Algemene informatie

Totale reisafstand auto: ca. 399 km
Totale kosten benzine auto: US$ 31
Autotype: Alamo STAR (Mustang Convertible)
Totale kosten autohuur: €90.-
Antelope Canyon X Tour: US$ 84,62
High Roller Las Vegas (avond): US$ 64 via vegas.com

Heenvlucht en San Diego

Vandaag is het dan zover! Onze langverwachte studiereis gaat nu eindelijk beginnen.

De wekker gaat al vroeg, onze directe vlucht met KLM vertrekt namelijk al om 09:50 uur vanaf Schiphol. Natuurlijk moeten we optijd aanwezig zijn (zo'n 3 uur voor vertrek) en moeten we ook nog even een stukje rijden.

Zowel op Schiphol als gedurende de vliegreis loopt alles voorspoedig, erg prettig. We landen iets voor geplande aankomst op Los Angeles International Airport. Daar gaat alles al helemaal snel, precies een uur na landing zijn we al door de douane, hebben we onze bagage en staan we in de shuttlebus naar Alamo om onze huurauto op te halen. Wat fijn dat het dus ook zo snel kan gaan, de vorige keer op Los Angeles International Airport hebben we namelijk alleen al 1,5 uur bij de douane moeten wachten!

We melden ons bij de balie en na het invullen van wat papierwerk mogen we een auto uitkiezen uit de door ons geboekte categorie (STAR: Cabriolet). We hebben onze ogen al lang op een Mustang dus die keuze is snel gemaakt. Nu gaat het even passen en meten worden, dit autotype is namelijk niet bepaald geschikt voor 2 grote koffers en 2 handbagagekoffertjes.

Na wat passen en meten lukt het ons toch op alle bagage in de auto te plaatsen. Wij hebben hiervoor de volledige achterbank moeten gebruiken. Wanneer je met twee personen bent uiteraard geen probleem, anders is het aan te raden minder bagage mee te nemen of voor een groter autotype te gaan. Zachte koffers/tassen maken natuurlijk ook een wereld van verschil.

Vanaf de luchthaven in Los Angeles naar ons hotel in San Diego zou het een kleine twee uur rijden moeten zijn. Dit blijkt echter niet het geval. Uiteraard is het verkeer erg druk rondom LAX airport, dus we waren er al vanuit gegaan dat het iets langer zou duren om LA uit te komen. De aankomsttijd op de navigatie blijft steeds verspringen. Er schijnt een ongeluk te zijn geweest waardoor er een fikse file is ontstaan. Uiteindelijk hebben we over deze rit een hele ruime 3 uur gedaan. We waren vooral op het einde van de rit vrij moe en zullen er de volgende keer wel twee keer over nadenken om dit direct na een lange intercontinentale vlucht zo te doen.

Eenmaal aangekomen in San Diego parkeren we onze auto in de 6TH en K Parkade garage. Het parkeren in het hotel (valet service) is vrij prijzig en we hadden reviews van andere reizigers gelezen waarin ze aangaven dat dit een goed alternatief is met een leuke prijs.

We lopen naar het Horton Grand Hotel, gelegen in het Gaslamp Quarter; waar je veel gezellige restaurantjes en dergelijke kunt vinden.

Het voordeel van de vertraging in reistijd is dat we nu dus wel meteen onze kamer op kunnen. We frissen ons wat op en lopen naar restaurantje La Puerta, een Mexicaans restaurant waar we veel goede dingen over gehoord hebben. Niets is minder waar; we genieten van het onverheerlijke eten. Even zijn we de grootte van de Amerikaanse maaltijden vergeten, dit kunnen we echt allemaal niet op! Volgende keer dus weer even rekening mee houden bij het bestellen.

Na het avondeten lopen we nog even naar de 7 Eleven om wat water te halen en gaan daarna weer terug naar onze hotelkamer. We zijn gesloopt en erg blij weer hier te zijn. We zijn inmiddels al bijna 25 uur wakker en kunnen niet meer. We proberen het opblijven nog te rekken tot 20:30 uur, maar opgegeven moment is het gewoon echt op.

Dan er maar aan toegeven, en morgen vroeg wakker. Dan hebben we in ieder geval een lekker lange dag om van San Diego te genieten!

Horton Grand Hotel San Diego: €215  voor twee nachten, enkel logies

Autohuur: €90  voor 48 uur

San Diego

Last van een jetleg hebben we zeker. We worden eerst rond 02:30 uur wakker. Dat is wel echt heel vroeg, dus we draaien ons nog even om. Gelukkig vallen we weer in slaap en worden we weer rond 05:30 uur wakker. Dat is best een prima tijd. We maken ons op ons gemak klaar en lopen dan naar The Broken Yolk Cafe, wat we hebben uitgekozen als het ontbijtrestaurantje van vandaag. Er zijn hier tussen 6 en 8 uur ook verschillende ontbijtdeals verkrijgbaar. Na een heerlijk ontbijt rijden we naar de eerste bezienswaardigheid van vandaag: Balboa Park.

Door onze vroege aankomst zijn er nog heel veel parkeerplaatsen beschikbaar, erg fijn. We wandelen door het park en genieten van de mooie gebouwen en omgeving. Ook brengen we een bezoek aan het Visitor's Center, om wat meer informatie in te winnen over alles wat er te doen en te zien is in het park. Wat is dit een fijne en prachtige plek om te zijn. Tevens hebben we geluk met het weer; het is een stralende dag en er is geen wolkje aan de lucht.

Tussendoor bellen we Cruise America om een afspraak te maken voor morgen, dan halen we namelijk onze camper op.

Na Balboa Park vervolgen we onze route naar Old Town, waar we onder andere de Historic Site bezoeken. Old Town is erg gezellig en uiteraard alles in Mexicaanse sferen. We nemen een kijkje in verschillende winkeltjes en gaan opzoek naar een plek om een drankje te doen. We komen uit bij Cafe Coyote, waar we uiteindelijk ook blijven hangen voor de lunch. We wandelen nog wat door Old Town waarna we weer in onze Mustang stappen om het San Diego Skyline Viewpoint te bezichtigen.

De naam zegt het al, vanaf deze plek heb je een prachtig uitzicht over de skyline van de stad. Nadat we hebben genoten van het uitzicht rijden we terug naar het Gaslamp Quarter, waar ons hotel gelegen is.

We frissen ons even op en trekken een korte broek aan, het is namelijk heerlijk warm, warmer dan we vanochtend hadden verwacht. We wandelen wat door de gezellige wijk met vele restaurantjes en barretjes en stoppen voor een ijskoffietje. Ook brengen we een bezoekje aan het Westfield Horton Plaza winkelcentrum, echter blijkt dit vergane glorie te zijn. Veel leegstand, dus veel shoppen zit er niet in. We hebben het hier dan ook vrij snel gezien.

