Heenreis

Door Iris op 17 september 2018 11:12
Eindelijk we mogen op vakantie, maanden hebben wij er naar uitgekeken. De route is uitgestippeld, wandelschoenen ingepakt. Op het allerlaatste moment toch nog een winterjas ingepakt omdat er afgelopen donderdag al sneeuw was gevallen. Dat gaat de pret niet drukken mooie sjaal meegekregen dus we hoeven geen kou te lijden. We hebben wel wat moeite gehad met het aantal kilo’s maar we hebben ervoor gekozen om toiletartikelen daar te kopen scheelt weer zo’n 5 kilo aan make-up en nagellak :D.

De reis is voorspoedig verlopen, kleine vertraging in Amsterdam, maar we hebben de aansluiting in Frankfurt gehaald. In het vliegtuig van Frankfurt naar Calgary is het net alsof je in een soort restaurant bent. Je krijgt zovaak drinken aangeboden en je hebt je eigen scherm voor films, serie’s, spelletjes en vluchtinfo. We hebben enorm ons best gedaan om niet in slaap te vallen om meteen goed in het ritme van Canada te komen. Dat hebben we wel geweten want toen we uit het vliegtuig kwamen waren we zo brak, alsof je wakker wordt op zondag morgen Zwarte Cross en je weet dat je deze dag moet volhouden.

Het viel ons meteen op hoe schoon het allemaal was en hoeveel personeel er stond om je de weg te wijzen op het vliegtuig. Op het vliegveld hebben we de taxi gepakt naar het Sandiman hotel wat op ongeveer 15 min rijden ligt van het Airport. In het hotel hebben we een lekker warm bad genomen, heerlijk even ontspannen en NIET in slaap gevallen. Daarna zijn we bij Chop Steakhouse & Bar aan de overkant gaan avondeten, in Nederland was het toen 03:00 in de nacht en hier 19:00 in de avond. We hebben uiteraard zo’n heerlijke steak genomen en Frank heeft wat lokale biertjes gedronken. De steak was zo mals en echt medium rare klaargemaakt. De vertanden hebben we wel laten zitten, dat zouden onze magen niet in dank hebben afgenomen. Nadat we de steak op hadden kwam toch echt de man met de hamer en ging ons lichtje uit.

Tijd voor bedje slapen!

Wildlife gespot: 1 haas met haast

Dag 1

Door Iris op 19 september 2018 21:33
Vandaag werden we veels te vroeg wakker, de jetlag heeft er wel ingehakt. Beetje op de kamer gehangen en op ons gemak gaan ontbijten, waar wij in plaats van een kopje koffie een KELK met koffie kregen dus we waren wakkkkeeuuurr.
We werden vroeg opgehaald door de mensen van Canadream. Echt heel erg fijn want we hebben een drukke dag voor de boeg. Bij Canadream kregen wij een uitgebreide uitleg van de truckcamper. We kregen een telefoonnummer mee mocht er calamiteiten opdoen. Ik mocht de spits afbijten en als eerste rijden in de truckcamper.
Toen zijn we doorgereden naar Wallmart waar we eten en drinken hebben ingeslagen voor de komende dagen. Op het laatste moment hebben wij ook wat mutsen gekocht, want het voelde al wel wat koud aan. Daarna konden we toch echt gaan beginnen aan de reis.
Vandaag staat op de planning naar Banff, Tunnel Mountain village. Frank had hier al een campingplaats gereserveerd zodat we de eerste dag niet zo hoefde te zoeken. In de truckcamper bleek navigatie bij te zitten en dat kwam goed uit. Onderweg zagen we al de bekende wildlife file aan de andere kant van de web, super spannend zelf hebben we echter niks gezien.

Eenmaal aangekomen hebben we eerst onze spullen verder ingeruimd en was het alweer etenstijd. Vandaag niet al te moeilijk gedaan, soep en een crunchy pizza. We hebben nog een kleine ronde gelopen op de camping waarbij we een Elk hebben gehoord. We hebben nog gekeken naar de enorme caravans die de mensen rijden. Dan lijkt de truckcamper toch wel een kleine Ukkepuk. In de avond wordt het al best snel koud en hebben wij binnen nog lekker gelezen.
Morgen: Lake Minnewanka, Takakkaw Falls & Lake Louise!

