ANWB en haar reisorganisaties maken gebruik van cookies

ANWB en haar reisorganisaties gebruiken cookies op hun websites om het gebruik van de websites te analyseren, gebruiksgemak te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties en informatie te zien krijgt wanneer je gebruik maakt van de ANWB en haar reisorganisatie websites. Meer informatie over de cookies kun je vinden in ons privacy- en cookiestatement. Je geeft door gebruik te blijven maken van de website of door hiernaast op de button ‘akkoord’ te klikken toestemming voor het gebruik van cookies en het verwerken van op deze wijze verkregen persoonsgegevens, zoals in ons privacystatement wordt vermeld.

Meer informatie: anwb.nl/cookies.

reisverslag 11-daagse camperreis Noorwegen

In september 2016 maakte Femke samen met haar kersverse man een 11-daagse camperreis door Noorwegen. De reis begon met een overnachting in Oslo waar zij een aantal bezienswaardigheden hebben bezocht. De volgende dag haalde zij de camper op bij Touring Cars waarmee het avontuur door Noorwegen kon beginnen!

Tijdens de reis bezochten Femke en Frank Kristiansand, de Preikestoelen, Ogna en de gletsjers van Gaupne. Een avontuurlijke reis met veel bijzondere hoogtepunten.

Bent u benieuwd naar de ervaringen van Femke en Frank? Lees dan snel dit reisverslag!

  • periode: september 2016

Dag 1: Amsterdam - Oslo

Om 11:50 uur vertrok de KLM city hopper vanuit Schiphol richting Oslo. Voor ons Brabanders een perfecte tijd. Niet te vroeg, maar ook zeker niet te laat zodat we dezelfde dag ook Oslo nog kunnen verkennen. De trein om 08:00 uur vanuit Eindhoven gaf ons genoeg speling om mooi op tijd op Schiphol te zijn. Om ons de hoge prijzen voor drank in Noorwegen te besparen, toch nog een flesje ingeslagen bij de Duty Free shop op Schiphol.
Na anderhalf uur komen we aan op het Gardermoen airport in Oslo. Een mooi vliegveld met een snelle verbinding naar de stad. Met de trein sta je in slechts 20 minuten in het centrum van Oslo. Vanuit hier is het een klein stukje lopen naar het hotel waar we inchecken en ons even opfrissen. Om 15.00 uur gaan we de stad verkennen. We hebben erg geluk met het weer! Iedereen loopt in zomerkleding, iets wat uitzonderlijk is voor september dus dat is extra genieten. Oslo is een gezellig stad waar veel mensen ook meerdere dagen heen gaan wat begrijpelijk is. Toch is ook een kort bezoek zeker de moeite waard. Maar wij gaan naar Noorwegen om lekker in de natuur rond te rijden. Dat is wat we morgen gaan doen, na een mooie dag in Oslo gaan we dus heerlijk slapen met veel zin in morgen!

Overnachting: Radisson Blu Plaza Hotel
Prijs: ca € 100,- per nacht

 


