nog 3 nachtjes slapen.......

Door Ron op 23 juli 2015 19:20
Wie zijn wij: Wij zijn twee bevriende stellen die elkaar al ruim 10 jaar kennen, maar die voor het éérst samen op vakantie gaan.Jackelien (48) en getrouwd met Ron (48)Marian (47) en getrouwd met Roland (47)
Eindelijk !!!!Zondag is het dan zo ver; 329 dagen ná het boeken van onze reis is de dag aangebroken dat het avontuur gaat beginnen.Waarom avontuur?Voor Marian en Roland is dit de eerste keer dat ze met een camper gaan. Wel al vaker door de USA gereisd, maar dan met een auto.Wij hadden al vaker met een camper gereisd, maar dan altijd binnen Europa. En zijn nog nooit in Canada of omstreken geweest.Dus hoe zal de combinatie Canada / camper iedereen bevallen?
De reis:Na onze wensen kenbaar gemaakt te hebben aan de medewerkster van Travelhome, hebben wij op advies gekozen voor het ophalen van de camper in Vancouver en om deze weer na 20 dagen in te leveren in Calgary. Nu was het tijd om de route te plannen tussen deze 2 steden. Eigenlijk waren we het met zijn vieren hier vrij snel over eens. en is de route na enkele maanden nog steeds niet verandert.Wat wel verandert is, is het reserveren van de campings en overtochten.In eerste instantie wilde we niets reserveren. We zouden tijdens de reis wel zien waar we verbleven, wat meer " vrijheid" gaf.Maar na diverse tips van vorige reizigers bleek dat op b.v. Vancouver-island en in de nationale parken het tijdens deze periode behoorlijk druk was, en dat reserveren zeker aanbevolen was.Dus deze RV parken voor de zekerheid maar gereserveerd. Ook de eerste overnachting met de Camper in Vancouver maar gedaan.Toen we ons verblijf in Jasper wilde reserveren kon dit pas vanaf 1 april (geen geintje) Dus op 1 april dit RV park gereserveerd. En op tijd, op 2 april bleek het in onze periode al volgeboekt te zijn.Omdat we niet elke dag uren wilde verspillen met zoeken naar een plaats, besloten we dan maar om alle RV parken tijdens onze reis te reserveren. ook de overtochten met BC ferries hebben we gelijk gereserveerd.Dit geeft misschien minder " vrijheid" maar geeft ons wel meer tijd tijdens de reis, i.p.v. het zoeken naar een plek om te overnachten, kunnen we nu meer genieten van het land, wetende dat onze plek voor de nacht beschikbaar is. Hoe laat we ook aankomen.
Hoe gaat onze reis eruit zien.We starten dus in Vancouver, via Tofino, Campbell river, Powell river, Whistler, Blue river, Jasper, Lake louise, Banff eindigen we in Calgary. Totaal minimaal gereden kilometers zal 3300 zijn.

Nu eerst nog 3 nachtjes slapen, zondag 26-07 zal onze vlucht om 13:05 uur vanaf Schiphol vertrekken.We hopen hier elke dag wat meer te vertellen hoe onze reis verloopt. en bij een goede Wi-FI verbinding, ook wat foto's te plaatsen.

Welterusten

De reis

Door Ron op 27 juli 2015 4:58
En dan was het eindelijk zo ver. De dag van vertrek is gekomen.
Vanochtend om 08:00 uur waren Roland en Marian er om ons op te pikken. Na een kopje koffie zijn we richting Schiphol gereden.
Na eindelijk een plekje gevonden te hebben op de (gereserveerde) parkeerplaats P3 richting vertrekhal gegaan.

Wat is Schiphol verandert, Het zou een drukke dag worden met reizigers, maar daar merk je niet veel meer van.
We hadden online ingecheckt. Dus we hoefde alleen maar onze ruimbagage nog in te checken. In deze rij ongeveer 10 minuten gewacht en toen met de "nieuwe" drop off automaten waren we onze bagage zo kwijt.
Ook de douane ging snel. Het checken van de handbagage en de complete bodyscan ging binnen enkele minuten. Met onze E-passports was ook deze controle binnen enkele tellen gebeurt.
Ik denk dat we alles bij elkaar binnen 30 minuten bij onze gate waren.

