Vliegreis Schiphol - Reykjavik

Vandaag beginnen we dan eindelijk aan onze IJsland reis. De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met het plannen van onze reis.

Mede doordat het weer in IJsland onvoorspelbaar is en we reizen in de maand oktober (lees: veel campings al gesloten), is een goede voorbereiding nodig.

Rond 14.00 uur vertrekken we met Icelandair naar Keflavik, na een vlekkeloze vlucht van ongeveer 3 uur komen we aan op de luchthaven.

Door het tijdsverschil is het pas 15.00 uur en kunnen we nog redelijk op tijd onze camper ophalen.

Na aankomst op de luchthaven bellen we met het verhuurstation en na 15 minuten arriveert onze shuttle.

Bij het verhuurstation krijgen we in eerste instantie een instructievideo te zien waarna we een rondleiding krijgen in onze camper.

We gaan op pad met een ruime camper en vertrekken naar de dichtsbijzijnde supermarkt.

Nadat we onze boodschappen opgeruimd hebben vertrekken we naar de eerste camping.

Deze camping is gelegen nabij het centrum van Reykjavik en het plan is om hier de eerste 2 nachten te verblijven.

Na ongeveer 45 minuten rijden komen we aan op de camping er zijn nog enkele plaatsen inclusief elektriciteit beschikbaar.

We sluiten onze camper aan en nemen een taxi naar het centrum van Reykjavik. We stappen uit in de straat 'Laugavegur', dit is dé winkelstraat in Reykjavik.

Mede door het gebrek aan hoogbouw, en het geringe aantal inwoners van IJsland hangt er een gezellige dorpse sfeer in Reykjavik.

Voor een biertje en wat eten stoppen we bij de Lebowski bar. Na het eten lopen we nog wat rond in het centrum van Reykjavik.

Tijdig nemen we een taxi terug naar de camping, morgen gaan we naar Gullfoss, Geysir en Kerid.

Camping: Reykjavik Campsite

Kosten: 5800 ISK

Golden Circle

Vandaag hebben we een rit van ongeveer 250 kilometer voor de boeg. We vertrekken in de ochtend naar Gullfoss, om vervolgens via Geysir en Kerid terug te keren op de camping waar we afgelopen nacht hebben verbleven.

We beginnen de ochtend met het checken van de weersvoorspellingen en de wegcondities. Dit doen we via de websites vedur.is en road.is. Doordat we in oktober in IJsland reizen, het weer onvoorspelbaar is en de eerste sneeuwval al heeft plaatsgevonden is het van belang om deze websites goed in de gaten te houden. We reizen namelijk met een behoorlijke camper en rijden in gebieden waar windsnelheden boven een bepaald niveau komen is gewoonweg gevaarlijk.'

Anyway, de wegen voor vandaag zijn goed en de wind zal pas toenemen tegen het einde van de dag in de gebieden waar wij gaan rijden.

We vertrekken richting Gullfoss waar we naar verwachting over 2 uurtjes zullen arriveren. Onderweg rijden we door de eerste besneeuwde gebieden. Het levert prachtige plaatjes op, soms hebben we het gevoel alsof we in gebieden vergelijkbaar met de noorpool aan het rondreizen zijn. Gelukkig zijn de wegen goed schoongemaakt en arriveren we zonder vertraging bij Gullfoss.

Gullfoss is een schitterende waterval, waar enorme hoeveelheden water naar beneden storten in een kloof. In de omgeving van de waterval is weinig begroeing, de waterval stort naar beneden vanuit het vlakke land wat het voor mij een bijzondere waterval maakt.

Vanaf de parkeerplaats lopen we naar de verschillende viewpoints en kunnen we zelfs naar de waterval toe lopen. Wanneer we dichterbij de waterval komen en recht in de kloof kijken blijkt bas hoe ongekend veel water hier naar beneden stort. Nadat we de waterval vanuit alle hoeken bekeken hebben gaan we terug naar de camper en rijden we naar Geysir.

Geysir en Strokkur zijn 2 namen van geisers welke in dit geothermische gebied gelegen zijn. Wanneer we vanuit de parkeerplaats naar de geisers lopen passeren we al verschillende 'pools' wat me doet denken aan Yellowstone NP in de USA. Alleen dan nét iets kleiner. Strokkur is de actieve geiser in dit gebied. Deze geiser spuit ongeveer elke 5 a 10 minuten zijn water een meter of 20 de lucht in.

