Nog 1 nachtje slapen

Door Henk & Rose op 04 september 2017 19:29
De valiezen zijn gepakt, de boarding passes afgedrukt... We kunnen vertrekken !

Op naar het avontuur! Spannend!

Aankomst Usa

Door Henk &Rose op 06 september 2017 5:12
Na een lange en vermoeiende reis en talloze paspoort en securitycontroles, inclusief foto's en vingerafdrukken zijn we rond 16u45 veilig geland in San Francisco!

Na een veel te grote pizza en dat noemen ze hier dan a small one , duiken we snel het bed in! Morgen moeten we de camper ophalen en na de Wallmart geplunderd te hebben , onze eerste kampeerplek opzoeken!

1 e week usa

Door Rose op 11 september 2017 14:41
De eerste week in de USA heeft zich vooal gekenmerkt door een slechte internetverbinding, vandaar de stilte vanaf deze kant!

Op woensdag hebben we de camper opgehaald en zijn we richting Mariposa gereden, zo'n 40 mijl ten zuidwesten van Yosemite.

Op donderdag de Yosemite valley bezocht, van heel ver was de geur van verbranding te ruiken, de mooie uitzichten werden gehinderd door een mist die over de Bergen hing.

El Capitan, de berg van 3000 m hoog , een uitdaging voor klimmers lag wel schitterend in de zo'n.

De volgende Dag zijn we via de Tioga pass naar Lone Pine gereden, we hadden geluk dat deze weg net 's morgens weer geopend was. Zeker de moeite waard, verschillende landschappen wisselen mekaar af.

Death Valley en Las Vegas

Door Henk en Rose op 12 september 2017 6:06
Op zaterdag zijn door Death Valley gereden, bijzondere landschappen, gps valt hier niet te gebruiken, want er is amper internet...op zich niet erg want je kan eigenlijk niet missen...

Een Lange rit en heel erg warm ... We hadden geen camping op voorhand geboekt, maar niet getreurd...de immense grote camping in Furnace Creek hadden we helemaal voor ons alleen, later op de avond zijn er nog een paar bij gekomen...Een aantal mensen Konden de slaap niet vatten vanwege de hitte en hadden er niets beter op gevonden dan hun bed op een tafel onder de blote hemel te installeren...Allen lieten ook de deur en ramen van Hun camper wijd open staan. Het was ook nog volle maan, samen met de prachtige sterrenhemel een mooi gezicht!

Op zondagmorgen vroeg uit de veren om naar de Zabrinsky point te gaan Kijken bij zonsopgang! Velen met ons waren getuige van het kleurenspel op de bergen dat door de opkomende zonnestralen tot leven wordt gebracht. Ondanks dat we er met velen stonden, was het muisstil en kon je merken dat iedereen onder de indruk was

Death Valley was heet, maar de moeite waard om de hitte te trotseren!

Foto's volgen nog...

Na Death Valley richting Las Vegas gereden, dat is andere koek!

Een crazy stad waar alles kan, het een al gekker dan het andere!

Goed om het eens gezien te hebben ,maar verder genieten we toch meer van de schitterende natuur die we in deze eerste week mochten zien!

Foto's volgen later...

Morgen , op naar Zion!

Death Valley en Vegas

Door Henk & Rose op 13 september 2017 3:30
Nog een paar foto's tegoed / Death Valley en Vegas

+ op naar Zion,

De weg naar Zion is ook alweer verschillend van wat we tot op heden hebben gezien, op deze weg wijken we even uit naar de Valley of fire state park, alweer blodheet maar ook bloedmooi! Het lijkt alsof door de erosie grote delen rots in brand staan

Morgen wil Henk de Angels landing wandelel, vroeg op staan want ze geven alweer 92F!

Op dit moment Lopez we maar 8 u achter meer op Nederland en Belgie, vandaar in Mesquine de tijdsgrens overgestoken

Zion

Door Henk & Rose op 14 september 2017 2:42
Van morgen vroeg opgestaan om de Angels Landing wandeling te doen, althans ik tot aan de kettingen en Henk het hele eind...

Redelijk zware wandeling maar bijzonder mooi!

Zion is schitterend, het groen van de bomen contrasteert op een prachtige manier met het rode van de rotsen.

