanden, wolven) te gaan zien. Vanavond hebben we aardappels, erwtjes met wortelen en hamburgers gegeten (lekker hollands!). Verder gaan we vandaag niet veel meer ondernemen. Waarschijnlijk gaan we vanavond op tijd naar bed omdat we morgen weer vroeg vertrekken richting het vliegveld.

Talkeetna (2)

Door Marcel op 22 augustus 2015 21:55
Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om te gaan vliegen. Het is wel koud maar het zonnetje schijnt! Rond 8.30 uur hebben we ons bij de vliegmaatschappij K2 Aviation aangemeld. In verband met de sneeuwval van gisterenavond en de kou konden we wel gaan vliegen maar niet landen op een gletsjer. Ze konden ons wel een rondvlucht geven. Als we toch een gletsjerlanding wilde meemaken, adviseerde hij ons om te wachten tot 11.00 uur. Omdat we zeker een landing wilde meemaken hebben we dit toen gedaan. Vlak voor onze vlucht hoorde we dat er een harde noordenwind over de bergen heen waaide en dat er geen 'Denali Grand Tour' (vlucht om Mount Mc Kinley) kon worden gevlogen. Op advies van het bedrijf hebben we toen de 'Mc Kinley Flyer' met gletsjerlanding gedaan. Vlak voor de vlucht vroeg de piloot of er iemand naast hem wilde komen zitten. Twee mensen wilde dit graag doen, waaronder ikzelf. Op de heenvlucht heb ik dan ook naast hem mogen zitten en heb ik een fantastisch uitzicht gehad. De hoogste berg van Noord Amerika, Mount Mc Kinley (ongeveer 6200 meter) was duidelijk zichtbaar. We zijn nu 'lid geworden' van de groep van 30%. Blijkbaar kunnen slechts 30 % van de bezoekers de top van deze berg zien om dat deze vaak verscholen blijft tussen de wolken. Onze Tom is tijdens het mooiste gedeelte van de vlucht in slaap gevallen (is al vaker gebeurd). Ongeveer een uur en drie kwartier hebben we gevlogen en het was FANTASTISCH! De uitzichten over het Denali National Park (bergen, gletsjers, meren, bossen, rotsen, etc) waren echt adembenemend. De landing op de gletsjer ging ook prima en we hebben ongeveer 15 minuten met onze voeten in de sneeuw kunnen staan. Op de terugvlucht heb ik weer langs het raam gezeten en hebben we samen kunnen genieten van het mooie uitzicht. Eenmaal terug in Talkeetna hebben we een in de camper een boterham gegeten en wat gedronken. Daarna heeft Tom nog even in de speeltuin van de vliegmaatschappij gespeeld. Daarna zijn we vertrokken richting Denali. Deze rit duurt ongeveer 3 uur en zal ons naar de camping Riley Creek RV Park brengen. Deze camping is midden in het Denali National Park gelegen. Op deze camping hebben ze geen elektra (dit geldt overigens voor alle campings in dit gebied). We kunnen hiervoor op speciale tijden de generator in onze camper gebruiken.

Denali National Park

Door Marcel en Tom op 24 augustus 2015 3:07
Gisteren zijn we rond 18.00 uur aangekomen op onze camping, Riley Creek. Deze camping is gelegen midden in het Denali National Park. Nadat we macaroni hebben gemaakt en gegeten zijn we op tijd gaan slapen. Vanochtend zijn we niet heel vroeg opgestaan. Nadat we hebben ontbeten zijn we naar het Visitors Center gegaan om te vragen welke wandelingen we hier kunnen lopen. Na een korte toelichting zijn we met een kaart en enkele opties vertrokken naar de hoofdweg die dwars door het park loopt. Deze weg kun je tot ongeveer 22 kilometer zelf rijden. Na dit punt kun je alleen met een shuttle bus of moet je een kaartje hebben van de campings die nog verderop zijn gelegen. Anders kom je niet meer verder. Toen we met onze camper deze weg op zijn gereden zagen we na een tijdje een aantal auto's en mensen langs de weg staan. Dit betekent meestal dat er wildlife langs de weg te zien is en dat bleek nu ook het geval te zijn. We zijn gestopt en met onze camera en onze verrekijker zijn we gaan kijken wat er te zien was. Een groepje elanden! De groep bestond uit een aantal mannetjes en vrouwtjes. Met name de geweien van de mannetjes zijn zeer indrukwekkend om te zien. Nadat we verschillende foto's hebben gemaakt (de dieren stonden op ongeveer 50 meter afstand van de weg) zijn we doorgereden naar het verste punt dat we met de camper kunnen rijden. Daarna zijn we een korte wandeling gaan lopen die ons langs de Savage rivier leidde (ongeveer 1,5 uur retour). Via een bruggetje konden we aan de andere kant van de rivier komen en weer terug lopen. Daarna zijn we met de camper weer teruggereden en hebben een stukje terug nog een wandeling (Horse Shoe Trail, ongeveer 2 uur retour). Tijdens deze wandeling zijn we langs een water gelopen waar onze Tom weer veel steentjes in het water heeft gegooid. Ook zagen we een ijsvogel en enkele andere vogels (namen moet ik nog opzoeken

