Algemene informatie

Totale kosten watertaxi: CAD$ 20,-

Totale kosten excursies, entreekaartenL CAD$ 518

Aankomst Vancouver

Vandaag is het eindelijk zover, onze camperreis naar West Canada gaat na 2 jaar eindelijk beginnen! Zoals velen hebben wij onze reis in 2020 en 2021 moeten annuleren wegens Covid. We zijn dan ook zo blij dat we nu echt gaan!

Op Schiphol is het dit jaar erg druk, zeg maar gerust, chaos. Wij zijn heel vroeg vertrokken om 4,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn. Jaap, man van Chantal, brengt ons per auto naar Schiphol. Aangekomen op Schiphol willen we zo snel mogelijk de koffers afgeven bij de incheckbalie en door de security gaan. We hebben mazzel, want we zijn als een van de eersten bij de incheckbalie van Air Canada. Het inchecken gaat snel en dan door naar de security. Hier krijgen we te horen dat deze vol is en dat we moeten lopen naar vertrekhal 2. Ook hier hebben we geluk, want er staan geen rij. We zijn dan ook binnen 10 minuten door security en paspoortcontrole!

We hebben tijd genoeg, want we vliegen pas over ruim 3 uur. Geeft niks, Schiphol heeft meer dan genoeg winkels en koffiebars om ons te vermaken. Eerst drinken we een kop koffie met iets lekkers. Daarna maken we de tijd vol met winkels bekijken, even broodje weten en rond 12 uur lopen we naar onze gate. Hier blijkt dat er nog een korte vertraging is.

Deze vliegreis gaat niet direct naar Vancouver, maar naar Toronto. In Toronto hebben we een overstap en vliegen we door naar Vancouver. De overstaptijd is volgens planning zo'n 5 uur, maar dat zal iets korter worden vanwege de vertraging (ca. 60 minuten). Een overstap kan ook korter, maar wij zijn stiekem wel blij dat we gekozen hebben voor een vrij lange overstap. Geen stress, het is tenslotte vakantie.

Anderhalf uur later dan gepland gaan we de lucht in. De vlucht is helemaal vol en verloopt voorspoedig. Veel films kijken en zo'n 7 uur later landen we op Toronto Pearson Airport. De reizigers met een connecting flight krijgen voorrang om het toestel te verlaten. Veel reizigers hebben een overstap en moeten de volgende vlucht halen. Wanneer je aankomt in Canada, ga je gelijk door de douane. Dat kan een half uur duren, maar ook langer. Het ligt aan de drukte op de luchthaven. Wij hebben er ongeveer 90 minuten over gedaan. Hierdoor is van onze 5 uur overstap nog maar een paar uur over. We hebben geen zin om heel veel te wandelen. Toronto is een grote luchthaven met veel bars en winkels. Wij kiezen ervoor om een eerste Canadees biertje te drinken bij een sport bar. Vakantie!

De volgende vlucht naar Vancouver duurt ca. 5 uur en we hebben hier mazzel. Naast ons hebben we beide een lege stoel. Heerlijk om even de ruimte te hebben.

Eindelijk landen we dan in Vancouver. Het is ondertussen half tien lokale tijd. In Vancouver mogen we de koffers gelijk van de band halen en verlaten we snel de luchthaven. Je kunt per metro, taxi of Uber naar de stad reizen. Wij kiezen voor Uber, en de chauffeur is er al binnen enkele minuten. Wij slapen de komende 3 nachten in het Sandman Suites on Davie street.

Hotel: Sandman Suites on Davie kosten euro 240 per nacht.

LAt: 49.2809325 -123.1327827

Uber kosten naar hotel: CAD$46

Vancouver

Veel te vroeg zijn we al wakker. Om 06 uur in de ochtend staan we naast ons bed, het tijdsverschil met Nederland is 9 uur. Voor Simone is het de eerste keer in Vancouver. Chantal is al vaker in Vancouver geweest en neemt de rol van tourguide vandaag op zich.

De weersvoorspelling voor vandaag gaf regen aan. Nou dat klopt! Het regent als we het hotel uitlopen. Aan de overkant van de weg zien we een supermarkt en we vragen of er paraplu's te koop zijn. Nee, die hebben ze niet. Maar als we dan net willen weglopen worden be aanggesproken door een jonge man die ons naar de lost and found hoek verwijst. Hier liggen heel veel paraplu's te wachten op nieuwe eigenaar. We mogen er een uitzoeken en meenemen, dat is nou echt de Canadese gastvrijheid! Wij zouden ons niet zijn als we zin hebben een heerlijke cappucino, die zul je nog heel veel voorbij zien komen. De jonge man verwijst ons naar Matchstick, een super hippe koffie bar op 5 minuten lopen. Dit is niet gelogen want ze hebben inderdaad heerlijke koffie.

