Korte intro van mijn reis

Door Joyce Wittenberg op 26 juli 2019 9:05

Op 07 juni 2019 is het dan zover! Ik ga met mijn vriend Luc en schoonouders een mooie reis maken door The Rocky Mountains van Amerika. Daarnaast gaan we natuurlijk nog veel meer mooie parken bezoeken en willen graag veel trails gaan lopen om zo een goed beeld te krijgen van de parken.

We hebben een mooie route uitgestippeld om vanuit Denver de Rocky Mountains te bezoeken. Onze weg zal vervolgen richting The Black Hills om daarna via Yellowstone, Grand Teton, Salt Lake City, Capitol Reef, Zion NP, Monument Valley, Arches/Moab weer terug te rijden naar Denver.

We zijn naast de mooie routes en de fantastische parken ook van plan om wat lokale bierbrouwerijen te bezoeken, aangezien we alle vier fan zijn van de Amerikaanse speciaalbieren.

We maken de reis met de C30 van Cruise America en zijn van 7 juni 2019 tot en met 01 juli 2019 in Amerika te vinden.

Dag 1: Amsterdam - Denver

Door Joyce Wittenberg op 26 juli 2019 9:16

Netjes 3,5 uur van tevoren aanwezig op Schiphol, maar helaas bleek de vlucht 2 uur vertraging te hebben waardoor onze vluchten omgeboekt werden en we een half uur eerder konden vertrekken. Uiteindelijk een half uurtje later in Denver, dus dat mag de pret zeker niet bederven!

We nemen een taxi vanuit de luchthaven naar het hotel, aangezien het hotel geen transfer aanbiedt. We zijn binnen 20 minuten bij het hotel. We hebben een overnachting in het Doubletree by Hilton Hotel Quebecstreet geboekt en dit is een goed verzorgd hotel. Op ca. 10 minuten loopafstand zit een leuke, lokale brouwerij verstopt in een oude brandweerkazerne waar we een hapje willen eten en ons eerste speciaalbiertje willen gaan nuttigen. Op naar Station 26 Brewery! Na een hapje en een drankje zoeken we snel ons bed op, want het was een lange reisdag voor ons.

Kosten:

Taxi van de luchthaven naar het hotel: $65,- USD (achteraf bleek een Über ca. $30,- USD te zijn, dus neem vooral een Über!)

Hotelovernachting: ca. €120,- per nacht/per kamer met een borg van ca. $50,- USD per kamer welke ter plaatse gereserveerd wordt op de creditcard en wordt vrij gegeven bij vertrek.

Dag 2: Camper ophalen en Rocky Mountain National Park

Door Joyce Wittenberg op 26 juli 2019 10:24

We zijn alle vier op tijd wakker, want de jetlag doet flink zijn werk. We maken nog even goed gebruik van de fijne douche in het hotel, aangezien we weten dat we de aankomende twee overnachtingen geen douchefaciliteiten hebben op de camping in Rocky Mountain National Park en dat we zijn overgeleverd aan de camper.

We nemen een ontbijt bij IHop en dat is echt een aanrader. Zoveel lekkere dingen op het menu, maar ze staan vooral bekend om de heerlijke pannenkoeken! We lopen even de AT&T binnen om een SIM-kaart te kopen, zodat we tijdens onze reis af en toe wat op kunnen zoeken op internet. We kiezen voor een SIM-kaart met Wifi-hotspot, zodat iedereen gebruik kan maken van het internet.

Om 11.00 uur nemen we een Über vanuit het hotel naar de verhuurder. Jaja, we leren snel want de Über blijkt echt veel voordeliger te zijn. Binnen ca. 20 minuten zijn we bij Cruise America en we krijgen een beknopte uitleg over het gebruik van de C30. We nemen nog wat restanten mee welke andere reizigers hebben achter gelaten en vervolgens zitten we binnen een half uur op de weg naar: Walmart. Er moeten boodschappen worden ingeslagen!

We gaan direct boodschappen doen en we hebben van tevoren een boodschappenlijstje gemaakt, zodat het hopelijk wat vlotter zal gaan in de supermarkt. Na 1.5 uur staan we weer buiten en kunnen we op weg naar Rocky Mountain National Park. Dit is ongeveer 2 uur rijden en we zien eigenlijk vanuit Denver al The Rockies op de achtergrond. Heel bijzonder!

We arriveren bij onze eerste camping Glacier Basin Campground. Fantastische camping! De ligging is perfect, met uitzicht op The Rockies en vanuit de camping staan we binnen 5 minuten met de benenwagen op het parkeerterrein van de shuttlebus welke men naar de trails in het park rijdt.

De parkranger laat ons ook nog even weten dat we vanuit de camping ook een wandeling kunnen maken, dus wij zijn enthousiast!

Er zijn op deze camping geen faciliteiten (lees; geen douches, maar wel toilletten, een dumpstation en een punt waarbij we het water kunnen bijvullen), maar het uitzicht maakt alles goed. We ervaren het ook zeker niet als een gemis.

We wandelen nog even over de camping om het gebied te verkennen en vinden het dan tijd voor een biertje aan onze picknicktafel welke bij de campground staat.

's Avonds moe maar voldaan op tijd ons bed in, omdat we morgen de Trail Ridge Road willen gaan rijden. Deze blijkt pas sinds twee dagen open te zijn gegaan, dus we hebben echt geluk!

Über van het hotel naar de verhuurder: $42,- USD

Camping Glacier Basin Campground voor twee nachten: ca. $52,- USD (geen hook-up)

SIM-kaart met Wifi-hotspot: ca. $75,- USD voor onbeperkt Wifi voor 4 weken

Nationale Parkenpas: ca. $80,- USD per camper

ca. 150 kilometer

Dag 3: Rocky Mountain National Park

Door Joyce Wittenberg op 30 juli 2019 20:28

We zijn weer vroeg wakker! Het heeft flink geregend, maar 's ochtends ziet het er al weer beter uit. Het was vannacht redelijk fris in de camper, dus een fleecedekentje over onze slaapzakken gelegd.

We gaan vandaag de Trail Ridge Road (via Highway 34) rijden en we hebben om wat informatie gevraagd aan de ranger op onze camping. We besluiten om verschillende viewpoints te gaan bezoeken.

We komen bij het eerste punt aan 'Manu Parks Curve Overlook'. Een mooi uitzichtpunt waar we de eerste foto's schieten. We merken dat het parkeren echt geen probleem is in het park, dat valt ons reuze mee!

Vervolgens rijden we naar 'Forest Canyon Overlook'. Dit is een viewpoint waarbij een gedeelte van het pad nog bedekt is met sneeuw. Prachtig uitzicht over de bergen en we zien ook wat bergmarmotjes rondlopen over de parkeerplaats.

We rijden verder naar Alpine Visitors Center en merken dat we wel erg hoog zitten (3713 meter). Hier even rustig wat gegeten in de camper en vervolgens doorgereden naar Colorado River Trailhead. We maken een korte wandeling van ca. 1.5 kilometer en daarna weer terug gegaan naar de camper om richting de camping te rijden. Het is overal erg rustig en alles is zo prachtig!

We besluiten om de shuttleservice te nemen vanuit de camping naar Bear Lake en daar nog wat te wandelen. We wandelen een route van 1 kilometer om het meer heen. De eekhoorns zijn hier behoorlijk agressief merk ik en het is alsof ik ze aantrek. Brrrr... snel doorlopen!

We gaan nog een wandeling maken naar Nymph Lake en deze wandeling vergt wat meer van onze conditie (lees: berg op!). Uiteindelijk bereiken we het meer en rusten hier even heerlijk uit op een rots aan het meer. Dit is echt vakantie!

De heren onder ons vonden het nog niet genoeg en besluiten om nog een route te lopen richting Alberta Falls. Een prachtige waterval en redelijk pittige wandeling, maar de moeite waard heb ik me laten vertellen. De foto's liegen er niet om!

Eenmaal terug gekomen op de camping, aan het einde van de middag, even lekker genoten van de zon en uitgerust van deze indrukkende dag. Conclusie: prachtig park, behoort nu zelfs tot één van mijn favorieten!