Naast de prachtige natuur die we dagelijks mogen bewonderen , is het ook plezant om regelmatig een praatje te slaan met de mensen die je tegenkomt... Amerikanen zijn zeer spontaan en hebben maar een half woord nodig om een prettig gesprek op gang te houden..

Daarnaast houden ze zich heel strikt aan de regels in het verkeer, zijn niet stresserig en wachten meestal netjes hun beurt af... Kunnen we nog van leren... Anders dan dat ik me dit voorgesteld had is dit een aangenaam land om op vakantie te gaan... Het eten is misschien wat minder, maar je kan niet alles hebben!

Na de wandeling van 4 uur , en nog wat rondgekeken te hebben , zijn we langzaam richting Bryce canyon gereden... En geloof het of niet hier is het redelijk koud, hebben zelfs een lange broek aangetrokken, ook wel eens lekker na dagen zweten en puffen!

Morgen weer een dag, foto's volgen!

Foto's Zion / wandeling Angels Landing

Door Henk & Rose op 14 september 2017 12:27
Zoals beloofd...ik vrees dat we vandaag een dagje Belgisch/ Hollands weer krijgen

Bryce canyon en Capital Reef

Door Henk & Rose op 16 september 2017 1:55
Woensdagavond zijn we aangekomen in Bryce canyon, Ruby's Inn camground, . 'S anderendaags vroeg opgestaan om in het park de hoodoo's te bewonderen.... , met een klein beetje verbeelding kan je in deze door erosie gevormde kunstwerken allerlei figuren zien, vb ET, de horen, zien en zwijgen figuurtjes, Romeinse standbeelden, enz...Rond 12 u is het hier eerst gaan regenen en daarna kregen we hagelstenen van een halve cm , de temperatuur zakte gelijk naar 39F ... Onze jassen en warme fleece waren zeker welkom, zo kom je van het ene uiterste in het andere.. Op donderdag hebben we niet veel meer kunnen doen, het bleef regenen , 's avonds rond 18u old bryce eens bezocht, een aantal winkeltjes met plaatselijke toeristische spullen en Henk heeft daar een behoorlijk grote T-bone steak gegeten, zelf heb ik me beperkt tot wat kip , die ook alweer te veel was...

Op donderdag was het weer stabieler, vroeg opgestaan om vanaf de sunset point de Navajo trail en de Queens trail te doen, pittige wandeling maar zo kon je de hoodoo' s ook van onderaf bewonderen, je wandelt van een hoogte van 800ft naar 700ft en daarna terug naar omhoog naar snuisterijen point.

Hierna de camper genomen om de reis verder te zetten naar Capital Reef, de weg scenic byway 12 is inderdaad een aanrader! Verschillende landschappen passeren de revue en de lekkere zelfgemaakte taart bij Burr Trail Grill is niet te versmaden!

In Capital Reef overnachten we in the 1000 Lakes campground om van hieruit onze reis te vervolgen naar Arches.

Foto' volgen!

Foto' Bryce canyon

Door Rose op 17 september 2017 0:00
Zoals beloofd hierbij een paar foto's van deze mooie streek/ de hagelbui en impressies van de weg naar Capital Reef!,

Het ziet er naar uit dat de WiFi in Moab het beter doet, hier zijn we van plan om een paar dagen extra te blijven...het is hier trouwens weer heel lekker zomerweer!

Arches17/09

Door Henk & Rose op 18 september 2017 2:50
We starten de dag met breakfast at Denny's !

Op zichzelf is dat al een hele belevenis, iedereen meldt zich eerst netjes aan en gaat in de rij staan wachten! Ondanks dat er verschillende tafels leeg zijn, blijft iedereen gewoon netjes wachten...achteraf bezien , bedachten we dat dit misschien komt omdat de keuken niet kan volgen?! Zelf heb ik gekozen voor het 55+ breakfast! Ik vrees dat indien ik dit elke dag zou eten, Het zeker niet goed komt! Zie foto!

Maar goed, dit geeft zeker energie voor wat we verder van plan waren! Een hele dag Arches kruipt in de benen... We hebben verschillende wandelingen daar gedaan, naar de Landscape Arch , Garden of Eden , maar de mooiste was toch wel de trail naar de Delicate Arch , waarvan ook een paar foto' s toegevoegd..

Morgen gaan we met de Jeep naar Canyonlands, dan kunnen de beentjes weer wat rusten!

