Algemene informatie

Skywalk: CA$ 34
Banff Gondola: CA$ 64

Amsterdam - Calgary

Vandaag de start van weer een mooie reis, een korte trip van een week naar West-Canada. Samen met 3 collega's ga ik vanuit Calgary een week door de Rocky Mountains toeren in een superstoere A-class van Fraserway.

De dag begint lekker rustig want we vliegen pas om 13.00. Genoeg tijd om de kinderen naar school te brengen voor ik de trein pak naar Schiphol.

We hebben bij onze vlucht met Air Transat Option Plus geboekt, geen rij dus bij het inchecken, het is druk dus dat is heerlijk!

Onze eerste stop is Toronto waar we een lange overstap hebben van ruim 5 uur. We gaan door de douane en hebben daarna een lounge geboekt in de terminal. Helaas is het behoorlijk druk in de lounge maar al snel kunnen we alsnog bijelkaar zitten en genieten we van een hapje en een drankje in een luie stoel. Daarna dan nog een vlucht van ongeveer 4 uur naar Calgary waar we rond 23.45 aankomen.

Door de Option Plus hebben we snel onze bagage, de shuttle arriveert binnen een paar minuten en na deze lange dag is het heerlijk wanneer we eindelijk arriveren bij het Sandman Signature hotel. De kamer is enorm fijn, net wat je nodig hebt na een lange dag reizen. Netjes, schoon, een fijne douche en vooral een heerlijk bed, top!

Calgary - Yoho National Park

We starten de ochtend rustig met een ontbijt bij de Moxy's grill, deze zitten in nagenoeg alle locaties van de Sandman Hotels. Na een heerlijk ontbijt is de taxi er die ons naar Fraserway brengt. Hier nog even twijfel, we hebben een fantastische A-klasse camper geboekt maar er wordt een sneeuwstorm voorspeld met tot 30 centimeter sneeuw, dan is dit wellicht niet het beste voertuig. We mogen kiezen of we liever een 4wd Truck mee willen nemen. Na lang wikken en wegen kiezen we toch voor de extra ruimte en luxe en gaan met de A-klasse op pad.

Uiteraard eerst even naar de Walmart om inkopen te doen, dat blijf een ervaring op zich en we winkelen ook even lekker voor onszelf.

Met de koelkast gevuld op weg naar de Rockies! Onderweg valt wat sneeuw maar gelukkig lang niet zoveel als verwacht. We rijden over de mooie Bow Valley Parkway, parallel aan de snelweg en stoppen bij Lake Louise. Het is wel bewolkt maar het meer zien met de sneeuw is echt een plaatje.

Het is al bijna donker wanneer we arriveren op onze camping in Yoho, Kicking Horse. De camping heeft geen faciliteiten en is prachtig gelegen in de natuur aan de Kicking Horse rivier.

Na ons eerste maal in de camper duiken we vrij snel ons bed in, morgen hebben we een vol programma want we willen veel zien in deze paar dagen die we hebben.

Nog een kleine aanvulling op de camper die we hebben. De A-klasse wilde ik altijd al een keer huren, het is een beest van bijna 4 meter hoog en lijkt meer op een touringcar maar is zo ontzettend gaaf. Voorin heb je een enorm panoramaraam voor een fantastisch uitzicht. Er zit een slide-out over de hele breedte, boven de bestuurdersruimte kun je een tweepersoonsbed naar beneden laten zakken, er is een tweepersoonsslaapbank en een tweepersoonskamer achterin. Buiten heeft de camper nog een buitenkeuken en extra tv, super de luxe dus.

Camping: Kicking Horse (Yoho National Park)
Kosten: $27,40 per nacht
Faciliteiten: geen aansluitingen. Op de camping wel douches en toiletten, deze kunnen erg vroeg of laat in het seizoen gesloten zijn.

