Voorbereiding

Door Marianne op 20 juli 2015 16:49
Nog maar twee weken, dan vertrekken we. En wie zijn we: mijn man Paul, mijn dochters Sara en Linda en ik. Naar Canada. Om met een camper door West-Canada te reizen. Voor het eerst. Ik ben er druk mee geweest. Heel veel lezen, veel speuren op het internet en af en toe bellen naar Travelhome met wat vragen. Maar ik begin het gevoel te krijgen dat we er klaar voor zijn! De route is uitgestippeld, de campings zijn geboekt en ik heb een heel notitieboek vol dingen die we willen gaan zien en doen. De voorpret is begonnen!

Vliegreis

Door Marianne op 05 augustus 2015 14:59
Ik typ mijn eerste blog vanuit de hotelkamer. We hebben er een lange reisdag opzitten, en waren toe aan een nachtje lekker slapen. De nacht voor vertrek hebben we allemaal onrustig geslapen. Om half zeven zaten we in de auto naar Schiphol. De langste vlucht van 8 uur naar Toronto verliep prima. Onze meiden vermaakten zich goed en ik heb lekker wat uurtjes kunnen slapen. Onderweg konden we Groenland zien. Iets wat volgens de stewart bijzonder was, omdat er meestal bewolking hangt. De overstap in Toronto was chaotisch. De koffers kwamen aan op een andere transportband dan werd aangegeven. Het duurde lang voordat de koffers kwamen. Daarna tig controles van paspoorten, handbagage, etc. Daarna de binnenlandse vlucht naar Calgary. Die vertrok ook op tijd. Onderweg bleek dat het vliegveld van Calgary gesloten was vanwege een zware onweersbui. We moesten tot nader bericht rondcirkelen. vanuit de lucht was de bui goed te zien. Een half uur later konden we gelukkig landen en werden we door de shuttle naar Hotel Sandman gebracht. Een prima hotel waar we gisterenavond goed hebben gegeten. Nu wachten we op Canadream, die ons over enkele uurtjes komen halen. De meiden zijn nog even zwemmen, en wij gaan een rondje lopen. Wordt vervolgd!

Banff

Door Marianne op 09 augustus 2015 1:45
Na drie dagen eindelijk goede WIFI gevonden, dus tijd voor een update. We hebben nu drie dagen de camper. Na het ophalen in Calgary zijn we boodschappen gaan doen bij de Superstore. Daarna doorgereden naar de camping buiten Calgary. Het weer was slecht; regen en onweer. 'S-avonds de camper goed ingeruimd en daarna gaan slapen. Dat was wel even wennen! De tweede dag zijn we doorgereden naar camping Tunnel Mountain in Banff. Daar staan we nu twee dagen. Morgen vertrekken we naar Nordegg. We hebben al veel gedaan en gezien in de buurt van Banff. Gisteren met de Gondola naar Sulphur Mountain. Vandaag Lake Louise. Veel marmotten en eekhoorntjes gezien, nog geen beren!

Nordegg

Door Marianne op 13 augustus 2015 2:59
Na drie dagen Banff doorgereden naar Nordegg. Het David Thompsonresort is een heel andere camping dan Tunnel Mountain! De weg er naartoe was prachtig; het eerste gedeelte van de Icefields Parkway. Vanuit de camping zijn we naar Abraham Lake gelopen: daar waren we helemaal alleen. Na een goed ontbijt de volgende ochtend vertrokken naar Jasper. Daar op camping Wapiti aangekomen, na opnieuw een prachtige weg.

Jasper

Door Mariannne op 13 augustus 2015 4:19
Ook de omgeving van Jasper is prachtig. Lekker uit eten geweest, maar ook prima gekookt in de camper! Helaas nog steeds geen beren gezien, wel een cariboe die over de camping wandelde. Een mooie trail gelopen
en met de gondel naar de hoogste top in de buurt van Jasper geweest.

