alaska reis gerard en anneke

Door anneke op 06 juni 2017 16:03
welkom op ons reisblog alaska :)
juli 2017 een reis met een pick-up camper T17 vanuit anchorage, seward, via tok naar dawson city, skagway en haines, fairbanks, arctic circle, denali national park en terug naar anchorage, wellicht 6000 km.
in 1982 hebben we vanwege ons werk een aantal jaren in eugene, orgeon, usa gewoond: toen al de wens om naar alaska te gaan, maar onze smalle beurs en de kleine toyota voldeden niet, plus de wegen naar alaska waren toen slecht.

dag 1 vlucht over groenland naar anchorage

Door anneke op 07 juli 2017 3:08
Een zonnige dag rondom de poolcirkel! Vanuit het vliegtuig hebben we een prachtig zicht op Groenland en we komen aan in een zonnig en warm Anchorage.

Met een huurauto voor de eerste nacht naar een hotel in Eagle River en dan de camper ophalen.

dag 2 t/m 4 kenai peninsula

Door anneke op 10 juli 2017 0:26
Met onze T17 naar Whittier waar we hebben afgesproken met onze vrienden John en Beverly uit Seattle. Op onze eerste camping midden in het wild een aanval van muggen, met een netje over ons hoofd en de berenspray bij de hand aan een wildwater een biertje, wijntje en salade bijkomen van een regeldag.

Volgende dag onze vrienden ontmoet en gezamenlijk op weg naar Seward, wij achter hen aan. Gerard reed bij een stop sign met een slakkengangetje door en uit het niets een cops met zwaailicht achter ons aan: you need to come to a compleet stop! Nu een bon van $85 aan onze broek 😢

Kenai peninsula is het grootste gletsjergebied en met John en Beverly lopen we naar de voet van de Exit gletsjer. Een aantal dagen op een prachtige camping aan het fjord.

dag 5 cruise door kenai fjord national park

Door anneke op 11 juli 2017 18:15
Met John en Beverly een dagcruise door de gletsjerfjorden bij Seward. Met de boot onder aan de gletsjers varen met veel wildlife: 15 walvissen, waarvan een groep van 5 orka's, bold eagles, zee-otters, papegaaiduikers en vele andere vogels, zeeleeuwen en zeehonden, dolfijnen, berggeiten. En geluk met droog en zonnig weer, een topdag!

dag 6 van seward naar glenallen

Door anneke op 14 juli 2017 2:08
We hebben 1 dag regen, op weg naar Seward, verder deze week zonnig en warm, 18 tot 25 graden. Opvallend is dat het eerste wat iedereen vroeg, toen we vertelden dat we naar Alaska gingen, is het niet koud daar? Inderdaad in de winter, in de zomer is vooral de vraag of het wel een beetje droog blijft. De eerste week was dus perfect, de rest blijft afwachten.

Op de terugweg vanaf Seward met mooi weer zagen we pas alle gletsjers. In Anchorage terug naar de camperverhuurder voor een nieuw gasstelletje. Eind van de dag zijn we als helden op sokken gaan vrij kamperen, is goed gegaan 😉

dag 7 copper river, gletsjers en valdez

Door anneke op 14 juli 2017 2:29
Alweer een zonnige dag, waardoor we de toppen van de bergen en de gletsjers zien. Onderweg naar Chitina naar de Copper River, nu allemaal gemakkelijk bereikbaar, maar in de tijd van de gelukszoekers naar goud enzo, een harde onderneming.

Valdez is bekend vawege de enorme olieramp in 1989. Wij hebben de smaak van vrij kamperen te pakken en zijn in 'het paradijs' terecht gekomen, zoals gerard het noemde. Een prachtige plek aan een gletsjermeer onder aan een gletsjer.

dag 8 naar tok via de tundra-permafrost

Door anneke op 14 juli 2017 3:12
Tok is de Alaska Mainstreet, in het hart waar de highways by elkaar komen. De wegen zijn goed, maar door het smelten van de ondergrond is de weg soms een golvende baan. In Tok op zoek naar een camping waar we lekker kunnen douchen, de camper kunnen voorzien van een lege toilet en een volle watertank: dat voor het eerst doen doorstaat alleen een goed huwelijk 😄 Een mooie camping volop in de natuur.