Het is indrukwekkend om te zien watvoor kracht er komt kijken bij zo'n uitbarsting. Met mijn mobiel maak ik een slowmotion video waarop de uitbarsting nog beter zichtbaar is. Nadat we verschillende uitbarstingen van de Strokkur gezien hebben vertrekken we in de richting van de Kerid krater.

Deze Kerid krater is een diepe krater welke dicht naast de doorgaande weg is gelegen. We lopen boven rond de krater, een apart verschijnsel wat zeker de moeite waard is om te bekijken.

Nadat we deze krater gezien hebben rijden we terug naar de camping. We sluiten de camper weer aan op de elektriciteit en nemen een taxi naar Reykjavik centrum. We eten en drinken wat in de American Sports Bar vandaag, om 20.30 uur moeten we bij Elding zijn in de haven voor een Northern Light Cruise.

Na het eten vertrekken we naar Elding en start onze zoektocht naar het noorderlicht dan echt. We houden de aurora forecast nauwlettend in de gaten en zien dat er vandaag wel kans op het noorderlicht is, deze is echter gering. We trekken een warm pak aan op de boot en varen de haven van Reykjavik uit, eenmaal aangekomen onder heldere lucht zien we het noorderlicht helaas nog niet. Jammer, maar helaas. Gelukkig hebben we nog een aantal dagen voor de boeg en is onze kans op het noorderlicht nog niet volledig verkeken.

We keren rond middernacht terug in de haven van Reykjavik en nemen een taxi terug naar de camping. Morgen staat een reisdag naar Akureyri op het programma.

Camping: Reykjavik Campsite

Kosten: 5800 ISK

Reykjavik - Akureyri

Het aanbod 'all-year campgrounds' in IJsland is beperkt, maar we hebben een mooie trip gepland. Vandaag reizen we van Reykjavik naar Akureyri zodat we morgen en zondag deze omgeving kunnen verkennen. De rit van vandaag zal naar verwachting zo'n 6 uur in beslag nemen en is zo'n 400 kilometer.

Via de 1 rijden we richting het noorden en verlaten we Reykjavik. In Reykjavik woont een groot deel van de bevolking van IJsland wat er voor zorgt dat we nu in uitgestrekte dun bevolkte gebieden zullen gaan komen. We zorgen dat de dieseltank volledig gevuld is, zodat brandstof geen problemen op kan gaan leveren. Via een enorme tunnel rijden we onder Hvalfjordür door. We vervolgen de route naar Borgarnes. Aangekomen in Borgarnes lunchen we bij een hotel met schitterend uitzicht over de golfbanen in de omgeving.

Vervolgens rijden we via Blönduos in de richting van Akureyri. Onderweg passeren we schitterende uitzichten. Mede doordat de bergen al deels in de sneeuw liggen levert dit prachtige plaatjes op, wat een mooie weg mogen we vandaag rijden! We genieten op volle teugen. Tussen Varmalihd en Akureyri moeten we een stuk door de bergen rijden. Voor ons gevoel rijden we op Antartica, alles om ons heen is wit, slechts één donker spoor is er zichtbaar in deze witte massa, de weg. Deze schitterende slingerende weg brengt ons door de bergen.

Meerdere strooiwagens en sneeuwschuivers zorgen ervoor dat de conditie van de weg redelijk goed is. Gelukkig rijden we hier in de middag en is de temperatuur boven 0. Tegen de avond komen we aan op de volgende camping. Camping Hamrar, net buiten Akureyri. Vannacht is er -9 voorspeld, waardoor we besluiten om de watertank en de waterheater leeg te laten lopen zodat er zeker niets kapot kan vriezen.

We nemen een taxi naar het centrum van Akureyri, dit is een van de grotere steden van IJsland met maarliefst 18.000 inwoners. Het is vrijdagavond, dus we besluiten na het avondeten naar de bar te gaan. Helaas is het overal vrij rustig maar we raken aan de praat met een local. Hij verteld ons dat het zo rustig is door de enorm hoge prijzen voor alcohol, mensen in IJsland gaan pas vanaf ongeveer 1 uur 's nachts naar de bar en zorgen dat ze thuis al voldoende gedronken hebben. Daarnaast gaan mensen vaak 'slechts' een keer per week naar de bar, op zaterdag.

