Verslag van onze camperreis door Oost-Canada en USA

Door Ton te Nijenhuis op 05 april 2019 8:12

Deze reis is een aaneenschakeling van hoogte punten, o.a. New York, maar ook van armoede buiten de grote steden. Het weer is erg veranderlijk geweest maar op. De hoogte punten: geweldig mooi weer gehad.

Start: 9 mei terug op 1 juni 2019

Onze reis begint thuis al vroeg, als mijn broer en zijn vrouw ons om 7 uur in de ochtend ophalen om naar Schiphol te brengen. We krijgen van Airtransat bericht dat de vluchttijd niet verandert is. Vanaf Schiphol vliegen we met Airtransat naar Toronto waar we de eerste overnachting hebben in het Carling View hotel. De shuttlebus van het hotel haalt ons op van het vliegveld. Van Fraserway krijgen we een mail dat ze ons morgenvroeg om 07:30 uur ophalen. Service alom.

Toronto - Cookstown Ontario Canada

Door Ton te Nijenhuis op 17 april 2019 12:29
In Cookstown, ten noorden van Toronto zit het depot van Fraserway, waar we onze truckcamper ophalen. Volgens afspraak stond de shuttle van Fraserway tegen 07:30uur voor het hotel.

Het was nog al een eind rijden naar Cookstown, verder dan verwacht. Toen we de tc-b kregen keken we onze ogen uit, type F350 6.7 liter model 2019 diesel, lederen bekleding, cruise control, verwarmde zittingen, navigatie, B&O boxen , noem maar op.

Al vroeg op pad naar de Walmart waar we de nodige boodschappen hebben ingeslagen.

Dan op weg naar Lundy’s Lane in Niagara Falls naar Scott’s campground. Snel op weg? Het was een drukte van belang we stonden zeker een keer of vijf in de file. We kwamen hier dan ook pas aan na 16.00 uur, onze planning was ruimschoots overschreden. Maakt niets uit, we hebben vakantie.

Niagara Falls Canada site

Door Ton te Nijenhuis op 11 mei 2019 11:20
Vandaag staan de beroemde Niagara Falls op het programma. Het weer is vanmorgen helder blauwe lucht max 12 graden, dus mooier gaat het vandaag niet worden.

Als we met de bus WEGO die langs de camping stopt naar de Niagara watervallen gaan, stoppen we uiteraard eerst bij de grote waterval. Vanaf hier lopen we langzaam richting het centrum, bekijken uiteraard ook de Amerikaanse waterval vanaf de Canadese zijde en besluiten een tour te maken met de skywheel (175 meter hoog reuzen rad). Een belevenis op zich en omdat we redelijk vroeg zijn nog geen lange wachtrijen. Vanaf hier lopen we naar de Skylon tower die 236 meter hoog is, waar de lift ons via de buitenzijde naar boven brengt en wij weer een prachtig uitzicht hebben op beide watervallen.

Inmiddels begint het erg druk te worden en we gaan een bezoek brengen bij Tim Hortons, ons favoriete koffie restaurant met onvoorstelbaar lekkere dingen die al dan niet goed zijn voor de lijn. Het begint nu (zaterdag) heel druk te worden, bussen vol toeristen komen binnen. We besluiten de dag af te sluiten en gaan met WEGO, de rode lijn, weer terug naar de camping. Omdat het een dagkaart is gaan we ‘s avonds toch nog een keer terug, omdat de Falls dan prachtig aangelicht worden.

Morgen op weg naar de USA.

Grens van Canada naar de USA

Door Ton te Nijenhuis op 12 mei 2019 20:11
We gaan bij de Peace bridge de grens over. Paspoort inleveren truck aan de kant en naar de wachtkamer wachten tot je opgeroepen gaat worden. Na een half uur worden we door een vriendelijke dame te woord gestaan en na de nodige vingerafdrukken, het invullen van de vragenlijst en de foto, mogen we na betaling van $ 12,00 de grens over. Truus moest alle vingerafdrukken maken, ik alleen van de rechterhand, de mevrouw van de douane zei; computer heeft u herkent, is prima zo. Gelijk gezegd dat ik blijkbaar beroemd ben in Amerika. Klopt blijkbaar ook nog want de controle van de camper hebben ze overgeslagen. Mooier nog ze zwaaide naar mij toen we weggingen!

