Keulen

Om 12:00 uur vertrokken we richting Keulen om onze camper op te halen. We konden vanaf 14:00 uur terecht en wilden graag op tijd zijn. Het was erg slecht weer onderweg maar dat mocht de pret niet drukken... we konden eindelijk weer op vakantie!!

Om 13:30 uur arriveerden we bij het verhuurstation van McRent en we werden meteen heel vriendelijk geholpen. We kregen een prachtige camper die van alle gemakken was voorzien en een uitgebreide uitleg.

Toen we alle spullen hadden ingeladen konden we op pad. Het was gelukkig gestopt met regenen. We reden via een mooie route naar Bullay aan de Moezel.

We hadden gepland om een nachtje te slapen op de Bären Camp aan de rivier. We kregen een prachtige staanplaats toegewezen op campingdeel 3 aan het water en vlakbij het toiletgebouw. Dat laatste kwam goed uit want onze water tank was nog niet gevuld. Dat was ook meteen een goed leermoment voor ons… Vul altijd je watertank voordat je de camping op gaat!

We zorgen eerst voor de inrichting van de camper en pakten een groot deel van de spullen uit. Daarna gingen we even lekker eten in de Stube van de camping. Een lekkere schnitzel ging er wel in na deze drukke dag. Roos en Sten waren helemaal blij met de kipnuggets die op de kaart stonden.

Bullay aan de Moezel - Rothenburg ob der Tauber

Vanochtend waren we allemaal vroeg wakker. We moesten nog wat wennen aan onze nieuwe bedden. Om 08:00 uur konden we onze bestelde broodjes ophalen. We ontbeten op ons gemak en vertrokken daarna richting Rothenburg ob der Tauber. We hadden een lange rit voor de boeg en omdat het slecht weer was en we geen camping hadden gereserveerd besloten we om het grootste deel over de snelweg te rijden.

Rond 15:30 uur kwamen we aan op de camperplaats van P2 in Rothenburg. We hadden geluk... er was nog 1 plekje vrij achterin de hoek. Het was weliswaar een plek zonder stroom en het verst gelegen van het toiletgebouw maar dat mocht de pret niet drukken. Deze camperplaats ligt op 500 meter van de stadspoort dus we konden lekker naar het centrum wandelen.

Het is een ontzetten mooi plaatsje met een prachtig oud centrum vol vakwerkhuizen en een kerstwinkel die het hele jaar geopend is. We wandelden er lekker rond en aten wat bij een restaurantje naast de oude stadsmuur. Na het eten wandelden we over de stadsmuur weer terug naar de camperplaats. Omdat de eerste nacht kort was en we morgen nog een lange reisdag voor de boeg hebben gingen de kinderen lekker op tijd naar bed.

Rothenburg ob der Tauber - Imst

Vanochtend vertrokken we weer op tijd omdat we een flink aantal kilometers naar Oostenrijk voor de boeg hadden. Omdat we nog genoeg tijd wilden hebben voor een stop bij kasteel Neuschwannstein besloten we om over de snelweg richting het zuiden te rijden.

We kwamen tussen de middag aan in Schwangau en parkeerden de camper op de grote parkeerplaats aan de voet van de klim naar het kasteel. Het was er ontzettend druk maar er was net een camper vertrokken dus wij konden terecht op de speciale camperrij. De toegangskaarten voor het kasteel waren uitverkocht. We wilden toch graag naar boven wandelen en begonnen dus aan de klim. In een half uurtje waren we boven en zagen we het kasteel van dichtbij. Helaas was de Marienbrucke, de brug waarvan je het mooiste uitzicht op het kasteel krijgt, gesloten wegens werkzaamheden maar we waren tevreden met het idee dat we voor de kasteelpoort hebben gestaan. We wandelden daarna weer naar beneden.

Het was al na 15:00 uur toen we vertrokken richting Oostenrijk. De route was prachtig en ook een beetje uitdagend om met de camper over de Fernpass te rijden. Het ging allemaal goed en we arriveerden om 16:30 uur in Imst bij camping Imst-West. En wat waren we opgelucht dat we gereserveerd hadden want de camping was volgeboekt.