Blue River

Door Marianne op 13 augustus 2015 4:25
Van Alberta naar British Columbia gereden. De klok een uur teruggezet. De omgeving verandert: de bergen liggen verder uit elkaar en het wordt droger.
We deden vandaag de River Safari en kwamen eindelijk oog in oog te staan met enkele beren!
Daarna door naar camping Blue River Resort.
Na twee dagen zonder elektriciteit in Jasper, nu weer een full hookup. Na het aansluiten aan de elektriciteit bleek de koelkast niet meer te werken. Na telefonische assistentie van Canadream, hebben we dit gelukkig zelf kunnen oplossen. Er is een bosbrand enkele kilometers verderop, waardoor de doorgaande weg nu is afgesloten. De camping zit daarom onverwachts helemaal vol met gestrande reizigers. Gelukkig gaat onze reis morgen in een andere richting, naar Clearwater.

Clearwater

Door Marianne op 17 augustus 2015 2:35
Opnieuw was het prachtig onderweg. Aangekomen in Clearwater is het lekker zonnig en warm. Ik weet dat onze camping aan een meer ligt waarin je kunt zwemmen, dus de meiden hebben er zin in! Clearwater blijkt ook te beschikken over een grote supermarkt en tegenover de ingang van de camping ligt een liqorstore. Dus eerst de voorraden aangevuld en daarna de camping opgereden. We hebben het mooiste plekje, en kijken uit over het meer.
Uiteraard zijn we allemaal meteen gaan zwemmen! Omdat het zo warm is, slaan we ons geplande bezoekje aan Wells Grey Park over. De volgende dag vertrekken we naar Lillooet. Onderweg stoppen we voor een lekker Canadees ontbijt
en komen er tot onze verbazing achter dat er in Canada kolibries over"zomeren".
Het is leuk om ze te zien drinken terwijl we ontbijten. Van de eigenaresse krijgen we uitleg over de vogeltjes en andere dieren die we in de buurt kunnen tegenkomen. Ik zag gisteren al een eagle vliegen; die zullen we meer zien de komende dagen. De weg naar Lillooet vind ik sprookjesachtig. Het lijkt precies op de canyons zoals je die in Disneyland tegenkomt.
Aangekomen bij de camping in Lillooet, voldoet deze niet echt aan onze verwachtingen. Er is niemand om ons in te checken, de campingplaats ligt tussen twee drukke wegen en er staan bijna geen caravans of Campers. Ondanks dat we al zo'n 290 km hebben gereden, besluiten we door te rijden naar de volgende camping op ons reisschema, in Whistler.

Whistler

Door Marianne op 17 augustus 2015 2:46
Onderweg naar Whistler eerst gebeld naar Riverside Resort, of we een nachtje eerder konden komen. Helaas zat de camping al vol. We konden gelukkig terecht bij Whistler Camping en RV Parc, waar we nog op een overflowplaats konden staan. Het weer is inmiddels erg slecht. Het regent hard en de bewolking hangt zo laag dat we niet kunnen zien hoe hoog de bergen zijn. De volgende dag zijn we eerst een trail gaan lopen, waarna we terecht konden bij Riverside.
Een prachtig aangelegde camping vlakbij het centrum van Whistler. We zijn met de meiden naar het centrum gelopen. Genoeg winkels om te shoppen en prima restaurants. En we hebben de Patates Poutine geproeft!
We hebben helaas wel eenprobleem met onze camper. Gisteren kwamen we erachter dat er ergens een lekkage moet zitten. De onderkant van ons keukenblok is helemaal uitgezet van het vocht. We hebben gisteren gebeld met Canadream en zij vandaag speciaal naar Squamish gereden zodat een technicus het probleem op kon lossen.
Hij heeft het lek gevonden, maar kon het zelf niet herstellen. daarvoor moet de camper naar een garage in Vancouver. We willen niet nog meer tijd verliezen door dit mankement, en hebben met Canadream afgesproken dat we onze reis afmaken ondanks de lekkage. We hebben na vandaag nog 5 dagen. Morgen gaan we met de Ferry naar Vancouver Island. Op aanraden van landgenoten toch gisteren alvast een plekje op de boot gereserveerd. Volgens de medewerkster van Riverside was dit niet nodig, maar het bleek dus toch een goede tip te zijn!

