Phoenix

Vandaag vertrokken we vanaf Amsterdam om via Chicago naar Phoenix te vliegen waar we rond kwart voor 6 in de avond geland zijn. Na aankomst hebben we onze huurauto van Alamo (compact car met GPS systeem) opgehaald en zijn we naar ons hotel voor de eerste 2 nachten gereden: het Pointe Hilton Squaw Peak Resort. De auto kunnen we gratis parkeren op het de ruime parkeerplaats.

Het hotel is nog beter dan verwacht, er is een ruime receptie, het personeel is vriendelijk en via enkele binnenplaatsen met een zwembad lopen we naar onze kamer. De kamers zijn ruime suites met een apart leef- en slaapgedeelte.

Vandaag hebben we geen activiteiten gepland en willen we rustig acclimatiseren. Ons resort heeft verschillende zwembaden en de River Ranch, een uitgebreid zwemgedeelte met zwembaden, glijbaan, zonneweides en een Lazy River. Om het zwembad heen liggen tevens het restaurant en de zwembad bar. Op het terrein is tevens een Mexicaans restaurant aanwezig.
Het weer in Phoenix is erg warm, vandaag ongeveer 36 graden. De dag brengen we dan ook door aan het zwembad.

Sedona

De dag begint rustig, we verblijven nog in het hotel en om 13.00 halen we onze camper (type C30) op bij Cruise America. We rijden met onze huurauto naar het verhuurstation waar we na een kort gesprek en introductie van de camper voor 14.00 kunnen vertrekken.

De tank blijkt nog maar voor een kwart gevuld dus de eerste stop is de benzinepomp waarna we verder rijden naar Phoenix Airport om de huurauto in te leveren. Het is wel weer even wennen om met deze enorme camper de vijfbaans wegen te trotseren. Rustig vervolgen we onze weg door de stad en we zijn blij wanneer het verkeer uiteindelijk rustig wordt en de wegen minder banen gaan tellen.

Onze stop voor de avond is Sedona. Nabij de stad willen we graag enkele stops maken voor een korte wandeling of een mooi uitzicht. Dit blijkt met onze grote camper nogal lastig, de punten zijn allemaal erg druk waardoor er veelal geen ruimte is om onze camper te parkeren. Na enkele stops en nog wat pogingen daartoe rijden we verder naar onze camping, het Rancho Sedona RV Park.

We hebben nog geen boodschappen gedaan aangezien we buiten Phoenix geen grote supermarkten meer tegen zijn gekomen. We lopen die avond naar een kleine supermarkt voor wat kleine inkopen en willen morgen in Flagstaff de eerste grote boodschappen inslaan.

Camping kosten: $39 voor een plaats met full hook up
118 mijl – tanken voor $ 60

Grand Canyon National Park

Voor we naar de Grand Canyon rijden brengen we eerst een bezoek aan het Slide Rock State Park net buiten Sedona. Dit park is onverwacht mooi en, zeker voor mensen met kinderen, een echte aanrader. Het park bestaat uit rode rotsen waartussen het water zich heeft uitgesleten. Hierdoor ontstaan stroomversnellingen welke gebuikt worden als glijbaan. Verder kan er overal gezwommen worden. Wij komen vandaag niet verder dan met onze voeten in het water want hoewel het prachtig weer is, is het water hier nog maar 7 graden.

Na een bezoek aan dit park rijden we naar Flagstaff waar we onze eerste grote inkopen doen bij de Safeway supermarkt. Deze supermarkt ligt op de route naar de Grand Canyon en biedt een makkelijke stop.

Om half 6 komen we aan bij het Grand Canyon National Park waar we de komende 2 nachten verblijven op de Mather Campground (reserveringen aan te bevelen, zeker voor de grotere campertypes).

De camping is mooi gelegen in de bossen met een eigen fire pit en picknick tafel. Verder is er bij de ingang een dump station en kan het water bijgevuld worden.

Kosten Slide Rock State Park: $10 per voertuig (valt niet onder America the Beautiful pass)
Camping kosten: $ 18 per nacht
121 mijl – tanken voor $ 80

Grand Canyon National Park

Tijd voor wat beweging en het verkennen van het Nationale Park. We lopen vandaag een deel van de Bright Angel Loop. Deze wandeling loopt uiteindelijk helemaal naar beneden naar de Colorado River, het wordt echter afgeraden dit in een dag te lopen.

