Heenreis

Vandaag kan onze camperrondreis door Californië dan eindelijk beginnen. We hebben heel bewust gekozen voor een non-stop vliegreis. KLM sprak ons met kinderen vervolgens het meeste aan. We vliegen vanaf Amsterdam non-stop naar Los Angeles. De vliegreis van Amsterdam naar Los Angeles neemt ca. 11 uur in beslag, van gate tot gate.

We landen om 13.45 uur op Amerikaanse bodem.  Joehoe, we zijn er! Alles is goed gegaan tijdens de vlucht. We hebben geen turbulentie gehad en ons meisje heeft het super gedaan. Ze was vaak zo leuk en lief aan het spelen, kleuren of lezen dat ze geen interesse had in nieuwe dingen.

Zodra we uit het douanegebouw komen lopen zien we de bagage al op de band liggen. We hebben geluk; binnen vijf minuten hebben we allemaal onze koffers bij elkaar en kunnen we op weg naar de huurauto. We krijgen uitleg over de autostoel en nadat alle bagage is ingeladen en iedereen zijn eigen plekje heeft gevonden kunnen we op weg naar onze eerste bestemming; het Marriott Los Angeles Airport Hotel.

We frissen ons even op en besluiten om rond te gaan rijden met onze huurauto. We gaan op weg naar Beverly Hills. We rijden via de Highway 405 naar het noorden en nemen de afslag ‘Sunset Boulevard’, dat klinkt al goed. We rijden door Beverly Hills en bekijken de geweldige straten en huizen. We stoppen bij het bekende bord met het logo van Beverly Hills erop. Ook brengen we een bezoek aan het bekende Beverly Hills Hotel.

Het is inmiddels 18.30 uur en Fréderique valt in slaap. We rijden terug naar het hotel, ook voor ons begint het erg lastig te worden om wakker te blijven. Martijn en ik eten samen lekker onze eerste hamburger en de eerste Amerikaanse frietjes, maar tegen de klok van acht uur houden wij het ook voor gezien. We kunnen echt niet meer. We gaan nog even douchen en duiken dan allemaal heerlijk ons bedje in. Even goed slapen en hopen dat we niet teveel last hebben van de jetlag…

Overnachting: Marriott Los Angeles Airport Hotel

Los Angeles - Joshua Tree National Park

Ons eerste Amerikaanse ontbijt nuttigen we in het hotel, bij het Latitude 33 restaurant maken we gebruik van het Full Hot American Breakfast. Fanatiek eten we de eerste eieren, worstjes, bacon, pannenkoeken, toast, bagels en donuts. We smikkelen en smullen heerlijk en genieten volop. De vakantie is echt begonnen. We nemen de auto en gaan wederom op pad richting Beverly Hills en Hollywood. We rijden een rondje door de bekende wijken.

Om 11.30 uur leveren we de huurauto weer in bij Alamo. De shuttle bus brengt ons naar het Marriott Airport Hotel. Hier frissen we ons nog even op en checken uit. We wachten in de hotellobby totdat we opgehaald worden door Road Bear. We arriveren uiteindelijk rond 14.25 uur bij het verhuurstation van Road Bear in Agoura Hills. Na vertoon van ons voucher wordt het huurcontract opgesteld en worden de voorwaarden besproken. In Nederland hebben we de No Risk Camperverzekering van Unigarant afgesloten en dus hoeven we geen extra verzekering ter plaatse meer af te sluiten. Het papierwerk is afgehandeld en we worden naar onze camper gebracht. Prachtig stralend in de zon staat onze C27-30 op ons te wachten. We krijgen een persoonlijke uitleg van onze camper.

Rond de klok van 16.00 uur is het dan eindelijk zover: we kunnen met de camper wegrijden. Voor Martijn is dit niet zo spannend (NB: hij is vrachtwagenchauffeur in Nederland), maar voor mij blijft het, zelfs na 13 jaar en zeker 40 malen, toch wel spannend. Met zo’n groot ding op pad….

De afstand naar de grote VONS supermarkt is echter maar 1 mijl ofzo, dus het eerste stukje valt mee. Ruim een uur later stappen we bij de VONS supermarkt weer naar buiten. De rekening bedroeg maar liefst US$347,75. Van eerdere reizen wisten we dat het absoluut loont om een Klantenkaart te nemen. Dus ook bij deze VONS hebben we een pasje genomen. De korting bedroeg hierdoor nu ook maar liefst US$33,58. Toch mooi meegenomen!

De belangrijkste boodschappen zijn binnen en dus kan de echte camperreis nu eindelijk beginnen. Het is inmiddels 17.50 uur en we gaan op pad naar onze bestemming van vandaag: het Joshua Tree National Park. We nemen de highway en er is vrijwel geen file. Om 19.00 uur stoppen we bij de Mac Donalds in Duarte. Hier bestellen we onze menu’s en nemen deze mee naar de camper. We eten voor de eerste keer lekker samen in de camper. We genieten nu al volop.

Om 19.30 uur rijden we verder richting onze camping. Vanuit het dorpje Yucca Valley moeten we de weg nemen naar de camping. We hebben vooraf gereserveerd en dus worden we verwacht. Bij onze campingplaats, nummer 048, hangt een kaartje met onze naam erop. Prachtig systeempje zo. Inmiddels is het 22.45 uur. Jeetje, wat een lange dag zo. We trekken allemaal onze pyjama aan en gaan lekker slapen. Morgen willen we de zonsopkomst bekijken en dat is al zo rond 05.30 uur….

