Singapore

Na de koffie bij moeder Snijders, naar huis laatste dingen inpakken en onze lieve taxi gebeld (Bart en Carolien).
We waren lekker op tijd in Best Western Hotel Schiphol.

Ingecheckt en sleutel gekregen, Bart en Carolien liepen mee. Marcel zei van de voren al....Wil doe jij de deur maar open want ik heb altijd ruzie met die kaarten en krijg ze nooit open.
Nou het openen ging inderdaad heel vlot, maar de deur wilde niet meteen dicht. Hebben wij dat weer, wat een goed begin van de vakantie. Deur was kapot dus andere kamer gekregen. Nog even wat met Bart en Carolien gedronken en toen gingen zij naar huis. We hebben goed geslapen alhoewel we waarschijnlijk in het verlengde van de startbaan lagen. De ene na de andere herriebak kwam over.
De volgende ochtend werden we keurig naar Schiphol gebracht, ff een ontbijtje gescoord en om half 11 gingen we boarden. We vertrokken 20 minuten later maar kwamen ruim een half uur eerder aan in Singapore. De vlucht liep heel erg vlot en dankzij Carolien haar slaaptablet heb ik zelfs nog geslapen...ja jaaa :).

Aankomst Singapore...jeeeee wat is het WARM, het was net of we weer in Miami liepen (dan weten Corinne en Mark genoeg :).
Om ongeveer 7 uur waren we in ons hotel en toen gauw naar de kamer (die gelukkig gereed was) en even twee uurtjes oogjes dicht...heerlijk. Half 10 wakker geworden en nog erg duf maar we gingen met frisse moed opfrissen en aankleden. Naar de lobby waar we maar meteen het 1 en ander geboekt hebben. Hop On Hop Off bus...die hier HIPPO heet....en Kaartjes voor de Singapore Flyer.....En wat dingen die we morgen gaan doen. Singapore Flyer is het grootste rad ter wereld (nog groter dan de London Eye) . Het was echt supermooi om alles te zien (niet eng al was het ontzettend hoog). Al veel gezien...veel foto's gemaakt...veel gelopen in deze hitte (32 graden) een heerlijk gegeten. Nu zitten we aan het zwembad met een drankje deze blog te schrijven en gaan we zo lekker slapen. Ik heb hier wifi dus morgen hoor je me vast weer. Ga nu proberen er wat foto's op te zetten. Groetjes iedereen, W & M

Singapore

Vanmorgen op tijd opgestaan (9 uur) het is hier trouwens 6 uur eerder. We waren om 10 uur bij Park At The Bay. Het regende trouwens vanmorgen...nou ja meer plenzen, echt een tropische bui...och heb je dat tenminste ook meegemaakt. We waren best wel nat aangezien we natuurlijk de plu en de regencapes in de kamer hadden laten liggen.
Park At The Bay was wel heel erg mooi maar omdat we vanwege het weer niet echt lang buiten konden lopen waren we vrij snel uitgekeken. Binnen was het wel prachtig....heel veel verschillende planten en bomen met de prachtigste bloemen. Ook was er een heel hoog wandelpad. Ik ben er wel op geweest maar aangezien je aan de zijkanten zo'n 28 meter naar beneden keek was het niet echt mijn ding en was ik blij dat ik er weer af was....toch goed van mezelf dat ik het gedaan heb maar als er iets in Australie is met hangbruggen in de boomtoppen dan blijf ik wel beneden staan (goed idee Esther ;). Marcel vond het natuurlijk helemaal geweldig.

's Middags hadden we via het Hotel een excursie voor een "River Safari" geboekt. Ik wilde daar graag heen omdat ze er twee Pandaberen hebben "Kai Kai en Jia Jia" . Nou maar goed ook want de River Safari bleek niet af dus het was een wandelsafari ha ha. Het was toch best wel leuk omdat het over de Rivieren van de Wereld gingen en er gigantische aquariums waren. Maar vooral de Panda'a waren geweldig. Eerst zagen we alleen Kai Kai (het mannetje) dus foto's gemaakt en ik gefilmd. Het vrouwtje Jia Jia was in haar "Den" aan het slapen dus we dachten al dat we haar niet zouden zien, maar we hadden geluk want Jia Jia werd toch ook nog wakker. Alleen jammer dat de batterij van de filmcamera leeg was.

Bij terug komst bij het zwembad gegeten en deze blog bijgewerkt na de foto's bekeken te hebben. We wilden eerst tot morgen wachten maar Wifi doet het hier goed en morgen moeten we weer gaan vliegen (pas 's avonds) naar Sydney en ik weet daarna niet of we veel of weinig op deze blog kunnen zetten.

Even een paar zinnen over de gp.je kan duidelijk zien dat de gp hier een stempel achterlaat. 3 weken van te voren beginnen de voorbereidingen al en nu staat er nog heel veel materiaal en het duurt nog zeker een week voordat alles weg is. belangrijke doorgangswegen worden gewoon voor een week afgesloten en de bustour die wij gedaan hebben gaat over een groot deel van het circuit, zoals op de foto te zien is. De pitgebouwen en de grote tribune aan de haven waar ze onder door rijden zijn trouwens permanent. en je ziet nog overal verkoopstands waar ze, veel te dure, spullen verkopen, maar helaas geen programmaboekjes hebben.

