Algemene informatie

Totale kosten uit eten: US$ 300,-
Kosten taxi: US$57
America the Beautiful Pass: US$ 80
Lower Antilope Canyon Tour: US$ 152,- ( 2 volw + 2 kinderen )

Vlucht Schiphol - Phoenix

Vandaag een hele spannende dag, we gaan met zn vieren 2.5 weken naar West Amerika! We hebben er maanden naar uitgekeken en het is eindelijk zover.

Gisteren heb ik reeds online ingecheckt bij American Airlines zodat we vandaag bij aankomst op Schiphol alleen nog maar de bagage van een label moeten laten voorzien. Helaas treffen we toch een hele lange rij waardoor we ineens helemaal niet meer zo op tijd lijken te zijn. De rij bij de douane is ondertussen zo lang geworden dat we het advies krijgen om via vertrekhal 2 door de douane te gaan om op die manier tijd te besparen.

Dit bleek een heel goed advies want we waren alsnog op tijd bij de gate. Onze vlucht zou om 10.50 uur vertrekken (om 10 uur aanwezig zijn bij de gate) maar we kregen al snel te horen dat er een probleem was waar we nog over geïnformeerd zouden worden. Na een uur wachten bleek er een zieke piloot te zijn en dat moest opgelost worden. Om 12.00 hoorden we dat we via Boston naar Philadelphia zouden vliegen (in Boston kwam er dan een nieuwe piloot aan boord).

Uiteindelijk zijn we met 2 uur vertraging vertrokken vanaf Schiphol en na een korte stop (1.5 uur) in Boston met 4 uur vertraging in Philadelphia aangekomen. Onze jongens ( 3 en 4 jaar oud) waren op dat moment niet meer zo vrolijk (heel begrijpelijk natuurlijk). Helaas kregen we te horen dat we die avond niet meer naar onze bestemming Phoenix konden vliegen, we kregen op kosten van American Airlines een hotelovernachting (inclusief een vergoeding voor een maaltijd) aangeboden.

Ik heb het hotel waar we een overnachting hadden geboekt laten weten dat ik de reservering moest annuleren.

Na een korte nacht (lang leve de jetlag) vlogen we om 08.35 uur (op 10/04) naar Phoenix. Bij aankomst in Phoenix hebben we bij Alamo onze huurauto opgehaald waarmee we de camper zijn gaan ophalen. De jongens waren op dit moment volledig van slag en wilden nog maar 1 ding…… Slapen!

Na een ritje van ca. 20 minuten aangekomen bij Cruise America waar onze C25 camper voor ons klaarstond. De formaliteiten snel afgewikkeld, de bagage in de camper gezet en na een korte uitleg op pad voor ons grote avontuur. Ik reed voorop in de huurauto, mijn man met de kids in de camper achter mij aan. De auto weer afgeleverd bij Alamo  vanuit Cruise America rijdt je langs het auto-verhuurdepot) en snel samen in de camper richting Lake Pleasant voor onze eerste overnachting. Onderweg pikken we de boodschappen op dit ik bij het hotel voor de eerste nacht had laten bezorgen (gelukkig stonden de 4 pakketjes klaar).

De jongens hebben al die tijd geslapen en worden pas een beetje wakker als we stoppen bij een Walmart voor de eerste boodschappen. Het is ondertussen al 16.00 uur dus we proberen zsm allen in te laden om niet al te laat op de camping aan te komen. Na een rit van ca. 45 min komt onze camping eindelijk in zicht, wat zijn we blij (maar vooral enorm moe). Ik heb vooraf een mooi plaatsje aan het water geboekt (site 138), hier ben ik nu extra blij mee.

Camping: Lake Pleasant State Park
Prijs: $38,00
Faciliteiten: Dump station, Restroom en Picnic Tables

Sedona

Wat hebben er toch heerlijk geslapen na onze lange reis! Uiteraard zijn we allemaal lekker vroeg wakker door de jetlag maar dat mag de pret niet drukken, we staan aan Lake Pleasant met een fantastisch uitzicht en een fijne temperatuur. We hebben gisteren boodschappen gedaan dus kunnen zonder problemen een ontbijtje klaarmaken en genieten van de omgeving.

