Reizen ten tijde van corona

Welke garanties heb ik en hoe zit het met de kleurcodes? Bekijk hier alle vragen omtrent de coronapandemie.
Let op, de vragen zijn beantwoord op basis van een volledige reis (vlucht en camperhuur). Heb je alleen een camper geboekt, dan kunnen andere voorwaarden gelden.
Q: Wat als tijdens mijn reis de kleurcode verandert naar oranje of rood?
A: Wij zullen bij een veranderde situatie waarbij jouw veiligheid risico’s met zich meebrengt de situatie opnieuw bekijken en bepalen (in overleg) of de reis voortgezet kan worden. Als de situatie dermate onveilig is dat je niet langer kunt blijven zullen wij je helpen met het repatriëren en worden niet genoten vakantiedagen vergoed. (Er moet dan sprake zijn van code rood). 
Q: Hoe weet ik welke voorwaarden en regels een land dat ik wil bezoeken erop nahoudt?
A: Bekijk op de site van de Rijksoverheid wat de regels voor jouw bestemming zijn.
Q: Is er nog een coronagarantie?
A: Nee, er is geen coronagarantie meer voor onze reizen in 2022. De reden hiervan is dat de vooruitzichten goed zijn. Er kan en mag weer gereisd worden. Uiteraard begrijpen wij dat je op zoek bent naar een stukje zekerheid en dat kunnen wij je bieden. Wij zijn aangesloten bij de ANVR en wij zijn daardoor verplicht om bij een negatief reisadvies jullie reis kosteloos te annuleren. Geen gedoe met vouchers, je krijgt je geld van ons terug.
Q: Kan ik in deze coronatijd zonder risico reizen naar een buitenlandse bestemming?

A: Een waterdichte garantie kunnen we niet geven,  maar wel de belofte dat wij  alles in het werk stellen om het risico op besmetting zo laag mogelijk te houden en jou veilig op reis te kunnen laten gaan. We nemen nooit onnodige risico’s met de gezondheid van onze reizigers. 

 

Als reiziger kun en moet je risico’s zelf natuurlijk ook verminderen en voorkomen door o.a. volledige vaccinatie, testen én de voorgeschreven maatregelen zowel vanuit Nederland als op bestemming in acht te nemen. Je kunt de gewenste eisen van een bestemming, de te nemen maatregelen en de kleurcodes van het betreffende land nalezen op nederlandwereldwijd.nl.  

 

Belangrijk daarbij is een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. De annuleringsverzekering van ANWB biedt ook in tijden van corona dekking. Lees hier wat verzekerd is.
Heb je via een andere verzekeraar een verzekering? Je dient zelf de voorwaarden van jouw reis- en annuleringsverzekering te controleren om te zien waarvoor je gedekt bent.  

 
Q: Hoe zit dat met al die kleurcodes?

A: Op nederlandwereldwijd kun je de kleurcodes nalezen. Groen is veilig, daar kunnen we kort over zijn. Op dit moment zijn de meeste landen uit ons programma ‘geel’ gekleurd. Dat betekent dat je veilig kunt reizen, maar wel dat er maatregelen kunnen gelden waar je rekening mee moet houden. Dit staat het reizen naar een bestemming niet in de weg. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk om die na te leven of ervoor zorg te dragen dat je voldoet aan de voorwaarden. Als een land oranje kleurt dan betekent dat in een normale wereld dat er ernstige veiligheidsrisico’s zijn zoals de politieke situatie, terrorisme of natuurgeweld. Als het gaat om risico voor corona kan een gewijzigde besmettingsgraad van het te bezoeken land of het land van herkomst bepalend zijn. Extra coronamaatregelen zijn dan van kracht. Het is echter niet automatisch het geval dat een reis niet veilig uitgevoerd kan worden als een land oranje kleurt.

 

Corona is geen onbekend verschijnsel en iedereen heeft te maken met de gevolgen daarvan. Als jij een reis boekt naar een land waar corona is dan gaan wij ervan uit dat je bewust bent van de risico’s en voorzorgsmaatregelen neemt. Je kunt de risico’s zelf beperken door je te houden aan de voorgeschreven maatregelen, je te laten testen en te beschikken over vereiste volledige vaccinaties. Ook het afsluiten van een reis- en annuleringsverzekering is daarbij aan te raden. Wanneer een reis niet veilig uitgevoerd kan worden dan nemen wij altijd verantwoording en zullen in overleg met jou besluiten de reis te wijzigen of annuleren. Dat doen we ook bij code rood. Een reis kan dan niet veilig gemaakt worden en in dat geval zullen wij daar altijd op anticiperen.