We kregen een mooie staanplaats toegewezen op de camping en na wat manoeuvreren stond de camper mooi op z'n plek. De levelling blocks kwamen hier goed van pas want helemaal vlak zijn de staanplaatsen niet. Het sanitair van de camping was echt tiptop in orde. Super schoon en ruim.

We installeerden de camper, rolden de luifel uit en terwijl Twan en Roos de campingtafel en stoelen buiten zetten en nog het een en ander klaarmaakten ging ik met Sten even naar het speeltuintje. Hij had even wat tijd nodig om uit te razen na deze lange reisdag.

Daarna wandelden we met z'n vieren even naar de Spar. Die zat op 100 meter van de camping. We deden wat boodschappen en gingen toen terug naar de camping om pannenkoeken te bakken en nog wat te relaxen. Na een fijne douche legden we de kids in bed.

Imst

Vanochtend sliepen de kids verrassend lang uit en werd de dag dus lekker traag gestart. Toen we uiteindelijk om 11:00 uur vertrokken van de camping kwamen we erachter dat we net te laat waren voor de bus naar het centrum. De volgende bus zou pas rond 14:00 uur komen dus dan maar te voet. Het was een wandeling van 20 minuten naar het centrum en de start van de Rosengartenschlucht. Weliswaar bergop maar dat mocht de pret niet drukken.

We wandelden nog even bij de toeristeninformatie naar binnen en startten daarna aan de klim door de Rosengartenschlucht. Wat een klim!! Maar wat was het mooi! Een prachtige waterval in de kloof met een wandeling over een
heleboel bruggen en door grotten. Veel klimmen en klauteren over de stenen en wortels van de bomen. We genoten er alle vier van.

Eenmaal boven kwamen we aan in Hoch-Imst. Daar dronken we eerst wat op het terras en namen daarna de stoeltjeslift naar boven om naar het opstappunt van de Alpine Coaster te gaan. Deze rodelbaan is met zijn 3,5 kilometer de langste van de wereld. Omdat het best druk was moesten we nog 3 kwartier wachten voordat we konden starten. Maar dit was geen probleem. We kregen een nummertje en konden dus in de tussentijd lekker op een bankje zitten en van het uitzicht genieten. Toen we aan de beurt waren konden we met 2 personen tegelijk in een karretje en starten aan ons rodel-avontuur. Na onze klim en wandeling naar boven was dit een geweldige beloning!

Toen we weer terug kwamen in Hoch-Imst besloten we om niet met de bus terug naar het centrum te gaan maar te voet. We daalden af via de route langs de andere kant en niet via de Rosengartenschlucht. Alweer een prachtige wandeling met mooie uitzichten en af en toe goed opletten.

We wandelden helemaal terug naar de camping en stopten onderweg bij de Interspar om wijnglazen te kopen. Deze ontbraken namelijk in de inventaris. We aten meteen wat bij het restaurant van de Interspar en wandelden daarna terug naar de camping.

Na een fijne douche legden we de kinderen in bed en wij genoten nog even van een lekker wijntje buiten bij de camper.

Imst

Vandaag hadden we niet veel gepland. Omdat de flinke wandeldag van gisteren er wel had ingehakt bij de kinderen startten we rustig op. We ontbeten lekker buiten in de zon en wandelden pas rond de middag richting het centrum van Imst.

Roos wilden graag gaan kijken bij het klimcentrum van Imst. Dat lag vlakbij het zwembad. We keken onze ogen uit bij de 50 meter hoge klimwand binnen en het enorme klimblok buiten. Er waren een aantal kinderen enthousiast aan het klimmen.

Helaas kreeg ik pech met m'n zonnebril, hij brak ineens doormidden. Omdat het een zonnebril op sterkte is, kan ik die eigenlijk niet missen. We gingen dus op zoek naar een brillenzaak in het centrum. Een vriendelijke dame hielp ons en heeft de bril gelijmd. Ik hoop dat hij het volhoudt tot het einde van de reis.

We aten een pasta bij de camper en wandelden na het eten nog even de heuvel op achter de camper. We genoten van het uitzicht op onze camping en op Imst.