Overnachting: Black Rock Campground

Joshua Tree National Park - Lake Havasu City

Iets voor half zes word ik wakker, ik gluur even naar buiten en zie dat de zon inderdaad al aan het opkomen is. Martijn springt uit bed, trekt zijn kleren aan en gaat met de camera, het statief en de videocamera naar buiten. Hier heeft hij lang op gewacht. De zonsopkomst moet geweldig zijn hier. Ook ik en Fréderique gaan naar buiten. Eenmaal buiten ben ik ontzettend blij dat ik ervoor gekozen heb om op te staan. Het is werkelijk waar fantastisch. De zonsopkomst is hier fabelachtig, geweldig. Ons eerste ontbijt nuttigen we op een prachtige plek, heerlijk in de zon.

Rond de klok van 08.30 uur vertrekken we richting het Visitor Center van het Joshua Tree National Park. Deze ligt aan de highway 62. We tanken eerst nog even in Yucca Valley, want op onze route komen we verder vandaag vrijwel nergens een tankstation tegen. We moeten een stukje rijden, via de West Entrance van het park. We hebben een goede rugzak meegenomen vanuit Nederland en deze gaat dan ook mee. Ook hebben we alle drie goede wandelschoenen meegenomen. De Hidden Valley Trail is werkelijk prachtig. We lopen en klimmen tussen verschillende rotsen door met steeds een ander uitzicht. De begroeiing boeit ons ook echt heel erg. De Yucca Tree staat super mooi in bloei.

Ongeveer anderhalf uur later zijn we weer terug bij de camper. Het is inmiddels bijna 12.00 uur en de temperatuur is gestegen naar ca. 38 graden. We besluiten om in de camper te lunchen. We vervolgen onze weg door het Joshua Tree National Park, op weg naar onze bestemming van vandaag: Lake Havasu City (in Arizona). Via de North Entrance van het park verlaten we rond 13.30 uur het park.

Rond de klok van 17 uur arriveren we bij de camping: Islander RV Resort in Lake Havasu City. We melden ons bij de receptie en we worden verwacht. Onze campingplaats ligt prachtig aan het meer en we kijken schitterend weg (site nummer 467). Ook hier in Lake Havasu City is de temperatuur inmiddels naar de 40 graden gestegen en dus hoeven we niet lang na te denken: we kleden ons snel om en nemen een verfrissende duik in het zwembad.Vandaag zullen we onze eerste maaltijd in de camper klaarmaken. We laten Fréderique kiezen en het wordt spaghetti.

Inmiddels is het flink gaan waaien, maar de temperatuur is nog super en dus eten we lekker buiten aan de picknick tafel. Fréderique gaat rond 20.00 uur slapen en wij genieten nog heerlijk na van deze eerste camperdag. Het is geweldig, wat houden we hier toch van!

Overnachting: Islander RV Resort

Lake Havasu City - Las Vegas

We hebben vandaag een afspraak met Jan en Jo van het Visitor Center van Lake Havasu City. We ontmoeten elkaar om 08.30 uur bij het Makai Cafe, aan de voet van de London Bridge. Deze brug is erg belangrijk voor het stadje en we vanaf het terras van het Makai Cafe hebben we een prachtig uitzicht over de brug. Van Jan en Jo krijgen we het advies om via de Old Historic Route 66 naar Oatman te rijden. Een prachtige route door de bergen.

We twijfelen niet en volgen het advies op, maar niet voordat we eerst getankt hebben. We gooien de tank weer helemaal vol en kunnen rond 10.00 uur op pad. Deze weg is prachtig en we voelen ons wederom ‘alleen op de wereld’. Onderweg parkeren we de camper op een mooi plekje en maken een lunch klaar. We eten een sandwich met gerookte zalm, salade en komkommer. Jammie! Dit is genieten!

We parkeren de camper bij de Hoover Dam, maar wanneer we uitstappen merken we dat het echt heel erg hard waait. We wandelen richting de brug, maar Fréderique begint al snel te huilen. De wind doet haar echt pijn aan de oortjes… We besluiten terug naar de camper te gaan. Dus gaan we op pad naar onze eindbestemming van vandaag: Las Vegas! We rijden een klein uurtje en nemen dan Exit 8 op Highway 215. In de verte zien we de hotels van de Las Vegas Strip al opdoemen. Om 15.50 uur arriveren we op onze camping: Oasis Las Vegas RV Resort.

We besluiten om lekker te gaan uit eten vandaag, we kiezen voor het Outback Steakhouse. We hebben begrepen dat deze namelijk bij de Premium Outlets South ligt, erg dichtbij de camping. We bestellen, zoals altijd, de Blooming Union als voorgerecht. Fréderique smikkelt weer heerlijk mee. Onze eerste echte steaks en spare ribs smaken weer verrukkelijk. We rijden nog een stukje door Las Vegas. Om 23.00 uur zijn we terug op de camping en vallen we voldaan in slaap. Weer een geweldige dag geweest.  Morgen nog een dag in Las Vegas!

Overnachting: Oasis Las Vegas RV Resort

Las Vegas

Om 06.30 uur zijn we weer wakker. Vandaag hebben we echter een rustdag ingelast. We zouden eigenlijk met de huurauto naar Death Valley National Park rijden. Maar we hebben alle drie eigenlijk wel zin in een lekker rustig dagje. Om 07.30 uur zitten we samen aan het ontbijt in het nu al weer warme ochtendzonnetje.

We besluiten om eerst nog even een bezoek te brengen aan de Premium Outlets. In de Outlet Mall zit wederom een speelruimte voor de kinderen (we zijn dit gewend van andere shopping malls). Fréderique speelt hier heerlijk met papa en ze geniet van de draaimolen, terwijl mama aan het shoppen is. We besluiten om naar de Strip te rijden en te kijken hoeveel hotels we kunnen bezichtigen, samen met Fréderique.

