Nederland - Duitsland

Omdat we de camper gisteren al in Aken hebben opgehaald konden we vanochtend al op tijd vertrekken richting het zuiden van Duitsland. Ons streven was om in ieder geval voorbij München te komen vandaag zodat we morgen maar een korte rit hebben naar Oostenrijk.

Uiteindelijk waren we om 07:00 uur onderweg vanuit huis. En we kwamen ook al meteen tot de conclusie dat die extra huurdag voor de camper ideaal was!! Alles zat al helemaal op zijn plek toen we wegreden. Geen gedoe met koffers en bagage maar gewoon thuis alles inladen en gaan. Een gerust gevoel voor de lange reisdag die we voor de boeg hadden.

Onderweg verliep het allemaal vlot. We hebben slechts 1x een file van een half uur gehad door wegwerkzaamheden. Uiteindelijk zijn we, inclusief stops, zo'n 10 uur onderweg geweest. Het ging zo vlot dat we besloten om door te rijden tot de Chiemsee. Dit ligt ongeveer een uur voorbij München. Ik had een aantal camperplaatsen in mijn favorietenlijstje gezet op de campercontact app. De eerste was helaas vol. We reden een stukje noordelijker naar Prien en daar konden we nog een plekje bemachtigen op de Parkplatz Prienavera. Een openbare parkeerplaats waar je ook mag overnachten, op een steenworp afstand van het meer en de restaurantjes. Er zijn slechts 12 plekken met stroom. Deze waren allemaal bezet maar dat vonden we geen probleem. Het is tenslotte maar voor 1 nachtje. De camperplaats heeft verder geen voorzieningen. Maar ook dat maakte ons niet uit. De watertank hadden we tenslotte thuis al gevuld voordat we vertrokken.

We parkeerden de camper en wandelden meteen richting het meer. Daar was het ontzettend leuk en gezellig. Roos en Sten konden even lekker uitrazen in het speeltuintje en wij genoten op een bankje van het uitzicht. We haalden pizza's bij de pizzeria en aten ze aan de waterkant op. Een perfect begin van de vakantie!

Millstattersee

Vanochtend vertrokken we rond 08:00 uur van de camperplaats. We maakten al snel een tankstop onderweg en kochten er meteen broodjes voor het ontbijt. Net voorbij de grens van Oostenrijk was het best druk en stonden we even in de file maar behalve dat verliep de route naar de Millstattersee vlot.

We maakten nog een koffiestop in Rennweg am Katschberg en kwamen rond 13:00 uur aan op camping Pesenthein. Een prachtige terrassencamping met uitzicht over de millstattersee. We kregen een mooie plek toegewezen en installeerden de camper.

We aten een soepje en trokken daarna onze zwemkleding aan. De kids hadden al gezien dat er bij het strandje van de camping een leuke glijbaan was en die moest natuurlijk uitgeprobeerd worden.

We spendeerden de rest van de middag bij het strandje en Roos en Sten vermaakten zich enorm bij de steiger en de glijbaan. Het water was heerlijk. Toen we ons 's avonds hadden opgefrist en wat hadden gegeten fietsten we nog even naar het centrum van Millstatt. Daar wandelden we nog even over de promenade en aten een ijsje.

Millstattersee

Vandaag stond de fietstocht rond het meer op het programma. We startten in de ochtend rustig op en vertrokken rond 11:00 uur met de fiets in zuidelijke richting. Een prachtige route van 25 kilometer rond het meer!! Er waren af en toe wel flinke hellingen te nemen. We keken wat jaloers naar alle elektrische fietsen die ons inhaalden maar dat mocht de pret niet drukken.

Onderweg stopten we regelmatig om even bij te komen en van het uitzicht te genieten. Toen we in de middag moe maar voldaan een terrasje opzochten in Seeboden genoten we van heerlijke Kaiser Schmarn!!! Dat hadden we wel verdiend na deze inspanningen.

Na aankomst op de camping deden we het rustig aan. We barbecueden wat en nadat we heerlijk opgefrist waren in de douche deden we nog wat spelletjes bij de camper.

Bled

Vanochtend vertrokken we om 10:30 uur richting onze volgende stop: Slovenië! Voordat we de grens over gingen stopten we nog bij een tankstation aan de snelweg om een vignet aan te schaffen. Dat is in Slovenië digitaal en kostte ons € 15,-

De route naar Bled verliep soepel. We hadden nauwelijks vertraging onderweg en kwamen om 12:30 uur aan op camping Bled. Gelukkig hadden we hier gereserveerd want bij de receptie vertelden ze dat ze tot en met september volledig volgeboekt zijn.