Morgen begint hier voor ons de Alaska Highway bij milepost 1341😧 en de grens van Canada over. We gaan in totaal 6x de Amerikaanse-Canadese grens over.

dag 9 top of the world highway

Door anneke op 15 juli 2017 17:46
Van Tok naar Dawson City is een 120 km gravelroad over de toppen van een berggebied, top of the world highway. Omdat het strak blauwe lucht is besluiten we ons rondje Alaska andersom te doen. Een prachtige tocht met veelal goed te rijden, soms echt slechte stukken. Het uitzicht over een uitgestrekte gebied is mooi. Halverwege is de grens met Canada, gelukkig geen vragen over hoeveel alcohol we bij ons hebben, we hadden bij een goede aanbieding in Anchorage wat voorraad bij ons.

dag 10 dawson city

Door anneke op 15 juli 2017 18:48
Rond 1900 was Dawson City aan de Yukon het middelpunt van de goldrush, nu een mooi stadje met authentieke huizen uit die periode. Veel, vooral jonge, goudzoekers zijn op tragische wijze aan hun einde gekomen tijdens de barre tocht hiernaar toe of door de strenge winters. Terwijl ik het blog in het visitorscentrum bijwerk, horen we dat er een beer in het stadje is. We hebben al veel van anderen gehoord dat ze beren gezien hebben, wij nog steeds geen een.

dag 11 en 12 yukon rivier en whitehorse

Door anneke op 17 juli 2017 17:00
De Yukon is een rivier van bijna 4000 km vanaf de bergen in Britisch Colombia naar de Beringstraat. Een brede wilde rivier door de tundra van Canada en Alaska. De staat Yukon heeft prachtige campings in de natuur. Whitehorse is een grote stad met een oud centrum aan de Alaska Highway op de grens met Amerika.

dag 13 en 14 skagway

Door anneke op 20 juli 2017 22:33
Skagway is een prachtig oud stadje uit de tijd van de goldrush en ligt aan een fjord met hoge bergen. Vijf dagen per week komen hier grote cruisescheoen aan met elke dag 10.000 toeristen. Gerard wordt verwend in een saloon uit oude tijden.

Rond 1900 kwamen 100.000 goudzoekers met boten in Skagway aan, niet realiserend dat ze nog 1000 km over de gletsjers en bergen moesten. 30.000 hebben het gehaald maar kwamen te laat aan, het goud was op door voorgangers opgegraven.

dag 15 en 16 haines en kluane national park en beren

Door anneke op 20 juli 2017 22:39
De rondreis vanuit Skagway en Haines is prachtig, we komen ogen te kort. En dat alles met nog steeds mooi weer (nog slechts 1 dag regen gehad, in het begin bij Seward, de dag dat we bon kregen). In Haines een nachtje een gewone camping voor een heerlijke douche en de was, voor de rest ergens in de natuur wild kamperen of een natuurcamping.

In Haines 7 grizzlies gezien, waarvan een moeder met 3 jongen! Eindelijk beren gezien! Alleen de caribou nog op ons liijstje.

dag 17 t/m 19 alaska highway

Door anneke op 21 juli 2017 19:19
Vanaf Haines naar Delta Junction over de Alaska Highway. Alaska Highway klinkt magisch en zo ervaren wij het ook. Vele mijlen langs bergketens, meren in de permafrost en wildlife en bij dat alles met prachtig weer. Een a twee tegenliggers in een uur, de enkele dorp op de kaart is een ghost town met een paar gebouwen. We kamperen in de wildernis met de berenspray bij de hand. Zelfs zwemmen in een meer, we zijn toch echt in Alaska!

We hebben een bald eagle zijn prooi zien vangen. In Tetlin Wilderness Preserve Refuge komen vogels in de zomer van ver om zich goed te doen aan de insecten en te broeden.

dag 20 en 21 fairbanks

Door anneke op 24 juli 2017 19:31
Het is erg wennen aan een stad na al die wildernis. Ook een regendag, maar dat komt niet slecht uit, het is een museumdag en even tijd voor online. Fairbanks is na Anchorage de grootste stad van Akaska, echter is Juneau de hoofdstad. Deze ligt in het fjorden- en gletsjergebied de Inside Passage en is alleen met de boot en vliegtuig te bereiken.

Met een radarboot de Chena rivier op, toeristisch, maar is erg leuk en goed georganiseerd.

dag 22 chena hotsprings resort

Door anneke op 27 juli 2017 20:36
Heerlijk relaxen in Chena Hotsprings Resort en bezoek aan Ice Museum, waar we aan een margarita in een glas van ijs nippen.

dag 22 en 23 dalton highway en arctic circle

Door anneke op 27 juli 2017 21:11
De Dalton Highway ten noorden van Fairbanks is een 1000 km dirt road naar de Arctic Ocean, Prudhoe Bay waar alles om de olie draait. De oil pipeline ligt naast de weg en kronkelt door het landschap. Het is een niemandsland midden in de wildernis, je moet ervoor zorgen dat je een volle tank hebt en reservebanden.