Dag 2

Door Iris op 19 september 2018 21:50
Vandaag waren we voor de variatie eens vroeg wakker, maar dan kan je ook veel doen! Onderweg naar de watervallen zijn we een familie wilde hertachtige tegen gekomen. Echt mega spannend om wilde beesten zo te spotten. Beesten spotten, auto keren, langzaam rijden zouden ze er nog staan ? Toen we stil stonden kwamen er al snel andere mensen bijstaan om ook te komen kijken.
Bij Lake Minnewanka hebben wij een klein rondje rondgelopen, echt een prachtig meer. Hierna zijn we doorgereden naar Takakkaw Falls. Eerst twijfelde of we de weg ernaar toe wel konden nemen omdat er een groot bord stond met: NO trailers. We zagen andere campers er vandaan komen dus we hebben de gok gewaagd en dat hebben we geweten. Gelukkig heeft Frank als een ware trucker naar boven gereden, wel bij een haarspeld bocht even moeten steken. Gelukkig was het de moeite waard een enorme waterval met een adembenemende natuur.
Daarna zijn we naar Lake Louise gegaan. Hier was het echt heel toeristisch, gelukkig konden we een plekje vinden om te parkeren. De plekken waren niet echt op een truckcamper berekend maar het is wel gelukt. Bij Lake Louise staat ook een enorm hotel en vandaar natuurlijk ook de drukte. Lake Louise heeft een smaragd/blauwige kleur als je erbij staat maar wordt lichter blauw als je de berg oploopt. Ik en Frank zagen een bordje staan met Lake mirror iets meer dan 2 kilometer lopen. Wij dachten, dat kunnen we wel even doen. Niets was minder waar, we hebben er bijna anderhalf uur over gedaan. Zo ongelooflijk steil en onderweg lag er ook nog genoeg sneeuw op het pad. Onderweg heb ik nog even gedacht zal ik maar gewoon terug gaan, we kwamen een Amerikaan tegen en ze vertelde dat het nog 10 min lopen was ‘you hang in there you are almost there" Toch maar doorgezet. Het uitzicht op Lake Louise was prachtig maar Lake mirror was echt een aanfluiting, afijn we waren er toch dan maar een fototje. Volgens andere wandelaars was er nog een Lake ongeveer 1 km verder maar dat zag ik echt niet meer zitten. De rit naar beneden ging daarentegen een stuk sneller, 30 minuten en we stonden weer tussen de andere toeristen. Onze les is geleerd 2 km een berg oplopen is heel anders dan we dachten en een stuk intensiever, althans voor mij dan ;)
Hierna zijn we naar Lake Louise camping ground gegaan en moesten we even wachten totdat we het terrein opkonden rijden. Bij de ingang stond een bordje dat de camping ‘full’ was, gelukkig had Frank gereserveerd. Bij de ingang kregen we extra informatie mee over wat te doen als je een beer tegen komt en dat je alle spullen/etenswaren op dient te ruimen. De dame van de camping waarschuwde ons ook dat er beren gesignaleerd waren in het gebied. Helaas konden we niet ons waterreservoir vullen want deze was bevroren. ‘s avonds heb ik lekker spaghetti gemaakt, Frank had nog even naar buiten geroepen voor de beer dat het eten klaar was ,maar helaas geen beer. Naast de camping ligt een spoorweg deze hoor je in de nacht ook, tevens hoor je deze regelmatig met zijn hoorn blazen.
Voor de rest hadden wij geen campings gereserveerd dus toen de camper stond hebben wij voor morgen in Jasper ergens gereserveerd want eigenlijk zouden we graag ons waterreservoir vullen.
Morgen: Ice fields park way!
Gespotte wildlife: hertachtige
Eekhoorns: 4

