Amsterdam - Los Angeles

Vandaag is eindelijk de dag aangebroken dat onze eerste studiereis met de camper gaat beginnen. We hebben hier lange tijd naar uitgekeken. Om 9.30 uur hebben we afgesproken op Schiphol. Daar eten we nog iets en gaan richting de bagage drop off. Omdat we bij KLM al online hebben ingecheckt, moeten we alleen nog de bagage inleveren. De bagage kunnen we in de automatische bakken plaatsen, handig die techniek. Daarna is het tijd voor de douane en gaan we het avontuur tegemoet. Douane gaat lekker snel en voordat we het weten mogen we al boarden.

Na een 11 uur lange rechtstreekse vlucht in de Economy Comfort class arriveren we in Los Angeles. Na vijf minuten in Amerika te zijn, zijn we elkaar al kwijtgeraakt bij de paspoortcontrole. Het is er heel druk en we zijn in verschillende lange rijen terechtgekomen. Na de paspoortcontrole zijn we herenigd en halen we de koffers op. Buiten, tussen veel verschillende shuttlebusjes staat ook de shuttlebus van autoverhuurder Alamo, die we nemen. De shuttle brengt ons netjes naar Alamo waar we onze auto uit mogen kiezen. Binnen een halfuurtje rijden wij weg in onze Jeep voor de komende dagen.

Omdat we toch wel erg moe zijn van de vlucht, gaan we direct richting het hotel om in te checken. Vervolgens kiezen we ervoor om ons eerste avondmaal te nuttigen bij fastfoodketen In-N-Out Burger. Hier hebben we van onze collega Simone de tip gekregen om de Animal Burger te bestellen. Deze heerlijke burger staat niet op de menukaart maar is een secret menu en een aanrader! Moe en voldaan gaan wij op tijd slapen.

Hotel: Hilton Los Angeles International Airport
Faciliteiten: WiFi, café, zwembad
Kosten per nacht: €142 per nacht (2 Double Beds Room)

Los Angeles

Midden in de nacht wakker worden en honger hebben, welcome jetlag! Hierdoor laten we ons niet uit het veld slaan en we blijven tot 7.00 uur in bed liggen. Daarna rustig voor een dagje Los Angeles. Beginnend met een echt Amerikaans ontbijt(je) bij de Denny’s. Zeker een aanrader om echt in de Amerikaanse sferen en lifestyle te komen. Vervolgens rijden we met onze Jeep richting het Hollywood sign. We parkeren de auto bij Griffith Observatory want hier heb je een mooi uitkijkpunt op de bekende letters maar ook over de hele stad. Na een paar foto’s schieten is het weer mooi geweest daar en rijden we door naar de Walk of Fame. Hier zien we de bekende sterren op de grond en mensen verkleed als filmsterren en stripfiguren. Leuk om te zien en door de straat te lopen. We zijn van plan zelf door Beverly Hills te rijden maar omdat we al US$20,- hebben betaald aan parkeergeld voor de hele dag en overal op straat tours zien, lijkt het ons leuk om een tour te doen. Op die manier ziet Maike ook echt de omgeving omdat ze anders de hele tijd aan het rijden is. Deze twee uur durende Beverly Hills tour brengt ons langs alle dure huizen van bekende sterren die in Los Angeles wonen. We slaan steil achterover van de huisprijzen, zo woont Jennifer Lopez in een heel groot huis bovenop de heuvel ter waarde van 53 miljoen dollar. Hier moeten wij nog even voor werken. Ook huizen van Elvis Presley en Michael Jackson zijn te bewonderen. Mensen betalen er hier gewoon voor om te kunnen zeggen dat ze in 90210 wonen maar hier rijden ook gewoon schoolbussen.

Na de tour drinken we nog even een koffietje bij de Starbucks en rijden door naar dan de laatste bestemming in Los Angeles voor deze dag, Santa Monica. We lopen eerst een stukje over de boulevard wat echt heerlijk is. Overal bandjes, gezellige sfeer en op het strand zijn mensen sportief bezig. We zijn hier op het moment van zonsondergang, echt een aanrader!  Langzaam de zon zien zakken in de zee met uitzicht op het reuzenrad dat op de pier staat en overal om je heen gezelligheid. Daarna gaan we een rondje over de befaamde Santa Monica Pier lopen, ook een beleving maar het wordt wel wat fris. We krijgen honger en gaan een pizza eten bij Joe’s Pizza. Na het eten slaat de jetlag weer in en rijden we eigenlijk direct terug naar het hotel en gaan slapen.

Hotel: Los Angeles International Airport
Faciliteiten: WiFi, café, zwembad
Kosten per nacht:  €142 per nacht (2 Double Beds Room)

Los Angeles - Needles

Vandaag is het moment aangebroken dat we onze hippe Jeep gaan omruilen tegen de Truckcamper van Cruise America. Blijkbaar kunnen we niet wachten, we zijn om half vier klaarwakker en voeren hele gesprekken over eten. We zijn weer hongerig en wakker door de jetlag. We gaan toch nog wat slapen en rond 7.30 uur begint onze dag echt. We pakken de koffer weer in, halen wat eten in het hotel en checken uit. Daarna rijden we met de Jeep richting Alamo. Eenmaal daar komt Maike erachter dat haar paspoort nog in een lade in het hotel ligt. De taxichauffeur maakt een kleine omweg via het hotel naar camperverhuurder Cruise America.
Bij de verhuurlocatie van Cruise America aangekomen tekenen we ons contract en zijn we onze truck gaan bewonderen. Dit is onze beste vriend, tevens huis op wielen, voor de komende drie weken. We hebben vandaag meteen een lange rijdag op de planning staan en gelukkig zijn we rond 11.00 uur on the road. Bij het ophalen van de camper hebben we van andere huurders spullen over kunnen kopen zoals een GPS, campingstoeltjes en ingrediënten om te koken. We zijn hier erg blij mee, vooral met de GPS! Anders nemen we op de grote, brede snelwegen van Los Angeles vast wel een keer te vroeg de afslag. Bij de Walmart in Victorville, ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Cruise America, doen we onze eerste boodschappen. Maike pleegt, voordat we weer op pad gaan, nog even een belletje naar het thuisfront want moeders is jarig.

Ons plan is om in een dag naar Lake Havasu te rijden maar we zijn vergeten dat het al zo vroeg donker wordt in Amerika (19.00 uur). Daarom besluiten we om in Needles te overnachten. We weten dat er een mooie camping ligt in Needles, Pirate Cove Campground. Eenmaal daar is de teleurstelling erg groot als de security ons zegt dat het volgeboekt is voor het weekend. Het is namelijk Labour Day Weekend dus alle locals zijn weekendjes weg. Gelukkig is de vrouw in de campingwinkel erg behulpzaam en helpt ons naar een andere camping op weg.

Als we eenmaal aankomen bij KOA Needles zien we al dat er veel campingplaatsen vrij zijn. De receptionist maakt ons gelukkig met een mooie full hook-up plaats. Het is bloedheet in Needles en ook ’s avonds nog. Omdat we in het donker voor de eerste keer de camper moeten aankoppelen aan de elektriciteit gaat het niet gelijk over een leien dak. We denken dat de stroomkabel niet in het elektriciteitkastje past. Maar als Marjolein even goed naar de kabel kijkt, blijkt dat er nog een opzetstuk op de kabel zit waardoor hij niet past. Deze trekken we er af en de airco kan snel aan in de camper. We maken nog even snel wat eten klaar en daarna gaat de airco op de vriesstand en kunnen we lekker slapen.