De jongens spelen in het zand en vermaken zich prima, papa en mama drinken een kopje koffie en spreken de plannen voor deze dag door. We hebben een trip van ca. 200 km voor de boeg, na het ontbijt pakken we onze spullen en gaan we op ons gemakje richting Sedona. Vanuit Lake pleasant is het ca. een half uurtje terug naar de Highway 17 noordwaarts. Onderweg komen we langs Black Canyon City (Black Canyon Trail is hier een mooie wandeling die gemaakt kan worden, wij besluiten niet te stoppen aangezien we nog enorm moeten wennen aan het tijdsverschil). Via de groene vallei Camp Verde (Montezuma Castle is hier te bekijken) rijden we noordwaarts.

Aan het begin van de middag komen we aan bij Rancho Sedona RV park. Gelukkig hebben we een reservering van de camping zit de komende maanden helemaal vol (er kwam zelfs iemand vragen voor April 2019 en daar waren ook al een paar weken van volgeboekt!). Nadat we ons geïnstalleerd hebben lopen we een rondje over de camping en spelen de jongens lekker in het beekje naast de camping.

's Avonds gaan we naar The Overlook (vlakbij de luchthaven van Sedona) voor een prachtige zonsondergang.

Camping: Rancho Sedona RV Park
Prijs: $55 per nacht
Faciliteiten: Picknick tafels, WiFi,

Slide Rock State Park

We beginnen gelukkig te wennen aan het tijdsverschil en zijn dus elke dag iets later wakker. We bakken pannenkoeken, maken een praatje met onze nieuwe, Nederlandse, buren en gaan vandaag een dagje de omgeving verkennen.

Als eerste rijden we vanuit de camping naar het dorp (ca. 5 min rijden en is ook te voet vanuit de goed te doen). Oorspronkelijk is Sedona een boerendorp maar is nu een druk bezochte plaats omdat er ontzettend veel activiteiten te ondernemen zijn. De grootste trekpleisters zijn wandelingen zoals West Fork Trail, Cathedral Trail en Devils Bridge Trail. Helaas zijn deze wandelingen niet geschikt voor kleine kinderen dus hebben wij het gehouden bij korte, eenvoudige wandelingen. In het dorp staat een groot aantal excursies aangeboden (jeeptours, paardrijden, helicoptervluchten, wandelen), er is voor ieder wat wils.

Wij rijden door naar Slide Rock State Park (ca. 13 km ten noorden van Sedona door Oak Creek Canyon) waar we van het zonnetje genieten terwijl de jongens zich vermaken in het (koude) water. Omdat we vroeg in seizoen zijn staan er maar 10 auto’s op de parkeerplaats en is het dus super rustig. We hebben een picknick meegenomen, de middag vliegt voorbij.

Camping: Slide Rock State Park
Faciliteiten: Picknick tafels, toilet, douche en winkels

Grand Canyon

Na 2 heerlijke dagen in Sedona gaan we vandaag naar de Grand Canyon, een van de hoogtepunten van onze reis! We vertrekken via de I-17 noordwaarts, bij Flagstaff stoppen we even bij 1 van de grote shoppingmalls zodat de jongens even kunnen rondrennen en wij ondertussen de boodschappen kunnen doen. Via een stukje van de iconische Route 66 komen we aan het einde van de middag aan bij Grand Canyon National Pak. We rijden het park binnen via Tusayan (zuidkant).

Camping: Mather Campground
Prijs: $18,00
Faciliteiten: Picknick tafels, toiletten,

We hebben ervoor gekozen om 1 nacht in het park te overnachten omdat we met de kids helaas toch nagenoeg geen echte hikes kunnen maken (te gevaarlijk of te lang). We hebben ook hier vooraf een reservering gemaakt op de Mather Campground in het National park (deze camping is eigenlijk altijd volgeboekt).

We hebben een mooi pull-thru plekje en gezien de koude temperatuur maken we eerst een kampvuurtje en leggen we wat vlees op de bbq. We zorgen dat we op tijd klaar zijn met eten omdat we de zonsondergang natuurlijk niet willen missen.

