Voorbereiding op onze reis naar Canada

Door Jolanda op 08 april 2015 18:21

Wij, Harry, Joke, Marco en Jolanda hebben besloten na een wedstrijd van de Veteranen van RVVH om in mei op vakantie naar Canada te gaan. Wij zullen een camperrondreis gaan maken vanuit Vancouver richting Edmonton (en weer terug naar Vancouver) - dit in verband met het WK vrouwenvoetbal.

Het Nederlands vrouwenelftal speelt 2 wedstrijden in Edmonton en nog 1 in Montreal. Wij gaan deze wedstrijden bezoeken omdat Harry's dochter, Manon in dit elftal zal meespelen.

Ik, Jolanda, zal tijdens deze reis een blog bijhouden van onze belevenissen met hopelijk geweldige foto's van het al het moois dat we onderweg zeker zullen tegenkomen.

Zaterdag 30 mei vliegen we eerst met British Airways vanuit Amsterdam naar Londen - waarna we met Air Canada doorvliegen naar Vancouver - waar we zo rond half twaalf in de ochtend zullen aankomen.

Na aankomst in Vancouver gaan we met een taxi naar ons hotel - BW Plus Sands nabij Stanley Park in Vancouver.

Hierna hebben we nog tot zondagavond om te genieten van Vancouver want maandag 1 juni gaan we vroeg richting het verhuurdepot van Cruise Canada om onze camper op te halen waarna we op weg gaan, via een stop bij de Walmart voor de nodige boodschappen, naar onze 1e overnachtingscamping in Whistler

Hierna volgt een overnachting in Cache Creek, Revelstoke en 2 in Banff NP waarna we op zaterdag 6 juni in Edmonton aankomen waar we 's middags naar de openingsceremonie van het WK en de 1e wedstrijd van Canada tegen China gaan kijken - daarna volgt om 19h00 plaatselijke tijd de eerste wedstrijd van de Nederlandse vrouwen tegen die van Nieuw Zeeland.

Na een "relaxdag" - zeer waarschijnlijk - in het grootste overdekte winkelcentrum ter wereld met oa. 800 winkels, zwembad etc , gaan we maandag 8 juni op weg naar Jasper National Park - we verblijven hier 3 nachten op Whistler's campground.
Hierna rijden we donderdag 11 juni dezelfde route weer terug naar Edmonton voor de 2e wedstrijd tegen de Chinese vrouwen.

Vrijdag 12 juni is het vroeg opstaan want we hebben een behoorlijke route voor de boeg - zo'n 7 uur rijden (zonder stops) om 's avonds op onze overnachtingscamping in Clearwater aan te komen.
Zaterdagmorgen moeten we dan nog zo'n  uurtje of 5 rijden voordat we onze camper weer gaan inleveren. Hierna worden we naar ons airporthotel gebracht waarvandaan we de volgende morgen om een uur of tien richting vliegveld gebracht worden voor onze vlucht naar Montreal. Hier komen we, in verband met het tijdsverschil, pas om 8 uur s'avonds aan.  Dus waarschijnlijk direct door naar ons hotel in het centrum voor 2 nachten.

Maandag 15 juni is de 3e wedstrijd in het Olympisch Stadium van Montreal tegen Canada - het gastland - wat een happening zal dat worden - en misschien wel in een uitverkocht stadion waar zo'n 66.000 toeschouwers in kunnen.

Dinsdag 16 juni hebben we nog een volle dag om van Montreal te genieten voordat we om 21,30 weer met Air Canada terug te vliegen naar Düsseldorf en van daar door naar Amsterdam, waar we dan woensdag 17 juni zo rond 13.15 zullen aankomen.

Nog 3 dagen

Door Jolanda op 27 mei 2015 10:26
Woensdag 27 mei:
Alvast wat kleding uitgezocht en stapeltjes gemaakt - je kan het alvast maar klaar hebben liggen. Scheelt vrijdag weer tijd.
Het komt nu lekker dichtbij - we hebben er zin in.
Tot later

koffers zijn gepakt

Door Jolanda op 29 mei 2015 14:50
Alle koffers staan gepakt klaar. Morgenochtend 3 uur komt de 🚕 en vertrekken we richting Schiphol.

