Girod

Vorige week heb ik gebeld met McRent, nabij Düsseldorf, en hebben we de afspraak gemaakt dat we om half drie de camper op kunnen halen. Bij aankomst staat onze Family Standard te glanzen op het terrein. De kinderen krijgen meteen een McRent knuffel en na het afhandelen van de formaliteiten gaan we onze camper bekijken. Deze ziet er prachtig uit en blijkt nog nagenoeg nieuw, wij zijn pas de tweede huurder.

Na uitleg over de werking van onder andere verwarming, het bed en het legen van het toilet kunnen we onze spullen in gaan pakken. Na het inpakken ga ik de auto wegzetten. Op het parkeerterrein van McRent is geen mogelijkheid je auto te stallen maar de verhuurder wijst me op een plaats waar meer klanten de auto neerzetten, op een kleine tien minuten lopen van het verhuurstation. Toch niet helemaal gerust op het stallen van mijn auto op een openbare parkeerplaats loop ik terug naar McRent en kan het avontuur beginnen!

Op enkele minuten van McRent bevinden zich zowel een Kaufland als een Netto supermarkt, ideaal wanneer je geen zin hebt om je boodschappen mee te nemen. Wij hebben de eerste boodschappen zelf meegenomen en rijden dus meteen door.

Zoals altijd vind ik het in het begin weer even wennen om met de camper te rijden en we rijden dan ook rustig aan het eerste stukje van onze reis. We hebben vooraf niks geboekt en wilden kijken hoe het ging en dan onderweg een camping zoeken. Via de campercontact app vind ik een camping die er goed uitziet en daar gaan we dan ook naartoe.

Eenmaal aangekomen melden we ons bij de receptie waar een Nederlandssprekende heer me welkom heet. Hij vertelt erg enthousiast over het vijvertje met vistrap en wandeling naar een uitzichtpunt en verwijst ons dan naar een plaats met stroom. Hier installeren we ons voor de nacht. Tijd om lekker wat te eten en de camper helemaal in te richten.

Naam camping: Eisenbachtal
Prijs: €37,- per nacht inclusief stroom
Ligging: in het groen
Faciliteiten: stroom, speeltuin

Rothenburg ob der Tauber

Deze vakantie heeft nog geen vastomlijnd plan, het weer is niet erg lekker en we willen graag richting de zon. Die lijkt voorlopig nog niet tevoorschijn te komen dus we denken richting Italië te rijden. Onderweg staat er echter nog wel een leuke stop op het programma, Rothenburg ob der Tauber.

Maar eerst beginnen we de dag met een eerste ontbijtje in de camper. De voorste stoelen zijn om te draaien en de tafel is te verschuiven, zo zitten we allemaal comfortabel aan tafel.

Voor we aan de rit beginnen moeten we natuurlijk eerst even de benen strekken en dat begint met een bezoekje aan de speelplaats. Hier hangen wat touwen om op te schommelen en is een waterspeelplaats aangelegd, verderop staat ook nog een trampoline. De eerste energie kunnen de kids dus kwijt.

Hierna wandelen we nog naar het meer. De vistrap laat helaas geen vis zien en door alle regen is het wat modderig, Het is echter een leuke wandeling om het meer die we met plezier maken.

Daarna de camper in richting Rothenburg ob der Tauber waar we verblijven op camping Tauber Idyll. Hier aangekomen worden we weer vriendelijk ontvangen en is er de mogelijkheid enkele boodschappen te doen en een ijsje te halen. Ook is er een bestelservice voor broodjes, daar maken we graag gebruik van.

Daarna richting de stad, waar je zowel per auto, fiets, als camper kan komen. Aangezien ik nog wat slecht ter been ben kiezen wij voor de rit met de camper. Deze parkeren we voor een tarief van €2,- per dag vlakbij de stadspoort.