Er zit trouwens geld zat in Singapore want ik heb zelden zoveel supercars en andere dure bakken zien rijden als hier. Lambo's, Porsche, Ferrari, Maserati, Bentley, Rolls, Maybach en zelfs Mclaren zijn niet op de vingers van 10 handen te tellen. Daarentegen hebben ze hier nauwelijks snelwegen.

Binnenlandse vlucht Sydney - Cairns

Er stond ons gisteren een vermoeiende reis te wachten. We mochten tot 2 uur op de kamer blijven en hebben eerst wat uitgeslapen en daarna de koffers ingepakt,
Het leek wel of nu al niet meer paste! De spullen daarna afgegeven en nog even de stad ingeweest en zowaar de hele Orchard Road afgelopen en niets uitgegeven....... En als ik tegen Corinne zeg dat er net zoveel van die winkels als in Las Vegas zijn dan weet zij genoeg.

Daarna naar het vliegveld en na alle formaliteiten een paar uur gewacht en een hapje gegeten. Ook deze vlucht was iets te laat maar ook hier werd de tijd weer goedgemaakt. Het was voor mij de eerste keer dat ik in een Airbus vloog en dan gelijk een A380, een mooi en stil toestel trouwens. We vlogen de hele nacht dus onderweg hebben we niets gezien. Terwijl we allebei vrijwel niet geslapen hebben. De spanning misschien? Bij het ochtendgloren zijn we in Sydney geland en na een redelijk soepele douaneafhandeling zijn we met een shuttle bus naar de andere kant van het veld gebracht voor de binnenlandse vlucht met Virgin Austalia. En ook die was iets te laat en ook die kwam ruim op tijd aan. Met name voor Wil was het toch wel heel bijzonder om weer "terug" te zijn. Met de taxi naar de camperverhuur en na tekst en uitleg heb ik mijn eerste 2 kilometer in Australie gereden.

De camping was dus heel dichtbij... Er zat een witte kaketoe in een boom, we hebben 3 ibissen voorbij de camper zien lopen en er kwam een kolibrie in de bloemen tegenover ons zitten. Toch wel heel bijzonder! Daarna de camper ingericht en toen zijn we alletwee een uurtje gaan liggen want we waren gesloopt.
Toen de noodzakelijk boodschappen gedaan. We gingen de supermarkt in en het was warm en volop zon, we kwamen naar buiten en het was warm en pikdonker! En zolang hebben we er niet over gedaan.Daarna een uurtje verbinding gezocht om dit verslag te schrijven en de foto's komen morgen. Houdoe!

Cairns

Zo daar ben ik weer helemaal fris en fruitig. Gisteren was ik helemaal op. Ben ook verkouden geworden in Singapore (fijn al die airco) met fikse hoestbuien en toen ook nog twee vluchten waar ik weer niet kon slapen en mijn oren bleven dicht zitten,dus deze dame had het gisteren een beetje gehad. Gelukkkig ging het met Marcel beter dus heeft hij wat geschreven en dat kan hij ook prima hoor.

Vandaag lekker rustig aan gedaan. We hebben heerlijk geslapen in ons huis op wielen en werden wakker met een concert van vogeltjes. Dat is zo lekker relaxed. Opgestaan en buiten koffie met ontbijt. Het was weer behoorlijk warm zo'n 30 graden.
Onze camper staat vlakbij een gebouw dat een grote open keuken blijkt te zijn. Er staan ijskasten, vriezers, kookplaten, BBQ platen, wastafels waar je de afwas kan doen, een kast met allerlei producten die je gratis mag gebruiken en zelfs een kruidentuin waar je zelf gratis je verse kruiden kan plukken. Nou daar kan menig camping wat van leren denk ik, echt zo leuk.
Aangezien onze camper in de volle zon stond hebben we daar lekker gezeten en gegeten tussen de middag. Konden we gelijk gratis onze computer/iPad/telefoon/fotocamera enz. opladen reuze handig. Ook best leuk omdat je andere camping gasten ziet, veel Duitsers trouwens.

Voor we het wisten was het al 3 uur en besloten we nog een stukje met de Van te gaan rijden. Richting Kuranda. daar aangekomen leek het wel uitgestorven. We krijgen het idee dat de Aussies meer ochtend mensen zijn want ze zijn vroeg bezig en om 10 uur slapen ze al . We zijn bij een natuurpark uitgekomen hebben lekker gewandeld en een waterval gezien (Barron falls als je het op wilt zoeken).
De weg ernaartoe was echt een "Marcel weg" jeeeeeee wat een bochten en een berg op, ik vond het af en toe eng maar Marcel zat te genieten. Zo'n camper is toch wel wat anders dan een Alfa Romeo hoor maar maak dat mijn huisband maar eens wijs.

Net voordat het donker was waren we weer terug in Cairns en heerlijk op de esplanade bij een leuk restaurant Fish en Chips gegeten, heerlijk!
Nu net koffie op en deze blog bijgewerkt. Morgen gaan we naar Port Douglas.

Port Douglas

Morgen en overmorgen hebben we zeker GEEN internet want we staan aan Noah Beach 2 nachten en dat is in de middle of nowhere.

Vanmorgen weer koffie en ontbijt lekker buiten met het vogel gefluit als muziek, prachtig gewoon. Daarna camper "rijklaar" maken, douchen en gaan met die banaan.. op naar Port Douglas.