Op Schiphol

Door Jolanda op 30 mei 2015 4:26
Half drie wakker. Pffff dat valt niet mee. Nu op Schiphol wachtend op onze vlucht naar Londen. Daarna door naar Vancouver. Canada 🍁 here we come.

Vancouver 30 mei 2015

Door Jolanda op 31 mei 2015 1:25
We zijn aan het eind van de morgen, plaatselijke tijd, aangekomen in Vancouver. Na een kort intermezzo bij de douane - we hadden natuurlijk weer iets meegenomen wat niet mocht (bifi worstje) - konden we met een taxi naar ons hotel.
Omdat we daar veels te vroeg aankwamen was er nog maar 1 kamer klaar. Dus daar alle koffers neergezet, omgekleed in iets zomers want het was lekker zonnig/zo'n 22gr. Eerst maar een biertje en een burger op een terras , waarna we zijn overgestoken naar het strand voor een paar uur in de zon  We lezen zojuist dat de het Nederlands vrouwenelftal met 2-1 de oefenwedstrijd heeft verloren van Zwedenmaar Manon heeft wel weer gescoord
Morgen maar verder de stad verkennen want nu, nadat we zo'n 27 uur wakker zijn hebben we daar geen puf meer voor.

1 juni. Camper ophalen, boodschappen doen en dan richting Whistler

Door Jolanda op 01 juni 2015 16:42
Vanmorgen 09.00 zou er een taxi komen om ons naar de camperverhuurder te brengen. Let op "zou". De taxi kwam dus niet. Na 20 min. toch maar even laten bellen door de receptioniste van ons hotel. Sorry, misverstand,  er komt zo een taxi. Kan gebeuren dus ok. Inderdaad 5 min. later komt er een Prius aanrijden. Moet dat allemaal mee? Ja.  Dat gaat niet passen - nee uhhh.
Ok dan bel ik wel voor een grotere taxi. Dus nu 09.40 zitten we nog steeds op een 🚕 te wachten.
Hopenlijk is dit geen voorbode voor de rest van de vakantie .

Een half uur te laat kwamen we aan bij het verhuurdepot. We moesten nog even wachten op de schoonmaak van de Camper en komen in de tussentijd aan de praat met andere Nederlanders. Wat gaan jullie doen vraagt de man. Nou we gaan richting Edmonton .Voor het WK vrouwenvoetbal zegt Harry,mijn dochter speelt mee. Ok zegt de man maar jij hebt toch ook betaald voetbal gespeeld? Melis toch, Harry?  dat hebben wij weer. Een Feyenoord supporter uit Groningen die Harry herkent. Geweldig toch. Na deze mensen nog wat tips te hebben gegeven kunnen we eindelijk weg.
Eerst naar de.Walmart voor de boodschappen. 2 karren vol en 250$ armer gaan we via de BC99 N - een geweldig mooie route langs het water met de besneeuwde bergen op de achtergrond.

Onderweg begon het te regenen, en nadat we op de camping aangekomen waren regende het nog wat harder dus we moesten binnen eten. Lekker wat hamburgertjes gebakken en met een  broodje erbij smaakte het zeer goed.

Morgen op weg naar Cache Creek. Ze geven weer regen op - Jammer maar het is niet anders.

Dinsdag 2 juni op weg naar Cache Creek

Door Jolanda op 03 juni 2015 4:37
We zijn vanmorgen allemaal vroeg wakker, Joke omdat haar matras boven de cabine zo dun was dat het net leek of ze direct op de houten plank had gelegen die daaronder ligt.
Ik omdat vannacht mijn telefoon afging, een schildersbedrijf blijkbaar. Ja dan slaap je ook niet lekker meer door.
Daardoor waren we allemaal al om 7 uur uit bed, lekker ontbijtje gemaakt met oa. verse aardbeien. Daarna douchen en zo rond half tien zijn we weggereden richting Cache Creek.

De route vandaag ging over 2 behoorlijk hoge bergen waardoor we ook regelmatig door de wolken reden. Door de regen konden we niet harder dan zo'n 60km per uur en was het best een uitdaging voor Marco die achter het stuur zat.

Op een gegeven moment kwamen we langs een meer met groen water, dus een fotoshop was gauw gemaakt .

Morgen gaan we richting Revelstoke waarschijnlijk weer in de regen want tot zaterdag is het weer niet best.

Zaterdag wordt het waarschijnlijk 26/27 graden - dus lekker in de zon voetballen kijken.