Yoho National Park - Jasper National Park

Vroeg uit de veren en op naar Emerald Lake, dat vlakbij de camping ligt. Vandaag is het bewolkt en valt er af en toe sneeuw. Zelfs met de wolken zie je de unieke kleur van het water, het blauwe gletsjerwater maakt deze meren extra mooi.

Er is onderweg zo ontzettend veel te zien, je wil overal wel stoppen voor een foto of een wandeling. Verschillende canyons liggen langs de route en stop vooral ook overal want ze zijn echt allemaal verschillend. Wandelend door de bossen richting de waterval van Johnston Canyon of juist met allemaal uitgesleten diepe ravijnen door het ruige water bij Mistaya Canyon.

Vandaag staat ook onze helikoptervlucht op het programma. Wanneer we naar Cline River rijden sneeuwt het echter behoorlijk dus we zijn benieuwd hoe het er dan uit gaat zien. Wanneer we aankomen leggen ze uit dat ze een aangepaste route vliegen en we andere dingen zullen zien maar het zeker de moeite waard is. Ook is er de optie de vlucht uit te breiden met aan hike, eerst 10 minuten vliegen, landen en wandelen en dan weer 10 minuten terug. Het enthousiaste verhaal overtuigt ons en we besluiten de hike ook bij te boeken.

Dan blijkt dat we onze vlucht ook gewoon mogen wijzigen en op een andere dag mogen doen als we daar tijd voor hebben. We zullen wat dingen aan moeten passen maar dat lukt ons vast, de weersverwachting over 2 dagen is namelijk zon en dat maakt het natuurlijk nog mooier. We spreken af over 2 dagen op de terugweg de vlucht en hike te plannen. Fijne service!

We zien dat ongeveer naast Rockies Heli de David Thompson camping ligt, ideaal om daar te overnachten en dan een vroege vlucht of avondvlucht te boeken.

Wij gaan echter verder vandaag richting Jasper. Op de Icefields Parkway maken we we wat korte stops bij diverse meren en natuurlijk bij de Athabasca Falls. In het begin vind ik ze nog niet zo indrukwekkend maar wanneer we gaan wandelen zie je goed hoe indrukwekkend dut plekje is. De watervallen storten zich met geweld in de diepte en diepe canyons worden door het water verder uitgesleten. Het ijs hangt aan de rotsen en boomstammen, een prachtig plaatje.

We vervolgen onze route weer op een mooie byway, de 93A in plaats van de 93. Wat is het genieten om op zulke prachtige wegen te rijden omringd door majestueuze bergen en gekleurde bomen. Het panoramaraam van de A klasse geeft ons een adembenemend uitzicht en we blijven maar herhalen hoe prachtig alles is.

De komende 2 nachten verblijven we vlakbij Jasper in de natuur op de Wapiti Campground. Ook hier hebben we een plek zonder faciliteiten. We kunnen kijken of we de volgende dag een plaats willen op een soort parkeerplaats met elektra maar besluiten dit uiteindelijk niet te doen en op ons mooie plekje te blijven.

De overweging voor een plaats met stroom heeft vooral te maken met het weer. Het is erg koud en de temperatuur in de camper moet minimaal op 15 graden blijven om bevriezing van de leidingen te voorkomen. Heerlijk comfortabel maar het verbruikt best wat stroom om de kachel te laten draaien. Het gaat echter allemaal prima en met de sneeuw om ons heen zitten wij gelijk warm in ons paleisje.

Op de camping heb je op alle velden toiletgebouwen en nabij de ingang is er een ruimte met douches, kun je je afval weggooien en brandhout halen.

Camping: Wapiti
Prijs: $28
Faciliteiten: afhankelijk van de gekozen plaats. De meeste sites hebben geen aansluitingen. Er is wel een gebouw met douches en toiletten waar je ook brandhout kunt halen.

Jasper National Park

We staan weer in het donker op voor onze rit naar Maligne Lake, hier hebben we om 9.30 een bootcruise en dit is nog een uur rijden. Onderweg komen we al snel een groep herten tegen en later nog enkele elanden, stilstaan en genieten dus!