Denali National Park (2)

Door Marcel en Tom op 25 augustus 2015 3:08
Vanochtend hebben we de vroeg shuttle bus gepakt om verder in het Denali National Park te komen. Omdat deze bus wat vertraging had, zijn we iets later vertrokken in de richting van Eielson Visitor Center (ongeveer 100 kilometer in het park, 4 uur enkele reis). Eenmaal in de bus zagen we al snel enkele elanden (waarschijnlijk dezelfde groep elanden van gisteren). Vooral de grootte van een volwassen mannetje (ongeveer 2 meter hoog) blijft indrukwekkend. Na ongeveer 2 uur in de bus te hebben gezeten, zagen we onze eerste bruine beer, ook wel de grizzly beer genoemd. Door de afstand konden we dit mannetje alleen goed bekijken met een verrekijker. Later hebben we ook meerdere groepjes mountain goats (witte berggeiten) gezien. Deze leven zeer hoog in de bergen omdat ze anders door de wolven worden opgegeten. Daarna hebben we nog twee keer een beer gezien. Met name de laatste heeft ook onze Tom kunnen zien omdat deze redelijk dichtbij de bus rond liep te scharrelen (bessen eten om op gewicht te komen voor het aankomende winterseizoen). Eenmaal aangekomen bij het Eielson Visitor Center hebben we twee korte wandelingen gelopen. Tijdens deze wandelingen hebben we meerdere grondeekhoorns gezien. Daarna zijn we weer terug gegaan met de shuttle bus. Op de terugweg hebben we weer twee bruine beren gezien. De eerste ging op zijn achterpoten staan om te kijken wie daar aan kwam rijden. De andere hebben we goed kunnen zien terwijl deze aan het eten was. Toen we op het eindpunt zijn gekomen, hebben we eieren gekocht om te gaan bakken voor het avondeten. Ook hebben we nog een sinaasappel ijsje gekocht om dit op te eten. Voor onze Tom hebben we ook potloden gekocht om te kleuren. Het boekje van de junior Ranger is hij nu aan het kleuren. Vandaag is het weer goed geweest. Wat het morgen is moeten we nog even afwachten (er wordt regen verwacht). Als het weer het toelaat dan zullen opnieuw gaan wandelen in het park. We gaan dan de Savage Alpine Trail (een tocht van ongeveer 3 uur enkele reis) wandelen. In deze tocht van 6,4 kilometer heeft een stijging van 450 meter. We weten niet of onze Tom dit gaat lukken, maar we zien het wel. Als het niet lukt dan lopen we terug naar de camper.

