Vliegreis Las Vegas

Vanochtend was het al vroeg dag. De wekker ging om 3:45 uur want we wilden om 4:30 uur vertrekken om Moniek op te halen.

Twan bracht ons naar Schiphol en op dit vroege tijdstip is het gelukkig nog niet druk op de weg.

We kwamen om 6:30 uur op Schiphol en waren zelfs nog te vroeg bij de incheckbalie. We konden wel al inchecken bij de zuilen maar het afgeven van de koffers was nog niet mogelijk. Dan eerst maar even een koffie halen op Schiphol plaza.

Iets na 07:00 uur ging de incheckbalie van American Airlines open en konden we onze koffers in de automaat doen.

De handbagage controle en de douane konden we vlot passeren dus we zaten al op tijd bij de Starbucks voor nog een lekkere koffie.

Om 10:00 uur startte het boarden en de verrassing was groot toen we hoorden dat we een upgrade kregen naar de premium economy class!! Dat was fijn! Extra beenruimte en een ruimere stoel.

De vlucht verliep goed. Ook het overstappen in Philadelphia ging erg vlot. Binnen een half uur waren we door de douane en hadden we onze koffers opnieuw ingecheckt. Zo hadden we mooi nog even tijd om wat te eten en op ons gemak even op de luchthaven rond te wandelen.

De vlucht naar Las Vegas ging ook goed, maar we waren inmiddels wel ontzettend moe. De vlucht van 5 uur was daarom een kwestie van even uitzitten.

We waren blij toen we om 18:30 uur landden in Las Vegas. Daar ging het ook vlot en toen we onze bagage van de band hadden gehaald konden we, met de gratis shuttle bus, richting de autohuur terminal waar Loes en Sophie ons stonden op de wachten. Zij waren uit Los Angeles komen rijden en hadden net de auto ingeleverd.

We namen een Uber naar het Linq hotel. Het was erg druk in het hotel, waarschijnlijk vanwege het Halloween-weekend. Het inchecken duurde daarom even. Toen we eindelijk in onze kamer waren kwamen we erachter dat deze bedden wel erg smal waren voor 2 personen. We boekten daarom nog een extra kamer zodat we alle vier een eigen bed hadden en even lekker konden slapen.

Moniek en ik aten nog een pizzaslice in het straatje naast het hotel en gingen daarna eindelijk heerlijk slapen.

Loes en Sophie waren al meer gewend aan het tijdsverschil, zij gingen dus lekker uit eten.

Camper ophalen - Death Valley

Vanochtend waren we al om 05:00 uur wakker. Lang leve de jetlag! We startten rustig aan op en na een heerlijke douche liepen we richting de Denny's voor een lekker ontbijt. American pancakes gingen er wel in.

Na het ontbijt checkten we uit en namen de Uber naar het verhuurstation van El Monte. We gingen onze camper ophalen!

Omdat we onze gegevens al hadden doorgegeven via de online incheck ging die procedure vlot bij El Monte. De camper was echter nog niet helemaal klaar voor vertrek, we moesten dus nog heel even wachten. Maar met een lekker zonnetje en fijne terrasstoelen buiten was dat helemaal geen straf.

We kregen een mooie grote C-familysleeper mee en, na een korte uitleg reden we direct naar de Walmart voor boodschappen. We hadden van tevoren al een lijstje gemaakt voor de hele week en konden daarom makkelijk en gericht shoppen. We merkten al meteen dat de prijzen van de verse producten en het vlees flink gestegen waren. Maar gelukkig is de keuze bij de Walmart erg ruim en konden we dus ook makkelijk kijken en vergelijken en zo wat besparen.

Na een snelle lunch in de camper reden we in 2,5 uur naar de Furnace Creek campground in Death Valley. Een prachtige camping met mooie ruime plekken waar je een vuurtje of barbecue aan kunt steken en met een picknicktafel bij iedere plek. Er zijn maar een paar plekken met een hook up, deze hadden wij niet geboekt. Wij kregen een plek zonder voorzieningen.

Omdat we alles nog in onze koffers hadden zitten en onze spullen nog geen plekje hadden zorgen we eerst dat dat in orde was. We installeerden de camper, pakten onze spullen uit en kookten een lekkere pasta.

Het was heerlijk om lekker buiten te eten en te genieten van de rust en de prachtige sterrenhemel boven ons.