Dag 3

Door Iris op 20 september 2018 22:19
Vanmorgen zijn we vroeg wakker gemaakt door het geluid van de trein, het spoor lijkt wel naast ons bed te zijn. We hebben eerst getankt want vandaag stond er een lange reis van 220 km op het programma: Icefield parkway. Naar aanleiding van andere reisverhalen hebben ook wij besloten om hier ‘smorgens al aan te beginnen en dat is maar goed ook. Je komt super vaak voorbij mooie uitzichten en genoeg meertjes waar je een stop kan maken.
Wij zijn gestopt bij Peyto Lake waar 9 maanden per jaar ijs ligt, zo ook toen wij er waren. We waren enorm blij met onze mutsen en handschoenen want die waren wel nodig. De weg naar Peyto Lake toe is niet misselijk. Het voetpad is een soort ijsbaan dus goede schoenen is wel handig. Peyto Lake is waanzinnig mooi maar nu moesten we nog de berg af. Nadat Frank bijna een schuiver had gemaakt konden we de reis voortzetten. Onderweg zijn we nog een aantal keer gestopt om wat foto’s te maken.
De tweede stop was: Athabasca falls. Leuk om even te stoppen en zeer toegankelijk, zelfs parkeerplek speciaal voor campers!
Daarna zijn we doorgereden naar Jasper, hier hebben we bij Smitty’s even wat gedronken. Hier hadden ze WIFI dus konden we de camping voor de volgende dag regelen, reisverslagen uploaden en nog een whatsappje eruit gooien.
Wij hebben helaas nog geen beren in het echt gezien dus daar moest eens wat aan gedaan worden. Morgen gaan we een wildlife tour doen! De beesten schijnen vroeg uit de veren te gaan dus om 8:15 staan we gereed om te vertrekken. Nadat we dat mooi hadden geregeld zijn we naar de camping gegaan. Hier kwamen we terecht in de wild life file, iedereen die stopt/langzaam rijdt om naar de Elks te kijken.
We hadden een camping met fire-pit dus die moest maar eens in gebruik genomen worden. Nadat we wat hout hadden uitgezocht heb ik lekker fikkie lopen stoken. Echt heerlijk proberen zo hoog mogelijk te komen met de vlammen. Deze pyromaan kon weer lekker gaan slapen in het bedje.
Gespotte wildlife: Elks, Een kraai die mie lust
Eekhoorns: 8