Dag 2: Oslo (Minnesund) - Olavsberget

We nemen dezelfde trein van 20 minuten terug van het station in het centrum van Olso naar de luchthaven. Hier hebben we met de verhuurder Touring Cars een ophaaltijd afgesproken.
Op tijd staan ze klaar op de afgesproken plaats en krijgen we een transfer naar het verhuurstation. Onderweg wijst ze ons alvast op de bordjes voor de tolwegen en legt uit dat dit automatisch geregeld is. In elke camper zit een kastje waarop dit geregistreerd wordt en dit aan het einde via de verhuurder van je creditcard wordt afgeschreven. In ons geval hebben we een eigen risico van € 600,-, hier zal het bedrag uiteindelijk van af worden gehaald.
Aangekomen bij het verhuurstation krijgen we eerst een introductievideo te zien met algemene uitleg over de camper en het rijden in Noorwegen. Hierna komt een medewerker om ons nog verdere persoonlijke uitleg te geven. Samen lopen we langs en door de camper om eventuele schade te bekijken en wordt alles gecontroleerd.
We kunnen gaan! Eerst langs een supermarkt voor een flinke lading boodschappen waar we 740 Noorse kronen (ca € 80,-) moesten afrekenen maar we zeker een aantal dagen mee vooruit zouden kunnen.
We hadden geen specifiek einddoel in gedachten voor deze dag, behalve dat we naar het zuiden wilden richting Kristiaansand. Het verhuurstation ligt nog een stukje ten Noorden van Oslo en we moeten naar het zuiden. We zijn om Oslo heen gereden om de drukte rond de stad te vermijden. We reden via de E16 om Oslo heen en daarna de E18 richting Kristiaansand. Via deze route (E16) reden we door veel verschillende dorpjes wat betekend dat we niet echt door konden rijden. Aangekomen op de E18 onder Oslo was het helaas nog steeds druk op de weg. Wat een slimme actie had moeten zijn, maakte uiteindelijk niet veel uit. Gelukkig was het landschap prachtig waardoor het ineens niet erg meer was dat we niet door konden rijden.
Voor de overnachting waren we er nog niet uit of we op een camping zouden verblijven of vrij te kamperen. In Noorwegen is het namelijk toegestaan om vrij te kamperen en de medewerkster van het Touring Cars vertelde ons dat ze nooit op een camping ging staan, maar altijd zelf een plek zocht.
Rond 18:00 uur besloten we een afslag te nemen bij het plaatsje Olavsberget en op zoek te gaan naar een plek om vrij te kamperen. Al vrij snel kwamen we toch een camping tegen die op een mooi plekje lag. Er was niemand aanwezig dus hebben we zelf de camper maar op een plekje neergezet dat ons mooi leek en besloten we later iemand te zoeken. Een andere gast kwam vrij snel naar ons toe om te vertellen dat de eigenaar een nachtje weg was en de volgende dag pas terug zou komen. Toch was het volgens hen geen probleem als wij hier een nachtje zouden verblijven. Het toiletgebouw was wel gesloten en er was geen stroom. Voor ons natuurlijk geen probleem met de camper. Na nog een heerlijke wandeling te hebben gemaakt rondom de camping, hebben we nog lekker gegeten. Onze eerste nacht in de camper was een feit!

Overnachting: camping Olavsberget
Prijs:  ca 220 NOK (ca € 26,-), met elektriciteit
Aantal km: 220 km


Dag 3: Olavsberget - Ogna

Vandaag zijn we vroeg uit de veren om verder te rijden richting Kristiansund, waar we rond 12:00 uur aankomen. Kristiansund is van oorsprong een havenstad, maar hier zien we helaas niet veel van. Er zijn een aantal leuke straatjes maar vooral een mooi park aan het water. We kopen hier een broodje en eten dit lekker in het park bij het water op waarna we weer verder rijden. Rond 15:00 uur zien we vlakbij Feda een mooi strandje bij een Fjord liggen. Aangezien het nog lekker weer is besluiten we hier een frisse duik te nemen en laten we ons opdrogen in de zon. We besluiten nog een stukje verder te rijden, naar het begin van de nationale toeristen route in de regio Jearen. Bij het plaatsje Ogna begint deze route en hier in de buurt willen we een slaapplaats zoeken. We vinden een camping maar deze is erg druk en we besluiten om verder te kijken naar een ander plekje. We rijden een stukje van de grote weg af en bij een mooie inham zetten we de camper neer. Snel maken we nog een wandeling voordat het donker wordt. Het is hier erg mooi, er zijn veel inhammen met rotsen waar de golven tegenaan klotsen. Op veilige stukjes zien we nog kinderen een duik nemen voordat ze zon onder gaat. Als de zon onder is maken we nog een lekkere pastamaaltijd in de camper en duiken we lekker onder de wol.