Voor de camping vertrekt de gratis shuttle bus richting verschillende stops waaronder onze stop aan het begin van de Bright Angel Trail. We staan even stil bij het spectaculaire uitzicht en lopen dan naar beneden, de canyon in. Uiteindelijk lopen we tot 3 Mile Rest Point en weer terug. De terugweg is pittig omdat deze alleen maar omhoog gaat. Het park adviseert rekening te houden met een 2 maal zo lange looptijd op de terugweg. Onderweg zien we vooral veel eekhoorns maar ook enkele dikhoorn schapen kruisen ons pad, de uitzichten op de canyon blijven prachtig.

Uiteindelijk hebben we ruim 4 uur door de Grand Canyon gelopen voor we teruggaan naar onze camper en onze spieren wat welverdiende rust geven.

Naast deze wandeling zijn er veel verschillende mogelijkheden, de Rim walk is vrij gelijkmatig en rolstoeltoegankelijk en geeft u van boven gezien mooie vergezichten over de Grand Canyon.

In de avond doen we weinig meer, er steekt wederom een koude wind op en de temperatuur zakt tot rond het vriespunt.

Page

We nemen vandaag de East exit vanuit het park in de richting van Cameron en vervolgens naar Page. Vanaf de camping naar de uitgang komen we langs verschillende viewpoints welke een stop waard zijn. Iedere plaats biedt een andere indruk van de immense Grand Canyon. Enkele grote viewpoints zijn Grandview point, Moran Point en Lipan Point. Wanneer we een laatste stop maken bij de Desert Watchtower vallen de eerste sneeuwvlokken, eenmaal terug in de camper rijden we door een korte sneeuwstorm het park uit.

Er staat vandaag wederom een stevige wind die het brandstofverbruik van de camper wat opvoert, om zeker te zijn dat we niet zonder benzine komen te staan tanken we wat bij in Gap.

In de middag komen we aan bij Lake Powell waar we vast toegangskaarten kopen voor een bezoek aan Antelope Canyon voor morgen. De kaarten voor een tour van anderhalf uur kosten 32$ per persoon, dit is inclusief transport naar Antelope Canyon en begeleiding van een gids.

We verblijven vandaag op de Wahweap Campground, gelegen net voorbij de Glen Canyon Dam in het Glen Canyon National Recreation Area (toegang te betalen met America the Beautiful Pass).

Op de camping is er de keuze tussen een full hook up site en een site zonder faciliteiten. De sites zijn mooi verzorgd met een tafeltje en fire pit. Vanaf de meeste plaatsen is er uitzicht op Lake Powell.

Kosten camping: $38 voor een full hook up en $23 voor plaats zonder faciliteiten.
162 mijl – tanken voor $30

Moab

We worden wakker met een stralende zon en een mooi uitzicht over Lake Powell. Om 10.15 moeten we verzamelen voor onze tour naar Antelope Canyon.

Na een korte rit over asfalt en een zandweg arriveren we bij de canyon. Van buiten is niet te zien wat erachter ligt en zie je alleen een sleuf in de wand. Binnen is het prachtig. De zon geeft verschillende kleuren aan het gesteente en doet het reliëf van de stenen mooi uitkomen. Tijdens de tour wordt ons uitleg gegeven over het vroegere gebruikt hiervan en krijgen we goede tips om foto’s te maken. Antelope Canyon is niet erg groot en de tour is voldoende om een goede indruk te krijgen en de canyon in zijn geheel te bekijken.

Terug in Page stappen we in onze camper om verder te rijden naar Monument Valley. Het beste kun je in Page tanken bij een van de pomps in het centrum, dit bespaard al snel 20 cent per gallon in vergelijking met de pompstations aan de rand van de stad.

Nadat we Antelope Canyon uit zijn gekomen is het weer erg verslechterd en we zien om ons heen alleen nog wolken en regen. Bij Monument Valley aangekomen is het vrij donker en helaas doet dat afbreuk aan de indruk van het gebied. Na een korte wandeling besluiten we om toch niet hier te overnachten en nog enkele uren door te rijden naar Moab.

