Camper avontuur Zuid Afrika

Door Lisette op 14 september 2017 9:23
Nog 8 nachtjes slapen voor ons vertrek naar Johannesburg.

De voorbereidingen zijn in volle gang, het hoofd zit vol met ideeën en tips van iedereen.

Nu maar hopen dat we alles kunnen doen wat we willen "Exciting"

Dag 1

Door Lisette op 22 september 2017 22:48

Ons avontuur is nu echt begonnen,

Vanochtend naar Schiphol gebracht door Jeroen, we waren er ruim op tijd.

Koffers afgegeven, door de douane en security check en daarna eerst koffie met wat lekkers!!

Nog twee uur voor het vliegtuig vertrekt, haha….alle tijd dus. Winkeltje in winkeltje uit en met een puzzelboekje en een doosje mentos rijker😹 op naar de gate.

Honderden mensen voor ons dus nog maar even een rondje of 2 gelopen, daarna konden we direct doorlopen het vliegtuig in en ons installeren in onze stoelen.

Na een prettige voorspoedige reis, drie films, wat lezen, rummykub, drie maaltijden en wat kletsen met mijn buurvrouw aangekomen in Johannesburg.

Op ons gemakje op onze bagage gewacht en wat foto’s gemaakt. Onderweg naar de uitgang ook maar even wat Afrikaanse rands gepind, altijd handig.

Het schuttelbusje naar ons hotel opgezocht en binnen een kwartier waren we ingecheckt in ons hotel.

De bagage in onze kamer gezet en nog even een drankje gedronken in de bar van het hotel waar we nog even mee konden genieten van een eindfeest van een meisjesschool. Prachtig al die Afrikaanse pubermeisjes in prachtige outfits.

Nu heerlijk slapen. Spannend…. morgen onze Camper ophalen.

Dag 2

Door Lisette op 25 september 2017 8:29

23/9/17 Dag 2

We waren al vroeg wakker, slapen op een bed wat aanvoelt als een plank is niet mijn favo! Rustig kunnen ontbijten en tassen weer in orde maken. Om negen uur stond de Mvr van Bobocampers om ons naar de camper te brengen. Na een uitgebreide uitleg en tekenen van wat formaliteiten konden we op weg. Wilco is de gelukkige die mag beginnen met links rijden. Onze eerste stop was 150mtr verder bij de Pick and Pay waar we groots ingeslagen hebben voor de komende dagen.

Toen begon dan ook echt de eerste rit met ons huisje op wielen voor de komende 3 weken.

Navigatie aan en gaan!! De snelweg links laten liggen, dat heb je als je per ongeluk op tolwegen vermijden drukt bij het instellen van de route. Na ongeveer 100 km binnenwegen en langs kolenmijnen gereden te hebben hebben we toch maar gekozen om de snelweg op te gaan.

Baksteen op het gaspedaal en de laatste 200 km naar onze eerste bestemming Merry Pebbles camp

We moeten wel even wennen aan alle nieuwe indrukken, geuren en ons huisje op wielen. De lunch in de camper klaargemaakt en opgegeten. We waren niet echt op een plek om even buiten te zitten jammer genoeg. Het brood met sesamzaad was een “groot succes” en waarschijnlijk vinden we die vannacht ook nog in ons bed. En natuurlijk voor mij ook een broodje met grondnutjes botter😋en niet eens zelf meegenomen uit Nederland.

Water koken op een gaspitje is een uitdaging het kookte pas toen we al klaar waren met eten. Dan maar thee in de thermosbekers voor onderweg. Niks is erg en vinden alles leuk.

Na even verkeerd gereden te hebben zijn we toch aangekomen bij Merry Pebbels. Jammer genoeg in het donker, en daar hebben we ook weer van geleerd. Wij als volleerde niet kampeerders een plekje zoeken op een camping is een regelrechte ramp. Na 3 keer de zelfde mensen voorbij gereden te hebben zijn we weer terug naar de receptie gereden. De aardige meneer die de slagboom open en dicht doet is met een zaklamp voor ons uit gelopen. En heeft ons met veel geduld de plek aangewezen en ons zo goed en zo kwaad als het ging op onze plek geloosd. Volgens mij heeft hij een prachtig verhaal om thuis te vertellen, hahaha!

Morgen willen we als het nog licht is en hoop ook in de zon zien waar we terecht gekomen. We hebben heerlijk gegeten in het restaurant en daarna de spullen uitgepakt een plekje gegeven en ons bedje op gemaakt.

Vanochtend toen we vertrokken bij de camper verhuur was het 32gr en toen we hier vanavond om 19.00 aankwamen was het 13gr en miezerde het. Nu lekker slapen.

Dag 3

Door Lisette op 25 september 2017 8:41

24/9/17 dag 3

Vijf uur klaarwakker, nou echt niet hup nog een paar uur slapen en gelukkig met veel gewoel want het bedje is erg smal vergeleken met thuis toch nog wat kunnen slapen. Wilco gaat ontbijtje maken en ik ga douchen. Het zonnetje schijnt en het is heerlijk weer. Lekker buiten ontbeten,

In de camper lopen we elkaar elke keer in de weg dus even de rollen verdelen om irritatie te voorkomen. De camping is prachtig en we staan op een rustig plekje.

Vandaag Sabie even in om een sim kaartje te kopen dan kunnen we af en toe internetten en deze berichtjes en foto’s versturen.

Onderweg naar ons tweede campsite hebben we een deel van de watervallen route gedaan.

Mac Mac Pools, Mac Mac Falls, Berlin Falls, Pilgrim’s Rest en Bourke’s luck “erosiegaten” door zand en stenen. Overal hebben we prachtige foto’s kunnen maken. Wilco rijd tot nu toe en dat doet ie prima.

Bijna overal waar we komen worden we begroet door donkere zeer vriendelijke Zuid Afrikaanse jonge mannen. Ze willen allemaal op onze camper passen en hebben een speciale prijs voor ons. Wij begroeten ze vriendelijk terug en geven ze een fooitje als we weer vertrekken. Zij blij en wij blij dat alles nog in orde is.

Het verkeer en de wegen zijn lekker rustig. Morgen ga ik denk ik zelf met de camper in het Krugerpark rijden, best wel spannend.

Om 17.30 kwamen we aan in Blyde Canyon a Forever Resort, waar we zelf een plekje mochten uitzoeken om te staan. Nog even een Amehoela en Wilco een Whiskey gedronken voor de camper. Daarna naar het restaurant gelopen om een hapje te eten. We hadden grote verwachting maar het was meer een fastfood. Toch nog een soort lekkerbekje en inktvis ringetjes met groente en frietjes gegeten. Morgen gaat Wilco een gezond maaltje koken in de camper.

De temperatuur zakt wel in de avond dus zit Wilco lekker te lezen en ik het blog te schrijven in de camper.

Het plan voor morgen is eerst het Upper en Lower viewpoint van Blyde Canyon op zoeken via het resort/campsite en dan richting het Krugerpark te rijden. Het is nu 21.15 en we zijn allebei moe. Nog even wat lezen en dan lekker slapen.

Dag 4

Door Lisette op 25 september 2017 19:36

25/9/17 Dag 4

Vandaag om 6.30 wakker, buurkindjes waren onze wekker. Rustig op gestaan, koffie gezet en ontbijtje klaargemaakt.

Om 10.00 op weg naar Lower view point om de Three Rondavels te bekijken. Hier zagen we niet zoveel dus daarna door naar Higher view point. Wat een prachtig uitzicht vanaf hier, als het lukt dan stuur ik wat foto’s mee.

