laatste voorbereidingen

Door Corrie Middelkoop op 13 mei 2015 14:35

Dinsdag 19 mei om 12.55 uur begint ons Canada avontuur. Vlucht TS 335 zal ons hopelijk heelhuids naar Vancouver brengen. Zijn nu bezig met de laatste voorbereidingen. Daar hoort het starten van deze reisblog bij.

Aankomst in Vancouver

Door Corrie op 20 mei 2015 2:15
Om 12 uur Nederlandse tijd geland in Vancouver. Een half uur vroeger dan gepland. We vlogen over Schotland, IJsland en Groenland naar Calgary en na een tussenstop door naar Vancouver. Met een Airbus 330 met 345 passagiers. Mooi zicht vanuit het vliegtuig op de besneeuwde Rocky Mountains. Temperatuur 22 graden en zonnig.

Vancouver

Door Corrie op 21 mei 2015 1:49
Vancouver is een mooie stad met vriendelijke mensen. Als men hoort dat je uit Nederland komt vraagt men gelijk uit welke stad je afkomstig bent. Iedereen is er geweest e / o heeft er familie wonen. Met de Sky train zijn we naar het centrum gegaan. Gewinkeld in Robsonstreet, gewandeld in Stanleypark en met de Seabus naar North Vancouver. En dat alles met een strak blauwe lucht en een heerlijke temperatuur. Foto 2: Lekker op een terrasje uitgeblazen met een pilsje. Bert heeft zelfs een hoed aangeschaft om zijn wat kalende bol te beschermen tegen de zon zoals je ziet.

Chilliwack

Door Corrie op 22 mei 2015 3:34
Kwart voor tien opgehaald door de camperverhuurder. Na een uitvoerige uitleg vertrokken we richting Chilliwack. Het was even lastig om Vancouver uit te komen. In Chilliwack wat gedronken bij Jean (nicht van Bert) en toen samen met haar naar de supermarkt om flink in te slaan. Gelukkig hebben we airco in de camper want het was inmiddels 30 graden. Direct maar een duik in het zwembad genomen op de camping. Vanavond lekker gegeten bij Jean. De camper is best groot zoals jullie kunnen zien op bijgaande foto.

Osoyoos

Door Corrie op 23 mei 2015 19:29
22 mei Vanmorgen zaten we om 7 uur al aan het ontbijt. We hebben nog steeds last van het tijdsverschil. Maar als het mooi weer is is dat helemaal niet erg. Om half negen zijn we naar de Bridal falls gewandeld. Jullie raden het al: een waterval in de vorm van een bruidssluier. Bij Chilliwack begint het gebergte. Op weg naar Manning Park. Om half 11 koffie gezet bij een snel stromend bergbeekje en de verdere plannen besproken. Dat het weer in Canada uitersten kent hebben we vandaag ervaren want na een half uurtje zagen we hopen sneeuw langs de kant van de weg en belanden we in een echte sneeuwbui. Leuk om te ervaren maar het zonnetje gaf toch onze voorkeur dus door naar Osoyoos. Onderweg reden we door nederzettingen van de Indianen. De temperatuur liep intussen weer op naar de 32 graden. Lekker om tot 11 uur 's avonds buiten te kunnen zitten.

Door Corrie op 25 mei 2015 22:56
Zaterdag 23 mei Ik waan me meer op een tropisch eiland dan in Canada. Juli / augustus is het hier vaak 45 graden. Vorige week was het hier al 37 graden. Luie dag vandaag. Vanmorgen hebben we Osoyoos bekeken en wat boodschapjes gedaan en vanmiddag op het prive strand van de camping gezeten en te water geweest. Minstens 32 graden.