Onze vlucht met KLM vertrok ook nog eens op tijd, dus volgens de Piloot zouden we ruim op tijd landen.
En wat voor een vlucht, Het opstijgen, de vlucht zelf en de landing waren perfect, zo zou vliegen moeten zijn.
Geen turbulentie, geen vertraging, en het eten was nog lekker ook.

Aangekomen op Vancouver airport ging alles ook nog eens snel, rechtstreeks naar de douane, geen rij, koffers snel ter beschikking.
Als de hele vakantie zo gaat? dan moet die wel perfect gaan.

Na buiten een eerste sigaret gerookt te hebben, meteen maar Canadream gebeld, we moesten namelijk 1 dag van te voren bellen voor een afspraak te maken. De vriendelijke medewerkster van Canadream verzocht ons toch maar om morgenvroeg om 08:00 uur terug te bellen, dan pas was namelijk duidelijk hoe laat we de camper konden halen.

Shuttlebus naar hotel genomen, ingecheckt, even opgefrist en hebben toen een taxi naar Gastown Vancouver gepakt om sfeer te proeven. Ook Chinatown bezocht en met de trein terug naar de airport waar een gratis shuttlebus ons weer naar het hotel bracht.

DE EERSTE INDRUK? vriendelijke mensen, prima hotel (Accent inns) met tot nu toe zeer goede service, mooie stad.
Nu 21:50 uur naar bed, we zijn "kapot" morgenvroeg Canadream bellen en dan eindelijk de camper ophalen.
We kunnen niet wachten.

groetjes vanuit Vancouver - Canada.

Vancouver & pickup camper

Door Ron op 29 juli 2015 3:43
Wakker worden in Vancouver.

Vannacht slecht geslapen, om 03:30 uur maar uit bed gegaan en buiten even ge-appt met de kids.
Daarna toch nog paar uurtjes goed geslapen, het tijdsverschil speelt toch parten.

Na bij Denny's een ontbijtje gehad te hebben, nou ja ontbijtje, 2 spiegeleieren, 2 pancakes, ham en bacon, hashbrown, 4 toast. Het waren 3 borden vol. zijn we met de taxi naar metropolis shopping mall gegaan. Een gigantisch winkelcentrum, hier nog wat spullen gekocht die niet in de koffer pasten haha.

Daarna weer met de taxi naar Stanleypark gegaan. PRACHTIG, helaas maar paar uurtjes kunnen blijven, maar zeker een aanrader.

En toen was het tijd om weer terug te gaan naar het hotel, om 15:30 uur zou Canadream ons oppikken om de camper te halen.
We werden voorgesteld aan ons huis op wielen voor de komende 3 weken.

Wat een ruimte en luxe, en dat was nog niet alles na de slide-out opengeschoven te hebben, bleek de gehele camper nog eens ongeveer 40cm breder te worden. Na een goede uitleg en alle administratieve rompslomp konden we eindelijk vertrekken naar de Wallmart. Voor een paar dagen voorraad ingeslagen, nog even bij de Mac langs voor de innerlijke mens, op weg naar onze eerste camping.
Dit was maar ongeveer 3 kilometer rijden, dus al met al nog redelijk op tijd om de kleren uit te pakken en de camper te gaan indelen.

Moe maar voldaan op tijd naar bed om morgen naar Vancouver-island te vertrekken.

groetjes uit Vancouver CA

op weg naar Tofino

Door Ron op 30 juli 2015 13:44

smorgens in ieder geval al zeer vroeg wakker. na het ontbijt dan maar vast aangereden, veel te vroeg want we hebben de ferrie van 10:40 uur gereserveerd van Horseshoebay naar Nainamo. Wat bleek daar aangekomen, konden we zelfs nog die van 08:30 uur nemen.Deze vertrok over 10 minuten. Meteen maar een experience kaart aangeschaft en alle 4 de overtochten betaald. ( scheelt toch weer behoorlijk in kosten ).