Woensdag 3 juni Revelstoke

Door Jolanda op 04 juni 2015 3:29
Vannacht heeft het heel de nacht geregend. En vandaag regende het ook weer totdat we om half vijf op de camping aankwamen. Het wordt een beetje eentonig en vervelend maar ja we kunnen er niks aan veranderen.
Onderweg nog een Walmart stop want er was al weer het een en ander op. Oa.het bier en ja dat moet aangevuld worden natuurlijk.

Bij Crazy Creek hangt een hangbrug over een waterval dus even gestopt en naar boven gelopen om een paar mooie foto's te nemen.
Alleen het uploaden van de foto's wil niet zo goed lukken. Waarschijnlijk door de slechte wifi onderweg. Misschien toch weer een keertje naar starbucks.

4 en 5 juni Lake Louise en Banff National Park

Door Jolanda op 05 juni 2015 23:20
Hier weer een kleine bijdrage vanuit Canada. De WiFi is.niet best hier dus het uploaden van foto's is lastig of lukt helemaal niet.

Gisteren regende het ook weer bijna heel de dag alleen tijdens de stops was het gelukkig droog.

We zijn gestopt bij Lake Louise en een Natural Bridge daarna naar de camping in Banff via de Bow Valley Highway waar we alleen maar een Elk hebben gespot.

Vandaag-vrijdag zijn we met de gondel een berg opgegaan om alles van boven te bekijken , Joke is naar beneden gaan lopen -5,7 km/70 min. lopen.
Diaarna lekker bij de Hotsprings in 39gr. warm water gedobberd.

6 JUNI Edmonton the game is started

Door Jolanda op 07 juni 2015 14:25
Gisteren, zaterdag 6 juni zijn we in Edmonton aangekomen na een vroege start vanuit Banff. Het was plm. 5 uur rijden en we moesten natuurlijk op tijd bij de wedstrijd zijn.
Na aankomst op de camping, Diamond Grove in Spruce Grove, zo'n 30 min.  vanaf Edmonton.  Camper geïnstalleerd en direct een taxi gemomen omdat we de camper niet bij het stadion ko den parkeren, zo werd ons verteld. $70, 00 heen en ook weer 70, 00 terug. Je moet er wat voor over hebben.

Maar wat een happening was het - geweldig.  Mooi stadion en prima plaatsen.eerst nog Canada-China wat door een onterechte penalty in 1-0 voor canada eindigde en daarna Nieuw Zeeland tegen Nederland.

De eerste helft was redelijk en er werd gescoord door Lieke Martens, daarna was de 2e helft wel minder maar ze hielden stand en de 1e 3 punten zijn binnen.
Na de wedstrijd kwamen de meiden hun familie nog even begroeten way heel leuk was.
Vanmiddag is er een meet en greet in hun hotel dus daar gaan we naar toe natuurlijk.

Maar eerst vandaag naar het grootste winkelcentrum ter wereld - de West Edmonton Mall. Ruim 800 winkels zijn er daar dus we hebben keus genoeg denk ik.

Ik schrijf dit nu op mijn tablet en heb daarop geen Foto's gemaakt dus kan deze nog miet toevoegen maar hoop dat later vandaag wel te kunnen doen.

8 juni. Op weg naar Jasper NP

Door Jolanda op 08 juni 2015 15:27
Gisteren geshopt in de West Edmonton Mall. Aankopen vielen mee. Voor ons allemaal totaal:1 tas, 6 shirts, een jas en een broek.
Daarna gezellig met Manon een uurtje gekletst in de lobby van haar hotel.
Nu gaan we op weg naar Jasper National Park, waar we toch wel wat wildlife hopen te spotten. Tot nu toe 2 herten, een Elk en een racoondog - dat is wel wat weinig.

dinsdag 9 t/m woensdag 10 juni Jasper NP

Door Jolanda op 14 juni 2015 14:24
Hier eindelijk weer eens een update van onze belevenissen hier in Canada.
Jullie begrepen het waarschijnlijk wel, maar de wifi hier op de campings is verschrikkelijk slecht of helemaal niet aanwezig daarom een week niets kunnen posten. Dus dan nu pas een update van wat we afgelopen week hebben gezien.