Morgen vertrekken we vanuit Rocky Mountain National Park (helaas) om via Fort Collins naar Scottsbluff te rijden.

ca. 150 kilometer

Dag 4: Rocky Mountain National Park via Fort Collins naar Gering/Scottsbluff

Door Joyce Wittenberg op 30 juli 2019 20:46

Weer vroeg wakker, maar nu niet door de jetlag, maar door de enorme kou vannacht. Het was namelijk -3 graden celsius buiten. Snel even wat ontbijten! Om ons warm te lopen, even een korte wandeling gemaakt vanuit de camping naar Sprague Lake. Het is 1.5 km lopen ongeveer naar het meer. We hebben vandaag een reisdag op de planning staan, dus we hebben toch nog wat beweging opgezocht.

Na een uurtje zijn we terug bij de camper en na het dumpen van het afval, besluiten we om naar Fort Collins te rijden. Onderweg stoppen we nog even bij de Walmart, want de boodschappen moeten ook weer even aangevuld worden.

We weten dat er in Fort Collins twee brouwerijen te vinden zijn waar we wat speciaalbiertjes willen inslaan om onszelf mee te belonen deze vakantie. We rijden eerst naar Odell Brewing Company. Indrukwekkend om te zien hoe groot de brouwerijen in Amerika zijn. We willen ook nog wat biertjes halen bij New Belgium Brewery, maar helaas hebben zij vandaag een personeelsuitje dus... gesloten.

We vervolgen onze weg richting Gering, dichtbij Scottsbluff. Om 16.00 uur zijn we bij de camping. Robidoux Campground is een hele rustige camping met een mooi zicht op wat rotsen. Een politieagent is tevens de camphost, dus hier zitten we in ieder geval veilig. Alles ziet er gelikt uit op de camping, zoals een mooi bijgehouden gazon en prima douches/toiletten. Aanrader dus!

Het is vandaag 26 graden, dus hop... korte broek aan en lekker voor de camper genieten in de zon. Wat een verschil van temperatuur met The Rockies.

Morgen rijden we naar Badlands National Park. Ik ben erg benieuwd naar dit park, aangezien ik over dit park nog niet zo heel veel weet en opgezocht heb.

Kosten:

1 nacht Robidoux Campground (niet gereserveerd vooraf): $27,- USD (Full Hook-up)

ca. 300 kilometer

Dag 5: Gering naar Badlands National Park

Door Joyce Wittenberg op 30 juli 2019 21:18

Vandaag weer een langere rit voor de boeg naar Badlands National Park. We houden rekening met 4.5 uur rijden, maar onderweg waait het behoorlijk. De wegen worden slechter en er zijn wegwerkzaamheden gaande richting South Dakota.

We stoppen onderweg nog bij een monument over 'The Massacre of the Wounded Knee'. Voor ons was het wat minder bekend, maar mijn schoonouders wisten precies te vertellen wat het was. Het gaat namelijk over de grote afslachting van de indianen welke in deze regio leefden. Indrukwekkend om hier een bezoek aan te brengen en er is ook nog een begraafplaats bij het monument welke men kan bezoeken.

Uiteindelijk zijn we rond 14.00 uur bij de camping Cedar Pass Campground. We voelen ons helemaal verwend door de mooie plek op de camping die we krijgen.

We hebben een plekje met uitzicht op...The Badlands!

We vinden het te vroeg om op de camping te blijven, dus we gaan na de lunch nog even een route rijden door Badlands National Park richting het plaatsje Wall.

We stoppen onderweg bij twee uitzichtpunten; Doorlook Window en Cliff Shelf. Allebei prachtig en het landschap is ook nergens mee te vergelijken. Dit Nationaal Park verrast ons in alle opzichten.

We rijden richting Wall, omdat we hebben gelezen dat het bekend staat om de winkelstraat. Daar aangekomen blijkt het een enorm toeristische straat te zijn met heel veel typische souvenirswinkeltjes. De cowboys onder ons... eat your heart out! Van cowboylaarzen, cowboyhoeden tot aan edelstenen. Het is er allemaal te koop. Voor ons een beetje een tegenvaller, maar we zijn toch nog even op pad geweest na de lange rit van vandaag. We gaan weer terug naar de camping om nog even de zon mee te pikken, want het weer is vandaag heel erg wisselvallig geweest. Iedere zonnestraal is er één!

Morgen via de Scenic Drive richting Black Hills National Forest. Er zijn teveel uitzichtpunten, dus tijdens het plannen merken we dat we niet kunnen kiezen en morgen gewoon bekijken wat er spectaculair uitziet.

1 nacht op Cedar Pass Campground (Hook-up): ca. $48,- USD

ca. 380 kilometer

Dag 6: Badlands National Park naar Black Hills National Forest

Door Joyce Wittenberg op 30 juli 2019 21:36

Vandaag beginnen we met het rijden door Badlands National Park. We rijden naar onder andere de volgende uitkijkpunten door middel van de Scenic Drive (Loop 240) te rijden:

• White River Valley Overlook;
  • Panorama Point;
  • Homestead Overlook;

Badlands National Park is echt een mooi park en zou ik beslist niet overslaan als je van plan bent richting Rapid City te reizen. Wij hadden er geen verwachtingen van, maar echt fantastisch!

We vervolgen onze weg richting Rapid City om boodschappen te doen en waar anders dan...de Walmart! We lunchen en rijden dan door naar Mount Rushmore. Het lijkt in de verte een kleine kunstwerk, maar hoe dichterbij we komen, hoe groter het wordt. Knap werk!

We hebben een wandeling gemaakt bij Mount Rushmore (Presidential Trail), waar de hoofden van Jefferson, Roosevelt, Washington en Lincoln goed te zien zijn. We zien helaas dat het Lincoln Borgsum Visitor Center, wat gelegen is onder het Grand View Terrace, gesloten is vanwege werkzaamheden. Hier kan je namelijk zien hoe men dit mooie kunstwerk heeft gemaakt.

We kijken nog even in het souvenirwinkeltje en besluiten dan naar een lokale brouwerij te gaan in Custer; Mount Rushmore Brewery.

Een lange reisdag gehad vandaag, dus daarna lekker naar de camping gegaan.

We hebben twee nachten geboekt op de KOA Mount Rushmore. Voor ons een wat massale camping, waar echt aan alles gedacht is. Voor reizigers die van drukte en actie houden is dit een prima camping, maar voor reizigers welke van natuur en rust houden... mijdt deze camping.

2 nachten KOA Mount Rushmore (Full Hook-up): ca. $168,- USD

Entree bij Mount Rushmore/parkeerkaart: ca. $5,- USD (normaal gesproken $10,- USD, maar we hebben twee personen in ons reisgezelschap zitten welke ouder zijn dan 62 jaar, dus dan krijg je korting)

ca. 190 kilometer

Dag 7: Crazy Horse Memorial en Wildlife Loop in Black Hills Forest

Door Joyce Wittenberg op 31 juli 2019 18:12

We hebben vandaag een kleine beetje uitgeslapen en gaan om 09.30 uur op pad richting het Crazy Horse Memorial. We hebben gisteren al vanaf een afstandje het Memorial gezien en we dachten dat het een beetje tegen zou gaan vallen. We komen binnen in het museum en kunnen direct door naar een zaal voor de film over de achtergrond van Crazy Horse. Een interessant verhaal over dé indiaan 'Crazy Horse'. We nemen na de film een shuttlebus naar de rots met het beeld van Crazy Horse. Je kunt er namelijk alleen met een shuttlebus komen (niet lopend en niet met een auto/camper).

Het beeld is natuurlijk nog niet af, dus bovenop de rots komen is vandaag geen optie, aangezien ze flink aan het werk zijn. De bedenker van het memorial, Korczak Ziólkowski, leeft helaas niet meer. Familieleden van hem bouwen hieraan verder en het is nog onbekend wanneer het volledig af zal zijn.

Tijdens het ritje van ca. 25 minuten krijgen we extra informatie over de bouw en totstandkoming en we stoppen onderaan de rotsen om foto's te maken.