Een hele ervaring was het toen we gingen tanken onderweg naar het Krugerpark. Ten eerste was het erg druk ten tweede waren wij aan de verkeerde kant van het tank station opgereden samen met nog een stuk of twintig andere voertuigen. Of de andere twintig stonden de verkeerd, wat een zooitje. Kris kras door elkaar! We hebben maar gedaan alsof het normaal is en lekker meegedaan.

Onderweg door heel veel kleine dorpjes met sloppen wijken gekomen en kraampjes met van alles en nog wat te koop. We snappen het leven hier nog niet echt en weten ook niet of we het wel of moeten gaan snappen. Mensen lopen of zitten langs de weg, wat doen ze en waar gaan ze heen. Onderweg achter een hek wat Springbokken, 2 olifanten en 2 giraffen gezien.

Voor dat we het Krugerpark ingaan nog even naar de ATM en wat boodschappen bij de Spar halen.

De entree naar het Kruger ging erg vlot en nu nog 50 km naar Letaba Restcamp.

50 km per uur mogen we rijden en na 5 min zagen we de eerste Springbokken al en kort daarna 2 volwassen Olifanten en een ondeugend jong die aan het spelen was met een stel Zebra’s. Daarna nog 2 Giraffen en een nog een kudde Olifanten. Bij een meertje lagen 4 nijlpaarden in het water. Dat was een goeie eerste middag (uur). Onze nieuwe camera doet het heel goed en we hebben heel veel scherpe foto’s kunnen maken.

We mochten weer ons eigen plekje op Letaba uitzoeken, nu staan bijna aan het buitenhek, met onze uitkijk op het hek. De buren voor en naast ons zijn zo aardig en komen zeggen als ze iets horen of zien. Zo hebben we al een Grijskop uil gehoord en twee keer een Hyena achter het hek gespot die eten aan het zoeken is voor zijn nest met jongen.

Morgen hebben we een Early Game drive geboekt, om 4.45 moeten we paraat staan bij de receptie. En gaan het dan beleven in een open Jeep.

Dag 5 Krugerpark

Door Lisette op 26 september 2017 19:47

26/9/17 Dag 5

Zo dat was vroeg vanochtend, na een bijna slapeloze nacht ging om 4.00 de wekker. Het was pikkedonker en frisjes. De open jeepbus stond al klaar en om stipt 5.00uur reden we weg. Ik kreeg een grote zaklamp in mijn handen geduwd en moest de bush inschijnen, als we wat zagen moesten we stop roepen. Veel kwamen we in het begin niet tegen, toen het licht werd zagen we wat meer. Kuddes olifanten en buffels, prachtig om te zien. Ook wat roofvogels, nijlpaarden, Poemba, zebra’s en een alligator.

Prachtige rode zonsopgang en na drie uur waren we moe maar voldaan weer terug bij onze Camper.

Lekker ontbijtje gemaakt, gedoucht en de camper weer klaar voor vertrek gemaakt. Nog even naar het Olifanten museum op het Camp. Indrukwekkend wat een prachtige beesten en wat is er met ze uitgehaald nog niet zo lang geleden om de ivoren slagtanden te veroveren, Verschrikkelijk om te zien en te lezen, we hopen dat dit nooit meer gebeurd.

Om 11.00 op weg naar Skuzuka restcamp 160km verder in het Krugerpark. Na veel stops om dieren te spotten kwamen we om 16.00 aan. Ik heb de hele weg de camper gereden en voor het eerst ook links op de weg en ze hebben het stuur ook nog verkeerd in de cabine gemonteerd.

Weer een ervaring rijker. Wilco heeft wel 100 keer gezegd iets meer naar rechts, beetje moeilijk inschatten wat de groote is van de camper. Wat een bewondering heb ik voor Wilco die dit altijd maar gewoon oppakt. Het was erg vermoeiend maar onderweg toch weer prachtige dieren gezien. Wilco heeft zelfs een paar Leeuwinnen heel lui in de bosjes gespot, niet echt heel goed hoor maar telt wel volgens Wilco weer 1 van de Big five!! Nu totaal 3 van de 5, Olifanten, Buffels en Lion!

Nog twee te gaan misschien morgen of overmorgen.

Einde van deze dag heeft het geregend en hard gewaaid. Het was wel een warme dag.

Morgen doen we een rustig dagje, na 5 drukke dagen. De weersverwachting geeft aan dat het iets koeler wordt en bewolkt, we gaan het zien en beleven.

Dag 6 Krugerpark

Door Lisette op 28 september 2017 5:52

27/9/17 Dag 6

Gisteravond en vannacht was het noodweer. Heerlijk in de camper gebleven en wat gelezen. Met het vooruitzicht dat we nergens naar toe gingen zijn we gaan slapen. Vanmorgen vroeg wakker geworden van de mensen om ons heen die aan het vegen en schoonmaken waren. Wij zijn er goed vanaf gekomen en zijn schoon en droog gebleven “voordeel van een camper denk ik”

Lekker rustig aan gedaan en om 11.30 toch maar op weg gegaan om nog wat van de Big Five te spotten. Na een lange rit met weinig dieren gestopt bij Lower Sabie. Hier hebben we wat geshopt en koffie met een big Banana muffin gegeten. Van mensen op het terras hoorden we dat er niet ver van Lower Sabie een paar leeuwen gespot waren. Wij er als een speer op af en we waren niet de enige. Het was een prachtig schouwspel, waarschijnlijk hadden ze een Impala gedood en lagen dit onder toeziend oog van Hyena's op te smikkelen. Daarna 3 x 2 neushoorns gezien. En olifanten, Impala’s, springbokkie’s, giraffen, zebra’s en nog veel meer.

Elke keer als we op de camping komen raken we wel in gesprek met een van onze buren. Wat een vriendelijke mensen zijn de Zuid Afrikanen. We krijgen leuke adviezen en tips en ze vertellen ons veel over het land en de dieren.

Vanavond kregen we zelfs een drankje aangeboden “Melktorte drank” lijkt op Amerula en dat doet mij weer aan Bailys denken.

Wilco heeft heerlijk gekookt “Pasta Pesto” en we hebben lekker buiten gegeten. Het was vandaag niet zo warm en geen zon. Maar gelukkig was het wel droog.

Morgen vroeg weg richting Swaziland. Misschien kunnen we voordat we het Kruger park verlaten nog een Luipaard spotten dan is de Big Five compleet

Dag 7 Mlilwane Swaziland

Door Lisette op 29 september 2017 11:39

28/9/17 Dag 7

Ons Kruger Park avontuur zit er op, wat een prachtige ervaring!!! We konden er geen genoeg van krijgen en het spijt ons dan ook dat we weer verder moeten. Maar er komt nog zoveel moois om te zien en beleven, dus hup de camper in en on the road again! Swaziland here we come.

Lekker vroeg vertrokken vandaag, nog een stuk door het Kruger Park en niet heel veel gezien maar toch wel weer mooi.

Voordat we de grens naar Swaziland over gingen zijn we nog gestopt in Jeppe ‘s Reef. We voelden ons een bezienswaardigheid, we waren de enige blanken. De winkels waren erg simpel en heel lawaaierig, harde muziek en er werd veel omgeroepen.

De grens over gaat soepel en twee stempels in het paspoort erbij.

Zelf weet ik niet hoe ik me moet voelen in dit deel van Afrika. De ene na de andere emotie schoot door mij heen en ik kan het niet goed omschrijven. De mensen zijn wel heel vriendelijk. Kleine kinderen lopen langs de weg in school uniform sommigen volgens ons niet ouder dan 4 of 5 jaar. Geen volwassenen die ze ophaalt, waar komen ze vandaan en waar gaan ze heen!

Waarschijnlijk heel normaal hier maar voor ons zo ongrijpbaar. Zijn ze happy hier in de simpelheid van dit leven??