Imst - Gardameer

Vandaag vertrokken we richting het Gardameer. En wat kan een mens zich vergissen… We ontbeten op ons gemak en vertrokken rond 9:30 uur van de camping. We bereikten al snel de Brennerpass en reden rond 11:00 uur Italië in... tot dat moment ging het goed. Maar daarna reden we de file in om er vervolgens pas om 18:00 uur uit te komen toen we de camping bereikten... wat een vermoeiende rit!

Maar wat waren we blij met de camper! Het was zo druk dat er op tankstations nergens ruimte was om te stoppen. Gelukkig konden we in de camper naar het toilet. Twan en ik wisselden elkaar tijdens het stilstaan in de file af voor het besturen van de camper. Achteraf gezien hadden we beter heel vroeg in de ochtend kunnen vertrekken vanuit Imst… maar ja… dat weten we nu voor een volgende keer.

Gelukkig kregen we het vakantiegevoel al snel terug toen we op de camping, Village San Francesco aankwamen. We hadden gereserveerd en konden meteen doorrijden naar onze plek. Dichtbij het toiletgebouw, restaurant en strand. We installeerden de camper snel, rolden de luifel uit en liepen naar het strand. Wat een prachtig uitzicht op het Gardameer!!

We aten een heerlijke pasta en pizza in het restaurant en liepen daarna nog even naar de andere kant van de camping waar net de minidisco begonnen was. De kids konden nog even lekker mee dansen.

Daarna gingen we terug naar de camper en trokken we nog een fles wijn open. Dat hadden we wel verdiend.

Gardameer

Vanochtend startten we rustig op. Na het ontbijt fietsten we naar Sirmione. Het was een leuk tochtje van 15 minuten. Eenmaal op het schiereiland aangekomen merkten we dat het ideaal was dat we onze fietsen mee hadden genomen. We haalden namelijk alle auto’s in die in de file stonden!

Sirmione is een prachtig maar druk plaatsje. We parkeerden onze fietsen in de straat voor de burcht en wandelden het centrum in. Gezellige smalle straatjes en mooie pleintjes... het zag er allemaal even sfeervol uit. Bij toeval kwamen we uit bij een sloep die op het punt stond om te vertrekken voor een 25 minuten durende vaart om het eiland heen. Dat leek ons wel wat. We betaalden snel en stapten aan boord. Het was een heerlijk boottochtje met een ontzettend vriendelijke gids. We genoten van het uitzicht onderweg en van het varen over het meer. Als kers op de taart voeren we aan het eind nog langs de burcht af onder het bruggetje naar de stadspoort door.

Na het varen kochten we een echte Italiaanse ijs bij een van de vele ijssalons. Een mega ijshoorntje voor Twan en Roos en een bakje voor Sten en mij. Het was heerlijk maar een lunch hadden we niet meer nodig.

Rond 13:30 uur fietsten we weer terug naar de camping. We pakten snel onze zwemspullen en gingen naar het zwembad van de camping. We hadden veel geluk want er kwamen net 3 bedjes met een parasol vrij aan het spraypark. De kinderen vonden het een fantastisch zwembad en genoten volop. Om 16:00 uur hadden we afgesproken met vrienden. Zij verbleven op een andere camping in de buurt en kwamen even gezellig langs. Het was echt leuk met z'n allen. We sloten de dag gezamenlijk af met een etentje in het restaurant op de camping.

Gardameer

Vanochtend hebben we even lekker rustig aan opgestart. Pas tegen 11:00 uur pakten we onze fietsen en gingen we naar Desenzano del Garda. Dit was ongeveer 20 minuten fietsen.

Desenzano is een prachtige plaats waar het een stuk rustiger was dan in Sirmione. We slenterden wat door de straatjes en langs verschillende pleintjes. Alles was er even knus. Op de boulevard genoten we van het prachtige uitzicht over het meer.

Aan het kleine haventje achter de brug genoten we op een terras van lekker drankje met gebak.

Daarna fietsten we op ons gemak weer terug naar de camping. De kinderen wilden heel graag in het meer zwemmen en een waterfiets met glijbaan huren. Ze waren dus helemaal blij toen er nog 1 beschikbaar was. We waterfietsten over het meer en de kids vermaakten zich opperbest.