Overnachting: Ogna, vrij kamperen
Aantal km: 370 km


Dag 4: Ogna - Odda

We zijn weer vroeg wakker en gaan dus ook vroeg op pad, waardoor het nog lekker rustig op de weg is. De Jearden route is erg mooi, de route loopt geheel langs de kust en we rijden langs boerderijen en kleine dorpjes en zitten regelmatig achter een tracktor, maar we hebben geen haast en genieten van de omgeving. Aan het einde van deze route komen we in de buurt van de stad Stavanger waar we omheen rijden richting de Preikestolen. Voordat we hier zijn moeten we voor de eerste keer een pond nemen om een Fjord over te steken. Dit kost ons 120 NOK (ca € 15,-), best prijzig maar we wisten van te voren dat dit in Noorwegen onvermijdelijk is, dus we gaan ons hier niet aan ergeren, dit zal nog wel vaker zijn deze reis.
Het is pas 10 uur in de ochtend als we bij de Preikestolen aankomen wat ideaal is. De temperatuur is nog lekker en het is nog niet heel druk. De Preikestolen is toch wel een van de bekendste attracties van Noorwegen en een van de meest gefotografeerde. Het is een steil aflopende rots die boven een Fjord uitsteekt. Prachtig om te zien en ook de wandeling er naar toe is fantastisch. Helaas ligt deze erg vaak in de mist vanwege het weer in Noorwegen dus worden toeristen vaak teleurgesteld. Wij niet, het is de hele reis al uitzonderlijk mooi weer en vandaag is de warmste dag tot nu toe!
We beginnen om 10.00 aan de route en er wordt aangegeven dat de route 2 uur lopen is, en weer 2 uur terug. Het is een behoorlijke klim maar wel een erg mooie, tot onze verbazing zijn we om 11:00 uur al boven en zien we de Preikestol, wat een uitzicht!! Echt heel erg mooi, spannend om te zien ook. De afgrond is behoorlijk en als je aan komt zie je dat er een grote scheur in de rots zit. Niet dat we verwachten dat deze af zal breken, maar toch. Er zijn mensen die over de rand gaan hangen met hun benen voor een mooie foto, met een afgrond van 600 meter onder je voeten! We kijken naar alle toeristen en eten lekker ons broodje in de zon, heerlijk. Hierna dalen we weer af en zien het ondertussen steeds drukker worden en mensen moeite hebben met de klim. Hij is best te doen maar zorg dat je goede schoenen draagt (wandelschoenen of anders gympen met goede zool) en neem je tijd als je niet goed ter been bent. Er is hier ook een camping dus je kunt hier ook overnachten.
Als we weer bij de parkeerplaats zijn is het nog geen 12:00 uur dus na een klein dutje in de campingstoel besluiten we verder te rijden en kijken we waar we vandaag uitkomen.

De route die we rijden is weer een nationale toeristenroute; de Ryfylke route. Ook deze route is erg mooi langs de vele Fjorden met echt prachtig uitzicht. Dit is wel echt hoe we Noorwegen verwacht hadden en waar we voor kwamen. We stoppen weer een keer waar we een stadje zien om even af te koelen en een duik te nemen in de Fjord.
We besluiten door te rijden tot de plaats Odda, dit is vlakbij de start van de Troltunga. Hier hadden we van tevoren veel over gehoord en gelezen. De Trolltunga is, net als de Preikestoelen, een bekende en veel gefotografeerde rots in Noorwegen. Echter is de route er naar toe best pittig en hier moet je wel redelijk fit voor zijn. Hier gaan dus minder mensen heen dan de Preikestoelen.
In Odda gaan we naar camping. Voordat het donker wordt vragen we nog wat informatie over de Trolltunga en hoe we daar kunnen komen. We hoorden namelijk van een andere camping gast dat je hier niet met een camper kunt komen.
Helaas blijkt de shuttle die naar de parkeerplaats rijdt maar tot 15 september te gaan omdat het normaal gesproken vanaf 16 september koud is en het toeristen wordt afgeraden om te gaan. Een route sluiten mogen ze officieel in Noorwegen niet, je hebt hier het Allemansrecht. Dit betekend dat de natuur ten alle tijden, voor iedereen vrij begaanbaar moet zijn. Hier hechten de Noren veel waarde aan. Er zijn dan ook veel fanatieke en actieve mensen die er ook in de winter graag op uit gaan. Echter moet je wel goed voorbereid zijn, een goede conditie hebben en je verantwoordelijkheid nemen.
Ondanks dat het dit jaar super mooi weer is (er is nota bene een hittegolf en beter weer dan het heel de zomer is geweest) komen er vanaf de 2de helft van september minder toeristen vanwege de kans op slechter weer en rijdt de shuttle niet.
We moeten morgen dus kijken hoe we daar komen, we kunnen een taxi bestellen maar dit is 400 NOK (ca € 47,-) en dan moeten we aan het einde van de dag nog een manier vinden om terug te komen. We besluiten er een nachtje over te slapen en ’s ochtends te beslissen wat we doen.