Maandag 8 juni zijn we op de camping Whistlers in Jasper aangekomen. Een mooi plekje midden in het bos. Hierdoor heel veel last van steekmuggen en we zien er nu allemaal uit als gespikkelde beren, die trouwens hier wel aanwezig zijn. We werden bij aankomst al geïnformeerd over het feit dat de herten op deze camping in deze periode hun kalfjes krijgen maar dat er daardoor ook 2 grizzlyberen op de camping rondlopen die zo'n kalfje een heerlijk hapje vinden, dus uitkijken s' avonds en 's nachts.

Toen we lekker op onze stoelen zaten te relaxen zagen we een hert dat steeds dichterbij kwam grazen en dat op een gegeven moment op 2 meter van ons kwam staan. Opletten dus.
Daarna kwam er nog een moeder met een kalfje dat waarschijnlijk nog niet zo oud was want het liep nog erg wankel op zijn hoge pootjes en het werd constant door de moeder afgelikt.

Toen we na het eten allemaal lekker wilde gaan douchen bleek het douchegebouw vrij ver weg te liggen waardoor we met de camper zijn gegaan 1,2 km moesten we rijden voor we er waren en er stonden er nog meer dus we waren niet de enige luie mensen -trouwens we hebben vakantie dus wat maakt het uit.

Een dag later bleek dat het pad naast onze camper naar de douches liep en dat bleek een stuk korter-maar nog steeds wel zo'n 700 mtr.

Dinsdag 9 juni:
Lekker rustig aangedaan/uitgeslapen   half acht ipv 4, 5, 6 uur wakker.
Deze dag besloten we naar de Glacier Icefield te gaan op zo'n 100 km van de camping. We hadden in Banff bij de gondola al een combiticket gekocht dus we konden vandaag over de Skywalk lopen - een glazen plaat 280 meter boven de grond.

Bij aankomst hadden we eerst de camper op een verkeerde parking gezet dus Marco en Joke liepen terug om de camper op de juiste plek te zetten en bij het teruglopen naar het verzamel gebouw kwamen ze een beer tegen. Ze hadden allebei geen camera of telefoon bij zich om dit vast te leggen dus Harry en ik twijfelen nog steeds aan hun verhaal. Maar toen ze daarna teruggingen met camera en telefoon zat de beer net achter de bosjes dus konden ze geen foto's meer maken  jaja.

De skywalk was heel gaaf -en ik- die normaal gesproken echt niet over een glazen plaat loopt vond het helemaal niet eng om te doen. Joke wel een beetje maar die heeft ook hoogtevrees dus kon alleen maar naar de verte kijken.
Daarna werden we met een shuttlebus naar een punt gebracht waar we moesten overstappen in een soort 4-wheeldrive bus die ons naar de gletsjer bracht waarna we zo'n 20 minuten op de gletsjer foto's konden maken.
Dit was erg mooi  - blauw ijs/sneeuw en kristalhelder water wat je zo kon drinken maar wel heel koud natuurlijk.
Weer terug op de camping en bijna klaar met eten hoorden we opeens bekende stemmen. Anke, Danny en Laura kwamen langs lopen - die stonden ook bij ons op de camping die nacht - Anke is de ex vrouw van Harry en die is met haar man en stiefdochter ook hier in Canada om
haar dochter Manon te zien voetballen.

We hebben gezellig een bakkie gedaan en zitten kletsen en zijn toen met hun teruggelopen naar hun camper om die te bekijken. Onderweg kwamen we dus langs het douchegebouw waardoor we nu wisten hoe we er lopend moesten komen.

Woensdag 10 juni:
Vandaag staat een rit naar Maligne Lake op het programma.
Een fantastische route over Maligne Lake Road.  Onderweg Joke afgezet bij een ander meer waar de dag ervoor 7 beren waren gezien. Joke wilde daar lekker in het zonnetje liggen. Geen probleem. Wij zijn met zijn drieën doorgereden naar het Maligne meer. Wat een prachtig plaatje -met blauw/groen water, een boathouse en besneeuwde berg op de achtergrond.

Onderweg nog een american eagle op zijn nest zien zitten.

Bij het Maligne Lake hebben we heerlijk in het zonnetje hebben we genoten van het uitzicht en een bakkie koffie met koek(en).
Daarna weer terug gereden om te kijken of Joke het overleeft had.  Ja hoor ze was er nog. Daarna nog wel, al was het dan op 500 mtr afstand,  een beer gezien.