Nanaimo

Door Marianne op 19 augustus 2015 3:17
Ondanks dat we een reservering hadden voor de veerboot van 18:55 uur, zijn we toch op tijd vertrokken uit Whistler. Het weer was prima: helder en warm. In de buurt van Horshoe Bay werden de uitzichten nog fraaier!
Omdat we op tijd bij de Ferry waren, konden onze reservering worden omgezet en kwamen we op de reservelijst voor een vroegere boot. Daarna achteraansluiten in de rij....
Om 3 uur konden we de Ferry op rijden, die ons in anderhalf uur naar Vancouver Island bracht.
Helaas geen orka's gezien onderweg. Op het eiland aangekomen, zijn we meteen doorgereden naar de camping. We kwamen aan in Nanaimo, waar de camping ook lag.
Het was verreweg de meest prachtig gelegen campeerplek, met uitzicht op zee!

Ucluelet

Door Marianne op 19 augustus 2015 3:24
Vandaag van de oostkust naar de westkust gereden, dwars door tropische wouden met metershoge sequoia's.
Een prachtig gezicht! We namen de scenic byway door Coombs, wat zeker de moeite waard was om te bekijken.
Aangekomen op de camping in Ucluelet, zijn we eerst de haven gaan verkennen.
En wederom werden we verbaasd door de aanwezigheid van een diersoort! Nadat we eerst een hert door de straat haden zien lopen, zwommen er in de haven twee zeeleeuwen! Terug in de camper konden we tijdens het eten genieten van een eagle, die boven het water op jacht was naar zijn prooi. Op Vancouver Island hebben we na een dag al meer wilde dieren gezien dan in de tijd ervoor op het vaste land van Canada! Morgen vetrekken we naar de op een na laatste camping; in Victoria...

Victoria

Door Marianne op 21 augustus 2015 5:00
We zijn afgezakt naar het zuiden van Vancouver Island. Het is hier een stuk droger. Volgens een van de bewoners van deze streek, die we onderweg spraken, heeft het hier al meer dan drie maanden niet geregend! Het verbod op kampvuren wordt hier streng toegepast.
Onze camping ligt aan de haven van Victoria. Een bijzondere plek, waar we grote cruiseschepen zien liggen en watervliegtuigen zien opstijgen en landen.
Paul heeft de lekkage in de camper weten te stoppen door het warme water af te sluiten. We gebruikten toch alleen maar warm water om af te wassen, dus er is mee te leven. Beter dan een stroompje water dat over de vloer van de camper loopt!
Vanmorgen zijn we meegeweest met een boot om walvissen te spotten. We zagen orka's, verschillende soorten zeeleeuwen en bultrugwalvissen. Erg bijzonder.
In Victoria hebben we ons verplaatst met de watertaxi. Er is een taxistop bij onze camping. Handig, want met de camper het centrum van Victoria inrijden, leek ons geen goed idee. Alhoewel we wel merken dat het steeds meer routine wordt om een passende parkeerplaats te vinden!
Met een soortgelijk bootje hebben we ook een interessante rondvaart op de Gorg gemaakt.
Morgen gaan we met de ferry naar Vancouver. De dag erna komt onze rondreis helaas tot een einde. We blijven dan nog wel drie dagen in Vancouver, voordat we definitief naar Nederland terugvliegen.

Vancouver

Door Marianne op 23 augustus 2015 3:46
Na weer een prachtige tocht per ferry, weer aangekomen op het vaste land van Canada. Helaas onderweg geen orka's gezien. Daarna een kort ritje naar de camping in Vancouver. Burnaby Cariboo RV Park ligt in Vancouver tussen een snelweg en een treinspoor in. Daarbij hoor je zo nu en dan ook een vliegtuig overkomen. Het was wennen aan al die stadse geluiden! Een goed voorproefje voor de dagen erna. De volgende ochtend hebben we de camper leeggehaald en schoongemaakt. Daarna vertrokken naar de plaats van inleveren, vlakbij het vliegveld van Vancouver. Dit ging vlot en soepel. We zijn niet over de door ons opgegeven 3200 kilometers gegaan. In totaal hebben we bijna 3000 kilometer afgelegd. Onvoorstelbaar! Een taxi bracht ons vervolgens naar het Sandman Hotel in hartje Vancouver. De meiden zijn in een goed humeur, want het hotel ligt in een zijstraat van Robson Street, de winkelstraat van Vancouver! Morgen Stanley Park en Capilano Suspension Bridge...