Overnachting: Odda camping 230 NOK (ca € 25,-), zonder elektriciteit
Aantal km: 305 km


Dag 5: Odda - Voss

Vandaag is het zover, we gaan de beroemde Troltunga hike doen! De wekker gaat om 5:00 uur, dit moet ook wel want er staat 11 uur voor de hike en we moeten nog bedenken hoe we naar het begin punt van de hike gaan. Aangezien de shuttle naar het begin punt van de hike  vanaf vandaag niet meer rijdt (tot 15 september) en we hier met de camper niet kunnen komen moeten we bedenken hoe we er dan gaan komen.
We besluiten om geen taxi te nemen en te kijken tot hoe ver we met de camper kunnen rijden en daarna hopen we te liften naar het startpunt van de hike. We gokken dat er op een mooie dag als vandaag meerdere mensen naar de Trolltunga zullen rijden.
We rijden een bergpas op en na een stukje komen we een bordje dat je inderdaad niet verder mag met de camper, we parkeren de camper en gaan bij de weg staan. Na 2 minuten komt er een auto aan en ik steek mijn hand op, gelukkig stoppen ze en kunnen we mee. Het laatste stuk tot het begin van de hike hadden we inderdaad nooit met camper kunnen doen, veel haarspelt bochten en bij een tegenligger moet de auto een stuk terug tot er een inham is en de andere er langs kan. Gelukkig komen we zonder brokken bij het beginpunt van de hike aan. 

Daar gaan we dan. Het is inmiddels 7:00 uur ’s ochtends en dus nog lekker fris. Dit is fijn want het begin is al behoorlijk pittig. De hike is 23 km (totaal, heen en terug) en stijgt in totaal zo’n 900 meter, waarvan 100 meter in de eerste kilometer. We hadden al gehoord dat het eerste stuk het zwaarst zou zijn. Dat motiveert ons om flink door te stappen. Na de 1ste kilometer kom je op een soort heide vlakte waar de herfstkleuren ons tegemoet komen. Zeker nu de zon lekker doorkomt is dit prachtig en dat is het de hele route gebleven! Wat een afwisselingen ook, elk stuk had een ander soort landschap en uitzicht. Na weer wat stijgen over rotsen liepen we langs het fjord af en zie je al spectaculaire uitzichten. Rond 11:30 uur komen we bij de Troltunga rots aan en wauw!!! Het is niet voor niets een iconisch rots,  die uitsteekt boven het Fjord. Dit uitsteeksel van de rots ligt zo’n 1100 meter boven het water van de Fjord. Ook hier zijn mensen die helemaal op het randje van de rots gaan zitten (en een jongen die in zijn blote kont op de foto gaat ;). We eten hier ons brood op in het zonnetje, even heerlijk genieten en gaan dan weer terug. We komen hier ook mensen tegen die met een hele rugzak, tent en slaapzak aan het wandelen zijn. Zij blijven hier kamperen, dat lijkt me toch ook wel mooi. Wakker worden met dit uitzicht, water uit de stroompjes en eten op een vuurtje. Maar wel erg zwaar om al deze spullen mee te nemen tijdens de klim. We dalen weer rustig af door het mooie landschap en als we weer terug zijn op de autoparkeerplaats, en even op adem zijn gekomen, spreek ik mensen aan die ook terug komen van de hike. Sommige auto’s zitten vol of iemand anders had hun al aangesproken maar gelukkig kunnen we snel genoeg meerijden en zijn we rond 16.00 uur weer terug bij waar we onze camper geparkeerd hebben.
We bedenken even wat we zullen doen, we hadden niet verwacht zo vroeg terug te zijn en hadden bedacht nog een nacht in Odda te blijven. Toch besloten om een stukje door te rijden en rond 18:00 uur vinden we een mooie camping aan het water, net buiten het plaatsje Voss. Ook hier is net als onze eerste nacht, het kantoortje op de camping gesloten (maar er zijn wel andere gasten) en zetten we de camper maar gewoon neer op een mooi plekje langs het water. ’s Morgens kijken we wel of er iemand van de camping aanwezig is. We duiken nog even in het water om het zweet van de lange hike vandaag van ons af te wassen en sluiten de dag af met een barbecue aan de kant van het water.