Terug bij het museum is het tijd voor een bakje koffie en een bezoek aan het museum zelf. Na twee uur vertoefd te hebben hier, zijn we verzadigd en willen we graag de Wildlife Loop rijden om Bizons te spotten.

Het is een mooie tocht en we zien hier en daar wat hertjes. We lunchen ergens midden op de route, waar we plek hebben voor de camper. Weer erg rustig hier, dus genoeg plek.

Na 1,5 uur rijden komen we bij een Visitor Center en zij gevens ons de tip om honderden Bizons te kunnen zien. Ze zijn op een bepaald gedeelte van de route te zien op dat moment. We rijden verder en... ja hoor! Ongelooflijk veel Bizons met allemaal jongen om zich heen. Mooi gezicht!

We zijn uiteindelijk zo'n drie uur verder in totaal en besluiten om na deze lange rit nog even een wandeling te maken bij Sylvan Lake. Het ziet er van een afstand uit alsof het een vijvertje is, maar eenmaal om de hoek blijkt het een heel mooi meer te zijn, met ook nog eens een leuke actieve/avontuurlijke wandeling er omheen van ca. 30 minuten.

De dag sluiten we af bij Miner Brewery in Hill City. Dat hebben we namelijk wel weer verdiend!

Shuttlebus Crazy Horse Memorial voor 4 personen: $18,- USD

Wildlife Loop per camper: $20,- USD

Aantal gereden kilometers:

ca. 70 kilometer (waarvan de Wildlife Loop ca. 29 kilometer lang is)

Dag 8: Black Hills National Forest naar Sheridan

Door Joyce Wittenberg op 31 juli 2019 19:31

We staan vandaag vroeg op, aangezien we een lange reisdag voor de boeg hebben richting Sheridan.

We hebben verschillende tussenstops ingepland, zodat we de lange rit wat kunnen verdelen.

We beginnen met een stop in Deadwood (ca. 1 uur rijden vanaf Mount Rushmore). Een oud western stadje, waar nog veel oude gebouwen te zien zijn uit deze tijd. Ze zijn begonnen met het opbouwen van een Country festival, aangezien er deze avond een Country Music Night georganiseerd wordt. Jammer dat we er niet bij kunnen zijn en voor ons natuurlijk iets minder qua sfeer doordat er allemaal hekken op straat staan. Ondanks dat hebben we toch een goede indruk gekregen van dit stadje en is het echt leuk om er even te stoppen als je er in de buurt bent.

We rijden door naar Devils Tower (ca. 1.5 uur rijden vanaf Deadwood). Deze tip hebben wij bij toeval gekregen bij de brouwerij waar we waren in Fort Collins. Zo leuk dat Amerikanen altijd wel in zijn voor het geven van tips en advies over je route. Devils Tower is een enorme rots, welke je al op een afstand goed kunt zien. We staan bij een wegrestaurant dicht bij de rots en er staat een lange rij op weg naar de rots toe. Een trail lopen rondom de rots redden we helaas niet in tijd, dus vinden we het zonde om in de rij te gaan staan voor een foto van de rots. Dan maar een foto van een afstandje!

We rijden naar Gillette om jawel.. boodschappen te doen bij de Walmart en te lunchen. Vervolgens rijden we richting Sheridan. Een lange reisdag is het zeker, want we arriveren om 17.00 uur op de camping. We worden zo ontzettend vriendelijk welkom geheten door Peter (eigenaar). Hij geeft ons wat tips om ergens te gaan eten. Mijn vriend ziet dat we naast een hele grote camper staan welke van een Amerikaans stel is en vraagt heel voorzichtig of het mogelijk is om even rond te kijken in de camper, aangezien het zo'n mooi apparaat is. Amerikanen zijn natuurlijk super trots en we krijgen een rondleiding in de camper. De camper heeft zelfs een badkamer met bad en de woonkamer lijkt op een balzaal. Indrukwekkend!

We installeren onze camper en gaan een hapje eten bij 'Rib & Chop' (aanrader!). Uiteraard belanden we weer bij de plaatselijke brouwerijen 'Black Tooth Brewing Company' en 'Luminous'.

'S avonds willen we terug lopen naar de camping en begint het gigantisch hard te regenen. Snel de camper in en het bedje opzoeken!

1 overnachting op Peter D's Campground (Full-Hook up): $45,- USD

Devils Tower kan bezocht worden met de Nationale Parkenpas

Uiteten bij Rib & Chob voor 4 personen voor- en hoofdgerecht: $70,- USD

ca. 400 kilometer

Dag 9: Sheridan naar Yellowstone National Park

Door Joyce Wittenberg op 31 juli 2019 20:02

Vandaag weer een lange reisdag dus we vertrekken om 08.00 uur. We rijden over een hele mooie bergpass. Erg ligt sneeuw, veel bochten en vele vergezichten. We komen op een splitsing waarbij we de keuze hebben om een ogenschijnlijk mooie, maar langere route kunnen rijden via Lovell naar Cody (Highway 14A) of de snelste route via Grey Bull (Highway 14). Beiden wegen komen uit op Cody, dus we kiezen voor de langere weg, aangezien we toch tijd genoeg hebben.

Een ongelooflijk mooie weg en ook makkelijk te rijden met een C30 camper. Onderweg zien we in de verte nog een Moose grazen, wat dan ook weer indrukwekkend is. We komen uit bij Yellowstone Lake. Het is zo groot, dat je goed moet kijken om de overkant te kunnen zien. Hier kun je eventueel ook nog met een kano op varen als je zou willen.

We rijden richting onze camping en stoppen nog even bij Mud Volcano. Een geiser waarbij de modder opborrelt (it 's in the name!). We merken meteen dat het hier heel druk is en dat staat ons eigenlijk een beetje tegen na de rust die we tot nu toe hebben gehad op onze route. Even wennen dus. Het parkeren wordt een uitdaging, maar we wisten dit al wel van tevoren natuurlijk.

We slapen drie nachten op Canyon Campground (ver vooraf geboekt overigens). Ik wilde eigenlijk heel graag op 3 verschillende campings overnachten (Madison Campground, Mammoth Hot Springs Campground en Canyon Campground), maar helaas was Madison Campground in December al vol voor Juni en is Mammoth Hot Springs Campground 'first come first served' en dat vind ik een te groot risico.

We komen aan op de camping en we zien dat het een hele grote camping is, zonder faciliteiten waarbij de douches alleen vooraan op de camping aanwezig zijn. Je krijgt per camper twee gratis douchebeurten per nacht en mocht je nog extra douchebeurten bij willen kopen dan kost je dat ca. $4,- USD per keer. Er zijn wasmachines en drogers aanwezig, dus er kan ook nog eens gewassen worden. Nabij de campingplaatsen zijn overigens wel wc's, wastafels en drinkwater beschikbaar.

Een prima camping, waarbij alles schoon en goed geregeld is.

Morgen eindelijk het park verkennen. We kijken er heel erg naar uit!

3 nachten op Canyon Campground (geen Hook-up): $35,- USD per nacht

ca. 450 kilometer

Dag 10: Yellowstone National Park / Upper Loop richting Mammoth Hot Springs

Door Joyce Wittenberg op 31 juli 2019 20:28

We zijn vroeg uit de veren om aan onze tocht te beginnen richting het noorden van Yellowstone. De dag begint heel erg mistig, dus doen een poging bij de Lower Falls een paar mijl van onze camping vandaan. Helaas zien we alleen de bomen en het zonnetje wat langzaam door begint te komen. Ze zeggen wel eens dat een mistig begin van de dag, zonneschijn voorspelt voor de rest van de dag...

Dat is in ons geval ook echt zo! We beginnen aan de tocht richting Mammoth Hot Springs. We bekijken een mooie waterval 'Tower Falls' en vervolgens rijden richting Tower-Roosevelt. Inmiddels is het hartstikke mooi weer geworden.. lucky us!

Onderweg stoppen we bij Tower Junction om naar een uitzichtpunt te lopen, maar we zien wat mensen aan de kant van de weg staan. Bij mij gaan alle alarmbellen af en denk meteen: BEERRRR!!