Camping: KOA Needles
Faciliteiten: toiletten, douches, full hook-up, WiFi, wasserette, zwembad
Kosten: US$30,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers:  265 mijl / 427 kilometer

Needles - Grand Canyon

Nog steeds een beetje last van de jetlag staan we rond 7.00 uur op. We willen vandaag vroeg vertrekken en dat lukt ook. Na een verfrissende douche zijn we met onze truckcamper weer op pad. Rond 9.00 uur laten we Needles achter ons en zijn we op weg richting de Grand Canyon. We hebben allebei honger en de enige optie is een broodje halen bij de Subway want verder zit er in de verre omgeving niets om te zien. Ons plan is om een gedeelte van Route 66 mee te pakken vanaf Kingman naar Seligman. Nadat we al een stukje voorbij Kingman zijn komen we erachter dat we nog steeds op Highway 40 rijden en de afslag naar Route 66 dus hebben gemist. We keren om en rijden weer terug richting Kingman als ook nog eens het lampje van de benzine begint te knipperen. Tip: houd het niveau van de benzinetank goed in de gaten want het kan dus zijn dat je langere tijd geen tankstation tegenkomt. Als we door Kingman rijden snappen we nog steeds niet waar Route 66 nu begint en gaan we maar even informeren bij het Visitor Center. Hele vriendelijke man die ons uitgebreid en vol passie vertelt waar leuke plekjes zitten om te stoppen. Ook krijgen wij een paspoort van Route 66 om op verschillende plaatsen die gelegen zijn aan deze route te stoppen voor een stempel. Zo heb je een Route 66 paspoort vol met stempels en is dat zeker leuk als aandenken! Samenvattend over Route 66, het is leuk om te kunnen zeggen dat je ‘m gereden hebt. Het grote Route 66 teken op de weg hebben wij gemist en tot op heden zijn we er nog niet achter waar die is.

Vervolgens rijden we door richting de Grand Canyon en maken we net voordat we het park binnenrijden nog een eetstop bij de McDonalds. Als we US$20,- betalen voor twee hamburgers en kipnuggets schrikken we een beetje van de prijs. De serveerster heeft het door en maakt nog een geintje “this are Grand Canyon prices”. Bij het binnenrijden van het nationale park Grand Canyon laten we onze nationale parkenpas zien. Dit is een pas die je koopt bij je eerste nationale park of voor vertrek voor US$80,-. Hiermee heb je toegang tot alle nationale parken in de USA en dat is erg handig als je meerdere parken gaat bezoeken.

Na een kort stukje rijden arriveren we bij de camping, Mather Campground, in het midden van het nationale park. Onderweg komen we nog een overstekende hertenfamilie tegen. Bij de camping krijgen we onze plaats toegewezen en weet de receptie ons te vertellen dat de zon om 18.55 uur onder gaat. Heel veel mensen willen de zonsondergang zien waardoor we de camper moeilijk kunnen parkeren. Tip: wees op tijd bij de beste plek waar je zonsondergang kunt zien want het is erg populair en dus druk.

Terug op de camping is het snel kouder. Helaas zijn we de dag ervoor bij de eerste boodschappen vergeten hout in te slaan. Wij zijn bijna de enigen in onze loop die geen kampvuurtje hebben ’s avonds. Hierdoor kruipen we noodgedwongen vroeg onder de wol!

Camping: Mather Campground – Grand Canyon
Faciliteiten: toiletten en douches, wasserette
Kosten per nacht: US$18,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers: 255 mijl / 410 kilometer

Grand Canyon

Wakker worden midden in de natuur, wat is het heerlijk. Vandaag beetje rustig aan de dag gestart, we hebben namelijk de hele dag om de Grand Canyon te bezoeken. Rond 9.00 uur ontbijten bij de camper. Daarna gedoucht en vertrokken richting de shuttlebus door het nationale park die voor de camping stopt. Aangekomen bij de eerste uitzichttrail stappen we uit om van het uitzicht over de Grand Canyon te gaan genieten. Een klein stukje lopen en we hebben een adembenemend uitzicht. Wat is de Grand Canyon groot en uitgestrekt. Na wat foto’s te nemen pakken we weer de shuttle naar het volgende punt. Daar wandelen we weer een klein stukje en genieten van het uitzicht. Dit doen wij bij zo’n tien verschillende uitzichtpunten die telkens weer net een iets ander uitzicht hebben. Bij sommige uitkijkpunten zien we ineens een paar eekhoorns die ook van de Grand Canyon aan het genieten zijn. Ook komen we veel mensen tegen die volgens ons net iets te dicht bij de afgrond staan om een iets betere foto te maken. Deze mensen begrijpen wij niet helemaal en jagen ons menigmaal de stuipen op ons lijf.

Als we honger krijgen gaan we wat eten in een van de restaurants die in het nationale park gelegen zijn. Daarna gaan we met de shuttlebus terug richting de camping en terug naar onze truckcamper die wij de bijnaam Hugo hebben gegeven. Daar halen we Hugo op en vullen hem bij en legen de tanks bij het dumpstation. Omdat we deze avond wel kampvuur willen maken gaan we ook even naar de supermarkt om wat hout en andere boodschappen in te slaan.

Terug op de camping wassen we wat kleding en hebben daarna het kampvuur aangemaakt. Als eenmaal de zon onder is in de Grand Canyon is het direct een stuk koeler. Omdat we niet in het donker kampvuur aan willen maken, beginnen we hiermee op tijd. ’s Avonds koken we lekker in de camper en de rest van de avond zitten we heerlijk bij het kampvuur met een wijntje. We gaan op tijd richting ons bed want de volgende dag willen we vroeg opstaan om de zonsopgang in de Grand Canyon te gaan bekijken.

Camping: Mather Campground – Grand Canyon
Faciliteiten: toiletten en douches, wasserette
Kosten per nacht: US$18,- per nacht

Grand Canyon - Monument Valley

Alleen vandaag gaat de wekker zo vroeg in onze vakantie. Om 5.00 uur worden we slaperig wakker denkend waarom we ook alweer zo vroeg op moeten. De zonsopgang in de Grand Canyon bekijken! Dit moet de moeite waard zijn en dit gaan we met eigen ogen bekijken. Even de slaap uit onze ogen vegen en we hebben er zin in. Onszelf dik aangekleed want het is IJSkoud. Bibberend lopen we naar de shuttle bus waar we ons verbazen over de levendigheid van mensen in de vroege ochtend. Er zijn meer mensen met hetzelfde plan! Vlug haasten we ons naar een mooi uitkijkpunt; Yaki Point. Hier vinden we al snel een fijne plek om langzaam de zon op zien. Adembenemend uitzicht in de Canyon en we merken hoe stil iedereen is van dit prachtige uitzicht. Het is prachtig om dit te zien en mee te maken, dit hadden we niet willen missen. 5.00 uur de wekker, dat is zeker de moeite waard.

Langzaam gaan we terug naar onze campground. We besluiten om vroeg te vertrekken richting Monument Valley. Maar eerst natuurlijk een fijne douche en een lekker ontbijtje bij de camper. Hugo hebben we twee dagen laten staan, dus we hebben wel weer zin om op pad te gaan! Om 7.45 uur zijn we onderweg. Via de scenic weg het park uitrijden geeft een fijn sfeergevoel. Onderweg stoppen we nog even bij een prachtig uitkijkpunt: Desert View. Dit is een echte aanrader, een andere kant van de Canyon en weer erg groot en uitgestrekt. Ook hier kijken we weer onze ogen uit. Vervolgens besluiten we toch om afscheid te nemen van de Grand Canyon en onze weg te vervolgen naar Monument Valley.