We lopen via het Mandaly Bay en het Luxor hotel. Wat een gigantische hotels zijn het toch. De klok geeft ondertussen 12.30 uur aan en dus begint Fréderique aan te geven dat ze honger heeft. We kiezen voor pizza, heerlijk! Het is inmiddels 14.00 uur en we besluiten om terug te gaan naar de camping, maar niet voordat we nog even een gokje wagen. We stoppen US$1 in de machine, maar helaas we winnen uiteindelijk niet. We maken nog een tussenstop bij het “Welcome to Fabulous Las Vegas” bord. Ditmaal stappen we allemaal uit en laten ons samen fotograferen.

Bij terugkomst op de camping vraagt Fréderique natuurlijk direct of we gaan zwemmen. Martijn gaat met haar mee en ik besluit om wat wasjes te draaien. We eten vanavond alleen een boterham. Warm eten hebben we tenslotte vanmiddag al gedaan.

Achter de camper hebben we in de middag gelukkig een beetje schaduw en dus gaan we daar zitten. We spelen een spelletje memory samen en rond 19.30 uur gaat Fréderique slapen. Wij genieten nog even na van deze rustdag. Morgen hebben we juist een lange rijdag voor de boeg, maar zonder verdere plannen dus we zien wel hoe laat we vertrekken, in ieder geval lekker op ons gemak. We hebben tenslotte vakantie.

Overnachting: Oasis Las Vegas RV Resort

Las Vegas - Kingsburg

We worden om 07.00 uur wakker en gaan ons gereed maken voor een lange rijdag. We gaan vandaag alvast op pad richting Kings Canyon National Park. We hebben een camping geboekt in Kingsburg, op een uurtje afstand van het nationale park. Morgen hoeven we dan dus nog maar een klein stukje te rijden. Bij het plaatsje Baron, aan highway 58, stoppen we voor een lunch. We kiezen ervoor om een sandwich te gaan eten bij Subway. We zitten de hele dag al in onze camper, dus even eruit zijn is dan wel lekker.

De route loopt door velen grote fruitteeltgaarden. Heel mooi om te zien. Sommige zijn echt gigantisch en liggen er werkelijk prachtig bij. Onze camping van vandaag ligt tevens heel mooi ‘verstopt’ tussen een aantal fruitteeltgaarden. Het terrein wordt veilig bewaakt met een hek, want zo midden in de fruitteeltgaarden lig je toch wel erg afgelegen. We checken om 16.40 uur in op de camping en we zijn dan ook niet ontevreden.

De rijdag is goed verlopen en heeft niet TE lang geduurd. Papa en Fréderique spelen samen met het water en ik maak het eten klaar. We eten vandaag weer lekker buiten, de temperatuur is nog steeds prima. Op tijd liggen we allemaal in bed, morgen staat ons bezoek aan de parken Kings Canyon en Sequoia National Park op het programma en we hebben er super veel zin in!

Overnachting: Club Royal Oak Campground

Kingsburg - King's Canyon NP

Om 08.00 uur verlaten we de camping en gaan op pad, maar niet voordat we nog even tanken.

Het is bijna niet te geloven dat we straks in die hoog gelegen parken zijn, want hier rondom Kingsburg is alles nog vlak. Maar binnen 20 minuutjes zien we in de verte de eerste heuvels en bergen opdoemen. Joehoe, we komen dichterbij. De weg kronkelt prachtig steeds hoger en hoger. Om de paar kilometer is er een mogelijkheid tot uitwijken voor ‘slower traffic’. Wij stoppen iedere keer netjes, want wij hebben geen haast en willen ons niet opgejaagd voelen door andere auto’s of campers.

Bij de meeste turnouts en viewpoints stoppen we even en genieten van het uitzicht. Steeds is het uitzicht anders en we zijn dan ook erg onder de indruk. We vinden zelfs nog een plekje met sneeuw en dus springt en speelt Fréderique er vrolijk op los. Dat is grappig, sneeuw terwijl het bijna 30 graden is!

Zodra we bij het Visitor Centre arriveren informeren we naar de Azalea Campground, hier zouden we graag verblijven de komende twee nachten. We vernemen dat dit geen probleem moet zijn, het is tenslotte geen weekend en we zijn vroeg. We volgen de instructies en rijden naar de camping. We mogen een ‘leeg’ plekje uitzoeken. We maken een heerlijke sandwich met sla, komkommer, ui en gerookte zalm en gaan dan op pad naar het Sequoia National Park.

We parkeren de auto op de speciale RV parkeerplaats en wandelen door een prachtige omgeving. De wandeling loopt eerst naar beneden, naar de voet van de General Sherman Tree. Wow, wat een gigantische boom is dat zeg! Maar ja, dat betekent dat we op de terugweg dus omhoog mogen wandelen en dat valt me vandaag, met deze hitte, best zwaar. Martijn en Fréderique lopen alvast vooruit en ik volg op mijn eigen tempo.

Aan het einde van de middag rijden we terug naar de camping. Vandaag kunnen we voor het eerst echt BBQ-en. Bij onze campingplek staat niet alleen een picknick tafel en banken, maar tevens een vuurpit met een rooster. We maken hamburgers die in deze omgeving magnifiek smaken!