Met koffie in de hand lopen wij richting English Bay. English Bay is een baai gelegen nabij Stanley Park waar je een prachtig uitzicht hebt over de zee. In de omgeving vind je veel hippe bars en restaurants. Op het strand van English Bay kan je een geweldige zonsondergang bekijken. Wij wandelen een stuk langs het water en genieten enorm. Ontbijten doen we bij de Bakker Bart van Canada, bij Tim Hortons.

Rekening houdend met de regen lopen we naar Canada Place om daar de excursie FlyOver Canada te doen. Een indrukwekkende 4D ervaring waar je meegenomen wordt door heel Canada.Dit is zeker de moeite waard om te doen als je Vancouver bezoekt.

Omdat het harder is gaan regenen besluiten we om een kop koffie te drinken bij de Starbucks. Even het thuisfront op de hoogte stellen. Het ziet er naar uit dat het de komende tijd blijft regenen, daarom lopen we het Pacific Centre Mall even binnen. Om nu al te gaan shoppen, vinden wij zonde van de tijd. Chantal weet wel een activiteit die binnen is, de Granville Island Public Market. We nemen een Uber en binnen 10 minuten zijn we op Granville. Op het eiland vind je een publieke markthal, veel lokale winkeltjes, restaurants, bars en in de straat theater. We lopen door de grote markt en kijken onze ogen uit. Het is een grote indoor markt waar ze alles verkopen omtrent eten. Er wordt een sport gemaakt van het zo mooi opstapelen van fruit. Bijzonder om te zien. We hebben honger van het wandelen en besluiten om bij de Mexicaan te gaan eten, dit was absoluut geen verkeerde keuze. De rest van de middag blijven we op Granville Island.

Tegen het einde van de middag bestellen we een Uber die ons terug brengt naar het hotel, we willen nog niet naar de kamer en open een lokale pub binnen. Een gezellige bar waar we een biertje bestellen en kletsen met de locals. In de avond eten we bij de Brewing Company in Yaletown. We hebben hier nog een hele fijne avond gehad.
  • Hotel: Sandman Suites on Davie kosten 240 euro p.n.

• FlyOver Canada: circa $35 per persoon
  • Uber kosten: Totaal ca. 20 dollar

Vancouver

Als we wakker worden, ziet het weer er beter uit dan gisteren. De zon zou zelfs later vandaag moeten gaan schijnen.

We beginnen met een koffietje to go bij Matchstick, nu al ons stekkie in Vancouver. We lopen richting Canada Place waar we fietsen gaan huren. Vanochtend gaan we fietsen door Stanley Park.
Voordat we bij het verhuurstation zijn, nemen wij weer een snel ontbijt bij de Tim Hortons.

Er zijn veel fietsverhuurders in Vancouver. Wij hebben gekozen voor City Bike Vancouver. Je kunt kiezen om een tour te maken met gids of om zelf te gaan fietsen. Omdat Chantal al eerder een tour met gids gemaakt heeft, besluiten we om zelf te gaan fietsen. Voor 5 uur betaal je zo'n 37 dollar inclusief verzekering. Dat valt ons reuze mee. We kiezen een standaard fiets, maar je zou ook voor een e-bike kunnen kiezen. Vancouver is vlak, we hebben hier geen e-bike nodig. Ze nemen hier echt te tijd voor je en willen je het beste advies geven. Met een route opzak rijden we direct door naar Stanley Park.

Een fietspad ligt voor de deur. Vancouver heeft verrassend veel fietspaden in het centrum, die je het beste kan volgen. Wij fietsen eerst naar de haven waar je een geweldig uitzicht hebt over de skyline van Vancouver. Fotostop nummer 1, er volgen er nog veel. Daarna rijden we door naar de beroemde totempalen. Het is hier nog rustig en we maken een snelle stop. We vervolgen de route langs de skyline van Vancouver. We fietsen overigens over het pad dat de Sea Wall heeft. Dit pad is een fietspad en voetgangers pad wat helemaal rondom het park loopt. We rijden door tot net voor de Lionsgate brug en nemen dan een afslag richting het aquarium. We maken hier ook een snelle stop. De zon is ondertussen gaan schijnen en het is dan ook tijd voor een kop koffie op het terras. Daarna bekijken we het aquarium. Het valt ons een beetje tegen, maar voor kinderen lijkt het ons wel heel erg leuk.
We vervolgen de fietstour en na 3 uur fietsen vonden wij het wel genoeg en gingen terug naar het verhuurstation.

