Amsterdam - Cairns

Op vrijdag hebben wij de vlucht van Amsterdam naar Hongkong – Cairns met Cathay Pacific. Eerst de etappe naar Hong Kong, een vlucht van 11 uur. De vlucht verloopt voorspoedig en relaxed, maar de dagkamer in Hong Kong is toch wel lekker om even lekker te douchen. We verblijven in Hotel Royal View met een mooi uitzicht op de haven en een deel van de stad. Er blijft ook nog wat tijd over om wat van Hong Kong te zien, veel hoogbouw met leuke moderne pleinen ertussen.

Zaterdag 23:40 uur weer verder naar Cairns, een vlucht van 7 uur. Op zondag 8:45 uur plaatselijke tijd zetten we voet op Australische bodem.

Cairns

Vanaf het vliegveld is het maar een korte trip naar het Mercure hotel waar we 2 nachten logeren. Cairns is een levendige stad. De Esplanade loopt langs het strand bijna vanaf het vliegveld tot het centrum van de stad. Het is een mooie boulevard om te flaneren en restaurants naar ieders smaak, goed toeven daar.

Ook het winkelcentrum bij het station is de moeite waard en Ruud valt al meteen voor een nieuwe broek en shirt. We gebruiken deze twee dagen vooral om lekker te relaxen en te genieten van het mooie warme weer. Om zodoende dinsdag uitgerust op pad te gaan met de camper.

Port Campbell

We worden gewekt in een grote tropische volière, gezang en gekwetter alom. Na het ontbijt vroeg op pad naar de Mossman Gorge in het Daintree Rainforest. Trails door het regenwoud met mooie viewpoints op de rivier en doorkijkjes door het bos. Aan zwemmen wagen we ons maar niet, nat en vochtig worden we toch wel in de klamme natuur, maar het is ook wel echt genieten. Later op de dag rijden we door naar de badplaats Port Douglas en installeren ons op Tropical Breeze, een camping aan het strand, een mooi zandstrand waar we de rest van de middag lekker zwemmen en zonnen. En het blijft gewoon mooi weer, zonnig, 28 graden en tot laat in de avond lekker om buiten te zitten.

Dag 7 - The Great Barrier Reef

De snorkeltocht op de trekpleister van deze streek: The Great Barrier Reef. We worden vroeg in de morgen per shuttlebus opgehaald en naar de boot gebracht. Naar het Outer Reef waar we op drie locaties ongeveer een uur kunnen snorkelen, tussendoor een heerlijke lunch en veel vers fruit. We genieten van het prachtige koraal en alle kleurrijke vissen om ons heen tot haaien toe (kleintjes hoor). Aan het eind van de middag zijn we, enigszins rood door zon, zee en wind weer terug en kijken terug op een hele mooie en sportieve dag.

Newell Beach

Van Cairns naar Newell Beach. Om 10 uur checken we uit en gaan met de taxi naar Apollo voor het ophalen van de camper, een ritje van een kwartier. Hij is wel groot hoor! Eigenlijk voor 6 personen dus voor ons drietjes plek zat. En links rijden natuurlijk, ook een nieuwe beleving maar Emile heeft het snel onder de knie. Een mooie rit langs de kust brengt ons naar Newell Beach, net boven Port Douglas. Een mooie camping met goede faciliteiten.

We BBQen in de camping kitchen en brengen de avond lekker buiten door, het blijft zeer aangenaam van temperatuur. Op naar de eerste welverdiende nachtrust in ons moterhome.

Yungaburra

De dag van Kuranda Scenic Railway en Skyrail. We rijden naar Caravonica en gaan daar met de gondel van Skyrail naar Kuranda. Een tocht van 7,5 km over het regenwoud met een tweetal stops om het regenwoud in te gaan en de mooie waterval Barron Falls te bezoeken. In Kuranda verblijven we ongeveer 2 uur en bezoeken daar de Koala Garden, knuffelen met koala´s en walibies. Met de Scenic Railway aan de andere zijde van de Barron Gorge terug naar Freshwater. Een rit met een oude trein langs de rotswand met mooie vergezichten. Aan het eind van de middag weer op pad en we belanden uiteindelijk in Yungaburra waar we overnachten op het Lakeside Caravan Park, op de dam met aan beide zijden het water. En het blijft ook hier maar steeds mooi weer.