In Moab hebben we over twee dagen een Jeep gehuurd en we bellen om te vragen deze naar morgen te verzetten, dit is gelukkig geen probleem en we kunnen deze tot half 7 vanavond of morgen om half 8 ophalen.

In de stromende regen komen we, naar ons weten, om half 7 aan en rijden naar het Moab Adventure Center waar we bij Canyonlands Jeep onze Jeep hebben gehuurd. We kunnen de Jeep nog meenemen en rijden met 30 foot camper en Jeep naar de Slickrock campground aan de noordkant van de stad. Daar aangekomen komen we erachter dat er een uur tijdsverschil geldt en het al half 9 is in plaats van half 8. We hebben dus geluk gehad dat we onze Jeep al mee konden nemen vanavond.

Kosten camping: $36 per nacht voor een full hook up
270 mijl – tanken voor $110

Moab

Vandaag staat een dag rijden over 4wd routes nabij Moab op het programma. We hebben een 2 door Jeep Rubicon gehuurd en hier een korte uitleg bij gekregen. Welke versnelling gebruik je, let op voor omrollen van de Jeep etc. De kosten zijn vrij hoog $ 260 voor een dag inclusief verzekeringen. Met deze verzekeringen geldt echter nog een eigen risico van $3000 dus moeten we erg voorzichtig blijven.

Bij de huur ontvangen we tevens een boek met verschillende routes en verteld men ons welke het beste te rijden zijn voor beginners als wij. De huur blijkt zijn geld meer dan waard, we hebben een geweldige dag over de mooiste routes.

We beginnen met een route naar de Gemini Bridges, via een 4wd route rijdt je door de bergen naar twee stenen bruggen, onderweg met prachtige vergezichten over de omgeving. Vanaf deze route rijden we direct verder naar het Canyonlands National Park om de Shafer trail te rijden. Deze route begint met een immens uitzicht over de canyons waarna een steile afdaling richting het dal begint. Uiteindelijk eindigt de route via verschillende zoutmeren aan de noordkant van Moab.

We rijden verder naar Arches National Park waar we een deel van het park bekijken. De 4wd route blijkt nog wat veel gevraagd voor ons en dus rijden we verder naar Hurrah pass.

Deze route begint zeer eenvoudig door een mooi gebied langs de Colorado River en baant zich een weg naar de pas. Het laatste stuk van de route is uiteindelijk de echte 4wd route en vergt wederom wat inspanning.

Na een geweldige dag tanken we de Jeep vol, spoelen de modder eraf in de wasstraat en leveren deze om kwart over 6 weer in. We worden teruggebracht naar onze camping en na een barbecue zijn we allebei moe na een dag vol avontuur.

Panguitch

De dag begint vandaag wat slechter dan de verwachting aangaf en we richting Canyonlands National Park rijden. In het park rijden we naar de verschillende uitzichtpunten waar we genieten van het grootste uitzicht over de Canyons. Ook maken we nog een korte wandeling naar Mesa Arch waar je onder de boog door de vallei en de achterliggende La Sal Mountains kunt zien liggen.

We rijden verder naar Capitol Reef National Park waar we de komende 2 nachten willen verblijven. Het weer verslechtert helaas weer en donkere wolken omringen ons tijdens onze rit naar het park. Bij Capitol Reef aangekomen zien we overal dikke regenwolken. Helaas is de geplande camping voor die nacht, de Fruita Campground vol. Het park spreekt ons beiden niet aan en om die reden in combinatie met het slechte weer besluiten we verder te rijden. Uiteindelijk eindigen we in Panguitch op de KOA campground, gelegen nabij Bryce Canyon en Zion National Park.

Morgen geven ze heerlijk weer aan en rijden we naar Zion National Park waar we de komende dagen willen blijven en wat mooie wandelingen willen maken.

Kosten camping: $32 inclusief 10% korting voor een full hook up.
338 mijl – tanken $130

Zion National Park

Het weer zit ons vandaag weer mee en we rijden onder een blauwe hemel naar Zion National Park. Daar aangekomen blijkt helaas dat de camping in het park vol is en dus besluiten we op dezelfde camping te verblijven als vorig jaar, de Zion campground. De camping ligt vlakbij het Visitor Center, net buiten het park in Springdale. Vanaf hier gaat een gratis shuttle bus naar het Visitor Center vanwaar de gratis park shuttle vertrekt.