De highway van Cairns daar naartoe heet The Captain Cook Highway en het is net als in de USA Highway One. Zulke mooie stranden en zee vergezichten onderweg en wat is de zee hier prachtig blauw/groen. Mijn eerste keer pootje baden in de Grote Oceaan ook heel bijzonder.
De camping hadden we ook snel gevonden...prachtige plaats weer. Eerst even wat gedronken en een boterham gegeten en daarna naar Port Douglas gereden. We wilden daar kijken of we iets van de Great Barrier Reef konden boeken voor morgen maar dat viel niet mee. Ten eerste is het stervens duur... echt niet normaal. Voor ons tweëen een snorkeltocht bekeken (wel van een dag) maar liefst 350 euro! En ik weet niet eens of ik wel wil snorkelen na de vrij negatieve ervaring in Kenia een paar jaar geleden. Nog maar even verder gekeken en toen kwamen we er 1 tegen die ons wel wat leek. Met een glassbottum boot naar een eiland 1,5 uur verderop en daar kan je dan snorkelen, zwemmen en je krijgt een rondleiding met gids over het eiland. Lunch zit er ook bij en dat koste maar 230 euro voor ons tweeen. Oké dachten we, we zijn hier maar 1 keer dus vooruit die doen we. Nee dus want die is morgen volgeboekt... tuurlijk hebben wij weer. Het meisje zei dat er soms wel gecanceld word dus nu zijn we morgenochtend om 9 uur daar en kunnen we heel misschien toch nog mee. Nou we zien wel want er zijn nog zoveel andere dingen die we ook nog willen doen. Jullie horen het over misschien een dag of 3.

Daarna heerlijk gegeten aan de Marina. Tijger Prawns... zooooo lekker en veel joh voor een prikkie (33 AUD met friet en drinken voor ons beiden, das nog geen 25 euro en kijk maar naar de foto hoeveel het was). Nu hadden we zeker een echt "vakantie" gevoel. Ook nog een leuke jurk gekocht en wat kaarten voor het thuisfront.
We zijn vandaag diverse hele vriendelijke Aussies tegen gekomen die meteen tegen ons begonnen te praten, heel leuk.
Ook vonden wij dat Port Douglas toch veel leuker is dan Cairns.

Dus vandaag was het weer een "genieten" dag, op naar morgen en wie weet wat die brengt...is voor ons ook nog een hele verrassing...gaan we snorkelen of niet het is de vraag.

Ik ga lekker koffie zetten (het is hier nu 19:30), wat lezen en daarna weer heerlijk slapen.

Noah Beach

Zo hier zijn we dan weer, na twee heerlijke dagen Noah Beach. het leek soms wel of we op een onbewoond eiland zaten , zo gek.
Nou maar beginnen toen we Port Douglas vaarwel zeiden.

Nee niet gesnorkeld, wel een beetje jammer, maar voor die prijzen zagen we het toch niet zitten en trouwens een hele dag hoeft ook eigenlijk niet van ons. Dus we wilden Geerke haar tip doen....naar Mission Beach en daar iets boeken voor (hopelijk) een halve dag.

30 sept.
Dus op naar Noah Beach. Vroeg vertrokken want we wilde natuurlijk de scenic route doen. De weg heet Highway1 (net zoals in de USA) en het zag er ook zo ongeveer uit. Prachtige stranden en vergezichten, we bleven foto's nemen.
Het weer hier is trouwens nog steeds hetzelfde....de hele dag een blauwe lucht met soms een wolkje en 32 graden. Natuurlijk klaag ik niet maar 's nachts is het wel een beetje TE!

Bij Mossman Gorge gestopt om een flinke wandeling in het tropisch oerwoud te maken. Het was super mooi en lang ook, we hebben 2,5 uur gelopen, Berg op Berg af, smal pad op smal pad af. Je kon er ook nog in beekjes zwemmen maar dat hebben we niet gedaan. Dit was zo goed voor mijn lijf echt waar. We waren lekker moe en voldaan (mijn benen trilden er gewoon van).

Bij Daintree het pontje naar de andere genomen, is maar een hele kleine oversteek maar zwemmen is ook geen optie aangezien het er schijnt te stikken van de krokodillen.
Nu gingen we (weer) een bergweg over niet 1 van mijn favoriete dingen maar Marcel vindt het nog steeds geweldig. De wegen zijn af toe zo smal en HOOG in de bergen en dan al die haakse bochten. Maar ik heb het overleefd. Het rijden met de camper gaat Marcel trouwens heel goed af. De eerste twee dagen was het even wennen om het stuur aan de rechter kant hebben, maar het gaat prima al vind ik af en toe nog steeds dat hij vergeet waar de rem zit, maar dat zal wel aan mij liggen.

In Australie heb je een vogel die Casuaris heet. Ze schijnen vrij zeldzaam te zijn en wij hadden het geluk om er een te zien. We waren vlakbij Noah Beach en er liep er een te eten aan de kant van de weg. Auto's stopten gewoon op de weg omdat het zo bijzonder was en iedereen foto's aan het nemen was. Het is echt een prachtig beest, lijkt wel prehistorisch.