We passeren een tijdzone van 1 uur waardoor we om 13.30 uur lokale tijd arriveren in Monument Valley. De weg naar onze campground is echt heel leuk. Je krijgt een eerste indruk van de omgeving en deze bevalt heel goed. We komen aan op Gouldings RV Park, hier een fijne plek met een mooi uitzicht. Hier slapen wij heel graag een nachtje! We besluiten om even uit te rusten bij de camper met een lunch, toch wel inspannend dat rijden in combinatie met vroeg opstaan! Vervolgens hebben we alweer plannen in ons hoofd die we willen uitvoeren! We willen namelijk heel graag paardrijden in Monument Valley. We gaan op zoek naar een horsetour die daar aangeboden wordt. Al snel vinden we Marvin, de Indiaan. Hij is een erg nuchtere en sarcastische man. We hebben het gezellig en we spreken om 18.30 uur af bij het Visitor Centre, vanuit daar kan ons avontuur beginnen.

Op de afgesproken tijd zijn we bij het Visitor Centre maar kunnen we de indiaan niet vinden. We wachten even en krijgen via de telefoon instructies waar we heen moeten rijden. We besluiten na 5 minuten rijden dat we niet verder gaan met de camper. Het was Off Road en dit is niet goed voor onze camper. Deze hebben we laten staan en rijden verder met de indiaan. Een super mooie maar ook hobbelige weg in Monument Valley. Al gauw merken we dat ze hier erg bijgelovig zijn, in elke rots zien ze iets wat een betekenis heeft. Bijvoorbeeld een olifant. Soms zien wij het ook en kunnen we hier wel om lachen. Als we bij de paardenrange zijn krijgt Marjolein toch een beetje schrik. De paarden zijn erg groot. Toch klimt de held op sokken op een mooi groot bruin paard! Daar gaan we, in Monument Valley met zonsondergang met een echte Indiaan op een paard. Avontuurlijker kan het bijna niet worden! Al gauw blijkt Marjolein haar paard boos te zijn en naar huis te willen. Drie keer wisselen we van paard met zijn drieën en we kunnen onze tocht voortzetten. Onze Indiaan vraagt onderweg wat we met het avondeten doen, dit omdat hij net zijn salaris heeft gekregen en graag met ons uiteten wil. Dit vriendelijke aanbod slaan we af. Een maaltijd bij de camper, daar kijken we naar uit. Vervolgens is het te donker om verder paard te rijden en brengen we de paarden weer netjes terug naar de range. Snel terug naar de camper om hiermee terug naar de campground te rijden. We hebben ontzettende honger gekregen en besluiten onze hamburger op de BBQ te gooien. Helaas duurt dit erg lang en wij ongeduldige maar ook hongerige meiden, besluiten om de hamburger in de pan verder te bakken. Vervolgens zijn niet alleen de hamburgers gaar, maar wij ook. We gaan om 22.30 uur slapen. Deze mooie, avontuurlijke dag heeft lang genoeg geduurd! Laten we zien wat morgen weer brengt.

Camping: Gouldings RV Park
Kosten per nacht: US$57,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers: 180 mijl / 290 kilometer

Monument Valley - Lake Powell

Om 7.30 uur worden we wakker en staan we ook op. Na een ontbijt en ons opfrissen gaan we richting de receptie van Gouldings. De Deluxe Tour door Monument Valley staat op ons te wachten. Deze tour brengt ons eerst langs een indianenhutje, hierin zit een indiaan kleden te weven. We krijgen ook erg veel uitleg over wat er volgens hun gewoontes allemaal wordt gedaan en wat de man en wat de vrouw bijvoorbeeld doet. Best interessant om allemaal een keer te horen. Daarna rijden we verder met de tour maar dan echt Monument Valley in. Over elke rotspartij krijgen we uitleg en we rijden door het hele gebied heen. Uiteindelijk zien we tijdens deze tour maar een klein stukje meer van een prachtig Monument Valley dan wat wij de dag ervoor al hadden gezien. We maken ook nog een stop bij het bekende beeld van Monument Valley met het paard op de voorgrond. Hier mag je op gaan zitten voor een foto maar dit is voor ons iets te toeristisch. Al bij al is het een  erg leuke tour en wij hebben het geluk met de leuke gids Larry. Voor ons is de tour echter niet perse van toegevoegde waarde als je al eens de vallei in bent geweest met een andere tour.

Bij terugkomst op de campground gaan we nog even douchen voordat we weer de auto instappen. We zijn officieel al uitgecheckt bij de camping maar mogen nog gewoon gebruik maken van de douches en dat is zeker niet overbodig. Het is namelijk erg stoffig en zanderig in Monument Valley dus zo voelen wij ons ook. Na een douche vertrekken we richting Page/Lake Powell. Onderweg stoppen we nog even om wat te eten en rond 17.00 uur komen we aan op Wahwaep Campground gelegen direct aan Lake Powell.  Aangekomen bij ons plaatsje op de camping  gaan we even lekker relaxen. Terwijl we daar bij onze camper zitten met uitzicht op Lake Powell zien we langzaam de zon ondergaan. De zonsondergang is adembenemend en levert ons mooie herinneringen en foto’s op.
’s Avonds koken we lekker wat bij de camper en we zitten de hele avond bij het kampvuur met een wijntje.

Camping:  Wahwaep Campground
Gereden mijlen / kilometers: 135 mijl / 217 kilometer

Lake Powell/ Antelope Canyon

We worden vandaag vroeg wakker, buiten is het al lekker warm en genieten van de prachtige omgeving. Na een ontbijt en een douche vertrekken we richting Page om daar op zoek te gaan naar een Antelope Canyon tour. We begrijpen bij de receptie van Wahweap al dat er de keuze is tussen de Lower Antelope en Upper Antelope canyons. Omdat we nog geen tour vooraf hebben geboekt, besluiten we in Page maar eens te kijken wat de opties zijn voordat we zelf hierin al een keuze gaan maken. Na twee of drie touroperators binnen te wandelen welke allemaal geen beschikbaarheid hebben, besluiten we om zelf maar richting Antelope Canyon te rijden en kijken wat ze hebben.

We komen eerst aan bij Upper Antelope en het blijkt dat we daar zo’n twee uur moeten wachten op een volgende beschikbare tour. De vrouw vertelt ons dat als we geen zin hebben om zo lang te wachten ook bij Lower Antelope kunnen kijken. Nadat we vragen welke mooier is, geeft zij aan dat ze Lower Antelope ook mooier vind maar dat dit meer de actieve tour is waar je zelf door heen loopt. We besluiten naar de overkant van de weg bij Lower Antelope te gaan kijken hoelang de wachttijd daar is. Aangekomen bij Lower Antelope hebben we geluk, een halfuur later kunnen een tour door Lower Antelope starten. Met een groep van 9 personen vertrekken we in de hitte richting de canyon. Het is 11.30 uur als we deze tour starten en de temperatuur is al meer dan 30 graden. Voordat we echt in de Lower Antelope staan moeten we nog best lang wachten wegens de drukte. Eenmaal in de canyon begrijpen wij ook waarom; door het zonlicht dat bovenop de canyon schijnt ontstaat er een schitterend beeld. We maken erg veel foto’s waarbij onze gids ons ook goed helpt want hij kent van bijna alle camera’s de beste stand voor de meest mooie foto’s. En de resultaten mogen er zeker zijn!

