Algonquin

Vanmorgen regende het nog behoorlijk, hele nacht doorgeregend. Door de regenherrie op het camperdak werden we al om 5:00 uur wakker. Gisterochtend nog prachtig zonnig weer gehad, maar gistermiddag begon het al te regenen. We wilden eigenlijk nog een dag langer hier in Killarney blijven omdat het hier zo fantastisch mooi is, echt sprookjesachtig, veel mooie plaatjes geschoten! Maar vanwege de regen hebben we dan toch maar besloten om er een rijdag van te maken en alvast maar naar Algonquin te gaan. We vonden het jammer afscheid te nemen van onze chipmunkie, die we een extra wintervoorraad pinda’s mee hebben gegeven.

Het werd een lange reisdag over 6 uur verdeeld zo’n 240 km. Tweemaal opstopping vanwege wegwerkzaamheden en tussendoor geprobeerd om een vulstation voor propaan te vinden. Maar dat blijkt erg lastig merkwaardig genoeg en niemand weet precies waar je zoiets kunt vinden. Het eerste stuk van de rit was ook nog erg mooi, maar je zag het landschap wel veranderen. Algonquin is toch wel anders dan Killarney. Meer sparren en wat minder uitbundige najaarskleurtjes.

We zijn wel verwend door de pracht van Killarney want de campground (Rock Lake) die we hier vonden, vonden we op het eerste gezicht eigenlijk een beetje tegenvallen… Alle campers gewoon in rijtjes naast elkaar op een vrij open veld, maar goed het is toch maar voor de nacht.

Algonquin Provincial Park

En ja hoor, het begon gelijk vanmorgen al te regenen! Zijn we dus maar even een kijkje gaan nemen bij een parkwinkel en gelijk daar nog een boodschapje meegenomen. In de middag werd het een stuk beter en zijn we dus maar gauw weer een trail gaan lopen. We kwamen weer langs een mooi meer en met de mist die boven het water en de bomen hangt, is het toch een aparte sfeer. De natuur is niet alleen met een zonnetje mooi. Leuk dat we ook een paartje loons zagen. Verder helaas geen dieren, maar dit was wel voor het eerst dat we helemaal geen andere mensen zijn tegengekomen.

Ondertussen was het toch weer gaan regenen , daarom zijn we naar het Visitor Centre gegaan om daar de tentoonstelling te bekijken en nog wat te internetten.

Na vijven zijn we naar een stille zijweg gereden om te kijken of we daar nog wat wild konden spotten. We waren niet de enigen, er reden meerdere auto’s stapvoets langs. En ja hoor, bij een meertje stonden een paar mensen te fotograferen, dus wij ook snel uitstappen. Bleken er 3 otters te zwemmen, leuk!

Het begon al wel schemerig te worden, dus tijd om de campground weer op te zoeken, anders is het toch lastiger parkeren met zo’n grote camper. Maar… langs de snelweg zag San ook weer iemand fotograferen. Dus snel gekeerd en ja hoor, weer raak! Er waren elanden in de berm aan het eten. 2 vrouwtjes en een kalfje hebben we gezien, gaaf! Wat een joekels van een beesten zijn dat zeg. Ze waren helemaal niet bang en bleven gewoon dooreten. Eén keek ons echt ook nog even zo aan van: “wat sta je nou te kijken?!”. Echt geinig. De stier was daar ook gezien vlak voordat wij kwamen, maar die liet zich helaas niet meer zien. We hoorden hem alleen nog ritselen tussen de bomen.

Geen slechte dag dus ondanks de regen! Morgen moeten we dit mooie gebied weer gaan verlaten jammergenoeg.  Maar, toch blijft Killarney voor ons de nummer 1!

