Reizen ten tijde van corona
Let op, de vragen zijn beantwoord op basis van een volledige reis (vlucht en camperhuur). Heb je alleen een camper geboekt, dan kunnen andere voorwaarden gelden.
Q: Wat als tijdens mijn reis de kleurcode verandert naar oranje of rood?
Q: Hoe weet ik welke voorwaarden en regels een land dat ik wil bezoeken erop nahoudt?
Q: Is er nog een coronagarantie?
Q: Kan ik in deze coronatijd zonder risico reizen naar een buitenlandse bestemming?
A: Een waterdichte garantie kunnen we niet geven, maar wel de belofte dat wij alles in het werk stellen om het risico op besmetting zo laag mogelijk te houden en jou veilig op reis te kunnen laten gaan. We nemen nooit onnodige risico’s met de gezondheid van onze reizigers.
Als reiziger kun en moet je risico’s zelf natuurlijk ook verminderen en voorkomen door o.a. volledige vaccinatie, testen én de voorgeschreven maatregelen zowel vanuit Nederland als op bestemming in acht te nemen. Je kunt de gewenste eisen van een bestemming, de te nemen maatregelen en de kleurcodes van het betreffende land nalezen op nederlandwereldwijd.nl.
Belangrijk daarbij is een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. De annuleringsverzekering van ANWB biedt ook in tijden van corona dekking. Lees hier wat verzekerd is.
Heb je via een andere verzekeraar een verzekering? Je dient zelf de voorwaarden van jouw reis- en annuleringsverzekering te controleren om te zien waarvoor je gedekt bent.
Q: Hoe zit dat met al die kleurcodes?
A: Op nederlandwereldwijd kun je de kleurcodes nalezen. Groen is veilig, daar kunnen we kort over zijn. Op dit moment zijn de meeste landen uit ons programma 'groen' gekleurd. Naar een land dat 'geel' gekleurd is kun je ook veilig reizen, maar er kunnen maatregelen gelden waar je rekening mee moet houden. Dit staat het reizen naar een bestemming niet in de weg. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk om die na te leven of ervoor zorg te dragen dat je voldoet aan de voorwaarden. Als een land oranje kleurt dan betekent dat in een normale wereld dat er ernstige veiligheidsrisico’s zijn zoals de politieke situatie, terrorisme of natuurgeweld. Als het gaat om risico voor corona kan een gewijzigde besmettingsgraad van het te bezoeken land of het land van herkomst bepalend zijn. Extra coronamaatregelen zijn dan van kracht. Het is echter niet automatisch het geval dat een reis niet veilig uitgevoerd kan worden als een land oranje kleurt.
Corona is geen onbekend verschijnsel en iedereen heeft te maken met de gevolgen daarvan. Als jij een reis boekt naar een land waar corona is dan gaan wij ervan uit dat je bewust bent van de risico’s en voorzorgsmaatregelen neemt. Je kunt de risico’s zelf beperken door je te houden aan de voorgeschreven maatregelen, je te laten testen en te beschikken over vereiste volledige vaccinaties. Ook het afsluiten van een reis- en annuleringsverzekering is daarbij aan te raden. Wanneer een reis niet veilig uitgevoerd kan worden dan nemen wij altijd verantwoording en zullen in overleg met jou besluiten de reis te wijzigen of annuleren. Dat doen we ook bij code rood. Een reis kan dan niet veilig gemaakt worden en in dat geval zullen wij daar altijd op anticiperen.
Q: Moet ik mijn reis al (aan)betalen?
Q: In het voorstel staat dat reisonderdelen non refundable zijn. Wat betekent dat?
Q: Ik wil mijn reis annuleren i.v.m. corona(maatregelen). Mag ik dat kosteloos doen?
Q: Waar kan ik objectieve informatie over reizen i.c.m. corona vinden?
Q: Waarom zetten jullie geen informatie over reisadviezen online?
Q: Wat als er extra maatregelen gelden op mijn bestemming.
Q: Wat als ik alleen een camper bij jullie heb gehuurd?
A: Travelhome is aangesloten bij het ANVR. Bij een pakketreis betekent dit dat wij verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van jouw reis. Als er beperkingen zijn bv. Een inreisverbod, waardoor de pakketreis niet zoals verwacht uitgevoerd kan worden dan nemen wij daar uiteraard onze verantwoordelijkheid voor en zullen de reis kosteloos annuleren of in overleg met jou omboeken.
Als je alleen een camper hebt geboekt ligt dat iets anders. Je hebt er namelijk zelf voor gekozen om de vliegreis en/of andere reiselementen te boeken. Dat is niet erg, maar het heeft wel een gevolg voor wanneer je reis niet door kan gaan. Een boeking van uitsluitend een camper betekent dat wij alleen verantwoordelijk zijn voor het leveren van het geboekte reisonderdeel. Als er een inreisbeperking is kan jouw camper in principe nog steeds geleverd worden. De camper kan dus niet kosteloos geannuleerd worden. De normale annuleringsvoorwaarden zijn in dat geval van toepassing. Wij adviseren je om voor je totale reis een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten die dekking biedt voor het annuleren van losse reisonderdelen als jouw reis door corona niet uitgevoerd kan worden. Natuurlijk kijken we graag met je mee om van jouw camperhuur een complete pakketreis te maken.