Camping Bled is een mooie familiecamping aan het meer. We kregen een plek toegewezen vooraan, recht tegenover het speeltuintje. Sten was al meteen helemaal gelukkig. Terwijl hij lekker ging spelen, zetten wij de camper op zijn plek.

Na de lunch begonnen we aan de wandeling om het meer. Een prachtige route van 6,4 kilometer. We liepen lekker op ons gemak en stopten onderweg voor een lekker drankje op het terras met uitzicht op het kasteel en het eiland. We bestelden er meteen een typisch Bled-taartje. Heerlijk. Toen we rond 18:00 uur terug kwamen bij de camping sprongen Roos en Sten nog even in het meer voor wat verkoeling.

Bled

Het was vanochtend al vroeg dag. We hadden namelijk kaartjes gereserveerd voor de Vintgar kloof en ons tijdslot was om 10:30 uur. Vanuit de camping vertrok de (gratis) shuttlebus naar het centrum van Bled om 09:02 uur.  Deze shuttlebus vertrekt maar een aantal keer per dag en de volgend zou pas na 11:00 uur langskomen. Treuzelen was dus geen optie vandaag.

In het centrum van Bled moesten we nog 3 kwartier wachten op de (gratis) shuttlebus naar de Vintgar kloof. We kwamen er rond 10:00 uur aan. En konden mooi op tijd aan de wandeling beginnen. Het was echt prachtig!! De turquoise kleur van het water en de vele watervallen en stromingen zorgden voor een wandeling met geweldige uitzichten en fotomomenten. We genoten allemaal met volle teugen.

De wandeling duurde ongeveer 1 uur. Daarna konden we aan de tocht terug beginnen. Die was wat langer dan verwacht omdat we de shuttlebus deze keer niet konden nemen. Doordat deze maar beperkt rijdt kwam het nu qua tijdstip niet goed uit. We besloten dus om terug te lopen naar Bled. Dit was ongeveer 3 kilometer en liep via een aantal pittige hellingen. Door de warmte was dit wel intensief. We namen dus uitgebreid de tijd om af en toe te stoppen. Zo bleef het voor de kinderen ook nog leuk.

Eenmaal aangekomen in Bled konden we weer via het, inmiddels bekende, wandelpad langs het meer terug lopen naar de camping. Bij de camping aangekomen wachtte er een verfrissende duik in het meer. We spendeerden de rest van de middag op het strandje voor de camping. Moe maar voldaan.

Bled

Vanochtend vertrokken we na het ontbijt met de fiets naar een botenverhuurder aan het meer. We huurden een roeiboot voor een uur en voeren naar het eilandje in het meer.

Het eiland in het meer van Bled is het enige eiland in heel Slovenië. Er staat een kerkje op waar je, tegen betaling, naar binnen kunt. Na 10 minuten roeien waren we bij het eiland. We legden de boot aan de aanlegsteiger en wandelden een rondje over het eiland. Daarna roeiden we weer terug.

We fietsten vervolgens naar het centrum van Bled en shopten er nog wat souvenirtjes. Toen we rond 14:00 uur terug waren op de camping begon het ineens ontzettend te regenen. We waren opgelucht dat we 's ochtends de luifel al hadden opgedraaid.

Twan en ik ruimden in de regen de spullen op die nog buiten stonden en plaatsten de fietsen terug op het rek. We deden wat spelletjes in de camper en aten lekker binnen.

Toen het 's avonds nog even droog was gingen de kinderen nog even springen in het trampolinepark.

Het ging rond een uur of 22:00 uur weer regenen en hield de rest van de nacht niet meer op. Doordat het ook flink donderde en bliksemde hadden we een onrustige nacht.

Plitvice meren

Vandaag stond er weer een reisdag op de planning. Kroatië was onze volgende stop. We vertrokken rond 9:30 uur van camping Bled en gingen richting de Plitvice meren. Een route van 3,5 uur zonder vertragingen. We kwamen er om 13:00 uur aan en checkten in op camping Plitvice. Een super mooie en nieuwe camping met zwembad.