Overnachting: Saue camping nabij Voss
Prijs: ca 220 NOK (ca € 25,-) met elektriciteit
Aantal km: 120 km


Dag 6: Voss - Gaupne

Na een goede nacht slapen merken we toch wel dat onze benen moe zijn na de flinke Troltunga hike gisteren en de Preikestoelen de dag daarvoor. Een dagje rust kan dan ook geen kwaad. We ontbijten uitgebreid in de zon langs het water, nemen weer een frisse duik en lezen een boekje in de zon. Rond 12:00 uur vertrekken we toch maar en is er nog steeds geen campingeigenaar langs gekomen. We zien op een bordje staan dat de normale prijs 220 NOK (ca € 25) met elektriciteit is, vergleken met de rest van Europa best een normale prijs voor een camping. Echter hebben we geen stroom gebruikt. Wel was het douchegebouw open en schoon en daar hadden we gebruik van gemaakt. We besloten 150NOK (ca € 18,-)neer te leggen.
Een andere campinggast zag ons twijfelen bij het kantoortje en vertelt dat het in het naseizoen in Noorwegen op veel campings zo rustig is dat een eigenaar of beheerder een uurtje op een dag langskomt op de camping om te kijken of alles schoon is, of mensen vragen hebben en dan kan je dus betalen. En anders vertrouwen ze er op dat je zelf iets neer legt wat je het waard vindt zoals we gedaan hebben. Eigenlijk ook wel een mooi en charmant systeem waar je op de goedheid van mensen vertrouwd.

We lopen nog een rondje in het centrum van Voss, een leuk stadje wat vooral in het winterseizoen populair is als skigebied. In de zomer is het erg mooi tussen de bergen en aan het water. Ook hier zijn veel mooie wandelingen, maar daar zijn onze benen vandaag te moe voor. We eten er een broodje en gaan weer verder richting Gaupne. Met nog wel een paar mooie stops onderweg waar we wel kleine stukjes wandelen, waaronder in het schattige plaatsje Flam.
Om in Gaupne te komen moeten we door de langste tunnel ter wereld (voor autovervoer), de Leardaltunnel van 24,5 km. We wilde hier in eerste instantie omheen rijden omdat de route erg mooi schijnt te zijn. Maar na een klein stukje de berg omhoog te hebben gereden merken we al snel dat dit erg lastig is met de camper. Het is een steile bergpas met veel stukken waar een enkele weg is. Bij een tegenligger moest je terug over de smalle weg met de camper, tot een breder stuk waar de auto dan net lang past. Na 2 van deze pogingen, met klamme handjes en niet wetende hoeveel erger het nog gaat worden, besluiten we dat dit dus te lang gaat duren en te riskant is met de camper en draaien we om en gaan we toch maar door de tunnel.

Gaupne is een klein plaatsje vlakbij de Josteldalsbreen gletjser die we morgen willen bezoeken. Rond 16:00 uur komen we hier aan en besluiten vandaag niet meer veel te doen. De zon schijnt nog lekker dus we doen een spelletje en lezen een boek op de camping. Bij deze camping stond een bordje dat je bij het restaurant een paar straten verder kunt betalen. We betalen hier netjes de 220 NOK met elektriciteit zodat we alles weer kunnen opladen. Na onze zelfgemaakte pastamaaltijd maken we nog een kleine wandeling naar het heldere Fjordmeer, dat zo helder is vanwege het smeltwater van de gletsjer en gaan dan op tijd naar bed.