In Piggs Peak geluncht, waar we aan de rand van een prachtig dal zaten. Er waren ook wat kleine kunst winkeltjes waar ik een souveniertje heb gekocht. Een hout snijwerk, het moeten 4 Afrikaanse vrouwen voorstellen. Wilco denkt dat het 4 IT’s zijn😊

De wegen zijn redelijk maar niet heel duidelijk. Onze navigatie heeft geen kaarten set van Swaziland en de benzinepomp verkoopt ze ook niet. Gewoon de weg volgen dan staat het vanzelf aangegeven zeggen ze. Gelukkig zijn er maar een paar doorgaande wegen en hebben we de juiste gekozen. Zo komen we aan in het Mlilwane Wildlife Sanctuary waar ook de camp ground is waar we moeten zijn.

UWat een superplek, een wildpark met een eigen Campground, dit hadden we nooit verwacht. We staan op een plekje aan de rand van het park (wat we weer zelf mochten kiezen) We kijken zo het wildpark in. We zijn benieuwt hoe we morgenochtend wakker worden.

Vanavond hebben we gegeten in het restaurant “buffet” en een heerlijk flesje rode wijn gedronken. Rond het kampvuur lagen 4 wrattenzwijnen te slapen en er lopen nog meer dieren los over het camp.

Na het eten was een optreden van een Swazi groep dansers en zangers echt alsof je in een of andere andere stam terecht bent gekomen. Wat een belevenis!!

Natuurlijk weer de weg kwijt 😹toen we in het pikkedonker naar Camper terug gingen. We staan op een plekje waar nog een camper staat met een Nederlands stel en verder helemaal niets. Gelukkig had Wilco zijn flashlight van zijn tel wel bij zich.

Het camp live is nog steeds een uitdaging voor ons, elke dag leren we weer bij. En we vinden het echt heel leuk!

Dag 8 Swaziland en St Lucia

Door Lisette op 29 september 2017 17:07

29/9/17 Dag 8

Vanochtend wakker om 6 uur in onze room with a view, jammer….geen giraffen of olifanten maar wel een prachtig uitzicht op de bergen waar langzaam de zon door de bewolking heen probeert te komen.

De wratten zwijnen lopen wel al te snuffelen of er iets te eten te vinden is. Wilco heeft een lekker bakkie koffie gemaakt, wat een heerlijke manier van wakker worden.

Na een lekker ontbijtje in de zon en wat bezoek van aapjes die onze kruimels van de toast hebben gevonden gaan we weer op weg naar onze volgende bestemming.

Sugar Loaf camping in St Lucia, dat is weer in Zuid Afrika maar dan aan de kust.

De grens van Swaziland naar Zuid Afrika was erg druk en hadden er een uur voor nodig om er doorheen te komen.

Onderweg rijden we door kleine dorpjes met hutjes en marktjes waar het heel druk is. De koeien en geiten lopen langs de weg en steken regelmatig over zonder te kijken. Oplettten dus!

Rond om Big Bend zijn veel suikerriet velden. Althans dat denken wij, vrachtwagens vol worden er op dit moment van het land gehaald. Ik denk dat er ook veel van gegeten wordt door de bevolking. Ze hebben hier vast geen Weight Watchers aan de mensen te zien. Het ziet er heel arm uit maar de mensen zien er wel gelukkig uit.

Nog even wat boodschappen gedaan onderweg en een visje voor de lunch gescoord.

De laatste kilometers gingen vrij snel,omdat we dit via een soort snelweg konden doen. De camping is erg rustig en we konden weer zelf een plekje kiezen. Het koelt snel af, dus zijn we naar binnen gegaan. Het is nu 19.00 uur en Wilco staat lekker te koken en straks een rustig avondje, wat lezen en misschien een spelletje doen.

Vandaag was het 30 graden.

Dag 9 St Lucia en Illova Beach

Door Lisette op 30 september 2017 18:42

30/9/17 Dag 9

Weer vroeg wakker van alle geluiden van de natuur, hoe lekker is dat.

De camping Sugar Loaf in St Lucia valt ons een beetje tegen. Dat komt denk ik ook door het weer, het regent een beetje en de temperatuur is flink gedaald.

We waren van plan om een boottocht te gaan maken en wat waterdieren te gaan spotten, dit plan hebben we maar als een plan gezien. We zijn gaan rijden en kijken wat op ons pad kwam.

Gister eind van de middag zijn we een Cheese Farm tegen gekomen en zijn hier vanmorgen gestopt. Wat een leuk plekje, het had zomaar in Nederland kunnen zijn. Lekker kaas geproefd en natuurlijk gekocht en wat crackers, koekjes, fudge, muntendrop van Venco😋 en koffie.

Een lekkere cappuccino met homemade taart erbij dat was onze lunch.

Daarna zijn we doorgereden richting een prachtige camping vlak aan zee “Villa Spa Holiday Resort” in Illovo Beach, 34 km zuid van Durban.

Onderweg had Wilco het goede idee (ik vond het ook wel een leuk idee hoor) om even Durban in te rijden om te kijken of we het leuk genoeg zouden vinden om morgen met een taxi of ander vervoer naar toe te gaan.

En nee het lijkt ons geen goed idee, het was één grote chaos. Wat een ervaring om hier te zijn en wat waren we blij dat we er weer uit waren. Zoveel stalletjes met zooi en kappers in een tentje langs de kant van de straat. Overal kleurige kleding te koop op een berg uitgestald. Al rijdend heb ik nog een paar foto’s gemaakt.

De camping is prachtig en we hebben nu nog een plekje voor ons alleen op een veldje. Het strand is vlak bij. We zijn er al even geweest en het is prachtig. Morgenochtend gaan we wandelen en lekker ergens ontbijten.

Het stationnetje op de foto is nog in werking en elke 2 uur komt er een trein. In Nederland zou het een museum zijn in slechte staat.

Lekker maaltje gemaakt van de gekochte kaas en crackertjes en de Italiaanse bonenschotel van onze oude Buuf Fredie.

Heerlijk gegeten, het is al lekker maar op deze locatie smaakt het nog beter.

We blijven hier twee nachten.

Dag 10

Door Lisette op 01 oktober 2017 15:01

1/10/17 Dag 10. Durban Beach en Illovo Beach.

Vanochtend ontbijten en wandelen in Durban Beach. De tip was om lekker vroeg te gaan want dan is het nog vrij rustig. En dat klopte ook wel. Met een beetje passen en meten konden we de camper op een gewone parkeerplaats parkeren mede door onze vrienden de “parkeerwachters”

Het zonnetje werd steeds warmer. Er was van alles te doen op de wandel boulevard. Fietsen was ons aangeraden maar dat hebben we niet gedaan, we hebben heerlijk gewandeld. Voor ons Hollanders is fietsen zo gewoon.

Bij een restaurantje Circus Circus (aangeraden door twee vissers op het strand vlakbij de camping) heerlijk gegeten en zitten kletsen met een Afrikaans gezin die in de buurt woont van de camping waar we nu staan.

Weer veel tips gekregen waar we op moeten letten, moeten eten en wat we moeten gaan zien. Wat zijn de mensen toch super vriendelijk.

We hebben onze ogen uit gekeken. Het is net Scheveningen maar dan toch anders. Iedereen komt voor het zelfde, genieten van de zon, strand, zee en elkaar. Hapje eten en drinken en vooral mensen kijken.

De mensen die echt in de zee gingen zwemmen centreert zich vooral op de plek waar er life guards zijn, en dan hup met zijn allen het water in.

Straat optredens waren er ook, altijd leuk. En overal kraampjes met de zelfde prullaria. Oja Wilco is ook nog even naar de kapper geweest💇🏻‍♂️

14.30 weer richting de camping het was nu echt heel druk aan het worden en het weer ging ook wat betrekken, onderweg ging het een beetje regenen.