De boottocht bij Maligne Lake is bekend door wellicht een van de beroemdste plaatjes van de Rocky Mountains, Spirit Island.

Het meer blijkt veel groter dan ik had verwacht en is omringd door indrukwekkende bergtoppen. De zon straalt aan de hemel en de boottocht is werkelijk prachtig. We varen naar Spirit Island waar we een kwartier stoppen om een stukje te lopen en foto's te maken. Wanneer je Spirit Island ziet als je aan komt varen lijkt het weinig bijzonder, wanneer je je echter omdraait en de bergen erbij ziet is het echt indrukwekkend. Het eilandje met op de achtergrond de witte bergtoppen, wow!

Onder de indruk en gelukkig komen we anderhalf uur later weer terug en drinken iets op het terras in de zon. Daarna even naar binnen bij de Waffle House voor een heerlijke wafel. Bijzondere combinaties met kip met chili en watermeloen tot 'gewoon' aardbeien met chocoladesaus en slagroom. Het smaakt allemaal even goed.

Terug bij de camper aangekomen lukt het wegrijden niet en blijkt dat we die ochtend geparkeerd hebben op een plasje bevroren water. Daar zijn we doorheen gezakt en de achterwielen zitten compleet vastgevroren. Na heel veel pogingen en hulp van omstanders pakt Karlijn de bijl erbij en begint de banden uit het ijs te hakken. Uiteindelijk lukt dit deels en kunnen we de levelers onder de banden zetten. Voorzichting weer wat gas en eindelijk zijn we vrij!

Opgelucht rijden we terug richting Jasper en stoppen bij Maligne Canyon waar we een wandeling maken. Ook een canyon maar weer anders dan wat we eerder zagen. We lopen een stuk door het bos over verschillende bruggen die allemaal weer een ander uitzicht geven op de watervallen. Bij brug 4 draaien we om en wandelen terug naar de parkeerplaats.

Vandaag gaan we lekker uit eten in Jasper en wandelen eerst wat door de winkelstraatjes. Daarna eten bij het Jasper Brewhouse, zoals de naam al zegt brouwen ze hier hun eigen bier en je kunt er een lekker hapje eten.

De camping ligt ongeveer 10 minuten van het stadje dus na het eten ben je zo weer terug op je vertrouwde stek in de natuur.

Camping: Wapiti
Prijs: $28

Icefields Parkway tot Banff National Park

We blijven vroeg opstaan want er is zo ontzettend veel te zien! Terug de Icefields Parkway op waar we een snowcoach tour gaan maken en over de Skywalk gaan lopen. Eigenlijk stond deze voor 14.00 gereserveerd maar, gezien het verplaatsen van de helikoptervlucht, willen we deze proberen te verzetten en zo vroeg mogelijk gaan.

We hebben geluk, we kunnen vrij snel nadat we aankomen mee op de tour van 10.00. De ervaring begint met de snowcoach de Athabasca Glacier op. Nog meer geluk want de lucht trekt helemaal open en de zon straalt net over de toppen van de bergen wanneer wij de gletsjer oprijden. Onze gids heeft er zin in en maakt van de rit een groot feest.

Op de gletsjer aangekomen hebben we vervolgens een half uur om foto's te maken. Het is hier duidelijk toeristisch en druk maar de ervaring is toch geweldig. Om zo in de natuur te staan, op een gletsjer, omringd door bergen, hier moet je wel van onder de indruk raken.

Wanneer we van de gletsjer afkomen rijden we meteen verder naar de Glacier Skywalk, een glazen platform dat boven het ravijn hangt. We maken behoorlijk wat foto's van het uitzicht en keren wederom blij en voldaan terug bij onze camper.

Weer terug naar Cline River. De weg hiernaartoe is echt prachtig. Vlak voor je bij Rockies Heli aankomt kom je over een brug bij Abraham Lake, wat een uitzicht weer! De besneeuwde toppen, het blauwe water, de gekleurde bomen, we krijgen er echt geen genoeg van.