Na afloop van de Antelope Canyon tour besluiten we nog door te rijden naar Horseshoe Bend. We hebben er even niet aan gedacht dat we op het heetst van de dag daar aankomen. Er staan al waarschuwingsborden bij de parkeerplaats maar gaan ons er toch aan wagen. Met extra water mee in de rugzak leggen wij een kleine wandeling af en komen we aan bij Horseshoe Bend. Het uitzicht over de enorme hoefijzerigvormige bocht die de Colorado River maakt is echt ongelooflijk mooi. Omdat er tijdens die wandeling geen punt is om even in de felle zon te schuilen, besluiten we nog even de schaduw achter een rots op de zoeken want we zijn door ons water heen. Oververhit zijn we als we terug zijn bij de camper en terugrijden naar Page. Daar doen we nog even wat boodschappen en gaan we weer terug naar de camping.

We besluiten aan het einde van de middag om wat verkoeling te gaan zoeken in Lake Powell want het is nog steeds erg warm. We genieten van een verkoelende duik als de zon steeds verder ondergaat. We gaan terug naar de camping en daar maken we een lekker vers zalmpje klaar op de barbecue met een koud wijntje erbij. ’s Avonds begint het wat af te koelen en maken we zelf een kampvuur omdat het ook gewoon gezellig is.

Camping: Wahwaep Campground

Lake Powell - Bryce Canyon

Vandaag worden we voor de laatste keer wakker in Lake Powell. We merken dat het tijdsverschil begint te wennen want we worden om 9.00 uur wakker.  We doen op ons gemak, we hebben toch geen lange afstand die we moeten rijden vandaag.
Om 11.00 uur vertrekken we met onze camper richting Bryce Canyon. Na 2 keer stoppen en afwisselen van rijden, komen we aan op onze volgende campground; Ruby’s Inn. We passeren een tijdszone van +1 uur, dus het is nu 15.30 uur. We worden vriendelijk gegroet door onze Amerikaanse buren. Onze camper verdient een grote schoonmaak en we besluiten ook meteen een wasje te draaien op de camping. We verzamelen alle was en onze Amerikaanse buren lachen smakelijk om de hoeveelheid kleren. Ze vertellen ons dat ze gepensioneerd zijn en per jaar een aantal maanden met de camper zo rondtrekken. Dit is erg jaloersmakend, elk jaar zo rondtrekken en genieten van het gepensioneerde leven met de vrijheid van een camper, mooier kan toch haast niet?!
Het is erg warm en Ruby’s Inn beschikt over een zwembad. Helaas waren we niet de enige met het idee om te gaan zwemmen, het zwembad zit namelijk vol. We gaan terug naar de camper en vinden het daar ook mooi genoeg om wat Vitamine D mee te pikken. Onder een genot van een Corona en een kleine lunch genieten we vollop.
Al snel merken we dat het snel afkoelt en kleden we ons om. Ondertussen komen er meer gasten aan op de camping. Veel campers bij elkaar, een mooi gezicht om te zien. We raken aan de praat met onze Nederlandse buren. Zij hebben de route andersom gedaan. Dus alles wat wij hebben gedaan, moeten zij nog en andersom. Ze vertellen ons hoe mooi Zion is en nog wat praktische dingen. Het blijkt zo te zijn dat je naar Zion door een tunnel moet rijden en daar een ticket voor nodig hebt. Met dat ticket kun je heen en terug door deze tunnel. Omdat onze vriendelijke buren het ticket voor de terugweg al hebben gebruikt mogen wij deze hebben  voor de heenweg. Handig!
Ondertussen verdelen we de taken en Maike begint aan haar kookkunsten. Pasta á la Maike. Marjolein waagt een gokje aan het vuur. Deze is snel aan en niet geheel overbodig; het begint écht heel koud te worden.
Net wanneer we naar bed willen gaan komt er een nieuwe gast de camping op. Hij probeert een draai te maken maar in plaats daarvan parkeert hij zijn caravan in de picknicktafel. We schrikken hiervan en springen op om te helpen. De man is niet onder de indruk en rijdt rustig verder. Verbaasd blijven we staan kijken.
Het is nu écht te koud en we vinden het helemaal niet erg om nu onder de wol te kruipen.

Camping:  Rubys’s Inn
Faciliteiten: Toiletten, douches, zwembad, wasserette, store, BBQ, WiFi, full hook-up
Kosten per nacht: US$44,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers: 150 mijl / 241 kilometer

Bryce Canyon - Zion

Dat onze jetlag weg is bewijst zich deze ochtend wel: om 10.00 uur ontwaken we.
Rustig staan we op en pakken we onze spulletjes in en gaan even douchen. Een camper is enorm handig want binnen 10 minuten zijn we weer op weg. We hebben alles bij de hand en het enige waar je aan hoeft te denken is het afkoppelen van de stroom.
We zijn op weg naar de uitzichtpunten van Bryce Canyon. Veel wisselende verhalen hebben we hierover gehoord. Veel mensen vinden het heel erg mooi en er zijn ook veel mensen die het snel gezien hebben. We gaan het bekijken zodat we hierover mee kunnen praten. We rijden naar een mooi uitzichtpunt en een uitzicht van rode rotsen komt ons tegemoet. Al gauw maken we ons populair onder de Chinese toeristen en zetten we deze stuk voor stuk op de foto. Bryce is erg mooi en uitgestrekt. Toch, na om je heen te kijken en een stukje lopen heb je dit snel gezien. Omdat we nog een stuk naar Zion moeten rijden en we hier erg benieuwd naar zijn, besluiten we onze weg gauw voort te zetten.
Onderweg stoppen we een keer om wat te eten maar verder rijden we in één keer door. We komen aan bij de tunnel waar we dankbaar gebruik maken van het tunnelticket die we van onze Nederlandse buren hebben gekregen. De weg naar Zion is enorm mooi, overal grote rode rotsen en toch ook veel groen.
We arriveren op onze camping: Zion Campground. Dit is geen nationaal park campground. Dit vinden we helemaal niet erg want onze camping beschikt over fijne faciliteiten. Bovendien heeft een nationaal park campground soms geen full hook up en stiekem vinden we dit toch wel erg handig. We staan weer midden tussen de campers maar achter ons staan wat tentjes. Ook hier worden we weer geconfronteerd met het feit dat een camper super handig is. We hoeven deze maar te parkeren, stroom aan te sluiten, stoeltjes naar buiten en je bent klaar!
Het is enorm warm in Zion en we trekken gauw onze bikini aan en duiken het zwembad van de camping in. Maike is verdiept in haar boek en Marjolein valt al snel in slaap, heerlijk zo’n vakantie!!
Hongerig gaan we terug naar de camper. Al snel dringt de geur van het avondeten van onze buren onze neus binnen en besluiten ook de BBQ aan te maken. Hier gaan we hamburgers bakken. Ons achterbuurvrouw komt langs en vertelt dat ze in een tent slaapt. Hierdoor heeft ze geen stroom en haar telefoon is leeg. We bieden haar onze stroom van de camper aan. We raken aan de praat en ze is eigenlijk heel benieuwd hoe wij aan de camper komen. We vertellen haar dat je deze makkelijk kunt huren en heel handig is!
Om 23.00 uur houden wij het voor gezien en kruipen we onze camper in. De rest van de camping ligt al lekker te slapen.