Omdat het heerlijk weer is lopen wij naar Gastown waar we de stoomklok bekijken, souvenir winkels binnenlopen om daarna op het terras te neer te ploffen.
Weer genieten van een heerlijk wijntje met een snack. We zeggen tegen elkaar dat we geluk hebben met het weer en dit moment ook belangrijk is om te doen tijdens je reis, het is tenslotte vakantie.

Einde van de middag lopen we richting het hotel. Morgen gaan we de camper ophalen! De verhuurder, Fraserway, komt ons morgen om 08.15 uur al ophalen. We
Wij eten deze avond bij het hotel, aangrenzend is het restaurant Moxies waar je een heerlijke maaltijd kan eten.

• Hotel: Sandman Suites on Davies 240 euro p.n.

• Fietsen: $33 plus $4 verzekering per fiets voor 5 uur
  • Aquarium: $42 per persoon
  • Uber kosten totaal: $ 20

Camper ophalen - Sechelt

Na drie dagen Vancouver is het tijd om de camper op te halen. De laatste spullen inpakken, én ons vaste koffietje in de ochtend mag niet ontbreken. Vlug nog even langs Matchstick en een ontbijtje hier. Om 08.15 we al opgehaald door Fraserway. Wat een geweldige chauffeur, Don, brengt leven in de brouwerij en maakt veel grappen met ons.
We zijn niet de enige die hij op moet halen, uiteindelijk zijn we pas 1,5 uur later bij Fraserway.

We zijn de eerste lichting van die ochtend. Daardoor worden we snel geholpen. We moeten alleen nog even geduld hebben. De camper die voor ons gepland is, wordt nog gemaakt. Dit duurt wat langer, omdat ze veiligheid vooropstellen. Nou dat vinden wij helemaal niet erg. Fraserway houdt ons constant op de hoogte en biedt ons een donut en koffie aan. Wel hebben we een ferry geboekt naar Sechelt met vertrek om 14 uur. Die gaan we niet meer halen. Vooraf hebben wij een compleet campingpakket geboekt inclusief de ferry's. We nemen contact op met de agent en leggen uit dat we de ferry niet meer halen. Ze heeft voor ons de eerst volgende ferry geboekt en stuurt ons 30 minuten later een nieuw voucher door.

We hebben nu meer dan genoeg tijd om aan de camper te wennen. Maar eerst gaan we boodschappen doen. Voor vertrek hebben we via Google al een Walmart gezocht in de buurt van de ferry terminal. Voordat we echter kunnen vertrekken volgt er eerst nog een uitleg over de camper. Ons huisje op wielen voor de komende 9 dagen is de TC-S, een truck camper met een slide out. Voor ons beiden de eerste keer dat we een truck camper huren. We zijn direct enthousiast.

Simone rijdt als eerste vandaag en Chantal zorgt voor de navigatie en muziek. Zo ieder zijn rol. Plan ruim de tijd voor het boodschappen doen en maak van te voren een boodschappen lijst. We rijden direct naar de ferry waar we gelijk door kunnen rijden naar de wachtrij. Het was even heel spannend, omdat we met de camper langs trucks moesten rijden. De vriendelijke Canadezen hebben ons weer geholpen. Dat is ook alweer gelukt! Om 17 uur vertrekt de ferry en de overtocht duurt 50 minuten. Na aankomst in Gibson rijden we langzaamaan naar de camping voor de eerste nacht. We overnachten in Porpoise Bay Provincial Park. Wederom een vermoeide dag met allerlei indrukken. We eten snel wat en gaan daarna slapen.

• Overnachting: Porpoise Bay Provincial Park
    Kosten: CAD$ 29 per nacht
  • Ligging: Sechelt, Sunshine Coast
    Faciliteiten: Douches, toiletten, speeltuin, geen hook up
  • Ferry kosten: ca. CAD$ 150,-

Lund

De eerste ochtend in de camper zijn we weer vroeg wakker. Dat lijkt wel de nieuwe standaard te worden in onze reis.

Vannacht heeft het hard geregend en flink gewaaid. Op deze vochtige ochtenden is het fijn om dan even de kachel aan te zetten. De kachel werkt op propaan. Simone maakt een ontbijtje met heerlijke bagels uit de oven. Na het ontbijt klaarmaken en om 8 uur zijn we al weer onderweg. Als je meer tijd hebt in deze omgeving, dan kan je vanaf de camping nog wat wandelingen maken. Door de regen en dat we straks weer op tijd een ferry moeten nemen, kiezen we ervoor om op tijd te vertrekken.

