Dag 1 - Aankomst in Vancouver

Door Henry op 30 mei 2015 2:39
De eerste kilometers

Na een goede en voorspoedige vlucht zijn we dan eindelijk gearriveerd in Canada waar onze langverwachte reis gaat beginnen. Nadat we de camper hadden opgehaald, gecontroleerd en onze spullen er in hadden gezet, zijn we richting BC RV gegaan. Daar willen we de eerste nacht overnachten om alles uit te proberen. De eerste 15 km zijn afgelegd! Morgen gaan we naar Victoria. Dan gaat het echte reizen beginnen.

[ foto1 ]

Dag 2 - Victoria

Door Henry op 01 juni 2015 2:35

Vandaag stond de trip naar Victoria op het programma, een rit van ongeveer 120km. Gelukkig had iedereen goed geslapen na de eerste nacht in de camper. Zeker na een lange vlucht en 9 uur tijdsverschil is het toch even afwachten. Nadat we lekker hadden ontbeten moesten we toch nog even wat boodschappen halen. Immers het is toch wel handig als je een aantal dagen vooruit kan met je proviand.  De supermarkt was dichtbij,  maar toch kost het je ruim een uur voor dat je klaar bent en weer op weg. Gelukkig hebben we dat niet iedere dag.

Het eerste deel in Vancouver was niet bijzonder mooi (nog zacht uitgedrukt). Naarmate de haven dichterbij kwam waar we op de ferry gaan, werd het uitzicht ook steeds beter. Een kaartje kopen ging erg eenvoudig en na een klein half uur wachten konden we de boot op. Vanaf de boot had je schitterend uitzicht. Erg mooie huizen op het eiland. Na een anderhalf uur waren we in Victoria, vanwaar we richting de RV camping gingen. Vooraf hadden we al gezien dat Westbay Marine Village het dichts bij het centrum van de stad lag en ook erg leuk uit zag. En dit was waar! Gelukkig hadden we een plekje. Het was dan ook het laatste plekje, dus we waren blij dat we hier konden staan.

[ foto1 ]

Vervolgens zijn we met de waterboot naar Victoria gevaren. Het is een aanrader om dit gewoon even te doen. Je bent in een korte tijd aan de overkant in Fishermens Warf. Op de boot zagen we de eerste zeehond en die werden ook in de haven gevoerd met lekkere vis. Je kon wel zien dat ze niet ondervoed waren. Vanaf hier zijn we richting de stad gelopen. Daar waren genoegd winkeltjes en eetgelegenheden. Uiteindelijk besloten om hier fish and chips te eten met een lekker biertje erbij. Tot slot teruggelopen naar de camping. Dat is ook prima te doen. Het is ongeveer 45 minuten lopen over een mooi aangelegd pad om de baai heen.

[ foto2 ]

Terug op de camping lekker aan de koffie en de dag van morgen voorbereiden. Dan richting Tofino. Als dit te ver blijkt te zijn, dan stoppen we bij Nanaimo. We zien wel wat de dag van morgen ons brengt.

[ foto3 ]

Dag 3 - Tofino

Door Henry op 01 juni 2015 4:30

Vandaag de langste dag van 330 km voor de boeg. Althans dat is het plan. Wellicht stoppen we al bij Nanaimo. Redelijk vroeg vertrokken, want iedereen was op tijd wakker en direct maar even vol getankt. Met een camper die 1 op 4 rijdt en de prijs ongeveer 1 euro per liter kost, kun je wel uitrekenen was de kosten zijn…

De weg naar Nanaimo is vooral een highway en we hebben ook delen ernaast gepakt zoals de 1A route. Toch is dit niet het mooiste. Aangekomen in Nanaimo hadden we ook direct besloten om direct door te gaan naar Tofino. Wellicht om daar wat walvissen te spotten.

De route 4 naar Tofino werd steeds mooier. Onderweg nog even gestopt om een waterval te bekijken (of een watervalletje). Daar werd je al gewaarschuwd voor beren. Deze nog niet gezien. Onderweg in de auto wel een paar reeën.

Uiteindelijk kom je in de Pacific Rim Park terecht. Deze gaan we morgen ongetwijfeld nog even in om een paar mooie routes te lopen. Nu eerst aankomen in Tofino en op een camping aan de zee staan. Daar hoort natuurlijk een BBQ en een biertje bij!