Omdat ons plekje op de camping bijna helemaal achteraan is besluiten we om met de camper te gaan (vlak naast de ingang van de camping is een bushalte voor de shuttlebussen die in het park rondrijden maar dit is voor de jongens te ver lopen). Nadat we de camper hebben geparkeerd lopen we richting de rand van de canyon. De zon zakt en langzaamaan veranderen alle kleuren in een prachtig en indrukwekkend uitzicht. Hoe bijzonder om dit met ons gezin te kunnen zien en beleven!

Lake Powell

Na een koude nacht (-8 gr) zien we s morgens dat bijna alle buren van de vorige dag al zijn vertrokken. Overdag is er, ook in april, al een prettige temperatuur van ca. 22gr dus de mensen die het park in willen voor een hike vertrekken s morgens al vroeg. Wij ontbijten in de camper, maken gebruik van de douches van de camping (keurig verzorgd) en gaan op pad richting Lake Powell.

We rijden de Scenic Byway nummer 89A via Marble Canyon op aanraden van mijn collega Susanne. Het is inderdaad een hele mooie slingerende weg in een adembenemend landschap. We maken een stop op de Navajo Bridge over Marble Canyon (deze brug verbind de noord en zuidkant van de Grand Canyon met elkaar). Op de parkeerplaats is een VVV kantoor en er is de mogelijkheid om de brug op te lopen. We vervolgen onze weg in de richting van Lake Powell, onderweg rijden we in een prachtig landschap met verschillende steensoorten.

Voordat we we naar Wahweap Campgroud gaan stoppen we bij Horseshoe Bend. Omdat de wandeling er naartoe niet geschikt is voor de jongens besluiten we dat ik die dag de wandeling maak en we de volgende dag terug gaan zodat Justin naar het uitzichtpunt kan wandelen.

Persoonlijk ben ik geen held en heb ik dus niet heel dicht op de rand gestaan (zoals vele andere mensen dat wel deden) maar heb wel enorm genoten van het spectaculaire uitzicht. Vandaag was het erg warm dus ik ben blij dat ik voldoende water heb meegenomen aangezien de wandeling terug een stuk pittiger is (bergopwaarts).

In Page doen we meteen even weer een beetje boodschappen (bij de eerste rotonde na Horseshoe Bend is een grote Wallmart) en we rijden door naar de camping. Bij de camper staat een bbq dus we eten die avond een heerlijke maaltijd met uitzicht op het meer met de ondergaande zon.

Camping: Wahweap Campground
Faciliteiten: Toilet, douche, picknick tafels, wasserette, winkeltje en WiFi

Antelope Canyon

De jongens slapen vandaag heerlijk uit, dit is vakantie! Vanmiddag hebben we een excursie naar de Lower Antilope Canyon op de planning staan maar we gaan deze ochtend eerst een beetje op verkenning bij de grote haven/bootinlaat vlakbij de camping.

Opa en oma hebben een boot en hierdoor zijn de beide kids helemaal blij als ze zoveel bootjes bij elkaar zien. We parkeren de camper vlakbij en lopen tot aan de boten. We verbazen ons over het formaat boten wat zomaar uit het water wordt getrokken (gaat er in NL heel anders aan toe). We kijken onze ogen uit!

Rond de middag rijden we het dorpje in om ergens te lunchen zodat Justin daarna de wandeling naar Horseshoe Bend kan gaan maken (ook hij wil dit natuurlijk niet missen). We worden om 16.00 uur verwacht bij Antelope Canyon Tours voor de tour die om 16.30 begint en tot 18 uur duurt. Deze tours zijn ook vaak helemaal volgeboekt dus het advies is hier zeker om vooraf een reservering te maken omdat anders de kans klein is dat er een plekje vrij zal zijn.

We rijden in een grote jeep ca. 20 minuten over gewone weg en gaan daarna off-road voor een hobbelig stuk van nog 10-12 minuten. Onze jongens vinden het allemaal prachtig. Er zijn gordels in de jeep aanwezig maar toch houden we ze maar goed vast. We stappen uit en zijn met een groep van ca. 18 personen in totaal. De chauffeur/gids neemt ons mee naar binnen in de canyon en laat ons de mooiste plekjes zien (en geeft aanwijzingen over hoe de mooiste foto’s te maken). Na ongeveer 35min in de canyon stappen we weer in voor de rit terug.