Toen we bij Noah Beach aankwamen en ons plekje opzochten (nr. 11 want er zijn er maar 15 die daar mogen overnachten). Stond ik versteld dat het er zo stil was. Een stuk of 10 mensen totaal op het strand. Vanuit onze camper konden we het strand zien. Marcel ging meteen het water in maar ik durfde niet goed omdat er wat stevige golven stonden.'s Avonds lekker zitten lezen en aangezien het vroeg donker is daar.....zeg maar gerust, ik zie mijn eigen hand niet als ik hem voor mijn gezicht houdt....ZO donker, dus op tijd slapen maar.

1 okt.
Volgende ochtend (ik had niet zo heel goed geslapen trouwens) koffie en ontbijt op het strand. Net toen we terug waren bij de camper liep er een varaan langs....heel raar. Marcel snel wat foto's van het beest gemaakt die snel het bos weer in liep.
Daarna naar een River cruise gedaan op Coopers creek, twee krokodillen gezien en wat vogels en nog een boardwalk wandeling gedaan (Madji) van 45 minuten. Het is hier trouwens overal erg droog zelfs de mangroves zijn droger dan andere jaren.

Toen we terug kwamen hebben we de rest van de dag lekker aan het strand gelegen en wat gezwommen. Nou ja zwemmen kan je het niet noemen want er stonden nog steeds golven dus het was meer golf breker spelen.

Het is vandaag 2 okt.
Vanmorgen vroeg zijn we uit Noah Beach vertrokken dus eigenlijk de hele dag zo'n beetje gereden met af en toe een leuke stop ertussen. Nu zijn we in Sth. Mission Beach op een camping naast het strand (alweer haha) . Hier is het ontzettend druk met mensen, maar ook leuk hoor. Morgen gaan we dan naar Townsville waar we vroeger gewoond hebben. Ik ben wel heel benieuwd. We gaan bij Marcel zijn neef Eldert langs en blijven daar in ieder geval 1 nacht.

Veel liefs van ons W & M

Townsville

Na een paar dagen geen wifi (wifi lijkt in het Noorden toch beter te werken, zijn we er nu weer.

Was in de vorige blog nog vergeten te vertellen dat we onderweg ineens veel rook zagen en er dus een brand was (wat heel gewoon is hier) . We reden er dus doorheen...ja en foto's genomen. Er waren best hoge vlammen al was het maar een kleine brand en (hoorde we later) de brandweer doet er niets aan zolang er geen huizen in de buurt staan, ze stonden er niet eens wat ons wel wat verbaasde.

Om 10;00 vertrokken uit Sth Mission Beach en onderweg een paar keer gestopt, onder andere bij een prachtige mooie waterval (MillaMilla) en een vergezicht. Onderweg ook veel "Roadworks" dus oponthoud. We waren onderweg naar Townsville en naar Marcel zijn neef Eldert en vrouw Leanne die in Bluewater wonen.

Onderweg naar Mackay. Maar achteraf hebben we dat langena niet gehaald want we kwamen in Townsville nog langs de "Billabong Sanctuary" en konden het niet laten om daar even te kijken. Krokodillen, Kangoeroes, Koala's, van alles was er, dus genieten van de dieren.
We hebben overnacht (weer aan het strand....hoe vervelend nou) in Bowen.

Heerlijk geslapen en voor het eerst de wekker gezet omdat we een heel eind wilden rijden vandaag. Om 7.00 eruit en om 8.00 waren we onderweg. Van Bowen naar Rockhampton, 530 km zo ongeveer.
Onderweg wel 2x gestopt om wat te eten/drinken en we hebben zelfs (met moeite dat wel) een moeder roe met haar Joey gezien....ook helaas behoorlijk veel dode roe's langs de weg.

Aspley - Brisbane- Surfers Paradise

Na weer een paar campings waar wifi of het niet deed of ze hadden het niet (terwijl er in hun campsite boekje stond dat het er wel moest zijn) hebben we nu weer internet.

We zijn van Rockhampton naar Aspley gereden.
Daar hadden we een klein probleem want de Big4 camping in Ashpley was geen Big4 meer en we waren wat laat dus de mensen van de receptie waren al weg. Een voorbijganger zei dat we aan de "security guy" konden vragen wat nu te doen.
Die security zei in eerste instantie: 'sorry guys I can't help you, you need to find another camping'.
Oo jee lichte paniek bij mij omdat we natuurlijk dit keer helemaal geen andere campings waren tegengekomen en ook omdat het al later was en een koplamp het niet deed wilden we ook niet gaan zoeken in het donker.
Ik dacht: 'wat nu?' en zei dat we uit Holland kwamen en ik geen idee had wat nu te doen en dat ik toch wel lichtelijk in paniek was.
Hij had toch wel medelijden want hij zei meteen: 'ik zal de camping beheerder bellen en kijken wat ik kan doen'.
Nou, we kregen dus gewoon een plek voor de nacht, soms helpt het om een vrouw te zijn.
De volgende morgen netjes voor de camping betaald en tegen de beheerder gezegd: 'compliment aan de security guy for being so helpfull'.

Toen naar Brisbane gereden.
We hebben een stadstour gedaan met Hop On Hop Off bus en een stuk gelopen. Ik kon mezelf hier niet zoveel van herinneren (hier hebben we ook een tijdje gewoond). Is een hele grote stad en er zal echt veel verandert zijn in al die jaren. Er staan nog steeds wel veel oude gebouwen. We zijn ook naar een hoge berg geweest met een prachtig uitzicht over de stad, Mount Coot.