Rothenburg ob der Tauber is een prachtig stadje met mooie vakwerkhuizen. Hier dwalen we door de straten, bekijken het raadhuis en proeven de lokale lekkernij, een Schneeball. Het heeft iets weg van een krokante eierkoek met een keuze aan vullingen, in ons geval chocolade. Hij wordt met smaak opgegeten.

Nadat we enkele uren in de stad hebben doorgebracht gaan we terug naar de camping. Tegen de camping zit een klein restaurant. Het interieur en de kaart zijn erg eenvoudig maar het smaakt allemaal goed. Na het eten duiken de kinderen ook hier nog een uur de speeltuin in terwijl ik me vast installeer in de camper. De eerste echte vakantiedag zit erop.

Naam camping: Tauber Idyll
Prijs: € 35,- per nacht incl. elektra en water
Ligging: nabij Rothenburg ob der Tauber
Faciliteiten: douches, toiletten, mogelijkheden voor lozen en vullen water en legen chemisch toilet

Nave San Felice

In ons oorspronkelijke plan stond vandaag Füssen gepland om het kasteel Neuschwanstein te bezoeken. Helaas is het weer echter heel erg slecht en blijft het dat ook, daar zouden we dus weinig van zien. We besluiten vandaag een lange rit te maken, richting Bolzano in Italië.

Vele wegwerkzaamheden later en na aanschaf van een vignet om door Oostenrijk te rijden komen we in de avondspits aan in Bolzano. Net voor ons raken een auto en vrachtauto elkaar bij het invoegen waarna de twee chauffeurs met veel gebaren lang in discussie gaan over wie er schuldig is. Uiteindelijk worden ze door verschillende automobilisten overtuigd hun ruzie elders voort te zetten en de weg vrij te maken. Wanneer we eindelijk bij de gekozen camping aankomen blijkt deze vol. We kijken er wel kort rond en vinden de camping ook veel minder leuk dan verwacht. Hier komen we dus niet terug, Een andere camping in de omgeving valt ook enorm tegen en dus besluiten we toch verder te rijden, geen Bolzano voor ons.

Het wordt echter al laat en het Gardameer is toch nog wel even rijden. Als dan ook het benzinelampje begint te branden besluit ik dat het mooi is geweest vandaag. Het is inmiddels 18.30, we willen ergens staan, wat eten en vooral klaar zijn met deze rit. Via de campercontact app vind ik een camping, deze wordt niet fantastisch beoordeeld maar we gaan het maar proberen.

Wanneer we aankomen zie ik geen camping maar ik heb gelezen dat ik me in het pension/hotel moet melden dus daar loop ik maar naar binnen. Een oudere dame begroet me met groot enthousiasme, zegt dat ik maar een plekje moet zoeken en dan terug moet komen.

De ingang van de camping blijkt naast het gebouw te liggen, hier open je een hek dat leidt naar wat lijkt op de achtertuin van het hotel. Hier staan verschillende caravans en campers die er zo te zien al even staan en er is een sanitairgebouw. We parkeren onze camper en gaan terug naar binnen. De kinderen worden net zo vrolijk begroet en krijgen een chocolaatje. Deze ontvangst was precies wat we nodig hadden. Nu even wat eten en dan lekker op tijd ons bedje in.

Naam camping: Albergo camping Moser
Prijs: €30,- incl. elektra
Ligging: aan het spoor en aan een drukke weg
Faciliteiten: douches, toiletten, dump station, bijvullen water

Lazise

Na een wat onrustige nacht door de vele passerende treinen beginnen we vol goede moet aan het laatste stukje naar Lazise. Eerst nog even het toilet en water legen en het vers water bijvullen. Ondanks de uitstraling ziet alles er netjes uit en het sanitair is verouderd maar schoon, niks te klagen dus. Voor de deur is een benzinepomp waar de camper voor me volgetankt wordt. We kunnen er weer tegenaan!

We komen op tijd aan in Lazise en rijden naar camping La Quercia. Hier hebben ze gelukkig nog wat plaatsen vrij en reserveren we de komende drie nachten. De zon schijnt en iedereen heeft er zin in.

