Condal

Vanochtend konden we al lekker op tijd vertrekken omdat we de camper gisteren al bij het verhuurstation van Rent Easy in Grevenbroich hadden opgehaald.

Wij kiezen er sinds vorig jaar voor om de camper twee dagen extra te huren zodat we hem thuis kunnen inladen en uitladen en we vroeg kunnen vertrekken en laat kunnen terugkeren.

Om 07:00 uur stipt reden we onze straat uit, op weg naar de zon in Frankrijk.

Na een rit van negen uur, inclusief twee  tussenstops, en heel veel regen en wind kwamen we aan op camping Terre Ferme in Condal in de Bourgogne. Een super vriendelijk ontvangst van de Nederlandse eigenaren op deze typische Franse Boerderij camping zorgde ervoor dat we meteen in de vakantiemodus zaten. Het zonnetje scheen en het was lekker warm... eindelijk!!

We namen meteen het aanbod aan om 's avonds deel te nemen aan de pizza-avond. Dus tegen 19:00 uur konden we aanschuiven aan 1 van de lange tafels en mochten we onze eigen pizza's maken. Een paar minuten in de enorme houtoven en klaar. Heerlijk! Wat een fijne start van de vakantie.

Omdat we moe waren van de lange rit bleven we niet heel lang hangen. En gingen we op tijd terug naar de camper.

Accommodatie: Camping Terre Ferme
Plaats: Condal (Bourgogne)
Prijs: € 32,60 (camperplaats inclusief stroom)

Annecy

De eerste nacht in de camper was prima. We hebben allemaal goed geslapen. De vermoeiende reisdag van gisteren droeg daar ongetwijfeld ook aan bij.

We ontbeten op ons gemak. Die croissants en pain du chocolat smaken in Frankrijk toch net wat beter dan ergens anders. Na het ontbijt vertrokken we naar de volgende stop. Annecy! Een rit van 2 uur langs een prachtige route door de bergen.

Aangekomen op camping L' Aloua ondervonden we meteen een Franse gewoonte waar we de komende dagen rekening mee moeten houden. Veel camping-recepties gaan tussen de middag dicht. Bij deze camping zelfs van 12:00 uur tot 14:00 uur. Met een beetje pech moet je dus lang wachten totdat je de camping op kunt.

Gelukkig hadden wij getreuzeld in de ochtend en hoefden we maar een half uurtje te wachten. We lunchten dus alvast in de camper. Dan hadden we dat maar alvast gedaan.

Nadat we de camper op de plek hadden gezet haalden we meteen onze fietsen van het rek. Omdat ze morgen de hele dag regen voorspellen wilden we vandaag al naar Annecy. Een fietstocht van zo'n 7 kilometer over een prachtig fietspad langs het meer. De rit alleen al was genieten.

In Annecy was het ontzettend druk. We parkeerden de fietsen en slenterden wat rond door de smalle straatjes en over de bruggetjes in het oude centrum. Daarna nog even door het park langs de kade van het meer. Tegen een uurtje of 6 zochten we onze fietsen weer op voor de terugweg. Helaas stond ons daar een onaangename verrassing te wachten... de voorband van Roos was helemaal plat!! We hadden een plaksetje bij ons, maar geen pomp. Gelukkig kun je in Annecy overal fietsen huren en staan er zelfs fietspompen naast het fietspad. Helaas bleek de band dusdanig kapot te zijn dat we hem zelf niet konden plakken. Bij een fietsenverhuurder wilden ze ons wel helpen. Zij legden er een nieuwe binnenband op en binnen een half uurtje konden we alsnog op weg.

Aangekomen op de camping zetten we onze tuinstoelen nog buiten en rolden we de luifel lekker uit. We zaten de rest van de avond heerlijk buiten.