De weersomstandigheden voor onze helikoptervlucht zijn vandaag perfect, wat een geluk hebben we! We vertrekken en vliegen over de bergtoppen en gletsjers, de wondere witte wereld ver onder ons.

Dan landen we, op een plek waar je natuurlijk normaal niet zo makkelijk kan komen, we zijn hier echt alleen op de wereld. De wandeling is niet zozeer spectaculair maar wel mooi en vooral heel er bijzonder, echt een unieke ervaring. We wandelen naar een waterval waar we getrakteerd worden op een glaasje prosecco en een chocolaatje, lekker decadent hier midden in het bos. We zijn het er allemaal over eens, de wandeling maakt deze vlucht inderdaad af en echt uniek, we raden het iedereen aan.

Na even gezeten te hebben en wat te hebben rondgekeken lopen we terug naar onze helikopter voor de terugvlucht. Ook deze is weer prachtig. We vliegen over bossen en genieten nu vanuit de lucht van de prachtige kleuren van het gletsjerwater in Lake Hebert. Wat een prachtige ervaring, deze dag kan niet meer stuk!
Na aankomst schaffen we nog een foto aan van onszelf bij de helicopter en gaan we weer op pad in onze vertrouwde villa op wielen.

We hebben nog een flinke rit voor de boeg naar onze camping dus we maken niet meer al te veel stops. Een plek willen we echt niet missen en dat is Moraine Lake. De weg hiernaartoe slingert 11 kilometer omhoog, met een flinke camper en best wat tegenliggers een inspannende rit naar boven. Wanneer we aankomen begint het al te schemeren en wolken houden de laatste zonnestralen buiten. Maar het uitzicht op Moraine Lake is nog steeds prachtig! De kleuren van het water komen wat minder duidelijk naar voren maar zelfs nu zie je de mooie kleur doorschemeren en afsteken op de witte achtergrond. We maken nog wat foto's en beginnen aan de slingerweg de berg af en op weg naar de camping.

Door het donker rijden we het laatste stuk naar de camping, niet ideaal, maar dat is nu eenmaal niet anders nu we een weekje gaan en heel veel willen zien. Voor we op de camping aankomen rijden we door Banff en dat ziet er heel leuk uit. De verlichte straten en huizen doen enorm sfeervol aan en we hebben zin morgen even het stadje te gaan bekijken.

Onze camping is wederom goed en ondanks de vorst mogen we hier nog wel gewoon het water gebruiken. In het donker zien we nog weinig van de camping maar het douche- en toiletgebouw is voor de deur dus dat is erg makkelijk. We koken nog wat en genieten na van weer een indrukwekkende dag.

Camping: Tunnel Mountain Trailer Court
Prijs: $38
Faciliteiten: volledige aansluiting op je plaats

Banff National Park - Calgary

Vandaag breekt alweer onze laatste dag aan in de camper en de dag start prachtig. De hemel is helder en het zonnetje piept over de bergtoppen. Even naar buiten om de camping te bekijken en daarna voor het ontbijt richting het dorp. We ontbijten vandaag lekker Canadees bij de bekende keten Tim Horton's. Lekkere broodjes, wafels, muffins en natuurlijk veel verschillende koffies staan hier op het menu, het smaakt ons allemaal heerlijk.

Na het ontbijt verkennen we het stadje en wat is het hier gezellig! We duiken wat winkeltjes in en slaan alvast wat souvenirs in. Buiten lopen we in het zonnetje door de straten met natuurlijk het indrukwekkende en bekende uitzicht op Cascade Mountain. Helaas kunnen we hier niet langer blijven dus ook hier weer een reden om nog eens terug te komen. We rijden door naar de Banff Gondola voor een ritje naar de top van Sulphur Mountain.