We kijken het nog even af, en bezoeken nog een andere bar voordat we rond 1.30 uur terugkeren naar de camping.

Morgen gaat de wekker al vroeg, we willen Godafoss, Husavik en Dettifoss gaan bekijken.

Camping: Hamrar Akureyri

Kosten: 4300 ISK

Godafoss, Husavik, Myvatn

De dag begint vroeg, we hebben vandaag weer een behoorlijke trip voor de boeg staan. Via Godafoss willen we naar Husavik rijden om vervolgens Dettifoss nog mee te pakken. Dit alles zoveel mogelijk via de 1. Dit is wederom een dag van zo'n 400 kilometer waarvoor we zo'n 6 uur reistijd berekenen.

In iets minder dan een uurtje rijden we naar Godafoss. Net zoals bij Gullfoss verraad ook hier de omgeving niet dat er een waterval in de buurt is. Nadat we de camper geparkeerd hebben op de parkeerplaats zien we de waterval voor het eerst. Wat een schitterende waterval temidden van de besneeuwde omgeving. Het is koud, maar gelukkig erg rustig. Slechts een handjevol andere toeristen lijken deze waterval deze ochtend gevonden te hebben. We bekijken de prachtige waterval vanaf verschillende viewpoints waarna we vertrekken.

We rijden naar Husavik, dé walvis hoofdstad van Europa. Husavik heeft slechts 2.500 inwoners wat het doet lijken op een dorp. Aangekomen in de haven zien we verschillende aanbieders van whalewatch tours. Mede door ons drukke schema, en de geplande whalewatch tour vanuit Akureyri morgenochtend, besluiten we hier slechts te lunchen. Tijdens de lunch checken we de wegcondities in de omgeving van Dettifoss. De wegen zijn gemarkeerd als oranje en blauw, wat staat voor: Spots of Ice en Slippery. Ondanks deze waarschuwing besluiten we toch in de richting van Dettifoss te gaan rijden, wel spreken we vooraf af dat wanneer de wegcondities verslechteren we direct omkeren.

Via de 1 en de 848 rijden we in de richting van Myvatn, de wegen zijn (redelijk) goed, en we rijden door. Eenmaal Myvatn voorbij zijn zelfs de condities op de 1 steeds slechter, we zien steeds meer ijs en sneeuw op de weg. Bij het naar beneden rijden van een van de heuveltjes lijken we de controle over het voertuig kwijt te raken en de camper begint te schuiven. Dit is het signaal dat we om moeten keren, helaas hebben we Dettifoss niet op een veilige manier kunnen bereiken.

Op de terugweg stoppen we bij Hverir, een gebied met hete bronnen en modderpoelen. Vervolgens rijden we terug naar Akureyri, zodat we voordat het volledig donker is op de camping arriveren. 's Avonds gaan we opnieuw Akureyri in. Morgenvroeg om 9.00 uur staat er een whalewatching tour op het programma.

Camping: Hamrar Akureyri

Kosten: 4300 ISK

Akureyri - Kirkjufell

Mede door de gezelligheid in Akureyri van gisterenavond, gaat voor ons gevoel de wekker vandaag al erg vroeg. We hebben echter geen tijd te verliezen, om 8.45 uur dienen we in de haven van Akureyri te zijn.

Stipt om 9.00 uur vertrekt de boot uit de haven van Akureyri. We varen het Eyjafjördur op. We varen behoorlijk ver richting open zee om de walvissen te zien in hun natuurlijke omgeving. We hebben geluk vandaag, eenmaal ver genoeg gevaren vanuit Akureyri zwemmen er zo'n 15 a 20 humpback whales in het gebied. Sommige in groepjes van 2/3, sommige helemaal alleen. Alle walvissen zijn tussen de 10 en 15 meter lang. Het zijn enorme vissen en het is prachtig om ze te zien duiken het levert fantastische beelden op.

Rond het middaguur keren we terug in de haven van Akureyri. Door de verslechterde wegcondities in Myvatn en omgeving besluiten we terug te keren naar het westen van IJsland. Volgens de aurora forecast is er een aannemelijke kans om het noorderlicht te zien bij Kirkjufell. De rit naar Kirkjufell is opnieuw zo'n 400 kilometer lang. Gelukkig is de weg in de bergen bij Akureyri goed en komen we vroeg in de avond aan bij onze camping. Camping Snorrastadir, dit is een camping bij een boerderij op ongeveer een uurtje rijden van Kirkjufell.