Daarna doorgereden naar de Sunshine Coast. Deze camping was veel groter en we hadden een mooie hoekplaats.
Ze hadden zelfs een kleine restaurant genaamd "Nibbles" en daar hebben we heerlijk gegeten met een lekkere fles witte wijn.
's Avonds waren we behoorlijk moe dus we lagen om negen uur al op bed, we beginnen op z'n Aussies te leven.
We waren dus om 6 uur de volgende ochtend klaar wakker. Maar dat kwam goed uit want we gingen vanmorgen "Whale Watchen".
We moesten om 8 uur in Surfers Paradise zijn en we vertrokken om half 9.
Het was echt zo gaaf (al werd ik later op de ochtend wel een heel klein beetje zeeziek).
Een dolfijn gezien en een aantal walvissen met baby's. Marcel heeft zoveel foto's gemaakt in die 3 uur op zee dat we daar alleen al een avond vullend programma kunnen maken.

Nu staan we op een camping in Warwick waar ze dus internet hebben maar alleen in The Office dus vanavond na half 7 is het gedaan met de koek.

We gaan morgen weer vroeg op pad want Marcel wil natuurlijk op tijd in Bathurst zijn voor de race vrijdag. We hebben ons erg verkeken op de afstanden hier, ook al omdat er heel veel wegwerkzaamheden zijn, duurt het gewoon veel langer. Morgen dus eerst richting Dubbo als we dat halen.
We hebben in ieder geval bevestiging gekregen dat we op een sportveld bij Bathurst staan dus dat is wel heel fijn.

Warwick-Dubbo-Bathurst-Katoomba

De volgende dag (woensdag 9 okt.) moesten we een hele dag zowat rijden om op tijd in Bathurst (Donderdag avond) te zijn, zo'n 700 km maar liefst.
Dus vroeg uit de veren en om 8 uur reden we al van de camping af. Er zijn heel veel weg werkzaamheden aan de gang dus regelmatig dat we even moesten wachten om verder te rijden.

Op een gegeven moment was er een opstopping, geen weg werkzaamheden dit keer maar een vrachtwagen had blijkbaar een trein niet gezien en dus dwars door een paar treinwagons gereden. trein ontspoord, rails kapot en vrachtwagen aan diggelen. Alles moest dus een klein beetje opgeruimd worden zodat het verkeer weer verder kon. Viel achteraf nog mee hoe lang het duurde gelukkig. Dus wij weer vrolijk verder rijden. Onderweg nog een wilde emoe gezien, vol op de rem, achteruit op de weg om toch maar een foto te maken. Hij rijdt en ziet zulke dingen en ik zit ernaast met de camera op schoot en zie het gewoon niet omdat ik met mijn gedachten overal en nergens mee bezig ben.

Een stukje verderop staan er weer 4 emoe's en Marcel mopperen omdat ik het te laat zag dus geen foto heb gemaakt. Het ging dus lekker totdat er ineens een brandweerwagen langs kwam scheuren met toeters en bellen en we in de verte zwarte rook zagen. Ik schrok en dacht dat het om een bosbrand ging, maar Marcel zei meteen, zwarte rook dat moet een auto zijn. Even later nog een brandweer auto en een file. We dachten dit kan wel even duren dus zijn omgekeerd en hebben een rustplaats opgezocht, koppie thee gezet en even gerelaxed.
Een tijd later kwam er weer een auto aanrijden dus konden wij ook weer verder. De brand was bijna geblust en het was dus een vrachtwagen, was helemaal niets meer over van de cabine.
Al met al hadden die dingen ons toch wel zo een 2 uur extra reistijd gekost maar gelukkig had ik de camping in Dubbo gebeld en waren we nog voordat de receptie sloot daar.

's Avonds bij een Thai's restaurant gegeten, was voor ons de eerste keer en het was echt zalig. Op de camping kwamen we weer gezellige Aussies tegen die naast ons stonden, wat kunnen ze toch kletsen zeg.

Volgende dag hoefden we nog maar een 300 km naar Bathurst dus lekker rustig aan 's ochtends. Meestal moet je om 10 uur uitchecken maar het was half 9 dus we hadden alle tijd.
Nou we waren ieder geval lekker op tijd in Bathurst, naar de tourist information waar we onze armbanden voor de camping kregen en waar het was. Groot sportveld waar er vakken gemaakt waren met nummers zodat iedereen wist waar je moest staan.
Bijna allemaal mannen daar die meteen even een praatje kwamen maken over autoracen natuurlijk. Marcel heeft het reuze naar de zin gehad en ik kwam vrijdag ook wel de dag door met buiten zitten, lezen en het een en ander regelen. In de camper een wasje gedaan en reisgeld boekje bijgewerkt.

Vanmorgen weer op tijd vertrokken omdat we naar The Blue Mountains wilden en dat hebben we dus gedaan. Echt een prachtige omgeving, lijkt veel op de Grand Canyon, echt waar.
Er leven hier Cycladen en die zijn nu in hun broedtijd dus de mannetjes roepen de vrouwtjes om te paren, en dat is toch een pokkeherrie, echt ongelofelijk.
Op deze camping in Katoomba kan je internet kopen dus dat hebben we maar gedaan.

We hebben trouwens nog geen regen hier gehad al die dagen en zullen deze blauwe lucht elke dag missen, al is het wel heel erg koud 's nachts.