Op de terugweg nog even in Jasper de drankvoorraad aangevuld en weer terug gereden maar de camping. Wat een geweldig mooie dag weer.

Donderdag11 juni Jasper-Edmonton

Door Jolanda op 15 juni 2015 12:46
Om kwart voor negen vertrokken naar Edmonton voor de 2e wedstrijd van de voetbalvrouwen tegen China.

Omdat we zaterdag 140$ kwijt waren aan de taxi hebben we de camping geannuleerd en een kamer met 2 slaapkamers geboekt op de MC Ewan University.
Toen we daar aankwamen en ingecheckt waren zagen we dat het inderdaad studentenkamers waren. Mininaal ingericht met een hard bed. Maar ok het was maar voor 1 nachtje.

We zijn met de bus naar het stadion gegaan, die was gratis ( inclusief bij de voetbalkaartjes),

We hadden weer plaatsen in hetzelfde vak alleen 3 rijen naar beneden.

Na alle bekenden weer gedag gezegd te hebben - dat zijn ernest veel inmiddels - begon de wedstrijd.

Daarover zal ik het kort houden. Het was niet goed.

Precies in de laatste minuut begon het te regenen ☔ en wij, die overal op voorbereid waren, hadden onze regenjassen en ☔ in het hotel achtergelaten dus gauw naar de catacomben waar we hebben afgewacht tor het droog werd. Maar dat werd het niet en het ging ook nog onweren dus werd ook de wedstrijd van Canada tegen N Zeeland stilgelegd.

Na een tijdje toch maar besloten door de regen naar de bus te lopen. Het viel mee, het regende niet zo hard meer.

Terug bij het hotel de natte kleding uitgetrokken en omgekleed om te gaan eten. We vonden,  na even gezocht te hebben, een zaak genaamd Cactus 🌵 op Jasper Ave., hier hebben we exht heerlijk gegeten.

Daarna gauw naar bed omdat we de volgende morgen een hele lange rit voor de boeg hadden.

Vrijdag 12 juni Edmonton-Clearwater

Door Jolanda op 15 juni 2015 14:15
Vanmorgen om 07.40 vertrokken voor onze lange rit/ reis naar Clearwater.
Onderweg kwamen we nog een dikhoornschaap, 2 geiten op een heuvel en 3 herten tegen .

Na 452 km, bij Mount Robson, de hoogste berg 🗻 van Canada 🍁, een eetstop gehouden en daarna weer snel op weg naar Clearwater, waar we, doordat de tijd weer 1 uur terugging, om 17.15 aankwamen . Totaal een rit van 9,5 uur dus vandaag.

We overnachten op Dutch Lake campground. Een camping aan het Dutch Lake. We kregen een mooie plek met uitzicht over het meer. Het was erg lekker weer dus de stoelen gepakt en lekker even gerelaxed.

Er bleken veel Nederlanders  op deze camping te staan, maar ja het heet ook niet voor niets Dutch Lake

's avonds heerlijk gegeten in het restaurant op de camping . Waarna we weer op tijd onze bedden hebben opgezocht omdat we de volgende morgen er weer op tijd uit moesten omdat we nog een redelijk lange rit terug naar Vancouver voor de boeg hebben om de camper weer op tijd in te leveren.

Zaterdag 13 juni. Clearwater-Vancouver. Camper inleveren

Door Jolanda op 16 juni 2015 4:06
Om 7.45 vertrekken we weer van de camping in Clearwater voor een rit van 475 km naar Delta/ Vancouver waar we de camper weer moeten terugbrengen bij Cruise Canada.
Het eerste stuk was vrij saai, daarna reden we wel weer over mooie bergwegen.
Marco werd, met nog een half uurtje te rijden, het helemaal zat. Logisch na zoveel km's en uren achter het stuur in 2 dagen.
Om 2 uur waren we er en de camper werd gelijk gecontroleerd. Marco heeft gelijk nog alle minpunten en mankementen doorgegeven,  maar of ze er iets aan gaan doen geen idee.

We hebben totaal 3803 km gereden in 12 dagen. Hiervoor hebben we 982,763 liter benzine moeten tanken. 1 op 3,9 dus.  Best netjes met al die hoge bergpassen onderweg.met onze ruim 9 meter camper.
Aan benzine ⛽ kosten waren we $1129,00 kwijt, xo'n €825,00.