Canyonlands/ 18/09

Door Henk & Rose op 19 september 2017 2:30
Vandaag zijn we een hele dag met een jeep door Canyonlands gereden! Af en toe redelijk spannend....

Voor ons gevoel avontuurlijk, alhoewel we kwamen mensen uit Chicago tegen die op het dak van hun Jeep een tent konden installeren , en vrij gingen kamperen in the Death Horse statepark. Water was daar niet voorhanden, dus ze moesten alles meebrengen in hun auto... Dat is voor ons nog een brug te ver!

We hebben genoten van de Two Bridges trail gecombineerd met de Shafer trail... Onderweg hebben we nog gezien waar in de film Thelma en Louise de ravijn in de ravijn gereden zijn. De trail eindigt bij de Colorado rivier!

Op weg naar monument Valley 19/09

Door Henk & Rose op 22 september 2017 0:48
Op dinsdagmorgen zijn we vanuit Moab richting Monument Valley vertrokken

Onderweg zijn we gestopt in Bluff en daar een forth bezocht , pioniers met een Duitse achtergrond zijn vanuit andere delen in de US zich hier komen vestigen en hebben een hole in the rock moeten maken ( wat nu nog te zien is ) om daar uiteindelijk te geraken. Deze mensen met een religieuze achtergrond hebben hier een hele gemeenschap opgebouwd.

Verder hebben we de Gooseneck state park nog gezien , waar de San Juan rivier zich in de vorm van een ganzennek kronkelt doorheen de canyon .

In Monumental Valley zelf hebben we voornamelijk de mooie zonsondergang bewonderd... Hier en daar bieden indianen langs de weg hun zelfgemaakte juwelen te koop aan

Page en Grand Canyon

Door Henk & Rose op 22 september 2017 3:16
Woensdagmorgen vroeg opgestaan want de Lower Antilope Canyon staat op het programma. We konden om 9u10 boeken en ondanks het vroege uur dienden we zeker een half uur voor de ingang van de Canyon in de hitte aan te schuiven alvorens te kunnen afdalen! Maar het was de moeite waard! Onze gids was niet zo spraakzaam maar wist ons wel te tonen waar de mooie plekjes waren om foto' te maken.. Een schitterende wandeling van ongeveer een uur ... Volgens onze gids heeft 1 foto van deze canyon 1,1 miljoen dollar opgebracht, ik vrees dat de foto' s van ons wat minder waard zijn, maar toch..

Onderweg naar de Grand Canyon hebben we nog de Liitle Colorado River gorge bezocht, dit is een park door de Navajo indianen beheerd, zeker de moeite waard om te bezoeken!

En dan naar de Grand Canyon... Jammer voor deze grote jongen maar het echte wauw! gevoel konden we niet opbrengen , mede omdat we op deze reis al zoveel mooie parken hebben gezien die ons iets meer bekoorden... Neemt niet weg dat hij natuurlijk prachtigis, , allicht hadden we hem iets eerder op deze reis moeten zien!

Onze campeerplaats voor de nacht was Tusayan in de Grand Canyon...

Op donderdag hebben we vooral een lange rit voor de boeg naar Barstow... Volgens een Amerikaan die we onderweg ontmoetten , a " rough" city, be carefull!

Foto' volgen!

Foto's Page ...

Door Henk & Rose op 22 september 2017 3:23
Zoals beloofd!

Km's vreten

Door Henk &Rose op 23 september 2017 2:31
De laatste 2 dagen hebben we geprobeerd om zo snel mogelijk richting de kust onder San Francisco te komen... Dat betekent dat we de laatste dagen redelijk wat km's hebben gereden: in totaal meer dan 1000 km .. Dat betekent wel dat we nu niet meer zo ver vandaan zijn van onze eindbestemming San Francisco...

Onderweg hebben we nog een bijzondere auto gezien ( foto), die man had ook nog een Dodge viper, maar deze had hij niet bij...

Op de route naar Barstow hebben we ook nog een stuk gereden over de historische route 66

Onze eindbestemming vandaag was Santa Margarita, CA.. De camping aldaar ligt aan een schitterend meer.

