Amsterdam - Edinburgh - Stirling

Na een prima vlucht en een snelle bagageafhandeling (onze koffers kwamen eerst!) wilden we met de bus naar Bunk Campers, onze camperverhuurder. Helaas kwam onze bus niet, dus namen we een taxi. Goede keus, want zo kwamen we als één van de eersten bij Bunk aan. Na een goede uitleg kregen we meteen onze camper. We moesten wel even wennen aan het Schotse dialect… Na het ophalen van de camper reden we naar Stirling en deden daar onze boodschappen. Op onze eerste camping 'Witches Craig' in Stirling konden we dan eindelijk gaan genieten van de prachtige Schotse natuur!

Stirling - Blairgowrie

Vandaag hebben we eerst het Wallace monument bezocht in Stirling. Wat een hoogte (247 tredes) en wat een uitzicht! Daarna nog even Stirling bezocht en om 12.00 uur op weg gegaan naar Blairgowrie, onze 2e bestemming. We boften, want het was heerlijk weer. ’s Middags bezochten we de waterval ‘Reekie Linn’ en maakten we een mooie wandeling. Wat een rust en ruimte!

Blairgowrie - Ballatar

Vandaag reden we langs Glenshee, het skigebied van de Highlands. Daarna hebben we Braemar bezocht, het dorp van de Highland Games. Na een bezoek aan Balmoral Castle reden we naar Ballatar, onze bestemming voor vannacht. We maakten een prachtige wandeling: de Craigendarroch Summit walk. Vanaf de berg aan de overkant van het dorp, zagen we de camping heel in de verte liggen. Bij terugkomst hebben we heerlijk gerelaxt op onze mooie plek aan de rivier!

Ballatar - Speyside

Na het ontbijt gingen we weer op pad. We reden door de Highlands naar Stonehaven. Daar ligt Dunnotar Castle, prachtig! Daarna zetten we koers naar de Malt Whiskey Trail, een route langs verschillende whisky-destilleerderijen en kastelen. Op weg naar onze nieuwe camping in Speyside passeerden we Dufftown. In Speyside maakten we een superlange, maar prachtige wandeling langs de rivier de Spey, door Georgetown en door Craigellachie. Een heel ander landschap, maar ook weer supermooi!

Speyside - Inverness

Het was vannacht heel koud (-2 graden!), de waterkraan was zelfs uitgesprongen. We gingen vroeg op pad, want om 09.30 uur stond het bezoek aan de whiskystokerij Glenfiddich op het programma. We kregen daar een geweldige rondleiding door een heel enthousiaste Engelsman. Daarna gingen we op pad naar Culloden Moor, het battlefield waar de Jacobieten in 68 minuten verslagen werden door de Engelsen. Dit was de laatste oorlog op Schots grondgebied, op 2 mei 1746. Heel indrukwekkend. Na het bezoek aan Culloden Moor reden we naar Inverness. Daar deden we wat sightseeing en aten we heerlijk in (Ierse) pub Johnnie Fox.

Inverness

Vandaag bleven we nog een dag in Inverness. We zijn lekker op ons gemak naar Loch Ness gereden en hebben rondgewandeld bij Drumnadrochit. Een lekker relaxed dagje hebben we ervan gemaakt!

Inverness - Ardmair

Op naar Ardmair bij Ullapool. Wat een prachtige rit hebben we vandaag gemaakt. Wat een landschappen, wat een verandering na iedere bocht. We kozen de noordelijke weg, die iets langer is, maar heel mooi! Onze camping in Ardmair ligt wat afgelegen, maar wel prachtig tussen de bergen en aan de zee. Die was vandaag zo vlak als een meer!

Ardmair - Isle of Skye (Broadford)

Vandaag was het echt Schots weer: het regende voor de eerste keer. Niet dat we mogen klagen over die ene dag tijdens twee weken vakantie! Vanmorgen reden we naar Corrieshalloch, een prachtige kloof waar een rivier door loopt. We zijn over een hangbruggetje gelopen (brrr!) en reden langs de kust. Wat een hoge bergen zijn daar. Weer een hele mooie route. Onze stop was op camping Skye, in Broadford, net op het eiland Skye.