Accommodatie: Camping: L’Aloua
Plaats: Sèvrier (Haute-Savoie)
Prijs: € 106,40 (2 nachten inclusief stroom)

Annecy

Vandaag werd er voor de hele dag regen voorspeld. We hadden dus rekening gehouden met een rustig dagje in de camper met hooguit een wandelingetje naar de supermarkt. Sten had al een hele spelletjes-competitie bedacht. We moesten tenslotte toch wat.

Maar de regen bleef uit. Het was droog toen we wakker werden en het bleef droog toen we ontbeten. Er hingen wel donkere wolken boven ons... maar er gebeurde niks. Op iedere weerapp stond regen, regen en nog eens regen. Best raar, maar wel fijn natuurlijk. Change of plans dus. We haalden de fietsen van het fietsenrek en gingen eropuit. Poncho's mee voor de zekerheid. Onderweg stopten wij de haven van Verviers voor de Navibus. Een boottocht langs verschillende dorpjes rond het meer. Maar hier was het zo rustig en uitgestorven dat het leek of die boot niet zou komen. Dan maar door naar Annecy. Daar kochten we 4 kaartjes voor een rondvaart over het meer van 1,5 uur op een boot waar je ook binnen kan zitten. Totdat de boot vertrok wandelden we nog wat rond in het oude centrum en lunchten we.

De boottocht was leuk, maar een beetje grauw door de wolken. Maar.... we waren geluksvogels want er was nog steeds geen druppel gevallen!

Aan het einde begon het toch te regenen. We stapten van de boot, trokken onze poncho's aan en pakten onze fietsen. We stapten op de fiets en.... het werd weer droog. We moesten enorm lachen om het geluk dat we hadden. We kwamen droog aan op de camping. Super blij omdat deze dag toch niet in het water was gevallen.

Accommodatie: Camping: L’Aloua
Plaats: Sèvrier (Haute-Savoie)

Gap

Vanochtend vertrokken we uit Annecy. We reden eerst een prachtige route langs het meer richting Grenoble. Vanaf daar gingen we de route de Napoleon op. De tocht tussen Nice en Grenoble die Napoleon aflegde na zijn terugkeer in Frankrijk na zijn ballingschap op Elba. Een schitterende route door de bergen en langs mooie schilderachtige dorpjes over de N85.

We stopten onderweg een paar keer voor foto's en een picknick. In de middag kwamen we aan bij camping Le Napoleon net voor Gap. Een mooie kleinschalige camping met modern en ruim sanitair.

We kregen een fijne plek toegewezen dichtbij het zwembad. We installeerden de camper en pakten onze zwemspullen er snel bij. Het was heerlijk om even te relaxen aan het zwembad in de zon.

's Avonds staken we de Skottelbraai aan en zaten we lekker bij de camper.

Accommodatie: Camping Le Napoléon
Plaats: Gap (Haute-Savoie)
Prijs: € 35,- (inclusief stroom)

Castellane

Vanochtend gingen we weer door over de Route de Napoleon. We reden richting Moustiers-Sainte-Marie. Bij Mézel twijfelden we even kort of we de weg zoals gepland konden vervolgen. De bordjes gaven namelijk aan dat je maximaal 3,20 meter hoog mocht zijn. Onze camper is circa 3,10 meter met de airco erop. Dat is dus krap... we besloten om het erop te wagen. Desnoods moesten we ergens omdraaien.

Toen we een grote camper tegemoet kwamen met een vrolijk zwaaiende chauffeur waren we gerustgesteld en reden we verder.

De route werd steeds mooier. We passeerden kleine dorpjes met pastelkleurige huizen en houten luiken en prachtige natuur.

In Moustiers-Sainte-Marie stopten we en parkeerden de camper op een grote parkeerplaats. Hier wandelden we de berg op naar het centrum. Hoewel het een druk en toeristisch stadje is was deze stop heel leuk. We struinden wat door de smalle straatjes en de kinderen waren dol op de leuke kleine winkeltjes met souvenirs en snuisterijen.