Terwijl we bij het kampvuur nog nagenieten horen we ineens geluiden vanuit de bosjes. Een tiental hertjes komt tevoorschijn en ze gaan lekker staan te grazen, dichtbij onze camper. Fréderique vind het geweldig en blijft goed stil, zodat ze niet direct wegrennen. Wat een fantastische afsluiting van een fantastische dag! We duiken snel onze bedjes in, want morgen willen we vroeg op pad gaan, op zoek naar nog meer wilde dieren. Een beertje of drie, vier zou niet verkeerd zijn…

Overnachting: Azalea Campground (in nationale park)

King's Canyon National Park

Om 07.00 uur rijden we met onze camper de camping af. We hebben een missie: we willen graag dieren spotten! Bij verschillende viewpoints en turnouts stoppen we om foto’s te maken. Het is inmiddels 08.15 uur en het wordt al wat drukker op de weg, maar we hebben nog geen dieren gespot.

Rond de klok van negen uur arriveren we bij de Zumalt Meadows. We wandelen en klimmen heerlijk door de bossen en langs het water. Fréderique is helemaal onder de indruk van de gigantische dennenappels die hier te vinden zijn. De route gaat vervolgens verder naar Cedar Grove, het eindpunt van de weg en van het park. Hier kunnen we niet meer verder. De bergrug wordt hier te hoog en er loopt dus geen weg meer verder.

De camper parkeren we, eten lekker wat fruit in het zonnetje en gaan weer lekker wandelen. Er is werkelijk helemaal niemand anders aanwezig in dit gebied. Het gevoel dat deze rust bij ons oproept is geweldig. Zelfs bij deze stilte spotten we helaas geen wilde dieren en we besluiten om terug naar de camping te rijden. Fréderique begint een beetje moe te worden en geeft aan dat ze graag wil slapen. We leggen haar op de slaapbank en gaan terug rijden richting de camping.

Eenmaal terug op de camping, het is dan 13.00 uur, maken we een heerlijke pizza klaar in onze oven in de camper. Fréderique gaat lekker schilderen in het zonnetje, Martijn maakt een Sudoku puzzel en ik lees heerlijk in mijn LINDA. Aan het einde van de middag wandelen we door de bossen naar het Visitor Centre. We informeren naar de wilde dieren in het park en krijgen al snel door waarom we nog niets gezien hebben… Het hele klimaat is ook hier aan het veranderen. Normaliter valt er in april en mei ook nog veel sneeuw. Maar niet dit jaar. Vermoedelijk reageren de dieren hier ook echt op en zijn ze dus nog wat hoger in de bergen.

We shoppen nog wat in de Gift Store en vooral het memory spel van de nationale parken en dieren van Amerika, vindt Fréderique natuurlijk geweldig. Ze wil direct terug naar de camping om het spelletje te gaan spelen. Terwijl ik het eten klaarmaak spelen papa en Fréderique het spelletje. Martijn maakt vervolgens na het eten, het kampvuur weer aan en met z’n drietjes zitten we rondom het vuur na te genieten van een geweldige dag.

Overnachting: Azalea Campground (in nationale park)

Dag 9: King's Canyon NP - Yosemite NP

Vandaag vertrekken we richting Yosemite National Park. Ik denk dat ik me op deze dag het meest verheugd heb van deze reis. Ik ben er alweer een aantal jaren niet geweest en ik wil het gevoel dat ik altijd heb bij dit park, heel graag delen met Martijn en Fréderique.

Via highway 41 rijden we noordwaarts. Om 15.00 uur is het dan zover: we rijden de tunnel in…. Ik herinner me echt nog, van de vorige reis, dat het uitzicht na de tunnel werkelijk adembenemend is. We hebben geluk: het is vandaag kraakhelder met een prachtige blauwe hemel. Ja hoor, ook Martijn en Fréderique zijn ontzettend onder de indruk van het uitzicht. We parkeren de camper en nemen het statief mee. We maken mooie foto’s van ons gezinnetje samen, bij Tunnel View Point. Ruim een half uur genieten we van het uitzicht, maar dan begint het toch verder te kriebelen: we willen verder en meer genieten van dit prachtige park. We gaan op pad naar de camping!

Nadat we de camper geïnstalleerd hebben, het is dan ca. 17.00 uur, besluiten we om een wandeling te gaan maken. We lopen vanaf de camping over de brug en gaan op weg naar Mirror Lake. Terwijl ik samen met Fréderique terugloop naar de camping, blijft Martijn op de brug over de Merced River staan (bij de ingang van de camping). Vanaf hier heeft hij een perfect uitzicht op de Half Dome en deze komt prachtig in de ondergaande zon te liggen.

We eten samen nog een snelle pasta, voordat we moe en voldaan vroeg naar bed gaan. We hebben wederom een fantastische dag gehad en we hebben geluk: morgen zijn we ook nog in dit park!

Overnachting: Upper Pines Campground (in nationale park)

Yosemite National Park

Na het ontbijt gaan we eerst een korte wandeling maken richting Happy Isles. Gisteravond hebben we van de rangers vernomen dat er daar beren zijn gespot (een moeder met haar ‘cub’) en die willen we wel graag zien hoor… Helaas spotten we wederom geen beren, maar de wandeling is er absoluut niet minder om.

Bij de ingang van de camping is een bushalte voor de gratis shuttle bussen. Fréderique vindt het reizen met de bus helemaal gaaf. Bij de Village stappen we uit. Hier heb je een restaurant, een Gift Store en een postkantoor. Nadat we eerst wat geshopt hebben gaan we op weg naar de Lower Falls. Bij de Lower Falls is het uitzicht prachtig, want we zien ook de Upper Falls naar beneden storten. Er valt een mistregen naar beneden en dat is best een lekkere verkoeling, de temperatuur is inmiddels zeker weer tot 30 graden gestegen!