Nu zitten weer heerlijk voor de Camper wat te lezen ed. Straks weer een hapje eten maken en op tijd slapen. We vertrekken morgenochtend heel vroeg richting East London. Dit is ongeveer 650 km en dat moeten we in één keer rijden is ons geadviseerd. Het is geen prettige weg maar we moeten er wel doorheen.

Daarna gaan we weer leuke dingen zien en doen.

We hebben het geweldig naar onze zin en de indrukken zijn overweldigend, elke dag anders, het landschap, de mensen, de camping, de dieren.

Dag 11

Door Lisette op 02 oktober 2017 17:16

2/10/17 Dag 11 van Illovo Beach naar camping Nahoon in East London.

Foto’s kan je zien en meebeleven maar geuren en geluid moet je zelf ervaren. Wakker worden op een camping met allemaal verschillende dieren en de zee op de achtergrond geeft een heel apart gevoel.

In een dag moeten we ongeveer 650 km rijden. Het wordt aangeraden om in een keer te doen en duurt ongeveer 8 1/2 uur.

Dus vroeg op pad, om 7 uur rijden we in de camper met ontbijt (voor wie ons goed kent met broodjes ei) en koffie. En alles om ons heen wat we de komende uren nodig denken te hebben.

Ze zeggen dat de stadjes en dorpjes waar we door heen komen geen fijn gevoel geven. Veel volk overal en overal dieren langs de kant van de weg.

Tussen de stadjes en dorpjes liggen ook veel dorpen maar dan wat meer verspreidt over het landschap. Zoals Wilco zegt, alsof ze een enorme bak met gekleurde Lego steentjes hebben uit gestrooid.

Er is onderweg echt overal wat gaande. Mensen die wat te verkopen hebben, geiten en koeien hoeders, mensen met kruiwagens met hout.

Busjes vol met wel 30 personen en voor 4 weken boodschappen pp. Ze stoppen langs de kant van de weg om iemand eruit te laten of om er nog iemand bij te proppen. Dus ogen te kort.

We hadden ook het geluk dat het Pay Day was 😁en vanaf vanochtend vroeg mensen rijen dik bij de pinautomaten en voor de supermarkten en andere winkels stonden staan te wachten tot ze aan de beurt zijn. Alle mensen uit de echt kleine dorpjes waren op pad, lopend, liftend, of met ander vervoer om inkopen te doen. En dit gaat de hele dag door.

Dit was voor ons een oponthoud extra maar ook een belevenis. We hebben onze ogen uitgekeken en geen moment onveilig gevoeld.

We hadden nog een oponthoud extra. Er ging een waarschuwings lampje branden dat er iets met een verstopt roetfilter zou zijn. Toen we een garage hadden gevonden was net het lampje en waarschuwing weer uitgegaan. Er heeft toch een monteur nog even gekeken en zei dat het wel eens vaker voorkomt dat dit spontaan gebeurt. Als het weer uitgaat is er niets aan de hand en komt het door een los electronisch contact.

Het weer is de hele dag prima geweest maar de laatste 100km wordt het wat minder. Gelukkig komen we droog op de camping aan. Plekje gevonden en gaan zo lekkernijtje eten in de buurt.

Morgen maar een klein stukje rijden ongeveer 230 km en gaan ook weer vroeg op pad want we slapen dan in het Addom Elephant national Park en willen graag onze tijd goed benutten.

Dag 12

Door Lisette op 03 oktober 2017 20:05

3/10/17 Dag 12 van camping Nahoon in East London naar Addo Elephant Park.

Het weer is prachtig en zelfs om 7.39 lekker buiten in het zonnetje kunnen ontbijten. Op tijd op pad, maar eerst even langs de kust gereden om bij daglicht te kijken waar we gisteravond (Crazia fine food & wine) zo lekker gegeten hebben.

Nog een bakkie koffie gedronken en een praatje gemaakt met de eigenaar van een eethuisje. Hij vond het zo leuk om met ons Afrikaans en Nederlands te praten dat we zijn koffie gratis kregen. Echt heel leuke die verschillende contacten onderweg.

Eerste stuk richting Addo Elephant park langs de kust gereden door een schitterend landschap, bergen, zee, meren en rustig en groen. We zijn even gestopt in Kidds Beach een leuk klein kustplaatsje waar we even uitgewaaid zijn en wat foto’s gemaakt hebben, en een cappuccino hebben gedronken. Daarna weer on the road naar ons doel.

Het weer veranderde weer toen we richting ons eindpunt van vandaag kwamen.

We zijn eerst nog het Addo park in gegaan waar het inmiddels afgekoeld was van 35 naar 19 graden en flink ging onweren. Na ruim een uur te hebben rondgereden, een verlaten schild van een schildpad, mannetjes struisvogel, levende schildpad, een doodding, en een Tsessebe (soort Antilope) gespot te hebben zijn we op weggegaan naar onze overnachting, dit keer een hutje omdat er een paar dagen geleden al geen plek meer was op het park.

Het hutje was een uur van het park en lag in the middle of nowhere. Na een £$#>¥%%¥# van10 km over gravel hebben we de sleutel uit een kastje gehaald en konden we met de route beschrijving naar het hutje.

Dit was nog zeker 12 km door het bos op een karrenspoor en dat met een camper. Het pad werd steeds smaller en keren ging al helemaal niet meer.

Het werd steeds grauwer om ons heen en ik kreeg het helemaal spaans benauwd van het idee om zo nog 12 km te rijden en niet te weten waar we terecht kwamen. En daar waarschijnlijk ook helemaal alleen waren. Ik wilde echt niet verder.

Onderweg kwamen we nog twee slangen tegen waar ik toch echt nog wel even een foto van moest maken 😄Wilco was echt heel blij met mij “not” en was zelfs boos dat ik te dichtbij kwam want volgens hem waren ze giftig, “ en anders hij wel op mij”

Zie Foto!! Wie weet of het gifslangen zijn? Ik heb wel goed op gepast hoor.

Wilco heeft denk ik 500 mtr achteruit moeten rijden op dit pad anders kwamen we nooit meer terug waar we vandaan kwamen. Hij is echt stoer!!!

Wilco had nog een goed idee om te overnachten bij de info waar we de sleutel hadden opgepikt. Dat leek mij ook geen goed idee want dat was ook helemaal verlaten in het midden van niets, ik wilde weg daar en snel voor het donker zou worden.

Onderweg naar de bewoonde wereld de dicht bijzijnde Guesthouse “Heritage” gezocht via Booking!

Gelukkig was dat echt heel dichtbij. Omdat we met de camper waren had die mevr voor ons een plekje op parkeerplaats achter het Guesthouse. Voor haar voor het eerst en voor ons ook weer nieuw. We kunnen zelfs gebruik maken van toilet, water, en stroom. Nee en het is echt geen camping.

Ze was helemaal enthousiast en ging morgen een foto maken van ons op onze mini camping.

Morgen om 8 uur ontbijt bij haar en we mogen zelfs douchen daar.

Eind goed al goed al zag ik het om 17.30 even niet meer zitten. Eigenlijk nog helemaal geen reden gehad voor paniek want iedereen is super vriendelijk en behulpzaam geweest.

Heerlijk ons eigen potje gekookt in de camper. En morgen weer een leuke dag voor de boeg

Dag 13

Door Lisette op 04 oktober 2017 16:25

4/10/17 Dag 13 Heritage Guesthouse en Addo Park en Homestead B&B.

Zo echt wel vroeg (4 uur) wakker gemaakt door een hanen canon. Dit ging door tot in de ochtend. Het is koud 13 gr en nat. Wel heerlijk kunnen douchen en ontbijten in het Guesthouse. Wat een vriendelijk mensen ook de mensen die het ontbijt hebben gemaakt. Ook nog even wat foto’s gemaakt van ons plekje en de dieren in de tuin.