Wat was het mooi en bijzonder om hier rond te kunnen lopen.

We eten vanavond bij Dennies, ook wel eens lekker en genieten op de camping van een kampvuur met een wijntje en biertje.

Camping: Wahweap Campground
Faciliteiten: Douche, toilet, wasserette, winkeltjes en WiFi

Monument Valley

Ook vandaag slapen de jongens uit waardoor we wat later op pad zijn dan we hadden bedacht. Er staat gelukkig geen hele lange rit op de planning dus geeft helemaal niets.

De dag lijkt prima te beginnen maar hoe dichter we bij Monument Valley komen hoe slechter het weer wordt helaas. Justin heeft moeite om onze 25foot camper op de weg te houden, er is een flink zandstorm gaande waar we middenin zitten. Het wereldberoemde uitzicht op The 3 Sisters zien er jammergenoeg niet, we rijden in 1 streep door naar Gouldings Campground. Door de hevige wind schommelt de camper flink heen en weer en kunnen we niet naar buiten. Gelukkig is er een klein binnenzwembadje waar de jongens zich de rest van de middag prima vermaken.

Na het eten samen een tekenfilm gekeken en gaan slapen (de jongens sliepen gelukkig binnen 10 minuten, papa en mama vonden het toch wel akelig dat de camper de hele nacht heen en weer schommelde).

Camping: Gouldings Campground
Prijs: $52,00
Faciliteiten: Douche, toilet, zwembad, restaurant, winkel. wasserette en diverse excursies

Moab

Na een stormachtige nacht is gelukkig de wind in de loop van de vroege ochtend voor het grootste gedeelte gaan liggen. Buiten ontbijten lukt nog niet maar de camper beweegt in ieder geval niet meer door de wind, heel fijn!

We gaan na het ontbijt op weg richting Moab, gelukkig is het vandaag wel helder dus we hebben een prachtig uitzicht. Onderweg stoppen we aan aantal keer aangezien de jongens vandaag niet zo’n zin lijken te hebben om in de camper te zitten. In Moab aangekomen zoeken we direct de camping op waar ook een speeltuintje aanwezig is. De eerste camping met speeltuin tijdens deze vakantie dus de jongens vermaken zich erg goed.

Canyonlands RV resort ligt midden in Moab wat het een erg leuke uitvalsbasis maakt om zonder de camper op verkenning te gaan. De middag zijn we op de camping, s avonds eten we heerlijk in een van de restaurants in de directe omgeving van de camping. De voorspellingen zijn goed, morgen lijkt een zonnige dag te worden voor ons bezoek aan Arches NP.

Camping: Canyonlands RV Resort
Prijs: $60,00
Faciliteiten: Douche, toilet, zwembad, restaurant, winkel. wasserette en WiFi

Arches National park

Vandaag staat een bezoek aan Arches NP op de planning. Het park ligt op ca. 10 minuten rijden vanaf de camping. We besluiten meteen s morgens te gaan zodat we vanmiddag op de camping door kunnen brengen. Bij aankomst bij de entree van het park blijkt het super druk te zijn (goed dat we dus vroeg zijn gegaan, de ranger vertelde dat de dag ervoor het park om 11uur was gesloten omdat het maximum aantal bezoekers was bereikt).

We ontvangen een plattegrond en hierop staat heel goed aangegeven welke wandelingen we eventueel kunnen doen met de jongens. We besluiten naar de Salt Valley Overlook te gaan en daar vandaan terug te rijden en onderweg stops te maken. We kijken onze ogen uit, wat een diversiteit in het landschap. Bij de Double Arch parkeren we de camper en wandelen we naar boven, de jongens vinden het prachtig al dat geklauter. In het park picknicken we en we gaan de tweede helft van de middag terug naar de camping aangezien er ook nog gewassen moet worden (gelukkig heb ik hele goed hulpjes).