Na de lunch wandelen we naar het Visitor Center en informeren naar de wandelmogelijkheden voor Martijn. De vriendelijke heer legt uit dat de Vernal Falls en de Nevada Falls echt de moeite waard zijn. Vanaf onze camping kan hij er zo naar toe lopen, maar let op: het zijn twee zware (‘strenuous’) wandelingen. Martijn durft de uitdaging wel aan! Hij heeft er zin in. We nemen de shuttle bus terug naar de camping. Ik maak de rugzak klaar voor Martijn. Terwijl Martijn zich waagt aan de wandelingen gaan Fréderique en mama even een middagdutje doen. Verschil moet er zijn natuurlijk.

Om 16.00 uur worden we weer wakker en gaan lekker samen spelen. We spelen een spelletje, maken mooie kleisels van Play Doh en bereiden het eten voor. Wanneer het bijna 18.30 uur is, merk ik toch wel dat ik een beetje zenuwachtig word: er zal toch niets gebeurd zijn. Maar dan komt hij vol trots de camping op gewandeld. Het was fantastisch! Om 20.00 uur vallen we allemaal om van deze enerverende dag. Morgen moeten we helaas dit geweldige park alweer verlaten, maar we weten het zeker: hier komen we zeker weer eens terug!

Overnachting: Upper Pines Campground (in nationale park)

Yosemite NP - Petaluma

Om 09.00 uur rijden we, via de slingerende hoog gelegen Tioga Pass, noordwest waarts op weg naar onze camping in North San Francisco: het plaatsje Petaluma. Het is een prachtige route, met geweldige vergezichten. Maar ook veel haarspeldbochten en dus duurt de rit wel wat langer dan in eerste instantie verwacht. Na de lunch vervolgen we onze route richting Petaluma. Hier arriveren we om 17.00 uur en het is onwijs druk. Het blijkt “Come Camp with Us” weekend te zijn, het eerste campingweekend van het jaar.

Op deze KOA camping hebben we gratis WIFI en dus werk ik de website nog even bij terwijl Martijn en Fréderique bij de karaoke gaan kijken. Ze vindt het helemaal geweldig en geniet volop. Om 22.00 uur duiken we voldaan in bed. Morgen vroeg op, want we gaan mee met de KOA stadstour door San Francisco. Nu vooral hopen dat we mooie foto’s bij de Golden Gate Bridge kunnen maken…

Overnachting: KOA San Francisco North - Petaluma

San Francisco

Om 07.30 uur loopt de wekker af, we gluren door het raam en zien dat het erg mistig is. De weersvoorspellingen zijn gunstig (ca. 25 graden en Sunny) dus we maken ons vooralsnog geen zorgen. We moeten om 08.30 uur verzamelen bij de receptie van de camping. Onze tourguide van vandaag is Barbara. Zij woont in San Francisco zelf en geeft aan dat het bij haar helemaal zonnig was en dat de mist al was weg getrokken. Onze verwachtingen zijn dus nog steeds positief.

Om iets voor negen uur vertrekken we met het kleine shuttle busje, met in totaal 19 deelnemers. Een mooi klein groepje dus. We starten onze tour in Sausolito. Tijdens mijn vorige reis hebben we ervoor gekozen om onze camper hier te parkeren (gratis) en de ferry naar Fishermans Wharf te nemen (ca. US$7,50 per persoon). Op deze wijze hoef je niet met de camper de stad in en heb je geen parkeerproblemen. Het parkeren van de camper gaat namelijk natuurlijk iets moeilijker dan met een reguliere huurauto.

We rijden door San Francisco en brengen een bezoek aan het Golden Gate Park. Wat een prachtig park en wat is er veel te doen en te beleven zeg, super leuk. We krijgen ruim een half uur de tijd om het park te verkennen. We bezoeken o.a. het Observation Deck van het DeYoung museum, wat een geweldig uitzicht over de stad geeft. Eén van mijn favoriete plekjes, bij helder weer, in San Francisco is Alamo Square. Voor de meesten bekend vanwege de huizen die in de serie ‘Full House’ gebruikt werden. Het is een klein parkje waar je op het grasveld lekker kunt picknicken met, op heldere dagen dus, een magnifiek uitzicht over de stad. Vervolgens maken we een ritje met de beroemde Cable Car. Het ritje kost US$6 per persoon en is een super leuke ervaring. Ook Fréderique vind het super leuk en geniet volop.

Bij Fishermans Wharf krijgen we ruim anderhalf uur de tijd voor een lunch en een bezoek aan dit gebied. Ook van Fishermans Wharf krijgen we een kaartje uitgedeeld, zodat we kunnen kijken wat er allemaal te zien is. We besluiten bij het Rainforest Cafe te gaan lunchen. Na de lunch brengt Barbara ons naar Chinatown, hier krijgen we een half uur de tijd om rond te lopen. We stoppen bij het Hilton hotel en lopen nog even naar de Fortune Cookies Factory, waar we koekjes kopen. We hebben grappige boodschappen in de koekjes verstopt zitten.

Het is inmiddels 16.00 uur en we hebben goede hoop dat we ditmaal de Golden Gate Bridge wel goed kunnen zien. Het is tenslotte overal zonnig en warm geworden. We rijden via de Presidio op weg naar Fort Point. Maar helaas… de wolken en de mist zijn echt exact bij de brug blijven hangen. Het is ons niet gegund, vrees ik, ditmaal. Wel maken we een stop en kunnen we een bezoek brengen aan Fort Point, onderin de brug. Erg bijzonder en interessant om dit te kunnen bezichtigen. Al overheerst bij ons natuurlijk de teleurstelling over het niet goed kunnen bewonderen van de Golden Gate Bridge.