Dag 4

Door Iris op 21 september 2018 19:58
Deze ochtend zijn we met Maligne Lake tour op Wildlife tour gegaan. Het ging wel een beetje anders dan ik had verwacht. Ik dacht dat we echt in de bossen zouden gaan rondrijden maar we bleven gewoon op de weg. We zijn gelukkig wel wat beesten tegengekomen. De dame die de tour leidde vertelde ons dat er de afgelopen dagen nog wel wat beren gespot waren in de omgeving. We moesten goed kijken omdat de beren zichzelf echt al klaar aan het maken zijn voor de winterslaap. Dit leek mij niet zo een slecht idee misschien dat ik erbij ga liggen.
Allereerst kwamen we 2 Elken tegen met een baby, super schattig alleen mag je dan niet uit de bus want deze mama’s zijn heel erg beschermend. Hierna kwamen we nog wat berggeiten tegen, gelukkig hadden we in Wallmarket een verrekijker gekocht en zelfs hiermee kon ik ze maar slecht spotten. Hierna reden we naar een soort vuilnisbelt, want hier zijn meer vogels en die trekken weer Coyotes aan. We zagen er net 1 oversteken de andere kant de berm in. Heel spannend wanneer je weer een beest spot en iedereen zit dan op het puntje van zijn stoel maar helaas geen beer. Hierna begon ik echt moe te worden van het geconcentreerde kijken in de berm. Maar op de terugweg naar Jasper town liep er daar toch eentje ,een zwarte beer! Hij liep op het spoor en was waarschijnlijk op zoek naar graan dat van de wagons af was gevallen. Echte mooie foto’s hebben we niet echt omdat het allemaal zo snel gebeurde en de beer bleef ook niet mooi poseren ofzo. Maar we hebben er wel 1 gezien, en wij waren helemaal blij! Nadat we de beer hadden gezien zagen we ook een boswachter, de beer was te dicht bij de stad en met een paintball geweer proberen ze de beer dan terug te jagen het bos in. Voor ons was het een geslaagde tour!
De dame van de tour vertelde ons dat als je richting Lake Maligne rijdt je een grote kans hebt dat je een eland tegen kan komen en deze hadden we vanmorgen gemist. Dus wij op naar Lake Magline want nu hadden we de smaak te maken. Na ongeveer een half uur rijden zagen we de bekende wildlife file, althans soms kijken mensen naar wildlife en soms moeten mensen hun telefoon checken of zoiets, dus je moet goed kijken anders sta je voor niks te wachten. Maar we hadden geluk daar stonden er drie, een mannetje en twee vrouwtjes. Op hun gemak te grazen en we waren heel erg dichtbij, super tof. Hierna zijn we nog naar Lake maligne geweest en zijn we op aanwijzing van de tour dame naar Lake Moose gegaan omdat het erom bekend staat dat de Elanden daar komen drinken. Helaas hebben we ze daar niet meer gezien maar we hebben wel een kleine hike gedaan. Bij Lake Magline heb je trouwens allemaal prima wandelingen en bij iedere wandeling staat erbij hoelang het ongeveer duurt, zodat we geen verrassing kregen als vorige keer.
Hierna zijn we nog even Jasper town ingegaan en hebben we nog een frietje op met een sandwich. Zo konden we het dag verslag van gisteren oploaden en kon Frank de volgende camping boeken. We hebben het er toch niet zo van op de bonnefooi ergens heenrijden omdat we al een paar keer hebben gezien dat de campings vol zitten. Op de weg naar de camping begon het een beetje te sneeuwen, gelukkig blijft het niet liggen. De verwachting is wel dat er hier binnen een paar dagen kan gaan sneeuwstormen dus morgen gaan we richting Clearwater want sneeuwstormen hoeven wij niet te zien. De camping Whistler Campground is een hele mooie ruime opgezette camping, 1 nadeel: even douchen wordt dan wel meteen een hele onderneming.
Gespotte wildlife: Elks, Een kraai die mie lust, berg geiten, coyote, nog meer Elks, Eland, en een zwarte beer!
Eekhoorns: 8

Dag 5

Door Iris op 22 september 2018 23:45
Vanmorgen werden we wakker in de sneeuw, alles heel mooi. Snel even een fotootje gemaakt maar daarna met gierende banden weg. Onderweg reden we in de sneeuw en later in de regen. Het was echt een druilerige dag, we hebben een flink eind moeten rijden naar Clearwater. Hier blijven we 2 nachten op het Dutch Lake resort. We hebben nog een spelletje gedaan maar voor de rest lekker even niksen en van elkaar genieten.
Eekhoorns: 8

Dag 6

Door Iris op 24 september 2018 16:12
Vanmorgen zijn we eerst naar de lokale farmer market gegaan, hier hadden we ze allerlei broodjes, groenten, jam en wat prullaria kraampjes. Er stond ook een lokale huisband, die voornamelijk bestond uit bijna hoogbejaarde. We hebben lekker wat verse broodjes (met Canadese zalm!) gekocht om daarna op weg te gaan naar Wells Gray Provincial park.
Als eerste hebben wij een stop gemaakt bij een waterval, Spahats Falls. Daarna zijn we doorgereden om in een wildlife file terecht te komen. We zagen al wel wat auto’s staan dus snel werd de camera gepakt, je weet nooit welk beest er staat. Tot onze grote verrassing stond daar een beer, en deze stond in een weiland dus konden we hem of haar goed zien. De beer bleef ook een tijdje rondgraaien dus konden we er langer van genieten. Onze dag was natuurlijk weer helemaal goed!
Hierna zijn we doorgereden naar Helmcken Falls, deze waterval is maar liefst 141 meter hoog. Ook hebben we nog een trail gelopen bij Rays Farm. Rays Farm blijkt een hotspot te zijn voor beren, dus de beren spray ging mee. We hebben er geen beer gezien maar wel een zeer nieuwsgierige eekhoorn. Onderweg hebben we genoten van de prachtige natuur en we konden lekker ons broodje opsmikkelen dat we vanmorgen hadden gekocht.
Toen we terug waren aangekomen bij de camping hebben we avonds nog verstoppertje gespeeld, je kon gewoon ergens gaan staan want het was zo donker dat je toch niks zag. Avonds op tijd naar bed want morgen staat er een flinke reis op het programma namelijk naar Vancouver!
Gespotte wildlife: Elks, Een kraai die mie lust, berg geiten, coyote, nog meer Elks, Eland, en 2 zwarte beren!
Eekhoorns: 9