Voordat we richting de ferry rijden, maken we weer een koffiestop bij Tim Hortons. Hier kan je voor een lage prijs een goede cappuccino krijgen en je hebt hier gratis WIFI. Ook belangrijk om het thuisfront op de hoogte te houden en we checken onze socials weer even. Tegenover de Tim Hortons zien we een dollar winkel. Altijd leuk om even rond te kijken. Normaal nemen we een stok kaarten mee, maar die zijn we vergeten. We hebben nog even wat inkopen gedaan én onze stokkaarten meegenomen.

Na ons bezoek aan de winkel rijden we door naar de ferry terminal. De ferry terminal bij Earls Cove is een stuk kleiner dan gisteren. De ferry vertrekt vanaf Earls Cove en komt aan in Saltery Bay. We hadden in de planning om de ferry van half een te nemen, maar we zijn sneller bij de terminal dan gepland. De route gaat langs water en door bossen, super mooi om te rijden. De ferry die om half elf vertrekt halen we nog en we rijden direct op de boot. De ferry duurt weer een uurtje. Aan boord kan je een kop koffie of thee krijgen en iets kleins om te eten. Er is een klein winkeltje en toiletten. Wij lopen wat rond en genieten van het uitzicht.
Na de ferry merken we dat we in een ander gebied aangekomen zijn. Niemand heeft hier haast en de tijd lijkt wel stil te hebben gestaan. Het is een prachtige, beboste omgeving. Er is maar 1 rijbaan en wij rijden via kleine dorpjes en bossen naar Lund.

Wij overnachten vandaag bij Sunlund By The Sea Campground. Een mooie camping aan de zee. Vanuit de camping lopen wij naar Nancy's Bakery die bekend staat om haar Cinnamon Rolls. Chantal bestelt een Cinnamon appel rol en Simone een stuk Carrot Cake. Wij schrikken hoe groot stuk je hier krijgt, het lijkt wel de helft van een cake. Geweldig. Het mooiste is echter het uitzicht. We zitten te midden van bloemen en palmbomen, in een kleine vissershaven. Lund is heel erg klein. Je hebt een winkel, een gifshop, een restaurant, de bakery en een hotel. In zomer maanden kunnen we ons voorstellen dat Lund heel gezellig is met veel bedrijvigheid. We praten nog even met een stel die hier vlakbij wonen en die vertellen ons dat er veel (zeil)boten in de zomermaanden komen.

We wandelen nog de Lund Loop trail die rond het dorp is aangelegd. De mooiste stop is het strand. Om 15 uur sluit in het voorseizoen alles en daardoor besluiten we terug te gaan naar de camping. Hier relaxen we de rest van de dag. Heerlijk lezen, muziek luisteren en borrelen met elkaar. Genieten met een grote G.

• Overnachting: Sunlund By The Sea Campground
    Kosten: CAD$ 45 per nacht
    Ligging: Lund, vlakbij zee (op loopafstand)
    Faciliteiten: Douches, toiletten, WIFI, wasserette, fully hook up

• Ferry kosten: CAD$ 118,-

Powell River

Het was een onrustige nacht voor ons beiden. Tegen zes uur weer beiden wakker en om 8 uur klaar voor de dag. Chantal wil graag rijden naar Powell River. Powell River is het grootste stadje op dit schiereiland. Gisteren zijn we er al even doorheen gereden en het zag er leuk uit. Het is vanaf de camping een half uur rijden. Bijzonder is dat je vrijwel constant langs de kust rijdt waar je veel mooie stops kunt maken.

Gisteren hebben we al een plek gezien waar we de camper kunnen parkeren. Een groot terrein, net aan de rand van Powell River. Hier parkeren we gratis de camper.
Bij Base Camp (dé hippe koffietent in Powell River) drinken we beiden een cappuccino. De zon schijnt lekker en het is heerlijk weer vandaag. Laten we dan maar eens Powell River gaan verkennen. Er zijn een paar winkels, nog meer koffiebars en restaurantjes waar je ongetwijfeld heerlijk kunt eten. Een dorp nog in oude sferen, we krijgen hier het small town gevoel wat je in alle Amerikaanse series en films wel ziet. Het is nog redelijk stil op straat, maar het is ook nog vroeg in de ochtend en in het seizoen. Tot nu toe zijn we erg verrast door Powell River en het lijkt ons heel erg leuk om hier vandaag te blijven. Omdat de zon hier schijnt en in Lund niet, ook de voorspellingen zijn van niet, besluiten we in Powell River te overnachten. Er is een prachtige camping, direct aan zee gelegen, die ook maar 3 minuten van de ferry verwijderd is, ideaal dus! De receptie van de camping is dicht tot in de middag. We weten niet of er plek is. Daarom besluiten we om de woonwijken van Powell River te gaan ontdekken en om een stop te maken bij de Walmart. Heel idyllisch. Snel even wat kleine boodschappen doen. We stoppen nog even bij de Tim Hortons voor een snelle lunch en lopen dan terug naar de camper.