Er zit aan de kant van de weg een kleine zwarte beer te genieten van zijn/haar ontbijtje. Een mooi beeld om te zien en we zijn blij dat we onze eerste beer gespot hebben (tevens ook de laatste blijkt later).

We rijden naar het Visitor Center van Mammoth Hot Springs en merken dat het echt druk is in Yellowstone. Parkeren is nog meer een uitdaging geworden dan gisteren en met een grote camper valt het parkeren echt niet mee, maar het lukt ons! Het sleutelwoord is; geduld!

Mammoth Hot Springs is erg indrukwekkend en we lopen een kleine trail via de boardwalks. Je kunt de route zo uitgebreid maken als je zelf wilt en dat is prettig.

De zwavelgeur zit inmiddels goed in onze neuzen, dus we rijden daarna direct door naar Norris Geyser Basin, met een korte tussenstop bij Nypmh Lake. Norris Geyser Basin is ook weer bijzonder om te zien en het valt me op dat alle geisers weer uniek zijn in zijn soorten en maten. Bij Norris is het water aqua-blauw. Daarnaast is hier ook de 'Steamboat Geyser' te bezichtigen en deze geiser spuit om de paar dagen, maar helaas voor ons is dat een dag eerder al geweest. Geen spuitende Steamboat voor ons dus.

We doen nog een tweede poging aan het einde van de dag bij de Lower- en Upper falls en nu zijn ze wel goed te zien. Ook hier wemelt het weer van de mensen, dus een fotomomentje en terug naar de camping.

Ca. 100 kilometer

Dag 11: Yellowstone National Park / Zuidelijke loop richting de bekende geisers

Door Joyce Wittenberg op 07 augustus 2019 18:45

We rijden bij de Lower Geyser Basin, maar helaas moeten we deze overslaan, doordat er gewoonweg geen parkeerplaatsen vrij zijn. Zelfs auto's en RV's staan geparkeerd naast de weg. Helaas staat het naast de weg ook helemaal vol. Toch jammer dat auto's worden geparkeerd op plekken voor een camper. Dan maar door naar de volgende.

We rijden naar de Grand Prismatic Spring. Deze geiser staat bekend om de vele verschillende kleuren en het is een plaatje. De geiser is echt de moeite waard om te bekijken en er hangt een gekleurde walm boven de geiser.

Het is inmiddels tijd voor een bakje koffie en we besluiten om net naast de Grand Prismatic Spring op een grasveldje ons welverdiende kopje koffie te drinken in het zonnetje. De camper staat geparkeerd op een plaats naast de weg en de campingstoeltjes doen hun werk. Dit maakt het reizen met een camper zo mooi. Op iedere plek kunnen stoppen om even te genieten van alles om je heen en dan ook nog eens van alle gemakken voorzien.

Op naar de meest bekende geiser van Yellowstone: Old Faithful. We zijn er ruim voordat de geiser gaat spuiten, dus we neuzen nog wat in de souvenirwinkel. Het duurt namelijk ca. 90 minuten tot iedere 'uitbarsting'. Een half uur voordat het staat te gebeuren, zoeken we een plekje uit vóór de geiser en krijgen nog wat uitleg van een ranger. Erg interessant allemaal. Het ziet er zwart van de mensen, maar oh wat is het de moeite waard om hierop te wachten. De geiser doet zijn werk en het is echt indrukwekkend om te zien!

Na het spektakel gaan we weer op pad en stoppen we nog even bij West Thumb Geyser Basin. Het zijn geisers naast een groot meer (het ziet eruit als een strand), dus het uitzicht is ook erg mooi en dit is een mooie afsluiter van de dag aangezien het zachtjes begint te regenen.

ca. 100 kilometer

Dag 12: Yellowstone National Park naar Grand Teton National Park

Door Joyce Wittenberg op 07 augustus 2019 19:06

We rijden vandaag vanuit Yellowstone National Park naar Grand Teton National Park. Een beetje met een dubbel gevoel, want ik had maar al te graag nog een nacht extra gehad in Yellowstone. Dit had ons net wat meer ruimte gegeven om bepaalde stukken nog even dubbel te pakken om nog extra wandelingen te kunnen maken en meer wild te kunnen spotten.

Voor mij is het vandaag een spannende dag, want ik wil dolgraag een plekje bemachtigen op Signal Mountain Campground. Je zou denken: 'Waar maak je je druk om?' maar dit blijkt een camping te zijn met een geweldig uitzicht en dat wil ik echt niet missen. Er zijn maar 81 plekken in totaal en zij werken met een systeem 'first come first serve'. Reserveren vooraf dus helaas niet mogelijk. We komen bij de camping en er zijn gelukkig nog enkele plaatsjes beschikbaar, maar we mogen zelf bekijken of de camper gaat passen. Uiteindelijk vinden we een centraal gelegen plekje op de camping met electriciteit en het blijkt meteen de laatste plek te zijn voor een 30ft camper.

Een prachtige, kleinschalige camping met alle faciliteiten die je nodig hebt. Wat ben ik blij met dit plekje.

We gaan even naar het Jackson Lake Lodge om te kijken wat daar te beleven is. Je hebt heel mooi uitzicht op de Tetons en een mooie bijkomstigheid is dat er Wifi aanwezig is. Na dagen van 'afwezigheid', laten we het thuisfront even weten dat we nog heel erg aan genieten zijn.

We zetten de rit voort, want we willen vandaag vanaf onze camping richting Jackson rijden voor wat boodschappen. We stoppen onderweg bij Willow Flats Overlook en lunchen op dit mooie plekje. We proberen bij Gros Ventre Campground alvast een plekje te bemachtigen voor morgen, maar helaas kan dat echt pas op de dag van aankomst. Deze camping is namelijk ook weer 'first come first serve'. We konden het op zijn minst proberen toch?

We rijden naar Jackson en doen boodschappen bij Albertsons. Deze winkel doet wat luxer aan en dat is ook te zien aan de prijzen in vergelijking met de Walmart. We stoppen ook nog even bij de Liquor Store voor wat lokale biertjes en rijden dan via de 'Teton Park Road' naar Jenny Lake. Helaas is het weer helemaal omgeslagen en valt het uitzicht enigszins tegen, maar morgen willen we hier zeker nog even gaan kijken. We denken namelijk dat met een zonnetje, dit uitzicht de moeite waard gaat zijn.

Terug bij de camping genieten we van het uitzicht aan het meer, maar het muggenseizoen is geopend! Juni en Juli blijken de maanden te zijn waarin de muggen hier erg actief zijn en dat merken we. We twijfelen nog om hier toch nog een nachtje te blijven, maar kiezen er toch voor om morgen naar Gros Ventre te gaan. 'S avonds maken we nog even een praatje met een Nederlands stel welke tegenover ons op de camping staat. Zij zijn een laatste dag met de camper op pad en we krijgen van hen dan ook nog een koffiezetapparaat, hout en aanmaakblokjes. Super lief!

1 nacht op Signal Mountain Campground (Hook-up): $55,- USD

(Kiest men voor een plek zonder electriciteit dan zijn de kosten $30,- USD, maar we hebben nog een camera mee welke niet via USB opgeladen kan worden, dus kiezen wij deze keer wel voor electriciteit. Het is anders namelijk niet nodig)

ca. 200 kilometer

Dag 13: Grand Teton National Park / Raften op Snake River

Door Joyce Wittenberg op 07 augustus 2019 19:53

We starten vandaag met het rijden van Signal Mountain Campground naar Gros Ventre Campground om ons plekje te bemachtigen op deze camping. Het is wat grootschaligere camping en bij het boeken van een nachtje, horen we van de camphosts dat er op dat moment een beer loopt over Jenny Lake Campground. Ik denk nog: Hmmm misschien toch daar maar een nachtje boeken? Maar nee.. we kiezen voor deze camping.

Vervolgens rijden we weer richting Jackson, aangezien we om 11.00 uur bij Mad-River moeten zijn voor het raftavontuur wat mijn vriend en ik geboekt hebben. Gisterenavond kwam de camphost bij Signal Mountain Campground ons nog vriendelijk vertellen dat het raften een uurtje later is vanwege de wilde rivier. Dat belooft dus wat!