Wat een weer. prachtig, we hebben echt geboft ( of verdient?)  rond 23 graden, heerlijk.Na ongeveer 1 1/2 uur kwamen we in Nainamo aan. vandaar begint de tocht naar Tofino, ongeveer 3 uurtjes rijden.die 3 uurtjes werden er ongeveer 6 uur, we moesten regelmatig stoppen. niet door files ofzo, Nee omdat we wilden genieten van het uitzicht. Prachtig.Ook 1 keer gestopt om toch de alcohol voorraad aan te leggen. alcohol kun je namelijk alleen kopen in een liquorstore.Via Ucluelet naar RV park Bella pacifica waar we om ongeveer om 21:00 uur aan kwamen.
Weer een dag voorbij.

Tofino

Door ron op 30 juli 2015 14:12
Tofino en whale watching.

Dan is de dag daar waar iedereen naar uitgekeken heeft. WHALE WATCHING.

Om 10:00 uur hadden we gereserveerd bij Marina west adventures. We gingen in een open boot, soort Zodiac, Na ons omgekleed te hebben zij we er klaar voor.

Wat een beleving, echt een aanrader. eerst een eagle gespot. daarna al gauw de eerste grey whale. Omdat het nog ondiep water was vertelde Ike onze kapitein dat hier de staarten niet boven kwamen. alleen als een whale naar de diepte dook zag je dat.
Even verder gevaren en daar kwamen we een groep van minimaal 3 whales tegen. Wat een ervaring.

onderweg ook nog zeeotters, zeehonden en diverse soorten vogels tegen gekomen. Al met al een zeer geslaagde trip. Met dank aan onze kapitein.
Toen heerlijk gegeten bij JACKS, Tofino ontdekt en op naar.Comberbeach en naar Rainforest voor een trail.

Al met al weer een actieve dag. Morgen naar Campbell river.

Campbell river

Door Ron op 31 juli 2015 1:28
Ripple rock RV park / Campbell river.

Helaas, de eerste 100km zelfde weg terug als de heen weg. Nou helaas!. blijft mooi en weer andere dingen gezien die we op de terugweg gemist hadden.
Eenmaal op highway 19 schiet het op. gewoon snelweg richting Campbell river waar we weer eens de Wallmart opgezocht hebben.
Dingen die we een paar dagen gelden vergeten waren maar weer aangeschaft. Je hebt thuis toch meer dingen als dat je dacht.

En dan op weg naar de camping. Ripple rock RV park. gewoon de weg volgen naar Port hardy en na ongeveer 19 kilometer rechts bij het bord afslaan.
Klopt helemaal, maar eenmaal afgeslagen krijg je 5 kilometer gaffelweg. met een slakke gangetje van 5 tot 10km per uur maar gereden.
MAAR dat was niet erg, want als je zo langzaam rijd, kan je meer zien. En ja hoor onze eerste zwarte beer. misschien 50 meter van de weg. hij/zij schrikt meer als ons want voor we de camera hadden was hij/zij weg.

Hadden we niet beter een ander camping kunnen zoeken?  want FF naar Campbell river is niet te doen.
Nu wil ik eigenlijk schrijven dat de camping het niet waard is. Want deze is niet groot en als ik schrijf supercamping en wie weet hoeveel personen dit verslag lezen, is de volgende keer als we hier naar toe willen deze misschien wel volgeboekt.
Maar ik mag niet liegen, Ik heb veel campings in mijn leven gezien, maar dit is de mooiste, wat een rust, wat een uitzicht.
Alles is zo goed bijgehouden, gewoon perfect, hier kan ik wel 3 weken blijven. ik hoef niet meer verder te reizen. laat mij maar hier.
Op moment van schrijven heb ik nog geen foto op mijn pc maar deze volgen spoedig. WIFI is behoorlijk traag hier. HÉ, ik heb 1 minpuntje gevonden haha.

Zo nu ga ik genieten van het uitzicht, straks naar het Floating restaurant op het resort.

Groetjes.