Rollingstone

Hoever gaan we komen? We vertrekken vanuit Yungaburra en rijden naar Millaa Millaa voor een bezoek aan enkele watervallen, in het droge seizoen wat minder spectaculair maar toch de moeite waard. Verderop maken we een stop bij Paronella Park. Daarin staat een ruïne van een kasteel in Spaanse stijl, gebouwd in 1930 (!) voor Jose Paronella, heel apart. Uiteindelijk belanden we in Rollingstone op het Big4 Beach Caravan Resort. Big4 campings zijn heel luxe en deze dus ook, een groot mooi zwembad waar we nog even induiken om de lange rit van ons af te spoelen.

Airlie Beach

Van Rollingstone naar Airlie Beach, de Whitsunday Islands. Na nog even een vroege duik in het mooie zwembad gaan we om 10 uur op pad. De tocht verloopt voorspoedig en met een paar stops onderweg komen we om 15 uur aan in Airlie Beach. Veel kangoeroes onderweg, helaas allemaal plat, omgekomen in het nachtelijke verkeer. We begrijpen nu waarom ze bij Apollo ons hebben afgeraden in het donker te rijden. We boeken een plek op Airlie Cove BIG4 Camping. Omdat de geplande tocht van maandag vol is besluiten we 3 nachten te blijven en boek de tour voor de eilanden voor dinsdag. Biedt de gelegenheid om maandag te gaan vliegen dus ook maar geboekt.

Dag 11

In de morgen om 8 uur naar het voeren van de vogels, ruim 50 regenbooglorries komen daar op af en ze zijn redelijk tam en eten van je hand, erg leuk. Even het dorp in om wat sfeer te proeven en om 13:45 uur worden we opgehaald door GSL Aviation om naar het vliegveld in de buurt te gaan. Daar wacht ons een vliegtocht over de Whitsunday Islands en het Great Barrier Reef. Een fantastische vlucht, mede door het fraaie weer, over de eilanden en vooral het rif maakt een diepe indruk. Doordat er ook 2 personen op Hamilton Island opgepikt moesten worden kregen we er een tussenlanding bij en duurde onze vlucht ruim 1,5 uur, mooi meegenomen. In de avond naar de Mexicaan voor een lekker diner, tenslotte waren dit van Ad en Emile de trouwdagen.

Dag 12

Met Whitehaven Xpress op pad. Bryan, de captain van onze boot, heet ons welkom. Eerst gaan we naar Mantaray Bay waar we weer een uurtje kunnen snorkelen, veel vissen, mooie kleuren. Vervolgens naar Whitsunday Island, naar de Whitehaven Beach. Op het prachtige strand kunnen we lekker relaxen en we krijgen daar ook een heerlijke Aussie BBQ aangeboden. In de middag naar Hill Inlet voor een boswandeling naar een fraaie lookout over de eilanden en de stranden. Uitzicht op 56 kleuren blauw. Een dag om met voldoening op terug te kijken.

Hervey Bay

Twee lange ritten van 486 en 389 km van Airlie Beach via Rockhampton naar Hervey Bay. Op zich zelf goed te doen maar door de vele wegwerkzaamheden onderweg kost het op beide dagen ongeveer 2,5 uur extra reistijd. We kunnen het bord Roadwork dromen. In Hervey Bay boeken we 3 nachten op Fraser Coast Top Tourist Park. We maken nog even gebruik van het zwembad en de spa en gaan de avond weer lekker op ons terrasje doorbrengen. Boven ons maken enkele vliegende vossen (grote vleermuizen met vleugelspanwijdte van 1meter) ruzie over de vruchtjes aan de bomen. Veel herrie maar ook wel leuk.

Dagje relaxen in Hervey Bay, boodschappen (ze hebben hier Aldi), in het dorp over de Esplanade flaneren (voor het dagelijks ijsje) en thuis weer een duik in het zwembad. We sluiten de dag af met een BBQ in de Campingkitchen.

Dag 16 - Fraser Island

Fraser Island. Vroeg uit de veren want we worden om 7:20 uur opgehaald door een 4x4 van Unique Fraser Tours voor een dagtocht naar het mooie Fraser Island. Eerst de ferry naar het eiland en vervolgens duikt de 4x4 meteen het regenwoud in om via een hotsknots route naar het strand te gaan. Het strand is een echte Highway van zand waar 80 mag worden gereden (maar het wordt af en toe wel 100). Leuke chauffeur Troy die heel boeiend alles uitlegt en Jo, een Aboriginal, die wat accenten toevoegt van de cultuur. We bezoeken The Maheno Shipwreck, en gaan dan naar het bovenste deel van het eiland Indian Head en de Champagne Pools. Helaas is het weer wat minder maar de tocht is er niet minder door. We bezoeken Eli Creek (je hebt daar een slide in de rivier waar je je lekker door het water kunt laten meevoeren).