Algonquin Provincial Park

Vandaag moeten we van deze campground (Rock Lake) weg en naar degene (Canisbay) die we nog vlak voor onze vakantie hadden gereserveerd voor 2 nachten. Het weer viel gelukkig erg mee. Wel bewolkt, maar droog. Dus konden we toch lekker gaan wandelen. Uiteindelijk hebben we 3 kortere trails gelopen. De eerste was rondom Beaver Pond, dus we hoopten dat we toevallig een bever konden spotten. Helaas, dat is dus niet gelukt. Ook nog eentje, dat was echt een boswandeling. Die vonden we wat minder. En een andere was de Lookout waar je wel een heel mooi uitzicht had. Jammer alleen dat het vandaag wel erg druk overal is! Er lijkt wel een invasie van Aziaten te heersen ineens gek genoeg. Misschien komt dat ook omdat het weekend is.

Aan het eind van de middag hebben we bij het Visitor Centre nog wat kunnen internetten, want die mogelijkheid hebben we de afgelopen dagen niet meer gehad. Ook daar nog een mooi uitzicht overigens.

Nog even lekker een filmpje kijken en dan hopen dat het weer morgen ook meevalt, want de voorspelling ziet er niet goed uit…

Bruce Peninsula

Na het opstaan zijn we eerst naar de Sauble rivier gelopen vlakbij onze kampeerplaats. Er is daar een leuk watervalletje met verschillende plateaus. En wat een enorme mazzel hadden we; er waren inderdaad op dit moment een heleboel zalmen bezig om stroomopwaarts tegen de waterval op te springen! Daar hadden we niet echt op durven hopen. Wow, wat een enorme inspanning voor die vissen om iedere keer een plateau hoger proberen te komen. Die beesten zijn gek dat ze het bijna onmogelijke proberen te doen; lijkt wel een foutje van moeder natuur. Maar zo ontzettend gaaf om te zien, dit maak je nooit meer mee.

Maar we moesten vandaag nog wel weer stukje noordelijker, naar Bruce Peninsula Prov. Park. En ja hoor, toen we daar aankwamen werden we gewaarschuwd dat er wel beren voorkomen en slangen…

We stonden ook echt midden in het bos, maar wel vlakbij Cyprus Lake. Toen we ’s avonds naar het meer liepen, was het al pikdonker want dat wordt hier ook al vroeg. Dus zaklampen mee en… de berenbel want ook al liepen we nog op de camping, toch voelden we ons in het donker niet echt ontspannen… Bij het meer hadden we wel een enorm mooi uitzicht op een heel heldere sterrenhemel. Zo hebben we het nog nooit gezien, want je kon zelfs de sluier van de melkweg zien! Maar toch waren we blij dat we weer veilig in onze bear proof camper zaten even later.

Bruce Peninsula Provincial Park

Met opstaan ook weer genoten van de rode eekhoorns hier. Wat een leuke beestjes zijn toch! En de  geluiden die ze maken zijn ook heel gaaf. Het weer was minder mooi en warm dan de afgelopen dagen, maar lekker om een trail te gaan wandelen. We gingen een trail naar Indian Head Cove en The Grotto maken. Mooi uitzicht daar! Helaas ging het op de terugweg regenen. Dat duurde wel het grootste deel van de middag dus maar even in de camper gebleven.

Toen het weer opklaarde zijn we nog een andere korte trail gaan lopen. Geen slangen of beren tegengekomen vandaag helaas (of gelukkig?).

Killarney

N.a.v. adviezen van een Canadees koppel die we bij de camping tegenkwamen zijn we de dag om 6 uur begonnen. Het schijnt nl. zo te zijn dat tijdens schemer (’s morgens vroeg, danwel ’s avonds) dieren de weg oversteken. Diverse kilometers met lage snelheid afgelegd, jammer genoeg geen dieren gezien.

Toen zijn we maar een moeilijke trail gaan lopen/klimmen van 12 km. Was weer een hele mooie zonnige dag met mooie uitzichten en ook een mooie route. Alleen nabij de top durfde Miran niet verder want je moest over hele grote gladde keien omhoog. Ben alleen verder gegaan en trof bovenaan de top nog mooiere uitzichten aan. Wel een hele kluif om boven te komen, werken met handen en voeten tijdens de laatste 100 meter.