Omdat we gisteren zo genoten hebben bij restaurant La Puerta besluiten we hier terug te gaan. We nemen een plaatsje aan de bar en genieten hier eerst van wat drankjes voordat we ons avondeten bestellen. Tussen 2 en 7 is er happy hour, waardoor alle alcoholische drankjes en voorgerechtjes plus quesadillas voor de halve prijs zijn. Heerlijk eten en dus ook nog voor een leuk prijsje!

Wanneer we terug zijn in het hotel relaxen nog even op de kamer en liggen er optijd in, het is inmiddels al een lange dag voor ons en we willen morgen graag weer fris en fruitig zijn.

Horton Grand Hotel San Diego: €215  voor twee nachten, enkel logies

Autohuur: €90  voor 48 uur

Camper ophalen en Joshua Tree

Ook vandaag zijn we weer erg vroeg wakker. We maken ons op ons gemak klaar en gaan dan weer naar The Broken Yolk Cafe voor ons ontbijt.

We halen nog even wat water voor onderweg en vervolgens gaan we terug naar ons hotel om ons uit te checken. De parkeerplaats tegenover het hotel blijkt een stuk duurder dan de parkeerplaats waar we gisteren stonden, maar dit is wel ideaal met onze bagage. Het is anders toch een behoorlijk gesjouw.

Vandaag is het een stuk rustiger op de weg terug van San Diego naar Los Angeles, we rijden er circa 1,5 uur op. We stoppen eerst bij een tankstation nabij de locatie van Alamo bij Long Beach Airport, waar we onze auto inleveren. We hebben deze met een volle tank meegekregen; zo moeten we hem dus ook weer inleveren. We nemen vervolgens afscheid van onze prachtauto en bestellen een Uber om ons naar de locatie van Cruise America te brengen.

Het ophalen van de camper ging erg vlot. Omdat we al vaak met een camper op pad zijn geweest hoeven we het filmpje niet te zien. Wel krijgen we uiteraard nog even uitleg over de camper en hoe alles werkt. Toch altijd fijn, even een opfrissertje voordat we opweg gaan. We hebben een spikslinternieuwe camper, er staat namelijk maar 3600 mijl op de teller! Binnen drie kwartier zijn we opweg naar onze eerste bestemming: Joshua Tree National Park. De benzinetank van de camper zit voor een kwart vol. We besluiten daarom om eerst te tanken.

Het is vandaag erg druk op de weg, het is maandag namelijk Memorial Day dus veel Amerikanen hebben een lang weekend en gaan zelf ook op pad. Onze eerste stop is de Walmart, om boodschappen in te slaan. Er zijn Walmart vestigingen op korte afstand van Cruise America, maar wij besluiten om een stukje verder weg te gaan zodat we al op de helft van onze route zijn en we hierdoor meteen even een pauze van het rijden hebben.

Wij bezoeken dan ook de Walmart in Moreno Valley. We hebben in het vliegtuig al een boodschappen lijst gemaakt zodat we de boodschappen zo snel mogelijk kunnen doen. Toch blijft het een gigantische winkel waar we onze ogen uitkijken, dus het doen van de boodschappen neemt zeker 1,5 uur in beslag.

De rest van de rit gaat op wat files na erg voorspoedig. Het is tevens een erg mooie weg om te rijden, zeker wanneer je het park binnen rijdt. Voordat we Joshua Tree inrijden vullen we de tank nog een keer, we hebben hem vanochtend namelijk niet helemaal afgetankt en we vinden het erg fijn om morgenvroeg met een volle tank de dag te kunnen starten.

Rond 19.00 arriveren we op de Jumbo Rocks campground. We hebben een plekje gereserveerd, en dat blijkt maar goed ook. Bij aankomst zien we dat alle campgrounds geheel volgeboekt zijn, uiteraard mede dankzij het Memorial Day weekend.

We parkeren de camper op ons mooie plekje en besluiten om eerst een wandeling te maken over de camping, voordat de zon ondergaat. We lopen een stukje van de Skull Rock trail en genieten van de mooie ondergaande zon op de rood oranje rotsen. Daarna gaan we terug naar onze plek om al onze spulletjes uit te pakken en een plekje te geven in de camper. We hebben vanmiddag bij de Walmart wat snackjes gehaald welke als lunch/avondeten diende en hebben op dit moment niet echt honger, dus we maken vanavond geen avondeten.

Als afsluiting van de dag genieten buiten van de prachtige heldere sterrenhemel onder het genot van een drankje.

Jumbo Rocks Campground: US$ 15, geen hook-up

Afstand auto: 164 km

Afstand camper: 247 km

Lake Havasu City

We worden weer vroeg wakker waardoor we de zonsopgang zien. De lucht is strakblauw en het zonnetje schijnt lekker, waardoor we om kwart over 7 al in ons t-shirtje buiten kunnen ontbijten.

Na het ontbijt wassen we af en ruimen de laatste spulletjes op. Daarna vertrekken we naar onze volgende bestemming: Lake Havasu. We maken eerst nog wat stops in Joshua Tree en bezichtigen wat uitkijkpunten. We hebben een vrij lange rit voor de boeg, dus het is fijn dat we al op tijd op weg zijn.

Nadat we Joshua Tree verlaten hebben stoppen we in Twentynine Palms nog even bij een tankstation voor een kopje koffie.

De weg naar Lake Havasu is lang, maar wel erg prettig om te rijden. Vaak zijn we alleen op de weg en kunnen we volop genieten van het uitzicht. Tussendoor stoppen we nog heel even om de benen te strekken.

Rond het middaguur komen we aan bij onze camping gelegen op het Lake Havasu State Park. We kunnen al meteen op onze campingplek, dus dat is erg prettig. We hebben een plaatsje direct aan het meer gelegen. Het zonnetje schijnt volop en we klappen dus onze stoeltjes uit om heerlijk van het zonnetje te genieten.

In de namiddag wordt het behoorlijk bewolkt en begint het erg hard te waaien. We lopen een rondje over de camping om alle faciliteiten te bekijken. Veel mensen zijn op het water met een bootje of een jetski, welke je hier tevens op de camping kunt huren. We relaxen nog wat bij de camper en vervolgens gaan we de Mohave Sunset Trail wandelen. We lopen eerst door een cactustuin en vervolgens door de 'duinen' en langs de kust. We komen langs meerdere inhammetjes gelegen aan het strand waar ook picknicktafels en een gril te vinden zijn.

Na het avondeten kijken we op het strand naar de zonsondergang. Wat was vandaag een heerlijk ontspannen dagje!

Lake Havasu State Park Campground: US$ 45, elektra en water

Grand Canyon N.P.

Onze ochtend begint al vroeg. We genieten buiten van ons ontbijtje met prachtig uitzicht op het meer. We hebben vandaag een lange rijdag en vertrekken dan ook vroeg. We vinden het fijn om de tijd te nemen en zo kunnen we stops inlassen wanneer we willen.