Het is nog te vroeg voor de camping. We rijden naar het oude gedeelte van Powell River, genaamd Historic Centre wat 10 minuutjes rijden is. Bij aankomst valt het onwijs tegen, we lopen een klein rondje en besluiten dan om terug te rijden richting de camping om te vragen of ze voor ons plek hebben voor 1 nacht. Gelukkig kunnen we terecht en wij krijgen een prachtig plekje aan de zee. We sluiten het stroom aan, zetten de stoeltjes buiten en genieten van ons biertjes en snacks. Wat een heerlijke vrije dag is dit!

Rond 15.30 zijn wij de Willingdon Beach Trail gaan wandelen, een prachtige trail tussen de bomen met uitzicht over de zee. Terug liepen we via het strand, echter was dit niet echt een succes door de vele stenen en nattigheid. Vanavond eten we lekker simpel een pizza. De wekker gaat op tijd, want onze ferry naar Comox vertrekt om 08.05 uur.

• Overnachting: Willingdon Beach Campsite
    Kosten: CAD$ 44,- per nacht
    Ligging: Powell River, aan zee met strand
    Faciliteiten: Douches, toilettten, speeltuin, strand, receptie, trails, pier, fully hook up

Tofino

Onze laatste ochtend op de Sunshine coast is aangebroken. Vanochtend reizen we per ferry naar Vancouver Island. Om half zes gaat de wekker weer, snel ontbijten en dan rijden naar de ferry. Gisteren hebben we de ferryterminal al gezien en gelukkig is het maar 5 minuten rijden vanaf de camping. Vertrek van de ferry is om 8 uur en de overtocht duurt zo’n anderhalf uur. De afstand tussen Powell River en Comox is maar 16 kilometer, je zou zeggen dat het ook wel sneller kan!

We nemen een bakje koffie en genieten van het uitzicht, de tijd vliegt om. Rond de klok van 09.30 lopen er naar de camper en we kunnen snel de ferry af. We besluiten om eerst langs Qualicum Beach te rijden. In dit dorpje is van beroemde serie opgenomen, Chesapeake Shores. Beiden hebben we de serie gezien en we willen even langs het café rijden uit de serie. De camper parkeren we aan zee, prachtig uitzicht, en we lopen in een kwartier naar de hoofdstraat van het dorp. Onderweg valt het ons op hoe netjes en idyllisch het dorp is. Veel groen en grote huizen, zelfs een golfbaan ontbreekt niet.

We komen net op tijd aan bij Sally's Café aan, om wat plaatjes te schieten. De crew is namelijk net begonnen met opruimen van de opnames die zojuist zijn geweest. Aan de overkant spotten we een heel erg leuk koffietentje en we nemen het er maar weer van. We genoten hier heerlijk van het zonnetje en konden zo goed kijken naar allen medewerkers die de set aan het afbouwen waren.

Vanuit Qualicum Beach rijden we door naar Port Alberni waar we een korte stop gemaakt hebben bij Wal-Mart en even getankt hebben. Daarna rijden we direct naar Uculelet. We slapen vanavond op Uculelet Campground.

De rit van Port Alberni naar de camping was een uitdaging. De weg was af en toe smaller, veel verkeer en het regende. Dat maakt het wat lastiger rijden, maar we hebben het zonder problemen gehaald. Aangekomen op de camping hebben we de stoeltjes buitengezet, biertje gepakt en genoten van het uitzicht op de haven.

• Ferrykosten: CAD$ 151

Tofino

De komende dagen gaan we de omgeving van Ucluelet en Tofino verkennen. Voor vandaag staat er een bearwatching op het programma in Tofino.

Eerst even douchen op de camping, ontbijten en dan rijden we tegen 8 uur weg. Tussen Uclelet en Tofino ligt het Pacific Rim National park. Een park gelegen aan zee en in de bossen. Er is een unieke flora en fauna én er is een regenwoud. Genoeg voor ons om te gaan ontdekken.