We bleven lekker lang op het strandje hangen en aten pas laat. Tegen 21:00 fietsten we nog naar Sirmione om nog 1x daar rond te wandelen en een lekker ijsje te eten.

Gardameer - Lago Maggiore

Vanochtend vertrokken we na het ontbijt richting Lago Maggiore. De route ernaartoe verliep vlot en zonder files. Dat was fijn. We besloten daarom om niet de snelste route maar wel de mooiste route langs het meer te rijden. Via de SS33 reden we naar de camping. We kwamen langs prachtige plaatsen en genoten van het mooie uitzicht over het meer en de eilandjes.

Rond 14:00 uur kwamen we op camping Conca d'oro aan in Feriola. De eerste indruk van de camping was meteen al goed. Het zag er mooi verzorgd uit en de ontvangst was vriendelijk. We konden meteen naar onze ruime plaats en installeerden de camper. Nadat we wat gegeten hadden gingen Twan en Roos naar het strandje bij de camping. Sten had even wat meer rust nodig en sliep meteen nadat hij in bed was gaan liggen. Ik bleef heerlijk in het zonnetje zitten bij de camper.

Roos wilde graag een keer suppen. Gelukkig kon dat... na een uurtje wachten was er een sup-board beschikbaar. Sten en ik waren inmiddels ook op het strand dus we konden nog even heerlijk met z'n vieren genieten.

s ‘Avonds aten we wat op het terras bij het restaurantje van de camping. Helaas begon het al snel te regenen... het kwam met bakken uit de lucht. Het voordeel was wel dat het wat afkoelde zo.

Lago Maggiore

Omdat het nog wat koud en nat was deden we het even rustig aan. Pas tegen de middag pakten we de fiets voor een tochtje naar Mergozzo aan het naastgelegen Mergozzo meer. Bij de receptie kregen we een fietsroute mee. Achteraf was deze iets minder geschikt voor onze alledaagse fietsen. Hij liep namelijk over smalle zandpaatjes met losse stenen. De route was wel leuk en niet heuvelachtig.

Na ongeveer 1,5 uur fietsen kwamen we in Mergozzo. Een prachtig klein plaatsje aan het meer. We hadden geluk want er was nog een tafeltje aan het water beschikbaar op het terras. We lunchten op ons gemak en besloten om de terugweg over een ander pad te nemen. We fietsten langs het meer af over de weg. Gelukkig was het rustig met overig verkeer. Dit was een prachtige route. Toen we na een uurtje aankwamen bij de camping besloten we om nog wat verder te fietsen naar Feriola. Dit plaatsje viel ons wat tegen. Dus we draaiden al snel om naar de camping. We hadden nog even de tijd om naar het strandje te gaan om wat te relaxen en te zwemmen. Het weer was helemaal opgeklaard en de zon scheen weer volop.

's Avonds haalden we pizza's bij de take away van het restaurantje van de camping.

Lago Maggiore - Lauterbrunnen

Vandaag hadden we weer een reisdagje. We gingen Italië verlaten en naar Zwitserland. We reden langs het Gardameer af richting de Zwitserse grens. Een prachtige route met waanzinnige uitzichten. Het is geen route die je moet nemen als je haast hebt want door de smalle straten en het vele verkeer was het opletten geblazen met een camper van 7 meter lang.

Eenmaal in Zwitserland konden we een flink stuk doorrijden tot aan de Gothardtunnel. We twijfelden nog even of we over de pass over de berg zouden gaan maar we besloten om toch de tunnel te nemen om wat tijd te besparen. Na een file van ongeveer een half uur konden we door de ruim 16 kilometer lange tunnel. Na de tunnel begonnen de bergwegen. Prachtig!! Wat een uitzichten op bergen en meren. Nog een heleboel kortere tunnels later reden we via Interlaken naar onze eindbestemming: Lauterbrunnen.

We kwamen rond 17:00 uur aan bij camping Breithorn en waren meteen onder de indruk van de locatie. In het dal, omringd door enorme bergwanden lag de camping. We werden ontzettend vriendelijk ontvangen en kregen een fijne plek toegewezen. En omdat er in deze omgeving zoveel te doen is besloten we om niet 2 maar 3 nachten te blijven. Gelukkig was dit ook nog beschikbaar.