Eenmaal richting de campeerplek nabij de entree van de camping zagen we een katachtig wezen op de weg staan. Bleek echter een vos! Fotograferen lukte niet goed, maar wonder boven wonder kwam hij ook nog enige keren op onze campingplek buurten. Ik moest hem wel een paar honderd meter volgen om ‘m goed te kunnen fotograferen. Mogelijk zat hij achter de chipmunks aan die even tevoren pinda’s bij ons kwamen halen. Geinig die grondeekhoorns! Eentje kwam telkens terug om pelpinda’s op te halen voor z’n voorraad, trok ze gretig uit m’n vingers, stopte ze net als een hamster in z’n boodschappenwangen, ging er mee vandoor en kwam telkens weer terug voor de volgende lading.

Zo toch nog een aardig dierendagje, alleen nog steeds niet de befaamde zwarte beer gezien, da’s toch balen… ;-)

Killarney

Een aardig lange rit weer vandaag, maar wat een mooie tocht is het geworden! Het landschap wordt alleen nog maar mooier. En de kleuren van de bomen, zo uitbundig! Nou, we zijn nu echte leaf peepers hoor. Al die kleurschakeringen van vlammend rood, tot zowat lichtgevend oranje en geel… Echt genieten.

Halverwege de middag kwamen we in Killarney Prov. Park aan. We zijn gelijk nog een korte trail gaan lopen. Nou ja lopen, meer klauteren is het op al die ongelijke stenen, boomwortels en rotsen. Wel een mooi uitzicht vanaf de granieten rotsen over de kust van de Georgian Bay. Onderweg nog genoten van een eekhoorn en chipmunk die vlakbij ons kwamen. En het mooiste was nog toen we de weg overstaken naar de ingang van het park dat we ineens ook nog 3 wasberen over zagen steken. Zo geinig! Blijkbaar zitten er hier veel, want toen we even later in onze camper zaten te eten kwam er nog een wasbeer zowat voor onze voordeur kijken. En toen we nog even buiten waren geweest en weer terug kwamen, liep die wasbeer wéér vlakbij onze camper. En hij was totaal niet bang van ons en bleef gewoon rustig om ons heen rondscharrelen, gaaf!

Morgenochtend gaan we heel vroeg tijdens zonsopgang bij de weg kijken. Dus op tijd ons mandje in…

Manitoulin Island

Eerst vandaag een stukje over Wikwemikong gereden; door het ‘indianenreservaat’ en nog een ander stuk.

Onderweg bij een prachtig uitzicht lekker in het zonnetje even geluncht terwijl de golden eagles boven ons rondvlogen! Vlak na de lunch kwamen we alweer bij de volgende campground in Sheguiandah. Daar kregen we een prachtige plek aan een 'privéstrandje'! Het was zo heerlijk om lekker daar op het strand te zitten en nog even relaxt van het zomerse weer te genieten. Dus hebben we het daar voor vandaag maar lekker bij gelaten. Wat een mazzel hebben we toch!

’s Ochtends moesten we het park weer verlaten want we varen vanmiddag over naar Manitoulin Island. Eerst nog wat boodschappen e.d. in Tobermory gedaan. We moesten een uur van tevoren bij de ferry aanwezig zijn en de overtocht met de Chi-Cheemaun duurde 2 uur. Zo gaat de dag dus wel weer snel voorbij. Maar was toch leuk de toch langs de eilandjes en op het dek kon je ook heerlijk in de zon zitten. Gelukkig weer een prachtige dag, we boffen echt.

Eenmaal op het eiland stopten we al vrij snel bij een kleine campground, Gordon’s Park. We bleken de enige kampeerders en ze waren blij ons te zien. Maar wat een leuke campground! Ze hadden zelf een soort “museumpje” over wildlife en astronomie gemaakt. Allemaal opgezette dieren met info en ook veel over fossielen die je daar kunt vinden en vanalles over astronomie. Ook hadden ze trails. Na het avondeten zijn we zo’n trail gaan lopen. Hier niet echt beren hadden ze verteld, maar wel veel herten. Het bleek echt een hele mooie trail, met werkelijk prachtig gekleurde bomen. Ook de lucht met zonsondergang was heel mooi. Maar herten hebben we helaas niet gezien.