Om bij de camping te komen moeten we door de Zion tunnel waarvoor we bij de ingang een pas kopen van $15. De tunnel is niet groot genoeg voor een camper en tegenliggend verkeer dus moet de tunnel vrijgemaakt worden voor iedere camper die door te tunnel gaat.

Het begin van de middag brengen we door in het zonnetje op de camping. Nadat de hitte van de dag wat minder is gaan we richting het park en lopen nog een korte wandeling naar de Lower Emerald Pools.

Zion Campground. Kosten camping $40 voor een full hook up
75 mijl

Zion National park

Vandaag staan we op tijd op om een wat langere wandeling te maken, de Hidden Canyon Trail. De wandeling loopt enkele honderden meters omhoog waarna de onderhouden route ophoudt en je verder kan lopen via een niet onderhouden pad. In het begin loopt de route vrij makkelijk maar al snel klimmen we over verschillende rotsen om verder te komen. De route loopt, in tegenstelling tot vele andere routes, niet naar een uitzichtpunt maar eindigt in de canyon. Nadat we deze route gelopen hebben is het net middag en dus nemen we de shuttle verder door het park. Bij de laatste stop loopt de River Walk, een makkelijke wandeling langs de rivier waar de natuur wederom erg mooi is.

Die avond kan de barbecue weer aan aangezien het weer aangenaam blijft. We vernemen dat voor morgen regen aangegeven wordt, een mooie tijd om verder te gaan.

Las Vegas

Op weg naar Las Vegas voor enkele dagen zon, shows en grote hotels en casino’s. Wanneer we wegrijden is het al behoorlijk bewolkt en dat wordt onderweg niet veel beter. Zelfs in de woestijn in Las Vegas is het niet al te warm en de geplande middag aan het zwembad wordt verruild voor een middag winkelen.

We verblijven op de KOA camping Circus Circus. Dit is geen mooie camping maar de faciliteiten zijn prima en de locatie is perfect, namelijk gelegen aan de beroemde Strip.

Die avond nemen we de bus naar het Treasure Island hotel om een hapje te eten en een gokje te wagen. Later op de avond gaan we naar het oude deel van Las Vegas, downtown waar het bekende Fremont Street zich bevindt. We kijken kort rond en besluiten dan terug naar onze camping te gaan. De lichtshow op Fremont Street vindt vandaag niet meer plaats en dat was voor ons het enige dat we hier graag wilden zien. De mooie en nieuwe hotels van de Strip zijn meer naar onze smaak, in het downtown gedeelte lopen op dit moment toch wat meer ongure types rond.

Kosten camping $45 per nacht voor een full hook up
149 mijl – tanken voor $80

Las Vegas

We verblijven nog 2 extra nachten in Las Vegas. Het weer is helemaal opgeklaard en overdag verblijven we bij het zwembad om daarna de avonden door te brengen is de hotels om lekker te eten, de fonteinen show bij het Bellagio hotel te bewonderen, wat te winkelen en de verschillende hotels te bekijken.

Kosten camping $45 per nacht voor een full hook up

Los Angeles / Pomona

We hadden eigenlijk gepland om vandaag naar Kings Canyon / Sequoia National Park te rijden. Het weer daar is echter erg slecht, sneeuw en overdag 2-4 graden met flinke vorst in de nacht. Op internet wordt aangegeven dat er door late sneeuwstormen enkele wegen gesloten zijn. Dit doet ons besluiten onze route aan te passen en een deel van de kustroute van Los Angeles naar San Francisco te bekijken. Vandaag rijden we naar de KOA Pomona om morgen richting de kust te gaan. Het weer hier is momenteel prima en ook morgen geeft men nog ongeveer 18 graden aan.

We hopen twee dagen aan de kust te verblijven en door te rijden naar Yosemite National Park. Helaas is ook de weersverwachting hier slecht en geeft men 3 graden en sneeuw aan, even afwachten dus.

Morgen bekijken we wat de dag ons brengt en willen we onder andere Santa Monica, Ventura en Santa Barbara bekijken.

Kosten camping $37 per nacht voor een full hook up
239 mijl – tanken voor $50

Refugio State Beach

155 mijl
Camping $35, douches werken met kwartjes

KOA Pismo Beach / Avila

De zon schijnt vandaag maar er staat een stevige wind. We vervolgen de kustroute, welke steeds mooier wordt, naar Pismo Beach. Pismo Beach is langs deze route ideaal voor mensen met een camper en er zijn hier vele campings te vinden.