We kregen een mooie plek bij het speeltuintje. Sten was heel blij. Het was alleen een beetje jammer dat het weer nogal wisselvallig was. De regen en onweersbuien wisselden elkaar af. Twan deed met de kinderen nog een dappere poging om even te gaan zwemmen... maar ze kwamen na een kwartier alweer terug. Dan maar in de relax modus bij de camper.

Het werd na het eten pas weer droog. We gingen dus nog even snel douchen in de super mooie en ruime douches. Daarna maakten we nog even een wandelingetje over de camping en zat de dag er alweer op.

Plitvice meren

Vandaag stond een bezoek aan het Plitvice meren nationaal park op de planning. We hadden een tijdslot gereserveerd om 9:00 uur en werden om 08:30 uur door het shuttlebusje van de camping opgehaald. Om 08:45 uur stonden we bij ingang 1.

Omdat er ook vandaag weer veel regen voorspeld werd kochten we (veel te dure) poncho's in de souvenirshop en kozen ervoor om route B te nemen. Deze wandelroute is 4 kilometer en zou zo'n 3 tot 4 uur in beslag nemen.

Het eerste 1,5 uur was het perfect weer. Droog en niet te warm. We genoten van de prachtige natuur en keken onze ogen uit bij de kleur van het water in de meren. Toen we aankwamen bij het opstappunt voor de boot begon het te regenen. Het regende niet.... het goot!! En dit bleef het doen. Het begon ook te donderen en te bliksemen. Dus wij waren ontzettend blij met onze poncho's.

We namen de boot naar de andere kant van het meer en begonnen aan onze terugtocht door de stromende regen.

Eenmaal aangekomen bij het opstappunt voor het treintje begonnen we de lol wel een beetje kwijt te raken. We besloten dus om zo snel mogelijk terug te gaan naar ingang 1. Daar belden we de shuttleservice weer en werden we keurig opgehaald. We waren ontzettend blij dat we de mooiste watervallen in het eerste 1,5 uur bij droog weer hadden kunnen zien. Maar we baalden natuurlijk wel van de regen tijdens de rest van de wandeling.

Eenmaal aangekomen bij de camper trokken we droge kleren aan en aten een lekker warm kopje soep.

Rond 14:00 uur klaarde het op en begon zelfs de zon nog even te schijnen. We creëerden buiten even een waslijn tussen de camper en een boompje en hingen onze kleren te drogen. We zetten de schoenen ook even in de zon.

Twan ging met Roos en Sten nog even zwemmen. Zo waren de regenachtige uren toch weer snel vergeten.

Istrië

Vandaag begon het relaxtere deel van onze reis. We vertrokken rond 10:00 uur bij camping Plitvice voor een rit van 3,5 uur naar Istrië.

De route was prachtig via binnendoor weggetjes in het eerste stuk en door het bergachtige binnenland van Istrië het laatste stuk.

We kwamen rond 14:30 uur aan in Rovinj op camping Val Saline. Een grote camping! Dit wisten we van tevoren... dus dat was niet erg. Maar de verrassing was groot toen we toch een heerlijk rustige en ruime plek toegewezen kregen. Pitch 603 was onze plaats voor de komende 4 nachten. Dichtbij de toiletten en douches en een stukje bergop vanaf het zwembad. Helemaal prima.

We installeerden de camper en wandelden daarna even naar het winkeltje op de camping. We zagen al we dat alle bedjes aan het strand bezet waren. Het was er dus wel druk. Aan het eind van de middag gingen we nog even lekker naar het zwembad. Er zijn meerdere baden met zowel zout als zoet water.

's Avonds hebben we heerlijk gegeten in het restaurant van de camping met uitzicht op de zonsondergang. Wat een vakantiegevoel!!!

Istrië

Vanochtend gingen we rond een uurtje of 10 richting het strand. Er is een enorm kiezelstrand bij de camping vol met gratis ligbedden en parasols. We kozen een plekje bij de 2 grote luchtkussen-parcoursen die in zee lagen.

Hoewel waterschoenen hier een must zijn is het een heerlijk strand. De bedjes zijn fijn en de parasols zijn heel groot. Roos en Sten vermaakten zich enorm met de grote springkussens in zee.

We lagen tot een uurtje of 4 aan het strand. Toen begon het toch weer wat te kriebelen... we waren tenslotte nog niet in Rovinj geweest.