Sydney

G'day, Eerst even beginnen met gisteren.
Nadat we van de camping in Katoomba vertrokken hebben we nog door de Blue Mountains gereden en ook nog een stuk gelopen. Er staan meestal borden met een tekst om je te laten weten hoe moeilijk zo een pad is. Deze zei dus Grade: easy, some steps.
SOME STEPS? Het waren er 210 en naar beneden is niet erg maar we moesten ook nog terug naar boven en het was ook nog bloed heet. Och ja het was wel heel goed voor die beentjes van mij. Geen wonder dat de meeste Aussies zo slank zijn als ze dit "easy" vonden.
Wel weer een prachtig uitzicht dus echt wel de moeite waard, ook een hele grote waterval gezien. Ook nog een hele mooie rode papegaai gezien en foto's ervan gemaakt.

Even later toen we weer verder reden zagen we een bord staan: Backpackers bridge. Klonk wel aardig dus wij daarnaartoe gereden en op een bord stond een foto van een mooie brug, net zoiets als in Schotland (Harry Potter film). Was (weer) een stukje lopen en Marcel wilde het wel graag zien. Okay dacht ik, goed voor me en het waren geen trappen dus vooruit. Marcel moest bijna stunten om een behoorlijke foto te kunnen maken van deze "oude Brug" .

Hierna zijn we naar Sydney gereden en een camping opgezocht die vlakbij de Apollo drop off was. We kwamen door een tunnel en die was heel lang. (Eastern Distributor tunnel 6 km lang).
De camping stelde weinig voor maar het was toch maar voor een nacht en de eigenaresse was wel heel aardig. Op tijd gaan slapen en de volgende morgen alles weer in de koffers gepropt en de camper opgeruimd. Camper ingeleverd, alles was in orde, taxi gebeld en naar ons hotel in Sydney. Ik vond het geweldig hoor met ons huis op wielen maar nu de luxe weer van een hotelkamer was wel zalig. We hebben een mooie kamer met zitje, groot bed, keukentje met ijskast en Magnetron en natuurlijk een badkamer.
We zitten midden in de stad dus vanmiddag al rondgewandeld. Toen we even stil stonden om op de kaart te kijken (we wilde even shoppen voor de kids) kwam er gelijk een Marine Officier aanlopen en zei: 'where do you want to go?'. Toen we het vertelde pakte hij het kaartje over van Marcel en liet ons zien waar we naartoe moesten. Marcel vertelde dat hij bij de Dutch navy had gezeten en dus bleef hij even kletsen. We hebben nu al meerdere keren zulke aardige en hulpvaardige Aussies ontmoet ze nemen alle tijd om je te helpen en met je te praten echt geweldig.

Sydney is een prachtige stad en morgen gaan we met de Hop On Hop Off bus rond en alle bezienswaardigheden bekijken, heb er zin in. Nu lekker van onze kamer genieten en uitrusten van de vermoeiende dag.

Sydney en Melbourne

Vandaag de hele dag met de Hop On Hop Off bus door Sydney gereden. Het was weer een zonnige dag maar 's ochtends best wel fris in de open bus.
Langs allerlei bezienswaardigheden geweest en af en toe afgestapt om iets beter en langer te bekijken. Natuurlijk ook bij de "Sydney Bridge en Opera House" heel indrukwekkend om daar te staan. Door Hyde Park gewandeld de Botanic Garden bezocht, het cathedraal en op de Tower Sky Eye geweest. Dat is heel hoge toren met een prachtig uitzicht op Sydney van alle kanten.

We hebben natuurlijk ook nog geshopt voor onze kinderen en kleinkinderen en zijn ook nog op Bondi Beach geweest. Ook hebben we de camper ingeleverd.
We hebben onze Sydney dagen afgesloten met een "Dinner Cruise" heerlijk eten en we hadden prachtige plaatsen voor op het schip aan een raam, echt genieten dus.

Donderdag ochtend vroeg het bed uit want onze vlucht naar Melbourne was al om 9 uur 's ochtend. Alles liep gesmeerd en omdat we best vroeg op Sydney Airport waren vroegen ze of we een vlucht eerder wilden nemen want er was nog plaats dus dat hebben we gedaan.
De vlucht was met Qantas Boeing 767-300 . We zaten wel helemaal achterin in het midden maar aangezien er (toen de deuren sloten) nog twee raamplaatsen waren heb ik gevraagd of wij daar mochten zitten en dat was okay. Ze hadden in dat vliegtuig geen eigen TV scherm (is ook maar een uurtje vliegen naar Melbourne) maar wel in iedere stoel zat een iPad en daar kon je dus films/series/spelletjes en andere dingen op doen. Er zat wifi op dus ik  proberen een bericht hierop te plaatsen maar dat ging helaas niet.

Marcel en ik hadden al gehoord dat het vrij koud zou zijn in Melbourne dus we hadden onze hele dikke vesten al bij ons. Iemand van de security zag de vesten en zei: 'guess your off to Melbourne' oh jeeeee dachten we, is het zo erg.
Het waaide inderdaad behoorlijk en we hebben zelfs regen gehad, temperatuur was 13 graden. We dachten even, hadden we niet beter in Sydney kunnen blijven.

We hebben een mooie huurauto (Hyundai) die nog maar 20.000 km heeft gelopen. Marcel moet we even wennen soms denkt hij nog steeds in de Van te rijden dus gas erop maar dan schiet deze weg hihi, hij rijdt heerlijk. Oh ja en de ruitenwissers en richting aanwijzer zitten andersom dus als we van rijbaan veranderen gaan soms de ruitenwissers aan in plaats van de richtingaanwijzer.