De eerste stop is de winkel want we hebben boodschappen nodig. Deze blijkt echter tussen de middag gesloten. Omdat we geen zin hebben om weer in de camper te stappen gaan we naar het restaurant op de camping. Hier kijken we uit over het water en eten we voor de eerste keer buiten, een heerlijk begin van onze dagen in Italië.

Na het eten is het tijd om naar het zwembad te gaan, hét hoogtepunt voor de kinderen. Ze hebben hier een verwarmd zwembad, verwarmde glijbanen en een verwarmd spraypark voor de kleintjes. Dikke pret en heerlijk weer, hier is het lekker ontspannen.

Een dag later lopen we naar Lazise. Vanaf de camping loop je het strand op en langs het strand is het ongeveer anderhalve kilometer naar de stad, prima te doen dus. De oude stadspoorten met daarvoor een kleur aan bloemen bieden een verwelkomende aanblik. In het stadje struinen we door de straatjes, eten een Italiaans ijsje en we laten een schort borduren voor wanneer we thuiskomen. Vanaf hier kun je ook met de boot naar verschillende andere plaatsen aan het meer. Hier kiezen wij dit keer niet voor.

De lunch brengen we weer door in het restaurant en de middag bij het zwembad. De volgende dag verloopt ongeveer hetzelfde alleen brengen we dan ook wat uren door aan het meer.

Helemaal ontspannen sluiten we onze laatste avond in Italië af voor de camper met een hapje, drankje en een spelletje.

Naam camping: La Quercia
Prijs: €33,- incl. elektra
Ligging: aan het Gardameer, op loopafstand van Lazise
Faciliteiten: douches, toiletten, dump station, bijvullen water, zwembaden met glijbanen, restaurant, winkels

Telfs

We worden wakker onder een bewolkte hemel. Het is fris buiten en dus ontbijten we in de camper. Na het ontbijt pakken we rustig onze spullen in en zetten koers naar Telfs, Oostenrijk.

Ik had bedacht dat het leuk was om naar een zwembad te gaan. De zwembaden in Oostenrijk zijn zo fijn met heerlijk warm water en glijbanen voor de kinderen. In de buurt van onze camping had ik een zwembad gevonden dus voor we naar de camping rijden gaan we naar dit zwembad. Helaas bleek toen we aankwamen dat er alleen maar parkeerplaatsen waren voor auto's en wij onze camper dus nergens konden parkeren. Ook in de omliggende straten geen plekken te vinden dus toen besloten om naar de camping te rijden. De kinderen waren teleurgesteld maar helaas, zulke dingen kunnen ook gebeuren.

Even later rijden we de lange toegangsweg op richting Sonnenplateau Camping Gerhardhof. In de campercontact app had ik al gelezen dat de toegangsweg erg lang en op plaatsen smal is en dat klopt wel. Wanneer we ons bijna af beginnen te vragen of we wel op de goede weg zitten zien we gelukkig de camping verschijnen. Hier aangekomen mogen we eerst een plekje uitzoeken en kiezen voor een luxe plaats nabij het toiletgebouw, de speeltuin en de paarden.

In de winkel ontdekken de kinderen het speelgoed en we lopen uiteindelijk met wat gratis getapt water, eten en drinken en een Playmobil camping de deur uit.

De kinderen willen meteen niks anders meer doen en storten zich op de Playmobil terwijl ik me met een boek in het zonnetje installeer. Na een paar uur vind ik het mooi en gaan we even kijken bij de paarden naast de camping en bij de zwemvijver. Daarna gaan we een hapje eten in het restaurant en spelen de kinderen in de speeltuin. Het eten is hier heerlijk, de bediening super vriendelijk. Al met al een heerlijke plek.