Camping:  Zion Campground
Faciliteiten: Toiletten, douches, zwembad, wasserette, restaurant, BBQ, WiFi, full hook-up
Gereden mijlen / kilometers: 85 mijl / 135 kilometer

Zion

Onze dag in Zion is aangebroken. Om 10.00 uur worden we wakker en gaan we snel ontbijten. Vandaag gaan we op een leuke manier Zion bekijken. Dit doen we door middel van de Narrows tour. Dit is een tour in de rivier, oftewel; lekker door de rivier banjeren!
We nemen de shuttlebus naar het begin van het park. Hier is de winkel ‘’Zion Outfitters’’ gevestigd en we kiezen onze outfit. We krijgen hoge waterdichte sokken en schoenen mee en een wandelstok. We lopen naar de shuttlebus die ons naar het begin van de tocht brengt. Wat we ons niet gerealiseerd hebben is dat dit best een zware tocht is.

Na 40 minuten in de shuttle te zitten, hebben we toch wel angstzweet; waar gaan we toch aan beginnen?! We zijn allebei geen hikers en nu gaan we een van de zwaarste tochten in Zion doen. Toch ook wel gaaf. We stappen uit en moeten nog ongeveer een mijl lopen tot onze tocht echt kan beginnen. Deze wandeling is helemaal geen straf, het is heel erg mooi!! Onze vrienden, de eekhoorns, zijn er ook weer bij vandaag. Deze beestjes zijn enorm tam en gewend aan mensen. Toch moet je ze echt niet voeren!
We komen aan bij de rivier en komen er snel achter dat we niet de enige toeristen zijn die deze tocht willen doen. Er banjeren nogal wat mensen door de rivier. Toch is het écht leuk om te doen en het gebied op een leuke en wat andere manier te leren kennen. Omdat we toch wat laat zijn vertrokken begint het al snel heel erg warm te worden. Het lijkt ons verstandig dat we langzaam aan onze tocht terug gaan beginnen.

Wanneer we terug zijn krijgen we wel honger. We besluiten even bij ons favoriete restaurant te lunchen, de Subway. Op de camping zijn we compleet uitgeblust en nemen gauw een duik in het zwembad. Wat een heerlijke verkoeling is dit zeg. We zijn niet de enigen die het warm hebben want het zwembad wordt steeds drukker. Maike is weer in haar puzzelboek gedoken en Marjolein vermaakt zich prima met het spel Candy Crush. We vinden het allebei fijn om de dagen zo door te brengen. We willen het graag allemaal zien maar we willen niet de hele dag hiken en onderweg zijn. Dit is een perfecte combinatie.

Het wordt al gauw later en we besluiten iets te gaan eten. We kunnen wel wennen aan dit campingleven! Morgen beginnen onze dagen in Las Vegas, hier kijken we écht naar uit. De parken zijn stuk voor stuk mooi en indrukwekkend, maar een stad zijn we ook aan toe. Dit is goed voor de afwisseling.

Camping:  Zion Campground

Zion - Las Vegas

VIVA LAS VEGAS! Ja, de dag dat we naar Las Vegas vertrekken is aangebroken. Om 9.30 uur staan we op en bereiden ons voor op deze reisdag. We checken snel uit en bij het eerste tankstation gaan we tanken. Zo kunnen we in één keer goed doorrijden. Het is best een leuke weg want je rijdt eigenlijk midden in de woestijn.
Heel grappig, je rijdt en in de verte zie je een paar gebouwen staan. We speculeren hierover of dit Las Vegas zou zijn. Al snel rijden we deze enorme stad in. Het is super druk op de weg en we moeten goed opletten hier. Tussen het rijden en opletten door kijken we goed rond en vangen zo de eerste blikken van Las Vegas op. Het is groot, heel erg veel lichtjes en grote gebouwen.

We rijden naar ons hotel, Signature MGM Grand. Dit ligt nét achter de Strip, een prima locatie vinden wij. Na een kleine controle in de camper door de beveiliging mogen we door de grote poorten van het hotel rijden. We komen aan en de meneer die onze camper weg moet zetten begint te lachen, weer eens wat anders dan de dure en chique auto’s. We nemen afscheid van Hugo en betreden het hotel. Na een soepele check-in mogen we naar toren 3, op de 24e verdieping bevindt zich onze suite. We komen binnen en zijn heel erg enthousiast; een leuk uitzicht, een tv, een zacht tweepersoonsbed, een douche en bad.
We kleden ons razendsnel om en gaan naar het zwembad. Hier bestellen we twee cocktails, het formaat van de cocktailbekers zijn groter dan ons hoofd. We worden meteen in het luxe leven van Las Vegas meegenomen en besluiten een nacht bij te boeken. Dit doen we via booking.com. Oh wat is het hier fijn zeg.

Om 17.00 uur sluit het zwembad en worden we gedwongen Las Vegas te gaan verkennen. Dit vinden we totaal geen straf en gaan eerst nog even rustig douchen en omkleden in de suite. Om 17.30 uur lopen we met goede moed de Strip op. Eerst iets eten! Van onze collega’s hebben we de tip gekregen om bij Gordon Ramsey’s in Las Vegas wat te eten. Dus we sluiten aan in de enorme rij van dit restaurant. De wachtrij gaat sneller dan gedacht en al snel zitten we aan onze burger. Stiekem wel heel lekker dit hoor. Omdat we veel verhalen over de vele hotels hier hebben we gehoord willen we deze bekijken.

Na een aantal hotels lopen we het Caeser Palace uit en schrikken we ons dood. We lopen over de brug en voor ons wordt een oudere vrouw onwel. Zij beweegt niet en er wordt snel actie genomen de mensen. Een ambulance wordt gebeld en deze mevrouw wordt meegevoerd. We zijn hier enorm van geschrokken en vragen ons af hoe het met deze mevrouw gaat. We zien het helaas niet positief in voor haar en lopen met de ziel onder onze arm verder. Dit is niet hoe de eerste avond in Las Vegas hoort te gaan! We zijn van slag maar besluiten ons rondje hotels voort te zetten. Na het Venetian hotel zijn we er stiekem wel klaar mee en gaan we met de monorail terug naar ons hotel.
We kruipen ons bed in en gaan hier een film kijken, morgen weer een kans.

Gereden mijlen / kilometers: 170 mijl / 274 kilometer

Las Vegas

We hebben echt asociaal uitgeslapen. Dit moet kunnen toch in Las Vegas! We vergeten gauw wat er gisteravond is gebeurd en beginnen opnieuw kennis te maken met deze stad. Vandaag gaan we shoppen in Premium Outlet South. We hebben begrepen dat dit de beste outlet is.

We komen aan in Outlet South en eigenlijk is het net of je in de Outlet Roermond loopt. Grappig om te zien dit. We zijn toe aan een gezonde lunch en bestellen een roze wrap en een panini. We begrijpen waarom er hier zoveel fastfood wordt gegeten; gezond eten is hier ontzettend duur!! Zonde. We zijn in overleg wat we allebei willen shoppen en komen uit op een RayBan zonnebril en zoeken hier de winkel op. Na lang passen zoeken en meten, even de uitgesproken fashionable mening van het thuisfront te hebben gevraagd zijn wij trotse eigenaren van een nieuwe zonnebril. Nog wat verder geshopt en rond 15.00 uur nemen we de taxi weer terug naar het hotel.

We koelen snel af in het zwembad van ons hotel. Je moet in deze stad ook niet meer willen doen dan genieten, relaxen en het allemaal op je af laten komen. De stad is enorm indrukwekkend. Na een frisse douche besluiten we te gaan dineren in het Aria hotel. Dit is een enorm groot en mooi hotel met verschillende restaurants. We kiezen ervoor om bij Julian Serrano te gaan eten.