KOA Westfield (NY)

Door Ton te Nijenhuis op 12 mei 2019 20:14
De route voert ons richting de KOA in Westfield (NY) aan het Erie meer. Helaas heeft de tomtom een heel slechte dag en het weer ook. We worden in de regen van links naar rechts gezonden, maar komen uiteindelijk wel aan bij de KOA.

Het heeft de hele nacht geregend, ook hier alle paden weer vol water net als in Niagara Falls.

We gaan vandaag richting Watkins Glen (NY). Ik zet er maar bij (NY), zodat je weet in welke staat we zitten op dat moment.

KOA Watkins Glen

Door Ton te Nijenhuis op 13 mei 2019 17:55

We rijden via de I-86 langs de staatsgrens van Pennsylvania door. Het mooie heuvelachtige land vol bossen naar Watkins Glen en staan hier op de KOA met verwarmd binnenbad en bubbelbad. Een beetje luxe mag je toch wel hebben?

Op de website lees je dat ze bijn al vol zitten, alleen nog maar een paar vrije plekken. Bij binnenkomst vragen ze dan ook of je gereserveerd hebt, zitten ze vol??? Je verwacht dan ook een volle camping. Nee hoor alle plekken zijn bijna nog vrij. We hebben het D-vak geheel voor ons alleen. Website niet bijgewerkt, of.....

Toch even een rondje over de campground gelopen, oh sorry over het KOA resort. Blijkt veel en veel groter dan we hadden verwacht, we denken zeker wel aan 300 plekken en ook nog eens een 50 tal houten huisjes die je kunt huren.

Vandaag naar de Watkins Glen race track geweest, waar de training voor de komende maand de 6 uurs race zal plaatsvinden. In augustus vinden hier Nescar races plaats. We mochten via de personeelsingang met de camper naar binnen en mochten op de hoofdtribune de training bekijken van Lambo's en veel Porsches.

Daklekkage

Door Ton te Nijenhuis op 15 mei 2019 17:42
Gisteren kwamen we er achter toen we naar bed wilden gaan dat alles vochtig en klam was. Bleek na onderzoek dat het raam boven het toilet er scheef in zat en dat er water in de dak isolatie was gelopen. Gevolg alle wanden en plafonds waren vochtig en nat. Beddengoed en kleding alles vochtig, niet echt lekker. Gelijk een mail gezonden naar Fraserway en het probleem voorgelegd. Ze begrepen dat er een nieuwe camper naar ons moest komen, 6 uur rijden vanaf Toronto. Geen probleem hij vertrekt tegen 12 uur en zal tussen 19 - 20 uur aankomen. Alleen hebben we geen TC-B op voorraad, u krijgt van ons een grotere camper.

Unadilla

Door Ton te Nijenhuis op 15 mei 2019 18:31
Vanmorgen zijn we eerst naar het Watkins Glen State park geweest, waar je echt prachtig kunt wandelen in het bos. Via smalle trappetjes komen we onder in de canyon, waar maar liefst 19 watervallen te zien zijn. We hebben ze niet allemaal gehad, maar het was zeker een bezoek waard.

Van hieruit zijn we doorgereden naar de KOA in Unadilla (NY). Onderweg kregen we nogmaals de bevestiging van Fraserway dat hun mannetje om 12 uur zou vertrekken en of we even het nummer van de plek willen doorgeven. Op de camping aangekomen worden we gelijk ontvangen door drie dames die vroegen of wij het stel waren waarover Fraserway al met hun over gebeld had. Ook hier weer service alom. Geeft een goed gevoel!

Tegen 18 uur kwam de camper binnen, alles overpakken en Truus hop in bed ff uitrusten. Toch veel meer werk dan verwacht.

2e camper 2e dag Unadilla

Door Ton te NIjenhuis op 16 mei 2019 13:47
Gisteren de tweede camper ontvangen ter vervanging van de TC-B die een daklekkage had. Helaas zullen we nu de luxe van de tc-b wel missen. In ieder geval kunnen we weer verder, nadat alles wat nat geworden was in het zonnetje gedroogd is.

Vandaag hebben we een rustdag ingepland, omdat we morgen naar Newburgh (NY) gaan en dan zaterdag de bustour naar New York hebben. Dit zal zonder meer een drukke dag worden. De KOA in Newburgh is volgens ons onderzoek de enige camping die deze bustour regelt naar New York.Parkeren in NY is zonder meer een groot probleem, de enige camping in de haven kost ook een vermogen en dan ben je nog niet in het centrum. Met de bustour zien we in iedergeval de mooiste delen van New York. Onze “ nieuwe” camper heeft een grote luifel en een slide out.

