Algemene informatie

2910 km

Kosten:

Brandstofkosten: €685
Camperhuur:3769 (Medium van Touring Cars)
Campingkosten: €340
Totale kosten uit eten, ijsjes, etc.: €640

Keflavik Airport - Airport Camping Sandgerdi

12 mei 2023

Rond 11.00 uur in de ochtend komt onze trein aan op Amsterdam Schiphol. Onze vlucht vertrekt pas om 14.10 uur, dus we hebben voldoende tijd om onze koffers in te checken en door de douane te gaan. Dit levert ons overigens helemaal geen problemen op, want na ongeveer een half uurtje zitten we al te wachten totdat onze gate wordt aangekondigd. Onze reis naar IJsland kan eindelijk beginnen!

Om 15.30 uur landen we op Keflavík Airport, na een fijne vlucht met Icelandair. Het tijdsverschil met Nederland is twee uur, waardoor we voor ons gevoel twee uurtjes extra hebben vandaag. Icelandair biedt ook op de relatief korte vlucht van Amsterdam naar IJsland in-flight entertainment, dus we hebben genoeg vermaak tijdens de vlucht. Voorafgaand aan de reis had ik al van verschillende mensen vernomen dat de landing in IJsland erg speciaal is, omdat je (op een heldere dag) een mooi uitzicht hebt over IJsland. Dit was zeker niet gelogen. Nog voordat we de IJslandse bodem raakte, waren we al onder de indruk van wat we allemaal al hadden gezien.

Ondanks de luchthaven in Keflavík de grootste luchthaven van IJsland is, voelt het nog steeds als een kleinschalig en gezellig vliegveld. Deze luchthaven wordt gebruikt voor vluchten van Europa naar IJsland, maar dient ook als overstaplocatie voor de doorvluchten naar Noord-Amerika. Je bent immers al een stukje op weg, vanuit Europa gezien.
Na het ophalen van de koffers hebben we ons gemeld bij de balie van Europcar, waarna een busje van TouringCars ons kwam ophalen. Op de verhuurlocatie kregen we een korte rondleiding en mocht ik de overige campertypes ook nog even van binnen bekijken. Daarna kregen we een uitleg over onze eigen camper en waren we vrij om te gaan.

Een medewerker van de verhuurlocatie gaf als tip om naar de Bónus of Krónan te gaan voor de meest voordelige boodschappen. We kozen voor de Bónus, die heel dicht bij de verhuurlocatie zit. Doordat we in het vliegtuig al een boodschappenlijstje hadden gemaakt, wisten we precies wat we nodig hadden en gingen we snel genoeg op pad naar de eerste camping.

Het was voor mij de eerste keer dat ik daadwerkelijk zelf in een camper mocht rijden. De eerste kilometers waren nog even wennen, maar tegen de tijd dat we de camping bereikte voelde ik me helemaal op mijn gemak. Er was voldoende ruimte om onze camper neer te zetten, dus we kozen een plekje uit de wind en maakte het onszelf daar gemakkelijk. Na het uitpakken van de koffers zijn we snel ons bedje in gedoken, benieuwd naar wat we tijdens deze reis allemaal gaan tegenkomen!

Camping: Airport Camping Sandgerdi
Kosten: €31 per nacht, inclusief camper, twee personen en elektriciteit
Gereden afstand vandaag: 13 km

Airport Camping Sandgerdi - Camping Geysir

13 mei 2023

Vandaag beginnen we de dag met een bezoekje aan Gardur, waar op het uiterste puntje twee mooie vuurtorens te zien zijn. Na een korte bezichtiging gaan we weer op pad, het eerste deel van de Golden Circle staat vandaag op de planning.

Het is vandaag ontzettend regenachtig weer, waardoor we helaas geen uitgebreide wandelingen kunnen maken en we onze tijd vooral in de camper doorbrengen.

Rond de lunch arriveren we in Krýsuvík, het actiefste hete bronnen gebied van Zuidwest-IJsland. Normaal gesproken zijn hier gekleurde bergen en heetwater bronnen te zien, maar door werkzaamheden hebben wij dit nauwelijks kunnen bezichtigen tijdens ons bezoek. Na een snelle lunch in de camper besluiten we verder te rijden richting het oosten. Onderweg komen we langs de thermaalbaden van Hveragerdi. Door de weersomstandigheden besluiten we hier vandaag niet te stoppen, maar deze op de terugreis aan te doen. De terugweg zal namelijk ook weer door dit gebied lopen om terug te keren naar Keflavík.

De volgende stop die we maken is in Selfoss, waar we nog wat extra boodschappen doen. Hier gaan we onder andere op zoek naar handschoenen en een muts, want voorafgaand aan de reis hadden we niet in de gaten wat de wind hier in IJsland met de gevoelstemperatuur doet. Zo lag de gevoelstemperatuur gemiddeld zo’n vijf graden lager dan de daadwerkelijke temperatuur. Handschoenen en een muts waren dus geen overbodige luxe!