Na het eten slenteren we wat rond over de Strip. Op straat worden we het Planet Hollywood binnengelokt voor een alcoholische versnapering. Hier zijn wij beiden niet vies van en we zijn al snel in het Planet Hollywood aan het gokken. Gokken is leuk. Tot deze conclusie komen we na een paar gokkasten te hebben gehad. Je wint wat, je verliest wat en je wordt bediend met drankjes door de dames van het casino. Het is net een film en we kijken hier onze ogen uit.

Na een paar gokkasten te hebben gehad hebben we nu onze lucky one en blijven hier even zitten. We raken aan de praat met een Canadese vrouw die ook aan een gokkast zit. Zij vertelt ons heel nonchalant dat ze in de twee dagen dat ze er is al $8000,- heeft vergokt. We vallen bijna van onze stoel. Wat zijn wij voorzichtige gokkers dan!
We bezoeken nog een club en gaan daarna terug naar ons hotel. Het is erg laat maar Las Vegas draait nog steeds op volle toeren.

Las Vegas

We denken vandaag even rustig onze roes uit te kunnen slapen maar er wordt al vroeg op de deur geklopt door één van de schoonmakers van het hotel. Dit is écht niet fijn en vervolgens worden we weer om 13.00 uur wakker. Dit hadden we wel even nodig…
We moeten opnieuw inchecken voor onze extra nacht die we hebben bijgeboekt.

Vandaag besluiten we overdag niet meer te doen dan liggen aan het zwembad en vitamine D mee te pakken. Gisterenavond was enorm leuk maar we merken dat we hier lichamelijk toch wel een beetje last van hebben. In het zwembad raken we aan de praat met een Amerikaanse vrouw. Ze vertelt ons dat we écht Downtown Las Vegas moeten bezoeken nu we er zijn. We komen tot de conclusie dat we geen show gaan bezoeken. Deze zijn er doordeweeks niet veel en erg duur. Bovendien vermaken wij ons prima.

We nemen de taxi naar Downtown Las Vegas. Downtown Las Vegas is eigenlijk een grote verouderde kermis met heel erg veel licht. We zijn niet de enige toeristen die dit stukje willen bekijken, het is best druk. Het is niet heel erg mooi maar wel indrukwekkend. Dit was het oude Las Vegas van vroeger.
Marjolein heeft hier de zoomline gedaan over Downtown Las Vegas. Super gaaf! Je vliegt boven de mensen en is kei leuk om te doen nu je er toch bent. We pakken de taxi terug naar Planet Hollywood om daar onze gokkunsten weer even te tonen. Een leuke avond in Las Vegas.

Las Vegas - Barstow

Vanochtend hebben we even stress. We worden om 10.30 uur wakker met het idee dat we om 12.00 uur uit moeten checken. Dit blijkt helaas niet het geval en we moeten om 11.00 uur uitchecken. Snel alles inpakken dus en uitchecken. We eten even wat bij de Starbucks in ons hotel en dan kruipen we Hugo weer in. We zijn erg blij om ‘m weer te zien!! Het is tijd om de reis voort te zetten.

We zijn weer onderweg maar het is tijd om te tanken. Helaas is het overal duur, zo’n $4,- per gallon. Onderweg toch maar getankt want langs de kant van de weg staan met een lege tank is niet iets wat op onze bucket list stond. We hebben de camping al gereserveerd; KOA Calico. Rond 15.30 uur komen we hier aan. Vergeleken met Las Vegas is dit écht een wereld van verschil. Heel veel rust en stilte!! Maar wel een zwembad, waar we weer snel een duik in nemen. We vinden het niet zo heel erg om even midden in de stilte en rust te staan. Las Vegas moet nog even verwerkt worden.

Wel zijn we heel lui geworden van Las Vegas, want we hebben geen zin om te koken. Een burger van In’n’Out is al vaak het gesprek van deze dag geweest en het is weer eens tijd om deze burgemeester te maken. We starten Hugo voor een klein ritje naar de fastfoodketen. Barstow is groter dan we dachten. We hadden namelijk verwacht dat dit best uitgestorven was maar niets is minder waar. Hier komen we achter als we naar ons diner rijden. Een van de weinige keren dat we in het donker rijden, hier zijn we allebei niet zo’n fan van!
Terwijl we lekker aan het smikkelen zijn van onze Animal Burger stapt er een groepje militairen binnen van de US Army. Ze zijn hier erg geliefd want ze worden door iedereen aangesproken en begroet. Ook zijn er mensen die een hand geven aan deze mensen en ze bedanken. We vinden dit best mooi om te zien en ook wel weer heel Amerikaans.
We rijden weer terug naar onze KOA camping en duiken niet veel later de camper in. Morgen moeten we erg veel rijden en hier moeten we ons goed op voorbereiden met een goede nachtrust.

Camping:  KOA Barstow / Calico
Faciliteiten: Toiletten, douches, zwembad, wasserette, BBQ, WiFi, full hook-up
Gereden mijlen / kilometers: 145 mijl / 235 kilometer

Barstow - Yosemite N.P.

Om 8.30 uur staan we op. Vandaag moeten we veel rijden en vertrekken daarom vroeg richting Yosemite. Om 9.00 uur precies start de camper en zijn we weg. We zijn nog niet lang onderweg en zien dat we weer moeten tanken. Hugo volgetankt en we zijn nog geen mijl van onze eerste stop als er een lampje begint te branden ‘’tire low’’. Zorgelijk kijken we elkaar aan en besluiten meteen om te keren naar het tankstation. De banden moeten opgepompt worden en hier willen we zeker geen risico in lopen!

Eenmaal terug bij het tankstation besluiten we maar meteen een grote beurt te doen; banden oppompen en olie checken. Omdat deze helden op sokken niet weten hoe de motorkap open moet zijn we maar hulp gaan vragen. Ja, dit is net een film, 2 vrouwen die niet weten hoe de motorkap open moet, bloedheet buiten en een knappe man om hulp vragen. Helaas is het niet zoals in de films en was deze man minder knap en zijn wij ook wat minder charmant in de hitte. Deze vriendelijke meneer helpt ons en al snel zijn we weer back on track!
Na een aantal keer te wisselen met rijden zijn we rond 15.30 uur op onze volgende bestemming gearriveerd. KOA Mariposa is onze bestemming. Een nette camping maar heel erg rustig.

We besluiten lekker bij onze camper te relaxen en ’s avonds hebben we geen zin om te koken. Hugo wordt weer losgekoppeld en we rijden terug naar Mariposa. Hier hebben we een Pizza Factory gespot. Een leuk tentje waar je eigenlijk alleen ‘’locals’’ tegenkomt. Het is even alsof je weer in 2003 zit qua mensen en kledingstijl.
Op de terugweg naar onze camping komen we erachter dat we al die tijd met groot licht hebben gereden (in het donker). Helaas komen we er maar niet achter welke lichten we dan wél aan moeten doen. Eenmaal op de campground is het erg koud en helaas niet toegestaan om vuur te maken. Ook grappen we nog (omdat het zo stil is) dat er geen disco op de camping is en we besluiten daarom maar onze meligheid in de camper voort te zetten en te gaan slapen.

Camping:  KOA Mariposa / Yosemite West
Faciliteiten: Toiletten, douches, zwembad, wasserette, WiFi, full hook-up
Kosten per nacht: US$61,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers: 325 mijl / 525 kilometer

Yosemite N.P.

Gisteren hebben wij een lange dag rijden achter de rug en vandaag worden we wakker midden in Yosemite National Park. Daarom slapen we een beetje uit en staan om 10.30 uur op. We vertrekken al snel met de camper naar Yosemite. Daar stoppen we een paar keer bij verschillende prachtige uitkijkpunten. Omdat het erg druk is in het park, besluiten we om nog de laatste leftovers van gisteren achter in de camper op te eten.