Onze eerste stop met korte wandeling is de Rainforst Trail. Je kunt twee loops lopen, loop A en B. We kiezen voor wandeling B. Je hebt voor dit park een nationale parkenpas nodig of een dagentree ticket. Bij vrijwel elke parkeerplaats vind je een ticketautomaat waar je een ticket kunt kopen. De kosten zijn CAD$ 10,50 per persoon. Ticket is geldig t/m de volgende dag 16 uur. Voor ons bezoek is dit lang genoeg. Ga je nu meer parken bezoeken, dan kan je overwegen om een parkenpas te kopen. Vergeet niet om je ticket voor op het dashboard te leggen, zodat je geen boete krijgt. De wandeling is heel erg mooi. Je loopt via houten vlonderplanken een trail van een half uur door de bossen. Je ziet enorm hoge bomen, maar ook de bodem met veel kleine planten. Een kleine beek stroomt door het bos heen. Wat een genot om hier te mogen wandelen. Hou wel rekening met muggen, het is erg vochtig en als je hier met blote benen of armen loopt, vergeet je dan niet in te sprayen.

Om 11 uur hebben we de Bear Watch tour bij Remote Passages in Tofino. De tour duurt ongeveer 2,5 uur.  We gaan met 7 personen op een Zodiac en gaan zo op zoek naar beren. Prachtige excursie met vooral mooie uitzichten en wij hebben maar liefst 4 zwarte beren gezien, super vet! Nadat we terug zijn houden we nog even een praatje met de owner van de excursie en lopen daarna door naar het centrum van Tofino.

We stoppen Rhino voor een ijskoffie voor Simone en cappuccino voor Chantal en genieten van het zonnetje. We lopen nog wat winkeltjes binnen voordat we teruggaan naar de camper. We staan geparkeerd bij Community Hall, prima plek voor de camper waar je kosteloos de hele dag kan staan. Eenmaal terug op de camping drinken wij buiten in het zonnetje een heerlijk wijntje met kleine snack voordat Simone pasta ga maken voor vanavond. Rond 20.30 uur zijn wij beide weer kapot, ook omdat wij elke dag rond 05.30 uur wakker zijn vinden we het ook wel prima.

• Kosten bearwatching: $ 129 per persoon
  • Kosten park fee: $ 10,50 per persoon, per dag

Tofino

De zon zal vandaag niet veel gaan schijnen. Waar het prachtig zonnig weer geweest is in de afgelopen dagen, is er vandaag bewolking voorspeld. Na het bekende ritueel van opstaan, douchen en ontbijten gaan we wandelen langs de kust. we rijden naar Amphiteatre Point Lighthouse.

Het uiterste puntje in Ucluelet waar je een prachtig uitzicht hebt over de Pacific Ocean.
We wandelen een korte trail en rijden richting Tofino. Onderweg maken we een stop bij het meest beroemde strand, Long Beach. Long Beach is de place to be en zeer geliefd bij surfers. Er zijn ook nog veel andere stranden waar je kunt surfen. Long Beach is een prachtig breed zandstrand. Aan de ene zijde zie je de grassen met aangespoelde boomstammen en aan de andere kant zie je de oceaan. Geweldig is het hier, maar jammer dat het zo bewolkt is. Wij hadden anders graag de campingstoeltjes gepakt en hier een paar uur lekker genoten. Dan maar een korte strandwandeling en daarna rijden we door naar Tofino. De camper parkeren we een in van de zijstraten waar een truckcamper prima past in een normaal parkeervak. Hier mogen we maximaal 4 uur parkeren.

Het dorp ziet er iets anders uit dan gisteren. Door de bewolking lijkt het een stuk minder gezellig. Even wat souvenirs shoppen voor het thuisfront en we drinken nog een koffietje. Tofino hebben we nu wel gezien en we rijden terug naar de camping.

Onderweg stoppen we nog bij Wickaninnish Beach. Dit lijkt uiteindelijk op Long Beach en zijn we ook snel uitgekeken. We besluiten om terug naar de camping te rijden om te lunchen. Nadat we hebben geluncht lopen we naar het dorpje van Ucuelet, verrassend zit er nog meer dan wat we dachten. We strijken neer bij de Ucuelet Brewing Company waar we genieten van de 5 tasting flight, 5 verschillende biertjes p.p. van de lokale brouwerij. Daarna drinken we ieder nog 2 biertjes.
De avond brengen we door op de camping waar we terug kijken op een aantal mooie dagen in Tofino en omgeving. Morgen vertrekken we al om half zeven naar Victoria, zodat we nog een paar stops kunnen maken onderweg.