We pakten onze spullen en gingen terug naar de camper. Daar aten we snel wat en sprongen op de fiets. Na een tochtje van 5 kilometer met wat heuvels kwamen we aan in het centrum. En daar kwamen we alweer snel tot de conclusie hoe ideaal het toch is om je fietsen mee te kunnen nemen!! Parkeren is hier namelijk een uitdaging. De beschikbare plaatsen liggen een stuk buiten het centrum en zijn ontzettend druk.

Wij konden de fietsen meteen vooraan parkeren bij de haven en wandelden zo door de smalle straatjes van het centrum. Een prachtig authentiek stadje!! Het was er wel heel druk maar we kregen er een echt mediterraan vakantiegevoel van. De prachtige gekleurde gevels met houten luiken en leuke winkeltjes... heerlijk.

We genoten er ook van de mooie zonsondergang en fietsten daarna weer terug.

Istrië

Toen we wakker werden regende het een beetje. Dat was wel jammer maar daardoor konden we wel even relaxen bij de camper en voelden we niet echt de druk om wat te moeten gaan doen.

We ontbeten op ons gemak en deden wat spelletjes. Het werd snel droog maar bleef bewolkt. Daardoor werd het ook niet heel warm. We wijzigden dus ons plan om vandaag naar het zwembad te gaan. Maar pakten onze fietsen weer en gingen richting Rovinj. Roos wilde nog graag een Kroatische sneeuwbal aan haar verzameling toevoegen dus we gingen op souvenirjacht. Dat was nog een hele klus want de keuze was reuze.

Nadat we geslaagd waren kozen we een lekker terrasje uit voor de lunch.

Aan het eind van de middag fietsten we weer terug. Inmiddels scheen de zon weer en konden we toch nog even naar het zwembad.

Istrië

Vandaag was het erg warm. Nadat Twan met Roos en Sten een vroege ochtend-duik hadden genomen in zee ontbeten we op ons gemakje.

Rond een uur of 10 gingen we naar het zwembad. Het was de wens van de kinderen om vandaag een dagje zwembad te doen. Helemaal prima natuurlijk. Even lekker relaxen.

We lagen tot een uur of 4 bij het zwembad en gingen toen terug naar de camper om ons op te frissen.

We hadden 's avonds een tafeltje gereserveerd bij het restaurant met uitzicht op zee. We genoten van een lekkere maaltijd met uitzicht op de zonsondergang. Een fijne afsluiter van ons verblijf op deze camping en in Kroatië. Morgen gaan we naar Italië.

Gardameer

Vanochtend waren we weer vroeg uit de veren. We checkten uit op de camping en vertrokken richting Italië. We hadden een rit van 5 uur voor de boeg naar het Gardameer.

Onderweg stopten we een aantal keer voor een ontbijtje en om gewoon onze benen te strekken. Verder verliep de rit voorspoedig. Om 14:00 uur kwamen we aan op de camping in Lazise.

De medewerker bij de incheckbalie markeerde een aantal beschikbare plekken op de kaart en we mochten zelf een rondje lopen over de camping om te kiezen welke plek ons het beste leek. We kozen voor plek 66, dichtbij het toiletgebouw en het winkeltje.

We installeerden de camper en liepen daarna nog even naar het strandje. Dat viel ons een beetje tegen. Het was een wat smaller strandje met alleen maar stenen en geen stukje gras. Toen we later naar het zwembad liepen maakten dat veel goed. Een mooi, gezellig zwembad met 3 glijbanen. Roos en Sten waren meteen enthousiast.

We lagen aan het eind van de middag nog een paar uurtjes bij het zwembad en gingen, nadat we ons opgefrist hadden, lekker eten bij het restaurantje van de camping. Een uitgebreide menukaart en een prachtig uitzicht over het meer met zonsondergang!!! Wat een vakantiegevoel weer.

Gardameer

Vandaag hadden we een relaxdagje aan het zwembad gepland. En dat lukte er ontzettend goed.

Het fijne van het zwembad op deze camping is dat het poortje pas om 10:00 uur open gaat. Voor die tijd kan er niemand op het terrein. Geen handdoekenleggers dus.

We waren er om 10:00 uur, toen was het ook nog heerlijk rustig. Tegen de tijd dat de glijbanen open gingen om 11:00 uur werd het wat drukker.

We bleven er tot een uur of 4 en gingen toen terug naar de camper om ons wat op te frissen en onze fietsen te pakken. We fietsten naar het centrum van Lazise. Een ontzettend leuk maar heel druk stadje. We wandelden over de boulevard en door de smalle straatjes van het centrum. En we genoten er van een heerlijke Italiaanse ijs bij een van de vele ijssalons.