Er werd gevraagd of we een review wilden schrijven omdat dit voor hen maar ook voor ons een unieke situatie was. Dus nog even wat oponthoud voor dat we naar het park konden vertrekken.

Terwijl ik de camper binnenin klaar aan het maken was om te vertrekken kwamen er nog twee dames van de staff vragen of ze even binnen in de camper mochten kijken. Wat een feest ze hadden nog nooit zoiets gezien, al die kastjes en dat we kunnen koken en afwassen, zelfs een koelkast en microwave. Ze kwamen niet meer bij, geweldig vonden ze het.

Wat voor ons zo gewoon is, is voor ander een bezienswaardigheid en luxe. We tellen onze zegeningen, amen!

Een paar uur in het Addo Elephant Park gereden en weer mooie dieren gespot. Heel dichtbij een mannetjes olifant. Hij schrok net zo van ons als wij van hem toen we de hoek om kwamen. Gelukkig liep hij vrij rustig voor onze auto langs. Ook een slapende leeuw gespot, die aan het uitrusten was omdat hij een Buffel gedood heeft. We hoorden dat hij niet alleen was maar het was zo druk op de plek waar hij lag te slapen dat we het niet goed konden zien. Wel weer wat mooie foto's kunnen maken.

We zijn na een paar uur het park uitgegaan omdat Wilco ziek werd. Waarschijnlijk heeft hij iets verkeerds gegeten en gooit alles er weer uit. Wel jammer want ik zelf was nog niet klaar met dieren spotten “ben een beetje verslaafd”

Maar voor Wilco is het beter dat hij nu even zijn lichaam tot rust kan laten komen. En ik ben nu de Homestead B&B aan het bekijken geweest. Leuk plekje met allemaal kleine tuintjes met mooi teksten op bordje erg kneuterig. Ook wel even lekker om te relaxen.

Wij staan op een veldje met mensen die een camper als wij hebben. Zij maken zo’n zelfde soort reis als ons, leuk om even mee te kletsen.

Kijken wat morgen ons brengt.

Dag 14

Door Lisette op 05 oktober 2017 20:22

5/10/17 Dag 14 Homestead B&B naar Storms River Camp in Tsitsikamma.

Gisteravond Wildwest op de camping er liep een ontsnapte koe die in paniek was en anders zijn maatje buiten de poort wel. Nu denken jullie vast een koe tssss….. na al die wilde dieren. Maar de bull buiten de poort schreeuwde de heel boel bij elkaar en de koe maar heen en weer rennen tussen de campers tenten en huisjes door. Uiteindelijk hebben een paar gasten en de eigenaar de koe te pakken gekregen en kon iedereen rustig gaan slapen.

Gelukkig gaat het met Wilco ook weer goed al moet zijn spijsvertering weer even tot rust komen. Het was gisteravond en vannacht wel erg koud. Vanochtend kwam gelukkig het zonnetje wel een beetje tevoorschijn. Met 13 gr op de thermometer, de camper weer rijklaar gemaakt op weg naar onze volgende bestemming Tsisikamma waar we een plekje met een view hebben. Onderweg boodschappen gedaan en het plan is om de braai aan te steken en een lekker visje te gaan braaien.

Onderweg gestopt om de Storms River Bridge over te gaan, deze loopt over een prachtige kloof. Hier hebben we ook de Canopy Tour geboekt. Hierover morgen meer.

Eenmaal aangekomen in Storms River Camp in Tsitsikamma national Park hebben we met open mond staan kijken naar het prachtige uitzicht wat wij hebben vanaf ons plekje. Het is niet te beschrijven hoe mooi dit is. Misschien dat het via een foto ook binnenkomt bij jullie.

Ook een heleboel dolfijnen voor de kust die in de golven aan het spelen zijn.

Onder het genot van een wit wijntje en gezelschap van een paar Nederlanders die wij ook in Swaziland hebben ontmoet zitten genieten van dit mooie plaatje. Dit is weer zoiets wat ik niet in woorden kan vertellen dit moet je voelen.

Als het kan blijven we hier twee nachten.

Wilco heeft de Braai aangestoken en twee Carpenters (lokale visvangst) gebakken. Een pakketje verse groenten erbij en we hebben onze vitaminen weer binnen. Het was inmiddels te koud om het buiten op te eten dus hebben we het in de camper opgesmikkeld.

Tussendoor ook nog van de zonsondergang genoten en dat allemaal op één dag.

We zijn nu bijna twee weken onderweg maar door alle indrukken lijkt het wel 2 jaar. Gelukkig hebben we de foto's en het blog om het nog eens te bekijken en na te lezen.

Morgen gaan we een actief dagje doen.

Dag 15

Door Lisette op 06 oktober 2017 20:49

6/10/17 Dag 15 Storms River Camp in Tsitsikamma.

Vandaag nog een dagje op het zelfde Camp, het is zo mooi hier en nog zat te bekijken en te doen. Vanochtend vroeg eerst genoten van onze Room With a View….het blijft heel speciaal.

We wilden op tijd weg en toen starte de camper niet. Accu leeg, gelukkig was er iemand op de camping die ons wilde helpen starten. Dus gelukkig nog op tijd weg omdat we de Canopi Tour gingen doen, dertig meter boven de grond tussen de bomen door aan een kabel. Geweldig om te doen en ook wel heel spannend. Weer iets wat ik graag eens wilde doen✅

Vanmiddag na genieten van onze actieve ochtend en ons prachtige uitzicht. Toch ook nog een flinke wandeling gemaakt naar de suspension bridge. Onderweg weer van alles moois gezien, we blijven ons verbazen dat dit er allemaal is. Ook nog een walvis flink boven het water uit zien springen/komen, geen foto als bewijs maar dat bewaren we wel in ons hoofd.

Terug bij de camper weer heerlijk van ons uitzicht genoten, de dolfijnen waren er vandaag niet. Alhoewel er begin van de avond toch nog een paar voorbij zwommen.

Wilco heeft weer heel erg zijn best gedaan om een heerlijke curry met rijst op twee gaspitjes te koken. Wat hem overegens ook heel goed gelukt is. Na het eten hebben we de buren op de koffie gevraagd. Zij hebben een camper waar je niet echt binnen kan zitten en het is best wel koud na zonsondergang. Gezellig zitten kletsen en Amehoela zitten drinken.

Al met al een actief maar wel relax dagje.

Morgenochtend gaan we nog een boottochtje maken voor dat we weer verder op pad gaan. Vanmiddag waren we hier te laat voor, de laatste boot was net om 3 uur vertrokken. Het duurt maar ongeveer 30 tot 45 min en dan zie we ook dolfijnen en walvissen van heel dichtbij als we geluk hebben.

Dag 16

Door Lisette op 07 oktober 2017 19:15

7/10/17 Dag 16 Plettenberg.

Heerlijk wakker worden met het zonnetje.

Het varen laten we even voor vandaag, waarschijnlijk komen we nog wel ergens een Whale watching tour tegen.

Vandaag niet zo ver rijden, ongeveer 60km naar Plettenberg. Onderweg zijn we gestopt bij Tenikwa Wildlife Rehabilitation and Awareness Centre, een opvang voor dieren die niet meer in het wild kunnen leven door ziekte of iets anders. Hier worden ze weer beter gemaakt en als het kan weer terug gezet in de natuur. Gaat dat niet dan krijgen ze een mooi leven in het park. We hebben hier onder andere een Witte Leeuw gezien met zijn zusje. Een witte leeuw wordt niet geaccepteerd in een roedel,omdat de witte leeuw te veel opvalt waardoor de jacht verstoord wordt. Daardoor worden witte leeuwen gedood door ander leeuwen. Hij leeft nu in dit park een heerlijk onbezorgd leventje.