Isle of Skye (Dunvegan)

Ja hoor, wat een geluk, de zon scheen weer. We gingen op pad naar Portree. Onderweg stopten we een paar keer, want op Skye is ieder uitzicht mooi. Na Portree reden we naar de Bridal Veil Fall en de Old Man of Storr. Binnen 2,5 uur beklommen we deze berg naar het allerhoogst mogelijke puntje. Wat een onbeschrijflijk uitzicht! Daarna zetten we koers naar Lealt Fall en Ilt Rock en reden via Uig naar Dunvegan, waar onze volgende campingstop is.

Isle of Skye (Dunvegan) - Kyle of Lochalsh

Vandaag gingen we lekker vroeg weer op pad, langs Dunvegan-castle naar Coral Beach. Dat is vreemd: een prachtig wit zandstrand met helder blauw/turkoois water, gewoon in Schotland. Na een bezoek aan het strand reden we weer richting de ‘uitgang’ van Island of Skye, maar niet voordat we een bezoek gebracht hadden aan de Fairy Pools. Waanzinnig dat deze pools ontstaan uit de Cuillin Hills, een heel rauw gesteente. Na het bezoek aan de Fairy Pools, reden we naar onze camping, 'Reraig'  in Kyle of Lochalsh. Een echte aanrader!

Kyle of Lochalsh - Fort William

’s Ochtends keken we even bij Eilean Donan Castle, daarna reden we richting Fort William. We bezichtigden de ‘Neptunes Staircase’ en reden door naarhet  Glenfinnanviaduct. We hadden geluk: precies op tijd voor de Jacobite Steam Train: de Hogwarts-express uit de Harry Potter films. Daarna reden we naar onze camping en brachten we een bezoekje aan Fort William. Een leuk dorp: gezellig met heel veel oude panden. Helaas bleef Ben Nevis grotendeels in de wolken. Het bleef buiten wel droog!

Fort William - Loch Lomond

De dag startte vandaag met wat regen, maar zodra we gingen rijden werd het droog. We maakten een mooie wandeling in Glencoe: een hike naar Signal Rock. Glencoe, de vallei van de Coe, was ook weer een stukje natuurschoon, ongelofelijk! Onderweg zijn we vaak gestopt bij de mooie uitzichten, watervalletjes en stroompjes. Om 14.30 uur kwamen we aan op de camping, direct aan Loch Lomond gelegen. Het zonnetje scheen inmiddels weer! We lieten onze camper achter en maakten een een wandeling langs de ‘Fairies’, de berg achter onze camping.

Loch Lomond - Red Deer Village

Vandaag zijn we naar Balloch gereden. Daar ligt een reusachtig groot park rondom het Balloch-castle. Na het bezoek aan het kasteel en de kasteeltuinen, kozen we 'zomaar' een dorpje op de kaart waar we naartoe reden: Milngavie. Dat was eigenlijk ontzettend leuk! We lunchten in Milngavie en zijn toen doorgereden naar een voorstad van Glasgow: Red Deer Village. Morgen gaan we Glasgow bezoeken!

Red Deer Village - Glasgow

Vandaag bezochten we Glasgow. Met de trein was het supermakkelijk vanaf de camping: na slechts 3 haltes waren we er. Glasgow is een verrassende mix tussen nieuw en oud, maar is ook een zichtbaar arme stad. We hebben flink aan sightseeing gedaan, heel veel rondgewandeld en veel sfeer geproefd.

Glasgow - Edinburgh

De camper moest al weer worden ingeleverd. Alles is gelukkig goed gegaan tijdens onze reis! Je moet echt wel rustig rijden in Schotland: er zijn veel smalle wegen. Als je rustig rijdt, doen de Schotten dit ook en kun je elkaar op een nette manier passeren. Toch gaat dat niet altijd goed: wij een camper met wat schade die de bocht iets te snel en te hard had genomen.

Na het inleveren van de camper namen we de bus naar Edinburgh, waar we nog 1 nacht in een hotel slapen. Edinburgh is een geweldige stad. Er is heel veel te zien en er hangt een heerlijke sfeer.

Wat was dit weer een fijne vakantie! Dankjewel, Travelhome, voor de zeer goede organisatie van onze reis!