Na Eli Creek en lekkere lunch en vervolgens terug over het strand naar de weg naar lake McKenzie. In totaal hebben we 150km over de strandsnelweg gereden, soms door het water, soms door het rulle zand. De weg naar het meer is helemaal spectaculair, onze 4x4 heeft gelukkig genoeg power. Bij het meer stortregent het, van zwemmen komt niet veel, alleen Ruud neemt een duik, het water is er prachtig helder en ook hier het mooie witte zand. De terugweg wordt een race tegen de klok, onderweg nog een gestrande auto lostrekken en andere gestrande auto’s links laten liggen om op tijd de ferry te halen. We gaan de boot op en meteen vaart hij weg, lag nog op ons te wachten, anders was het morgenvroeg 9 uur geworden. Ondanks het regenachtige weer, vooral het laatste deel, kijken we terug op een spectaculaire tocht. Blij dat we 4x4 tocht hebben gekozen en niet de dagtocht met de bus. Op het strand nog enkele dingo’s gezien en op de terugweg naar de camping zowaar ook kangoeroes in levenden lijve.

Brisbane

Vandaag de rit van Hervey Bay naar Brisbane. Het weer is alweer opgeknapt dus we rijden lekker in het zonnetje. Omdat de rit niet zo lang is gaan we halverwege de afstand even naar Noosa.  Noosa heeft prachtige stranden met hoge golven, een echt surferparadijs. Tientallen surfers wachten geduldig op dé golf die ze langs de rotsen naar het strand voeren zal. Een mooi en soms spectaculair gezicht. Na een paar uur relaxen in Noosa rijden we verder naar Aspley een buitenwijk van Brisbane waar we op de BIG4 camping overnachten

Byron Bay

In de morgen de lijnbus naar Brisbane waar we wandelen door het centrum en langs de rivier de sky-line kunnen bewonderen. De stad heeft veel nieuwe hoge gebouwen waartussen af en toe nog een origineel victoriaans juweeltje te vinden is. Bruisende stad die nu pas echt in opkomst is vergeleken met bijvoorbeeld Sydney. In de loop van de middag terug naar de camping en door naar Byron Bay waar we ons op Clarkes Beach Holiday Park installeren, nog even tijd voor een strandwandeling.

Emerald Beach

In de morgen in Byron Bay een mooie wandeling gemaakt naar Cape Byron en de vuurtoren. Hebben we toch maar mooi op het meest oostelijke deel van het Australische vasteland gestaan. Vanuit de verschillende look-outs prachtig uitzicht op de branding, de stranden en omgeving.

Via de scenic kustroute gaan we zuidwaarts, stop in Balina voor de lunch aan het water en daarna door naar Emerald Beach Holiday Park. Een mooie camping waar we in de avond bezoek krijgen van diverse kangoeroes en opossums. Een ringstaart opossum kwam onder de camper door en snuffelde aan de voeten van Emile, het is nog steeds de vraag wie het meest schrok van de reactie. Het beestje zat ons geruime tijd heel verongelijkt vanuit een boompje aan te staren.

Cessnock

Om 6 uur opgestaan voor de zonsverduistering, in Cairns was deze 100% maar waar wij zaten ook nog wel 80%. Wel dunne bewolking maar daardoor is het met het blote oog goed te volgen. Om 8 uur gratis pancakes, maar die hadden we bijna gemist want het blijkt dat New South Wales zomertijd heeft en het al een uur later is. Door naar Cessnock voor de wijngebieden van Australië. We blijven daar op de Big4 Camping voor 2 nachten. Het kantoor was al dicht vanwege het tijdsverschil maar we kunnen telefonisch inchecken. Net op tijd binnen want het was er vrijwel vol.