Nadat we ons plekje besproken hebben rijden we naar de berg Kirkjufell, hier is namelijk vanavond grote kans op het noorderlicht. We hebben geluk, onderweg naar deze berg worden we al geconfronteerd met het noorderlicht. Wat een bijzondere gewaarwording om de dansende groene kleuren in de lucht te zien. Zodra we aankomen bij Kirkjufell is duidelijk dat wij niet de enige zijn met het idee om het noorderlicht juist hier op de foto te gaan zetten. Er staan vele auto's op en bij de parkeerplaats en gelukkig vinden we een plekje voor onze camper.

Rondom de berg is het schouwspel van het noorderlicht goed waar te nemen, de vorm van het noorderlicht is constant anders. Dan is het een grote duidelijke streep, dan zijn het weer lichte groene vegen, we hebben het geluk om het noorderlicht meerdere uren te zien op de ze plek.

Rond middernacht keren we voldaan terug naar de camping, we hebben het noorderlicht gezien! Ook op de camping zouden we het noorderlicht nog moeten kunnen zien, maar helaas, hier is het met het blote oog niet meer waarneembaar.

Morgen is het alweer onze laatste dag in IJsland, om 22.00 uur 's avonds moeten we de camper inleveren.

Camping: Snorrastadir Camping

Kosten: 3500 ISK

Kirkjufell - Blue Lagoon - Keflavik

Vandaag moeten we jammer genoeg de camper in gaan leveren. Gelukkig pas om 22.00 uur zodat we nog de hele dag tot onze beschikking hebben.

Vanochtend vertrekken we naar de Kirkjufell, gisteren hebben we dit natuurwonder al in het donker mogen zien maar we zijn natuurlijk ook erg benieuwd naar deze berg bij daglicht. Via Hellnar en Olafsvik rijden we om de Snaefellsjökull heen naar het dorp Grundarfjördur, hier is de Kirkjufell gelegen. Net als zovaak deze reizen wanen we ons met enige regelmaat alleen op de wereld, het is overal zo rustig, op de wegen rijden zo weinig auto's, geweldig. Nadat we Hellnar gepaseerd zijn stoppen we onderweg bij Londrangar, een rotsformatie in de zee.

Laat in de ochtend komen we aan bij Kirkjufell, ook nu staat de parkeerplaats vol, we parkeren de camper aan de andere zijde van het water en lopen om het meer heen naar de viewpoints. We komen direct aan bij het meest bekende uitzichtpunt op de berg. Watervallen op de voorgrond met de Kirkjufell op de achtergrond. Nadat we die perfecte foto gemaakt hebben rijden we terug in de richting van Reykjavik / Keflavik.

Vlakbij Keflavik ligt het bekende Blue Lagoon, graag sluiten we hier de vakantie af. Eenmaal aangekomen bij dit bekende fenomeen blijkt dat dit vooraf gereserveerd had moeten worden. Vandaag zit alles al volgeboekt tot 21.00 uur, om 22.00 uur dienen we de camper in te leveren dus helaas, voor ons geen Blue Lagoon.

We zoeken een leuk restaurantje in Keflavik om de vakantie af te sluiten.

Om 22.00 uur leveren we de camper in en worden we naar ons hotel in Keflavik gebracht. morgenvroeg om 7.40 uur vliegen we weer terug naar Amsterdam.

Over een ding zijn we het zeker eens: Wat is IJsland een schitterend land, zoveel bijzondere natuur, zulke vriendelijke mensen en zo vaak het gevoel alleen op de wereld te zijn.

Takk IJsland, Takk!

Hotel: The Base Keflavik

Kosten: 100 euro

Keflavik - Amsterdam

Gisterenavond hebben we nog een poging gedaan het noorderlicht te zien, helaas geen succes.

Om 4.30 uur gaat de wekker aangezien we om 5.00 uur opgehaald zullen worden door de airport shuttle. Dit is ruim voldoende om onze vlucht om 7.40 uur te halen terug naar Amsterdam.

Rond 12.30 uur landen we op Schiphol en is onze vakantie dan echt voorbij.