We houden al een paar dagen het weer goed in de gaten want het lijkt erop dat we de komende dagen erg slecht weer (zoeel overdag als 's nachts) zullen treffen. Morgenvroeg nog eens goed kijken en dan besluiten we wat we gaan doen.

Camping: Canyonlands RV Resort
Prijs: $60,00
Faciliteiten: Douche, toilet, zwembad, restaurant, winkel. wasserette en WiFi

Bryce Canyon National Park

De weersvoorspellingen voor Capitol Reef, Bryce en Zion NP zijn zo slecht (lees overdag veel wind en kou en s nachts 10 graden vorst met sneeuw) dat we besluiten om zo snel mogelijk naar Las Vegas te willen rijden (waar het 28 graden is, wat een groot contrast) Omdat we wel zo veel mogelijk willen zien rijden we vanuit Moab via Capitol Reef Nationale Park naar Bryce Canyon, op die manier kunnen we toch een beetje ervaren hoe mooi het park is.

Het is een erg lange rit van 450 km maar de uitzichten maken veel goed. Regelmatig stoppen we zodat de jongens het h volhouden tot in Bryce.

Bij aankomst op de camping in Bryce Canyon National Park krijgen we direct de waarschuwing om geen water aan te sluiten aangezien er die nacht 15 graden vorst is voorspeld. We schrikken ons een hoedje want dat zijn temperaturen waarbij het slapen in de camper ook wat minder comfortabel is. Ook is het niet mer mogelijk om die middag het park in te gaan omdat de shuttlebussen eerder zijn gestopt met rijden vanwege het slechte weer. Dit is natuurlijk erg jammer want Bryce stond het op ons verlanglijstje om te kunnen bekijken. Misschien morgen meer geluk.

We zoeken ons plekje en maken meteen een kampvuur. Als snel blijkt dat dit geen succes is door de harde wind die ineens op is komen zetten. We verplaatsen ons naar binnen, eten een snelle pasta en duiken vroeg onder de wol.

Camping: Ruby's Inn RV Park
Prijs: $54,00
Faciliteiten: Douche, toilet, zwembad, WiFi en een restaurant

Las Vegas

Na een berekoude nacht worden we al vroeg wakker. Nadat we de gordijnen openen zien we direct hoe dat komt……. Het heeft gesneeuwd!!!!!! Jeetje hier hadden we geen rekening mee gehouden. Onze jongste zoon vraag of ik handschoenen heb meegenomen op vakantie, niet dus. Ik loop direct naar de receptie aangezien we heel graag toch het park in willen maar vanwege het weer rijden de shuttlebussen wederom niet dus onze kans om het park in te gaan is jammer genoeg verkeken.

We bekijken de weersvoorspellingen voor Coral Pink Sanddunes en Zion NP en zien tot onze spijt dat daar voor de komende dagen alleen maar sneeuw en vorst is voorspeld. Het lijkt ons niet helemaal mee te zitten deze reis. Omdat we nog een paar van die zeer koude nachten met sneeuw niet zien zitten besluiten we de snelste weg naar Las Vegas te gaan rijden. We zijn toe aan een fijne temperatuur, lekker zwemmen en buiten zijn.

Lang leve de wifi, binnen een paar minuten de reserveringen die we hadden staan in Zion en Coral Pink Sanddunes geannuleerd en een camping in Las Vegas geboekt. Vegas here we come!

De eerste 2 uur richting Vegas rijden we nog steeds in de sneeuw maar gelukkig begint de zon te schijnen en gaat de temperatuur omhoog, heerlijk! Ik heb een KOA geboekt welke een shuttleservice heeft naar The Strip zodat we makkelijk naar het centrum kunnen gaan. We krijgen een hele fijne plek tegenover het zwembadje en maken hier direct na aankomst gebruik van.

Prijs: $29,00 per nacht
Faciliteiten: Douche, toilet, zwembad, sauna en WiFi

Las Vegas

Vandaag gaan we met de gratis shuttlebus naar The Strip en we kijken onze ogen uit!