We heisen ons in een wetsuit en krijgen waterschoenen aan, voordat we de bus instappen welke ons naar Snake River brengt. Het water is in deze periode van het jaar nog koud en staat vrij hoog, dus we krijgen deze kleding nu gratis. Normaal dien je hiervoor te betalen.

Het is een half uurtje rijden naar Snake River en daar aangekomen krijgen we instructies. Ik vind het allemaal een beetje spannend, dus ik geef aan dat ik niet persé hoef te paddelen. Ik mag voor in het midden van de boot gaan zitten (nu nog niet wetende dat dat de plek is waar je alle 'water klappen' opvangt).

Tijdens het raften krijgen we wat extra informatie over de omgeving en merken we dat we echt een super ervaren instructeur bij ons hebben. Het water staat inderdaad hoog en het is dus lekker ruig! We mogen op een bepaald punt ook nog zwemmen en na zo'n 2 uur op het water te hebben gezeten, komen we weer bij de bus aan. Wauw! Dit was echt heel gaaf! Iedereen die van avontuur houdt of voor een gezin met pubers, is dit echt een aanrader.

We rijden op terugweg nog even naar Potholes Turnout, waar we gaten in de aarde zien met daarin groeiende dennebomen. Je kunt hier nog een wandeling maken en eventueel wild spotten.

Gisteren hadden we eigenlijk in gedachten om vandaag nog eens naar Jenny Lake te gaan, maar we zijn zo vermoeid door het raften, dat we besluiten om terug te gaan naar de camping. We nemen een lekker speciaalbiertje en onze campingstoeltjes mee en gaan aan het water zitten aan de Gros Ventre River. Voordat we daar gaan zitten zien we nog een Moose genieten in het water. Wat is dit weer een mooie plek!

Terwijl we zitten te genieten van ons biertje in de zon, merken we dat er nog een aantal herten voorbij lopen. Genieten zeg...

Helemaal verzadigd duiken we 's avonds ons bed in. Grand Teton wordt nog wel eens vergeten door reizigers, maar het is ook weer een heel mooi National Park welke men zeker niet mag overslaan tijdens de reis.

Mijn keuze om twee verschillende campings te nemen in Grand Teton, daar heb ik echt geen spijt van. Mijn collega Karlijn raadde het me al aan en dat was een hele goede tip!

Kosten:

1 overnachting op Gros Ventre Campground (geen faciliteiten/ ook geen douches): $30,- USD

Raften via Mad-River (3 uur in totaal): $99,- per persoon

ca. 75 kilometer

Dag 14: Grand Teton National Park naar Bear Lake State Park

Door Joyce Wittenberg op 07 augustus 2019 20:13

Vandaag is het weer tijd om wat langer te rijden. We willen richting Salt Lake City rijden, maar Salt Lake City in één keer rijden is te ver. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om een nacht door te brengen in Bear Lake State Park.

Het State Park staat bekend om het aqua-blauwe water en verder is hier niets te beleven. Het is vandaag lekker weer, dus we hebben eigenlijk in de planning staan om op de camping aan het water te gaan zitten met een goed boek. Na zo'n 4 uur rijden komen we aan bij Bear Lake State Park. We maken wat mooie foto's met de camper en het blauwe meer. Ik had eigenlijk niks verwacht van deze plek, maar toch verrast me dit weer. We mogen van de camphost naar een plekje rijden op Rendezvous Campground. Hier liggen namelijk drie campings naast elkaar en worden beheert door één camphost.

We hebben de camper nog niet ingeparkeerd of het weer slaat volledig om. Regenbuien van jewelste en de lucht kijkt bijna zwart. Daar gaat ons middagje in de zon!

We passen ons snel aan en spelen wat gezelschapsspelletjes in de camper en kijken nog een film welke we in Nederland al offline hadden gezet op de tablet. Wij komen de dag wel door. Ik denk dat dit echt een heerlijke plek is al het zonnig weer is, want er ligt een soort strand aan het meer.

De camping zelf is matig. De douches en wc's zijn niet echt schoon en we zijn blij dat we dit voor één nacht hebben geboekt (pas geboekt bij aankomst).

Vandaag dus een redelijk rustig dagje en dat mag ook wel eens vinden we.

Kosten:

1 nacht Bear Lake State Park 'Rendezvous Beach Campground' (Full-hookup): $35,- USD

ca. 240 kilometer

Dag 15: Bear Lake State Park naar Salt Lake City

Door Joyce Wittenberg op 07 augustus 2019 20:38

Vandaag rijden we eenzelfde afstand als dat we gisteren hebben gedaan. We willen op tijd vertrekken, want we gaan vandaag namelijk...SHOPPEN!

Tijdens een reis door Amerika kan een middagje shoppen namelijk niet ontbreken. Waar kan dat nou beter dan in een outlet center?! We rijden naar Tanger Outlets Park City. We gaan eerst voor een brunch bij Denny's. Blijft ook altijd heerlijk! Daarna gaan we de winkels opzoeken. We merken dat het mega rustig is tot mijn schoonvaders geruststelling. We hebben voorafgaand aan onze reis al een plattegrond (ja echt..) uitgeprint en bekeken waar we naar toe willen. Zo kunnen we er namelijk wat sneller doorheen, aangezien niet iedereen van urenlang winkelen houdt.

Na een uurtje of vier zijn we helemaal klaar met het winkelen en lijkt het alsof we alle winkels leeg gekocht hebben. Op naar de camping in Salt Lake City! Onee, vergeten... we moeten nog boodschappen doen, aangezien we niet weten wanneer we weer in de buurt komen van de supermarkt. Na Salt Lake City gaan we namelijk richting de Nationale Parken van Utah.

Nu dan toch echt richting de camping in Salt Lake City.

We hebben één overnachting geboekt op de KOA in Salt Lake City. Deze blijkt wat betreft de ligging echt perfect te zijn. We vragen of er een shuttle naar Temple Square gaat, maar deze blijkt helaas al een aantal jaren niet meer in gebruik te zijn vanaf de camping. De camphost geeft ons wel de tip om de tram te pakken welke op 2 minuten loopafstand vertrekt. De tram vertrekt ongeveer iedere 10 minuten en brengt je in 10 minuten naar Temple Square. Perfect dus!

Deze KOA is ook geen massale KOA camping. Het is er heerlijk rustig en de meeste campers staan in de schaduw aangezien er veel bomen op het terrein staan. Echt een pluspunt want in Salt Lake City is de temperatuur namelijk flink omhoog gegaan (30 graden in de middag).

We frissen ons op en gaan direct met de tram naar Temple Square. Het is leuk om te zien hoeveel verschillende kerken er op dit plein staan en we zien dan ook aardig wat mormonen rond lopen. We hebben het redelijk snel gezien en zoeken Red Rock Brewing Company op. Een lokale brouwerij die we willen bezoeken. Daarna gaan we een hapje eten bij Squatter Pub. We hebben hier echt heerlijk gegeten!

In de avond nemen we weer de tram terug naar de camping en is het bedtijd.

1 nacht op KOA Salt Lake City (Full Hook-up): $85,- USD

Kaartje openbaar vervoer volwassenen tarief: $2,25 USD per persoon

Kaartje openbaar vervoer volwassenen tarief boven 62 jaar: $1,25 per persoon

Dag 16: Salt Lake City naar Capitol Reef National Park

Door Joyce Wittenberg op 07 augustus 2019 21:28

Vandaag wordt weer een lange reisdag. We gaan namelijk vanuit Salt Lake City rijden naar Capitol Reef National Park.

We rijden onderweg nog langs een mini Liquor Store om te kijken of ze nog wat bijzondere biertjes hebben en vervolgen daarna onze weg richting Capitol Reef. Poeh, we merken dat inderdaad een behoorlijke lange reis is. We zijn dan ook blij om het bordje van het park te zien. We rijden via Torrey het park binnen en rijden naar Panorama Point voor een mooi uitzicht. Op de weg naar Panorama Point komen we nog langs Twin Rocks. We stoppen even bij het Panorama Point om wat foto's te schieten en rijden verder het park in richting de camping.