Voordat we de camping verlaten dumpen we hier het afvalwater even. Onze eerste stop is het tankstation om de tank vol te gooien. Ook halen we hier een lekkere koffie to go. Daarna beginnen we aan onze route naar de Grand Canyon. Tussendoor stoppen we in Kingman en lopen hier even wat rond. Onderweg begint het weer erg te betrekken. Het is erg bewolkt en op gegeven moment begint het zelfs te regenen, sneeuwen en hagelen.

Wanneer we nog circa een uur te gaan hebben maken we nogmaals een korte stop om onze benen strekken. Om 3 uur hebben we een helikoptertour gereserveerd. Omdat we wat vroeg zijn stoppen we bij de Starbucks voor een kop koffie.

Het verschil in temperatuur is erg groot, op dit moment is er een verschil met 20 graden ten opzichte van Lake Havasu!

Rond twee uur rijden we richting Grand Canyon Airport voor onze helikoptertour, welke wij bij Papillon geboekt hebben. Daar aangekomen blijkt dat er de gehele dag nog geen tours vertrokken zijn, door het weer. Het is te bewolkt en zo is er natuurlijk geen goed zicht op de canyon. Wij mogen deze uiteraard omboeken. We kunnen wachten tot het later in de middag opklaart, maar deze kans achtten ze erg klein. We hebben ook niet heel veel zin om hier nu nog lang te wachten. We besluiten dus om deze om te boeken naar morgenochtend. Hopelijk gaat dit dan wel gewoon door en zo niet krijgen we een full refund.

We gaan richting de Mather Campground, wat nog circa 10 minuutjes rijden is. We parkeren de camper op ons plekje en pakken daarna direct de shuttle bus naar het Visitor Center. Vanuit hier lopen we naar het Mather Point. Dit hebben wij de vorige keer ook bezocht bij zonsopgang en het uitzicht vanaf hier is prachtig.

We hebben geluk: het zonnetje komt door en wanneer deze volop schijnt is het zelfs heel lekker warm. Tip: aangekomen bij Mather Point is het vaak erg druk. Loop een stukje door en je kunt in alle rust van het prachtige uitzicht genieten.

Daarna kijken we wat rond in het Visitors Center en de Park Shop. Hier kopen we wat souveniertjes. We hebben een erg leuk boekje gevonden, waarin je stempels kunt sparen van alle nationale parken die je hebt bezocht. Deze schaffen we beide aan en onze eerste stempel kan direct gezet worden. Jammer dat we dit niet al in Joshua Tree tegen zijn gekomen, anders had deze er ook al in kunnen staan.

Helemaal blij met onze aankoop nemen we nog even de shuttlebus naar de Market Plaza, waar we wat drinken en gebruik maken van de wifi om het thuisfront te laten weten dat we veilig gearriveerd zijn. Er is namelijk geen bereik in het park.

Enige tijd later gaan we terug naar de camping en maken we ons avondeten klaar. We willen graag buiten zitten, maar het is echt heel koud. Dan toch maar in de camper, ook gezellig. We doen nog een kaartspel en kruipen heerlijk warm in ons bedje.

Mather Campground: US$ 18, geen hook-up

Helikoptertour: US$ 408

Page

Beide hebben we vannacht erg slecht geslapen door de kou. Wanneer we rond 5 uur wakker worden zetten we dan ook even de heater aan zodat het lekker warm wordt in de camper.

We slapen nog ongeveer een uurtje en staan dan op. Na het klaarmaken en ontbijten rijden we naar de Starbucks om daar een lekker koffietje te drinken. We zijn namelijk nog te vroeg voor onze helikoptertour, waar we ons om 9 uur moeten melden.

Het is nog bewolkt wanneer we wakker worden maar het begint op te klaren en open te trekken. We hopen dan ook op goed nieuws straks. Wanneer we bij de terminal aankomen zien we helikopters af en aan vliegen. Yes, onze tour zal dus doorgaan!

We melden ons binnen en worden gewogen en krijgen een filmpje met veiligheidsinstructies te zien. Daarna gaan we 'boarden'. Wij blijken slechts met een ander stel in een 6 persoonshelikopter te zitten, wat top is. Zo hebben we allemaal een goed plekje met top uitzicht.

De helikoptertour is fantastisch en het geld dubbel en dwars waard. Vanuit de helikopter zie je pas echt hoe machtig de canyon is. Na 30 minuten landen we weer, met een geweldige ervaring rijker.

We rijden naar het tankstation in Tusayan om even bij te tanken. Tip: tank indien mogelijk na het rijden van de Desert View Drive. De benzine bij het tankstation in Tusayan is namelijk érg duur, en het scheelt zeker een dollar per gallon met het tankstation wat we bij de kruising naar de 89 tegenkomen.

De Desert View Drive is een prachtige weg en we stoppen dan ook regelmatig om van het uitzicht te genieten. Ook de rest van de route naar Page is erg mooi. Rond half 2 komen we aan in Page en gaan eerst even naar de Walmart om nog wat spulletjes te halen. Dan eten we snel iets in de camper en daarna moeten we alweer door naar de volgende excursie: de Antelope Canyon X tour.

Wij hebben voor deze specifieke tour gekozen omdat deze rustiger schijnt te zijn dan de Lower en Upper, en de Lower hebben wij reeds twee jaar geleden al gedaan. Wanneer we daar aankomen zien we echter net dat er een tourbus vol toeristen is aangekomen. Ai denken we, daar gaat de rustige tour. Wij worden echter ingedeeld in een groepje van 8 personen, wat erg prettig is.

Natuurlijk komen we ook andere groepen tegen maar hiervan ervaren we absoluut geen hinder. Het is zeker een aanrader om eens naar deze tour te kijken wanneer je geen zin hebt om in één lange slinger door bijvoorbeeld de Upper Antelope Canyon te wandelen. We kijken hier weer onze ogen uit, wat is het hier toch prachtig.

Na de tour gaan we naar onze camping in Page. We hebben een mooie ruime plek met uitzicht op het meer. Simone doet een wasje en Sophie maakt het kampvuur. We eten wat bij het kampvuur en sluiten hier tevens de avond af onder het genot van een biertje. Uitgeput van alle mooie indrukken vallen we op tijd in slaap.

Wahweap Campground: US$ 30,09, geen hook-up

Antelope Canyon X tour: US$ 84,62

Wassen (2 ladingen): US$ 1,50

Droger (1 lading): US$ 0,75

Douchen: US$ 2 dollar 15 minuten

Monument Valley

We hebben een ontspannen ochtendje en wanneer we ons klaar hebben gemaakt bezichtigen we eerst het Navajo Mountain uitkijkpunt. We genieten van het prachtige uitzicht en gaan dan verder naar Horseshoe Bend. In 2017 zijn wij hier al geweest, maar in de tussentijd zijn er wel wat dingetjes veranderd. Tegenwoordig moet je betalen voor het de entree/het parkeren. Daarintegen is er een verhard pad aangemaakt en zijn er toiletfaciliteiten.