Nu zitten we lekker op de hotel kamer (die echt prachtig is met een geweldig uitzicht op een Park).

Morgen hebben we een stadstour geboekt, we moeten wel om 6 uur eruit. Och uitslapen doen we een andere keer.

Melbourne

Vanmorgen vroeg eruit voor de stads tour. De zon scheen vanmorgen volop al was het eerst wel wat fris maar 's middags was het echt lekker. We hadden een hele leuke chauffeur waar we gelijk contact mee hadden omdat we vooraan in de bus zaten. We werden even gedropt op Federation Square omdat hij nog langs andere hotels mensen op moest halen.

Nou daar gaan onze goeie plaatsen dachten we. De voorruit was namelijk helderder dan de zij ramen wat wel fijn is als je foto's wilt nemen. Maar Peter zei gelijk: 'I will keep your seats reserved for you', wat erg aardig was.

En inderdaad toen hij ons (en een aantal anderen) een uurtje later op kwam pikken (er stond inmiddels een aardige rij mensen te wachten) kwam hij gelijk naar ons toe en liet ons eerst instappen.
Het was een tour van 4 uur waarbij we af en toe ook ergens even rond konden lopen. Het laatste wat wij deden was The Eureka Tower, erg hoog dus en daar hebben we foto's van de skyline van Melbourne gemaakt. Vanavond hebben we in het Hotel gedineerd.

Morgen vertrekken we naar Port Campbell, niet rechtstreeks maar via een aantal andere plaatsen en bezienswaardigheden. Ben erg benieuwd naar de 12 apostelen!

Port Campbell - Twelve Apostels

Vanmorgen lekker een beetje uitgeslapen....half 9 eruit, koffie met donut en inpakken maar.

Het viel tegen om uit Melbourne te komen want onze TomTom deed het de hele tijd al niet goed daar. Ze sloeg steeds af en stuurde ons de verkeerde kant op. Achteraf denk ik dat het komt doordat er veel tramkabels door de stad hangen. Dus het duurde wel een tijdje voordat we op de goede weg zaten.

Marcel wilde eerst even naar een basis van de RAAF (Royal Australien Air Force) want daar kwamen we langs onderweg naar Port Campbell. Er is dus op de basis een museum en het was best wel leuk. Dus een tijd daar rondgelopen en een oude man die er vroeger bij was geweest vertelde er zo mooi over.

Daarna weer in de auto verder gereden naar de Great Ocean Road. Prachtige weg met veel haarspeld bochten en vergezichten.
Het duurde natuurlijk weer langer dan we verwachtten dus om even voor 18:00 uur waren we bij de Twelve Apostels. Het was er druk en heel erg mooi.
Toen nog een klein stukje verder gereden naar ons Motel (Portside Motel). Ingecheckt en een mooie kamer (soort huisje is het meer) gekregen met zelfs een zitje buiten. Gauw spullen binnen gezet en naar het stadje gegaan om ergens te eten. Leuk restaurantje was snel gevonden ( Rock 12) aan het water. Het eten was heerlijk en het uitzicht geweldig.

We hebben hier GRATIS wifi (daar mogen de hotels in grote steden een voorbeeld aan nemen). We zijn hier twee nachten wat jammer is want het is hier echt heel leuk.

Port Campbell National Park

We hadden heerlijk geslapen en zijn na de koffie gaan rijden. Eerste stop was "Loch Ard Gorge" , Loch Ard was een schip dat kapot geslagen is op de rotsen voor de kust. Er waren twee overlevenden en die zijn in een grot genaamd Gorge gevonden...vandaar de naam.

Daarna naar Great Ocean Wildlife park in Princetown gereden. Was wel aardig maar viel een beetje tegen. Hier worden gewonde of anderszins hulp behoevende dieren opgevangen. Ze hadden er aardig wat dieren maar alles was aan een goeie opknap beurt toe. Ze maken reclame met Koala's maar die hadden ze momenteel niet. Van de ene kant natuurlijk een goed teken dat ze er niet waren maar als je dan uit Europa komt is het wel leuk om ze te zien in hun natuurlijke omgeving. Heb wel andere beesten gevoerd en geaaid..... Kangaroes, emu, herten, dingo's en nog wat "gewone" dieren.

Toen terug gereden naar The Twelve Apostels omdat je bij Gibson Steps naar beneden aan het strand kan lopen. De zee ging flink tekeer vandaag wat een prachtig gezicht is en ik kan er uren naar kijken. Gibson Steps is dus wat het zegt......STEPS, heel veel naar beneden en dus ook heel veel terug naar boven. Heb mijn gymnastiek ook meteen weer gehad voor vandaag.
Doorgereden naar de volgende "scenic lookout" ,The Arch.
Daarna London Bridge, waar een aantal jaren geleden een stuk van afgebroken is terwijl er mensen op liepen, gelukkig niemand gewond maar twee mensen konden niet terug dus moesten gered worden via een helicopter.
De laatste was The Grotto.

Bij het plaatsje Peterborough even een lunch gegeten en een ijsje als toetje. Toen door naar Bay of Martyrs. Het laatste bezoek brachten we aan Bay of Islands.
Ze waren allemaal even mooi en we hebben daar dus heel veel foto's gemaakt en veel gefilmd.