Overnachting: Sandvik camping in Gaupne
Prijs:  220 NOK (ca € 25) met elektriciteit
Aantal km: 160 km


Dag 7: Gaupne - Sognefjellet

Na een goede nachtrust op de camping gaan we richting de gletsjer. We rijden eerst via het Jostedal naar het infocentrum, wat nog zo’n 30 kilometer van Gaupne ligt. Je rijdt hier al langs een riviertje van de gletsjer af. Erg mooi met helder blauw ijswater en flinke stroomversnellingen tegen de rotsen. Bij het informatiecentrum aangekomen informeren we welke routes er zijn om op de gletsjer te gaan. Omdat we buiten het seizoen zijn (tot 15 sep) gaat er nog één die dag, om 12 uur. Dat is prima voor ons. Mocht je in het drukke seizoen gaan zou ik wel reserveren en vroeg op de dag, anders worden de groepen groot (20+). Wij wisten dat het nu rustig zou zijn en dan is reserveren niet nodig. We doen de short Bleu Ice tour. In het hoogseizoen is er meer keus en verschillende tijden. In totaal duurt de tocht zo’n 4 uur; 1 uur heen, 2 uur op het ijs en 1 uur terug. Het is wel prijzig, zo’n 660 NOK p.p. (ca € 70 p.p.), inclusief materiaal. Maar we willen toch graag het ijs op en echt op de gletsjer zijn, dit gaat niet zonder gids en materiaal dus is er ook geen andere optie.
We parkeren de camper bij het startpunt en maken alvast een kleine wandeling en eten nog iets bij de camper. Om 12:00 uur komt de gids en geeft ons uitleg over de ijsschoenen en gaan daarna op pad. We moeten eerst een stuk over de rotsen. Terwijl het verder wel een mooie zonnige dag is merk je hier al dat het rond de gletsjer een stuk kouder is en er een ijzige wind vanaf komt. Dat is niet zo gek want de Jostedalsbreen is de grootste gletsjer van het vasteland van Europa, bovenaan is de gletsjer wel 100 km lang en zo’n 15 km breed. Met ijs van een dikte tot wel 500 meter. De wind die hier vanaf komt gewaaid is ondertussen flink afgekoeld door al dat ijs. Wij staan slechts op een zij arm (Nigardsbreen) van deze enorme gletsjer.

Bij de rand van het ijs aangekomen doen we onze ijsschoenen aan, worden we middels een touw aan elkaar bevestigd en lopen we naar ijs. Het is even wennen op de ijsschoenen maar als je na een tijdje weet hoe je je voeten neer moet zetten gaat het goed en kun je er goed mee klimmen. Twee mensen uit de groep kunnen er niet aan wennen en de gids besluit in overleg met hen dat ze achterblijven op het ijs en wij ze later, op de terugweg komen ophalen. Dat lijkt me erg koud, wij zijn in beweging maar als je stil staat met die ijzige wind lijkt me niet prettig, maar deze vrouw vond het ook een beetje eng om verder te klimmen dus bleef liever daar. Volgens de gids was het ook gevaarlijk om met haar verder te klimmen en zouden we dan veel langzamer zijn. We gingen dus verder en bij een mooi uitzichtpunt hielden we een korte pauze en gingen daarna weer naar beneden. We haalde het koppel op dat had moeten wachten en liepen weer terug naar het startpunt. Het was wel leuk om echt op de gletsjer en het ijs te zijn, maar een gewone wandeling rondom de gletsjer was achteraf ook mooi geweest.
We hebben wat sneller gelopen dan normaal en zijn rond 15:00 uur weer terug bij de camper op de parkeerplaats. We drinken nog iets en besluiten nog een stukje te gaan rijden, hopen een mooie overnachtingsplek te vinden in plaats van nog een nacht op de camping te blijven.
We rijden via route 55 de Sognefjellet route, weer een nationale route en we begrijpen al snel waarom! Wat mooi en wat een uitzicht! We moeten in het begin flink klimmen en komen echt in het bovengebied van de bergen aan. Deze weg is in de winter ook gesloten. We rijden door de pieken met sneeuw en vinden langs de weg een perfect plaatsje voor de camper. We koken een maaltijd en eten deze heerlijk op tijdens een spectaculaire zonsondergang in de pieken.