Vooral het verharde pad is erg fijn, eerst moest je de weg door het losse zand afleggen wat erg zwaar was. Beneden aangekomen is het uitzicht weer geweldig. Ongelofelijk dat zo iets moois zo dicht bij de doorgaande weg ligt.

Na enige tijd lopen we terug naar boven en vervolgen we onze route naar Monument Valley. Onderweg tanken we nog een keer en halen we een kop koffie. In de middag komen we aan in Monument Valley. Onze camping is gelegen in Utah, waardoor het een uur later is dan bijvoorbeeld in Californië, Arizona en Nevada. Hou hier dus rekening mee met eventuele plannen.

We hebben vanavond een tour geboekt maar willen alvast wat bekijken dus gaan Monument Valley alvast in. We bezoeken het visitors center. Vanaf hier heb je tevens uitzicht op de Mittens. Bij de entree krijgen we te horen dat de scenic drive niet te rijden is met een camper, dus verder kunnen we Monument Valley op deze manier niet bezoeken. Dit moet met een tour, maar deze hebben we al geboekt voor vanavond.

Vanuit het visitors centre zijn tevens verschillende wandelingen te maken. Wanneer je al een tour hebt geboekt is het dus niet nodig om vooraf Monument Valley in te rijden, dit scheelt weer een keertje entree. De entree is niet inbegrepen bij de America the Beautiful pas, omdat dit in beheer van de Navajo gemeenschap is. Wij hebben echter wat leuke souvenirtjes gekocht dus vinden het niet heel erg. De tour (of in ieder geval de onze) stopte hier namelijk níet.

We gaan naar onze camping om hier nog even te relaxen voordat onze tour begint. De tour vertrekt vanuit onze camping, dus dat is ideaal. We moeten om half 6 verzamelen en de tour duurt circa 2,5 uur, dus we eten vandaag al vroeg. We worden opgehaald en de tour brengt ons eerst langs een 'hogan', een traditionele Navajo woning. We krijgen hier meer inzicht over de manier waarop de Navajos leefde. Daarna rijden we Monument Valley in en bezoeken we alle uitzichtpunten.

De tours mogen op plekken komen waar gewone auto's niet toegestaan zijn. Het gebied is dus uitgebreider wanneer je dit met een tour bezoekt. De gehele tour krijgen we informatie en er is voldoende tijd voor het maken van foto's. Tegen het einde van de tour gaan we weer terug naar het uitzichtpunt bij het visitors center, om de zonsondergang te bezichtigen. Deze moet heel mooi kleuren op de rotsformaties, echter verstopt de zon zich helaas achter wat wolken. Desalniettemin blijft het uitzicht schitterend.

We worden weer afgezet bij de camping en genieten hier buiten nog van een drankje om de dag af te sluiten.

Gouldings RV Park: US$ 72, krijgen US$ 10,99 korting op vertoon van ANWB pas. Full hook up.

Entree / Parkeren Horseshoe Bend: US$ 10

Entree Monument Valley (geldig voor 2 dagen): US$ 20

Monument Valley Sunset Tour: US$ 150,54

Moab / Canyonlands N.P. / Arches N.P.

Dag 8:

Voordat we Monument Valley verlaten bezoeken we nog wat uitzichtpunten. De weg naar Monument Valley is prachtig, de natuur veranderd continue van roodoranje rotsen naar juist hele groene gebieden.

Rond het middaguur komen we aan op onze camping in Moab. We lopen eerst even naar het visitors center hier en halen een ijskoffie bij de Starbucks. Verder hebben we een heerlijk ontspannen middagje. We zitten lekker buiten en lezen wat. Ook vandaag eten we op tijd aangezien we straks een Jeep Tour hebben geboekt. We worden opgehaald bij de camping en onze tour kan beginnen.

Deze tour gaat over de Hell's Revenge Trail. Je mag deze ook zelf rijden met bijvoorbeeld een gehuurde jeep of buggy, maar wij zijn erg blij dat we een guided tour hebben geboekt. Deze trail hadden we zelf niet durven rijden. Dan, de eigenaar van Dan Mick Guided Tours is onze chauffeur en gids. Hij is zeer ervaren en rijdt deze trail al langer dan wie dan ook. De tour duurt drie uur en ook voor water en snacks is gezorgd. Wanneer je deze tour boekt heb je altijd een prive jeep, je hoeft deze niet te delen met andere gezelschappen.

We rijden over vele rotsen, steile hellingen en afdalingen en de jeep manouvreert zich met gemak over dit terrein. Op ongeveer de helft van de rit stoppen we bij het Colorado River Overlook Point om de zonsondergang te bezichtigen. Helaas verstopt de zon zich ook vandaag achter een wolk. Het blijft echter nog steeds een prachtig uitzicht.

Tijdens deze stop krijgen we tevens water en snacks, kletsen met de andere gezelschappen die een tour hebben geboekt en genieten van de mooie omgeving. Het is donker wanneer we terugrijden maar zelfs in het donker kent Dan deze omgeving op zijn duimpje.

Rond half 10 zijn we terug op de camping. We drinken nog een biertje en denken terug aan de tour van zojuist, wat was dit een ongelofelijk gave ervaring! Dit is wellicht wel een van de vetste dingen die we deze reis hebben gedaan.

Gereden afstand: ca. 237 km

Dag 9:

Vandaag zetten we al vroeg de wekker omdat we optijd in Arches willen zijn. Zowel om de drukte als het warme weer zoveel mogelijk te vermijden. Om 7 uur zijn we dan ook start klaar en rijden we richting Arches National Park. We rijden net weg van de camping en helaas rijden we op dit moment schade aan onze camper. Naast deze twee baanse weg staan auto's geparkeerd. Een auto staat vrij dicht tegen de rijbaan aan en kunnen we niet verder uitwijken naar links omdat er een truck langs ons rijdt. Onze spiegel raakt dan ook de spiegel van de geparkeerde auto.

Wat een klap, we schrikken er beide enorm van. Het bovenste deel van onze spiegel is geheel aan gort. We zetten de camper snel veilig aan de kant en lopen naar de geraakte auto. Gelukkig hebben zij enkel een kleine barst in de spiegel en is er verder geen schade. We bellen direct met Cruise America en gaan opzoek naar het gezelschap van de andere auto. Een stel wat op een terras zit vraagt of alles met ons oke is. Ze stellen ons gerust, kan gebeuren, een ongeluk zit in een klein hoekje. Het stel heeft het gezelschap van de geparkeerde auto gelukkig een ontbijtcafetje in zien lopen, dus we weten waar we moeten zijn.