Dag 7

Door Iris op 25 september 2018 2:21
Na een lange rit kwamen we aan in Vancouver. Onze campingplek ligt in een Urban stukje wijk van Vancouver. Rond half 2 kwamen we aan en dus konden we mooi nog even Vancouver induiken. Allereerst zijn we naar Stanley park gegaan. Hier hebben we wasbeertjes gezien en met deze neem je absoluut geen loopje. Iemand had zijn hond los lopen en deze hond liep het nest in van de wasberen. De wasberen kunnen zichzelf prima verdedigen!
We zijn nog doorgelopen naar de totempalen ,dit was een flinke tippel. Hierna zijn we op zoek gegaan naar de kathedraal van Vancouver. Deze helaas niet gevonden maar wel een christelijk kerk waar we nog een kaarsje voor Fralie hebben aangestoken. Hierna hadden we echt honger gekregen en je hebt voldoende eetgelegenheden in Vancouver. Op de heen weg hadden we een nagerecht restaurant gezien dus het nagerecht wisten we al. Als hoofdgerecht hebben we bij Pekinpah gegeten. Ik heb chickenwings op met hushpuppies. Frank Pulled porc met frietjes en jalapeno mayo. Hierna wilden we naar het toetjes restaurant lopen, wat denk je... gewoon niet meer terug kunnen vinden! Dus dan maar naar StarBucks. Hier hebben we nog met mensen gekletst en haar zus woonde in Kruisland. :S
Morgen gaan we het water op, walvissen spotten!!

Dag 8

Door Iris op 25 september 2018 15:50
Vandaag stond er iets op het programma waar we allebei enorm naar uitkeken. Walvissen spotten! Daarbij was het vandaag een mooie dag met volop zon. Vanuit Vancouver zijn we met princes of whales watching het water opgegaan. Onderweg kregen we wat uitleg over de dieren en dat in het Nederlands. De begeleider was een Nederlander die nu drie jaar in Vancouver woonde dat was erg handig! We hadden al meerdere dolfijnen gezien onderweg. Hiervoor stopte we niet omdat de bruinvis dolfijn een schuchter beestje is en alleen maar weg zou zwemmen als we dichterbij kwamen. We kwamen al snel bij de humpbackwhales (bultrugwalvis), hier hebben we ongeveer een uur naar gekeken omdat een walvis zijn adem wel 7 tot 10 minuten in kan houden. Als ze dan boven komen, is het goed rond kijken waar precies, want de walvis blijft niet op 1 plaats rond hangen. Nadat we ze een paar keer hadden gezien zijn we verder gevaren en kwamen we langs de zeehonden, die heerlijk lagen te genieten van de zon, echt een lekker dik beest dat ligt te zonnen. Hierna zijn we nog langs Vancouver Island gegaan en konden we nog een bold eagle spotten. Daarna was de trip helaas al weer afgelopen en konden we naar het vaste land gaan. We hadden ook reuze honger gekregen en ik had nog een missie. Waar ligt het toetjes restaurant!?!
Vancouver is een heerlijke stad voor lekkerbekken, je hebt er genoeg leuke eet en drinkgelegenheden. Nadat we dezelfde straat nog eens hadden gelopen, want we waren beide ervan overtuigd dat het op Robson street was, helaas nog geen succes.
Gelukkig zag Frank in een zijstraatje het zaakje toch nog zitten dus hebben we heerlijk een toetje besteld. We hebben banana/choco lava cake op met grapefruit thee, uit de Koreaanse keuken. Ik helemaal blij ! 1 toetje bleek genoeg voor ons twee. Vanavond op tijd naar bed want morgen gaan we naar Vancouver Island.
Gespotte wildlife: Elks, Een kraai die mie lust, berg geiten, coyote, nog meer Elks, Eland,2 zwarte beren, adelaar, bultrugwalvissen, grote en kleine zeehonden en bruinvissen.