Dag 4 - Parksville

Door Henry op 02 juni 2015 1:26

Eerste tussenstop van vandaag is Tofino. Een bewolkte en frisse dag, dus wat warmer aangekleed. Tofino is een plaatsje van 200 inwoners en puur gericht op de watersport: surfen, whale-whatching etc. Het vooruitzicht om met deze temperaturen 3 uur lang op het water te zitten voor een flinke prijs, zagen we toch niet zitten. Wel even rondgelopen in Mainstreet, die je natuurlijk in elke plaats hebt.

Vanuit Tofino richting Port Albini. Ondertussen hebben we het plan om niet helemaal door te gaan naar Nanaimo omdat we daar al langsgereden waren en niet onder de indruk van waren.

Onderweg nog even gelopen in een stukje regenwoud waar men de zalm een goed onderkomen wil bieden om eieren te leggen en dus ook voort te kunnen planten. Het is toch wel lekker om een half uur te lopen en de benen even te strekken. Vervolgens weer doorgereden richting Port Albini. Wellicht leuk om hier in de buurt een camping te zoeken. Aangezien we daar bijtijds arriveerden toch nog even een stukje doorgereden richting Parksville. Bij Coombs zagen we een camping met de naam Whiskey Creek. Dat leek ons wel wat . Een rustig plekje, waar je leuk ontvangen wordt en prima kan staan. Uitstekende plaats met goede wifi om contact met het thuisfront te hebben.

Dadelijk weer een kampvuurtje met een glaasje wijn erbij. Menu? Iets van pasta/noedels met koolsalade en tomaat.

Morgen naar Whistler. Dus dat betekent dat we de ferry weer gaan pakken en dus richting de Rocky Mountains gaan.

Dag 5 - Nairn Falls Provincial Park

Door Henry op 03 juni 2015 23:56

’s Ochtends hadden we nog even naar het thuisfront gebeld via Facetime. Wifi was in Whiskey Creek Campground erg goed, dus het is leuk om daar even gebruik van te maken. Daarna, zoals gepland, weer terug naar het vaste land. Aangekomen bij de ferry moesten we 2 uur wachten. De boot hadden we net gemist, dus dan maar de volgende. We hebben alles bij ons en de tijd hebben we, dus dat is allemaal geen probleem. De overtocht duurt ongeveer 1,5 uur richting Horseshoe Bay. Vanuit daar via de 95 richting Whistler. Het eerste stuk gaat langs de kust en het uitzicht is schitterend. Je komt ook langs een paar watervallen, waar we bij 1 zijn gestopt. Deze was een stuk groter dan degene die we zagen op Vancouver Island.

In Whitsler aangekomen even de noodzakelijke boodschappen doen, zodat we in ieder geval 3 dagen vooruit kunnen en ook even getankt. Whistler staat duidelijk in het teken van de wintersport en veel is daarvoor gebouwd.

Nu op zoek naar een camping waar we de nacht kunnen doorbrengen. Uiteindelijk zijn we bij Nairn Falls Provincial Park. Geen elektriciteit, geen toiletgebouw, geen wifi, maar wat een mooie plaats om te staan! Een schitterende rivier stroomt er langs en midden in de natuur. De parkwachter waarschuwt voor de beren, dus eten niet later rondslingeren!

Na het eten zijn we nog even naar het water gelopen om te kijken of we de beren zien, maar helaas nog steeds niet… Aangezien het al donker begint te worden keren we terug en gaan weer een mooie nacht in. Morgen richting Lillooet.

Dag 6 - Cache Creek

Door Henry op 04 juni 2015 0:04

In de morgen ons even opgefrist in de camper. Toch fijn dat je alles aan boord heb. Genoegd voedsel, water (zowel drinkwater als om je te wassen) en brandstof (gas en benzine). ’s Ochtends zijn we nog even naar de rivier gelopen in de camping om te kijken of we nog wilde dieren zien, maar dat was helaas  niet zo.

Rond 10:00 vertrokken richting Lillooet. De 99 is een mooie route tussen de bergen en rivieren. Na een tijdje zagen we een hert langs de weg staan. Wellicht een opmaat voor meer. We komen al op tijd, zo rond 12:30, aan in Lillooet, dus gaan we verder dan we eerst gepland hadden. Dus we gaan nog even door naar Cache Creek.

Het landschap verandert ondertussen van erg bosrijk tot weinig bossen en we stijgen dan ook naar ongeveer 2000 meter. Nog even gestopt om wat rond te kijken en daarna door naar een RV camping met water, stroom en wifi. Kunnen we weer contact opnemen met het thuisfront en de camper veel bijvullen met water en afvalwater lozen.