We hebben namelijk één nacht geboekt op Fruita Campground. We zien dat het bij het Visitor Center behoorlijk druk is, dus dan maar eerst even naar de camping. Mooie, rustige camping van waaruit we heel veel trails kunnen bewandelen. De heren rijden nog even terug naar het Visitor Center om wat informatie te vragen over de wandelingen, zodat we zometeen nog een keuze kunnen maken.

We kiezen voor de 'Cohab Canyon Trail'. Je kunt verschillende afstanden lopen:

• Overlook trail junction is 1 mijl
  • Frying Pan trail junction is 1.1 mijl
  • Hickman Bridge Trailhead is 1.7 mijl

We gaan voor de laatste, maar tijdens de beklimming naar boven merken we dat het erg warm is (midden op de dag, dus ook op zijn warmst) en de tocht naar boven is redelijk pittig. We kijken even hoever we komen.

We komen bij Overlook Trail Junction en het uitzicht is echt prachtig. De camping kunnen we goed zien en ons campertje ook. We gaan gewoon verder en op een bepaald punt is het pad weer vlak (gelukkig). We klimmen en klauteren wat en komen dan uit bij Frying Pan Trail Junction. Erg mooi hier!

Mijn vriend heeft een idee om een mooie foto te maken van een rots welke hij opklimt. Hij was alleen even vergeten om na te denken over hoe hij weer van deze rots af kon komen. Nadat we hem eindelijk van de rots hebben begeleid, besluiten we om weer terug te lopen. Hickmanbridge Trailhead is namelijk nog een stuk verder en we hebben het zo warm. Je kunt alleen via dezelfde weg terug, dus we lopen rustig weer terug.

We zijn totaal ca. 1,5 uur onderweg geweest, dus we gaan even van het zonnetje genieten bij de camping. Op de camping lopen ook wat wilde hertjes en we horen het riviertje achter de camping stromen. Lekker rustgevend!

Mijn vriend en zijn ouders vonden het nog niet genoeg geweest, dus zij hebben nog de Fremont River Trail bewandeld, aangezien ze dachten dat ze dat wel even zouden doen. Deze wandeling bleek ook nog aardig stevig te zijn, maar wel met een prachtig uitzicht. Ikzelf had even een rustmomentje op de camping.

In de avond kwam er nog een ranger ons informeren over wat er die avond te doen was in het Amphitheatre, maar dat hebben we afgeslagen.

1 nacht op Fruita Campground (geen hook-up): $20,- USD

Ca. 400 kilometer

Dag 17: Capitol Reef National Park naar Zion National Park

Door Joyce Wittenberg op 07 augustus 2019 21:56

Vandaag gaan we richting Zion National Park. Tijdens onze Zuid-West Amerika reis in 2013 hebben we helaas keuzes moeten maken en daardoor is destijds Zion National Park afgevallen. Vandaar dat we dit park nu heel graag willen bezoeken.

We weten dat we vandaag ca. 6 uur moeten rijden naar Zion, maar ik ben ervan overtuigd dat het de moeite waard is. We vertrekken daarom vroeg om ca. 07.30 uur, zodat we begin van de middag arriveren in Zion. We willen namelijk in de middag al wat uitzichtpunten gaan bezoeken met de shuttlebus.

Als we het park in rijden krijgen we te horen van de ranger dat we door twee tunnels gaan rijden en bij de tweede tunnel worden we geïnstrueerd hoe dit te doen. Het blijkt namelijk dat de tunnel aan de zijkant te laag is voor de camper en daarom is dit gedeelte éénrichtingsverkeer. Tunnel 1 overleven we, nu tunnel 2 nog. Er staat weer een ranger bij tunnel 2 en hij geeft precies aan wanneer we weer mogen rijden. We komen de tunnel door en... Wauwwww! Wat fantastisch mooi! We rijden tussen de canyons en gaan via haarspeldbochten richting de camping. We overnachten twee nachten op Zion Campground and RV Resort. Dit is net 500 meter buiten het park, maar vanaf de camping kunnen we binnen 5 minuten naar de shuttlebus lopen.

Een prima camping en we hebben een plekje weten te bemachtigen aan de Virgin River (ver van tevoren geboekt). Er zijn douches aanwezig waar je met een muntje 6 minuten kunt douchen en dat is prima!

We besluiten om de shuttlebus te nemen naar Lower Emerald Pool. De Mid- en upper Emerald Pool zijn gesloten, doordat er in het begin van het jaar een rots naar beneden is gekomen. Er is geen pad meer, dus dan maar de Lower. Normaal gesproken kan er behoorlijk wat water naar beneden vallen, maar bij ons staat hij bijna droog. We maken een foto en gaan dan weer terug naar de shuttlebus. Onderweg stuiten we nog op een ratelslang net naast het voetpad. IEKS! Op naar Weeping Rock! Vanaf dit punt heb je een mooi uitzicht op de rotsen van Zion. Het lijkt net een raam waar je doorheen kijkt.

We vertrekken weer terug richting het beginpunt. We eten en drinken wat bij Zion Canyon Brewing Company en maken een plan voor morgen. Helaas is Observation Point gesloten en het idee ontstaat om Angels Landing te gaan beklimmen. Mijn schoonouders haken af en gaan zelf een trail lopen. Ik wil er nog een nachtje over slapen.

Kosten:

2 nachten op Zion Campground and RV Resort (Full Hook-up aan het water): $138,- USD

Fee voor tunnel 2: $15,- USD per camper

ca. 350 kilometer

Dag 18: Zion National Park / Angels Landing en The Narrows

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 19:05

Na een nachtje te hebben geslapen over het feit of ik Angels Landing wilde gaan beklimmen of toch ga afhaken besluit ik om toch te gaan. Gisterenavond hebben we namelijk nog even besproken dat we gaan kijken of The Narrows inmiddels al open zijn, zodat we dit met zijn vieren kunnen gaan doen. Ik twijfelde dus nog een beetje. Toch besloten om de beproeving aan te gaan, ondanks dat ik ontzettende hoogtevrees heb en ik al weet van allerlei filmpjes dat dit heftig gaat worden.

We gaan eerst even informeren bij Zion Outfitter of The Narrows toch open zijn gegaan en wat blijkt... sinds vandaag is het open! We hebben echt geluk! We gaan toch maar eerst 'even' Angels Landing proberen.

We gaan met de shuttlebus naar halte 6 en vanuit daar beginnen we aan de helse tocht naar boven. Het eerste half uur is het een behoorlijk pittige, steile wandeling naar boven. Het uitzicht is vanaf het wandelpad echt al prachtig, dus voor mensen met hoogtevrees; je kunt ook een gedeelte van de trail wandelen natuurlijk!

Boven gekomen met een hoofd als een tomaat, 1,5 flesje water (neem genoeg mee!) en 1 uur verder, komen we dan eindelijk boven aan op een vrij vlak plateau. Wauw! Het uitzicht is weer super mooi! Oke.. nu komt dus de keuze.. ga ik verder via het pad met kettingen of staak ik de wandeling. Eigenwijs als ik ben wil het eigenlijk zo graag proberen, maar mijn hoogtevrees blokkeert me helemaal. Mijn vriend gaat dan alleen verder om het te proberen, want ondanks dat hij redelijk tegen hoogtes kan vindt hij dit toch ook behoorlijk spannend.

Een kwartier later komt hij terug en weet me te vertellen dat er via een kort stuk met kettingen nog een mooi punt is waar ik kan genieten van het uitzicht. Het pad is echt heftig, want we houden ons aan de ketting vast en het pad loopt echt schuin/stijl. Je kijkt zo het ravijn van ca. 200 meter diep. Hij heeft gelijk... het is zo mooi! Tip van de dag: ga echt heel vroeg naar Angels Landing zodat het nog niet druk is. Wanneer je rond 07.00 uur in de ochtend begint aan de tocht, is het nog niet te warm en zijn er de minste mensen (hoogseizoen kan het nog steeds druk zijn in de ochtend).