Victoria

Als je een aantal dagen in Tofino en Ucluelet verbleven hebt, dan leef je een beetje in een bubbel. In de dorpen vind je geen ketens, geen Tim Hortons, geen Starbucks. Er zijn alleen lokale restaurants, winkels enzovoort. Heel bijzonder om dit anno 2022 nog te ervaren. We hebben intens genoten van onze dagen aan de kust, maar we moeten onze bubbel verlaten. Vandaag rijden we naar de grootste stad van het eiland, Victoria. Victoria is tevens ook de hoofdstad van de provincie British Columbia.

We verwachten een drukke uittocht uit Ucluelet en Tofino, omdat het lange weekend ten einde is. Wij vertrekken al om half zeven naar Victoria. Hou er rekening mee dat er maar 1 weg is van en naar deze twee dorpen. Omdat we zo vroeg vertrekken, zijn we vrijwel de enige op deze weg. Dat vinden we allebei niet heel erg, gezien de vele bochten en gematigde snelheid die je hebt met een camper. Net na Port Alberni maken we een stop bij het beroemde bij MacMillan Provincial Park. Hier ligt een beroemd bos en dit bos staat is bekend van zijn enorm hoge bomen. Wij wandelen de Cathedral Trail in zo’n half uurtje. Omdat we zo vroeg zijn, hebben we geen probleem met het parkeren van de camper. Als je hier veel later bent, dan het zijn dat er geen plek meer is.

Daarna rijden we door naar Victoria. Je merkt gelijk dat je terug bent in de bewoonde wereld. Veel huizen, winkels en ketens. Helemaal niet erg, maar het valt ons wel op. Wij houden heel erg van deze afwisseling. Paar dagen rust en dan weer lekker een stad. We maken eerst nog een stop in de totem paal hoofdstad van Canada, Duncan. Een klein stadje waar je in het centrum honderden totempalen kunt zien. Er is een wandeling uitgezet, de Totem Pole route, en die is makkelijk te wandelen. Parkeren is tegen betaling op een groot parkeerterrein (i.v.m. feestdag was deze leeg). We kunnen ons voorstellen dat normaal drukker is. Probeer ook hier dan op tijd te zijn. Heel erg leuke en korte stop om de camperreis te onderbreken.

Vanuit daar reden we door de Fort Victoria onze camping voor de komende 2 nachten. Bij aankomst zijn we eerst even gaan wandelen door de woonwijk en verder hebben we wasjes gedraaid en alvast spullen ingepakt. Morgen bezoeken we Victoria, genoemd naar Queen Victoria.

• Overnachting: Fort Victoria RV Park
    Kosten: CAD$ 65,- per nacht
    Ligging: buitenwijk van Victoria, je reist gemakkelijk per bus naar centrum
    Faciliteiten: douches, toiletten, WIFI, wasserette, speeltuin, receptie, fully hook up

Victoria

Het lijkt erop dat we eindelijk wennen aan het tijdsverschil. We worden later wakker dan tot nu toe in de reis. Dat geeft niks, omdat we vandaag een dagje stad hebben gepland. Victoria is de hoofdstad van British Columbia en een onwijs leuke, knusse stad. Vanaf de camping kan je gemakkelijk per bus naar het centrum reizen. Het is ongeveer 10 minuten lopen vanaf de camping naar de bushalte en dan nog een half uur naar downtown Victoria. We zijn er alsnog vroeg, tegen negen uur. Eerst even een quick koffie stop en daarna gaan we lopend de stad verkennen. Je kunt er ook voor kiezen om een tour te maken met de Hop on, Hop off bus. Chantal heeft dit al eerder gedaan en daarom hebben wij ervoor gekozen om zelf te gaan wandelen. Gedurende de ochtend wandelen we langs bekende bezienswaardigheden, zoals het beroemde Fairmont Empress hotel (tip, boek hier een high tea) en langs Waterfront (haven) vanaf waar de whalewatching vertrekt.