Naast ons staat een echtpaar uit Texas, huis verkocht en trekken het hele land door.

Newburgh (NY)

Door Ton te Nijenhuis op 17 mei 2019 19:08
We zijn aangekomen bij de Koa in Newburgh (NY) en worden allervriendelijkst ontvangen. Bij het inchecken maakte ik de grap (probeer je eens wat) oud echtpaar 50% korting, ipv de standaard 10%? Ellen die ons hielp moest er erg om lachen, gevolg geen 10% korting maar 1 nacht gratis. Zo komen we de vakantieperiode wel door, toch?

De kaartjes voor de NY City tour lag al klaar, met onze naam er op, toegangsbewijzen voor Statue of Liberty en voor de Empire. Morgen vroeg opstaan, vertrek om 07:00 uur...en verwachting terug om 20:00 uur. Dus morgen hebben we een lange dag voor de boeg. (Wilden we zelf). Wel eerst even een paar prive dollars scoren

New York

Door Ton te NIjenhuis op 18 mei 2019 22:41
We gaan met 16 personen, om 7.15 uur, in een grote bus voor 50 personen op weg naar New York. De gids meld dat we een mooie rustige dag voor de boeg hebben, het is rustig in New York, geen werkverkeer, de jeugd is midden mei op een soort lente kamp.

Als eerste gaan we naar het vrijheidsbeeld. Het is inderdaad erg rustig in de haven en we kunnen gelijk met de boot mee. Nou ja gelijk, we moeten wel eerst door de controle, je weet wel broekriem af, vestjes uit, horloge’s af etc. Nadat we het vrijheidsbeeld vanaf het eiland hebben bekeken gaat de boot terug, via Ellis Island. De Tour gaat verder naar het 9-11 memorial waar we nadien in de buurt ook kunnen lunchen. Het is hier heel druk maar ook erg stil en indrukwekkend. Als je alle namen ziet begrijp je pas goed wat hier gebeurt is. Na de lunch gaat het richting Empire State Bilding. Ook hier weer de uitgebreide controle, dezelfde als bij het vrijheidsbeeld. De lift brengt ons van 2 naar de 79e verdieping in een sneltreinvaart, vanaf de 79e kunnen we met een andere lift door naar de 86e verdieping, waar we uitkomen op het buitendek. Nadat iedereen weer in de bus terug is gaan we gepland als laatste naar Broadway, tenminste dat probeert de chauffeur. Een onvoorstelbare drukte en met heel veel moeite komen we vooruit. Plotseling zien we uit alle hoeken en gaten brandweer-, politie auto’s en ambulances aankomen. Broadway word deels afgesloten omdat een van de grote Billboards in brand is gevlogen. Gevolg alle verkeer zit nu helemaal vast en er is geen doorkomen meer aan. We kunnen de geplande stop hier niet meer maken, de chaos is onvoorstelbaar. Rest ons niets anders dan nu maar terug te rijden naar de camping. Tegen 18 uur zijn we terug op de camping, iets eerder dan gepland, maar dat komt door de brand op Broadway. Het was de wens van Truus om nog een keer naar New York te gaan, met name naar het 9-11 Memorial en om eerlijk te zijn ik vond het ook heel goed idee.

P.S. De foto’s zijn van een lage kwaliteit in het reisblog gezet, ivm het maximaal toelaatbare MB’s.

Zondagmorgen

Door Ton te Nijenhuis op 19 mei 2019 16:29
We worden vandaag door de KOA bij het ontbijt verwent (gratis) met kleine pannenkoeken.

Tegen de middag is het hier al bijna 28 graden, heerlijk relaxen is het motto vandaag na de drukke dag in NY. We staan met ons campertje met slide out tussen de big boys.

Nog vergeten te melden, gisteren reden we met de bus langs OCC. Vandaag helaas gesloten anders had Truus een motortje kunnen bestellen.

3 staten route

Door Ton te Nijenhuis op 20 mei 2019 20:23
Vanaf Newburgh (NY) rijden we via de 9W naar het noorden tot aan Port Albany, vanaf hier gaan we richting het oosten naar de staat Vermont (VT) en langs de grens met Massachusetts.