Niagara

We moeten wel op de meest geluidruchtige campground hebben gestaan. Wat een herrie van de overvliegende vliegtuigen, de snelwegen en de denderende treinen die vlak langs onze camper kwamen. Maar… (leve de oordoppen ;-) ) toch gelukkig goed geslapen!

Vandaag voor het eerst dan eigenlijk echt op pad. We hebben de snelweg genomen Toronto uit en richting Niagara. En ja hoor, we voelden ons al gelijk aardig thuis want al snel hadden we een paar keer file, net Nederland. Gelukkig niet zo lang, maar toch… hadden we niet echt verwacht. Voorbij Hamilton werd het uitzicht ook mooier. We reden langs Lake Ontario en langs heel veel wijngaarden. Eerst zijn richting Niagara on the Lake gegaan om daar op de Niagara River Parkway uit te komen. Een mooie rustige route langs de rivier en op wat uitkijkpunten konden we al wat foto’s schieten. Ook nog arenden zien vliegen!

We boften ook weer enorm met het weer. Alweer zo zonnig en echt warm (ca. 25 graden). Gek toch dat het ’s avonds zo enorm afkoelt.

Eenmaal in Niagara Falls was het weer een stuk drukker en zoals al verwacht, wel heel toeristisch met allerlei andere attracties. De setting van de Niagara watervallen haalt het natuurlijk niet bij bijv. de IJslandse watervallen die zo prachtig in de natuur liggen. Toch waren de 2 watervallen zelf wel  machtig om te zien! Wat een massa en kracht! Mooi hoor. En aan de overkant hebben we natuurlijk Amerika zien liggen….

Alle toeristische poespas hebben we maar links laten liggen. Tijd om weer terug te keren en de campground op te zoeken. Dat werd Vine Ridge RV Resort in Queenston.

Morgen een lange rijdag richting Bruce Peninsula. Waarschijnlijk hebben we dan een paar dagen geen internet…

Palgrave

Niets veranderlijker dan het weer! Vandaag leek het wel weer hoog zomer, heerlijk. Jammer dat we dat niet in Algonquin hadden.

Eerst zijn we even naar het stadje Midland gereden om daar wat te kijken. De “graffiti” is daar toch ietsje anders dan bij ons…

Vervolgens gingen we naar het vlakbij gelegen openluchtmuseum Sainte-Marie among the Hurons.

Dat is een gereconstrueerde missiepost van vroeger. Was leuk en interessant om te zien hoe ze daar samen met de Indianen leefden.

Daarna dan toch het laatste ritje naar de allerlaatste campground vlakbij de verhuurder Leisure Time). Deze was ons aangeraden door een Ned. stel op de 1e dag omdat dit eigenlijk de enige plek in de buurt is waar je propaan kan tanken. Morgen moeten we de camper nl. weer inleveren en vliegen we terug...

Jammer dat de reis er alweer op zit! Het was een hele ervaring, het “camperen” en we hebben weer heel veel moois gezien en genoten! Ontario in deze periode is beslist een aanrader. Volgende keer naar West….?? ;-)

Sauble Falls

Een pittige rijdag vandaag. We moeten vanaf Niagara weer een stuk noordelijker. Even flink wat kilometers maken want er is verder niet zo veel te beleven in dit stuk. Alleen kwamen we nog wel door ‘Mennonieten-gebied’ (een soort van Amish), waar we inderdaad met mensen met paard en koets zagen rijden en met nog historische kleding aan. Wel heel uniek zo in deze 21ste eeuw.

Ik denk dat we wel richting de 400 km hebben gereden. Bij sommige punten/plaatsen viel het toch niet mee om op de kaart de goede weg te vinden, dus dat kostte dan ook weer extra tijd en kilometers. Toch tegen etenstijd nog bij Sauble Falls Prov. Park aangekomen. Dit is wel een ander soort campground, met een plek vlak bij het riviertje en midden tussen de bomen. Omdat we nog wilden douchen (hier geen full hook-up) zijn we snel na het eten naar het wasgebouw gegaan want het was alweer donker. Bekijken we daar een doucheruimte… nee, ziet San ineens een 7 cm lange dikke vette rups met bontjas aan! Ieuww, dat soort wildlife hoopte ik nu beslist niet te zien! Gauw maar een snelle douche in onze eigen camper gedaan.