Wat je absoluut niet mag missen is de Fisherman's Wharf waar je een prachtig uitzicht hebt over de haven. Je hebt hier drijvende woonboten, net zoals in Nederland maar dan met meerdere etages. Letterlijk drijvende huizen op water! Op een zomerse dag lijkt het ons hier heel erg gezellig, veel terrasjes en restaurantjes waar je ongetwijfeld heerlijk kunt eten. Je kunt ervoor kiezen om terug te lopen of je kiest voor een water taxi. Een onwijs leuke activiteit en kost je maar $8 per persoon. We varen over het water richting Waterfront. Na een kwartiertje zet de schipper ons weer af bij het Fairmont Empress hotel. Vanuit hier zijn wij in een lokaal koffietentje nog een koffietje gaan drinken. Ja, we houden ervan, dat is nu wel duidelijk! We hebben vakantie en genieten met volle teugen. In de loop van de middag een snelle lunch en daarna gaan we terug nar de camping. Terug op de camping hebben wij de laatste spulletjes in de koffers gedaan, gedoucht en gaan wij op tijd naar bed. Morgen hebben wij de ferry om 07.00 uur en moeten hierdoor al om 06.00 uur bij de terminal zijn.

• Overnachting: Fort Victoria RV Park
    Kosten: CAD$ 65,- per nacht
    Ligging: buitenwijk van Victoria, je reist gemakkelijk per bus naar centrum

• Kosten voor de bus: CAD$ 5 per persoon, dagkaart
  • Totale kosten watertaxi: CAD$ 20,-

Camper inleveren en Vancouver

Het is vandaag tijd om de camper weer in te leveren. De wekker gaat om 4 uur, want we moeten om half zes bij de ferryterminal zijn. Eerst even nog een ontbijt bij de Tim Hortons en dan gelijk door naar de ferryterminal.

We nemen de ferry vanaf Schwartz Bay naar Tsawassen. Rond 05.30 uur komen wij aan, alles loopt vlot en rond 06.45 uur konden wij de ferry op rijden. De ferry overtocht duurde 1,5 uur.
Het afrijden van de ferry gaat makkelijk en binnen mum van tijd zijn we bij Fraserway voor het inleveren van de camper. Jammer, maar het is tijd om de camper in te leveren.
Wij hebben geen schade gereden en hierdoor was de afhandeling snel geregeld. Nog een praatje maken met de verhuurder en daarna brengt de shuttle ons naar het hotel voor de laatste nacht.

We overnachten in het Sandman Inn & Suites Vanouver Airport. De kamer is al klaar en we zetten onze koffers snel neer. Daarna nemen we een Uber om nog een middag te shoppen in de outlet mall van Vancouver. In de outlet is het lekker rustig en we kopen wat voor het thuisfront en voor onszelf. Om 17.00 uur zijn wij terug bij het hotel, nemen nog een laatste biertje bij Moxies (restaurant wat is gevestigd in het hotel) en gaan dan richting de kamer om de koffer klaar te maken en op tijd te slapen. Morgen gaat de wekker weer om 4 uur en dan moeten we echt afscheid nemen van Canada.

• Overnachting: Sandman Inn & Suites Airport hotel
    Kosten: CAD$ 150,- per nacht
    Shuttleservice naar de luchthaven

• Uberkosten naar outlet: retour, ca. CAD$ 25,-
  • Ferrykosten: CAD$ 96

Terugreis naar Nederland

Aan elke reis komt een einde, zo ook aan onze reis. We hebben genoten in de afgelopen twee weken. De eerst verre reis na Corona, het was echt geweldig.

Vanochtend vliegen we al om 9 uur lokale tijd naar Toronto, dus we moeten vroeg inchecken. Wekker gaat al om 04.15 uur en wij maken ons snel klaar. De shuttle naar de luchthaven hebben we geboekt om half zes. Dat halen we makkelijk en om zes uur zijn we op de luchthaven. Het voordeel van vroeg vliegen is dat we na 15 minuten al onze bagage afgegeven hebben en door de security zijn. Nu vooral wachten totdat we gaan vertrekken. Maar eerst nog even ontbijten.

We beginnen op tijd met boarden, echter wanneer ze op de helft zijn komen ze erachter dat er een verkeerd seatplan is geladen, waardoor niet iedereen mee kan op de vlucht.
Gelukkig hebben wij gewoon een stoel en 45 minuten later dan verwacht stijgen we dan ook op naar Toronto. De vlucht van Vancouver naar Toronto duurt een kleine 4 uur. De overstaptijd is ca. 4,5 uur en we komen de tijd makkelijk door. Even een hapje eten en drankje en kletsen over alles wat we deze reis gezien hebben. Tijd vliegt voorbij!
De vlucht van Toronto naar Amsterdam vertrekt op tijd en minder dan 7 uur later zijn we al op Schiphol.

We komen half uurtje eerder aan dan verwacht, dus super fijn! Wij kijken terug op een super leuke, gezellige en indrukwekkende reis over de Sunshine Coast.