Kijk op de voorwaardenpagina van Travelhome naar de verschillen in de ANVR reisvoorwaarden als het gaat om een pakketreis of een losse reisdienst.
Q: Wat als ik door corona bepaalde attracties of bezienswaardigheden niet kan doen?
Q: Wat als ik op reis te maken krijg met corona?
Q: Wat als ik kort voor mijn reis positief getest word op corona en ik daarom niet kan afreizen?
Q: Wat als mijn vaccinatie niet wordt geaccepteerd?
Q: Wat doen jullie als er wel gereisd mag worden naar Canada, maar we moeten wel in Quarantaine?
A: Dat zal liggen aan de reden waarom je in quarantaine moet. Is dit omdat je bijvoorbeeld niet aan de vaccinatie-eis voldoet, dan is het een risico voor eigen rekening. Moet iedere toerist na aankomst een significante periode in quarantaine, dan kunnen wij de reis niet naar verwachting uitvoeren en ligt het risico bij ons.
Na het boeken van een reis ben je zélf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste informatie en is het belangrijk dat je ruimschoots voor je vertrekdatum controleert of alle documenten in orde zijn. Veelal is deze informatie terug te vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert. Die maatschappij beschikt over de actuele en correcte informatie voor de bestemming van de overstap, en publiceert deze informatie op haar website.
Eventuele extra kosten die verbonden zijn aan te nemen (extra) maatregelen zijn voor rekening van de reiziger zelf. Als je niet voldoet aan de eisen of maatregelen in een land/vliegtuig en je wordt geweigerd zijn de kosten voor het niet kunnen maken van de reis voor de reiziger. Sluit daarom een goede reis- en annuleringsverzekering af en bekijk of de polisvoorwaarden onverwachte kosten dekken.
Wat gebeurt er als Nederland rood is, waardoor wij Canada niet in mogen, maar er geen officieel inreisverbod is?
A:In een dergelijk geval kunnen wij de reis niet uitvoeren en zullen wij deze reis kosteloos annuleren.
Q: Hoe zit het met eventuele quarantaineverplichtingen tijdens mijn overstap in bijvoorbeeld Duitsland of het Verenigd Koninkrijk?
A: Ook bij het boeken van een vlucht met een overstap gaan wij ervan uit dat de reis naar het land waar de overstap plaatsvindt, veilig uitgevoerd kan worden. Ook hier kunnen maatregelen zoals verplichte vaccinaties, vereiste documenten e.d. van toepassing zijn. Na het boeken van een reis ben je zélf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste informatie en is het belangrijk dat je ruimschoots voor je vertrekdatum controleert of alle documenten in orde zijn. Veelal is deze informatie terug te vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert. Die maatschappij beschikt over de correcte en actuele informatie voor de bestemming van de overstap en publiceert deze informatie op haar website.
Eventuele extra kosten die verbonden zijn aan te nemen (extra) maatregelen zijn voor rekening van de reiziger zelf. Als je niet voldoet aan de eisen of maatregelen in een land/vliegtuig en je wordt geweigerd zijn de kosten voor het niet kunnen maken van de reis voor de reiziger. Sluit daarom een goede reis- en annuleringsverzekering af en bekijk of de polisvoorwaarden onverwachte kosten dekken.
Q: Wat als er een lockdown op mijn bestemming is?
A: In een dergelijk geval als een volledige lockdown op je reisbestemming gaan we kijken naar de alternatieven. Zo kan er gekeken worden naar een andere reisperiode en/of andere bestemming. Is dit niet mogelijk, dan zullen wij de reis kosteloos annuleren.
Q: Wat als er een inreisbeperking 2g geldt? Of wat als je een negatief testresultaat nodig hebt?
A: Als je geen vereist vaccinatiebewijs (gevaccineerd) of herstelbewijs (genezen) kunt laten zien, ligt dat in je eigen persoonlijke risicosfeer. De kosten voor een annulering zijn voor de reiziger. Dit geldt ook als een reiziger geen negatief testresultaat kan laten zien.
Q: Wat als er een quarantaine verplichting geldt voor zowel gevaccineerden als niet-gevaccineerden?
A: Als een bestemming geen onderscheid maakt tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden en er een quarantaineplicht wordt gesteld zal er samen gekeken worden of de reis om te boeken valt naar een andere reisperiode en/of andere bestemming. Wanneer dit niet mogelijk is, zal kosteloze annulering worden aangeboden.
Wanneer er na een verblijf in het buiteland een quarantaineverplichting geldt in Nederland, ligt dit in de persoonlijke risicosfeer. De quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland is geen reden tot kosteloze annulering.