Toronto

Yes, daar zijn we dan eindelijk in Toronto! Omdat we toch nog niet zo heel erg moe zijn, besluiten we toch nog maar downtown te gaan om de CN Tower te gaan bezichtigen. Wel ruim een uur reizen met het openbaar vervoer. Maar dat blijkt heel goed geregeld te zijn hier. Je koopt bij opstappen een ticket en bij overstappen hoef je dat alleen maar te laten zien en niet opnieuw te betalen. Ook hoeven we niet lang op aansluiting te wachten. En vergeleken met Nederland heel goedkoop.

Toen we vanuit de metro weer boven de grond kwamen, stonden we ineens tussen de wolkenkrabbers, gaaf! En al snel zagen we ook de CN Tower boven de gebouwen uitsteken. Het was prachtig, onbewolkt zonnig weer, dus zijn we ook de toren maar opgegaan. De liften gaan heel snel naar boven, dus je oren schieten gelijk dicht, maar je hebt wel al gelijk prachtig uitzicht.

Eenmaal boven bleek helaas  het licht voor de foto’s niet gunstig te zijn, teveel tegenlicht, maar het uitzicht was mooi. Ook kun je nog door een glazen vloer helemaal de diepte in kijken, maar daar moet je wel tegen kunnen! Ik dus niet bepaald.

Ondertussen hadden we al aardig trek gekregen en eigenlijk hoopten we ook nog iets te kunnen zien van de Tower in het donker, met verlichting. Eerst dus maar bij een take out een pizza buiten op zitten eten, met eerste klas uitzicht op de Tower. Het werd toch iets later donker dan we hadden verwacht, maar om 20.00 uur begon dan toch eindelijk de verlichting die steeds omhoog  door de Tower schoot. Alleen werd het nu wel tijd om huiswaarts te keren, want we waren al zowat 24 uur op en nu dus wel erg moe…

Toronto

Helaas ondanks de moeheid toch maar een paar uurtjes kunnen slapen. Vandaag een spannende dag met het ophalen van de camper. We konden eind vd ochtend al terecht, maar al met al duurde het best lang voor we met alles klaar waren. Aardige mensen trouwens, die Canadezen, hebben we gisteren ook al gemerkt!

Bij de camperverhuur hebben we ook nog een tijd met een ander Ned. stel gepraat die ons ook nog tips en gidsen meegaven. Toen eerst maar naar de Walmart om wat inkopen te doen. We vonden het rijden toch wel spannend want wat is het een grote bak zeg! En we wilden dus wel voor de spits nog bij de Indian Line campground in Brampton (nabij Toronto) zijn. Gelukkig was dat niet ver en goed aan te rijden. Verder moesten we alles gaan uitpakken en ontdekken en was er eigenlijk al niet meer genoeg tijd en fut om nog een keer downtown te gaan. Komt toch best wel veel bij kijken zo'n eerste dag, zeker voor ons 'newbies'. Helaas dus geen kans meer om met de boot naar de Toronto Islands te gaan om naar de sky line te kijken. Even tijd om rustig orde op zaken te stellen en op tijd naar bed!

Waubaushene

Regen, regen, en nog eens regen…

Onze laatste dag in mooi Algonquin. We hadden nog heel graag een trail gelopen, maar het was er gewoon echt geen weer voor helaas. Dus maar weer gaan rijden en op zoek gegaan naar een volgende campground. Onderweg zagen we ineens nog een marter de weg over schieten. En San zag nog een hert zwemmen in een meertje. Heel apart, maar we konden helaas op die weg niet even stoppen om te kijken. Toch nog wel wat wild gezien dus. Maar verder was het het grootste deel van de dag echt bar en boos met ook nog veel wind.  Best vermoeidend rijden.

Het was wel nog steeds een mooie omgeving waar we doorheen reden, maar je zag het wel veranderen. Weinig foto’s geschoten dus, en blij dat we een campground hadden gevonden in Waubaushene, nadat we bij de eerste bot hadden gevangen (al gesloten).