Q: Moet ik mijn reis al (aan)betalen?
A: De gebruikelijke (aanbetalingsvoorwaarden zijn van kracht. Deze vind je hier en/of gespecificeerd op Mijn Travelhome. Het is gebruikelijk na bevestiging van de boeking de aanbetaling over te maken en zes weken voor vertrek de restantbetaling in orde te maken. De bedragen en termijn vind je op Mijn Travelhome. 
Q: In het voorstel staat dat reisonderdelen non refundable zijn. Wat betekent dat?
A: Op het moment dat jij de reis moet annuleren vanwege persoonlijke omstandigheden dan gelden de ANVR annuleringsvoorwaarden en betaal je voor de non refundable onderdelen volledige (annulerings)kosten. Deze kosten kan je vervolgens wel bij een annuleringsverzekering weer terugvragen als je een geldige reden hebt én het verzekerde bedrag toereikend is. Als wij de reis moeten annuleren vanwege een negatief reisadvies dan gaat dat om de volledige reis. Je krijgt dan dus je volledige (aan)betaling van ons terug.
Q: Ik wil mijn reis annuleren i.v.m. corona(maatregelen). Mag ik dat kosteloos doen?
A: Het annuleren van een reis kan altijd, maar niet kosteloos. We leven in een wereld waar corona onderdeel van is geworden. Dat is niet langer onverwacht. Als de maatregelen waar je aan moet voldoen (mondkapjes, avondklok e.d., verplichte pcr-test) niet bij je passen en je wil daarom de reis annuleren is dat geen reden om dat kosteloos te doen. Ook angst is geen reden om de reis zonder kosten af te kunnen zeggen. De reis kan namelijk uitgevoerd worden en de maatregelen die daarbij horen zijn onderdeel van het nieuwe normaal. Op een geannuleerde reis worden de reguliere annuleringskosten waarmee je akkoord bent gegaan bij boeking gehanteerd. Bekijk de Travelhome voorwaarden.
Q: Waar kan ik objectieve informatie over reizen i.c.m. corona vinden?
A: Natuurlijk kun je terecht met je vragen bij ons. Allereerst kun je het antwoord op je vraag zoeken bij de FAQ/veelgestelde vragen op deze website. Andere objectieve informatie vind je op de site van het RIVM, Nederlandwereldwijd en de Rijksoverheid. Download ook de gratis reis app van Buitenlandse Zaken en Douane. 
Q: Waarom zetten jullie geen informatie over reisadviezen online?
Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn over adviezen, eisen en informatie over reizen in tijden van corona. Een en ander kan zich echter snel ontwikkelen Uiteraard zorgen wij er ook voor om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en helpen wij je daar waar mogelijk. Omdat het beschikken over de juiste documenten en voldoen aan de maatregelen onder de verantwoording van de reiziger zelf valt kiezen wij ervoor de informatie niet over te nemen en daarom verwijzen wij naar de websites van de instanties die officiële informatie verstrekken en waar je vanuit moet gaan. 
Q: Wat als er extra maatregelen gelden op mijn bestemming.
A: Wij gaan ervan uit dat op het moment van boeken de reis naar jouw bestemming veilig uitgevoerd kan worden. Dat daarbij maatregelen, zoals verplichte vaccinaties, vereiste documenten e.d. van toepassing zijn is met de kennis van nu niet onverwacht en onbekend. Na het boeken van een reis ben je zélf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste informatie en is  het belangrijk dat je ruimschoots voor je vertrekdatum controleert of alle documenten in orde zijn. Eventuele extra kosten die verbonden zijn aan te nemen (extra) maatregelen zijn voor rekening van de reiziger zelf. Als je niet voldoet aan de eisen of maatregelen in een land/vliegtuig en je wordt geweigerd zijn de kosten voor het niet kunnen maken van de reis voor de reiziger. Sluit daarom een goede reis- en annuleringsverzekering af en bekijk of de polisvoorwaarden onverwachte kosten dekken. 
Q: Wat als ik alleen een camper bij jullie heb gehuurd?