Eindelijk ook het Luipaard gezien, niet in het wild maar hij was wel prachtig. Zo hebben we ook een dove Cheetah en een Cheetah met diabetes mogen zien en hebben er ook vlak bij gestaan. Daarna nog Wilde katten en Servals (soort wilde kat)

Het is mooi verzorgt en de dieren hebben het goed. We houden niet echt van dieren in gevangenschap maar soms kan het niet anders.

In de buurt is ook de Elephant Sanctuary, hier leven 5 olifanten in het woud er wordt verteld dat ze gered zijn omdat hun ouders doodgeschoten zijn. Als het kan dan worden ze als kudde ooit weer uitgezet in een park. We hebben ze van heel dicht bij mee mogen maken, gewandeld met ze en eten gegeven. De gidsen waren erg aardig en de olifanten zagen er gelukkig uit vonden wij.

Wat een gigantische beesten zijn het toch. Er wordt wel heel gecontroleerd en met goede bedoelingen omgegaan met ze, toch zien wij ze het liefst in een wild park.

Dit alles en het afscheid van het prachtige plekje op Storms River maakt mij heel emotioneel. Het was daar zo prachtig en het was heerlijk weer de afgelopen twee dagen, we hebben echt genoten al waren de avonden en nachten wel heel koud.

Nu staan we op “Plettenberg a Forever resort” in Plettenberg, wederom op een mooi plekje aan een rivier maar voor de zoveelste keer is de temperatuur flink gezakt en regent het een beetje.

Weer even wennen dus. We hebbben wat foto's en filmpjes van de afgelopen dagen zitten bekijken en zijn toch rond 18.00 uur naar een Italiaans restaurant “Enrico” aan het Keurboomstrand gereden. Het ligt niet zo ver van de camping en werd ons aangeraden door de Mvr bij de receptie.

Zo…..wat hebben we lekker zitten eten, vooraf Vis carpaccio met Bomba brood en daarna grote garnalen en mosselen. Het was zo lekker dat we nog een portie grote garnalen bij hebben besteld. Het is lang geleden dat we zo lekker grote garnalen ergens hebben gegeten. Alles klopte de ligging van het restaurant, bediening, heerlijke eten, witte wijn, sfeer in het restaurant en het gezelschap. Na een emotionele dag was dit een welkom einde van de dag.

Nog een week over van ons avontuur in Zuid Afrika en we gaan er iets moois van maken.

Dag 17

Door Lisette op 08 oktober 2017 19:01

8/10/17 Dag 17 Plettenberg naar Oudtshoorn

Heerlijk rustig opgestaan, nog even onder het genot van een bakkie koffie gelezen in bed. Om 9.45 zaten we in de auto richting Oudtshoorn. De weg was niet echt heel goed en we besloten na 20 km gravel terug te keren naar de kust over nog zo’n 30 km gravel, denk ik. De camper heeft het zwaar gehad en protesteerde in Knysna met allerlei meldingen en reed als een natte krant. We hebben zelfs een hulplijn van Bobo campers ingeschakeld die adviseerde ons om naar George te rijden en morgen naar de garage te gaan. Na ongeveer een uur oponthoud en een paar keer starten was alles weer opgelost en on the road again.

Dit laatste stuk schrijf ik trouwens met wat witte wijn (een glas of 4) in mijn mijn mik en een heerlijke diner van de Braai.

Degenen die mij kennen weten dat ik na twee wijntjes niet meer dezelfde Lisette ben, dus ik weet niet of het invloed heeft op mijn schrijfwijze (ik moet wel veel terug om te corrigeren)😀

Het was overigens wel een prachtige route. Via Knysna en George langs de kust omhoog naar Oudtshoorn.

Aangekomen om 16.50 op de camping “Kleinplaas” in Oudtshoorn werden we ontvangen door een aardige dame die ons heel veel tips heeft gegeven voor de komende dagen waar we zeker dankbaar gebruik van gaan maken. Leuk plekje gezocht en een braai die we lekker gaan gebruiken.

Ik heb de groenten klaargemaakt die in de aluminiumfolie zo op de braai kunnen die Wilco heeft aangestoken. De tonijn was prima gegrild en wat een heerlijk maaltje met een uitstekende witte wijn erbij.

Ik schrijf het blog af en Wilco doet de afwas. Hahaha mooie rolverdeling.

Dag 18

Door Lisette op 09 oktober 2017 20:25

9/10/17 Dag 18 Van Camping Kleinplaas in Oudtshoorn naar Montagu via de Route 62.

Eerst even een vraag, nog een kleine week te gaan voor ons en ik vind het heel erg leuk om een blog bij te houden en te delen met jullie. Omdat dit een openbare blog is kan iedereen het lezen. Nu ben ik heel benieuwd hoeveel mensen ‘m lezen. Zouden jullie bij de reactie’s iets willen schrijven? Alleen je naam mag ook hoor. Alvast bedankt.

De hele nacht regen en vanmorgen ook. Na het douchen had ik nog een uitglijder in de modder en kon ik weer terug naar de douches. Schoon maar koud on the road again, 11 graden op de thermometer en regen maar toch genietend van de omgeving.

Route 62 is een prachtige weg. Hier begint het wijn gebied en we rijden door vrij vlakke gebieden, heuvels en enorme bergpassen. Heel divers dus.

Onderweg een aantal keer gestopt vanwege een mooi uitzicht of leuk plekje.

Eerste bijzondere stop was bij Ronnie’s Sex Shop. Het verhaal is dat op een avond een stel vrienden achter zijn naam op de gevel “Sex” verven als grap. Het is eigenlijk een winkeltje waar je ook wat kan drinken en een hapje kan eten. Doordat ze zijn naam veranderd hebben werd hij steeds populairder en stoppen er nu heel veel toeristen om er een kijkje te nemen. Ronnie is een soort hippie die nu een heel apart soort barretje runt en de meest vreemdsoortige kleding stukken aan het plafond van de bar heeft hangen. Hij verkoopt ook een soort merchandising t-shirts e.d. Leuk om even gezien te hebben.

We hebben heerlijk gelunchd bij Diesel & Cream in Barrydale. Een ontzettend leuk restaurant wat me deed denken aan een oude kerk maar ook een oude autowerkplaats en we weten nog steeds niet wat het was

De camping in Montagu is klein en beetje terug naar basic. Er is eigenlijk geen stroom maar we kunnen op een plekje staan wat eigenlijk niet een officiële plek is maar waar we wel ergens stroom van kunnen pikken. Het is nog steeds koud en vochtig maar het belooft de komende dagen beter te worden en daar zijn we allebei wel aan toe.

We zijn nog even het stadje in gewandeld en hebben wat gedronken. Daar heb ik ook mijn eerste Geocache gevonden. Ja ook hier in ZA liggen ze.

De braai weer aan en in de gemeenschappelijke keuken ons maaltje opgegeten.

Leuk gesprek gehad met Nina uit Guatemala die is hier met haar vriend en slaapt in een tentje. Echt leuk om met zoveel verschillende mensen in contact te komen.

Kijken wat ons morgen brengt, ik hoop op een zonnetje, en weer leuke dingen.

Dag 19, Walvissen en pinguins

Door Lisette op 10 oktober 2017 19:54

10/10/17 dag 19 van Montagu naar Hermanus camping Onrus.

Zo’n koude nacht hebben we nog niet gehad, ik werd met een koude neus wakker. Maarrrr het zonnetjes schijnt yeahhhh!!! De Ezel achter ons heeft ons al vroeg gewekt met zijn belachelijk harde stem. Maar niets is erg als de zon schijnt. Heerlijk ontbijtje buiten in het zonnetje. Alles “schoon” en droog weer ingepakt en op weg naar Franschhoek.