De route is geheel binnendoor en we genieten van alle bossen en meren die we onderweg zien. Wat we ook zien is dat er heel veel huizen zijn verlaten, restaurantjes en garages dicht, pure armoede zien we. (Zie de foto als voorbeeld)

Midden op de dag komen we aan bij de Brattleboro North Campground. Hier blijven we 1 nacht voordat we doorrijden naar Woodstock in de volgende staat.

Woodstock White Mountains

Door Ton te Nijenhuis op 21 mei 2019 18:25
Vanaf Brattleboro (VT) gaan we via de Eisenhower Interstate naar het Noorden. Na ruim twee uur te rijden langs en door de Green Mountains duiken we letterlijk New Hampshire binnen. De weg begint gelijk met een forse afdaling. Via binnenwegen gaan we via de White Mountain National Forest en komen na de middag aan bij de KOA in Lincoln/Woodstock. Het was in eerste instantie de bedoeling om twee nachten te blijven, echter de weersverwachting voor vanmiddag en morgen de hele dag is veel regen, we besluiten om maar 1 nacht te blijven en morgen door te rijden naar Sherbrooke in Canada. Onderweg ook weer veel verlaten huisjes. Op de camping heeft Truus eindelijk haar eigen schommelstoel.

Sherbrooke Canada

Door Ton te Nijenhuis op 23 mei 2019 17:29
We zijn vanaf de KOA zijn we via de toeristisch weg door New Hampshire, weer door de staat Vermont en vanaf daar via de snelweg naar Sherbrooke in Canada gereden. De grens passeren was nu een fluitje van een cent, of Dollar om met de huidige munteenheid te spreken. We staan op de Deauville campground Saint-Roch Nord, worden aller vriendelijkst ontvangen door de eigenaar en naar een mooi plek op de camping gebracht. Vandaag staat ook winkelen op de planning en we rijden door naar Carrefour d’Est. Een mooiwinkelcentrum in het drukke Sherbrooke, waar ze heerlijke koffie met een nog veel lekkerder gebak hebben. Het is ons opgevallen dat de koffie zowel in Amerika als Canada veel goedkoper is dan in Nederland. Een grote beker voor $1,50 met verschillende smaakjes. Ook opvallend is dat in dit Franstalig gebied we ons met Engels goed kunnen redden en iedereen even vriendelijk is. Op deze camping hebben ze (nog) geen wifi!

Camping Transit Quebec city

Door Ton te Nijenhuis op 23 mei 2019 17:31
Vanuit Sherbrooke vervolgen wij onze weg binnendoor richting Quebec City. Onderweg krijgen we de ene zware stijging en afdaling na de andere te verwerken, afdalingen van 8 - 10 en 12 % volgen elkaar al ras op. Truus zit vaak met dicht geknepen bellen naast mij, want als je omhoog gaat met een behoorlijke stijging van 12% en boven dan pas ziet waar de weg naar toe gaat is het voor de chauffeur inderdaad niet zo’n probleem als voor degene die er naast zit. Truus zegt onderweg het lijkt hier wel Frankrijk, ja natuurlijk dit is het Frans Canadese deel. Aangekomen bij de camping Transit worden ook hier weer allervriendelijkst ontvangen. We mogen morgen met de gratis shuttle (De enige in de buurt van Quebec city) van de camping naar de haven van Levis waar de ferry ons zal overzetten naar Quebec city. We moeten tegen 16.20 uur de boot terug nemen en dan zal de vrouw van de camping eigenaar ons weer met de shuttle ophalen. Ook hier weer service van de bovenste plank.

Quebec city

Door Ton te Nijenhuis op 24 mei 2019 21:28

Vanmorgen met de shuttle naar de haven gebracht waar de Ferry klaar stond om ons naar de overkant te brengen. Het is vanmorgen bewolkt, de verwachting is dat het vandaag 20 graden gaat worden. We nemen eerst de Hop on Hop off bus om al vast een deel van Quebec te zien. We stappen uit bij Chateau Frontenac waar we in het kasteel beginnen met een kop koffie. Daarna gaan we de oude binnenstad in en genieten van alle prachtige gebouwen. In de Ierse Pub nemen we een biertje en laten de speciale Poutin aan rukken. Is hier in Quebec een must om deze te proeven, patat met kaas en een lekkere saus. Uiteraard moet er weer gewinkeld worden en als we echt moe zijn gaan we ter afsluiting een kop koffie drinken en vinden zelfs nog tijd voor een ijsje. De boot vertrekt weer op tijd en de shuttle staat ons al op te wachten en brengt ons terug naar de camping. Uitgeput vallen we op ons bed neer.