Toen we terug kwamen in Port Campbell lekker in ons huisje wat gelezen en eten gehaald.

Vanavond gaan we vroeg naar bed want we gaan morgen ochtend om 7 uur al rijden. Adelaide is zo'n 760 km rijden dus dat wordt een aardige trip, maar we hebben het al vaker gedaan dus komt helemaal goed.

See you mates.

Op naar Adelaide

Dit werd een lange dag van reizen 760 km van Port Campbell naar Adelaide.
Om 07:00 uur opgestaan, auto ingepakt en rijden maar.

Het was deze dag erg bewolkt maar over het algemeen wel droog. Onderweg zag Marcel ineens een paar emoes rond scharrelen. Hij de auto aan de kant gezet en uitgestapt om een foto te maken. De emoes vertrouwden het helemaal niet en gingen ervandoor. Gelukkig nog wel op de foto kunnen zetten.
Even verder kwamen we op de grens van Victoria en South Australia, daar stond een grote gele vuilnisbak want je mag bepaalde soorten eten niet over die grens meenemen. We keken ervan op dat er allemaal vissen en schelpdieren naast lagen. Had iemand ergens gevist en kwamen we erachter dat ze die niet mee mochten nemen of waren er dieren geweest die zo slim zijn dat ze het wel eruit hebben kunnen halen?

Ook wist Marcel dat er niet al te ver van Adelaide een klein "Duits" plaatsje was "Hahndorf" en omdat het toch op de route lag wilden wij als Nederlander daar toch wel even een kijkje nemen. Was heel leuk, echte Duitse huisjes en ook het eten wat ze serveerden was Duits: duitse worsten, schnitzels en noem maar op. Daar nog wat souvenirs gekocht en verder naar Adelaide.

Toen we Adelaide in reden was onze eerste reactie: 'jeeee wat een drukte', maar dat kwam ook omdat we midden in de spits zaten. Onze TomTom bracht ons weer keurig naar het hotel.
Leuke vriendelijk mensen al was het hotel zelf wel een beetje gedateerd. Even eten gehaald (was ernaast dus makkelijk) en in de kamer opgegeten, bakkie koffie gezet, wat tv gekeken en toen lekker slapen.

Een Koala vasthouden stond nog op mijn verlanglijstje...ben benieuwd of dat nog gaat lukken de laatste dag.

Adelaide

Vanmorgen eerst lekker een beetje uitgeslapen en onze klok stond weer verkeerd want hier is het weer 1 uur vroeger (dus 8 uur later dan bij jullie in plaats van 9 uur) dus het was toch nog vroeger dan we dachten.
Wel lekker om dat goed te hebben voor morgen als we naar het vliegveld moeten.

Toen we even naar de receptie gingen raakte Marcel aan de praat met de eigenaar en die bleek dus een grote vliegtuig fan te zijn. Nou die raakten niet gauw uitgepraat hoor.

We wilden naar Gorge Wildlife Park in het plaatsje Cudlee Creek. We hadden gehoord dat het er ontzettend leuk was en dat klopte zeker weten. Je loopt echt tussen de Kangaroes, Wallabies, allerlei eenden soorten en vogels en papegaaien/parkieten en je mag ze ook nog eens voeren.

Het hoogtepunt was natuurlijk dat je een Koala even vast mocht houden. Wat een prachtige/lieve/zachte dieren zijn dat toch, zo bijzonder om ze even vast te houden en omdat het niet druk was hadden de verzorgers niet echt haast dus dat was extra leuk.

We spraken later ook nog met een andere verzorger en zijn arm zat onder de krassen. Ik vroeg wat er was gebeurd. De man zei dat zijn buren een wilde Koala hadden in een struik in hun tuin en ik moest het even redden en in een boom zetten. Deze wilde Koala vond het dus niet leuk om gepakt te worden dus vandaar alle krassen op zijn arm (te vergelijken met flinke katten krabben). Hij zei: 'ja het blijven wilde dieren natuurlijk,dus zo lief als ze lijken zijn ze in het wild niet echt'.
We hebben zoveel dieren gezien, het was dus een hele leuke middag in deze dierentuin die vooral Australische dieren hadden.

Toen we even later in de bergen reden onderweg naar Adelaide zag ik ineens een Koala in het wild. Het zat in een boom net boven de weg waar wij reden (wel een hele stille weg). Ik riep naar de koala en Marcel ging vol op de rem. Hij uitgestapt en een beetje terug gelopen en foto's gemaakt.
Hebben we net alle foto's gedownload zien we dat het een moeder Koala was met een baby onder haar. Erg leuk dat we er eindelijk toch nog een in het wild hebben gezien, nou ja twee dus eigenlijk.

Daarna naar het centrum van Adelaide gereden en rond gelopen. Best veel oude gebouwen die er nog staan. Maar ook veel nieuwe moderne gebouwen.
Om af te sluiten hebben we heerlijk gegeten bij een leuk restaurant "Amore" .

Morgenochtend om 11:40 vertrekt ons vliegtuig naar Singapore. Dan moeten we 7 uur wachten tot onze vlucht naar Amsterdam vertrekt.

Dit is een ontzettend bijzondere, geweldige, leuke vakantie geworden. We hebben zo genoten van alles en als het even kan willen we toch over een aantal jaren nog eens terug komen.