We deden het de rest van de avond rustig aan en aten wat bij de camper. We werden nog wel verrast door een aantal basejumpers die met hun parachute van de bergwanden sprongen, ze landden allemaal in het weiland achter de camping… indrukwekkend!

Lauterbrunnen

Vanochtend, na het ontbijt, wandelden we naar het gondelstation van Stechelberg. Aan de achterkant van de camping ligt een fijn wandel- en fietspad en we liepen er in een half uurtje naartoe. We kochten een retourtje voor de gondel naar Mürren en terug van Grütschalp naar Lauterbrunnen.

In Mürren pakten we het treintje naar Allmendhubel. We genoten enorm van het uitzicht en Roos en Sten speelden wat in de mooie speeltuin terwijl Twan en ik even lekker op het terras zaten. Vanuit Allmendhubel begonnen we aan de Mountain View Trail richting Grütschalp. Een prachtige wandeltocht met spectaculaire uitzichten op de besneeuwde bergtoppen. We liepen over prachtige wandelpaden en soms ook smalle paadjes dwars door de Alpenweide met hier en daar zelfs koeien op het pad. We genoten alle vier. De wandeling duurde ruim 2 uur en was vooral op het laatste stuk best uitdagend omdat het flink bergafwaarts ging.

Toen we weer met de gondel naar beneden gegaan waren wandelden we op ons gemak nog even door Lauterbrunnen. We kochten er wat souvenirtjes, deden wat boodschappen en namen daar de bus terug naar de camping.

Tegen 17:00 uur kwamen we terug bij de camper. We keken terug op een prachtige maar vermoeiende dag en deden dus niet meer zoveel.

Lauterbrunnen

Na het ontbijt pakten we onze fietsen en vertrokken we naar de Trummelbach waterval. Binnen no time waren we er omdat dit heel dicht bij de camping ligt.

De waterval die door de rotsen naar beneden stort is indrukwekkend! We namen eerst de lift naar boven en wandelden toen via de trappen weer naar beneden. Het was een leuke wandeling en door alle trappen en geplaveide paden voor iedereen goed te doen.

Hierna fietsten we naar Stechelberg. Dit was een behoorlijk intensieve tocht. Het was niet ver maar wel de hele tijd vals plat naar boven. In Stechelberg picknickten we op een bankje en keken nog even bij het landingsplatform van de paragliders.
De beloning voor de klim naar Stechelberg was een racetochtje bergaf! Dat was fijn! We fietsten onze camping voorbij en gingen naar Lauterbrunnen. Daar wandelden we wat rond en shopten nog wat laatste souvenirtjes. We genoten nog even na op een terrasje en kochten nog wat laatste dingetjes bij de supermarkt.

Rond half 5 waren we terug op de camping. Mooi op tijd want net daarna begon het te regenen.

Lauterbrunnen - Keulen

Vanochtend vertrokken we al vroeg van de camping. We hadden een lange rit richting Keulen voor de boeg. Onderweg stopten we om wat te eten en onze benen te strekken maar verder was het vandaag vooral veel rijden. Onderweg kwamen we wel tot de conclusie dat we heel blij waren met de beslissing om een nacht langer in Zwitserland te blijven want het regende vrijwel aan een stuk door.

Rond 17:00 uur kwamen we aan op camping Berger aan de Rijn in Keulen. We hadden geluk want er waren nog een paar plekken beschikbaar.

Omdat het zo'n slecht weer was konden we niet meer naar het centrum fietsen. Dat was jammer.. want het was een leuk
tochtje geweest van 7 kilometer langs de Rijn.

We pakten alvast wat spullen in en zorgden ervoor dat we al een heel eind klaar waren voor het inleveren van de camper de volgende dag.

Keulen

Nadat we ontbeten hadden en de camper van binnen hadden schoongemaakt gingen we op weg naar het verhuurstation. Een half uurtje rijden en een keer tanken onderweg en de camperreis zat erop. Het inleveren verliep vlot en we konden al snel in onze eigen auto stappen naar huis.

Wat een prachtige reis hebben wij gehad!!!