De weg door Yosemite is echt heel mooi. Zo rijden we ineens door Tunnel View richting Glacier Point. Voordat we bij Glacier Point aankomen worden we al tegengehouden door een paar parkwachters. Met ons een heleboel andere toeristen want het is te druk op weg richting Glacier Point. We moeten wachten voordat we verder naar boven mogen rijden tot er andere weer naar beneden keren. Helaas vertelt de parkwachter ons dat dit nog minimaal 90 minuten gaat duren.  Dit vinden we net wat te lang en we besluiten om door te rijden door een ander gedeelte van Yosemite. Helaas komen we er onderweg achter dat de vele watervallen die in Yosemite te bewonderen zijn bijna allemaal zijn uitgedroogd. Aangekomen bij Bridalveil zien we hier een erg dun straaltje water naar beneden komen waar normaal gesproken een flinke waterval is.

We besluiten om weer terug te rijden naar de camping en onderweg even wat boodschappen te doen. Aangekomen op de camping is het nog heerlijk warm en besluiten een duikje te wagen in het zwembad. Omdat de was zich ondertussen ook al weer aardig heeft opgestapeld brengen we ook een bezoek aan de wasserette. ’s Avonds bereiden we een lekkere maaltijd en zitten nog wat buiten bij de camper. Omdat het in Yosemite ook erg snel afkoelt rond deze tijd van het jaar, gaan we rond 22.00 uur langzaamaan richting bed.

Camping:  KOA Mariposa / Yosemite West
Faciliteiten: Toiletten, douches, zwembad, wasserette, WiFi, full hook-up
Kosten per nacht: US$61,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers: 40 mijl / 65 kilometer

Yosemite N.P. - San Francisco

Als we wakker worden ontbijten we lekker buiten de camper. Het zonnetje schijnt al heerlijk en het is weer aangenaam buiten. Dit is ook ideaal want nu is de was die rondom de camper hing opgedroogd. Na de campingstoeltjes en de was netjes weer in de camper te hebben gezet, vertrekken we richting San Francisco.

Onderweg maken we een korte stop om wat te eten en even te wisselen van bestuurder. We rijden weer een klein stukje en voordat we er erg in hebben rijden we al het drukke San Francisco in. Op het moment dat we daar op de zesbaanse snelweg rijden zijn we erg blij dat we een GPS hebben anders hadden we zeker een verkeerde afslag genomen. Nu brengt de GPS ons in één keer naar het San Francisco RV Resort. We hebben van collega’s goede verhalen over deze camping gehoord maar zijn er niet vanuit gegaan dat het gewoon een geasfalteerde camping is. De locatie is prachtig aan het strand en de faciliteiten zijn ook goed en schoon dus ons hoor je niet klagen.

Omdat het nog niet zo laat is (16.00 uur) besluiten we om richting het centrum te gaan. We vragen aan de receptie hoe we daar het makkelijkste komen. Ze vertelt ons dat er dit weekend werkzaamheden zijn aan de BART, het openbaar vervoer in San Francisco. Via de camping kunnen we goedkoper een taxi bestellen, dus besluiten dat te doen. We laten ons naar Union Square brengen om daar wat rond te lopen. Na een klein stukje lopen zien we de bekende Cable Car rijden en kiezen ervoor om daarmee richting Fishermans Wharf te gaan. Leuke ervaring met de Cable Car en we krijgen zo een goede eerste indruk van de stad. Vanaf Fishermans Wharf werpen we onze eerste blik op de ook zo bekende Golden Gate Bridge welke morgen op de planning staat. We kijken onze ogen uit als we verder lopen over Fishermans Wharf. Overal staan echte oldtimers langs de kant van die stoere machomannen erbij. Sommige oldtimers zijn ook helemaal gepimpt en staat letterlijk te stuiteren op hun voorwielen, het lijkt net of we in een film zitten.

We doen een drankje en lopen verder richting Pier 39. Hier zien we alle zeeleeuwen en zeehonden in de verte op de pier liggen. De Golden Gate Bridge op de achtergrond en ondertussen gaat de zon onder, dit levert weer prachtige foto’s op! Omdat we op Pier 39 zijn besluiten we maar te gaan genieten van een heerlijke verse vis.
We gaan richting de taxi als een groepje Aziaten voorbijkomt die bloemen, bordjes, lichtshow en veel camera’s bij hebben. Ze zeggen dat ze een huwelijksaanzoek gaan doen en we ze moeten volgen. Ze blijken dit perfect voorbereid te hebben maar het duurt te lang voor ze daadwerkelijk het aanzoek gaan starten. We krijgen het fris en besluiten terug te gaan richting de camping en het aanzoek te laten voor wat het is. Helaas hebben we een taxichauffeur die zijn eerste dag heeft en op de snelweg niet harder rijdt dan 30 mph.

Camping: San Francisco RV Resort
Faciliteiten: Toiletten, douches, zwembad, WiFi, full hook-up
Kosten per nacht: US$68,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers:  184 mijl / 296 kilometer

San Francisco

We staan rond 8.30 uur op want we willen vandaag veel zien in San Francisco. We hebben zelf het plan bedacht om vanuit het Golden Gate Park te gaan fietsen naar de Golden Gate Bridge maar bij aankomst in het park blijkt dit onmogelijk. Er zijn verschillende routes die je kan fietsen maar vanuit het park naar de brug blijkt geen handige fietsroute. Vanuit het park nemen we dus maar een lokale bus die naar de Golden Gate Bridge gaat. Aangekomen bij de brug krijgen we trek en eten wat voordat we de brug gaan bewandelen. Vanaf de Golden Gate Bridge heb je een prachtig uitzicht over de hele stad. We hebben ook geluk met het weer vandaag want het is een strakblauwe lucht en geen laaghangende mist onder de brug.

Hierna zitten we even te twijfelen of we met een taxi of de bus richting Union Square gaan. We kiezen ervoor om de bus te pakken en terwijl wij zitten te wachten op de bus schrikken we ons dood. Net na de tolpoortjes vliegt een motorrijder over de kop, van zijn motor, af recht voor onze neus. De motorrijder blijft een tijdje levenloos liggen en we willen 911 bellen en helpen. De alarmdienst is al onderweg en de weg wordt snel afgezet want hij ligt op een ongelukkige plek. We leggen nog een getuigenverklaring af samen met nog twee anderen die het zien gebeuren. Daarna vervolgen we onze weg met de bus richting Lombard Street. Hier lopen we over de kronkelige weg naar beneden, weer een leuke ervaring.

Helaas moeten we ons nu haasten want we hebben een Alcatraz tour geboekt die om 15:15 uur vertrekt. We zijn precies op tijd en na een korte bootrit arriveren we op het eiland. Heel indrukwekkende audiotour door de cellen en omgeving gedaan. Tip! Doe de Engelse audiotour, hier worden de geluiden en verhalen levendiger verteld. Terug op het vasteland gaan we een hapje eten bij een heerlijk visrestaurant op Pier 39, Fog Harbour. Eten aan de dure kant maar wel heel erg lekker en mooi uitzicht over Fishermans Wharf en de Golden Gate Bridge.

Omdat het een lange dag is geweest gaan we na het eten direct met de taxi terug de camping. Daar zoeken we nog wat dingetjes uit voor de Highway 1 route waar we morgen aan gaan beginnen en gaan dan lekker slapen.