Dag 9

Door Iris op 27 september 2018 15:46
Vanmorgen zijn we met de boot overgestoken naar Vancouver Island, dit ging eigenlijk best goed. Op de boot hebben we nog 1 keer de walvissen gezien. Eenmaal aangekomen zijn we eerst boodschappen gaan doen, overal lagen van die lekkere dingen voor thanksgiving. Ik heb van die lekkere cheesecake uitgekozen. Hierna was het toch nog een pittig ritje naar Ucluelet, de snelweg was nog even afgesloten omdat ze hier aan het werk waren. Op Ucluelet hebben we een camping die uitkijkt op de baai, en hier is het klimaat toch net even wat fijner 20 graden heerlijk. We zijn nog even door het centrum gelopen en naar het strand. Het strand had een beetje zwartig zand met veel rotsen.
Avonds op de camping hebben wij buiten nog wat gelezen.
Eekhoorns: 9

Dag 10

Door Iris op 27 september 2018 15:48
Vandaag hebben we een hele dag nog in Ucluelet en besloten we om iets te gaan doen. De keuze vissen was vissen of kajakken. Als je wilde vissen moest je meteen een hele boot huren en met zijn tweeën is dat een beetje te gek. Dus het werd kajakken, gelukkig ging er om 13:00 nog een tour dus dat kwam mooi uit. Nadat Frank had gereserveerd hebben we nog even van de zon genoten en gegeten voor de sportieve middag. Daar aangekomen bleken we verkeerde shirts aan te hebben want alles moest van polyester zijn. Gelukkig hadden ze nog extra kleding liggen en kregen we allebei een shirt. We zaten met twee andere mensen in de tour en dat bleken goede doorgewinterde kajakkers te zijn. Nadat we uitleg kregen over hoe je in de kajak instapt konden we weggaan. Ik en Frank zaten samen in een kajak dus konden we samen peddelen. Onderweg zijn we langs de oevers gegaan en kregen we nog wat uitleg over de natuur. Ik vond het echt heel leuk om te doen, en het was niet zo heel zwaar. Op de terugweg zijn we nog langs de zeeleeuwen gekajakt, die liggen namelijk in de haven te wachten totdat de boten terug komen met vis zodat ze een visje kunnen pikken. Superleuk om tussen de zeeleeuwen te peddelen en goed rond te kijken wanneer er weer 1 naar boven komt.
‘s avonds bij de camper hebben we nog wat gelezen en we hebben besloten om van onze reisroute af te gaan wijken. Omdat het heel koud is in de rockies gaan we morgen nog twee dagen naar Victoria. We hadden van andere mensen gehoord dat hun water ‘s avonds was bevroren en de elektriciteit op was, dus dat willen wij niet. Victoria ligt ook op Vancouver Island maar aan de andere zijde, we hebben een camping gevonden vlakbij het strand.
Gespotte wildlife: Elks, Een kraai die mie lust, berg geiten, coyote, nog meer Elks, Eland,2 zwarte beren, adelaars, bultrugwalvissen, nog meer grote en kleine zeehonden en bruinvissen.
Eekhoorns: 9

Dag 11

Door Iris op 30 september 2018 16:32
Vandaag zijn we naar de andere kant van het eiland gereden, onderweg hebben we nog een koffie gedronken bij Tim Hortons das een soort Canadese Star Bucks. We hebben echt een heerlijke plek aan het water gekregen. We hebben genoten van het uitzicht. Morgen gaan we naar de Butchart gardens en naar Victoria.
Gespotte wildlife: Elks, Een kraai die mie lust, berg geiten, coyote, nog meer Elks, Eland,2 zwarte beren, adelaar, bultrugwalvissen, nog meer grote en kleine zeehonden en bruinvissen.
Eekhoorns: 9