Vanaf hier volgden we de route naar Gorges du Verdon. We kwamen ogen te kort! Wauw!! Wat was dit een prachtige rit. Vanaf het uitzicht op Lac de Sante Croix werd het steeds ruiger en de weg steeds kronkeligger en spectaculairder. Met links de rotswand en rechts de afgrond was het over de smalle weg een behoorlijke uitdaging met onze bijna 8 meter lange camper. Af en toe was de weg zelfs te smal en moesten we vertrouwen op het geduld van het tegemoetkomend verkeer tot we elkaar gepasseerd hadden. We passeerden zelfs een tunneltje dat te smal was voor 2 voertuigen. Er stond ook aangegeven dat je moest toeteren als je in het tunneltje was, zodat degene aan de andere kant wist dat er even gewacht moest worden.

Wij genoten echt van deze route. Twan is een hele relaxete chauffeur. Maar we beseften wel dat dit, met een camper, niet voor iedereen is weggelegd.

Tegen 16:00 uur kwamen we aan in Castellane en gingen we op zoek naar de camperplaats die ik 2 dagen geleden had gereserveerd. We kwamen er aan, maar vonden het toch niet echt geschikt voor ons. Er was ook niemand te zien. We draaiden dus om en reden naar de Aire de Camping Cars die we onderweg hadden gezien. Een camperplaats in het bos met hele vriendelijke eigenaren. We kregen een mooi plaatsje in de schaduw toegewezen en installeerden de camper.

Omdat er op een paar 100 meter een meer ligt, het Lac de Castillon, pakten we snel onze zwemspullen omdat we wel een verfrissende duik hadden verdient. De wandeling naar het meer was wel via de drukke doorgaande weg. Dat was dus even opletten geblazen. Maar aangekomen bij het meer was het, behalve de flinke wind, heerlijk. We bleven er even en gingen daarna voldaan terug naar de camper.

Accommodatie: Aire de Camping Cars
Plaats: Castellane (Haute-Provence)
Prijs: € 20,- (inclusief stroom)

Port Grimaud

Vanochtend gingen we weer op weg naar onze volgende bestemming. Nadat we nog wat boodschappen hadden gedaan maakten we eerst een stop in Castellane. Hier waren we tenslotte alleen nog maar doorheen gereden gisteren.

We parkeerden op de camperparkeerplaats net na het centrum. Hier mag je ook overnachten. Dat was achteraf ook een goede optie geweest.

Vanuit daar wandelden we het centrum in. Prachtig oud met smalle straatjes en kleine winkeltjes en terrasjes.

De route naar het zuiden was ongeveer 90 kilometer maar duurde door de bergwegen zo'n 2 uur. We hoefden ons niet te vervelen want de uitzichten waren ook vandaag prachtig.

Tegen een uurtje of 3 kwamen we aan bij camping Les Mûres in Grimaud. Onderweg kwamen we er al snel achter dat we ons gelukkig mochten prijzen met onze fietsen... want file, file en nog eens file langs de kustweg.

We kregen een fijne, rustige plek toegewezen op de camping. Alles zag er super netjes uit en het ontvangst was heel vriendelijk.

Nadat alles weer geïnstalleerd was, pakten we snel onze zwemspullen en gingen we naar het strand. Voor de camping ligt een mooi strand dat bij de camping hoort. Lekker barretje erbij en wij waren weer in ons nopjes.

Plaats: Grimaud (Cote d’Azur)
Prijs: € 189,96 (3 nachten inclusief stroom)

Port Grimaud

Vanochtend zijn we, nadat we rustig hadden opgestart en ontbeten hadden bij de camper, de fiets opgestapt naar Saint Tropez. Een fietstocht van 9 kilometer van de camping over, vooral vlak, fietspad is prima te doen. En sneller dan met de auto of de bus!! Er staat over de hele route namelijk file.