Hier vast 1 foto

sunshine coast

Door Ron op 04 augustus 2015 4:53
Na een aantal dagen op het prachtige Vancouver island te hebben doorgebracht, is het nu tijd om het eiland weer te verlaten.
We nemen 3 overtochten met de ferrie. De eerste van Comox naar Powell river. We hadden weer een prachtig uitzicht, de overtocht duurde ongeveer 80 minuten. Na de overtocht zijn we doorgereden naar de volgende ferrie.
Alleen deze namen we pas de volgende dag. eerst nog op Kent's beach Rv park overnacht.

De volgende dag meer met een pond als boot van Saltery bay naar earls cove deze duurde ongeveer 50 minuten. wat een uitzicht hier. nog mooier als de andere.
We zijn toen doorgereden naar vrienden van Marian en Roland in Gibson. daar heerlijk geluncht. Gibson bekeken ( leuke stad )
en daarna de laatste overtocht terug naar Vancouver van ongeveer 40 minuten.

Aanrader: Als je ooit naar Vancouver island gaat, neem dan de bovenstaande overtochten. Zeker de moeite waard en voor de zuinige onder ons, het blijkt dat als je de heenweg naar Gibson betaald, je eraf niet hoeft te betalen en andersom.
Je betaald dus 2 overtochten en niet 3.

Na de overtochten moesten we nog naar Whistler, ongeveer 120km rijden waar we bij Whistler campground zouden overnachten.
Leuke overnachtingscamping midden in de bergen.
Whistler zelf was ontzettend druk, wat een massa volk loopt daar rond.

morgen naar Clearwater.

op weg naar Clearwater

Door Ron op 04 augustus 2015 5:49
De wekker maar niet gezet we worden toch elke dag al vroeg wakker, vandaag dus niet, terwijl we een reis van ruim 440km voor de boeg hebben ( de langste van deze vakantie ) hebben sommige tot ruim 08:00 uur geslapen, na douchen en ontbijten, rond 10:00 vertrokken.
Tank volgooien en portemonnee legen ( 200 liter tank benzine ) gelukkig is de benzine in Canada rond de 0,90 eurocent per liter.
En dan op weg naar Clearwater. Na Whistler zou het zeer bergop en bergaf gaan met veel bochten, dus we waren voorbereid.waren we
Nou dat viel mee, paar haarspeldbochtjes en dat was het, dus al met al incl zeer uitgebreide lunch in leuke local tent onderweg, waren we rond 18:30 op Dutch lake resort en RV park. Mooie camping met goed restaurant de painted turtle.

Onderweg weer een ontzettend mooie rit met een prachtig uitzicht. Ik wordt steeds meer verliefd op dit mooie Canada.
(volgend jaar weer????????????)

Dagje in Clearwater

Door Ron op 05 augustus 2015 22:32
Voor Jackelien en mij een rustdagje, de hele dag op dutch lake rv park is geen straf. Heerlijk aan de lunch, pilsje erbij en genieten van het uitzicht.
Daarna nog even met de roeiboot het meer op. Met het prachtige weer van vandaag wel uitkijken voor de zon, dus goed ingesmeerd.
s'avonds weer lekker gegeten in the Painted turtle restaurant van de camping, natuurlijk vis.

Genoten van een dagje rust.

Marian en Roland (zijn een stuk jonger, haha) zijn met de camper naar de watervallen wezen kijken in Wells gray park
ook zij hebben een leuke dag gehad.

Morgen naar Blue river voor bear watching. ongeveer 110km rijden. eitje.

Blue river

Door Ron op 05 augustus 2015 22:40
s'morgens op ons dooie gemakje ontbeten en op weg naar Blue river. 100km snelweg dus we waren er zo.
meteen doorgereden naar de blue river safari voor bear watching.
Ik heb hier maar 1 woord voor.

GAAF.

ongeveer ruim 1 uurtje op de boot, soort moerasbootje, alleen de tocht met het uitzicht was het al waard, maar dan, onze 2de beer.
Prachtig beest en natuurlijk deze keer WEL op de foto en film. een ervaring apart.