Diner voor vanavond: pizza! We moeten de magnetron-oven toch een keer uitproberen. Hopelijk gaat dat goed en anders hebben nog wel wat in de koelkast liggen .

Dag 7 - Clearwater

Door Henry op 05 juni 2015 0:02

In plaats van via 100 Mile House zijn we via Kamloops gereden. Toevallig omdat we een keer links af gingen in plaats van rechtsaf. De route langs het water was mooi. Wat opviel is dat er naar Kamloops enorm veel en lange goederentreinen rijden. Een mooi gezicht. Onderweg zijn er niet veel gelegenheden om te stoppen om van de natuur te genieten. Daarnaast was het weer omgeslagen en begon het toch weer te regenen. Ze hadden hier wel regen nodig zeiden ze, maar men is ook wel weer blij als het voorbij is.

Aangekomen in Clearwater hebben we onze voorraad eerst even aangevuld. En bij de information center even gevraagd wat er allemaal in het Wells Grey Park te doen was. Genoeg om hier 2 nachten te blijven! Dus zijn we richting het park gereden en langs een mooie waterval gekomen (Spahat Falls). Vlak bij de ingang van het park hebben we onze camper op een RV park neergezet. Vlakbij het water. Door de regen zijn er nu wel veel muggen, maar die gaan wel weg morgen als de zon schijnt. Het wordt immers 28 graden. Daarnaast gaan we maar weer een vuurtje maken om de muggen een beetje weg te houden.

Het voelt goed om in een park te zijn. Hier zijn we immers toch voor gekomen!

Vanavond op het menu? Macaroni met pastasaus en gehakt. Daarbij nog wat koolsalade. Morgen wellicht BBQ-en. Maar voordat we dat verdienen gaan we het park in om veel te lopen en veel moois te zien. Naast de gewone zwarte beer zitten hier ook grizzly beren. Die moet je nou niet tegenkomen. Maar ja, eerst überhaupt een beer zien .

Dag 8 - Wells Grey Park

Door Henry op 06 juni 2015 0:45

Vandaag de hele dat in Wells Grey Park verbleven. En dat is de moeite waard! We zijn eerst naar het verste punt gereden en bij Bailey’s Chute hebben we de West Lake Loop gelopen. Een tochtje van bijna 2 uur. Wel jammer er dat erg veel muggen in de park zitten op dit moment. Ook spray helpt niet echt veel, maar ja de omgeving vergoed veel. Onderweg wel veel berenpoep gezien, maar niet de eigenaren… we blijven proberen.

De grootste waterval in dit park is 142 meter hoog en is de Helmcker Falls. Daar kun je wel uren naar kijken; zeer indrukwekkend.

Vervolgens naar de Dawson Falls gereden, dat met de 2 eerdere genoemde watervallen de mooiste van het park zijn.

Al met al erg de moeite waard dit park en lekker dat we nog een nachtje hier staan. Morgen gaan we richting Jasper. De BBQ wordt inmiddels klaargezet, dus gauw de blog op internet zetten en dan aan de slag. Tot morgen!

Dag 9 - Jasper National Park

Door Henry op 09 juni 2015 0:44

Een afstand van 310 km voor de boeg. We gaan richting Jasper National Park en willen daar vlakbij op een camping overnachten. De route er naartoe is mooi. Onderweg langs Mount Robson. Een berg van 3954 meter hoog die je daar ziet. Een schitterend gezicht. Er omheen nog meer bergen van meer dan 2000 meter. Daarnaast mooie meren en rivieren.

De reis verloopt voorspoedig. Aangezien je in Alberta bij Jasper in een andere tijdzone zit, moet je daar natuurlijk wel even rekening mee houden. Je komt immers “later” aan.

Bij aankomst bij Whistlers RV stond een Elk op ons te wachten. Dit dier loopt hier rond omdat zij jongen heeft en in deze omgeving beschermt is door de mensen. Echter de grizzly beer vindt een jonge elk lekker en komt dus ook naar deze omgeving.

We zitten mooi in de bossen en gaan later nog even de stad in. Maar op het menu staat eerst nog kotelett met groeten en kleine aardappeltjes

Dag 10 - Jasper National Park

Door Henry op 09 juni 2015 0:45

Vandaag ging de route naar Maligne Lake. Een mooie bochtige weg die langs Maligne Canyon gaat, waar diverse bruggen zijn over een kloof met een gedeeltelijke ondergrondse rivier. Daar hebben we een klein rondje gelopen om even de benen te strekken.