Nadat we de bevestiging hebben gekregen dat we de borg van Can.$500,00 teruggestort krijgen op onze Creditcard wordt er een grote taxi voor ons besteld, die ons met alle bagage naar ons overnachtingshotel brengt.
Dit hotel, het Coast Vancouver airporthotel,  zag er aan de buitenkant niet uit maar binnen waren ze volop aan het renoveren en rook alles nog naar verf en nieuw behang.

We kregen 2 kamers naast elkaar op de 2e verdieping.
Nadat we onze spullen daar hadden gestald zijn we wat gaan drinken in de pub naast het hotel. Lekker buiten in het zonnetje, waarbij we ook.nog wat hebben gesnackt. .
Omdat er in de omgeving niet veel te beleven is besloten we om in het restaurant van het hotel te gaan eten.
Nou dat kunnen we iedereen aanraden.
Nog nooit zulke lekkere spareribs gegeten. Als je een stukje vlees wilde pakken had je gewoon een schoon stukje bot in je handen, het vlees was zo gaar dat het gewoon van het bot afviel. Héerlijk.
Het toetje, een Apple Pie en Brownies, welke we gedeeld hebben, smaakte ook heerlijk.

We waren alle 4 zo moe dat we voor achten op bed lagen en zo'n 12 uur geslapen hebben.  Nou ja de mannen dan - Joke en ik waren alweer redelijk vroeg wakker natuurlijk.  Joke omdat hun kamer (no 201) boven de pub lag, die tot half 5 muziek draaide en ook op de hoek naast een vrij drukke weg lag. Wij in onze kamer (203) hadden nergens last van.

Zondag 14 juni: vlucht naar Montreal

Door Jolanda op 22 juni 2015 18:23
Zondag 14 juni: vlucht naar Montreal.
We zijn al redelijk vroeg wakker - dus de koffers maar gelijk opnieuw ingepakt - we hebben redelijk wat weggegooid en niet zoveel nieuw gekocht dus het zal wel goedkomen met de kilo's.
Tegen 9 uur gaan we nog een ontbijtje nuttigen in het restaurant van het hotel en hebben weer héérlijk gegeten voor een redelijke prijs - dit restaurant is echt een aanrader.
Om 10.30 de hotelshuttle genomen naar de luchthaven - zo'n 8/10 minuten rijden denk ik.
Zelf ingecheckt en de labels aan de koffers bevestigd zodat we ze konden inchecken - het gewicht was inderdaad minder dan max. mag - dus prima.

Onze vlucht vertrekt op tijd - om 12h20 en we komen ook op tijd in Montreal aan - om 20h09, dit ivm vluchttijd van 4h45 min. en een tijdverschil van 3 uur.

We besluiten om met lijnbus 747 naar ons hotel in Montreal centre te reizen. Kaartjes kosten C$10,00 per persoon en zijn 24 uur geldig vanaf het moment van aankoop. Je kan deze met contact geld in de bus kopen of via creditcard in de hal van de luchthaven bij de bushalte.
De chauffeur zette ons voor de deur van ons hotel, het Travelodge Montreal Centre, af. Na het inchecken konden we naar onze kamer.
2 verrassingen - we hadden 2 aparte bedden die door de geringe afmeting van de kamer ook niet tegen elkaar aan gezet konden worden en we hadden gratis ontbijt.

We hebben de koffers op de kamers gezet en omdat we nog niet gegeten hadden - de vlucht had geen "gratis" maaltijd - zijn we richting centrum gelopen (zo'n 300 mtr. vanaf het hotel).

Zodra we de hoek omkwamen hoorde we al muziek en moesten we door een afzetting met tascontrole heen - er bleek een festival te zijn en op verschillende podia waren bands aan het spelen. En nog leuke muziek ook. We hebben even staan te luisteren maar hadden wel honger dus op naar een restaurant waar ze ook voor Marco iets te eten hebben.

Dat vinden we bij Baton Rouge - we komen daar om 10.00 binnen en er wordt ons gelijk verteld dat ze 11.00 sluiten dus dat we daar alvast rekening mee kunnen houden.
Dus snel wat te drinken en te eten besteld - op zich hadden we genoeg tijd om alles rustig op te eten en daarna kwamen ze inderdaad om 11.00 precies met de rekening. Dus maar betaald en weer naar buiten - naar de muziek .