Death Valley

Na een onrustige nacht omdat het koolmonoxide alarm af was gegaan in de camper stonden we vroeg op. Achteraf bleek dat het alarm af ging omdat de batterij van de camper wat zwak was. We hadden geen stroom aansluiting dus de oplossing was om de motor te starten en deze 20 minuten te laten draaien. Dat kan natuurlijk niet tijdens de stilte-uren op de camping maar wel in de ochtend. We losten het probleem toen dus meteen op.

We ontbeten wat en gingen op weg naar Farabees jeep rental vlakbij de camping. We hadden vandaag de hele dag een jeep gehuurd om in het park rond te touren.

Na wat uitleg konden we op weg. We kregen een super gave Jeep mee met een koelbox in de kofferbak waar we onze lunch in stopten en konden op weg! We parkeerden de camper bij het visitor centre en reden richting Dantes view. We pakten eerst nog de 20 mule canyon. Dit is een extra lus langs de hoofdweg door het park waar je alleen met een off road voertuig doorheen kunt. Je rijdt hier langs indrukwekkende kalksteen rotsen. Een fantastische route!

Daarna gingen we op weg naar Dantes view. We parkeerden de jeep en wandelden een stuk over de berg. Wat een spectaculair uitzicht!!

Daarna vervolgden we onze route naar Badwater basin. Daar stapten we uit en liepen over de zoutvlakte. Prachtig en weids maar ook erg warm. Zelfs nu in deze tijd van het jaar nog. De wandeling naar de zoutvlakte is ongeveer 20 minuten per enkele reis. Genoeg water is hier dus een must!

We vervolgden onze route weer en maakten een korte stop bij Natural bridge. Ook hier kun je alleen maar komen met een off road voertuig omdat je een flink stuk over een gravel weg moet rijden. Het was inmiddels lunchtijd toen we op de parkeerplaats aan kwamen dus we aten eerst wat voor we de canyon in liepen. Daarna konden we weer vol energie op weg. We wandelden een stuk langs de rotswanden tot aan de Natural bridge. Door de vele losse stenen en kiezels was het een pittig tochtje.

Daarna reden we de Artist drive. De mooiste route van het park volgens de meeste mensen. En dit klopt volgens ons helemaal! Wat een prachtige kleuren kwamen er voorbij en wat een mooie uitzichten. Dit was genieten!

Onze laatste stop was de Golden canyon. Hier wandelden we nog een stukje en daarna brachten we, moe maar voldaan, de jeep weer terug.

We haalden de camper op en reden naar de volgende camping in Stovepipe Wells. Het Stovepipe Wells RV park viel ons een beetje tegen. De plekken waren niet meer dan een strook zand en er waren geen picknicktafels en vuurplaatsen. We hadden gelukkig wel een full hook up en zouden dus geen stroom-problemen krijgen vandaag. Dat was een geruststelling.

Omdat we moe waren en hier ook niet echt buiten konden zitten gingen we snel wat eten in het restaurant. Daarna lekker douchen en op tijd naar bed.

Red Rock Canyon

Vanochtend stonden we weer op tijd op. We ontbeten in de camper en reden daarna naar de Mesquite flat zandduinen. Alweer een heel andere plek in Death Valley. Een prachtig gebied waar we doorheen wandelden. De enorme zandduinen en het weidse uitzicht zorgden ervoor dat je je op een andere planeet waande. Fantastisch!

We reden langs dezelfde route weer terug uit het park en maakten nog een stop bij Zabriski point, een van de bekendste uitzichtpunten van het park. Het uitzicht is hier eigenlijk het mooiste tijdens de zonsopkomt maar nu, overdag, was het ook ontzettend mooi en indrukwekkend. Nadat we hier even wat foto’s hadden gemaakt verlieten we het park toch echt.

We zetten koers richting Red Rock Canyon. Daar kwamen we in het begin van de middag aan. We wandelden even door het visitor center en reden vervolgens de scenic route door het park. Hiervoor hadden we een time-permit gekocht via de website. De kosten hiervoor waren US$ 17,- en we kregen een toegangstijd tussen 13:00 uur en 14:00 uur. Wat een prachtige omgeving met de mooiste kleuren! We stopten een aantal keer om van het uitzicht te genieten. Bij ieder uitzichtpunt zag de omgeving er weer anders uit. De route was 20 kilometer en verveelde geen moment.

Tegen het eind van de middag gingen we richting de camping. Red Rock canyon campground is een prachtige camping met super sfeervolle plekken met een picknicktafel onder een overkapping en een vuurplaats waar we dankbaar gebruik van maakten. We aten lekker buiten en maakten een kampvuurtje als toetje maakten we s’mores. Wat een heerlijke afsluiting van deze mooie dag.