Bakkie koffie gedaan in Robertson en aan de praat geraakt met een Nederlands echtpaar die al 15 jaar in Montagu wonen . Zij tipten ons om vandaag naar Hermanus en Betty’s Bay te rijden omdat het beter weer is om Whales te spotten.

Wat prachtig de wijnroute, echt niet te beschrijven. Ik hoop dat de foto’s het ook laten zien.

Gestopt zijn we bij van Loveren Wijn Farm waar we heerlijk hebben geluncht en rondgekeken.

Ze hebben een prachtige tuin en van alles en nog wat om te zien. We hebben geen tour gedaan want dat hebben we al zo vaak gedaan dus alleen maar proeven.

De rest van de rit stelde ons ook niet teleur. Het was echt adembenemend.

Vlak voor Hermanus/Onrus zijn we nog een keer gestopt bij een prachtig plekje, Benguela Cove wijn Farm. Hier hebben we heerlijk in de zon een proeverij gedaan. Wilco wijn met kaas en ik wijn met chocolade. Leuke uitleg en heerlijke wijntjes. Het uitzicht en gezelschap deed natuurlijk ook mee in dit alles.

De camping Onrus opgezocht waar we weer zelf een plekje mochten kiezen. Het zonnetje schijnt nog lekker dus nog even een drankje gedaan voor de camper.

Deze keer hebben we een taxi laten komen en ons naar Hermanus laten rijden. Wilco had al een lekker restaurantje uitgezocht.

Eerst even rond gekeken waar we morgen de Whales kunnen gaan spotten en daarna een hapje eten.

Hermanus ziet er erg gezellig uit dus morgen bij daglicht maar even terug. We zitten echt vol van al dat eten en drinken. Morgen een rustig dagje wat eten en drinken betreft als dat lukt ;-)

Dag 20

Door Lisette op 11 oktober 2017 17:51

11/10/17 Dag 20 van Onrus (Hermanus) naar Stellenbosch,

Vanmorgen weer heerlijk wakker geworden met een zonnetje, daar wordt ik helemaal gelukkig van. Heerlijk ontbeten met uitzicht op de Indische Oceaan.

En dan op pad met een missie, Whales spotten in Hermanus en dat is gelukt. Wel even geduld moeten hebben maar we zaten heerlijk op een rots in het zonnetje te turen. Eindelijk waren er twee in de verte te zien. Ze kwamen niet dichterbij dus wij zijn maar dichter naar de Walvissen gegaan.

We waren niet de enigen en na veel geklauter over rotsen konden we ze redelijk goed bekijken. Mooie foto’s gemaakt van de ruggen en staarten die boven water uitkwamen. We weten niet of het twee volwassen walvissen of een kleine en grote waren maar het blijft iets prachtigs. Wat een grote beesten zijn het.

Daarna op pad naar Betty’s Bay om pinguïns te spotten en ook dat is gelukt. Er woont daar een kolonie Afrikaanse Pinguïns. Wat een grappige beesten en wat wonen er veel. Ze schijnen het erg naar hun zin te hebben want ze kunnen weg maar ze vinden het daar wel prima en blijven lekker zitten waar ze zitten.

Via de kust, en wat voor één❤️, naar Stellenbosch gereden naar camping Mountain Breeze.

De rit was echt adembenemend, niet te omschrijven. Gelukkig hebben we voldoende foto’s en filmpjes gemaakt om het nog een keer te herbeleven. Ik heb nog even heel hard op zijn Jeroens gezegd hoe mooi ik het vond. Nou dan is het wel echt mooi.

Op de camping een mooi plekje gezocht en onze eigen wijnproeverij gedaan Nomnomnom.

Wilco heeft een KAMPVUUR gemaakt en daarna zo aan de Curry met rijst.

Nog twee nachten voordat we onze camper weer in moeten leveren. We blijven op deze camping en gaan morgen de hele dag in het wijn gebied rondrijden en lekker 🍷proeven.

Stellenbosch en Franschhoek staan ook nog op ons lijstje.

Morgen weer een dag

Dag 21

Door Lisette op 12 oktober 2017 21:09

12/10/17 dag 21 Franschhoek, Paarl en Stellenbosch.

Vandaag begonnen met een lege/kapotte accu. Ook hier was er een vriendelijke meneer die ons wilde helpen. Startkabels erop en gaan. We zijn eerst naar Franschhoek gereden. Een prachtig plaatsje met veel Franse invloeden, erg rijk ook. Hier heerlijk koffie gedronken met wat lekkers.

De accu deed het echt niet meer en Wilco heeft een garage gebeld. Ze zijn naar ons toe gekomen en hebben er een nieuwe ingezet. Dus een kleine oponthoud, en super goede service.

Onderweg naar Paarl kwamen we een Motormuseum tegen waarvan we dachten dat er een wijnproeverij bij was. Het was een hele ervaring om er binnen te komen, paspoort nr, rijbewijs, auto registratie belletje naar de receptie want we hadden niet gereserveerd. Gelukkig mochten we er toen wel in. Het was een enorme oprijlaan voordat we er kwamen en poep sjiek.

Het museum was echt prachtiger als dat we dachten. Auto's vanaf begin 1900 in vier gebouwen. De laatste eindigde met race auto’s. Echt de moeite waard.

We hebben hier ook maar direct geluncht en elk een glas witte wijn. Entree, lunch en wijn was met fooi 315 rand dat is ongeveer 20 euro. Zo goedkoop!!!! Niet normaal.

We zijn doorgereden naar Paarl en daar zijn we alleen maar doorheen gereden. Ook weer een prachtige stad. Wel weer zoals overal rijk en arm door elkaar. Prachtige huizen maar ook krotten van golfplaten.

De wijnroute is echt prachtig en op elke wijn Farm kan je proeven, eten en drinken en natuurlijk een rondleiding krijgen. We hebben al veel heerlijke wijntjes geproefd.

Laatste stop was Stellenbosch, een heel leuk plaatsje met kleine winkeltjes en restaurantjes. Lekker wat rondgelopen en ik heb nog even een Gin Tasting gedaan.

Op naar de camping de camper weer installeren voor onze laatste nacht hier. We hebben deze keer weer een taxi laten komen en zijn heerlijk uit eten geweest.

Het was niet zo’n spannend maar wel een mooi dagje, ook qua weer.

Dag 22 Cape Town

Door Lisette op 13 oktober 2017 22:04

13/10/17 Dag 22 Naar Cape Town,

Vandaag de Camper opruimen inpakken en op naar Bobo Campers net buiten Cape Town (Kaapstad), Drie weken lang was de Camper ons thuis.

De spulletjes (boodschappen) die we overhadden hebben we aan de schoonmaak mevrouw van de camping gegeven en ze was er heel blij mee.

En nu zijn we weer even homeless. Nou ja, we slapen heerlijk nog twee dagen in een hotel midden in het centrum van Kaapstad.

Het afleveren ging prima, alles even doorgelopen en onze ervaring besproken met Manon van Bobo Campers. Het was een heel leuke ervaring en de Camper is ons prima bevallen. Daarna zijn we door een medewerker van Bobo naar ons hotel gebracht.

Nadat we al onze spullen in de kamer hadden gezet heeft Wilco een Uber taxi besteld en zijn we naar de Tafelberg gereden. Wat was het druk daar maar het was prachtig weer en ik denk dat iedereen nog even probeerde om naar boven te gaan. Eigenlijk zou de laatste gondel om 18.00 uur gaan. Waarschijnlijk omdat er zoveel mensen stonden en het morgen slechter weer word hebben ze de tijd aangepast.

Na ruim een uur wachten en in de rij online kaartjes gekocht te hebben, konden we gelukkig als èèn van de laatste gondels toch nog mee naar boven.