We parkeerden onze fietsen bij de haven en wandelden vanaf daar verder. Wat een enorme yachten lagen er en wat was het er druk! We wandelden door de smalle straatjes en winkelden wat. In de middag aten we echte traditionele crêpes bij de crêperie in de haven. Heerlijk.

Na de lunch wandelden we nog naar Plage des Graniers, een mooi klein strandje met een leuke beachbar. Daarna was het tijd om terug te fietsen. Het was warm en het was dus ook heerlijk om aan het eind van de middag nog even lekker aan het strand te liggen bij onze camping.

Port Grimaud

Vanochtend zijn we de andere kant op gefietst, naar Sainte Maxime. Wat ons betreft een leukere plaats dan Saint Tropez. Rustiger en gemoedelijker met een prachtig groot strand.

We wandelden door de leuke winkelstraatjes en waren blij om te zien dat je hier nergens in de rij hoeft aan te sluiten wanneer je wat wilt eten of drinken. Heerlijk, vergeleken met Saint Tropez.

We lunchten bij een gezellig tentje op het terras en fietsten in de middag weer terug naar de camping. Daar pakten we snel weer de zwemspullen en spendeerden de rest van de middag op het strand.

Valras Plage

Vanochtend vertrokken we na het ontbijt naar onze volgende bestemming. Valras Plage aan de Languedoc.

Een flinke rit, vooral door de files die er stonden. Het zou eigenlijk 3,5 uur moeten duren, maar we waren uiteindelijk 5 uur onderweg.

We arriveerden rond 15:00 uur op camping Marvilla Parks Domaine la Yole. Een mega camping van het formaat dat wij nog niet eerder hadden gezien.

Vol met stacaravans en massa's mensen bij het zwembad. Dit viel ons tegen.

Uiteindelijk maakten we er nog een gezellige namiddag en avond van met onze vrienden die, heel toevallig, schuin achter ons een plek hadden.

Plaats: Valras Plage (Languedoc)
Prijs: € 262,- (3 nachten inclusief stroom)

Valras Plage

Vanochtend stonden we om 10:00 uur al in de rij bij het zwembad. We konden gelukkig wat bedjes bemachtigen. Een kwartier later waren alle bedjes bezet en gingen er zelfs mensen op de tegels liggen. Wat een drukte!!

De kinderen vermaakten zich gelukkig wel heel goed met de glijbanen en in de verschillende zwembaden.

In de middag gingen we terug naar de camper om daar even te relaxen. Het was simpelweg te warm bij het zwembad. Er waren wel bedjes, maar geen parasols.

Bij de camper was het behaaglijk onder de luifel. Tegen het eind van de middag waren we gedoucht en opgefrist. We fietsten naar het centrum van Valras-Plage. We wandelden wat langs de toeristen-winkeltjes en aten heerlijk bij restaurant Le Sud.

Daarna nog een stukje over de boulevard waar de kinderen een kermis hadden ontdekt. Dat was natuurlijk dolle pret!! Pas toen het donker was fietsten we terug naar de camping.

Valras Plage

Nadat we vanochtend onze vrienden hadden uitgezwaaid gingen we naar het strand. Hoe dichter we bij het strand kwamen hoe minder optimistisch we werden. Er hing een dikke zeemist en dus ook een rode vlag.

Het was wel warm en omdat we geen zin hadden om meteen om te draaien legden we onze handdoeken op het fijne zandstrand. Een beetje pootjebaden kon gelukkig wel dus Sten vermaakte zich al meteen heel goed met zijn emmer en schepjes.

Na een klein uurtje leek de mist ineens op te trekken en zagen we de horizon weer. De vlag werd vervangen door een gele en later zelfs door een groene. Er kon gezwommen worden. De zee was heerlijk en een stuk rustiger dan een paar dagen eerder aan de Cote d'Azur. Aan het eind van de middag gingen we terug naar de camping en stopten we nog even bij het zwembad.