Kelowna

Door Corrie op 26 mei 2015 0:27
Zondag 24 mei Het camperleven went al aardig. Heerlijk buiten ontbijt. We hebben veel mensen horen klagen over het Canadese brood maar wij vinden het lekker. Om tien uur vertrokken we richting Kelowna. Koffiestop met een schitterend uitzicht. Een reisgidsje beval een alternatieve route aan. Zal best mooi geweest zijn maar halverwege hielt het asfalt op en werd de onverharde weg steeds stijler. Te stijl voor die uit de kluiten gewassen camper dus: 20 km terug. Alles bij elkaar toch een schitterende tocht. Rijdend veel video opnamen gemaakt. De dag was met stralend weer begonnen maar om 1 uur betrok de lucht en viel er af en toe een druppel. Temperatuur daalde eveneens. Camping gevonden even voor Kelowna aan het meer. Hout ingeslagen voor een kampvuur vanavond. Dat was gisteren niet nodig maar als het wat koeler is wel gezellig.

Revelstoke

Door Corrie op 26 mei 2015 3:40
Maandag 25 mei Eindelijk weer WiFi op de camping. Op zich niet erg om geen WiFi te hebben maar daarom het verslag van 3 dagen tegelijk. Schitterende tocht naar Revelstoke. Veel meren, bergen watervallen en besneeuwde bergtoppen. Die uitgestrektheid is geweldig! We hebben een camping gevonden 35 km voorbij Revelstoke. Een camping met Hot Springs. De bron is per ongeluk ontdekt door werklui aan de treinrails. Het water uit de bron is zo heet dat er koud water aan toegevoegd moet worden om het op 40 graden te krijgen. De cold pool was "slechts" 30 graden. Heerlijk in zo'n hot tub met zicht op de besneeuwde bergtoppen. Achter de camping loopt een treinrails. Om het uur komt er een trein langs met containers. Twee hoog op gestapeld. Een trein van soms wel een kilometer lang. Dit colibrietje op de foto zagen we daar ook. Me nooit gerealiseerd dat die vogeltjes zo klein zijn.

Lake Louise

Door Corrie op 28 mei 2015 16:03
Dinsdag 26 mei De dag begonnen in de Hot Spring en gezwommen. Echt lekker! Mooie zwart met fel blauwe vogel gezien. Weten geen naam. Om twaalf uur op weg naar het Glacier National Park. Helaas die camping gaat pas 1 juni open. Er lag nog sneeuw dus dat zal de reden wel zijn. Dus vervolgden we onze route via de Rogers Pass. Foto 3: Alle campings op deze pas zijn nog gesloten. Onze weg werd zo mogelijk steeds mooier. Via Golden naar een camping in de buurt van Lake Louise. Echt Canada zoals ik me voor gesteld had en op plaatjes gezien. Echt indrukwekkend. We hebben veel op de video gezet zodat we er thuis nogmaals van kunnen genieten. En jullie ook als je wilt. We hebben al veel eekhoorntjes en chipmunks gezien. En .......vandaag onze eerste beer!!

Banff

Door Corrie op 28 mei 2015 16:09
Woensdag 27 mei Na een erg koude nacht weer een stralende lucht. Prachtig weer voor een wandeling langs Lake Louise. Prachtig zicht op de Gletsjer. Wat treffen we het toch met het weer. Zie foto Van Lake Louise naar Banff. Aan de rand van de stad de camper geparkeerd. Toen we uitstapten liepen er drie rendieren op 5 meter afstand. Banff is een leuk stadje waar we overvallen zijn door een regenbui maar daarna was het toch weer lekker. Aangekomen op een camping hebben we lekker in de zon wat gedronken en geluierd. We zien steeds veel eekhoorn-achtigen. We hebben al aardig wat soorten op de foto staan. Vandaag geen beer maar misschien vanavond of vannacht. Op de campings wordt heel veel gewaarschuwd om vooral geen voedsel buiten te laten liggen met het oog op beren. Foto 3:

Johnston Canyon

Door Corrie op 31 mei 2015 17:52
Donderdag 28 mei Vannacht heeft het geregend en in de morgen is het knap bewolkt. Maar we mopperen niet. We hebben immers al zoveel mooi weer gehad. Omdat we geen internet op de camping hebben begonnen we de dag bij Mac.Donalds. Een heel gedoe want de verbinding was niet erg sterk. Reisblog gevuld, email en krantje binnen gehaald. Email lezen doen we later. Bij Lake Louise zijn ook Hot Spring en wij zijn er dol op. 's Middags zijn we naar de Johnston Canyon geweest. Een soort kloof met een waterval. Eerst wandelen naar de voet van de waterval en vervolgens geklommen naar boven "The upper falls". De canyon is uitgesleten in 8000 jaar. Het weer is dan inmiddels weer opgeknapt. Prachtige wandeling. Om 5 uur naar camping Johnston Canyon.

Jonas Creek

Door Corrie op 31 mei 2015 17:59
Vrijdag 29 mei De morgen begint weer bewolkt. Via de Bow Valley Parkway richting de Colombian Icefields. Rijdende weg klaart het weer helemaal op. Klinkt saai maar weer adembenemend mooi. Onderweg tot twee keer toe gestopt om beren te spotten. Na de lunch gestopt bij de Columbian Ice fields. Daar een excursie de gletsjer op. Eerst in een bus en vervolgens met een "snowcoach " Was wel nodig want we daalden en klommen wel 32 procent. De laatste bomen voor we boven de boomgrens kwamen waren volgens de gids tussen de 350 en 700 jaar oud. De gletsjer " Athabasca Glacier" waar we geweest zijn is maar 2% van de totale Columbian Icefields. Kun je nagaan hoe groot het hele ijsgebied is. Foto 1: Foto 2: Heel vaak gestopt voor mooie uitzichtpunten. Waaronder ook de waterval Van Tangle Creek. Camping Jonas Creek. Weer een camping zonder electra, water en WiFi. Gelukkig zijn we zelf voorzienend maar contact met het thuisfront zou wel weer fijn zijn.

Jasper

Door Corrie op 31 mei 2015 18:25
Zaterdag 30 mei De nachten blijven nog koud en erg donker maar gelukkig scheen vanmorgen de zon weer. Om half 10 vertrokken richting Jasper. Onderweg gestopt bij de Sunwapta falls om te wandelen. Zo ook even verder bij de Athabasca Falls. Om half 2 arriveerden we in Jasper. Leuk stadje waar we de noodzakelijkste boodschappen hebben gedaan en gegeten en daarna op zoek naar een camping. Helaas weer geen WiFi. Dus morgen maar weer op zoek naar een bibliotheek of iets dergelijks. Bij de registratie op de camping vertelde de boswachter ons dat er op het campingterrein elanden met hun jongen verbleven. Een grizzly beer maakt actief jacht op de elanden jongen. Dat maakt ook dat de elanden agressief kunnen worden. Enkele dagen geleden was er nog een vrouw tegen de grond gesmeten door een eland. Op de camping staan om de 50 meter waarschuwingsborden voor beren. Wij staan aan de rand van de camping dus ...... Op de camping hebben we de rest van de middag onder het genot van een wijntje en wat chips in het zonnetje gezeten en een eland gezien. Begin van de avond gewandeld en 3 rustig grazende elanden gezien. Foto 2: Foto 3: Iets heel anders: wij hebben in Nederland de HSL. Niets vergeleken met de Canadian Railway. Arie telde vanmiddag 187 wagons achter 1 locomotief. Goed voor 2 kilometer trein! Allemaal goederenvervoer.