Om 18.00 uur zijn we terug op de camping. Fréderique wil graag in de speeltuin spelen. Zij heeft natuurlijk de hele dag in de bus gezeten met oudere mensen en wil nu graag met leeftijdsgenootjes spelen. Martijn blijkt lekker met haar samen in de speeltuin, terwijl ik het eten klaarmaak. Het was een mooie dag, waarin we een goed beeld van de stad San Francisco hebben gekregen. We komen er graag nog eens terug, om de stad uitgebreider te bezoeken, maar voor nu was deze tour met Fréderique ideaal.

Voordat we gaan slapen spreken we nog even snel af: mocht het morgen zonnig zijn, rijden we toch nog even naar de Golden Gate Bridge.

Overnachting: KOA San Francisco North - Petaluma

San Francisco - Monterey/Marina

Wanneer we wakker worden zien we al snel dat het ook deze ochtend nog erg mistig is. We besluiten dan ook om de snelste route naar Monterey te nemen en geen ‘detour’ te maken via de Golden Gate Bridge. Het valt ons direct op dat Monterey een erg toeristisch stadje is. Het is zondagmiddag en dus ontzettend druk, maar wel gezellig.

We lunchen bij Austino’s Patisserie, schuin tegenover het Monterey Aquarium. Fréderique kan uiteindelijk niet echt wachten, ze staat te popelen om naar ‘de visjes’ te gaan kijken. Het hoogtepunt is toch wel de ‘Jellies’. Maar ook de zeepaardjes vinden we erg leuk. Via de boulevard wandelen we weer terug naar de camper. Precies op tijd voor het einde van onze parkeertijd, rijden we de parkeerplaats weer af. Op weg naar onze volgende camping. We moeten een klein stukje terugrijden, want we overnachten in Marina.

Bij aankomst op de camping spotten we direct een grote sticker van Travelhome op de raam bij de receptie. Dat is leuk! Wie heeft dat gedaan? We krijgen uitleg over de camping en men wijst ons de weg naar onze site (#60). Een mooie plek met bomen en dus ook schaduw. Fréderique wil graag vuur maken, samen met papa en dus gaan ze aan de slag. Achter de camper is iemand bezig om de bomen goed bij te werken en de jongeman geeft ons dan ook wat extra hout, gratis. Dat is super fijn. Bedankt.

Het is een heldere dag vandaag en dus willen we graag naar de zonsondergang gaan kijken op het strand. We eten rijst met Babi Ketjap in de camper (meegenomen uit Nederland) en wandelen vervolgens vanaf de camping naar het strand. De camping heeft een geweldige ligging, want het is nog geen 5 minuutjes lopen naar de duinen.

Ook in de avond blijft het helder en dus genieten we volop van een geweldige zonsondergang. Er zijn nog meer mensen op het strand en iedereen straalt, want dit blijft bijzonder, zo’n mooie zonsondergang. Eenmaal terug op de camping is het overal al muisstil. Dat verbaasd ons toch steeds weer: die Amerikanen gaan allemaal extreem vroeg naar bed (het is nu 21.00 uur) en vertrekken dan veelal ook wel weer erg vroeg. Wij spelen samen nog een spelletje en kijken een DVD, terwijl Fréderique al heerlijk slaapt en houden het om 23.00 uur dan ook voor gezien.

Overnachting: Marina Dunes RV Park

Marina - San Luis Obispo

Om 08.30 uur vertrekken we, na het ontbijt, op weg naar San Luis Obispo. Maar niet voordat we eerst weer de camper vol getankt hebben. Via de prachtige, kronkelende highway 1 rijden we op weg naar San Simeon. We stoppen bij verschillende viewpoints, want het is hier prachtig aan de oceaan. Ook de zeeleeuwen bij San Simeon liggen er weer heerlijk bij. Maar jeetje, wat stinken ze zeg…

Om 13.00 uur arriveren we bij San Simeon. Hier brengen we een bezoek aan ‘Hearst Castle’. We kunnen mee met de Grand Rooms tour van 13.40 uur. De tour rijdt eerst per shuttle bus naar boven, want het kasteel staat boven op de berg. We krijgen een uitleg over Hearst Castle. Vooral de zwembaden zijn erg mooi. De klok geeft inmiddels 15.30 uur aan wanneer we wegrijden bij Hearst Castle.

We rijden nog ruim een uur naar San Luis Obispo. Hier overnachten we op de KOA camping. We gaan even lekker zitten. Martijn maakt een sudoku puzzel, Fréderique klimt en speelt in de speeltuin en ik lees heerlijk in een boek. Dit is zo lekker, even lekker bijkomen en genieten van de rust. We kijken na het eten samen nog een DVD en genieten na van wederom een heerlijke dag!

Overnachting: KOA Avila/Pismo Beach

San Luis Obispo - Carpinteria

Terwijl ik de camper opruim gaan Fréderique en Martijn samen lekker in de speeltuin spelen. Dit bevalt ons wel, zo lekker relaxen. Rond 11 uur besluiten we dan toch om, helaas, toch maar verder te gaan naar onze volgens bestemming, maar niet voordat we eerst nog wat kleine boodschappen voor de laatste dagen gedaan hebben. We arriveren al vrij snel in Santa Barbara.