Na de stop bij de supermarkt gaan we langzaamaan op weg richting onze eindbestemming van vandaag, namelijk Geysir. Naast deze geiser is een camping, waar we besluiten te overnachten. Doordat we zo vroeg in het seizoen zijn, is de camping nog gesloten. We zien dat er toch al meerdere campers geparkeerd staan op het grasveld van de camping, waardoor we besluiten om hier ook te overnachten.

Vanavond hebben we voor het eerst in de camper gekookt: mexicaanse burrito’s. Bij het doen van de boodschappen hebben we er expres voor gekozen om gerechten te kiezen die gemakkelijk te maken zijn, maar die we ook twee avonden achter elkaar kunnen eten. Hierdoor hoeven we niet elke dag opnieuw te koken, wat we wel waarderen zo tijdens een vakantie.

Die avond brengen we nog een bezoek aan de geisers, wederom in de stromende regen. Het bezoekerscentrum is aan de overkant van de straat, met een gezellig caféetje en heel veel souvenirs. Waar we die middag niet geslaagd waren voor een muts, hebben we hier allebei een echt toeristische IJslandse muts gekocht. Heerlijk warm ook!

Aan het einde van de dag zien we even de blauwe lucht, waardoor we hopen dat we hier morgen meer van zullen zien.

Camping: Camping Geysir
Kosten: €0 (camping nog gesloten), aangesloten op elektriciteit
Gereden afstand vandaag: 206 km

Camping Geysir - Fossatún Campsite & Troll Garden

14 mei 2023

Vol goede moed gaan we nogmaals op bezoek bij de geisers, dit keer zonder regen. Gisteren hadden we niet genoeg geduld om te wachten op een uitbarsting van de geiser, maar vandaag hebben we meerdere keren geluk. De geiser Strokkur is momenteel actief en ons geduld werd dus beloond met een aantal krachtige uitbarstingen. De geiser Geysir, een van de grootste geisers ter wereld, slaapt op het moment waardoor we deze niet in actie hebben kunnen zien.

Na ongeveer een kwartiertje rijden kwamen we bij onze eerste waterval van IJsland, namelijk de Gulfoss. Nu we zo dichtbij staan valt het pas op hoe gigantisch veel water hier eigenlijk naar beneden raast.

Onderweg stoppen we voor een ijsje bij een IJslandse boer, die van de zuivel van zijn koeien ijs maakt. Hier treffen we toevallig een Nederlandse jongen die verhuisd is naar IJsland en hier op de boerderij werkt en inwoont.

Daarna reden we door naar Thingvellir, een nationaal park dat vooral gekenmerkt wordt door een hele lange kloof. Hier hebben we een flinke wandeling gemaakt, langs een waterval, een meer, een pittoresk kerkje, rotspartijen en natuurlijk de kloof zelf. We wisten niet goed wat we moesten verwachten van Thingvellir, maar het was zeker de moeite waard om te bezoeken.

Een van de dingen die ons verbaasde tijdens onze eerste dagen in IJsland was dat IJsland geen enkele snelweg kent. Op de meeste grotere wegen is de maximale snelheid 90 km/uur. Harder dan dit mag je zowel met de camper als met elk ander voertuig op geen enkele weg. De grindwegen die IJsland kent, hebben een maximale snelheid van 80 km/uur. Ondanks je hier met de camper wel op mag rijden, is 80 km/uur geen realistische snelheid voor de camper. De realiteit was dat we op bepaalde stukken zelfs maar zo’n 20 km/uur hebben gereden!

Zo ook op de route van Thingvellir naar Hraunfossar. Deze route heeft flink wat tijd gekost, met een extra omweg doordat onze navigatie niet aangaf dat bepaalde wegen alleen betreden mogen worden met een 4x4 voertuig. Onze camper was dit niet, maar gelukkig zijn er bij dit soort wegen altijd alternatieve wegen die je kunt rijden om de 4x4 wegen te vermijden. Uiteindelijk hebben we geen spijt gehad dat we deze route gekozen hebben, want het uitzicht met de besneeuwde bergtoppen was het echt waard.

De Hraunfossar waterval is misschien wel een van mijn favoriete watervallen die we gezien hebben. Bij deze waterval komt niet erg veel water op één plek naar beneden, maar deze strekt zich uit over ongeveer 900 meter breedte. Op een minuutje loopafstand van de Hraunfossar bevindt zich de Barnafoss waterval. Barnafoss betekent kinderwaterval in het IJslands. Deze waterval wringt zich door een nauwe kloof, wat op zijn beurt weer een uniek plaatje oplevert.