Dag 20 - Cessnock

Vroeg op want we willen met de winerytour mee en weten niet hoe laat die vertrekt. Maar het blijkt dat we om 9:15 gewoon op de bus kunnen stappen bij de ingang van de camping. Bryan, een stevige jongen, is onze chauffeur en gids voor deze dag. We gaan 6 winery’s, een olijfboomgaard en een likeurdestilleerderij bezoeken. De lunch is in de Hunter Valley Gardens die vanaf vandaag in kerstsfeer zijn. In totaal wordt het zo’n 50 glazen wijn proeven. En hoewel je maar kleine slokjes neemt (en de rest hoort uit te spugen!) zijn we aan het einde van de dag toch wel wat rozig. De likeurtjes smaken er des te beter door en we hoeven tenslotte niet meer te rijden. Bryan brengt ons bij de laatste stop nog even naar de top van een heuvel tussen de wijngaarden, kangoeroes gegarandeerd zegt hij en jawel hoor we treffen daar grote groepen kangoeroes aan in de schaduw van de bomen. Je kunt ze redelijk dicht benaderen maar vergeleken met de skippy’s op de camping gisteren zijn deze toch nog wel echt wild.

Emu Plains

De bedoeling is de tocht naar de Blue Mountains, maar HET REGENT en dat zijn we niet gewend. Bij Hornsby regent het nog steeds en we gaan in overleg wat te doen. We besluiten door te rijden naar de Nepean River Camping in Emu Plains, volgens de beschrijving kun je van daaruit makkelijk met de trein naar Sydney en naar de Mountains. Dat blijkt te kloppen, station ligt op loopafstand en we besluiten maar meteen om hier de laatste 3 nachten te blijven staan. In de middag met de trein naar Sydney, inmiddels wel wat droger maar geen zon, maar de Harbour Bridge en het Opera House liggen er toch fraai bij. In Chinatown gegeten en weer relaxed met de trein terug.

Dag 23 - Katoomba

Het weer is weer aardig opgeknapt. Met de trein naar Katoomba, de uitvalsbasis voor de bezienswaardigheden van de Blue Mountains. De Mountains zijn echt wel redelijk blue, komt door de etherische olie die door de eucalyptusbomen wordt afgegeven. We doen de excursies met de hop on – hop off bus naar de skyrail, skytrain, cabletrain en de skywalk met uiteraard overal uitzicht op de Three Sisters. Ondanks dat het erg toeristisch is hebben we toch wel veel mooie uitzichten en aan het eind van de dag een voldaan gevoel. Het was een mooie dag

Sydney

In deze bruisende stad kun je dagen doorbrengen. Op zondag is het prachtig weer en we pakken de ferry naar Manly, mooie tocht over het water en een heel gezellige wijk aan het strand. De tweede ferry brengt ons onder de brug door naar Darling Harbour, met uiteraard ook fraai zicht op het Opera House. De stad is enorm levendig en de winkelstraten zijn ruim en gezellig. Plus een free shuttle die je van het Central Station naar de diverse punten vervoert.

Maandagmorgen de camper ingeleverd en naar het hotel. Kunnen we nog mooi een dag in Sydney doorbrengen want het hotel ligt heel centraal. We bezoeken de Sydney Sky Tower met zijn geweldig uitzicht naar alle richtingen. De Botanische Tuinen doen hun naam ook eer aan, fraai aangelegd, zeer groot park, midden in de stad. Wel beetje pech met de bril van Emile, glas stuk, maar een hele aardige opticien heeft een oplossing en al aan het eind van de middag kunnen we de bril weer ophalen met een nagenoeg correcte sterkte van het glas. In de avond lekker uit eten in Manly om ons voor te bereiden op de vlucht van morgen naar Tasmanie.

Hobart

Met Qantas van Sydney naar Hobart op Tasmanie. We moeten voor de binnenlandse vlucht zelf inchecken, ook de bagage. Een vriendelijke dame vertelt ons hoe we dat moeten doen en het blijkt heel simpel en snel te werken. Een paar uur later zijn we op Tasmanie en kunnen we de auto ophalen, dat blijkt direct tegenover de uitgang van de aankomsthal te zijn. Het is een rode Hyundai Accent geworden, een automaat. Als we weg willen rijden:  Bram, onze Tom-Tom doet het niet meer. Het motel waar we 2 nachten gaan verblijven is gelukkig via het kaartje van de stad Hobart goed te vinden. Mooi appartement waar we wat bij kunnen komen van de emoties van deze dag.

Dag 27 - Hobart, Tasmanië

We hebben Bram niet meer wakker gekregen en we besluiten even terug te gaan naar de autoverhuurder of deze een navigatiesysteem voor ons heeft. Ligt toch op de route, omdat we richting Port Arthur willen vandaag. We kunnen een Navman huren en doen het vanaf vandaag met Thea. Vanaf de luchthaven gaan we naar Tasman Peninsula, het schiereiland waarop de Port Arthur Historic Site ligt.