Las Vegas is natuurlijk erg vaak op tv maar om dit gekkenhuis in het echt te zien is toch net even wat anders. We lopen een stukje op de Strip en gaan dat The Venetian in (leuk met de gondels voor de jongens). De jongens weten niet wat hen overkomt. Het is erg druk en vandaag ook nog eens 35gr (zijn we niet gewend).

Na een paar uurtjes houden we het voor gezien en pakken we de shuttlebus teug naar de camping. Morgen gaan de we de camper inleveren dus we hebben nog flink wat werk voor de boeg om alles in te pakken.

Prijs: $29,00 per nacht
Faciliteiten: Douche, toilet, zwembad, sauna en WiFi

Las Vegas

We leveren vandaag onze camper in bij Cruise America. Vanuit de camping is het ca. 15minuten rijden naar het depot, daar aangekomen is het gelukkig niet zo druk dus we zijn snel aan de beurt. Na een snelle inspectie overhandigen we de sleutels en worden de formaliteiten rondom het contact afgewikkeld. Er staat toevallig net een taxi die we vragen om ons naar het Excalibur Hotel te brengen waar we de laatste 2 nachten van ons reis zullen verblijven.

Bij het hotel aangekomen checken we in en gaan we meteen weer op pad aangezien we nieuwsgierig zijn naar alles wat het hotel te bieden heeft………. Als eerste gaan we naar de kelder waar een enorme ondergrondse "arcade" is speciaal voor kinderen. We wisselen USD 10.00 en laten de jongens vrij om te kijken wat ze leuk vinden, dit is echt geweldig.

Vanavond eten we in het buffetrestaurant van het hotel (USD 25.00 per volwassene, kinderen t/m 4 jaar gratis). Er is enorm veel keus (alle wereldkeukens zijn vertegenwoordigd) dus we hebben een heerlijke avond.

Na het eten lopen we vanuit het hotel, via de loopbrug, naar Hotel New York New York aan de overkant. We gaan de Strip by Night verkennen. We kijken onze ogen uit van alle lampjes. Natuurlijk mag een bezoekje aan de grootste M&M winkel van de wereld niet ontbreken.

Vandaag doen we een dag helemaal niets! We maken gebruik van de ligbedjes bij het zwembad en brengen de hele dag door met zwemmen, spelen en relaxen. Een heerlijke afsluiting van onze vakantie want morgen gaan we jammer genoeg naar huis.

Prijs: $34 - $45
Hook-Up: Full hook-up
Faciliteiten: Zeer goed, douche, toilet, zwembad, restaurant, winkel, wasserette en WiFi op de gehele camping.

Las Vegas - Amsterdam

Deze morgen gaat de wekker al om 05.00 uur. We worden langzaam wakker, pakken de laatste dingen in en zorgen dat we rond 6.30u bij de taxistandplaats voor het hotel zijn voor de taxi die we de dag ervoor hebben besteld. De taxi is keurig op tijd en zet ons binnen 10 minuten af bij de juiste vertrekhal.

De incheck verloopt zeer vlot dus op naar de douane. Gelukkig zijn we op tijd want er staat een gigantische rij bij de douane en het gaat maar langzaamaan vooruit. We zijn uiteindelijk toch gewoon optijd bij de gate voor onze vlucht via Philadelphia naar Amsterdam.

In Philadelphia aangekomen blijkt ook onze terugvlucht niet helemaal vlekkeloos te verlopen want het toestel waarmee we zouden gaan vliegen is niet klaar waardoor ze op zoek gegaan zijn naar een ander toestel. Uiteindelijk vertrekken we met 3 uur vertraging vanuit Phildelphia (het is ondertussen laat in de avond), de jongens vallen al snel in slaap voor het grootste gedeelte van de vlucht, heel fijn.

Om 11uur s morgens landen we in Amsterdam en gaan direct op zoek naar de bagage die er gelukkig ook meteen is.

Onze auto staat geparkeerd op een terrein in de buurt. We bellen de chauffeur en deze haalt ons op bij de uitgang van de aankomsthal. Binnen een uur nadat we zijn geland zitten we alweer in onze eigen auto onderweg naar huis en is ons grote avontuur voorbij.