A: Travelhome is aangesloten bij het ANVR. Bij een pakketreis betekent dit dat wij verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van jouw reis. Als er beperkingen zijn bv. Een inreisverbod, waardoor de pakketreis niet zoals verwacht uitgevoerd kan worden dan nemen wij daar uiteraard onze verantwoordelijkheid voor en zullen de reis kosteloos annuleren of in overleg met jou omboeken. 

 

Als je alleen een camper hebt geboekt ligt dat iets anders. Je hebt er namelijk zelf voor gekozen om de vliegreis en/of andere reiselementen te boeken. Dat is niet erg, maar het heeft wel een gevolg voor wanneer je reis niet door kan gaan. Een boeking van uitsluitend een camper betekent dat wij alleen verantwoordelijk zijn voor het leveren van het geboekte reisonderdeel. Als er een inreisbeperking is kan jouw camper in principe nog steeds geleverd worden. De camper kan dus niet kosteloos geannuleerd worden. De normale annuleringsvoorwaarden zijn in dat geval van toepassing. Wij adviseren je om voor je totale reis een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten die dekking biedt voor het annuleren van losse reisonderdelen als jouw reis door corona niet uitgevoerd kan worden. Natuurlijk kijken we graag met je mee om van jouw camperhuur een complete pakketreis te maken.  

 

Kijk op de voorwaardenpagina van Travelhome naar de verschillen in de ANVR reisvoorwaarden als het gaat om een pakketreis of een losse reisdienst.

Q: Wat als ik door corona bepaalde attracties of bezienswaardigheden niet kan doen?
A: Het zou natuurlijk heel jammer zijn dat door omstandigheden je een attractie of highlight niet kunt bezoeken. Of dat komt door corona of een andere reden maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ook wanneer een park gesloten is door het weer of een andere oorzaak wordt er van je verwacht een andere invulling te geven aan je dag of route. . Als het geen onderdeel uitmaakt van de pakketreis is dit helaas geen reden om de reis niet door te laten gaan of te annuleren. Er is gelukkig zoveel moois en leuks om te zien en doen dat dit zelden een probleem is. We adviseren je dan een keuze te maken voor een ander leuk alternatief. Als je daarbij hulp nodig hebt adviseren we je graag. 
Q: Wat als ik op reis te maken krijg met corona?
A: Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen persoonlijke (gezondheids-)situatie. Volg gezondheidsadviezen goed op. Als je door het oplopen van corona tijdens je reis kosten hebt zijn deze voor eigen rekening. Mocht je in quarantaine moeten dan kan er gekeken worden of het in het huidige hotel kan. Zo niet, dan kan er gekeken worden naar een quarantaine hotel. De kosten blijven hiervoor alsnog voor jezelf. Het is daarom aan te raden een reis/-annuleringsverzekering af te sluiten die kosten voor opgelopen corona dekken. Zorgkosten worden mogelijk door jouw zorgverzekering gedekt. Check ook of niet genoten dagen bv. i.v.m. quarantaine verhaald kunnen worden op jouw annuleringsverzekering. Lees voor het afsluiten goed de polisvoorwaarden door van jouw verzekeraar. 
Q: Wat als ik kort voor mijn reis positief getest wordt op corona en ik daarom niet kan afreizen?
A: In dat geval moet je reis helaas geannuleerd worden. De kosten voor de annulering zijn voor de reiziger. De reis kan door ons namelijk wél uitgevoerd worden. Het is dus belangrijk een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten die corona in de voorwaarden dekt als annuleringsreden. Een keuze is een annuleringsverzekering van ANWB. Hier vind je meer over de dekking bij corona. Over andere verzekeraars kunnen wij je helaas niet informeren. 
Q: Wat als mijn vaccinatie niet wordt geaccepteerd?
A: Voor vertrek kan er nog veel veranderen. Het hebben van de vereiste vaccinaties is de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf. Voor informatie over vaccinaties kun je het beste inlichtingen inwinnen bij de GGD om te bekijken of een alternatief (aanvullend) vaccin verkregen kan worden om (wel) toegelaten te worden. 
Q: Wat doen jullie als er wel gereisd mag worden naar Canada, maar we moeten wel in Quarantaine?

A: Dat zal liggen aan de reden waarom je in quarantaine moet. Is dit omdat je bijvoorbeeld niet aan de vaccinatie-eis voldoet, dan is het een risico voor eigen rekening. Moet iedere toerist na aankomst een significante periode in quarantaine, dan kunnen wij de reis niet naar verwachting uitvoeren en ligt het risico bij ons. 