Door Corrie op 01 juni 2015 15:09
Zondag 31 mei De dag gestart met reisblog vullen voor 3 dagen en internet en app. ophalen bij het kantoor van de touristeninfo. Met horten en stoten want de verbinding viel af en toe weg. We zijn echt in de wildernis geweest. Back to basic. Jasper is een leuk stadje. We hebben het Jasper Yellowhead Historic Museum bezocht. Een beeld gekregen van de geschiedenis van Canada. Voor het station in Jasper staat een hele grote totempaal. Er zijn leuke winkeltjes en eethuisjes. In de middag hebben we aan het Lake Beauvert gezeten. Makkelijk met je huis bij je. Altijd het mooiste terrasje bij de hand. Er zijn hier in de omgeving hele stukken bos afgezet in verband met de beren. Om half 8 buiten gegeten. Foto 2: Foto 3:

Blue River BC

Door Corrie op 02 juni 2015 2:17
Maandag 1 juni Vlak voor we vanmorgen wegreden zagen we een rendier met een jong lopen op de camping. Het blijken toch rendieren te zijn. De vertaling van "elk" is eland maar ze bedoelen een rendier. Vandaag hebben we Jasper National Park verlaten richting Valemount naar het Mountain Robson Nationaal Park. Omdat het een strak blauwe lucht was hadden we goed zicht op de Mountain Robson. Men zegt dat de top meestal in de wolken zit. Foto 1: Daar koffie gedronken en toen door naar Blue River. Eindelijk weer een camping met alles er op en er aan. Zelfs even een wasje gedaan. Het is hier erg warm. We zijn nog steeds helemaal omringd door bergen met besneeuwde toppen. Foto 2:

Clearwater

Door Corrie op 03 juni 2015 17:09
Dinsdag 2 juni Voor het eerst met alle kinderen Skype contact gehad. Voor ons vroeg in de morgen voor de kids avond. Vandaag een bewolkte dag met af en toe zon maar nog steeds korte broeken weer. Gereden van Blue River naar Clearwater. Oh ja voor degen die het nog niet wisten: de Mountain Robson is 3.954 meter hoog. Bij Clearwater het Wells Gray Nationaal Park in tot aan de Helmcken Falls. Een waterval die (lastig verhaal) ontstaan is uit een vulkaan krater. Vulkaan is uitgewerkt in de ijstijd. Nu komt het water van de omliggende bergen naar die vulkaankrater. Het water valt 141 meter naar omlaag. Even een vergelijking de Niagara waterval (slechts) 53 meter. Foto 1: We staan nu op de Pyramid Campground. 42 km boven Clearwater. Zie foto Helmcken Falls 's Avonds nog naar de Dawson Falls gewandeld. Nadat we door de boswachter voorzien waren van muskietenspray. Want die waren met duizenden aanwezig. Weer een prachtige waterval gezien. Weer heel anders. Zie foto Dawson Falls Vervolgens een regenbui maar we zitten droog en laten ons er niet door ontmoedigen want tot nu toe is het weer prima geweest.

Clinton

Door Corrie op 04 juni 2015 16:17
Woensdag 3 juni Vandaag bewolkt met af en toe een bui. Best even wennen. De bergen waren verdwenen in de wolken en op onze weg naar Clinton reden we zelfs even in dikke mist. Canada schijnt een groot probleem te hebben met de dennenbomen. De pine-beatle tast alle dennenbomen aan en daar is niets tegen te doen. Beestjes zo klein als een vlieg vellen hele bossen. Het hout van de dode bomen kunnen ze nog wel verkopen aan de Japanners. Die vinden de kleur mooi van dat aangetaste hout. Overigens niet alleen een Canadees probleem. Ook Amerika heeft last van de pine-beatle. Er schijnt wel iets preventies te zijn maar dan moet boom voor boom aangepakt worden en dat is voor zoveel bomen ondoenlijk. We zijn nu op de Gold Trail Campground van Clinton. Een dorpje dat herinnert aan de tijd van de goudzoekers. De eigenaar is een heel aparte man. Vanavond hebben we in zijn restaurantje gegeten en heel veel gelachen. Met hem en met andere Canadese gasten. Foto 1:

Marble Canyon

Door Corrie op 05 juni 2015 18:34
Donderdag 4 juni Clinton is echt een stadje van vergane glorie. De armoede straalt er af. De glorie-tijd was 150 jaar geleden. Ten tijde van de goudzoekers. De reis ging verder naar Cache Creek maar ondérweg aangeland bij de Hat Creek ranch. Een soort van openlucht museum uit de tijd van de goudkoorts. Met de postkoets zijn wij rondgereden, op de hoogte gesteld van het reilen en zeilen in een saloon en goud gezocht. Foto 2: De reis vervolgd door een prairie achtige vallei om de camping Marble Canyon aan het Pavilion Lake aan te doen. Weer zo'n dure camping van wel 18 dollar. ( ongeveer 12 euro voor 4 personen) Foto 1: Weer een dag vol verrassingen en heel veel moois.

Whistler

Door Corrie op 06 juni 2015 21:52
Vrijdag 5 juni Van Marble Canyon naar Lillooet. Daar de reisblog gevuld voor 3 dagen. Tevens gesproken met een over- over behulpzame dame van het Info Center. We moesten echt naar Duffy Lake want zij was daar met aunt Wanda geweest en die had daar wel 120 foto's gemaakt. Zo mooi vond ze het. Weer een prachtige tocht door berglandschap. Afdalingen van 15%. In het begin prairie-achtig en later Noors. En dat alles op 1 dag. Het weer was zonnig en warm. Aan geland in Whistler waar we 2 nachten zullen blijven. 's Avonds tot 10 uur buiten gezeten.

Door Corrie op 07 juni 2015 1:14
Zaterdag 6 juni Een erg hete dag. Boven de 30 graden. Om 10 uur met een shuttle busje van de camping naar Whitsler. Whistler is een gezellig mondain stadje. Heel levendig. Veel sportieve mensen. Raften, mountainbiken de berg af, skiën en snowboarden. Ondanks de hitte is skiën nog mogelijk boven. In 2010 zijn hier de Olympische Winterspelen gehouden en dat is nog te zien. Wij zijn naar Upper Whistler gewandeld en hebben op een terrasje iets gegeten. Wat winkeltjes bekeken en terug gewandeld naar de camping. Daar in de schaduw een plekje gezocht om een koel biertje te drinken en amechtig bij te komen.

Vancouver

Door Corrie op 08 juni 2015 3:29
Zondag 7 juni We vervolgden vandaag onze reis over route 99 via de stad Squamish. Deze stad is genoemd naar een Indianenvolk dat hier begin vorige eeuw woonde. De Capilanobridge in Vancouver is genoemd naar het opperhoofd Joe Capilano. Foto gemaakt tijdens koffiestop. Route 99 blijft mooi tot aan Vancouver. Staan nu op een camping in Vancouver in de wijk Surrey. Het is nog steeds heel warm maar gelukkig heeft deze camping een zwembad. Waar we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt hebben. We zijn allemaal een beetje weemoedig. Dit is onze laatste camping in Canada. Morgen (8 juni) om 23.40 uur Nederlandse tijd vertrekken wij uit Vancouver met vlucht TS 334 . Dinsdag 11.15 uur hopen wij in Amsterdam aan te komen.

Weer thuis

Door Corrie op 09 juni 2015 16:35
8 & 9 juni Om half 7 ging de wekker. Eten, inpakken en de camper inleveren. Jean wachtte ons al op bij de camperverhuurder. Zij bracht ons naar het vliegveld. Makkelijk zo'n Canadese reisleidster op de luchthaven. Het werd een lange, lange dag. Om kwart voor 11 landden wij op Schiphol waar wij opgewacht werden door Margaretha met Livia en Peter. Deze drie weken zijn omgevlogen maar we hebben heel veel moois om op terug te kijken. Het was grandioos! Ik dank iedereen die ons tijdens deze reis gevolgd hebben en nodig jullie allemaal uit om naar onze foto's en video te komen kijken.