Overnachting: Vrij kamperen langs route 55, de Sognefjellet route
Aantal km: 85 km


Dag 8: Sognefjellet - Valdresflye

Na een ontbijtje bij onze mooie overnachtingsplek tussen de besneeuwde pieken, vertrekken we al vroeg richting Gjendesheim. Vlakbij dit plaatje ligt de beroemde Bessegen route die we graag willen wandelen.
De Bessegen route loopt over een bergrug waar je uitzicht hebt over 2 punten. Het schijnt erg spectaculair te zijn. Ook is het bekend omdat het voorkomt in het beroemdste toneelstuk van Noorwegen, Peer Gynt. Peer Gynt maakt een route over deze bergrug in het toneelstuk.
We moeten nog zo’n 130 km rijden voordat we bij Gjendesheim aankomen, ongeveer 2,5 uur. Een erg mooi stuk rijden zo vroeg in de ochtend en we zien zelfs voor de eerste keer rendieren in het wild. Wel vanaf een flinke afstand maar met een verrekijker zijn ze goed te zien.
Om 10 uur komen we aan bij het beginpunt van de route. Om de Bessegen te lopen moet je eerst met een boot over het gletsjermeer naar het begin punt van de route in Memumbru varen. Vanaf daar is het zo’n 16 km (circa 6 uur) terug naar Gjendesheim over de bergrug lopen. Helaas blijkt dat de boot ook maar tot 15 september gaat en het dus niet mogelijk is de route op die manier te lopen. Hier waren we al bang voor. Wel kunnen we vanaf Gjendesheim naar de Bessegen lopen en dan weer terug. Maar de hele route tot aan Memumbru is helaas niet te doen in een dag, dan zouden we 12 uur bezig zijn.
We lopen dus de Bessegen vanaf Gjendesheim en beginnen met een flink klim. We hadden al gelezen dat je deze route niet moet doen als je last hebt van hoogtevrees en begrijpen al snel waarom. Ook moet je deze route niet gaan doen met slechte schoenen. Maar na wat beklim en enge punten is het zeker de moeite waard. We komen langs supermooie uitzichten en genieten regelmatig door even te pauzeren met een broodje. Helaas blijkt de bergkam (waar je over kunt lopen en aan 2 kanten uitzicht hebt) vlakbij het originele begin punt te liggen waar de boot je afzet. Zonder de boot kunnen we dat nu helaas nooit halen. Dan zouden we daar pas om 16:00 uur aankomen en moeten we daarna nog 6 uur. Rond 13.30 uur besluiten we dus weer om te draaien en terug af te dalen naar Gjendesheim waar de camper staat. We hebben toch een flink stuk van de Bessegen gelopen en mooie uitzichten gezien, alleen helaas dus niet de bergkam. Het afdalen is ook nog best eng, misschien wel enger dan het klimmen. We zijn wel iets sneller dan de heen weg en zijn rond 16:00 uur weer bij de parkeerplaats bij de camper.
We besluiten weer om nog een stukje te gaan rijden om te kijken of we een mooie camping kunnen vinden.
Het stuk waar we doorheen rijden (en ook in de ochtend reden) is onderdeel van Juntheim National park. Ook nu rijden we weer over een nationale route, de Valdresflye.
Een camping vinden we niet, maar wel weer een supermooie plek om te overnachten. We rijden via een soort zandpad van de weg af waar wat meertjes zijn en zetten de camper op een mooi plaatsje. We proberen de douche in de camper maar eens uit want na 2 dagen flinke wandelingen te doen is dat wel nodig, daarom wilde we eigenlijk graag op een camping slapen zodat we van de douchegelegenheid gebruik konden maken. Maar de douche in de camper is prima en het plekje waar we staan is het meer dan waard. We barbecueën lekker na een vermoeiende maar voldane dag en genieten wederom van een prachtige zonsondergang in de Noorse natuur.

Overnachting: Vrij kamperen, langs de de Valdresflye route
Aantal km: 180 km


Dag 9: Valdresflye - Eldstad

Vandaag hebben we eigenlijk een extra dag. In eerste instantie hadden we gepland om na Odda bij de Trolltunga, naar Bergen te gaan. Maar omdat we zagen dat dit veel via ponden was en extra duur zou worden, hadden we na de Trulltunga besloten direct naar Voss te rijden.
We hebben de afgelopen dagen ook zo veel gedaan dat het fijn is om nu wat extra tijd te hebben. We doen in de ochtend lekker rustig aan op onze mooie overnachtingsplek. We ontbijten, genieten van de plek en maken nog een wandeling.
We vermijden grote wegen en rijden via het plaatsje Skåbu (waar we heerlijk hebben geluncht) richting Ringebu. Net iets verder vinden we een mooie camping, Eldstad camping. Deze camping ligt aan het water en de rest van de dag chillen we wat op de camping. We lezen een boekje in de zon en zwemmen af en toe in het water en komen heerlijk tot rust. Achteraf heel fijn want dit is ook de laatste dag met mooi weer, vanaf morgen zal het omslaan en is het gedaan met het mooie weer. Eigenlijk is het ook niet normaal dat we zo’n mooi weer hebben gehad, wat een geluk! Een hittegolf in september. De kans op regen is normaal erg groot in deze maand en daar waren we dus ook op voorbereid met regenjassen. Uiteindelijke hebben we deze niet eens uit de tas gehad maar alleen die korte broeken die uiteindelijk toch zijn meegegaan!