Morgen willen we richting Carmel en Monterey rijden en daar ook een paar dagen blijven

Km's vreten

Door Henk &Rose op 23 september 2017 2:32

Monterey, 23/09

Door Henk en Rose op 24 september 2017 3:47
Vandaag naar de Pacific Ocean , Monterey... Alweer een totaal ander landschap! Veel wijngaarden en groentekwekers, een vruchtbare streek!

De streek is ook duidelijk rijker, mondainer...mooie huizen met voor deze streek prachtige groene gazons..

Fishermans warf bezocht, zeer toeristisch en natuurlijk veel gelegenheden waar ze clam chowder verkopen, maar die lekkernij bewaren we tot in San Francisco...

Een gedeelte van de highway 1 tot aan Big Sur is niet afgesloten en daarom hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om er overheen te rijden en te genieten van de prachtige Pacific coast.

Een gedeelte van de highway 1 is begin dit jaar getroffen door een aardverschuiving en is op dit moment nog niet terug open voor het vervoer, bij al dit moois zouden we vergeten dat deze streek gevoelig is voor aardbevingen, de mensen worden er nochtans regelmatig aan herinnerd.

Benieuwd wat de dag morgen brengt!

Monterey fietsen/ 24/09

Door Henk & Rose op 28 september 2017 21:45
In Monterey hebben de 17 Mile bike Tour gereden... 17 mijl is in principe niet zo veel , dus dat zagen we wel zitten... Je rijdt een heel eind langs de kust, maar waar we niet op gerekend hadden waren de vele hellingen in bebost gebied... Wat hebben we afgezien en dat met die warmte! Hadden we maar een elektrische fiets gehuurd. Of naar Aquaruim gegaan ? Maar goed, je kan niet alles doen...Na de hellingen was de afdaling naar de kust een grote beloning en daarna nog een lekker etentje bij de Italiaan! Hadden we wel verdiend, vonden we zelf!

Op de foto' s zie je Lovers pont corner, the Lone Cypress en the Ghost tree ( deze is eigenlijk dood, maar blijft ondanks overeind staan)

Op naar San Francisco/ 25/09

Door Henk en Rose op 28 september 2017 22:05
Vanuit Monterey naar San Francisco gereden! Alweer valt het op dat de regio veel groener is, hier worden voornamelijk veel groenten, o.a artisjokken en slasoorten

De camping in de buurt van San Francisco is de duurste van allemaal en heeft eigenlijk niet zo veel te bieden, groot pluspunt is wel dat er dagelijks een shuttlebus downtown naar SF rijdt, wat wel makkelijk is , want rijden met de camper daar valt denk ik niet mee..

Dezelfde dag zijn we nog naar Chinatown geweest, men zegt , de grootste in de US... Het kenmerkt zich vooral door leuke winkeltjes en vele kleine en grote restaurantjes, van dat laatste hebben we natuurlijk gebruik gemaakt ...

Wat direct opvalt in San Francisco is dat mensen hier meer met hun conditie bezig zijn, overal zie je mensen joggen, skaten, fietsen.. Een foto met uitleg van de Sint Andreas breuk, die mogelijk nog de aardbeving kan veroorzaken die sommige geleerden wel verwachten

Verder nog een foto van de Chinese/ groene poort: toegang tot Chinatown

San Francisco/25-09

Door Henk & Rose op 28 september 2017 22:33
Alweer vroeg uit de veren om met de eerste shuttle bus de stad in te gaan... Onze voeten beginnen stilaan te voelen wat we de laatste weken afgewandeld hebben, daarom maar beslist om tickets te kopen voor de hop-on, hop-off bus... Op die manier zie je alle highlights in 2,5 uur en stap je af en weer op wanneer je maar wil.. Wij zijn meegereden tot aan de andere kant van de Golden Gate bridge en daarna wandelend de brug over gekomen... Alhoewel het mooi weer was, was Alcatrazz niet goed te zien vanaf de brug... Het is hier altijd een beetje mistig...

San Francisco is een stad met veel gezichten ... Natuurlijk China town, het bruisende Fisherman's warf( pier 39) met de zeehonden op het einde, De kleurige wijk rondom Haightstreet ( hippie beweging) , de painted ladiesnight, maar ook het Union square met grote, mooie winkels oa macy's en natuurlijk de wereldberoemde Golden Gate !