Na een goede nachtrust lopen we de volgende ochtend naar de douches. We worden positief verrast, iedere douche is namelijk een complete badkamer. In de badkamer zitten een douche, toilet en wastafel. Alles brandschoon en nieuw, erg mooi.

Aangezien het weer in Füssen nog steeds slecht is zit een stop bij kasteel Neuschwanstein er deze reis niet in en rijden we verder naar de Wiesensee.

Camping: Sonnenplateau Camping Gerhardhof
Prijs: €69,- voor een luxeplaats met stroom
Faciliteiten: dump station, water, stroom, douches, toiletten, speeltuin, zwemmeer

Hemsbach

We volgen deze vakantie zoveel mogelijk de zon en dus hebben we best een stuk afgelegd voor een korte vakantie. Vandaag dus weer wat kilometers maken richting ons eindpunt Düsseldorf.

Na enkele uren komen we aan bij camping Wiesensee. Een camping die vooral leuk is door de ligging aan de Wiesensee. Er zijn wel behoorlijk wat vaste plaatsen maar dat maakt ons voor deze ene nacht niet uit.

Vanaf de camping loop je meteen naar het water, aan de rand van de camping is een speeltuin waar de kinderen nog wat energie kwijt kunnen.

Vandaag is het zwembad dat aan het meer ligt geopend, ook fris maar in ieder geval wel warmer dan het meer.

Vandaag is de dag van de arbeid en alle winkels zijn gesloten, er is dan ook nergens iets te krijgen en dus gaan we weer richting het restaurant om nog een keer uit eten te gaan. Daarna een rustige avond in de camper.

Camping: Campingplatz Wiesensee
Prijs: €37,- inclusief stroom
Faciliteiten: dump station, douches, toiletten, speeltuin

Unterbacher See

Eerste stop van vandaag, de supermarkt, want we hebben nog geen ontbijtje meer in de camper liggen. Om de hoek van de camping ligt een grote Edeka waar we veel te veel meenemen. De lekkere dingen die we thuis niet hebben nemen we mee naar huis. Ook hebben we lekkere hapjes voor de laatste dag in de camper.

We moeten nog een paar uur rijden voor we vlakbij het verhuurstation op camping Unterbacher See aankomen. Dit is een groot meer waar je ook bootjes en waterfietsen kunt huren. Ik vraag om een plek aan het water en dat lukt. Eenmaal op de camping blijkt dat we tussen de vaste plaatsen staan. Nu nog vrij leeg maar het oogt hier enorm rommelig. Vooraf had ik al wel gelezen dat er aan een kant van het meer vaste gasten zaten en aan de andere kant meer toerplaatsen en blijkbaar zijn wij op de eerste terechtgekomen. We laten het maar zo, we zitten recht aan het water en vinden het wel prima.

Ook deze laatste dag ondernemen we weinig meer en zijn we vooral bij de camper. De kinderen spelen buiten en ik begin vast met inpakken en schoonmaken van de camper.

We blijven zo lang mogelijk buiten in de zon zitten voor we morgen weer afscheid moeten nemen van ons tijdelijke huisje.

Camping: Unterbacher See
Prijs: €36,- inclusief stroom
Faciliteiten: douches, toiletten, dump station

Düsseldorf

Dan breekt de laatste dag van onze vakantie aan en moet iedereen op tijd uit bed. Tijd om nog lekker uitgebreid te ontbijten en daarna begint de grote schoonmaak. De laatste dingen inpakken en afwassen, afvalwater dumpen en dan op weg naar de verhuurder.

Voor we de camper inleveren kan ik het niet laten om even langs de plaats te rijden waar de auto geparkeerd staat, ik maak me er toch wel zorgen om of deze er nog staat. Gelukkig, hij staat onbeschadigd op ons te wachten.

Met een gerust hart leveren we de camper in, pikken de auto op en laden de camper uit. Het uitchecken gaat snel en voor we het weten zitten we in de auto naar huis. We hebben een heerlijke vakantie gehad, ook deze is weer voor herhaling vatbaar!