We konden 1 vrij bedje vinden. Prima, want de kids waren toch meteen gevlogen. Nog even lekker van de glijbanen.

We vermaakten ons hier nog een paar uurtjes en gingen toen terug naar de camper.

Riom

Vanochtend gingen we rustig op weg. We hadden een rit van zo'n 6 uur voor de boeg en hadden een camping geboekt 2 uur onder Parijs zodat we morgen op tijd naar Parijs kunnen.

Onze eerste pauze stop was bij Viaduc de Millau. De hoogste brug ter wereld. Indrukwekkend!! We wandelden naar het uitzichtpunt en nog even door het kleine museum.

Daarna gingen we weer op weg. Totdat we ter hoogte van Riom waren ging het goed. Maar toen ineens ging het rode olielampje branden!! We stopten meteen bij de tolpoort. Dit was natuurlijk niet de bedoeling.

Ik belde met het noodnummer van de Fiat Assistance dat in de map van Rent Easy zat. Zij gingen hun best doen om een sleepdienst in te schakelen. Dit kon 2 tot 3 uur duren. Super balen en 2 ontzettend verdrietige kinderen op de achterbank. Het was niet anders maar we hadden het juiste gedaan door meteen te stoppen.

Na een kwartiertje werd ik terug gebeld door de Fiat Assistance en kreeg ik te horen dat de sleepdienst nog langer op zich zou laten wachten en dat ik beter nummer 17 kon bellen en de politie in moest schakelen. Dat deden we dus meteen. Binnen 40 minuten was er een sleepdienst!!

We werden naar het depot in Saint-Ignat gesleept. Onze camper werd tussen de autowrakken gezet en de kinderen werden steeds verdrietiger.

Omdat het zondag was, was er geen garage beschikbaar om ons te helpen. En de middelmatig Engelssprekende maar wel vriendelijke medewerkster van het depot legde ook nog uit dat, als we morgen nergens terecht kunnen, we pas op zijn vroegst woensdag geholpen worden omdat er dinsdag een nationale feestdag is. De moed zakte ons in de schoenen.

Ze bood wel aan dat, als we in de camper wilden blijven slapen, dat dat op hun terrein mocht. We konden stroom gebruiken en het terrein zou worden afgesloten.

Omdat de kinderen zich nogal druk maakten over het achterlaten van de spullen en het liefst alles mee wilden nemen naar een hotel besloten we op haar aanbod in te gaan.

Het was niet de meest idyllische omgeving maar zo sliepen we tenminste toch in ons vertrouwde huisje op wielen. Morgen zien we weer verder.

Plaats: Saint-Ignat (Auvergne)

Parijs

Vanochtend werden we vroeg wakker van de regen en het onweer. Dat kon er ook nog wel bij. We wachtten geduldig tot de medewerkers van de sleepdienst er waren en startten weer met bellen. Eerst naar Fiat Assistance om te vragen of er al contact was met een garage. Dat was nog niet het geval. Toen heb ik zelf de Fiat garage in Clermont-Ferrat gebeld. Daar konden we sowieso terecht vandaag. Maar of ze ons konden helpen lag uiteraard aan wat ze konden vinden bij de camper. We moesten dus daar naartoe worden gesleept. En wel zo snel mogelijk, want de garage zou om 12:00 uur sluiten tot 14:00 uur.

De sleper wilde ons die kant op brengen maar had wel een opdracht nodig van Fiat Assistance. Dus we gingen weer bellen.
Ondertussen moest er natuurlijk ook nog uitgerukt worden wanneer er andere mensen weggesleept moesten worden. Wij waren tenslotte niet de enigen met pech.

Na nog een aantal telefoontjes en een hoop geduld werden we om 11:00 uur naar de Fiat garage gesleept.

We kwamen er om 11:30 uur aan. Op het nippertje dus.