Jasper

Door Ron op 07 augustus 2015 4:30
Vandaag van Blue river naar Jasper gereden.ongeveer 230km. onderweg helaas niets anders dan regen.
Vlak voor Jasper 1 uur vertraging gehad. (oeps, klok moest 1 uur vooruit haha)
In Jasper aangekomen regende het nog een klein beetje, Nu beetje shoppen, omgeving beetje verkend met de Camper.
S'avonds heerlijk aan de 12oz steak.

Naar de camping Whistler gereden, prachtige wel grote camping midden in de bossen. mooie grote Full hookup plaats.
Wandeltoer camping gedaan. Alles ziet er netjes uit. Hier kunnen we wel 3 nachten verblijven. Jasper op nog geen 10 minuten afstand.
Wel 0,0 Wifi op camping. Maar maak nu FF gebruik van de wereldbol van vodafone haha.

Morgen wordt het weer droog en 22graden.

dagje jasper en omgeving

Door Ron op 08 augustus 2015 4:02
dagje Jasper en omgeving.
Lake Maligne, lake medicine en maligne canyon. Prachtig.
Ook Jasper is zeer gezellig.
Foto's volgen

Jackelien was om 16:00 uur onze tijd jarig. Dus dit jaar extra lange verjaardag.
Morgen naar de gletsjers op de ice field parkway voor een excursie.
Nu FF de drank vast beetje opmaken.
Ja vanmorgen vlak bij de camper op de camping onze eerste Elk gezien, wat een prachtige beesten.

ice field parkway

Door Ron op 09 augustus 2015 1:42
Vandaag 102km over de ice field parkway gereden naar de gletsjers.
We konden alleen nog reserveren om 09:30 uur, dus extra vroeg eruit. Wat een prachtig uitzicht als je daar rijd.
Op de eerste paar kilometers de eerste mannelijke Elk gezien, en een paar vrouwelijke.

Wat zijn die gletsjers prachtig, een hele beleving.
Op de terugweg diverse stops gemaakt voor de natuur en verschillende watervallen. Onderweg continue turen voor wildlife.
En ja, opeens zag ik iets zwarts bewegen aan de overkant van de weg. dit was een beer, ik wist het zeker. Roland laten stoppen op vluchtstrook en terug gelopen. En daar was onze 3de beer. Helaas de kleine lens op de camera, maar toch vast kunnen leggen.
Toen ik voor de eerste keer omkeek, stonden er tientallen auto's. Allemaal voor die ene beer. Lachen.
Als je op de parkway diverse auto's aan de kant ziet staan, stop dan even, er is iets te zien. zo hebben we ook nog diverse berggeiten gezien.

Morgen op naar lake louise. ongeveer 223km

naar Lake louise

Door ron op 17 augustus 2015 10:36
Vandaag op weg naar lake louise, weer via de ice field parkway. Maar dat is geen straf.
Wat een mooie 223km lange weg. elke keer zie je weer iets nieuws.

Eenmaal in lake louise aangekomen maar eventjes naar het meer zelf toe.
Nou ja eventjes. het leek wel of heel Canada daar was. Grote parkeerterreinen compleet vol. ook langs de weg waar men niet mag parkeren stond het vol met auto's. Dus maar weer omgekeerd en naar Maligna Lake gereden.
Ook dat was geen succes. VOL VOL VOL, Dan is z'n monster van ruim 10 meter waar we in rijden niet zo handig.

Dan maar na 18:00 uur terug naar Maligna lake en de volgende dag s'morgens naar Lake louise.

Gelukkig op beide plaatsen nu wel ruimte voor ons RV-tje.