De Dalton staat bekend als een gevaarlijke weg. Grote gaten in de weg en veel los grind, een klapband of slippen liggen op de loer. Grote trucks razen over de weg en elke keer moet je hopen dat je voorruit het overleeft. De weg is aangelegd voor de trucks en ze hebben altijd voorrang. Wij staan elke keer stil aan de kant, ook niet te dicht langs de rand, want je kukelt zomaar de weg naar beneden. Er is verder geen verkeer, een enkele motorrijder of een andere gek met een camper. In de wintermaanden teisteren sneeuwstormen de route. Onlangs was er een reisdocumentaire over de Dalton Highway op tv.

Wij rijden 200 km de Dalton naar de Artic Circle, de poolcirkel, en kamperen daar in de wildernis. Gerard zei dat we nooit meer in zo'n groot gebied met zo weinig mensen zullen overnachten. Om 12 uur 's nachts schijnt de zon nog aan de horizon en om 3 uur ook weer, de nacht heeft slechts een uurtje wat schemer. En toen 200 km terug en jawel, weer mooi weer met 25 graden.

dag 24 gerard's verjaardag in healy en 'into the wild'

Door anneke op 28 juli 2017 17:03
happy birthday to gerard 😊

In 1992 ging Chris MacCandles de Stampede trail bij Healy de wildernis in. Helaas liep het niet goed af voor hem. De journalist en schrijver Jon Krakauer is de twee jaar van de vlucht van thuis van Chris gaan napluizen en het boek 'Into the wild' geschreven, dat later verfilmd is, wat iedereen vast gezien gezien heeft. De replica van de bus voor de film staat bij de 49the State Brewery in Healy, een sfeervolle saloon voor een goed biertje. En de verjaardag van gerard vieren we met een etentje, alaska smoked red salmon.

dag 24 t/m 27 denali national park

Door anneke op 29 juli 2017 1:34
Denali National Park wordt het meest bezocht in Alaska en wij kamperen daar enkele dagen, een prachtig plekje in de bossen bij een riviertje. Met een schoolbus gaan we een hele dag het park in, de Wonder Lake tour 150 km (en weer terug), vertrek 5 uur en het is al volop licht. De chauffeur is halfzijdig verlamd en rijdt met 1 hand, ik houd mijn hart vast op de smalle weg langs de afgronden. En dan komen er ook nog bussen van de andere kant.

Het weer is ons weer goedgezind, we zien Mount McKinley (Mount Denali) in volle glorie, de hoogste berg van Amerika. En we spotten veel wildlife daar boven in de bergen, een lange lijst. Elanden, 7 grizzly beren, kuddes caribou, zeker 100 gezien, 3 vossen, uilen, Dall sheep met die grote gekrulde hoornen, ptarmigan (patrijzen?) en arenden.

dag 28 talkeetna

Door anneke op 01 augustus 2017 23:22
Talkeetna een oud dorp met een leuke saloon.

de laatste vier dagen: we gaan uit ons dak!

Door anneke op 04 augustus 2017 2:03
Op de terugweg naar Anchorage ervaren we het natte Alaska. Wij hebben niks te klagen na bijna een maand zonnig weer, maar we ontmoeten mensen die hun reis net beginnen, wat zielig voor hen. Onze laatste dag was weer volop zomer met 25 graden. De laatste twee nachten met de camper wild kamperen, daarna camper in Anchorage inleveren, auto huren en nog twee nachten in een hotel. Wat een luxe: een echte badkamer :)

Tijd om de stad Anchorage te verkennen, het leukste vinden wij op het strand aan het fjord, aan het einde van de startbaan van het vliegveld: grote vliegtuigen, met name de grote Boeings, razen met oorverdovend lawaai over ons.

Het dak gaat eraf op de ochtend dat we de camper inleveren. Na onze laatste campernacht komen we om half acht langs ons hotel, we besluiten om ons alvast te melden. De overkapping bij de entree blijkt echter niet zo hoog te zijn, stukken van het dak van ons campertje vliegen eraf. Werkelijk het allerlaatste uur na 6700 km te rijden zonder brokken en met veel liefde en zorg voor our home een schade van $1000! Gedurende de dag is het leed snel geleden, accidents just happen!

Onze reis naar Alaska en de Yukon in Canada is een geweldige ervaring, we kwamen ogen te kort! Mooie natuur, de forden en de gletsjers, de tundra, allerlei wildlife, de stilte, imposante geschiedenis van een harde opbouw van de staat, cultuur van de natives, oude stadjes en leuke saloons. En vooral de beleving van de uitgestrektheid en wildernis van Alaska.