De ontzettend vriendelijke medewerker van de garage had snel gezien wat er aan de hand was. Een complete olieverversing was nodig. Dat kon hij vandaag wel doen. Maar dan was de camper, op zijn vroegst, om 16:00 uur klaar.

Ons halve dagje Parijs wat we eigenlijk hadden gepland vandaag was nu officieel naar de maan. Maar... het had erger gekund, als het een beetje mee zat, zouden we 's avonds alsnog kunnen inchecken op de camping in Parijs. En we waren maar wat blij dat de camper vandaag al gerepareerd kon worden.

In de tussentijd wandelden wij door het winkelcentrum een stukje verderop. In de airco, want het was bloedheet.

Tegen 16:00 uur liepen we terug naar de garage en werd de camper net naar voren gereden. Hij was klaar!!! Wat een geluk!! Op naar Parijs.

Een rit van 4 uur en een korte tankstop later kwamen we aan op Camping De Paris. Zo fijn om daar te zijn. Morgen de stad in.

Accommodatie: Camping De Paris
Plaats: Parijs
Prijs: € 156,60 (2 nachten inclusief stroom)

Parijs

Vanochtend hadden we onze wekker gezet. Omdat we nu maar 1 dag hadden voor Parijs wilden we zoveel mogelijk uit de dag halen.

Om 09:00 uur zaten we in de shuttle bus van de camping naar metrostation Porte Maillot. De kaartjes voor de bus kostten 2,- per volwassene en 1,30 voor kinderen tot 11 jaar per enkele reis. Binnen een kwartiertje stonden we bij het metrostation. Dat was top! Vanuit daar namen we de metro naar station Champs Elysees. Ook dat duurde een klein kwartiertje. Het was nog rustig op de Champs Elysees, dat was fijn. Zo konden we op ons gemak een paar keer oversteken om de Arc de Triomph te kunnen zien. We aten op ons gemak op een terrasje ons Petit Dejeuner op en gingen daarna naar de busstop van de Tootbus. De kaartjes voor deze hop on hop off bus hadden we gisteravond al online gekocht. Dat scheelde ons 15% in de kosten. Mooi meegenomen. En omdat we een strakke planning hadden vandaag leek ons zo'n bus de beste manier om zoveel mogelijk highlights af te vinken.

We zaten eerst een heel rondje uit boven in de bus en zagen zo al heel veel van de stad.

Daarna stapten we uit bij de Eiffeltoren, het opera gebouw om nog even bij Galeries Lafayette naar het dakterras te gaan, daarna een stop bij het Louvre en vervolgens naar de Notre Dame en wandelden vanuit daar naar Jardin du Luxembourg en eindigden weer bij de Champs Elysees.

We aten daar snel wat en gingen nog wat winkels in. En pakten als afsluiter de metro naar Trocadero voor het beste uitzicht op de Eiffeltoren. Om 22:00 uur gingen de knipperende lichtjes aan! Fantastisch! Wat een prachtige afsluiter van deze dag.

Tegen 23:00 uur kwamen we weer terug bij metrostation Porte Maillot en namen we de een-na-laatste bus terug naar de camping. Moe maar voldaan.

Om zo de kinderen Parijs te laten zien is geweldig! Achteraf was een extra nacht absoluut geen straf geweest. Maar we hebben nu wel een goede reden om nog eens terug te gaan.

Accommodatie: Camping De Paris
Plaats: Parijs

Naar huis

Vanochtend na het ontbijt zijn we vertrokken richting huis. We reden met nog 1 tankstop tussendoor terug en kwamen halverwege de middag thuis.

Wat fijn dat we de laatste dag nog zo’n mooie afsluiter in Parijs hebben gehad. Ondanks de pech die we onderweg hebben gehad kijken we terug op een hele mooie camperreis.

We pakten thuis alles uit, poetsten de camper en leveren hem morgen weer netjes in bij de verhuurder in Grevenbroich.