Nog een tijdje geluisterd naar een franstalige rockband - heel apart, maar toch leuk, daarna onze kamer weer opgezocht.

Maandag 15 juni - 3e match day

Door Jolanda op 22 juni 2015 18:59
We hadden afgesproken tussen 8.30 en 9.00 te gaan ontbijten maar we waren weer vroeg wakker dus we zaten om half negen al in de ontbijtzaal - het was een buffet - niet veel bijzonders maar wel te eten.
Daarna zijn we de stad ingegaan - richting ondergronds winkelcentrum waar we verschillende aankopen hebben gedaan.
Daarna lekker laat geluncht bij Eggspectation - wederom een aanrader, grote porties voor een redelijke prijs - echt héérlijk gegeten.
Hierna de aankopen naar onze kamer gebracht - onszelf omgekleed in de oranje outfit en naar de metro gelopen. Ook die was heel dicht bij - zo'n 5 min. lopen. We konden met onze buskaart van gisteren nog een paar uur gratis reizen dus daarom wat vroeger naar het stadion gegaan.
Na zo'n 8/9 haltes moesten we uitstappen bij Pie IX - heel makkelijk allemaal en bij het uitlopen van het metrostation loop je zo bij het stadion naar binnen.
Na controle van de tassen - water en olienoten mochten niet mee dus dat moesten we weggooien - zijn we naar binnen gegaan en hebben een paar foto's van dit giga stadion gemaakt . Je kan wel zien dat het al wat ouder is - de Olympische Spelen waren in 1976. Er zijn ruim 66.000 zitplaatsen in dit stadion. Zouden die allemaal bezet worden?? Uiteindelijk was het niet helemaal uitverkocht maar 45.420 bezoekers is toch ook leuk .
Van lieverlee komen de andere bezoekers ook naar binnen en in ons vak is het weer van: hé jij ook weer hier, hallo - gezellig hè, jammer dat dit de laatste is voor ons en voor de meeste ouders - we gaan allemaal weer snel terug naar huis.
Voor de wedstrijd komt Barbara Barend ook nog langs op de tribune om een aantal foto's, filmpjes en praatjes te maken .
Dan begint de wedstrijd en de spanning zit er gelijk goed in - Nederland moet wel en er wordt nu beter gespeeld dan in de eerste twee wedstrijden.
Jammer dat Canada toch op 1-0 komt na een aantal goede kansen, dat moet wel gezegd worden.Daarna krijgt Nederland wat meer grip op de wedstrijd wat uiteindelijk resulteert in een doelpunt van Kirsten van de Ven.
Manon wordt nog als vrouw van de match uitgeroepen - een trotse vader Harry staat  naast ons te glunderen.
Hierna is al redelijk snel duidelijk dat Nederland door is al één van de 4 beste nummers 3 uit de poules. Alleen tegen wie de volgende wedstrijd gespeeld moet worden wordt donderdag duidelijk als alle poulewedstrijden gespeeld zijn.
Na afloop kunnen de meiden niet zo dicht bij het publiek komen als in Edmonton dus we besluiten na een tijdje om toch maar terug te gaan naar ons hotel.Dat was makkelijker gedacht dan gedaan - want die andere 50.000 mensen wilde natuurlijk ook naar huis en daarom konden we niet eens op het perron van de metro komen.
Ties- de verloofde van Manon- bedacht daarom dat we beter één metrohalte terug konden lopen zodat we dan alvast in de metro zaten als die bij het stadion stopte. Dat hebben we zo gedaan. Wij hadden een lege metro maar toen die duizenden anderen ook de metro in gekomen waren stonden we met zijn allen als haringen in een ton - maar wel gezellig hoor. Leuke mensen die Canadezen.
Harry en Joke gaan nog even naar het festivalterrein en wij, Marco en ik gaan direct terug naar het hotel waar we nogmaals op de tv de gehele wedstrijd hebben liggen kijken - en ja op zo'n 6 min, na de rust zagen we opeens onszelf vol in beeld na de kans van Manon .
Daarna nog dit blog bijgewerkt etc. en om half drie ging het licht letterlijk en figuurlijk uit.