Overnachting: Eldstad camping nabij Ringebu
Prijs: 230 NOK (ca € 27,-) met elektriciteit
Aantal km: 125 km


Dag 10: Eldstad - Sjusjøen

Ook vandaag kunnen we rustig aan doen. Morgen hoeven we pas de camper in te leveren en de inleverlocatie is gelukkig niet ver meer. Het weer is vannacht inderdaad omslagen en voor het eerst hebben we regen en is het geen korte broeken weer meer. We besluiten dus naar het stadje Lillehammer te gaan, we kennen dit van de serie Lillehammer en het leek ons leuk hier eens rond te lopen.
Het is geen hele grote stad voor Nederlandse begrippen (zo’n 20.000 inwoners) maar een redelijke grote plaats voor Noorwegen en de hoofdstad van de provincie Oppland. Het is vooral bekend vanwege de Olympische winterspelen die hier in 1994 zijn gehouden.
De hoofdstraat van Lillehammer is gezellig en knus. Het is een echte wintersportplaats en met dit weer ideaal. Hierdoor krijgen we een kleine indruk hoe het hier in de winter moet zijn.
We warmen onszelf lekker op bij een gezellig tentje waar we lunchen, bekijken het Olympisch park en de schans waar een mooi uitizcht is over Lillehammer en de omgeving. Hierna rijden we wat rond en komen we in het plaasje Sjusjøen, een klein wintersportplaatsje in de buurt van Lillehammer waar mooie meren liggen. Ook zijn hier een aantal skipistes maar er wordt vooral veel gelanglauft.
Zelfs nu zonder sneeuw zijn er veel fanatiekelingen die met een soort langlaufstokken op wieltjes op pad zijn. We kopen bij het lokale supermarktje nog wat inkopen voor onze laatste avond en vinden een mooi knus plekje voor onze laatste nacht in de camper.

Overnachting: langs meertje in Sjusjøen
Aantal km: 124 km


Dag 11: Sjusjøen - Amsterdam

Vandaag is alweer onze laatste dag. Aangezien de plek waar de camper moeten inleveren ook niet ver is kunnen we lekker rustig aan doen dus maken we in de ochtend nog een wandeling bij Sjusjøen.
Na een lunch bij de camper waar we onze restjes zoveel mogelijk opmaken rijden we rustig naar Minnesund, waar we de camper moeten inleveren.  Onderweg stoppen we nog bij een camper leegstation waar we de grijze tank legen en de camper schoonmaken. Deze stations (waar je de camper ook met water kunt vullen) zijn er genoeg te vinden onderweg. Dit maakt Noorwegen wel echt een ideaal land om met de camper rond te rijden, zeker in combinatie met het vrij mogen kamperen. Een uniek camperbestemming waar je heerlijk kunt genieten van de vrije natuur. We komen rond 15:00 uur aan bij het verhuurstation en na een kleine inspectie brengt het transferbusje ons naar het Gardermoen vliegveld. We zijn wat vroeg want we vliegen pas om 20:00 uur terug maar beter te vroeg dan te laat. We maken op het vliegveld onze laatste kronen op aan een maaltijd en lezen wat tot we naar huis vliegen.

Wat hebben we genoten van deze reis! Noorwegen is echt een aanrader voor de natuur liefhebber, zeker als je van wandelen houdt is hier veel te beleven. Maar ook gewoon het rondrijden is hier prachtig. En dan hebben wij nog maar een klein stukje van dit land gezien. Ik zou dus graag nog eens terug gaan om meer van dit land te verkennen!

Aantal km: 110 km