Camping: San Francisco RV Resort
Faciliteiten: Toiletten, douches, zwembad, WiFi, full hook-up
Kosten per nacht: US$94,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers:  -

San Francisco – Highway 1: Carmel by the River

Om 8.30 uur staan we op, gaan even douchen en zoeken nog wat uit over de te rijden Highway 1 route want hebben hier nog internet. Bij de receptie treffen we nog twee Nederlanders die ook die dag de Highway 1 gaan rijden.

We besluiten om naar Monterrey te rijden. We rijden hier in een keer naar toe en eten bij aankomst in Monterrey wat. Daarna gaan we op zoek naar een van de campings die we hebben opgezocht. Helaas werken alle adressen van de campings niet in de GPS dus lopen we een beetje te dwalen door het stadje als we een visitor center zien. De vrouw in het visitor center is erg verbaasd want we zijn vandaag al de derde mensen op zoek naar een camping. In haar ogen is er in Monterrey geen goede camping voor campers en ze stuurt ons naar Carmel by the River.

Na een korte rit komen we aan op Carmel by the River RV Park waar een plekje voor ons is vastgehouden. Rustige camping en omgeving met veel wijngaarden. Na een beetje bij de camper te hebben rondgehangen gaan we richting een van de wijngaarden. De receptioniste van de camping vertelt ons dat het daar vandaag Taco Tuesday is en een wijnproeverij. Dit klinkt perfect en na een kort taxiritje zitten we bij Folktale Winery te genieten van de eerste wijntjes. We proeven hier zes verschillende wijntjes en genieten ondertussen van heerlijke taco’s. Even een ander dagje dan normaal en zeker een aanrader!

Camping: Carmel by the River RV Park
Faciliteiten: Toiletten, douches, WiFi, full hook-up
Kosten per nacht: US$70,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers:  125 mijl / 200 kilometer

Carmel By the River - Pismo Beach

Vandaag vertrekken we wat later richting de volgende bestemming, Pismo Beach. Goede verhalen gehoord en gelezen over dit plaatsje dus we zijn benieuwd. We zijn best lang onderweg maar de weg heeft veel haarspeldbochten en mooie uitzichten. Dus we stoppen vaak voor wat foto’s en korte pauzes want we hebben de tijd. Onderweg stoppen we in Lucia voor een lekkere lunch met een prachtig uitzicht op zee.

Daarna rijden we weer door en rond 16.00 uur komen we aan de op de camping die we ’s ochtends even hebben gebeld of ze plaats hebben. Op internet lijkt het alsof ze aan zee liggen maar er zit toch echt een soort rivier tussen de camping en het strand. Al met al kan dit de pret niet drukken, het is een prima camping en leuk plaatsje.
’s Avonds hebben we lekker bij de camper gezeten en een kampvuurtje gemaakt. Omdat we moe zijn van het rijden en het koud wordt gaan we niet al te laat naar binnen en slapen.

Camping: Pismo Coast Village RV Resort
Faciliteiten: Toiletten, douches, wasserette, zwembad, WiFi, full hook-up
Gereden mijlen / kilometers:  157 mijl / 253 kilometer

Pismo Beach – Bolsa Chicas State Beach

We worden wakker en hebben bericht van KLM dat de vlucht voor morgen is geannuleerd. Dit is niet fijn wakker worden ook al sta je op een prachtige camping aan het strand. We lezen het bericht goed en kunnen of contact opnemen met KLM of het volgende bericht over omboeking afwachten. Omdat we vandaag weer een lange dag rijden hebben en dus geen internet onderweg, bellen we met KLM. Ze kunnen ons eigenlijk op dat moment niet meer vertellen want ze zijn bezig met omboekingen en we krijgen vanzelf te horen. Voor nu laten we het hier bij zitten en besluiten maar iets van onze laatste dag te gaan maken en het rustig af te wachten.
We rijden richting Steve ATV’s rental want we willen een quad gaan huren om lekker over het strand te touren. Vanaf dit verhuurstation moeten we eerst richting het strand lopen en op het strand wachten op de shuttle. We vinden dit wat gek maar na een minuutje of 10 wachten komt er inderdaad een 4WD auto aan die ons over het strand naar de quads rijdt. Na wat instructies vertrekken we beide voor het eerst op een quad voor een uur touren. Het is heel zanderig natuurlijk maar we hebben de grootste lol en het is erg leuk om te doen.

Daarna rijden we richting Los Angeles want de reis zit er alweer bijna op helaas. We hebben voor de laatste nacht een camping gereserveerd aan Bolsa Chicas State Beach wat ideaal ligt gelegen ten opzichte van Cruise America. Net iets voor Los Angeles wordt het al steeds drukker op de weg en voordat we het weten staan we muurvast op de drukke wegen. De rit naar Bolsa Chicas duurt ongeveer 3 uur langer dan we hadden verwacht. Omdat we het adres niet precies weten stoppen we in de buurt bij een tankstation. Toevallig staat er net een politieagent binnen die ons weet te vertellen dat we al heel dicht in de buurt van de camping zijn. Om 20.00 uur komen we eindelijk aan op de camping.

We gaan met onze campingstoeltjes lekker op het strand zitten met een van de twee laatste biertjes die nog in de koelkast staan. Helaas hebben we de dag ervoor onze laatste stukken hout al op het kampvuur gegooid dus gaan we maar de camper in. Omdat we geen WiFi op deze camping, bellen we om 0.00 uur precies nog een keer met de KLM voor meer informatie. We krijgen te horen dat we zijn omgeboekt naar een Air France vlucht met overstap in Parijs met vertrek om 15:30 de volgende dag. Erg fijn dus dat we op dezelfde dag als de planning nog naar huis kunnen.

Camping: Bolsa Chicas RV Park
Faciliteiten: Toiletten, douches, full hook-up
Kosten per nacht: US$73,- per nacht
Gereden mijlen / kilometers:  208 mijl / 335 kilometer

Los Angeles - Amsterdam

Om 8.30 uur staan we op en is het tijd om alles in te gaan pakken. Koffers zijn snel gepakt en alle kastjes weer leeggehaald. Sneller dan verwacht zijn we klaar en vertrekken om 9.30 uur vast richting Cruise America. Onderweg stoppen we nog bij een tankstation om de benzinetank nog een laatste keer te vullen. Net nadat we bij het tankstation wegrijden horen we een sirene achter ons. Dit is geen vreemd geluid want dan hebben we vaker gehoord in Amerika maar helaas is het ditmaal voor ons. Nu blijkt dat we bij het tankstation aan een verkeerde kant de weg op zijn gereden. Gelukkig komen we er met een waarschuwing vanaf. Het zou wat zijn geweest als we net de laatste dag nog een boete zouden krijgen. Meneer Agent vertelt ons ook nog even heel vriendelijk dat we de verkeerde richting inrijden naar Cruise America want het is de andere kant op. We vonden het al gek dat we het verhuurstation niet zien.

Aangekomen bij Cruise America wordt de camper helemaal gecontroleerd, alles blijkt keurig in orde. We delen met een Nederlands stel een taxi richting de luchthaven van Los Angeles, erg handig! Ruim op tijd voor de vlucht zijn we al op Los Angeles Intl Airport maar liever te vroeg dan te laat. We gaan nog even heerlijk lunchen. De douane en paspoortcontrole verloopen voorspoedig en voordat we het weten kunnen we boarden.
We kunnen allebei gelukkig veel slapen op de vlucht en komen aan in Parijs. Hier hebben een uur de tijd om over te stappen maar dit blijkt meer dan voldoende tijd. Rond 14.00 uur komen we aan in Nederland en zit onze eerste camperreis er op en was het fantastisch!