Daarna hebben we onze weg vervolgd en na een paar kilometer rijden… jawel hoor… de eerste zwarte beer met een kleine langs de weg. De kleine was mooi in een boom geklommen en moeder beer liep rond. Waarschijnlijk op zoek naar wat te eten. Meerdere auto’s staan dan langs de weg en de beer blijft rustig. Wel zien we dat een mevrouw wel erg dicht naar de beer gaat. Die heeft het waarschijnlijk niet helemaal begrepen. Een paar mooie foto’s gemaakt van de beren en toen weer op weg gegaan.

Uiteindelijk bij Maligne Lake gekomen. Een mooi groot meer met schitterende bergen er om heen met eeuwige sneeuw. Daar een kleine route gelopen van ongeveer 3,5 km. Toch een klein uurtje onderweg. Het eerste deel zien we nog mensen langs het meer, maar zodra we het bos in gaan, zien we geen mensen meer. Verder in het bos zagen we berenharen liggen en met de beren die we gezien hadden in ons achterhoofd… ach, gewoon wat meer lawaai maken, dan horen ze ons in ieder geval en gaan ze wel weg. On de bossen nog een paar eekhoorns gezien die rustig voor ons op de foto gingen. Na een uurtje waren we weer terug en na nog een hapje eten zijn we terug gereden.

Op de terugweg zagen we de volgende beer. Dit keer een grizzly beer. Een mooie grote bruine beer. Nog indrukwekkender dan de zwarte. Vervolgens weer even verderop nog een zwarte beer. Het kan ineens meer op!

In Jasper zijn we nog even de winkels in geweest en nog wat souvenirs gekocht. Daar ook lekker gegeten en toen weer terug naar de camping. Vlak bij de camping was er wederom een grizzly beer te zien. Dit was werkelijk een topdag. Nu lekker bij het kampvuur. De muggen zijn hier nu een stuk minder. Gelukkig maar, dan kunnen we nog even buiten zitten.

Morgen gaat we richting Columbia Icefield. Nog een paar schitterende dagen te gaan. We blijven genieten.

Dag 11 - Columbia Icefield

Door Henry op 10 juni 2015 17:13

Zoals gisteren was aangekondigd gaan we vandaag naar de Columbia Icefield. Een enorme gletsjer. Als je daar op staat is het ijs 250 meter diep! We vertrekken vanuit Jasper en draaien de Icefields Parkway op. Deze weg moet het hoogtepunt van de reis zijn.

Het uitzicht is fenomenaal. We hebben ontzettend geluk dat we mooi weer hebben en de bergen met de eeuwige sneeuw goed kunnen zien. Op diverse plaatsen kun je stoppen om te genieten van het uitzicht. Het is moeilijk om de sfeer en gevoel van de prachtige plaatjes vast te leggen op foto. Hopelijk is dat ons gelukt.

Tussen de pauzes door kwamen we wederom een zwarte beer tegen. Deze liep vlak langs de weg en moest even zijn rug krabben langs een boompje. Dat was een leuk gezicht.

Ons doel van vandaag was om de Columbia Icefield op te gaan met een Kodiak monstertruck. Met enorme banden en special gemaakt om de steile helling aan te kunnen. Na een kaartje gekocht te hebben, hadden we nog even tijd om te lunchen, voordat we mee konden. Eerst met een normale bus een klein stukje de berg op en daarna overstappen op deze enorme truck, waar zeker 50 mensen in kunnen. En dan 20 minuten de berg op naar de gletsjer en ook over de gletsjer tot aan het keerpunt. Onderweg vertelt de chauffeur leuke verhalen en zijn grappen waarschijnlijk voor de zoveelste keer, maar hij was erg leuk.

Met deze truck mee, is een must-do tijdens zo’n vakantie. Het is een mooie ervaring om op dat ijs de staan en daar rond te lopen. Terwijl het beneden warm is, is het op het ijs natuurlijk een stuk frisser.

Na deze ervaring zijn we verder gereden over de Icefields Parkway. In ons schema hadden we bedacht om hier te overnachten, maar we rijden door naar Lake Louise. Dat is kort bij. Vanuit hier gaan we de volgende dag een tocht maken richting Yoho en daarna overnachten we hier weer.