Ook het gezelschap van de geparkeerde auto is er erg rustig onder en vraagt of alles met ons oke is. Cruise America noteert telefonisch de gegevens van het gezelschap om ook de schade met hen af te handelen. We maken nog een kort praatje over onze reis, waar we vandaan komen en wat onze plannen nog zijn en bieden nogmaals ons excuses aan. Cruise America heeft ons laten weten dat zolang we nog goed zicht hebben met de spiegel, we gewoon verder mogen rijden. We gebruiken sowieso vooral het onderste gedeelte van de spiegel (wat nog intact is) dus dit gaat zeker lukken. De schade zal dan in Las Vegas, waar we de camper inleveren gerepareerd worden.

Wat zijn we blij dat we de No Risk verzekering hebben afgesloten, dit betekend dat we na de reis de schade hier kunnen declareren. We zijn hier ongeveer drie kwartier zoet mee en kunnen daarna dan eindelijk naar Arches.

Bij de ingang is het nog rustig dus we zijn zo in het park. De eerste stop is het visitors center waar we een stempel halen voor in ons boekje met de bezochtte nationale parken. Daarna rijden we naar het Upper Delicate Arch Viewpoint, gevolgd door het Fiery Furnace Viewpoint. Het is op dit moment overal nog lekker rustig, maar we zien wat dat het bij de Delicate Arch zelf al behoorlijk druk is. Dit is ook de meest beroemde arch. Bij Devil's Garden lopen we de trail tot aan de Landscape Arch. Ondertussen begint het echt al warm te worden. We zijn dan ook blij dat we optijd zijn vertrokken.

Onze volgende stop is de Sand Dune Arch, waar we tevens de trail tot aan de Broken Arch lopen. Daarna rijden we nog naar de Windows Section om deze te bezichtigen. De scenic drive door Arches is tevens een bezienswaardigheid opzich.

In de vroege middag zijn we weer terug op de camping en lopen we even naar de Starbucks weer een lekkere ijskoffie te halen. Ook pinnen we nog even. Op de camping komen we eindelijk een beetje bij van de schrik van vanochtend. We kunnen er nu wel enigzins de lol van inzien, hebben we dit ook weer een keer meegemaakt en ging het slechts om een spiegel, gelukkig niks ergs. We genieten buiten van het heerlijke weer en draaien wat wasjes.

In de namiddag maken we ons klaar en tegen half 6 wandelen we richting de Moab Brewery waar we lekker een hapje gaan eten en een drankje gaan doen. Dit restaurant ligt schuin tegenover de campground, en is ons zowel door collega's als Dan gisteren aangeraden. We willen hier ook een biertje uit de brouwerij bestellen, maar dit blijkt niet mogelijk met een rijbewijs als legitimatie. In Utah is een paspoort verplicht als legitimatie wanneer je geen inwonende van de Verenigde Staten bent. Helaas, dan sluiten we de dag dus maar af met een biertje bij de camper.

Gereden afstand: ca. 80 km

Dag 10:

Wederom staan we vandaag vroeg op om op tijd op pad te gaan. Om half 8 hebben we al getankt en rijden we naar onze eerste bestemming van vandaag: Canyonlands National Park. Het is nog heerlijk rustig en we kunnen dan ook optimaal genieten van alle uitzichtpunten. Dit park verrast ons, het landschap veranderd continue en doet ons onder andere denken aan Arches, de Grand Canyon en Monument Valley. Tevens zijn er ook uitgestrekte vlaktes, zeker op het begin van het park.

Onze eerste stop is uiteraard het visitors center, waar we een stempel halen voor in ons nationale parken boekje. We bezoeken vrijwel alle uitzichtpunten en lopen tevens de Mesa Arch Trail. Dit is een korte en makkelijke wandeling, maar daarom zeker niet minder mooi. Het valt ons op dat het in Canyonlands, zeker op dit tijdstip, een stuk rustiger is dan in Arches. Dit is erg aangenaam.

Daarna vervolgen we onze route naar Dead Horse Point State Park, welke ons ook aangeraden is door onze tourguide Dan van eergisteren. Dit is inderdaad een prachtig park met geweldig uitzicht vanaf het Dead Horse Overlook Point. Het uitzicht doet ons denken aan Horseshoe Bend. Hierboven is ook een trouwerij aan de gang, erg leuk om te zien, zeker op zo'n originele plek. We bezoeken ook hier even het visitors center om wat meer informatie in te winnen over het park.

Wanneer we van het uitzicht genoten hebben rijden we terug naar de camping, waar we uiteraard eerst nog even een stop maken bij de Starbucks. Ook halen we nog even wat kleine boodschapjes.

Het begint inmiddels weer behoorlijk warm te worden en we zijn dan ook blij dat we onze activiteiten al in de ochtend gedaan hebben. In de vroege middag zijn we terug op de camping, waardoor we heel de middag nog hebben om heerlijk te relaxen. Sophie leest een boekje en Simone doet een middagdutje. Ook vandaag gaan we weer een hapje eten bij de Moab Brewery en vandaag vergeten we ons paspoort niet. We bestellen dan ook een lekker biertje uit eigen brouwerij.

Na het eten verplaatsen we ons naar de bar en genieten hier nog van wat drankjes als afsluiter van onze dag.

Gereden afstand: ca. 170 km

Canyonlands RV Resort & Campground: US$ 184,62 voor 3 nachten, full hook up

Dan Micks Guided Tours (prive Jeep): US$ 325,80

Entree Dead Horse Point State Park: US$ 20

Wasmachine en droger (2 ladingen): US$ 2 per wasbeurt, US$ 1,75 per lading droger

Capitol Reef N.P.

Vandaag slapen we wat uit en starten we rustig op. Ook dumpen we op onze plek, voordat we rond half 11 vertrekken naar onze volgende bestemming.

De weg naar Capitol Reef is mooi en genieten de hele weg van prachtige vergezichten. Wanneer we het nationale park binnen rijden is de weg pas echt adembenemend. Wauw, wat is Capitol Reef een prachtig park.

Onze eerste stop is wederom het visitors center waarna we daarna verder rijden naar onze camping, welke midden in het nationale park gelegen is. Vanuit de camping lopen we nu alvast een stukje van de Fremont River Trail, de kant op richting het visitors center. Ook komen we een hertje tegen dat in de wei staat te grazen. We komen langs een super schattig winkeltje waar je allerlei lekkernijen uit de regio kunt halen. Er zijn zelfs verse taartjes verkrijgbaar!

Daarna gaan we weer terug naar onze ruime campingplek waar we genieten van het prachtige weer en het mooie uitzicht. We eten buiten een heerlijke salade en drinken een kopje koffie. Daarna besluiten we om de rest van de Fremont River Trail te bewandelen, welke ons naar een adembenemend uitzichtpunt brengt. Ook komt er een ranger langs om ons te vertellen over het programma dat vanavond plaats zal vinden in het Amphitheater.

We zitten heel de avond nog lekker buiten bij het kampvuur.

Fruita Campground: US$ 20, geen hook-up

Bryce Canyon N.P.