Dag 12

Door Iris op 30 september 2018 17:11
Vanmorgen zijn we naar de Butchart gardens gegaan, een prachtige tuin met allerlei soorten thema’s. Hierna zijn we naar Victoria gegaan, een parkeerplek vinden was toch wel wat lastig. Gelukkig konden we twee plekken achter elkaar vinden zodat we de net iets te grote truckcamper konden plaatsen. We hebben wel voor twee plekken betaald want anders krijg je een boete zoals we bij andere al op andere campers zagen. Eerst hebben we geluncht bij Frankies, dat vonden we wel grappig. Toen hebben we allerlei verschillende kerken bezocht. Alle kerken hebben prachtig glas in lood werk erin en wat minder van die gouden tierelantijnen. In iedere kerk had je een soort van gastvrouw/gastheer. Bij de eerste kwamen we goed weg want toen degene al bezig met een ander stel aan het rondleiden. Alleen bij de laatste hebben we toch maar de tour van de kerk gedaan, sommige oude mensen zijn gewoon te lief om af te slaan.
Hierna hadden we nog wat tijd over dus hebben we veel te zoete drankjes gedronken bij een winkelcentrum bij een Koreaans Ice tea tentje. Hierna kon ik nog een beetje winkelen :D en heb ik nog een mooi rood jurkje gekocht.
In de truckcamper heb ik spaghetti avocado gemaakt en ‘s avonds nog lekker gelezen en spelletje gedaan.
Eekhoorns: 9

Dag 13

Door Iris op 01 oktober 2018 2:28
We hebben vandaag besloten om lekker bij de camper te blijven en rustig aan te doen. En nee dat betekend voor ons niet poetsdag ;). ‘s middags lekker een tukje gedaan. Morgen staat er een flinke reis voor de boeg, Okanagan Valley. Frank en ik zien er waarschijnlijk Canadees uit want we zijn al een paar keer aangezien voor Canadezen.

Dag 14

Door Iris op 01 oktober 2018 2:59
Vanmorgen hadden we in de badkamer last van hoogwater, hoog tijd om te gaan lozen. Om 09:00 hebben we de boot gepakt naar het vaste land. Het viel ons wel op hoe mega druk het was op dit tijdstip voor een zondag. Na een winterse rit zijn we aangekomen op Hiawatha rv park in Kelowna.
Hier hebben we wat wasjes gedraaid want we hadden bijna geen sokken meer en hebben we een activiteit gepland voor morgen. Het gebied hier heet Okanagan Valley en staat bekend om zijn wijnen, dus morgenmiddag gaan we een wijntour doen. We worden bij de camping opgehaald en weer afgezet. Ik zeg laat die wijntjes maar komen!
Eekhoorns: 9

Dag 15

Door Iris op 04 oktober 2018 23:25
Gisteren hebben we wat wasjes gedraaid alleen kon de droger het werk niet aan nadat we 3 keer de droger hebben aangezet hebben we het heft in eigen handen genomen. Zie foto
Helaas moet ik nu echt gaan onderkennen dat we aan onze terug reis zijn begonnen, vandaar gaan we vandaag ons verdriet verdrinken. Maar liefst een 3 uur durende wijn tour waarbij we 15 tot 20 glazen wijn gaan drinken. Je kon ook kiezen om dit met de fiets te doen. Alleen onze voorkeur gaat toch echt uit naar rond gereden worden en drinken kunnen we ons echt focussen op de smaken.
De wijntjes smaakten heerlijk, na een tijdje proef je echt niet meer het verschil. We zijn naar 5 verschillende wijngaarden geweest, eentje was die wijn maakte van honing. Ik dacht dat het echt heel zoet was maar dat viel reuze mee. We hebben verschillende rode en witte wijnen op, en de regio staat er ook om bekend ijswijn te maken. De druiven laten ze eraan zitten totdat het -9/-11 is, dan worden geplukt en meteen verwerkt tot een wijn; het resultaat mierzoete wijn. Hierna zijn we lekker uit eten geweest.