Vandaag op het menu? Pizza! We gaan nu zo langzamerhand onze koelkast en vriezer leegmaken. Dus hooguit nog wat brood kopen en yoghurt en dat moet het dan wel zijn. We zullen zien…

Vanavond nog lekker aan de wijn. Dat moet je altijd bij een liquor store kopen, net als bier en de prijzen zijn enorm. Dus maar even voorzichtig nippen

Dag 12 - Lake Louise

Door Henry op 10 juni 2015 17:16

Zoals gepland een dagje rondom Lake Louise. We zijn in de ochtend even naar Lake Louise Village gegaan om even contact op te nemen met het thuisfront. Met een telefoonkaart van 1 dollar kan je een half uur naar Nederland bellen. Dus dat is beter dan met de mobiele telefoon. Na weer bij te zijn met wat er thuis gebeurt, zijn we een trail gelopen naar Lake Louise.  Richting dit meer zie verschillende touringcars en auto’s rijden, maar op het wandelpad van ongeveer 5km berg op zie je niemand, behalve 3 Hollanders (wij dus). Dus lekker rustig en weg van de toeristen. De klim was zeker de moeite waard.

Je komt aan het einde bij de parkeerplaats uit waar al die auto’s staan en de bussen. Daar is ook het hotel (the Farmount Chateau) met meer dan 700 kamers. Maar als je te dicht bij het hotel kwam werd je door de piccolo’s weggestuurd. Erg ongastvrij hotel.

Net als alle toeristen even op de foto bij het meer. En even rustig rondgekeken. Daarna 5km weer terug, maar dit keer naar beneden. Dat is toch wat makkelijker.

Terug in Lake Louise Village hebben we onszelf op een ijsje getrakteerd en zijn daarna richting Yoho gereden. De weg was halverwege afgesloten. We weten niet of dit altijd zo is. Dus dan maar weer omkeren. Wel nog even gekeken bij een waterval waar 2 rivieren bij elkaar komen (Yoho river en Kicking Horse river) en verder op de weg terug bij de Natural Bridge. Een plaats waar het rivier eerst een waterval was en door het slijten van de stenen massa is er een natuurlijk burg ontstaan.

We wilden bij Emerald lake nog even een biertje pakken bij een terrasje. Gaan ze al dicht en het is nog geen half vijf! Het moet niet gekker worden… Dan maar terug naar de camping. Vuurtje stoken en lekker zitten. Heerlijk genieten van de laatste dagen. Nog even en we vliegen terug.

Dag 13 - Banff

Door Henry op 11 juni 2015 22:00

Om naar Banff, onze 1 na laatste tussenstop, te komen, hebben we de 1A route genomen. Deze loopt langs Highway 1 en er zijn verschillende mooie plekjes om te stoppen. De weg slingert tussen de bergen door. We hebben hier een video opname van genomen. Thuis even kijken of deze goed is gelukt.

Bij Castle Mountain hebben we een tussenstop gemaakt om een kopje koffie te drinken. Op de achtergrond natuurlijk Castle Mountain.

Je ziet in deze omgeving veel ground squirls. Kleine nieuwsgierige eekhoorns die veel gaten in de grond hebben gemaakt om snel weg te kunnen.

Ook hebben we op deze route weer een grizzly beer gezien. Daar konden we van redelijk dichtbij, vanuit de camper een foto maken.

In Banff aangekomen hebben we eerst een parkeerplaats gezocht. Deze zijn er niet veel, maar we hadden geluk. Daarna even de stad in en gevraagd waar campings zijn. Daarna eerst naar de camping gegaan om de camper er neer te zetten. Met de bus kon je gratis de stad in. Terug moesten we wel betalen, maar de kosten vielen mee.

Vanavond de laatste BBQ en morgen richting Airdrie/Calgary. Daar zullen we gaan uit eten nadat we de camper schoon hebben gemaakt. Maar eerst nog genieten van een mooie warme avond. Morgen is het ook mooi weer en als we naar huis gaan wordt het slechts 9 graden hier.

Dag 14 - Calgary

Door Henry op 11 juni 2015 22:02
De laatste RV camping opzoeken vandaag, schoonmaken en daarna lekker uit eten. Dat is het programma.

Via de 1A zijn we gereden, maar na al het moois dat we hebben gezien, is dit toch wat minder. Het is wel enorm zoeken naar de camping omdat de TomTom de weg niet kent en Calgary zeer groot is. Maar het is ons gelukt. Nu lekker aan de cola en dadelijk maar de boel op orde brengen. Morgen vliegen we naar huis.

We hopen dat jullie het leuk vonden om de blog te volgen. Wij vonden de reacties en hopen jullie natuurlijk weer snel te zien. Tot in Nederland!!