In vergelijking met de Jasper Skytram zijn de faciliteiten hier een stuk uitgebreider; buiten is een terras, binnen een Starbucks en een winkel en wanneer je boven bent is er o.a. een uitgebreide boardwalk en een restaurant. Kortom, voldoende om je enkele uren te vermaken. In een gondel wordt je comfortabel naar boven gebracht waar we eerst, lang leve internet, even videobellen met het thuisfront om ze mee te laten genieten van het prachtige uitzicht. We wandelen nog een tijd rond over de boardwalk en genieten nog zo lang mogelijk van dit indrukwekkende landschap. De bergen met de stralende zon erboven, de sneeuw, het uitzicht onder ons, we krijgen er geen genoeg van.

We besluiten voor onze laatste lunch een mooi plekje op te zoeken en nestelen ons aan een picknicktafel bij Two Jack Lake. Wat een geluk hebben we met het weer. De nachten zijn erg koud maar de dagen zijn heerlijk zonnig en we zitten zonder jas buiten, heel wat beter dan de regen die momenteel thuis valt. Na het eten maken we nog wat foto's bij het meer. Karlijn maakt een leuke pose op een steen die ik ook na wil doen. Ik had beter moeten weten want uiteraard verlies ik m'n balans en eindig in het water waarna ik uitgelacht wordt door 3 collega's en een paar auto's Japanners. Gelukkig de camper bij ons dus een droge broek en schoenen zijn zo gepakt. Nu de schoenen voor de blazer want die moet ik morgen wel aan in het vliegtuig.

Na de lunch zit onze trip er grotendeels op en rijden we terug in de richting van Calgary. We rijden het laatste stuk door de Rockies en langzaam verdwijnen de bergen daarna in onze achteruitkijkspiegel.

Vrouwen als we zijn willen we ook heel graag nog even shoppen in de outlets bij Calgary. We rijden dus nog voorbij onze camping en gaan richting de CrossIron Mills. Met armen vol tassen treffen we elkaar 2 uur later weer bij de camper, de koffers zitten morgen nokvol, dat is duidelijk. Door ons shopavontuur komen we ook vandaag in het donker aan op onze camping in Calgary West. De camping is niet zo mooi als de campings in de parken maar is van alle gemakken voorzien en vooral prettig, ligt dichtbij de verhuurstations.

De laatste avond in onze camper is een feit, morgen inpakken en op tijd naar het vliegveld voor de vlucht naar huis.

Camping: Calgary West
Prijs: $51, prijzen variëren per seizoen
Faciliteiten: volledige aansluiting op je plaats

Vlucht Calgary - Amsterdam

De ochtend van vertrek ben je altijd nog even druk. Na het ontbijt wordt de keuken leeggeruim en gepoetst, de camper krijgt een laatste veegbeurt en het vuil wordt weggegooid. Een laatste keer de tanks legen en we kunnen op pad naar Fraserway. De dorstige camper wordt bijgevuld en om 8.30 staan we bij Fraserway op de stoep. Onze overgebleven etenswaren en andere nuttige kampeerzaken kunnen we achterlaten en al snel zitten we in de shuttle naar het vliegveld.

We zijn ruim op tijd en pakken nog een laatste koffie met smaakje bij Tim Horton's. Wanneer we op het vliegveld van Toronto overstappen sluiten we de reis af met een etentje in de Irish Pub waarna we de laatste winkels inlopen voor we de laatste vlucht naar huis instappen.

Zonder vertraging komen we aan en dan is het tijd om afscheid te nemen. Het was maar een weekje maar het voelt veel langer. Het was vermoeiend, indrukwekkend, ontzettend mooi en vooral heel erg de moeite waard. Laat in het najaar is het vaak koud en er is kans op sneeuw maar het is ook veel rustiger, voordelig en met een beetje geluk geniet je van een heerlijk zonnetje in de sneeuw. De meren zijn allemaal nog niet bevroren dus wat ons betreft zeker de moeite waard!