Vandaag staan we optijd op omdat we voor de middag in Bryce willen zijn zodat we nog voldoende tijd hebben om het park te bezoeken. Voor acht uur zijn we al op pad en moeten we de prachtige campground in Capitol Reef verlaten.

We hebben besloten om vandaag via de Highway 12 te gaan rijden, wat een iets langere reistijd betekend maar we hebben van vele gehoord dat dit een prachtige rit is. Niet is minder waar. Het landschap veranderd van dennenbomen die ons doen denken aan Canada of Yosemite, naar prachtige rotsformaties. Onderweg stoppen we even om te tanken en een kopje koffie te halen.

We stijgen en dalen erg veel dus we vinden het prettiger om hier de tank al vol te gooien: dan komen we zeker niet zonder benzine te zitten. Op gegeven moment zitten we zelfs op 9600 ft. hoogte! Sophie krijgt wat last van hoogteziekte, maar dit hadden we al verwacht aangezien dit twee jaar geleden ookal zo was. Het is daarom maar goed dat Simone dit stuk rijdt.

Rond kwart over 11 komen we aan op onze camping in Bryce. We installeren ons en lunchen buiten. Daarna nemen we de shuttlebus naar het visitors center. Omdat je met de shuttlebus de ingang van het park passeert, moet je niet vergeten je nationale parken pas mee te nemen. Deze moet je namelijk laten zien aan de chauffeur. Hier halen we uiteraard weer stempel, tevens kopen we nog wat souveniertjes. Ook zien we hier dat de Navajo Loop Trail, welke we in combinatie met de Queens Garden Trail willen lopen, gesloten is. We vragen aan een ranger wat we dan het beste kunnen doen.

We besluiten om enkel de Queen's Garden Trail te lopen, omdat we zo toch ook de canyon inlopen. Wanneer we bijna helemaal beneden zijn begint het te regenen en horen we onweer, dus we besluiten om weer terug naar boven te lopen. Dit is behoorlijk pittig, in deze hike stijg je namelijk ruim 100 meter. Buiten adem maar voldaan komen we weer boven aan. We besluiten om vanuit hier tevens naar het Sunset Point te lopen. We genieten van al het moois wat Bryce te bieden heeft. Ook wandelen we nog even naar de Lodge, waar we een kijkje nemen in de gift shop.

Vervolgens nemen we de shuttlebus terug naar de camping, waar we in de namiddag aankomen. Simone draait nog wat wasjes en Sophie maakt het avondeten. Het is vanavond wat frisser, dus we gaan op tijd in de camper zitten. Morgen gaan we naar Zion, voor ons allebei een van onze favoriete parken. We kijken hier dan ook erg naar uit!

Ruby's Inn RV Resort and Campground: US$ 50,62, full hook up

Wassen (2x) en drogen (1x): wassen US$ 2,25 per lading, drogen US$ 1,50 per lading

Zion N.P.

Dag 13:

Vandaag staan we iets later op en doen we lekker rustig aan in de ochtend. Nadat we ontbeten hebben en de afwas gedaan is verlaten we Bryce voor onze volgende bestemming. Zion is voor Amerikaanse begrippen dichtbij, dus het is een kort ritje. Onderweg stoppen we nog even voor een kopje koffie. Wanneer we het park binnenrijden moeten we naast het laten zien van onze parken pas ook een toeslag betalen voor het rijden door de tunnel. Dit omdat er naast een camper geen ander voertuig vanuit de andere kant door de tunnel kan rijden, dus deze moet vrijgehouden worden.

Het is even wachten voordat we door kunnen rijden en de ranger geeft ons instructies over hoe we de tunnel door moeten rijden, namelijk met de camper rechter door het midden. De weg door Zion naar het visitors center en de camping is een prachtige, bochtige weg. We willen heel graag bij de Canyon Overlook stoppen om deze trail te lopen, maar helaas is er geen parkeerplaats zoals we eigenlijk al verwacht hadden.

Rond 12.00 uur komen we aan op de camping en installeren we ons op ons plekje. We hebben een plek met elektra geboekt, waar we erg blij mee zijn aangezien het érg warm is. De airco gaat dan ook direct aan zodra we aangesloten zijn.

We lopen even naar het visitors center voor onze stempel en kopen tevens beide een souvenir. We willen gaan lunchen in de Zion Brewery, welke net voorbij de voetgangersentree van het Nationale Park gelegen is. We komen er dan echter achter dat we onze parken pas niet bij hebben, welke nodig is om het park weer binnen te komen. We vragen nog het nog even aan de ranger en geven aan dat deze in onze camper ligt op de campground, maar zij geeft aan dat we deze echt nodig hebben.

Balen, we moeten dus weer terug naar de camper. We halen de pas en onze paspoorten (welke je met de parken pas moet tonen) en kunnen dan eindelijk een hapje gaan eten. Omdat het ondertussen al tegen 15.00 uur is hebben we behoorlijke trek. We bestellen onion rings om te delen en tevens beide een salade. Ook proeven we een fruitig biertje uit eigen brouwerij. De salades krijgen we bij lange na niet op, dus we vragen om een doggy bag.

We halen nog even wat laatste boodschapjes in het winkeltje gelegen aan het restaurant en gaan weer terug naar de camper. Simone doet een middagdutje en Sophie leest een boekje. Omdat we na onze late lunch absoluut geen honger hebben slaan we vandaag het avondeten over. We kunnen tot laat in ons shirtje buiten blijven zitten en genieten van ons mooie plekje hier.

Gereden afstand: ca. 133 km

Dag 14:

Vandaag staan we vroeg op om de warmte voor te zijn. We willen namelijk enkele wandelingen doen. Zowel de Observation Point Trail als de Narrows staan hoog op ons lijstje, maar deze zijn beide helaas gesloten op het moment. We lopen naar het visitors center waar we de shuttlebus nemen om verder het park in te gaan. We stappen bij de laatste halte uit, waar we de Riverside Walk Trail lopen. Daarna stappen we weer op de shuttlebus naar de halte Big Bend, om van het prachtige uitzicht te genieten.

Weer op de shuttlebus stappen we nu uit bij Weeping Rock, waar we de gelijknamige trail lopen. Onze volgende halte is The Grotto, waar we tevens de gelijknamige trail lopen welke ons naar de Zion Lodge brengt. Hier trakteren we ons op een overheerlijke ijskoffie.

Daarna pakken we wederom de shuttle naar de Court of the Patriarchs halte waar we de korte maar steile wandeling doen. Hierna keren we terug naar de camping, waar we rond 13.00 uur aankomen en lunchen met de salade welke we nog over hebben van gisteren. Omdat het erg warm is blijven we even in de camper en rusten we uit van de wandelingen van deze ochtend.

Net als gisteren doet Simone een middagdutje en leest Sophie een boekje. Tegen 16.30 uur lopen we weer richting het visitors center waar we net buiten de entree van het park een ijskoffie halen. We drinken deze op het terrasje in de schaduw op en lopen daarna nog even langs de winkel om haardhout te halen.