Eekhoorns: 10

Dag 16 & 17

Door Iris op 04 oktober 2018 23:28
Dag 16 en 17
Enorme hoofdpijn op bed gelegen. Frank heeft nog een wezeltje gezien en lekker veel series gekeken op de tablet.

Dag 18

Door Iris op 04 oktober 2018 23:53
Enorm blij dat ik vanmorgen wakker werd zonder hoofdpijn! Gelukkig waren we nog niet heel ver verwijderd van The Enchanted Forest dus konden we er nog naartoe rijden. The Enchanted Forest had een soort sprookjesbos achtige vibe. Alleen waren de poppen niet zo mooi, dit kwam omdat ze met cement gemaakt waren. Het was echt wel leuk om door de sprookjes te lopen. Heel veel sprookjes kenden wij helaas niet maar het zag er allemaal schattig uit. Bij de Enchanted Forest had je ook een trail lopen langs de rivier. Wegens het jaargetij waren de red socked salmon aan het spawnen. Gaaf om te zien hoe de zalmen zo hun best deden op de stroom op te zwemmen. Het moet ongelooflijk zwaar zijn want we hebben er ook een hoop gezien die het niet hebben gered. Hierna hebben nog de trail verder afgelopen en zijn we aan onze reis begonnen naar Radium Hot Springs. De volgende campings die geboekt worden gaan we met fire pit doen want er moet nog een vreugdevuurtje gemaakt worden.
Gespotte wildlife: Elks, Een kraai die mie lust, berg geiten, coyote, nog meer Elks, Eland,2 zwarte beren, adelaar, bultrugwalvissen, nog meer grote en kleine zeehonden en bruinvissen, Red socked salmon, marter?
Eekhoorns: 10

Dag 19

Door Iris op 06 oktober 2018 21:36
Gisterenavond heb ik nog lekker vuurtje gestookt, heerlijk dat dat hier bijna bij iedere camping kan. Was wel even lastig want het hout was een beetje nat van de sneeuw. Gelukkig had iemand anders al gezocht naar droog hout dus hoefde ik niet door de hele stapel. Ik heb ons eten helemaal gekookt door middel van het kampvuur, dit duurde wel eventjes maar ach dan heb je ook wat ;).
In de ochtends zijn we naar Banff gereden voor onze laatste dag, vanuit Canadream hadden we een mailtje ontvangen dat wij de camper om 12:00 mochten inleveren dus konden we lekker langer in Banff blijven anders hadden we vandaag al naar Calgary gereden. In Banff hebben we een trail gelopen bij Lake Minnewanka, gelukkig is Frank niet gevallen want er lag genoeg sneeuw. De trail hadden we iets sneller afgemaakt dan verwacht dus hadden we nog wat tijd over. Het was vandaag redelijk helder dus konden we een keer met de gondel de berg op. Boven hadden we een prachtig uitzicht en kon je echt merken dat de lucht ijler was. We zijn op 2281 meter geweest. Hierna zijn we ook nog even Banff in geweest want tja de gebruikelijke magneetjes moesten nog gekocht worden.
‘s avonds op de camping had ik nog geprobeerd om een laatste fikkie te stoken maar het waaide helaas echt te hard. Wel hebben we nog een groep met Elks voorbij zien komen.
Eekhoorns: 12

Dag 20

Door Iris op 06 oktober 2018 21:38
Vannacht hebben de koudste nacht gehad want de thermometer stond op 1 graad toen we wakker werden. Op de ramen lag er geen vocht maar ijs! Vanmorgen hebben we gedoucht en zijn we de camper gaan inleveren. Zo beginnen we aan onze terug reis richting Frankfurt en daarna Amsterdam. We hebben ongelooflijk genoten van alle nieuwe uitzichten en indrukken.
Maar tja waar gaan we volgend jaar weer eens naar toe?