Denali National Park en Anchorage

Door Marcel op 27 augustus 2015 3:09
Gisteren (25/8) zijn we naar het ontbijt naar het Visitors Center gegaan. De reden hiervoor is dat onze Tom een junior Ranger van het park is geworden! Tijdens de ceremonie moest Tom zijn twee vingers onhoog houden en zweren dat hij alles binnen zijn macht zal doen om de natuur in het park te beschermen. Tijdens de ceremonie kreeg Tom een button opgespeld en had hij een speciale Hoed op van de Ranger die de ceremonie voltrok. Na de ceremonie vroeg de Ranger of iedereen in het center wilde klappen. Tom werd hier een beetje verlegen van maar hij vond het wel leuk! Hij heeft nu twee gouden buttons, een van Glacier Bay en een van Denali National Park. Daarna zijn we een lange wandeling (Salvage Alpine Trail, noem het maar gerust een hike van ongeveer 6,5 kilometer met een hoogteverschil van ongeveer 350 meter). Deze tocht ging eerst door de bossen later klommen we zigzaggend richting de top van de berg. Op de top liepen we langs en over een stenen pad. Echt niet eenvoudig voor ons en zeker niet voor Tom. Maar hij deed het geweldig! Op de berg in de kou (en later in de regen) kwamen we een aantal grondeekhoorns tegen die we van heel dichtbij konden zien. De herfstkleuren van de planten en bomen waren goed zichtbaar. Verder hebben we (gelukkig) geen beren gezien. Na de wandeling van ongeveer 3,5 uur zijn we weer met de shuttle bus teruggegaan naar de camper die we een stukje verderop hadden geparkeerd. Met de camper zijn we toen teruggereden naar onze camping. Tijdens deze rit zagen we in de verte een vrouwtjes eland staan die richting de weg wilde lopen. Vlak voor onze camper stak deze over. De woorden van Tom zullen we niet snel vergeten: wat is dat een groot dier zeg! Eenmaal bij de camping aangekomen hebben we aardappelen met groenten (erwten met wortelen) en hamburgers gegeten. Daarna hebben en gedoucht en zijn we gaan slapen. Vanochtend (26/8) zijn we naar Anchorage gereden, een rit van 5 uur. Rond 14.30 uur zijn we op onze camping aangekomen. Hier hebben we weer stroom om alle apparaten op te laden. Ook hebben we hier Wifi bij de camper, wel zo makkelijk. Nadat we de meeste spullen hebben ingepakt, zijn we op zoek gegaan naar de Mac Donalds. Die hadden we snel gevonden. De terugweg was een ander verhaal omdat het een vreemde stad is de meeste straten eenrichtingsverkeer zijn. Maar ja, uiteindelijk hebben we de weg richting de camping terug gevonden... Als ik dit stukje aan het typen ben, zijn Judith en Tom een balspel aan het spelen wat Tom net bij de Mc Donalds heeft gekregen. Straks gaan we nog even douchen en dan gaan we alles klaar maken om de camper morgen weer in te leveren. Daarna gaan we naar het vliegveld om rond 12.30 uur richting Minneapoulis te vliegen (vlucht van ongeveer 5 uur). Vanuit daar vliegen we dan 2 uur later in ongeveer 8 uur naar Amsterdam om rond 13.00 uur plaatselijke tijd in Nederland aan te komen. In Alaska tijd is dat dan midden in de nacht!