 

Na het boeken van een reis ben je zélf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste informatie en is  het belangrijk dat je ruimschoots voor je vertrekdatum controleert of alle documenten in orde zijn. Veelal is deze informatie terug te vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij, die de vlucht uitvoert. Zij beschikken over de correcte informatie voor de bestemming van de overstap, en publiceren deze informatie up to date op hun website. 

 

Eventuele extra kosten die verbonden zijn aan te nemen (extra) maatregelen zijn voor rekening van de reiziger zelf. Als je niet voldoet aan de eisen of maatregelen in een land/vliegtuig en je wordt geweigerd zijn de kosten voor het niet kunnen maken van de reis voor de reiziger. Sluit daarom een goede reis- en annuleringsverzekering af en bekijk of de polisvoorwaarden onverwachte kosten dekken.

Wat gebeurt er als Nederland rood is, waardoor wij Canada niet in mogen, maar er geen officieel inreisverbod is?

A:In een dergelijk geval kunnen wij de reis niet uitvoeren en zullen wij deze reis kosteloos annuleren. 

Q: Hoe zit het met eventuele quarantaineverplichtingen tijdens mijn overstap in bijvoorbeeld Duitsland of het Verenigd Koninkrijk?

A: Ook bij het boeken van een vlucht met een overstap gaan wij ervan uit dat de reis naar het land waar de overstap plaatsvindt, veilig uitgevoerd kan worden. Ook hier kunnen maatregelen zoals verplichte vaccinaties, vereiste documenten e.d. van toepassing zijn. Na het boeken van een reis ben je zélf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste informatie en is het belangrijk dat je ruimschoots voor je vertrekdatum controleert of alle documenten in orde zijn. Veelal is deze informatie terug te vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij, die de vlucht uitvoert. Zij beschikken over de correcte informatie voor de bestemming van de overstap, en publiceren deze informatie up to date op hun website. 

 

Eventuele extra kosten die verbonden zijn aan te nemen (extra) maatregelen zijn voor rekening van de reiziger zelf. Als je niet voldoet aan de eisen of maatregelen in een land/vliegtuig en je wordt geweigerd zijn de kosten voor het niet kunnen maken van de reis voor de reiziger. Sluit daarom een goede reis- en annuleringsverzekering af en bekijk of de polisvoorwaarden onverwachte kosten dekken.

 
Q: Wat als er een lockdown op mijn bestemming is?

A: In een dergelijk geval als een volledige lockdown op je reisbestemming gaan we kijken naar de alternatieven. Zo kan er gekeken worden naar een andere reisperiode en/of andere bestemming. Is dit niet mogelijk, dan zullen wij de reis kosteloos annuleren. 

 

Q: Wat als er een inreisbeperking 2g geldt? Of wat als je een negatief testresultaat nodig hebt?

A: Als je geen vereist vaccinatiebewijs (gevaccineerd) of herstelbewijs (genezen) kunt laten zien, ligt dat in je eigen persoonlijke risicosfeer. De kosten voor een annulering zijn voor de reiziger. Dit geldt ook als een reiziger geen negatief testresultaat kan laten zien. 

 

Q: Wat als er een quarantaine verplichting geldt voor zowel gevaccineerde als niet-gevaccineerde?

A: Als een bestemming geen onderscheid maakt tussen gevaccineerde en niet-gevaccineerde en er een quarantaineplicht wordt gesteld zal er samen gekeken worden of de reis om te boeken valt naar een andere reisperiode en/of andere bestemming. Wanneer dit niet mogelijk is, zal kosteloze annulering worden aangeboden. 

Wanneer er na een verblijf in het buiteland een quarantaineverplichting geldt in Nederland, ligt dit in de persoonlijke risicosfeer. De quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland is geen reden tot kosteloze annulering. 

 

Q: Ik woon in België. Wat gebeurt er als Belgen niet worden toegelaten in het land waar ik naar toe reis of als België het land waar ik naar toe reis op code rood zet en Nederland doet dat niet?
A: ongeacht of je in België woont of in Nederland, wij zullen de reis annuleren wanneer blijkt dat je niet op reis kunt gaan. Ook indien de inreisvoorwaarden voor Belgen anders zijn dan de inreisvoorwaarden voor Nederlanders. Als je niet kúnt reizen, annuleren wij de reis kosteloos voor je.