We hebben inmiddels wel honger gekregen en dus gaan we lekker lunchen. We kiezen voor Joe’s Cafe, een gezellig tentje op de hoek van State Street (hoofdweg van Santa Barbara). Ook hier krijgt Fréderique weer kleurtjes en een kleurboekje. Ideaal voor kleine kinderen hoor! We hebben ons tijdens de voorbereidingen erg verheugd op de overnachting bij Carpinteria State Beach Park en dus rijden we vol enthousiasme naar de volgende camping.

We hebben ons tijdens de voorbereidingen erg verheugd op de overnachting bij Carpinteria State Beach Park en dus rijden we vol enthousiasme naar de volgende camping. Bij de receptie melden we ons met ons reserveringsnummer en de dame checkt ons snel in. Ze geeft ons een plattegrond en wijst ons naar onze site, nummer 120, op de Santa Rosa Campground. Op de camping spotten we direct de oceaan en rennen we naar het strand: Wow, wat staan we hier gaaf!

We gaan lekker op het strand zitten en genieten volop. Het is gezellig druk op het strand. Hoe bijzonder blijft het toch ook, dat je van de zee altijd direct een echt vakantiegevoel krijgt. Heerlijk. Wel wordt het, doordat we zo dicht bij de oceaan staan, wat eerder ‘koeler’. We gaan dus al vrij snel naar binnen. We eten lekker spaghetti in onze camper. De zouten zeelucht heeft ons lekker lui en moe gemaakt, dus Fréderique gaat al vroeg slapen en na een korte DVD duiken papa en mama er ook lekker in.

Overnachting: Carpinteria State Beach Campground

Carpinteria - Malibu Creek State Park

Ook vandaag staat de zon weer schitterend aan de hemel en dus lopen we direct het strand op. Fréderique speelt heerlijk in het zand en gaat op zoek naar stenen en schelpjes. Samen met Martijn zetten wij onze stoeltjes op het strand en genieten vooral van het uitzicht op de oceaan en de warme zon.

We koppelen de camper uiteindelijk rond 10.45 uur af en gaan op pad naar onze laatste camping van deze rondreis: de Malibu Creek State Park Campground. Eerst maken we een lunch tussenstop in Oxnard. We kiezen voor een snelle hap bij de Mac Donalds, zodat we ook direct even met de iPad makkelijk gratis op de WIFI kunnen om de laatste e-mails en berichten te checken. De komende dagen staan we in de zogenaamde ‘middle of nowhere’ en dus hebben we zeker geen internet.

Wanneer we rond 13.00 uur arriveren bij het Malibu Creek State Park vertelt de ranger dat we zelf een plek mogen kiezen. Bij de ranger informeren we tevens naar de wandelmogelijkheden. Het is erg warm vandaag en dus adviseert hij een wandeling naar de Rock Pools. Hier kun je in het water spelen en zwemmen. Bij de Rock Pools zijn toch best wel wat mensen aanwezig, ook met kleine kinderen. Fréderique vindt het natuurlijk geweldig en geniet volop. Ook papa en mama wagen zich een voetenbadje, het water is al best aardig qua temperatuur.

Op het gemak wandelen we na een half uurtje weer terug. In totaal hebben we bijna twee uur gewandeld in het state park en hebben nu wel zin in relaxen!

Bij de camper aangekomen wil Fréderique graag direct weer met water spelen. Dus vullen we de emmer weer en gaat ze taartjes maken van zand en water. Vandaag gaan we weer eens lekker grillen op de barbecue. Bij deze campingplek hebben we enkel water, geen verdere faciliteiten. Maar wel een picknick tafel met banken en een barbecue. We gebruiken onze aluminium schalen weer en bakken heerlijke hamburgers.

We genieten van een prachtige zonsondergang tussen de bergen, in deze vallei. Helaas moeten we morgen gaan beginnen met inpakken, want het is dan onze laatste volle camperdag. Maar daar denken we nog maar even niet aan… Eerst nog even met een drankje genieten van deze bijzondere plek op aarde. We zitten zo dichtbij een super wereldstad als Los Angeles en toch is het hier geweldig rustig, blijft indrukwekkend.

Overnachting: Malibu Creek State Park Campground

Malibu Creek State Park

Helaas moet ik deze morgen toch maar gaan beginnen met inpakken… Martijn gaat lekker met Fréderique wandelen en spelen, terwijl mama in gaat pakken.

Rond het middaguur is alles weer ingepakt. We besluiten om met de camper naar een shopping mall te gaan. We stoppen even bij de Mac Donalds voor de WIFI en zoeken op de iPad naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum. We blijken dan het beste naar Thousand Oaks te kunnen rijden, naar de Oaks Mall, op 15 mijl afstand van de camping. Bij de Cheesecake Factory genieten we van onze lunch en bestellen nog een taartje als toetje, want daar staat de Cheesecake Factory tenslotte om bekend…

Eenmaal terug op de camping maken we het kampvuur weer aan en eten voor de laatste keer in de camper. We kijken samen nog naar een DVD en gaan slapen met een beetje een ‘verdrietig’ gevoel, helaas moeten we morgen onze camper toch echt weer gaan inleveren bij Road Bear.

Overnachting: Malibu Creek State Park Campground

Malibu Creek State Park - Huntington Beach

De wekker gaat om 06.30 uur af en we eten onze laatste boterham in de camper. Om 08.00 uur rijden we de camping af en dumpen voor de laatste maal met de camper. Bij Road Bear wordt de camper aandachtig gecontroleerd op schade. Gelukkig hebben we geen schades gereden en ontvangen we onze borg volledig terug. Helaas blijkt de transfer van Road Bear enkel om 11.00 uur te vertrekken.