Onderweg komen we langs Sorell, over een lange dam, Eaglehawk Neck met een mooi uitzicht op Pirates Bay en we brengen bij Taranna een bezoek aan het Tasmanian Devil Conservation Park. In dit park leven een aantal exemplaren van de Tasmanian Devil die met uitsterven wordt bedreigd. Het lijken hele lieve beestjes maar tijdens het voeren blijken ze toch wel vinnig te zijn met sterke kaken. In het park kun je rondlopen tussen allerlei soorten kangoeroes en tref je opossums en verschillende vogels aan. Een leuke onderbreking van de reis.

Port Arthur Historic Site is een vroegere Engelse strafkolonie. Er resteren vrijwel alleen nog ruines en enkele gebouwen zijn min of meer gerestaureerd. Redelijk prijzig maar uiteindelijk toch wel de moeite waard en heel mooi gelegen. Op de terugweg rijden we langs Remarkable Cove met een mooi uitzicht op de baai en een uitgesleten grot waardoor het zeewater naar binnen stroomt.

Queenstown

Van Hobart naar Queenstown, een rit dwars over het eiland. Voor we vertrekken gaan we nog even naar Mount Wellington met mooi uitzicht op Hobart en omgeving. Onderweg rijden we door het Franklin Gordon Wild River National Park. Een echt regenwoud en omdat het daarbij past: intussen is het ook gaan regenen.

We maken enkele wandelingen door het park, komen een suspension bridge tegen en aan het einde van de route door het park bezoeken we de Nelson Falls, een mooie waterval. Het regenwoud is hier erg mooi met prachtige varens, van klein tot meters hoog.  In Queenstown  overnachten we 2 nachten in het West Coaster Motel. Er blijkt in de avond een buffet te zijn waar we ons maar voor inschrijven, dat blijkt een goede keuze te zijn. Lekker!

Cradle Mountain

Naar Cradle Mountain – Lake St Clair National Park. Het blijkt dat er maar een toegangsweg naar Cradle Mountain is dus dat betekent een stukje rijden, maar wel een mooie route. Het weer is zonnig dus ideaal voor deze tocht. We mogen niet meer met de auto het park in omdat het aantal toegestane voertuigen al bereikt is maar er rijdt een shuttle bus.

Deze brengt ons naar Dove lake en daar maken we een wandeltocht rondom het meer, ca 2,5 uur genieten van mooie vergezichten en wandelen in een heerlijk klimaat. Er ligt hier zelfs nog wat sneeuw zo her en der op de toppen. We zien een echidna (stekelvarken), maar dat verstopt zich voordat we goede foto’s kunnen maken. Op de terugweg nog enkele wombats. We hebben deels een andere weg, lekker bochtig, dus Emile kan zijn hart ophalen. Om 19 uur zijn we weer terug bij het hotel en op het menu van vanavond staan pizza’s.

Mole Creek Karst National Park

Naar Mole Creek Karst National Park. Het eerste deel dus over dezelfde route als gisteren. Voorbij Cradle Mountain een nieuwe omgeving, het valt op hoe het landschap telkens wisselt, soms bergachtig, dan weer vlak, maar altijd mooi. We rijden naar de Marakoopa Cave om daar de grot te gaan bezichtigen. Onder leiding van een gids dwalen we ca een uur tussen de prachtige formaties van stalagmieten en stalagtieten en tot slot een ‘sterrenhemel’ van gloeiwormen die alle deelnemers een oooohhhh ontlokt. Het was weer een mooie dag en we vervolgen de route naar ons motel voor de laatste 2 nachten op Tasmanie, Best Western  Bass & Flinders Motor Inn. Kleinschalig, leuk appartementencomplex. Ook Ulverstone waar dit motel ligt blijkt een aardig stadje te zijn. Het motel heeft een zwembad met spa waar we nog even dankbaar gebruik van maken.

Narawntapu National Park

De bedoeling is naar Launceston te gaan om daar de stad te bezichtigen en van daaruit naar het Narawntapu National Park te gaan, een park aan de noordkust van Tasmanie met veel Aboriginal achtergronden. Ook een park om veel wild te kunnen zien volgens de beschrijving. In Launceton maken we een korte rondvaart door de haven en in de Gorge.

Het stadje blijkt ook wel interessant om een wandeling doorheen te maken. Daardoor tijd te kort voor Narawntapu omdat we voor het donker thuis willen zijn om geen aanrijding met wild te krijgen. Er zijn al genoeg slachtoffers op deze weg te zien. Doen we dit park morgen nog even voordat we naar de boot gaan.

