30+ jaar
3.27.0.9@P-CD06 (200811 0908)

Vliegreis

Alle veelgestelde vragen met betrekking tot de vliegreis worden hier voor jou beantwoordt. Wil je weten hoeveel kilo ruim- en handbagage je mee mag nemen, welke reisdocumenten je nodig hebt en wat is het Ticket Garantie Plan?
Q: Regelen jullie ook de vliegreis?
A: Ja, wij kunnen ook de vliegreis voor je regelen. Wist je dat er zelfs voordelen zijn als je de volledige camperreis inclusief vlucht en hotel bij ons boekt?
Q: Kan ik stoelen in het vliegtuig reserveren?
A: Bij veel luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een stoelreservering vooraf in orde te maken. Dit gaat altijd via de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Tegenwoordig zijn deze reserveringen vooraf tegen kosten welke je direct aan de luchtvaartmaatschappij voldoet (middels creditcard). Wanneer je een stoelreservering vooraf in orde wenst te maken is het van belang dat je bij boeking kiest voor Optie 1 of Optie 2 van het Travelhome Ticket Garantie Plan. Alle informatie over stoelen boeken ontvang je in de reserveringsbevestiging.
Q: Hoeveel kg aan bagage mag ik meenemen?
A: In de meeste gevallen zit er 23 kilo ruimbagage en 10 kilo handbagage inbegrepen in je vliegticket. Echter kan dit per luchtvaartmaatschappij wisselen, kijk hiervoor altijd op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij onder het kopje Bagage(voorwaarden). Tevens kun je het vinden op de website van de ANVR.
Q: Klopt het dat ik nog enkel een E-ticket/overzicht van het reisschema ontvang en geen papieren ticket meer?
A: Ja dat klopt, de meeste vliegmaatschappijen werken met zogenaamde Electronic Tickets. Dit houdt in dat er geen papieren tickets meer geprint worden door de reisorganisatie, maar dat je een itinerary/reisschema van je gegevens ontvangt. Op basis van het ontvangen e-ticket/reisschema kun je met het e-ticketnummer online inchecken op de website van desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Wanneer je vliegt met een codeshare vlucht, kun je in de meeste gevallen inloggen met je persoonlijke inlogcode. Je kunt je ook inchecken bij de incheckbalie op de luchthaven. Indien je incheckt bij een incheckbalie op de luchthaven krijg je geprinte boarding pass. Wanneer je online incheckt via de website krijg je je boarding pass digitaal per e-mail of kun je hem downloaden op je smartphone.
Q: Hoe lang van te voren kan ik inchecken? Kan dat online?
A: Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen gaat de online check-in van de luchtvaartmaatschappij 24 uur voorafgaand aan je vliegreis open. Het online inchecken is op eigen gelegenheid en moet via de website van luchtvaartmaatschappij middels je naam en persoonlijke inlogcode in orde worden gemaakt. Wanneer je vliegt met meer dan een maatschappij, staan er meerdere persoonlijke inlogcodes op je e-ticket/reisschema.
Q: Krijgen wij eten en drinken aan boord van alle vluchten?
A: Dit kun je terugvinden op het e-ticket/reisschema die je van ons ontvangt. Daar staat altijd op vermeld of je op de desbetreffende vlucht een volledige maaltijd of een snack krijgt. Er is een klein verschil tussen lijndiensten en hun zogenaamde dochtermaatschappijen waar het de service aan gaat. Zo vliegt United Airlines sommige trajecten met Delta Airlines en hebben zij trajecten waarbij de extra drankjes in Economy class in rekening worden gebracht. 
Het is mogelijk om vooraf speciale maaltijden te reserveren in verband met medische voorschriften, religieuze overtuigingen of vegetarische principes. Wij horen dit graag voorafgaand aan de boeking, zodat wij dit tijdig aan de luchtvaartmaatschappij kunnen doorgeven.
Q: Alleen mijn eerste voornaam staat op het e-ticket, klopt dit?
A: Ja, je volledige achternaam voorzien van je eerste volledige voornaam komt op het ticket te staan. Gevolgd door de aanhef (MR is mister/dhr., MRS is misses/mevr., MSTR is master/jongeman, MISS is miss/jongedame, CHD is kinderen, INF is infant/baby).
Het aantal leestekens op het vliegticket is beperkt en hierdoor kan het voorkomen dat je naam op het e-ticket niet geheel leesbaar is. Dat betekent dus niet dat je boeking onjuist is. Je kunt de reservering controleren via de website van de luchtvaartmaatschappij. Meer informatie ontvang je in de reserverings- en ontvangstbevestiging. 
Q: Klopt het dat ik bij een vliegreis altijd eerst door de douane moet gaan tijdens een overstap? Ook al vlieg ik daarna pas door naar mijn eindbestemming?
A: Dat klopt, op de eerste luchthaven waar je Amerika of Canada binnenkomt ga je door de douane. Er wordt een irisscan en/of vingerafdruk gemaakt van iedere bezoeker aan Amerika en Canada. 
De bagage moet persoonlijk naar de kofferband bij de douane gebracht worden en wordt daarna direct op de doorvlucht naar de eindbestemming gezet. Op de terugreis wordt de bagage vaak wel direct doorgelabeld naar huis. Sommige koffers worden willekeurig helemaal onderzocht. Het is normaal als een koffer hiervoor achter een scherm meegenomen wordt. Het afsluiten van je bagage is niet meer toegestaan. Je moet hiervoor een TSA lock gebruiken, dit slot is goedgekeurd door de TSA.
Q: Heb ik genoeg overstaptijd? Waarmee moet ik rekening houden tijdens het overstappen?
A: Wanneer je een reservering bij ons maakt, nemen wij altijd vluchten op die voldoende overstaptijd hebben op de betreffende luchthaven. Ben je slecht ter been of heb je een overstap in Amerika naar een eindbestemming in Amerika? Dan is het verstandig om dit voorafgaand aan de boeking aan ons door te geven, dan zullen wij hier zoveel mogelijk rekening mee houden.
Q: Kan ik rechtstreeks vliegen?
A: Ja, naar veel bestemmingen kun je rechtstreeks vliegen. Met uitzondering van Australië en Nieuw-Zeeland. Wij raden dit zelfs aan omdat je met een rechtstreekse vlucht het milieu minder belast. 
Q: Is een stopover mogelijk?
A: Ja, dit is zeker mogelijk en is vaak al tegen een kleine meerprijs mogelijk. Informeer bij ons naar de mogelijkheden voorafgaand aan de boeking.
Q: Welke reisdocumenten heb ik nodig?
A: Voor reizen naar bijna al onze bestemmingen heb je een geldig visum nodig. Dit geldt voor reizen naar Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Cuba. Meer informatie over de visa kun je vinden onder het kopje 'reisdocumenten' bij de praktische info over Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Cuba. Voor reizen naar Zuid-Afrika voor alleenreizende kinderen onder de 18 jaar is het verplicht een officieel geboortecertificaat van de kinderen mee te nemen.
Q: Moet ik mijn visum (bijv. ETA/ESTA) zelf regelen?
A: Het visum voor onze bestemmingen is op eigen gelegenheid m.u.v. de toeristenkaart in Cuba, deze zullen wij voor je aanvragen. Je ontvangt van ons bij de definitieve reserveringsbevestiging de juiste link van de websites waarop deze visa in orde gemaakt kunnen worden. Let op! Er zijn meerdere sites in omloop waarbij je een extra fee moet betalen voor een visum. Kies altijd voor de link welke wij meesturen in onze informatie.