We maken wat foto's en meneer twijfelt of hij nog verder wil gaan, maar beseft zich dat er nog een hele tocht te gaan is en het pad alleen maar enger wordt. Op sommige stukken heb je namelijk maar een halve meter om op te lopen en aan beide kanten het ravijn.

We besluiten samen terug te gaan naar beneden. Laten we The Narrows maar eens gaan bekijken.

We halen de waterschoenen en wandelstok op bij Zion Outfitter en nemen weer de shuttlebus richting halte 9. We wandelen een heel stuk, totdat we het water in kunnen. De stroming is erg sterk en ook hier draaien we na 200 meter weer om. Het is mooi geweest voor vandaag. In het water lopen is namelijk behoorlijk zwaar, ondanks dat de waterschoenen en wandelstok echt zijn best doen!

Terug op de camping genieten we van een heerlijke douche en we worden nog uitgenodigd door een Amerikaans gezin om 'smores' te eten met ze. Heel zoet, maar zo leuk om te worden betrokken bij een Amerikaans gezin!

We duiken voldaan en toch ook wel een beetje trots, na de bijzondere wandeling, ons bed in. Morgen weer vroeg uit de veren om richting Monument Valley te gaan.

Kosten:

Warm Weather Package (waterschoenen, sokken en een stok): ca. $14,- USD per persoon

0 kilometer

Dag 19: Zion National Park naar Monument Valley

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 19:35

We nemen afscheid van het mooie Zion. Jammer, ik had hier best nog een nacht willen verblijven en dan met een band over de Virgin River willen dobberen, maar helaas.

Het is tijd om weer eens wat langer te gaan rijden, want dat hebben we deze reis nog niet gedaan toch?

We gaan vanuit Zion National Park rijden richting Monument Valley en we zijn van plan om door Page te rijden. In 2013 hebben we al de Antelope Canyon gedaan en Page is ons bijgebleven als een leuk plaatsje. We stoppen in Page even voor een kopje koffie en een yoghurt ijsje (jammm...). Het kantoortje voor het boeken van Antelope Canyon ziet er nog precies hetzelfde uit als 6 jaar geleden. Leuk om weer even gezien te hebben!

We rijden weer verder en komen dan rond het middag uur aan in Monument Valley. We gaan naar het Visitor Center en maken de nodige foto's. We twijfelen nog om een jeeptour te doen door The Valley, maar ze vragen in eerste instantie $85,- USD per persoon. Dat vinden we toch net even wat te veel, aangezien we ons bedenken; wat gaan we nog meer zien dan deze indrukwekkend, bekende rotsen?

We lopen weg en er wordt nog een prijs geboden van $25,- USD per persoon, maar dan moeten we wel direct instappen. Helaas hebben we nog niet gelunched en we willen echt wat eten, dus helaas gaat dit uitstapje aan ons voorbij.

Na de lunch rijden we nog even naar het Forrest Gump Point om een mooie foto te schieten.

Vervolgens gaan we richting de camping; Gouldings Campground. Mooie camping met uitzicht op de bekende rotsen. Dichtbij de camping zit nog er nog een museum met John Wayne's Cabin. We rijden er even snel heen en zijn er ook zo weer weg. Het stelt allemaal niet veel voor, maar toch even een blik geworpen op het museum.

We raken aan de praat met een Nederlands stel welke tegenover ons geparkeerd staat op de camping en zij zijn zo vriendelijk om ons het toegangsbewijs te geven voor Dead Horse Point in Canyonlands. Zij zijn er namelijk al geweest en het kaartje is nog geldig. Super aardig!

Morgen richting Arches National Park en Canyonlands!

1 nacht Gouldings Campground (Full Hook-up): $79,- USD

Monument Valley entree: $20,- USD

ca. 420 kilometer

Dag 20: Monument Valley naar Arches National Park

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 20:01

We vertrekken vandaag iets later, doordat we maar drie uur hoeven te rijden. We willen onderweg naar onze camping graag al wat door Arches National Park rijden namelijk.

We rijden The Great Wall route vanaf de ingang van het park en komen zo al voorbij de volgende rotsen:

• Navajo Twin Rocks;
  • Sheep Rock;
  • Balanced Rock;

We maken weer mooie foto's en willen dan de route rijden naar Double Arch om hier richting de mooie bogen te wandelen. De North Window en South Window slaan we over, want het is vandaag 35 graden buiten, dus ontzettend warm.

Double Arche is echt heel mooi en op het moment dat wij er zijn is het al behoorlijk druk. Het is maar 800 meter lopen tot de Arch, dus we wagen het erop.

We concluderen dat een middagje Arches National Park meer dan prima is. We beginnen een beetje verzadigd te raken van al het moois dat we hebben gezien. Ondanks dat dat natuurlijk super verwend klinkt, besluiten we om nog even te gaan kijken bij Delicate Arch. Het ziet er van een afstand mooi uit, maar het is helaas echt te warm om de trail te lopen naar deze bekende Arch. We gaan lekker naar de camping!

We slapen namelijk twee nachten op KOA Moab met een zwembad en met deze temperaturen zijn we hier wel aan toe. We gunnen onszelf een paar uurtjes rust aan het zwembad.

Morgen hebben we de hele dag voor Canyonlands en we willen graag naar Dead Horse Point State Park. 'S avonds eten we heerlijk in het dorp bij Zax Restaurant.

2 nachten KOA Moab (Full Hook-up pull trough): $170,- USD

Uiteten bij Zax Restautant (4 personen): $90,- USD

ca. 320 kilometer

Dag 21: Canyonlands National Park

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 20:24

We hebben vandaag een aantal punten waar we zeker heen willen in Canyonlands National Park en stippelen een plan uit.

We willen namelijk sowieso Mesa Arch en Dead Horse Point in Dead Horse State Park zien.

We besluiten om eerst naar Dead Horse Point State Park te rijden, aangezien we er vanuit gaan dat het hier wel druk zal zijn. We komen er aan en vragen ons serieus af of dit wel het juiste is. Er staan letterlijk twee auto's geparkeerd namelijk. We blijken toch echt goed te zitten en het uitzicht is fantastisch! Waar we dachten verzadigd te zijn, verbaasd dit park ons weer totaal.

Dead Horse Point doet me denken aan een mengelmoes van de Grand Canyon en Horseshoe Bend.

Het valt ons echt op dat het hier veel rustiger is dan in Arches National Park en heel eerlijk; dit vinden we veel mooier!

Vanaf de camping is Dead Horse Point het eerste punt waar we aankomen en gaan daarna een hele route rijden door Canyonlands en maken onder andere de volgende stops:

• Shafer Canyon Overlook;
  • Mesa Arch;
  • Green River Overlook;
  • Buck Canyon Overlook;
  • Grand View Overlook;

Stuk voor stuk zijn het prachtige stops en we kijken echt onze ogen uit. Eentje springt er echt tussenuit en dat is Mesa Arch. Wat een geweldig uitzicht zeg...

Er zijn zoveel mooie uitzichten en wandelingen te maken en vrijwel allemaal korte wandelingen, dus je kunt het zelf zo lang maken als je wilt en dat maakt het fijn om dit park te bezoeken.

Inmiddels heeft de teller weer de 35 graden aangetikt en gaan wij weer rustig terug naar de camping. We maken nog even gebruik van het zwembad, aangezien dit onze laatste dag is op deze camping en verder gaan we geen zwembad meer zien. Het betekent ook dat onze reis erop zit voor wat betreft de Nationale Parken. Jammer, maar inmiddels al zo ontzettend veel gezien!

Morgen rijden we van Moab naar Silverthorne een klein plaatsje 2 uur rijden van Denver vandaan. Nog twee nachtjes vertoeven in de camper dus!

ca. 80 kilometer

Dag 22: Moab naar Silverthorne / lange reisdag

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 20:45

De langste rit hebben we vandaag voor de boeg. We moeten een afstand overbruggen om weer terug te gaan richting Denver. We rijden via de I-70 richting Glenwood Springs om vervolgens naar Silverthorne te rijden.