Adelaide

Van Victor Harbour naar Adelaide, een vrij korte rit. Onderweg stoppen we nog even bij een van de mooie beaches maar we rijden door naar Big4 Adelaide Shores Campground voor onze laatste nacht. De middag brengen we lekker aan het strand door, mooi weer, lekker zeewater en eindelijk een mooie zonsondergang, wat wil je nog meer.

Dag 33 - Adelaide

Adelaide, in de morgen leveren we de camper in bij Apollo, deze keer gelukkig wel een vriendelijke jongen die ons helpt. Met de bus naar ons hotel in het centrum. We gaan nog even de stad in en nemen de shuttle bus die ons door de stad voert. Mooie gebouwen van het museum, de universiteit, de parlementsgebouwen en het oorlogsmonument. Nog even door de stad geslenterd en daarna nog even gebruik gemaakt van het zwembad in het hotel op de 5e etage. We slapen op de 4e etage en het is wel even wennen aan het geklots boven je, maar we slapen prima.

Alice Springs

Van Adelaide vliegen we naar Alice Springs in het Red Center van Australië. We komen aan in een temperatuur van tegen de 40 graden dus maken we de eerste dag verder gebruik van het zwembad voor wat verkoeling. Maandag worden we om 5:50 uur opgehaald voor de Uluru Tour van 3 dagen. In totaal zullen we ca 1500 km afleggen gedurende deze tour. Lange ritten dus maar er is ieder uur wel een stop. Op maandag eerst even langs een camelfarm, je kunt daar een rit maken op een dromedaris maar dat doen maar 2personen van onze groep van 20. Wij zelf bewaren liever de herinnering aan de rit in Egypte.

We komen aan op de campground en gebruiken daar de lunch(bbq), waarna we doorrijden naar Kata Tjuta waar we enkele wandelingen maken tussen deze fascinerende rotsformaties. De reisleiding drukt ons op het hart minimaal 1,5 l water mee te nemen en dat blijkt met deze temperaturen ook wel nodig.

De zonsondergang beleven we bij Uluru, prachtig om de kleurschakeringen van deze monoliet te zien veranderen met de ondergaande zon. We sluiten de dag af met een BBQ, camelsausage, beef en kangaroobeef, lekker hoor. Al vroeg duiken we onze tentjes of swags in want morgen is het vroeg dag, om 3:30 uit de veren. Dat is nodig omdat we nu de zonsopgang willen zien bij Uluru, niet echt zonnig maar toch wel mooi. Vervolgens doen we de basewalk track van ca 10.6 km rondom de Uluru Monoliet, van dichtbij heel imponerend en dan te bedenken dat hij nog bijna 7 km onder de grond doorgaat.

We sluiten af met de Mala Walk (o.a. rotstekeningen, waterholes) onder begeleiding van een Aboriginal gids die ons veel verteld over de gebruiken en leefwijze van zijn volk. Na nog een korte stop bij het Cultural Center, mooi aangelegd met fraaie Aboriginal kunst op de wanden, gaan we nog even lunchen bij de campground. Na de lunch een lange rit naar Watarrka National Park waar zich Kings Canyon bevindt wat morgen op het programma staat. Kunnen we in de bus wat bijslapen. Om 20:30 al te bed onder een prachtige sterrenhemel.

Woensdagmorgen weer vroeg op voor de wandeltocht door Kings Canyon. Een stevige klim naar boven en vervolgens rond de canyon, een prachtig gebied met telkens opnieuw fraaie rotspartijen en mooie uitzichten, zelfs een meer waar het even heerlijk toeven was, dat gebied heet dan ook Garden of Eden. Na deze geweldige ervaring tot slot een lange rit terug naar Alice Springs waar we om 18 uur weer terug zijn en kunnen nagenieten van de mooie tour die we gemaakt hebben.

Sydney

Ruud wordt 64 dus vandaag eigenlijk een feestje, maar helaas ook de dag van afscheid. Afscheid van Australië waar we de afgelopen weken hele mooie dingen hebben gezien en beleefd en afscheid van elkaar omdat Ad en Emile naar Nieuw Zeeland doorgaan en Ruud weer naar huis gaat, voor hem zit het er op. Wij reizen samen noch naar Sydney en daar scheiden onze wegen een best emotioneel afscheid. Ruud gaat naar Hong Kong (heeft wel een lange verjaardag zo) en wij naar Auckland.