Lake Mead

Vanochtend was het alweer vroeg dag. We ontbeten op ons gemak en vertrokken daarna weer naar Red Rock Canyon. We hadden opnieuw de Scenic route gereserveerd omdat we nog een wandeling wilden maken door de Canyon.

We stopten eerst bij Calico Hills l voor het uitzicht op de Canyon. We liepen een stuk richting de rotsen en maakten wat foto's.  Wat een prachtige kleuren en fantastisch uitzicht. Daarna reden we naar Calico Hills ll en maakten nog wat foto's.

Daarna reden we naar de Sandstone Quiry om een stuk te wandelen over de Calico tanks trail. Een prachtige route door de canyon en over de rotsen. Het was soms pittig door alle rotsblokken en wat klimmen en klauteren maar zeker de moeite waard. Vanwege tijdgebrek konden we niet de volledige route wandelen tot het uitzichtpunt over Las Vegas dus wij draaiden iets eerder om. Maar dat was niet erg want het deel dat wij hebben gezien was prachtig.

Na de wandeling verlieten we het gebied en reden richting Las Vegas. We maakten een stop bij de Walmart en deden nog wat boodschappen. We lunchten even snel in de camper en nadat we een lekkere Starbucks koffie hadden gehaald konden we weer op weg naar de volgende stop.

Aan het eind van de middag kwamen we aan bij Lake Mead RV village. We kregen een prachtige plek met uitzicht over het meer. Dit zijn ook meteen de mooiste plekken van de camping. Wij vonden de overige plekken namelijk een beetje kaal. Op de naastgelegen Boulder Beach campground zag het er, door de vele bomen, een stuk sfeervoller uit.

Het was een beetje jammer dat het te hard waaide om nog buiten te zitten. Dus we spendeerden de rest van de avond in de camper.

Valley of Fire

Vanochtend ontbeten we op ons gemak in de camper. Daarna reden we naar de Hoover Dam. We parkeerden de camper op de hoogst gelegen (gratis) parkeerplaats. Vanuit daar liepen we over de dam. Wat een indrukwekkend bouwwerk!!! En grappig dat je aan de ene kant van de brug in de Nevada tijdzone zit en aan de andere kant in de Arizona tijd.

We dronken een koffie bij het Hoover dam café en wandelden weer terug. We sprongen weer in de camper en reden naar de parkeerplaats van de Mike o'Callaghan-pattillman memorial brug.

De brug was bijna nog indrukwekkender dan de dam zelf. Vooral omdat je hier een fantastisch uitzicht hebt over de dam. De hoogte is duizelingwekkend! Toen we ook hier overheen gewandeld hadden gingen we op weg naar Valley of fire. Een rit van bijna 1,5 uur in totaal. Heel goed te doen dus.

We kwamen om 14:30 uur aan in Valley of fire en kwamen er al meteen achter dat de campings vol zaten. Dat was balen.... we waren een beetje eigenwijs en reden toch naar de campings om te checken of er niet toevallig een plekje vrij was. Dat was echt niet het geval. Omdat er in de omgeving niet veel alternatieven zijn en we niet zeker wisten of er genoeg plek zou zijn op een andere camping besloten we om het park te verlaten en richting Stewarts point te rijden. Dat is een enorme vlakte waar je vrij mag kamperen met uitzicht op Lake Mead. Achteraf gezien hadden we best nog wat langer in Valley of fire kunnen blijven want op deze plek konden makkelijk honderden campers staan!

Er stonden al wat campers en trailers. We zochten een mooi plekje en zetten onze camper neer. Wat een mooi uitzicht! En wat een avontuur om hier zo zonder faciliteiten te staan.

Het weer was niet zo goed. Het waaide hard, het regende en het was koud buiten. Dus we bleven lekker binnen en deden wat spelletjes.

Las Vegas

Vanochtend werden we al vroeg wakker omdat het zo koud was in de camper. We ontbeten snel en kleden ons warm aan. We reden opnieuw naar Valley of fire, maar nu door de regen. Dat was wel een tegenvaller. We konden niet wandelen en ook niet lang uit de camper omdat het zo'n slecht weer was. We maakten dus wat korte fotostops. Ondanks het slechte weer genoten we van de uitzichten. Het park is echt prachtig!

Tegen de middag kwamen we aan in Las Vegas. We stopten eerst bij de South outlet om even lekker te shoppen. Tegen het eind van de middag gingen we naar de camping. Het Oasis RV resort. Een prachtige camping met een mooi zwembad en veel faciliteiten.