De I-70 is duidelijk toe aan een opknapbeurtje. De weg heeft enorme zogenaamde potholes, die wij nog kennen van onze Zuid-Afrika reis in 2016. De weg is slecht, maar wel een hele mooie weg om te rijden. We wanen ons eigenlijk een beetje in Oostenrijk. We rijden langs de Green River, waar we zien dat daar op geraft kan worden (behoorlijk ruig) en we rijden Grand Junction voorbij. We hadden heel graag even gestopt bij Colorado National Monument, maar dat is één uur omrijden en we hebben al een behoorlijke rit op de planning staan vandaag, dus helaas deze skippen we.

We komen aan in Glenwood Springs en stoppen even voor een bakje koffie. Even de camper uit, want we hebben driekwart van de rit erop zitten. Nog een stukje rijden (1.5 uur) en dan arriveren we in Silverthorne. Aangezien we nog niet genoeg gewinkeld hadden in Salt Lake City stoppen we ook hier even bij een outlet 'Outlets at Silverthorne'. Toch nog even de laatste kleding inslaan.

Helemaal gaar van de lange rit, arriveren we aan het einde van de middag op onze camping Heaton Bay Campground. Hier verblijven we één nacht. Om de één of andere reden hadden we gedacht dat we hier Full Hook-up hadden geboekt, maar we hebben helemaal niks. Zelfs geen dumpstation. Ai, dan maar even vragen aan de camphost waar we morgen kunnen dumpen, aangezien de camper natuurlijk netjes en vooral leeg ingeleverd dient te worden. Wat blijkt.. 2 kilometer verder kunnen we voor $5,- USD dumpen op een centraal punt.

Helemaal top!

Heaton Bay Campground ligt aan een groot meer. Op het punt dat we onze spullen willen pakken om naar het meer te lopen, zien we nog een vosje bij onze camper. Check! Die hebben we dus ook nog even gezien.

We pakken onze campingstoeltjes en vertrekken richting het meer om daar nog van de laatste zonnestralen te genieten. Echt wel een heerlijk plekje!

Morgen gaan we dan toch echt onze geliefde camper inleveren. Hij heeft ons toch mooi overal naar toe gebracht zonder problemen.

1 nacht Heaton Bay Campground (geen Hook-up): $32,- USD

ca. 500 kilometer

Dag 23: Silverthorne naar Denver / Camper inleveren

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 21:27

We vertrekken vroeg in de ochtend, aangezien we de camper om 10.00 uur in willen leveren bij Cruise America. Zo is de camper op tijd terug en wij op tijd in de stad. We zijn na alle natuurparken ook wel weer toe aan een stad moet ik zeggen.

We dumpen nog even het afvalwater bij het dumpstation op 2 kilometer van de camping en rijden dan richting Denver. We zien The Rocky Mountains alweer verschijnen. Dat blijft een prachtig gezicht.

Het inleveren van de camper is binnen een kwartiertje klaar, aangezien het vrij rustig is op het moment dat wij de camper inleveren. We nemen nog even afscheid van de bolide en bestellen dan onze Über richting ons hotel in Downtown Denver.

Het is vanaf de verhuurder ongeveer een half uurtje rijden en zijn dan rond het middaguur in Denver. Tijd voor een lunch dus, maar eerst even opfrissen in ons hotel. We slapen in het Magnolia Hotel en WOW wat een mooi hotel. De service is uitstekend en de kamers perfect. Beter had onze reis niet kunnen eindigen.

We lunchen wat en daarna gaan we de stad verkennen. Denver staat bekend als een bourgondische stad, waar je heerlijk wat kan eten en natuurlijk om de vele brouwerijtjes. Het valt ons op dat er veel Streetart te zien is en daarnaast helaas ook flink wat daklozen, maar hier hebben we totaal geen last van.

We gaan een drankje doen bij Tap Fourteen. Het is een soort rooftopbar en heeft mooi uitzicht op een deel van de stad. Vervolgens gaan we al even een kijkje nemen bij Coors Field, aangezien we morgen naar een Baseball wedstrijd gaan.

We drinken nog wat bij brouwerijen; Woods Boss, Great Divide en Rock Bottom om daarna wat te eten bij Lucky Pie Pizza and Taphouse. Dat laatste is een regelrechte aanrader om heen te gaan in Denver. Overheerlijke pizza's hebben ze hier!

We sluiten de avond af bij Viewhouse. We hebben hier een mooi uitzicht op het Coors Field, aangezien de Colorado Rockies vandaag al een Baseball wedstrijd speelt.

Onze eerste indruk van de stad: geweldige stad, niet te groot dus alles makkelijk te belopen. Heerlijk genieten na een camperreis van 3 weken.

Über van Cruise America naar het Magnolia Hotel: $35,-

2 nachten Magnolia Hotel: $400,- USD per kamer

Uiteten bij Lucky Pie Pizza and Taphouse: $80,- USD

ca. 120 kilometer

Dag 24: Denver / Baseball wedstrijd Colorado Rockies vs. LA Dodgers

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 21:52

We hebben tickets voor een Baseball wedstrijd van de Colorado Rockies tegen de LA Dodgers. Deze hebben we al ver voor onze reis online gekocht. De wedstrijd begint om 13.00 uur dus we slapen wat uit en gaan rustig ergens ontbijten. Tegenover het hotel zit een zaakje met veel verschillende bagels, dus dat is lekker makkelijk!

Mijn vriend en zijn ouders gaan nog even een wandeling maken richting het park in Denver en ik kies ervoor om nog wat winkels te bezoeken. We lopen daarna richting Coors Field en kopen nog even wat aanmoedigingssouvenirs.

We zijn klaar voor de wedstrijd!

Leuk om te zien is hoe Amerikanen er een hele dag uit van maken met het hele gezin. Het is een goed bezochte wedstrijd en helaas verliezen The Rockies, maar spannend was het wel. We vinden het leuk om er een keer bij te zijn geweest en de wedstrijd duurt ongeveer 4 uur in totaal.

We lopen rond 17.00 uur het stadion uit en het begint ineens te regenen dus we besluiten om dan nog maar even een drankje te doen bij Woods Boss.

Dan is het etenstijd en we gaan vandaag eten bij The Cheesecake Factory. Heerlijk gegeten en als toetje nog een Red Velvet Cake.

Helaas zit onze reis erop, want morgenvroeg moeten we er heel vroeg uit. Onze vlucht vertrekt om 10.45 uur, dus de Über staat vroeg klaar.

Bye Bye America!

Baseball kaartjes: ca. $30,- USD per persoon

Uiteten bij The Cheesecake Factory (4 personen): $109,- USD

Über van Magnolia Hotel naar de luchthaven: $76,- USD

Dag 25: Denver naar Amsterdam

Door Joyce Wittenberg op 08 augustus 2019 22:02

Vandaag vliegen we dan helaas terug naar Amsterdam. De vlucht vertrekt op tijd om 10.45 uur en alles verloopt voorspoedig. De tussenstop in Dallas is ook zo voorbij en voor we het weten zetten we weer de voetjes op Nederlandse bodem.

We hebben een prachtige reis gehad en ik raad echt iedereen deze route aan. Het is geen voor de hand liggende route, maar voor reizigers die al Zuid-West Amerika en West-Canada hebben bezocht, is deze een route een perfecte combinatie van beiden. De mooie rode gesteenten van Zuid-West Amerika en een vergelijking kun je zien in de prachtige bergen welke ook in West-Canada te vinden zijn.

Wij hebben genoten en hopelijk jullie ook van de reisblog! Ben je geïnteresseerd geraakt in deze camperreis? Dan vertel ik je graag meer bij ons op kantoor in Geldrop!

Algemene informatie

Door Joyce Wittenberg op 17 augustus 2019 13:14

Totale reisafstand: 5700 kilometer

Totale kosten benzine: ca. $1200,- USD / €1100

Campertype en verhuurder: C30 van Cruise America

Gemiddelde kosten campings: $65,- USD gemiddeld

Totale kosten boodschappen: $1200,- (4 volwassenen)

Totale kosten uiteten: $450,- (4 volwassenen)