Een terugblik op onze vakantie in Alaska

Door Marcel op 13 september 2015 9:36
Afgelopen vrijdag zijn we teruggekomen van onze vakantie in Alaska. Er zijn weinig woorden nodig om deze vakantie te beschrijven. Het was gewoon FANTASTISCH! We hebben met zijn drieën volop kunnen genieten van onze tijd in Alaska. Vooral de afwisseling van eerst het cruiseschip (7 dagen, met ongeveer 600 mensen aan boord) en daarna een camper (10 dagen) bleek achteraf een goede keuze te zijn geweest. De cruise, die vanuit Vancouver in Canada was gestart, was heerlijk om even bij te komen van de drukke werkzaamheden in Nederland. Ook het balkon gaf ons de mogelijkheid om vanaf onze eigen hut naar de zee, bergen en de dieren te kijken die voorbij kwamen gezwommen. Walvissen, dolfijnen, orka's, zeeleeuwen, zeehonden, zeeotters en allerlei (zee)vogels waaronder de zeearend en de papegaaiduiker hebben we van veraf en ook van zeer dichtbij het schip kunnen zien. Dit blijft toch altijd weer iets moois om te mogen meemaken. Ook het eten was prima (eigenlijk alles aan boord was prima geregeld) en we hoefden alleen maar na te denken over de leuke dingen die we (zowel aan boord als in de plaatsen waar we van boord zijn gegaan) konden gaan doen. Ook voor onze Tom (5 jaar) was er op het cruiseschip genoeg te doen. Er was speciaal iemand aan boord om de groep kinderen te vermaken. En daar heeft onze Tom (en wij dus ook) veel plezier van gehad. Omdat het weer in Juneau (hoofdstad van Alaska) zeer mooi was hebben we daar een vlucht gedaan met een watervliegtuigje. Dit hadden we nog nooit eerder gedaan. De uitzichten over de bergen, gletsjers, uitgestrekte bossen en meren tijdens deze vlucht waren heel mooi. Ook hebben we hier een excursie gedaan om walvissen te spotten. Dit lukte ook want we hebben naast bultruggen ook orka's, bruinvissen en een grote groep zeeleeuwen gezien. Wat kunnen die zeeleeuwen een hoop herrie maken! In Skagway hebben we een auto gehuurd om naar Canada (Yukon) te gaan. Tijdens deze tocht zijn we bij een 'woestijn' en een meer geweest waarvan het water o.a. door de zon mooi verkleurde. Daarna zijn we twee dagen op zee in de Glacier Bay en het College Fjord geweest. Echt indrukwekkend om de vele gletsjers die in de zee uitkomen van dichtbij te mogen zien. Eenmaal aangekomen in Whittier zijn we van boord gegaan en zijn we de camper gaan ophalen in Anchorage. We zijn toen eerst met de camper naar Seward gereden. Hier heeft Judith een gletsjerwandeling gedaan en ben ik de dag erna gaan zeekajakken. Ook hebben we met onze Tom een bootexcursie gedaan en zijn we naar het Sea Life Center (dierentuin waar o.a. zieke zeedieren worden opgevangen en later als deze weer in orde zijn, worden ze weer losgelaten). Mooi om de dieren die we al eerder hadden in het wild hadden gezien, ook eens rustig van heel dichtbij te kunnen bekijken (en fotograferen!). Vooral voor onze Tom was dit mooi om deze dieren waarvan wij zeggen dat ze groot zijn, ook zelf kon zien dat dit daadwerkelijk zo is! Tijdens een heldere nacht heb ik samen met twee andere bezoekers van onze camping in Seward in de nacht een lichte variant van het Noorderlicht gezien. Dit is toch wel heel speciaal om dit te mogen meemaken! Daarna zijn we naar Talkeetna gegaan om met en klein vliegtuigje (K2 Aviation) naar de hoogste berg van Noord Amerika te vliegen, de Denali (voorheen Mount McKinley, ongeveer 6200 meter). Op een nabijgelegen gletsjer hebben we ook een landing gemaakt op een gletsjer. De heldere blauwe hemel en de aanwezige bergen en de sneeuw en het ijs maakte dit een van de hoogtepunten van onze reis. Na Talkeetna zijn we naar Denali National Park gereden om hier het grote natuurpark te gaan bekijken. Hier hebben we verschillende elanden, berggeiten en bruine beren (grizzly beren) gezien vanuit de camper of vanuit de shuttle bus. Ook hier hebben we een aantal wandelingen gedaan, met als klap op de vuurpijl een bergtocht van ongeveer 6,5 kilometer dwars door de bergen. Ook onze Tom heeft deze 'hike' prima gedaan! Op onze laatste dag in het park zagen we een eland vlak voor ons uit de struiken komen en oversteken. De grootte van het vrouwelijke dier heeft ook onze Tom verrast. Na Denali hebben we de camper weer teruggebracht naar de verhuurder en zijn we met Delta Air teruggevlogen (via Minneapolis) naar Nederland (heen zijn we met KLM gevlogen). Tijdens onze vakantie is het weer prima geweest voor Alaska. Een ochtend heeft het weer (regen en mist) roet in het eten gegooid in Ketchikan, voor de rest hebben we alles kunnen doen wat we graag wilden gaan doen. De dagtemperaturen varieerden tussen de 5 en 25 graden Celsius. Het koudst was het in Denali National Park. Het warmst in Vancouver. Een vakantie naar Alaska kunnen we, als je een natuurliefhebber bent en geen zon, zee en strand vakantie ambieert, iedereen aanraden. Ook voor onze zoon was er genoeg te doen. Als je daar bent, ben je in een compleet andere wereld!