Wat ook typisch zijn de brandtrappen die je bij de meeste huizen ziet

Foto's San Francisco/ 26/09

Door Henk & Rose op 28 september 2017 22:41
Voor wie niet van Chinees houd, er is vlakbij de Chinese wijk, een hele Italiaanse wijk met vele lekkere restaurantjes!

Natuurlijk hebben we ook het mooie hard rock café bezocht , foto ook bijgevoegd

Foto's San Francisco/ 26/09

Door Henk & Rose op 28 september 2017 22:42

Natuurlijk hebben we ook het mooie hard rock café bezocht , foto ook bijgevoegd

De voorlaatste dag 27/09

Door Henk & Rose op 29 september 2017 3:59
We krijgen stilaan de kriebels om na al dit moois terug huiswaarts te gaan... Vanaf de laatste camping zijn we naar Fremont gereden en daar in een motel geslapen... De camper leeg maken en weer netjes maken, koffers stilaan inpakken en gebruikte water dumpen... Ons onnodig zorgen gemaakt over het vinden van een carwash voor de camper, maar na een telefoontje naar cruise America begrepen we dat dit niet hoefde, oef!

De rest van de dag zijn we naar San José geweest, een verrassend mooi stadje met een schitterende moderne city hall en een heuse cathedral Basilica of st Joseph, een bereidwillige vrijwilliger van de gemeenschap heeft ons met veel passie verteld over het ontstaan van deze basiliek. Deze cathedral is gebouwd in 1877 en heeft een min of meer ronde vorm... Alle banken gemaakt door een plaatselijke houtbewerker staan rondom het altaar... Dagelijks worden er 2 maal kerkdiensten gehouden met telkens een 120 man, op zondag zit de kerk bomvol ( 800man,), dat maak je bij ons nog maar zelden mee...

in de winter worden in deze kerk ook wekelijks concerten gegeven, gezien de vorm van de kerk met de centrale ruimte in het midden kunnen we ons indenken dat dit zeker mooi moet zijn!

In San José wonen 3 soorten mensen , mensen die na de Vietnam oorlog vanuit Vietnam meegekomen zijn met de Amerikanen , mensen uit midden Amerika en dan wat ze noemen white people... Je kan zien dat dit een welvarende stad is, maar ook hier treffen we jammer genoeg homeless people aan , die met hun karretjes hier en daar ronddwalen in de stad

Camper inleveren/ 28/09

Door Henk & Rose op 29 september 2017 4:52
De koek is bijna op, zoals men zegt... Maar het is zeker mooi geweest! Onze kinderen hebben ons warm gemaakt voor deze reis en het was zeker terecht! We hebben er van genoten!

Tijd om de balans op te maken...

De Amerikanen die wij ontmoet hebben zijn vriendelijk, behulpzaam en altijd geïnteresseerd in wie je bent en waar je vandaan komt... Of het echt gemeend is of fake laten we ons niet over uit...maar het zijn prettige mensen...Bij het tanken stond een Amerikaan naast ons die vond dat er nogal veel vloeistof uit onze rv kwam... wij gaven aan dat het waarschijnlijk van de airco was, hij twijfelde echter, sprong uit zijn auto en kroop onder onze auto om te proeven van de lekkende vloeistof, het was gelukkig inderdaad water... Echter dat zie ik bij ons nog niet vaak gebeuren dat iemand zoveel moeite doet om je gerust te stellen

Een Amerikaan is over het algemeen zeer gedisciplineerd zowel in het verkeer als bij het op- of afstappen van de bus , als bij het in de rij staan bij Starbucks of bij het betreden van een restaurant...

Wat heeft ons het meest bekoord? Utah steekt er voor ons met kop en schouders boven uit... Valley of fire, Bryce, Arches, Canyonlands, Page ( met de schitterende Antilope Valley) en natuurlijk Zion waar we een beetje pech hadden met het weer waardoor we niet alles konden doen wat we gepland hadden... Maar wat wil je... Wij lachen met de Amerikanen dat ze Europa doen in 10 dagen , wij doen uiteindelijk hetzelfde en hebben gedurende deze 3 weken slechts een heel klein beetje kunnen proeven van de hoogtepunten van dit schitterend gedeelte van de US!

Nog een paar foto's , 1 voor de ouderen onder ons , hier rijden de meeste Amerikanen in, de vrachtwagens zijn hier super lang en ze zijn ook hier voetbal gek maar dan de Amerikaanse variant!