Naast een goedgekeurde ESTA-aanvraag, heb je bij binnenkomst in Amerika ook het ingevulde grensdocument APIS-formulier nodig. Deze beide documenten (APIS en ESTA) moet je niet in de ruimbagage doen. Deze grensdocumenten heb je nodig bij de hand wanneer je Amerika binnenkomt.
Q: Wat moet ik invullen bij ‘aanspreekpunt en verblijfsgegevens in de Verenigde Staten’?
A: Als antwoord op deze vraag kun je het beste de adresgegevens invullen van het hotel waar je eerste nacht bij aankomst zal verblijven.
Q: Wat moet ik doen als ik medicijnen/medische apparatuur nodig heb tijdens de vlucht of met een rolstoel op reis ga?
A: Informatie over medische benodigdheden vernemen wij graag voorafgaand aan de boeking, zodat wij dit tijdig aan de luchtvaartmaatschappij kunnen doorgeven/aanvragen.
Q: Wat houdt het Ticket Garantie Plan in?
A: Bij het reserveren van een vliegticket, krijg je automatisch ook te maken met brandstofprijzen, internationale toeslagen en luchthavenbelastingen. Het komt regelmatig voor dat een luchtvaartmaatschappij stijgingen in de brandstoftoeslag, internationale toeslagen en/of luchthavenbelastingen doorvoert. Helaas zijn wij dan genoodzaakt deze verhogingen aan je door te belasten; deze kunnen oplopen tot wel €50,- per persoon.

Om deze mogelijke kostenverhogingen te voorkomen, bieden wij je graag de mogelijkheid je tickets te verzekeren met het Travelhome Ticket Garantie Plan.

Optie 1: het Travelhome Ticket Garantie Plan -  geen verhoogde aanbetaling & zekerheid van een vaste prijs
Optie 2: direct betalen en definitief maken van de tickets  - zekerheid van een vaste prijs
Optie 3: standaard voorwaarden – geen verhoogde aanbetaling & kans op prijsstijgingen

Kijk hier voor uitgebreide informatie over de diverse opties op de pagina van het Ticket Garantie Plan.