Saint Gerome ten noorden van Montreal

Door Ton te Nijenhuis op 25 mei 2019 21:14
Vandaag rijden we via de 132 binnenweg langs de Sint Laurensrivier naar de camping Lac Lafonteine ten noorden van Montreal. Leuke stops volgen elkaar al snel op, hetgeen voor ons de eerste keer is dat we onderweg snel kunnen stoppen om iets te bekijken. Onderweg hebben we in een dorpje een lunch gehad van patat en gebakken uienringen, volgens insiders een plaatselijke delicatesse? Midden op de middag komen we bij de camping aan, die een stuk groter is dan dat we verwacht hadden, in verband met het muziekfestival die avond worden we voor de rust op het einde van de camping gezet. Vandaag was een reisdag van ruim 300 km om de afstand te overbruggen naar Ottawa.Onderweg zien we wel wat er een wateroverlast er is geweest. De snelweg loopt als het ware dwars door het kanaal, zoveel water is er links en rechts te zien.

Greely ten zuiden van Ottawa

Door Ton te Nijenhuis op 26 mei 2019 16:43
Binnendoor zijn we vandaag doorgereden richting Ottawa. Op de een of andere manier kreeg de tomtom het voor elkaar dat we door een deel van Ottawa moesten rijden. Druk druk, veel verkeer op zondag, maar uiteindelijk komen we aan op de camping Poplargrovecamp ten zuiden van Ottawa. De camping doet een beetje oost Duits aan, zoals de douche en de toiletten zijn. Het zwembad idem dito echter is wel overdekt en lekker warm. We hebben bij voorbaat deze camping gekozen, omdat op 10 minuten rijden van de camping een rechtstreekse busverbinding is naar het centrum van Ottawa en dat voor een retourprijsje van CAD 2,40 per persoon. Morgen staat Ottawa op het programma.

Ivy Lea

Door Ton te Nijenhuis op 29 mei 2019 13:49

De route die we vandaag volgen is de hwy 31 naar de Lawrence river en vandaar gaan we via de 2 richting de 1000 islands route. Dit is een prachtige route waar je veel eilandjes ziet waar bewoners een huisje opgezet hebben, die alleen per boot te bereiken zijn. Alleen is dit op het moment dat ik dit schrijf een drama, door de vele regens die hier zijn gevallen de laatste maand, is de rivier zeer hoog en overstromen de eilanden en dus ook de huisjes. We overnachten op de Koa bij Ivy Lea dicht bij de Lawrence river. De camping beschikt over een verwarmd zwembad en een nog veel fijner bubbelbad, waar we dan ook gretig gebruik van maken. Het weer is de komende dagen slecht en we besluiten om niet naar Toronto te gaan. Toronto is een van de steden die we al eerder hebben bezocht op vorige reizen naar Oost Canada.

Toronto North KOA

Door Ton te Nijenhuis op 29 mei 2019 16:49

Laatste dag in Canada, een lange rit met veel verkeer naar Toronto. En dan klaag je in Nederland over druk verkeer.

Morgen de camper weer inleveren bij Fraserway en terug naar Nederland. Einde van een mooie vakantie.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

Truus en Ton vanuit Canada

Einde van een mooie reis door Oost Canada en de USA

Door Ton te Nijenhuis op 04 augustus 2019 17:21

Aan alle moois komt een eind, we kijken weer terug op een mooie camperreis.

Ottawa

Door Ton te Nijenhuis op 13 maart 2020 14:30

Vanaf de parkeerplaats op enkele kilometers van de camping gaan we met de goed georganiseerde busdienst op weg naar het centrum van Ottawa.

Als we de hop-on hop-off bus nemen horen we dan ook van de chauffeur we gaan de “grens” over. Dus bus rijdt onder andere langs het parlements gebouw, het Canadese oorlogsmuseum, de Old Hull market en ook langs het huis waar tijdens de tweede oorlog onze koninklijke familie heeft gewoond.

Als we bij het Parlement gebouw aankomen is de weg afgesloten wegens verbouwing en alles word hier onder streng toezicht bewaakt.

Moe maar voldaan vertrekken we met de bus weer richting de parkeerplaats waar de camper op ons staat te wachten.