We maakten ons op ons gemak klaar voor een avondje Vegas. We namen rond 18:00 uur een Uber naar de strip en wandelden eerst door het Venetian hotel daarna staken we over naar het Ceasars Palace waar we wat gingen eten bij de Cheesecake Factory. We kregen enorme porties en hadden achteraf beter wat minder kunnen bestellen. Maar goed, je bent in Amerika of je bent het niet.

Na het eten namen we de Uber naar het Mandalay Bay hotel. We hadden onszelf namelijk op de gastenlijst gezet van de club. In de lobby namen we de lift naar The Foundation Room op de 62e verdieping. Vanaf hier was een fantastisch uitzicht over de strip. Geweldig! Nadat we hier even lekker een drankje en een dansje hadden gedaan gingen we weer terug naar de camping

Las Vegas

Na een koude nacht startten we vandaag heel rustig op. We pakten onze koffers al in en douchten op ons gemak. Pas tegen 15:00 uur namen we een Uber naar de Strip.

We stapten uit bij het New York New York hotel en wandelden vanuit hier op ons gemak over de Strip richting Treasure Island. We winkelden wat en pikten de fonteinen show bij het Bellagio hotel en de vuurshow bij het Mirage hotel ook meteen mee. Tegen 19:00 uur kwamen we aan bij het Senor Frog restaurant in het Treasure Island hotel. Na een half uurtje wachten konden we aan tafel. Het eten was heerlijk maar het was zo koud binnen dat we helemaal verkleumd waren en na het eten zo snel mogelijk terug wilden naar de camper. Daar konden we heerlijk opwarmen bij de verwarming.

Camper inleveren - Terugvlucht naar Nederland

Onze laatste dag van de reis is aangebroken. We stonden op tijd op om de camper op te ruimen. Gelukkig hadden we het grootste deel van onze bagage gisteren al ingepakt.

Moniek en ik gingen de camper inleveren bij El Monte en Loes en Sophie gingen de huurauto ophalen bij Alamo bij de luchthaven. Omdat we een late terugvlucht hadden was een huurauto een uitkomst vandaag. Zo konden we toch nog wat dingen doen.

We zetten Loes en Sophie af bij de autohuur terminal en reden met de camper naar El Monte.

Het inleveren verliep soepel. Omdat we problemen hadden gehad met de batterij hoefden we, ter compensatie, de extra gereden mijlen niet te betalen. Dat was een nette oplossing.

Ook het ophalen van de auto ging vlot. We kwamen kort na elkaar aan bij het verhuurstation en konden dus snel weer op weg.

We reden eerst naar het "Welcome to Las Vegas" bord aan het begin van de strip. Hier stopten we even kort voor wat foto's. Er stond een lange rij met mensen die het bord aan de voorkant wilden fotograferen. Gelukkig was het aan de zijkant wat minder druk en konden we, zonder teveel tijd te verliezen, toch een leuke foto maken.

Na een lunch stop bij In 'n Out burger reden we over de Strip naar het Bellagio hotel. Leuk om een keer echt over de Strip te rijden! We parkeerden de auto in de parkeergarage en wandelden door de binnentuin. We waren precies binnen een uur weer terug bij de auto en hoefden dus geen parkeerkosten te betalen. Dat was een meevaller.

We reden vanuit het Bellagio hotel naar de North Outlet om nog even lekker te shoppen en een heerlijke Cheesecake te eten bij de Cheesecake factory.

Inmiddels was het alweer bijna avond en was het tijd voor onze allerlaatste stop. We sloten onze trip af op Fremont Street in het oude deel van Las Vegas. Deze straat is volledig overdekt met een overkapping met 12,5 miljoen ledlampjes erin. Dit zorgt voor spectaculaire beelden en ieder uur een show met muziek door de hele straat. Wat een leuke afsluiter van een fantastische reis.

We reden rond 18:15 uur naar de autoverhuurder en daarna naar de luchthaven.

Het inchecken verliep vlot bij British Airways. Helaas hadden we wel een vertraging van ruim een uur waardoor we ook later in London aankwamen en onze vlucht naar Amsterdam misten. Dat was een tegenvaller. Er stond een hele rij met balies vlak voor de security waar we konden aansluiten in de rij. De medewerkers daar zorgen voor de omboekingen. Dus na wat geduld en een beetje stress konden we met een latere vlucht mee naar Amsterdam. Uiteindelijk kwamen we 1,5 uur later dan gepland aan in Amsterdam op dag 10 van onze studiereis.