4 nachten lake louise

Door ron op 17 augustus 2015 10:48
We hadden 4 nachten gereserveerd op een park canada camping ( bank lake louise )
Wat hadden we een spijt, prachtige camping, goede voorzieningen, Maar wat een herrie s'nachts.
Om het uur kwam er ( dag en nacht ) een trein luid toeterend voorbij.
Van slapen kwam er niet veel. Volgende dag meteen naar info centrum gegaan om te kijken of er ergens anders plek was. Helaas, niets
Dus maar even uithouden daar. We hebben het er 3 nachten toch uitgehouden en voor 1 nacht in Banff camping Mountain trailer court kunnen boeken. MMMM helaas ook deze camping lag aan het spoor en al kwamen de treinen daar niet zo vaak. ook Deze hielden je s'nachts wakker.
Jammer de eerste 2 weken van de vakantie op prachtige rustige campings gestaan, en de laatste week dus niet.
Hoe kan men z'n grote campings in z'n prachtig gebied, langs het spoor leggen. Rrrrrrrr

Maar ja wie mooist wil zien, moet pijn leiden, in dit geval weinig slapen. Al moet ik zeggen, persoonlijk heb ik er minder last van gehad.
Mijn doofheid kan soms ook voordelen hebben. Haha. Hoortoestelllen uit. en slapen maar.

Banff

Door ron op 17 augustus 2015 10:53
Van lake louise naar Banff zijn we via de 1A gereden ofwel de Bow valley parkway.
ook dit is een aanrader i.p.v 53 km snelweg. 53km mooie weg langs diverse nieuwpoints EN Johnson canyon.

Bij Johnson Canyon toch even een Trial gedaan naar Lower fals. mmm dat ging vlot, dan maar door gelopen naar de Upper Fals.
Dat viel voor ons toch een beetje tegen, maar volgehouden.
En de moeite was het waard. Prachtig stuk natuur met even zo mooie watervallen.

Banff was een leuke stad met meer dan genoeg restaurants en shops. leuk om middagje rond te lopen en natuurlijk te shoppen.
daarna nog even naar Lake Emerald gegaan. Helaas te laat om een bootje te huren om dit prachtige meer op te gaan.

Dan maar wildlife vanaf de kant bekeken.

Calgary en naar huis

Door ron op 17 augustus 2015 11:04
Helaas zit de vakantie er weer bijna op, vandaag naar Calgary voor onze laatste overnachting op calgary west campground.
Onze camper beetje schoonmaken, kleren weer in de koffers en slapen zonder trein getoeter haha.

Op de camping aangekomen direct naar onze plek, we hadden een full hookup gereserveerd. buiten 33 graden.
Op de plek aangekomen was er geen stroom beschikbaar. wat bleek dit was een gedeelde plek, wie het eerst komt heeft 30amp stroom, de ander heeft pech.
Omdat we graag de airco aan wilde zetten, toch maar naar de receptie voor een andere plek. Geen probleem.
De plek die we nu kregen had inderdaad stroom maar geen riool aansluiting.
Maar ook hadden we geen buren. we hadden namelijk een plek gekregen op de opslag plaatsen van caravans.

Tja je kunt niet alles hebben. haha.
Lekker gaan eten bij Denny's in Calgary.

naar bed, want de volgende dag vroeg de camper inleveren en naar huis.

eindoordeel van onze reis

Door Ron op 17 augustus 2015 11:14
Na het online inchecken bleek dat 1 van ons ineens 6 rijen verplaatst was.
Via de balie dit geregeld we zaten niet meer 2 aan2 voor elkaar maar nu allen op rij 32.
heeft wat moeite gekost, maar de medewerkster van KLM heeft wel haar best gedaan. thnx.

De vlucht vertrok vroeger als gepland waardoor we ongeveer 45 minuten eerder op schiphol waren als verwacht.
Als je toch naar huis moet, is elke minuut er een meegenomen.

Nu thuis op de reis terug kijkend, hebben we een pracht vakantie gehad. ondanks het slecht slapen van de laatste nachten.
Vancouver island was prachtig met mooie campings. Jasper is zeker een aan te bevelen.

Lake louise en Maligna Lake moet je gezien hebben, al is het daar veel te druk. de campings moet je niet van park canada nemen. of je moet van treinen houden.

We hebben 3 zwarte beren gezien, grey whales, diverse Elks en cariboo's. berggeiten. Bold eagles. etc etc.
Helaas geen grizzly bears en Orka's, maar misschien volgend jaar?

We kunnen in ieder geval terug kijken op een fantastische vakantie. alles goed geregeld door Travelhome, waarvoor onze dank.