We zitten nog even buiten bij de camper voordat we aan het avondeten beginnen. We willen deze vroege avond eigenlijk nog de Watchman Trail lopen, maar we hebben hier beide geen puf meer voor. Wanneer het iets afgekoeld is maken we ons kampvuur, waar we de rest van de avond van genieten onder de mooie sterrenhemel.

Watchman Campground: US$ 60 voor twee nachten, elektra

Tunnel Zion: US$ 15

Valley of Fire

Vandaag staan we enigszins op tijd op omdat we vroeg bij de camping in Valley of Fire willen zijn. Deze is namelijk first come first serve en heeft niet heel veel plekken, zeker niet met elektra. Dit zullen we wel nodig hebben, omdat we al hebben gezien dat het hier bijna 40 graden zal zijn. Voordat we onze camping in Zion verlaten vullen we nog even onze watertank bij, deze geeft namelijk sinds gisterenavond 'empty' aan en we willen er wel wat in hebben zitten indien nodig.

Het is circa 2 uurtjes rijden naar Valley of Fire State Park. Wanneer we nét de grens van Nevada passeren stoppen we even om een koffietje bij de Starbucks te halen. Bij binnenkomst van deze staat is uiteraard het eerste wat je tegenkomt een casino. De Starbucks is gelegen in het casino/hotel en je moet behoorlijk wat gokkasten voorbij voordat we bij het koffietentje zijn. Hierna moeten we nog eventjes rijden totdat we bij de ingang van het state park zijn. We betalen de entree en gaan direct naar de Atlatl campground om hier hopelijk een plekje te bemachtigen. Net als we de weg naar de camping oprijden zien we een berggeit de weg oversteken. Hij gaat echter heel snel dus het lukt ons niet om een fotootje te maken.

Er zijn nog enkele plekjes met elektra beschikbaar dus we kiezen er een uit. Bij dit park werken ze met een enveloppen systeem, de kosten voor de overnachting doe je dus in een envelopje met onder andere het nummer van de camping plek en wanneer ons vertrek zal zijn. Deze doen we dan vervolgens in een brievenbus. De rangers checken deze enkele keren per dag. Ook moeten we een kaartje ophangen bij het paaltje van onze plek, zodat het ook duidelijk is dat deze plek bezet is, als we even weg zijn.

We lunchen in de camper en blijven hier vervolgens nog even zitten omdat we besluiten dat het gewoonweg echt te warm is om ook maar iets te gaan doen. Tegen half 4 pakken we de camper om wat uitzichtpunten te bekijken en brengen we even een bezoekje aan het visitors center. Omdat we morgen de camper inleveren, is ons drinken schaars. Dit kunnen we natuurlijk niet hebben midden in de woestijn. We halen hier wat drinken zodat we in ieder geval vandaag en morgenvroeg vooruit kunnen en ook wat lekkers. Tevens halen we in het visitors center het gratis Nevada State Parks paspoort, waar je ook stempels in kunt verzamelen.

We keren terug naar de camper waar we onze koffers uit het bagageruim halen om deze zoveel mogelijk in te pakken. We moeten de camper immers morgenvroeg inleveren. Als avondeten staan er kliekjes op het menu om onze koelkast leeg te maken. Ook doen we een afwasje en proberen we al zoveel mogelijk netjes te maken. Wanneer het ietswat afgekoeld is gaan we nog eventjes buiten zitten.

We gaan vanavond op tijd naar bed omdat we beide de afgelopen nacht slecht hebben geslapen en er morgen vroeg uit willen.

Atlatl Campground: US$ 30, water en elektra

Entree Valley of Fire State Park: US$ 10

Camper inleveren en Las Vegas

Vandaag gaan we de camper inleveren en daarom staan we vroeg op. Voor het inleveren willen we ontbijten bij IHOP, welke vrijwel op de route naar Cruise America ligt. We maken ons klaar en drinken een kop koffie in de camper. Ook pakken we de laatste dingetjes in en halen we nog een doekje over de tafel, het aanrecht en dergelijke en vegen we en gooien we het laatste vuilnis weg. Voor het verlaten van de camping dumpen we tevens nog, zodat alles netjes leeg ingeleverd wordt bij de verhuurder.

We eten onderweg heerlijke pannenkoeken bij IHOP en vervolgen dan onze route naar Cruise America. Wanneer we het terrein oprijden melden we ons even binnen bij de balie en dan komt er direct iemand bij ons kijken.

Het blijkt dat we de voorraad propaan niet goed bekeken hadden, dit moet namelijk op de tank bij de camper zelf en niet op het level paneeltje in de camper. Op het levelpaneel was deze hetzelfde gebleven, dus we hebben geen propaan bijgevuld. Dit moest echter wel en dit rekenen we af bij Cruise. Ook inspecteren ze uiteraard de schade aan de spiegel en krijgen we daarna de rekening mee zodat we deze bij terugkomst in Nederland kunnen declareren bij ANWB Verzekeren. Omdat we schade hebben duurt het inleverproces iets langer, anders waren we zo klaar geweest!

Wanneer alles afgerond is bestellen we een Uber om naar ons hotel te gaan. Wij verblijven in het Luxor Hotel op de Strip. Hier komen we nog ruim voor de middag aan, en de check-in is eigenlijk pas vanaf 15.00 uur geopend. We geven onze bagage af aan het personeel wat buiten staat en zij zorgen ervoor dat dit naar onze kamer gebracht zal worden zodra deze klaar is. We gaan gewoon alvast in de rij staan voor de check-in en wat blijkt, de kamer is al klaar dus we kunnen hier direct heen! We frissen ons even op en nemen vervolgens een Uber naar de North Premium Outlets, om te gaan shoppen. Voordat we gaan winkelen lunchen we hier eerst bij de Cheesecake Factory, waar we ook samen een taartje delen. Daarna kan het shoppen beginnen. We hebben een aantal dingen op ons lijstje staan en uiteraard kijken we ook nog even rond in de andere winkels. Na een aantal uur zijn we moe en uitgewinkeld en maken even een stop bij de Starbucks voordat we terugkeren naar ons hotel.

Hier frissen we ons op en maken we ons klaar voor de avond in Las Vegas. We lopen naar de Outback Steakhouse voor ons avondeten. Hier hebben we twee jaar geleden ook gegeten en dit was ons erg goed bevallen, vandaar dat we hier terugkeren. Daarna lopen we verder richting The LINQ voor een ritje in de High Roller. De kaartjes voor het reuzenrad hebben wij op voorhand aangeschaft via vegas.com. Het voucher wissel je bij The LINQ Promenade Box Office om in daadwerkelijke tickets. Het is absoluut een aanrader om dit op voorhand te boeken, naast het feit dat je er circa 8-10 dollar mee bespaart hoef je níet in de (erg lange) rij te staan. Het ritje in de High Roller duurt ongeveer een half uurtje en het uitzicht over het verlichtte Las Vegas is erg mooi. Ook zien we vanuit hier de fontijnenshow van het Bellagio!