Wat was het prachtig om daarboven de zonsondergang mee te maken. Spectaculair!!!! We vonden het echt heel speciaal.

Er waren ook wat brandjes op een lager gedeelte van de berg die we heel goed konden zien van boven af. Geweldig indrukwekkend. Gelukkig was het vuur wel onder controle al was het nog niet uit.

Wat hebben we genoten en prachtige foto’s kunnen maken. Ook van Cape Town met alle lichtjes. Met Uber weer naar beneden en ons in Waterfront af laten zetten. Een bruisend gedeelte van Cape Town dat we morgen bij daglicht nog een keer gaan bekijken.

Heerlijk gegeten en daarna waren we eigenlijk doodmoe. Weer een Uber terug naar het hotel.

Dit is echt de uitvinding van deze tijd, snel, netjes en voor een redelijke prijs. En alles via je mobiele telefoon, echt super.

Morgen weer een dag 😴

Dag 23

Door Lisette op 14 oktober 2017 22:11

14/10/17 dag 23 Cape Town,

Wakker worden in een hotelkamer is weer eens iets anders, geen handdoek en toilettas onder mijn arm en naar het toilet gebouw. Heerlijk douchen in de kamer, en daarna aanschuiven bij het ontbijt.

Daarna lopend het centrum in wat niet ver is. Weer allemaal andere indrukken, het went echt niet. Green Market Square is een soort plein met kinderhoofdjes, dit had zo maar een plein kunnen zijn in Nederland. Rondom een kerk en restaurantjes en winkeltjes. Er is standaard een hele kleurrijke markt met alle Afrikaanse souveniertjes ed wat we de afgelopen tijd ook tegen zijn gekomen op de plekken waar we geweest zijn. Hier hebben we ook weer een heleboel vrienden🤣 En zo fijn dat ze allemaal een speciale prijs voor ons maken, we hadden zeker al een miljoen rand kunnen besparen. Toch heb bijna de zelfde olifant gekocht die ik aan het begin van de vakantie heb laten staan omdat ik dacht, die kom ik nog heel vaak tegen. Nou echt niet, zo’n mooie heb ik niet één keer meer gezien.

Deze is ook mooi hoor, gemaakt van grijze kralen en gekocht van een meisje wat heel blij was dat ik haar zelfgemaakte olifantje heb gekocht. Zij blij ik blij!!!

Tijdens een bakkie koffie besloten om de Hop On Hop Off bus te nemen. Toen we bij de Cable Mountain kwamen waren we zo blij dat we er gister geweest zijn, vandaag was hij dicht en lag ook nog eens dik in de mist. Gister was het 32 gr vandaag16 gr, niets zo veranderlijk als het weer hier.

Het voordeel is dat ik nu in het bezit ben van een nieuw warme softgel jasje en Wilco een leuke warme muts.

Bij Waterfront uit gestapt en daar heerlijk rondgewandeld en geluncht. Wat is het leuk daar, we hebben onze ogen uitgekeken. Leuke winkels, restaurantjes, straatbandjes er is echt van alles te zien. Ook hebben we nog gevaren door de haven en wat spelende en slapende zeehonden gezien.

Heerlijke geluncht in een hele grote soort Markthal (zoals Rotterdam maar dan een oude fabriek of zoiets) een hele leuke sfeer en heel veel kleine verschillende eet en drink restaurantjes.

De bus ging ook langs strandjes en het decadente deel van Kaapstad waar de beroemdheden hun rust zoeken. Het zal er met een zonnetje wel heel anders uitgezien hebben maar toch heel leuk om gezien te hebben. Kaapstad is echt een veelzijdige stad. Wel heel veel bedelaars op straat die soms midden op straat hun “bedje” hebben gemaakt van van alles wat ze maar kunnen vinden. En zo te zien wordt dit ook getolereerd. Wel schrijnend om te zien.

Vanavond zijn we thuis gebleven zoals Wilco het zo mooi zegt. We zijn gesloopt en dat na een vakantie van drie weken. Er zit een klein beetje waarheid in, al die prachtige indrukken, afstanden met de Camper, weersveranderingen, af en toe elkaar even in de weg zitten. Wat was en is (we hebben nog een volle dag) het een prachtige avontuurlijke ervaring.

De avond hebben we doorgebracht op bed in onze hotelkamer met een aflevering van Heel Holland bakt en een paar afleveringen van een serie op Netflix onder het genot van een zak nootjes en de restjes alcoholische versnaperingen die we nog overhadden uit de camper.

Morgen mijn laatste blog van onze laatste dag, waarschijnlijk schrijf ik die op het vliegveld of in het vliegtuig terug naar Nederland.

Dag 24

Door Lisette op 16 oktober 2017 13:33

15/10/17 Dag 24 Cape Town,

De dag begon met fikse regen buien, voor de mensen hier en de natuur heel fijn want het is veel te droog en daardoor zijn er veel bosbranden en de wijnoogst lijdt hier ook onder. Maar als je op vakantie bent wil je een zonnetje.

Uitgenodigd om te brunchen met Chris, Sandra en Elain die we hebben ontmoet op Storms River Camp site.

Een heel leuk restaurantje. Twee jaar geleden was het het beste koffie restaurant van de wereld. Heerlijk gegeten en koffie gedronken. Ze hebben ons daarna afgezet bij Waterfront waar we heerlijk hebben rondgelopen en op een terrasje uit de wind in de zon een bubbel Rosé en bier hebben gedronken. Live muziekje erbij en onze laatste dag kon niet meer stuk.

Met een flinke omweg zijn we terug gelopen naar ons hotel. Toen we er bijna waren werden we aangesproken door een zwerver, volgens hem was de weg afgesloten en hij zou ons de weg wel wijzen maar we hebben hem genegeerd. 100 meter verder werden we weer aangesproken door een net geklede meneer met een badge van een reisleider. Hij vertelde het zelfde en toen we hem ook negeerde kwam er een security mannetje, ook keurig gekleed die sprak ons streng aan en vertelde dat de weg afgesloten was vanwege filmopnamen en we er alleen door konden met een pasje en die we konden kopen in een kantoortje een stukje terug vanwaar we waren. Wilco heeft een paar keer heel duidelijk gezegd dat we het niet geloofden maar ze bleven volhouden. Op dat moment riep een vrouw aan de overkant van de straat dat we niet mee moesten gaan en het scam was. We zijn toen direct doorgelopen en de twee vreemde figuren waren ook opeens weg. We hoorden later als we mee waren gegaan dat ze ons beroofd zouden hebben van wat er op dat moment voor handen was. Jammer dat we dit nog even mee moesten maken. Eigenlijk hebben we alleen maar heel leuke ervaringen met de mensen onderweg gehad. Super vriendelijk en behulpzaam allemaal.

Terug in het hotel, hebben we onze tassen ingepakt en om 18.00 uur werden we opgehaald door onze Afrikaanse vrienden die ons ook nog voor koffie bij hun thuis hebben uitgenodigd en daarna naar het vliegveld zouden brengen . Zo aardig van hun. We waren mooi op tijd op het vliegveld en hebben nog wat gegeten en onze laatste Rands uitgegeven.

Nu is het 2.09 en schrijf ik mijn laatste blog want slapen lukt (nog) niet.

We hebben een fantastische vakantie gehad met heel veel indrukken, heel veel gezien en gedaan, een reis om nooit te vergeten meegemaakt. We hebben ongeveer 2000 foto's gemaakt die ik komende week uit ga zoeken, daar ga ik een mooi fotoboek van maken. Kom ‘m maar bekijken als het af is!

Bedankt dat jullie meegelezen hebben met ons avontuur dat maakte het voor mij nog leuker om het op te schrijven. En ook om zeker niet te vergeten wat we allemaal meegemaakt hebben.