Het is nu pas 09.15 uur en dus moeten we nog erg lang wachten. We besluiten dan ook om een stukje te gaan wandelen, onze bagage laten we achter. We belanden bij een Burger King en nemen wat te drinken. Op ons gemakje lopen we vervolgens weer terug. Er is veel file rondom Los Angeles en dus arriveren we pas rond 12.15 uur bij Alamo. Gelukkig zijn er veel medewerk(st)ers bij Alamo aanwezig en hebben we binnen 10 minuten onze huurauto. Er is maar weinig keus in onze klasse (Full size), ook hier merken we goed dat het weekend is en dus drukker.

Fréderique valt al snel in slaap en wij kiezen ervoor om naar de Hollywood Sign op zoek te gaan. Maar eerst rijden we richting Santa Monica. Helaas slaapt Fréderique nog steeds en dus besluiten we hier niet te stoppen. We vervolgen onze route richting Hollywood.

Eerst maken we een stop bij de Walk of Fame. We zien het Hollywood Sign al liggen en rijden er naar toe, dichterbij althans. Al snel hebben we een mooi plekje gevonden en maken foto’s en filmen het bord. Ondertussen wordt Fréderique wakker. We hebben allemaal wel trek en gaan bij de Subway een broodje eten.

Dan gaan we op pad naar ons hotel voor de laatste twee nachten: we hebben een reservering gemaakt in het Hilton Huntington Beach hotel. Bij aankomst blijkt dat er een feest is bij het hotel en het is dan ook erg druk,  maar alles is goed geregeld en hotelgasten kunnen via een aparte ingang gewoon de auto laten parkeren en inchecken. Nadat we ons opgefrist hebben gaan we lekker uit eten bij de Olive Garden. We genieten volop van de Italiaanse pasta’s en lekkernijen.

Het is inmiddels al bijna 22.30 uur en dus is Fréderique al erg moe. Ze valt in de auto dan ook in slaap en merkt niets meer van het feit dat we haar in het hotel in bed leggen. Martijn en ik kijken nog even lekker televisie (dat hebben we dus toch stiekem wel een beetje gemist), voordat we moe en voldaan in slaap vallen.

Overnachting: Hilton Huntinton Beach Hotel

Huntington Beach

Heerlijk uitgeslapen worden we om 08.00 uur pas wakker. Wat heerlijk toch. Fréderique wil graag in bad en dus gaat ze met papa lekker spatteren. We rijden naar Denny’s en nuttigen een geweldig ontbijt voor totaal slechts US$35 incl. fooi. Een perfecte keten die prima kwaliteit biedt tegen een lage prijs. Morgen willen we hier weer naar toe hoor…

Deze laatste dag willen we graag toch nog even winkelen (alweer…) en dus rijden we naar de Westminster Mall. Ook is het prachtig weer en dus willen we graag gaan zwemmen bij het hotel. We kiezen onderweg nog even voor een bezoekje aan de Cheesecake Factory waar we heerlijk samen een pizza delen. Bovendien bestellen we taartjes die we meenemen naar het hotel. Kunnen we die vanmiddag lekker op smullen na het zwemmen.

Na ruim een uur zijn Fréderique en Martijn weer terug, ze hebben nieuws: er komt zo een bruiloft bij het zwembad. Dat willen we natuurlijk wel graag bewonderen! We settelen onszelf op het balkon voor een eersterangs uitzicht.

Na de ceremonie frissen we ons nog even op en gaan dan op pad naar de Outback Steakhouse, waar we gaan dineren deze allerlaatste avond van onze geweldige vakantie. We genieten van onze laatste Blooming Onion en steaks. Heerlijk, maar het is ook goed om weer weg te gaan, want de kilo’s vliegen er zo wel aan…

We zetten onze wekker voor morgenochtend om 07.00 uur en gaan al snel slapen. Helaas is de vakantie nu echt bijna voorbij.

Overnachting: Hilton Huntinton Beach Hotel

Huntington Beach - Los Angeles Airport

Nadat de wekker ons gewekt heeft duiken we allemaal nog even onder de douche. Zijn we lekker fris tijdens het reizen.

We checken uit bij de receptie en krijgen voor de laatste keer onze auto terug van de Valet Parking. Voor ons laatste ontbijt in Amerika rijden we wederom naar het Denny’s restaurant, waar we gisterochtend ook lekker gegeten hebben. We nemen dan ook exact hetzelfde ontbijtje als gisteren en kunnen dan op pad naar de luchthaven. We tanken de auto nog even helemaal vol voordat we om 09.40 uur de auto inleveren.

Met de gratis shuttle service van Alamo worden we naar onze vertrekterminal gebracht. We kunnen dan direct inchecken. De douane procedure en de security check verlopen prima en dus zitten we rond 11.30 uur bij de gate. De vlucht blijkt een lichte vertraging te hebben en vertrekt rond 14.30 uur vanuit Los Angeles. We zijn allemaal moe en vallen dan ook snel in slaap, nog heerlijk nadromend van deze geweldige camperreis. Zoals altijd spreken we af: hier komen we zeker terug! Het was geweldig!

Terugreis

De vlucht verloopt zonder al te veel turbulentie en bijna volgens plan arriveren we op tijd op Schiphol. Opa Tommy staat ons al op te wachten en de bagage komt gelukkig snel op de band.

We hebben het zonnetje kennelijk meegenomen vanuit Amerika, want vanaf deze dag zal het de komende 10 dagen erg warm zijn in Nederland!

Het lukt ons om niet te gaan slapen voor 21.00 uur, want dat is de beste remedie voor een jetlag en dus komen we direct weer in het ritme van de Nederlandse tijd.