Ook brengen we een bezoek aan het de Conservatory & Botanical Gardens van het Bellagio, welke deze keer wederom prachtig zijn. We lopen verder over de Strip en maken een stop bij de Irish Pub in het New York New York hotel. We hebben vandaag namelijk enkel in Las Vegas al ruim 17 kilometer gelopen, dus we zijn even toe aan een pauzetje. Hierna gaan we terug naar ons hotel om hier bij de bar nog een drankje te doen als afsluiter van onze eerste dag in Vegas!

Luxor Hotel & Casino / Premium Pyramid Room met 2 Queensize Bedden: €125.- voor 2 nachten

Resortfee: US$ 35 per kamer per nacht excl. tax

Propaan bijvullen Cruise America (circa een kwart tank): US$ 17

High Roller (avond): US$ 64 via vegas.com

Las Vegas

Vandaag zetten we een keer geen wekker maar alsnog worden we rond 08.00 uur wakker. We maken ons klaar en halen een koffie bij de Starbucks, om vervolgens naar de Denny's te lopen voor het ontbijt. Het is hier erg druk en er is een wachttijd van circa 25 minuten voor een tafel, wat we wel verwacht hadden. Ze zetten onze naam op de lijst en zodra de tafel klaar is worden we geroepen.

We lopen in de tussentijd even snel naar de nabijgelegen drogisterij en souvenir winkel om rond te kijken en wat dingetjes te halen. Na het ontbijt lopen we verder over de Strip en ook vandaag shoppen we weer wat, de outlets en kortingen kunnen we maar moeilijk weerstaan.

Het is erg warm en de zon schijnt volop, dus tussendoor nemen we even een pauzetje met een verfrissend drankje. We gaan dan verder naar het Venetian, waar we dit prachtige hotel bewonderen. Ook besluiten we hier te lunchen, bij het restaurant Chica's. We lopen weer via de strip terug naar ons hotel, waar we in de namiddag aankomen. We ontspannen even wat op de kamer en maken ons klaar voordat we weer op pad gaan. Vandaag besluiten we in het hotel te eten, bij Diablo's Cantina voor lekker Mexicaans eten. Hier nemen we plaats aan de bar, want daar is geen wachtrij en voor een 'gewoon' tafeltje wel. Wij vinden het aan de bar net zo gezellig.

Na het eten nemen we een Uber naar Fremont Street, het oude Las Vegas. We kijken hier onze ogen uit en nemen plaats bij een barretje met terras voor wat drankjes. De sfeer hier is in onze ogen heel anders dan op de Strip en het is absoluut een aanrader om een avondje gezellig het oude gedeelte te bezoeken.

Enkele uurtjes later gaan we terug naar ons hotel voor een drankje en uiteindelijk belanden we in de Irish Pub van het Mandalay Bay. We blijven voor de live muziek en raken aan de praat met andere gasten van het Luxor, waar we de rest van de avond mee optrekken. Om 05.00 uur houden we het voor gezien en gaan we snel naar de kamer voor een paar uurtjes slaap, morgen vroeg moeten we namelijk alweer uitchecken!

Resortfee: US$ 35 per kamer per nacht excl. tax

Las Vegas, vlucht en aankomst Amsterdam

We hebben om 09.00 uur de wekker gezet zodat we ons klaar kunnen maken en even kunnen ontbijten, voordat we om 11.00 uur uitgecheckt moeten zijn. Voor het ontbijt hebben we vandaag gekozen voor het Pyramid Café in ons hotel. Daar bedenken we ons dat het best handig zou zijn als we een iets latere check-out kunnen regelen, zodat we de kamer iets langer hebben en hier de bagage ook kunnen laten.

We vliegen om 16:05 uur, dus we hebben nog even en willen circa rond 13.00 uur op de luchthaven zijn. Simone informeert bij de receptie naar de mogelijkheden en we kunnen de kamer tot 13.00 uur houden voor 25 dollar + tax. Dit besluiten we dan ook te doen. Nadat we op ons gemak ontbeten hebben willen we nog naar het Welcome to fabulous Las Vegas sign. Dit is 20 minuutjes lopen, dus dit besluiten we te doen. Op ongeveer de helft zijn ze echter aan het voetpad aan het werk en kunnen we hier eigenlijk niet meer goed en veilig lopen. We besluiten om vanaf hier een Uber verder te nemen.

Onze Uber blijkt het ophaalpunt bij het hotel waar we staan niet te kunnen vinden en wij komen er ook niet achter waar hij zich bevindt. Hierdoor verliezen we veel tijd en besluiten we uiteindelijk de rit te annuleren en een nieuwe te bestellen. We hebben in Las Vegas erg veel gebruik gemaakt van de Uber en dit is altijd erg goed verlopen. De tweede Uber snapt het wel gewoon helemaal en is binnen enkele minuten bij het ophaalpunt.

Aangekomen bij het bord staat er een mega lange rij. Wij hadden echter al van collega's vernomen dat wanneer je gewoon naar de zijkant loopt je ook goede foto's kunt maken. Niets blijkt minder waar: géén wachtrij en nogsteeds foto's waarop niks van de andere bezoekers te zien is. Doordat we veel tijd zijn verloren met onze eerste Uber hebben we niet echt meer tijd om iets anders te doen, dus nemen een Uber terug naar het Luxor. We frissen ons op op de kamer, doen onze vliegtuig outfit aan en bestellen weer een nieuwe Uber om ons naar de luchthaven te brengen.

Op de luchthaven gaat alles erg snel en is iedereen heel vriendelijk. Een erg prettige luchthaven. Omdat alles zo snel ging hebben we voldoende tijd dus we halen eerst een koffietje, lopen daarna wat rond en lunchen we. Wat hadden we graag nog een extra nacht in Vegas willen blijven, wij zijn helemaal weg van deze bruisende stad. We besluiten dat als we nog een keer terug gaan we dus minimaal 3 nachten zullen boeken.

We gaan boarden wat nog een zooitje ongeregeld is. We hebben de eerste rechtstreekse vlucht met de KLM terug van Las Vegas naar Nederland, en ze moeten er op het airport nog een beetje hun draai in vinden denken we. In het vliegtuig blijkt dat we geen buren hebben dus heerlijk 3 stoelen voor ons zelf hebben. We hopen door het feit dat we vannacht maar 3 uur hebben geslapen en dit een nachtvlucht is in het vliegtuig te kunnen slapen maar niks blijkt minder waar. We hebben érg veel turbulentie, maar na circa 9 uur en 50 minuten staan we weer veilig op Nederlandse bodem.

Beide missen we de Verenigde Staten nu al en onderweg naar huis kletsen we nog flink na over onze reis. Het was weer fantastisch en we zijn veel mooie herinneringen en ervaringen rijker!