We rijden naar de Oceano Dunes waar we een ATV willen huren om mee door de duinen te rijden. De eerste zaak waar we binnenlopen sluit echter de deuren voor de dag in verband met het slechte weer. We lopen op advies verder naar Steve’s ATV Rental. Hier huren we 2 ATV’s voor 2 uur. Na het invullen van verschillende formulieren lopen we naar het strand waar we opgehaald worden door een medewerker die ons naar de locatie brengt.

Binnen moeten we eerst een video bekijken waarin de algemene regels uit worden gelegd. Na de uitleg en het passen van helm en bril stappen we op onze ATV. Als demonstratie dat we dit kunnen moeten we voor vertrek een klein rondje rijden. Na goedkeuring rijden we duinen in en het is een enorm leuke activiteit. Je zoekt zelf de route over het zand en gaat berg op berg af, jezelf een groot coureur wanend. De tijd vliegt ondanks de kou voorbij en 2 uur later brengen we onze voertuigen terug waarna we terug lopen naar de camper.

Nadat we bergen zand uit schoenen en kleding verwijderd hebben rijden we verder naar onze camping voor de nacht. We komen na sluitingstijd aan maar dat is geen probleem. We vullen een formulier in en nemen onze plaats voor de nacht in. Op onze plaats zitten we een beetje uit de wind waardoor het nog lekker is buiten en de barbecue een laatste maal aankan.

ATV huur $126 voor 2 uur voor 2 ATV’s
Camping $43 voor een full hook up
90 mijl – tanken voor $75

KOA Costanoa (Año Nuevo)

Het laatste deel van de kustroute staat op het programma. De kust wordt ruiger en mooier, de wegen kronkelen zich om de berg en om iedere hoek wacht een nieuw panorama.

We stoppen langs op de klif voor een lunch bij de camper en rijden rustig door. Nabij Hearst Castle zien we een parkeerplaats waar het enorm druk is en we besluiten een kijkje te nemen.

We blijken bij een grote zeeleeuwen kolonie nabij San Simeon te zitten. Hier is een boardwalk aangelegd waar we de dieren kunnen bekijken. Helaas staan ze niet bekend om de frisse lucht die ze verspreiden en dus proberen we de wind aan de goede kant te krijgen tijdens het wandelen. Na verschillende stops en vele foto’s rijden we verder naar ons eindpunt van de dag, onze camping nabij het Año Neuvo Park.

Monterey slaan we helaas over, hier zit ons programma net wat te vol voor en ook is de stad ineens erg druk na de rust van de kustroute.

Camping $60 voor een full hook up
Tanken voor $60 – 214 mijl

Pacifica

Het weer zit vandaag niet mee, we worden wakker met een dreigende lucht die regen voorspeld. We hebben geen haast en vetrekken na een tijdje richting Pacifica. Hier verblijven we op het San Francisco RV Resort, wat een perfecte basis voor een bezoek aan San Francisco blijkt.

Bij de receptie worden we enthousiast ontvangen en verteld men ons waar we de supermarkt en de bakker kunnen vinden en natuurlijk hoe we naar San Francisco kunnen gaan. Op enkele minuten rijden ligt het BART station. Dit is een groot transport systeem van San Francisco en omgeving en voor 6$ per persoon worden we naar het hart van de stad gebracht, Union Square.

Helaas is het inmiddels al een tijd enorm aan het regenen en dus eten we in het Food Court van het winkelcentrum waar onze metro aankomt. Hier hebt u een grote keus uit restaurants, van burgers e Aziatisch tot Mexicaans en salades.

Na de lunch blijven we nog even in het winkelcentrum, daarna brengen we een bezoek aan het visitor center en gaan we de stad in. We bekijken Union Square, Nob Hill en Chinatown. Gezien het weer besluiten we tot een vroeg diner waarna we terugkeren naar onze camping.

Op de camping kunnen we nog in de jacuzzi, deze blijft tot 22.00 open. De camping is prima, hou er echter rekening mee dat het vooral een grote parkeerplaats is. De faciliteiten zijn goed en de camping ligt aan zee, vooral de bereikbaarheid van de stad maakt deze camping ideaal.