Toen het donker werd fietsten we weer terug naar de camping. Roos en Sten wilden nog even een stukje minidisco meepikken. Daarvoor waren we net op tijd.

Gardameer

Vandaag viel de dag letterlijk in het water. Het regende al vanaf 's ochtends vroeg met af en toe bliksem en donder erbij. Dat was balen!! Even overwogen we nog om onze biezen te pakken en te vertrekken... maar dat hebben we toch maar niet gedaan.

Roos en Sten hadden namelijk een hut gebouwd in hun slaapgedeelte van de camper en ze vermaakten zich opperbest tijdens deze gedwongen relaxdag. Ook prima... Dan maar even niks.

Rond een uurtje of 3 werd het droog. Je merkt dan meteen dat zo'n camping weer tot leven komt. Iedereen komt dan weer naar buiten. Wij dus ook. We zetten de fietsen alvast op de camper en ruimden wat op. We wandelden nog even naar het winkeltje om wat inkopen te doen voor de laatste dagen en gingen vroeg in de avond nog even lekker op het terras zitten bij het camping-restaurant. Zo maakten we er toch nog een mooie laatste avond van. Na het eten wandelden we nog even over het strandje aan het meer en genoten nog 1x van het mooie uitzicht.

Rust (Euro-park)

Vandaag vertrokken we op tijd vanaf de camping. De rit naar huis is namelijk al een beetje begonnen. We hadden een rit van zo'n 6 uur voor de boeg naar Duitsland.

De rit verliep voorspoedig. We hadden alleen wat vertraging voor de Gotthardtunnel. Dat was te verwachten en dus ook niet erg. Verder hebben we geen enkele file gehad. We maakten 2x een stop om onze benen te strekken en kwamen om 15:30 uur aan op de Europa-park camping in Rust.

We wilden onze vakantie afsluiten met een mooi dagje pretpark dus hadden hier voor 2 nachten gereserveerd. We hebben toegangskaartjes geboekt voor morgen... maar de verrassing was groot toen de medewerkster aan de receptie vertelde dat we vandaag al het park in mochten tijdens het laatste uur. We kregen gratis letzte stunde tickets! Wat een feest!!

We installeerden de camper en aten snel wat. Om 18:00 uur wandelden we richting het park. Zo konden we mooi al een indruk krijgen.

We pikten nog snel wat attracties mee en liepen daarna helemaal in ons nopjes terug naar de camping.

Vooral voor Roos en Sten was dit echt top. Zij konden al bijna niet wachten om naar het park te gaan en zo hadden ze er al wat van gezien.

Rust (Euro-park)

Vanochtend stonden we vroeg op. We wilden namelijk om 9:00 uur in het park zijn tijdens de openingstijd om zoveel mogelijk uit ons bezoek te halen.

Europa-park is ontzettend groot. We wisten dus dat 1 dag eigenlijk te kort zou zijn. Een efficiënte planning was dus nodig. We begonnen achteraan in het park en pikten zo een aantal attracties mee met een korte wachttijd. Daarna gingen Roos en ik naar de achtbanen en Twan en Sten gingen naar een aantal attracties voor kinderen tot 1,20 meter. Als Roos en ik uit de achtbaan waren troffen we elkaar weer voor iets gezamenlijks.

Uiteindelijk was dit een topplanning. We hebben lang niet alle attracties kunnen doen. Maar wel een heleboel.

Daarnaast hebben we ook enorm genoten van de eetgelegenheden. Het park staat bekend om de gastronomie en daar is niets teveel over gezegd. Ik heb nog nooit een attractiepark gezien met zoveel variatie in eten en drinken!!

Om 19:30 uur ging het park dicht en liepen we terug naar de camping. Moe maar voldaan na deze heerlijke dag.

Terugreis naar Nederland

Vandaag was het dan toch echt tijd om naar huis te gaan. We ontbeten op ons gemak en vertrokken rond 10:00 uur van de camping.

De terugreis verliep prima en zonder veel vertragingen. We stopten een aantal keer onderweg om te tanken en even wat te eten en kwamen uiteindelijk om 17:30 uur thuis aan.

Omdat we een extra dag hadden geboekt hoefden we de camper de volgende morgen pas in te leveren. We konden dus op ons gemak alles uitpakken en de camper van binnen schoonmaken.