Dinsdag 16 juni - laatste dag in Canada

Door Jolanda op 22 juni 2015 19:20
We hadden weer afgesproken om tussen half 9 en 9 uur te ontbijten - om 8.45 klopt Harry bij ons op de deur en worden wij wakker. Niet verwonderlijk natuurlijk als je pas om half 3 het licht uitdoet.
Dus daarna maar gauw gaan douchen en naar beneden om te ontbijten.
Harry had van Manon een appje gekregen met de vraag of we om 10.30 nog even in haar hotel langskwamen om gedag te zeggen. Ze had van de bondscoach eerder vrij gekregen omdat wij allemaal weer 's middags naar het vliegveld moesten. Dat was erg leuk.
Toen we buiten kwamen bleek het giga hard te regenen dus met paraplu, pet en regenjas naar de bushalte gelopen.  Die moest normaal om de 10 minuten komen maar toen het al bijna half elf was en de bus er nog niet was hebben we maar een taxi genomen. Het bleek niet zover te zijn maar in die regen hadden we wel zeiknat geweest.
Manon stond ons al op te wachten en bracht ons naar een Starbucks verderop in de straat waar we gezellig een laatste Macchiato Caramel en Café Americano hebben gedronken. Daarna bleek de Notre Dame (een kopie van die uit Parijs) een straat achter de Starbucks te liggen dus die maar gelijk even van binnen bekeken. Wat een mooie Cathedral is dat - een bezoekje waard (C$ 5,00 entree).
Nadat we daarna met een taxi ons naar de "underground city' hadden laten brengen - de chauffeur bracht ons naar dezelfde winkels als we maandag al geweest waren maar dat was niet degene die ik bedoelde maar vooruit, kwam het zonnetje weer door en werd het heel benauwd warm.Dus gauw weer de jassen etc naar het hotel gebracht en daarna zijn we nogmaals gaan lunchen bij Eggspectation omdat het de vorige dag zo goed bevallen was.
Om de rest van de tijd door te brengen zijn Joke en ik nog even wat winkels ingegaan - de mannen zagen dat niet zitten en zijn lekker samen op een terras een biertje gaan drinken.
Op een gegeven moment werd het weer behoorlijk donker dus we hadden geluk om op tijd terug te zijn in het café waar Marco en Harry zaten. De bui barstte weer in alle hevigheid los. Dus nog even wat gedronken om te wachten tot het weer droog zou zijn.
Daarna terug naar het hotel - de koffers uit de opslag gehaald - spullen erin opgeborgen en naar de bushalte gelopen om met bus 747 weer terug naar de luchthaven te gaan.
Gelukkig kwam de bus nu wel op tijd en konden we over de busbaan richting airport - dat was maar goed ook want het wat heel erg druk in Montreal - alle verkeer stond vast.
Na weer ingecheckt te hebben en de koffers weggebracht te hebben zijn we naar onze gate gelopen.
We moesten nog wel even wachten tot we konden boarden maar met wat eten en drinken ging dat best snel. Nog even in de winkel het laatste Canadese geld opgemaakt en toen konden we het vliegtuig in voor de vlucht van 7 uur naar Frankfurt.

Woensdag 17 juni - weer thuis

Door Jolanda op 22 juni 2015 19:27
Om 11 uur kwamen we aan in Frankfurt waarna we, in transit, weer door de douane moesten waar we het water, wat we in het vliegtuig hadden gekregen niet mochten houden en weg moesten gooien.

Ook moesten onze trolleys opengemaakt worden omdat we daar onze tablet en e-reader in hadden gedaan - pffff.

Hierna naar de gate voor onze vlucht naar Amsterdam waar we zo rond 1.15 aankwamen.

Onze koffers kwamen als allerlaatste van de band - we waren al bang dat ze niet meegekomen waren, maar dat viel dus mee.

Daarna de taxichauffeur die ons ook gebracht had opgebeld en gevraagd waar hij ons op zou wachten - dat was bij het Sheraton hotel.

Dus wij daarheen gelopen en inderdaad na een minuutje kwam hij aangereden. Koffers erin en op weg naar Ridderkerk.

De vakantie zit er weer op maar wat hebben we genoten van alles wat Canada te bieden heeft - de steden, de natuur en dit keer ook de wedstrijden van het Nederlands vrouwenelftal op het WK.

Wij gaan zeker nog een keer naar Canada - waarschijnlijk in combinatie met een cruise naar Alaska want ook dat willen we nog wel eens zien.