Camping Pacifica, afhankelijk van de locatie $55 - $75 voor een full hook up
51 mijl

San Francisco

In de ochtend worden de laatste spullen ingepakt, de tanks geleegd en de binnenkant van de camper schoongemaakt. Hierna gaan we op tijd op weg naar Oakland, waar het verhuurstation van Cruise America zich bevindt. We rijden ongeveer 45 minuten naar het station waar we tegen 11.00 arriveren. Binnen is het even wachten tot onze camper geïnspecteerd is en alle formulieren zijn getekend. Er wordt een taxi geregeld die ons naar het Argonaut Hotel brengt op Fisherman’s Wharf. De kosten hiervoor bedragen $45 en het betreft een gedeelde rit waarbij wij de eerste stop op de route zijn.

Het hotel blijkt een geweldige keuze. We worden begroet door een portier die onze koffers aanneemt, vraagt of we advies nodig hebben voor de middag en ons naar de receptie brengt. Ook hier worden we vriendelijk ontvangen en we mogen direct onze kamer op hoewel het nog vroeg op de dag is. Onze koffer arriveert ongeveer 10 minuten na ons op de kamer.

We besluiten direct de stad in te gaan en gelukkig is het vandaag stralend weer. Om te beginnen lopen we naar de bekende Pier 39. Hier vindt men onder andere de wereldbekende zeehonden die in groten getale aanwezig zijn en van de zon genieten. De lucht is zeer onaangenaam maar dat nemen we voor lief. Hier bekijken we de winkels en de zeehonden en genieten van het uitzicht op de Golden Gate Bridge, Alcatraz en de Bay.

Voor de lunch namen we plaats op een terras bij de Wipeout Bar & Grill. In het zonnetje is het tijd voor onze laatste echte Amerikaanse burgers vergezeld van koud bier en goede cocktails. Na de lunch hebben we nog even tijd voor onze excursie naar Alcatraz plaatsvindt.

We benutten de tijd om de heuvel op te lopen naar de ‘crookedest street in the world’, Lombard Street. Hier rijden continu auto’s die graag een keer de steile, bochtige straat af willen rijden. De straat is in de bochten voorzien van vele bloemen en planten die alles een mooi aanzicht geven.

Na de wandeling lopen we naar Pier 33 waar onze boot richting Alcatraz vertrekt. De tour omvat een ferry tocht naar het eiland en retour en een audio tour in het Nederlands of Engels.

Wanneer we aankomen op het eiland krijgen we uitleg over alle dingen die er te zien zijn en kunnen we het eiland verkennen. We beginnen vrij snel met de audio tour. Deze tour voert ons door de gevangenis, laat ons op verschillende punten stoppen en verteld de geschiedenis van de gevangenis. Een erg boeiende tour die snel een uur in beslag neemt.

Na de tour is er de keuze uit verschillende activiteiten waaronder het bekijken van informatieve films, het bekijken van displays met informatie, het eiland verkennen en een bezoek een de souvenirwinkel van eiland. Uiteindelijk vetrekken we met de laatste boot weer terug naar het vasteland.

Om de reis af te sluiten gaan we heerlijk uit eten in het restaurant dat bij het hotel hoort, het Blue Mermaid Chowder House & Bar. Hier serveert men voornamelijk visgerechten en ook de toetjes zijn prima.

Na het diner maken we nog een korte wandeling waarna we terug gaan naar de kamer. De koffers worden ingepakt en we maken na de camperreis dankbaar gebruik van de tv en vooral van een nacht in een zeer comfortabel bed.

Amsterdam

Goed uitgerust is het vroeg in de morgen helaas alweer tijd om te vertrekken. In de taxi naar het vliegveld horen we wederom dat deze maand de koudste meimaand in 30 jaar is geweest. Het weer is nu verbeterd en de zon straalt aan de hemel wanneer we afscheid nemen van onze taxi chauffeur en in gaan checken voor de lange reis terug.

De vluchten verlopen prima, geen vertragingen en ook onze koffers zijn zoals gewoonlijk weer goed aangekomen.

Helaas weer terug in het land, weer vele ervaringen rijker. Nu is het wachten tot oktober, wanneer we vanuit Miami voor de 2e maal een cruise gaan maken.