Doordat we deze watervallen tijdens het avonduur bezoeken, is het heerlijk rustig en zien we maar een handjevol toeristen tijdens ons bezoek. Na ons bezoek aan de watervallen gaan we snel naar een camping in de buurt, waar we de burrito’s van de vorige dag opeten, de afwas doen, de watertank in onze camper bijvullen en daarna ons bed opzoeken.

Camping: Fossatún Campsite & Troll Garden
Kosten: €27 per nacht, inclusief camper en twee personen
Gereden afstand vandaag: 213 km

Fossatún Campsite & Troll Garden - Campsite Ólafsvík

15 mei 2023

We worden wakker op camping Fossatún. Bij deze camping draait alles om trollen. Zo is er een trollentuin, is er een Rock ’n Troll coffee house en lijken de huisjes op trollenwoningen.

Het lekkere weer van gisteren heeft plaatsgemaakt voor een sneeuwbui. Deze camping heeft voor de kampeergasten een buitenvoorziening, waardoor we gezellig in de sneeuw stonden af te wassen. Na de afwas wilden we een lekker warme douche nemen, maar bleken de douches van de camping bezet te zijn. Doordat we wel graag op pad wilden, besloten we in de camper te douchen en moest de lekker warme douche helaas nog even uitgesteld worden.

Vandaag bezoeken we als eerste de Grábrók. Deze krater was bedolven onder de sneeuw die hier de afgelopen dagen gevallen is. Dit maakte ons bezoek echter niet minder indrukwekkend. Het was heel bijzonder om een rondje te kunnen lopen over de randen van de krater. Wat de Grábrók extra bijzonder maakt is dat deze krater zo opvalt in het vlakke landschap dat hieromheen ligt. Je ziet hem dus al van verre aankomen.

Op de parkeerplaats maken we lunch en hierna vervolgen we onze route richting Ólafsvík, waarbij we nog drie stops maken. De eerste stop is bij de Netto in Borganes. We merken dat de boodschappen hier wat duurder zijn dan in de Bónus, dus de volgende keer gaan we maar weer op zoek naar een filiaal van die supermarkt. Wel hebben we handschoenen weten te scoren, die toch wel erg gewenst zijn tijdens de reis.

De volgende stop is een bijzondere stop, namelijk bij een koffiezaakje genaamd Hja Gódu Fólki. Meneer onderhoudt een kas, waarin hij planten en bloemen kweekt. Mevrouw runt het koffietentje ernaast, met heerlijk zelfgemaakte IJslandse taartjes. We raken aan de praat en wederom merken we dat de IJslanders ontzettend aardige mensen zijn. Voordat we naar onze camping rijden, maken we nog een laatste stop bij de lokale kerk. Deze kerk ziet er heel anders uit dan de andere kerken die we tot nu toe tegen zijn gekomen. Met zijn moderne uitstraling valt hij goed op in de omgeving.

Rond 19.30 uur arriveren we op de camping, waar we de camper zo kunnen parkeren. Op het toiletgebouw hangt een briefje dat ze dagelijks een rondje maken langs alle campers, caravans en tenten om het geld te innen. Ook deze avond kwam er inderdaad een man langs (met een pinautomaat), waar we ons kampeergeld aan betaalden.

Camping: Campsite Ólafsvík
Kosten: €31 per nacht, inclusief camper, twee personen en elektriciteit
Gereden afstand vandaag: 224 km

Campsite Ólafsvík - Hvammstangi Campground

16 mei 2023

Rond 07.30 uur gaat de wekker. Vandaag bezoeken we het Snaefellsjökull National Park. Doordat we hier gisteren niet aan toe zijn gekomen, pakken we deze vandaag mee. De Snaefellsjökull is een nog actieve vulkaan met een gletsjer erboven op. Op het puntje van het schiereiland loopt een weg waarvandaan je vanuit 360 graden zicht hebt op de vulkaan. Wat is dit een mooie weg om te rijden!

Op deze ringweg stoppen we bij Skardsvík Beach. De weg hiernaartoe is erg smal en kronkelig, maar nog prima te doen met een grotere camper. Eenmaal aangekomen op het strandje blijkt dat ook deze locatie heerlijk rustig is. We delen het strand namelijk maar met één andere toerist. Na een wandeling op het strand stappen we weer in de camper waarna we een volgende stop maken bij Lóndrangar. Op deze locatie zagen we wat meer toeristen, maar wij vonden het zelf een minder bijzondere locatie. Ook hier hebben we een stukje langs de kust gewandeld.

Vanuit het nationale park rijden we terug richting het oosten. Hier stoppen we bij Kirkjufellsfoss, een waterval met een opmerkelijke rots op de achtergrond. Deze spitse rots heet de Kirkjufell en de naastgelegen waterval is hier dus naar vernoemd. Over deze bezienswaardigheid verschillen de mening van mij en Ben nogal. Ben vond het een leuke plek om te bezoeken en omschreef het als een schitterende locatie, terwijl ik zelf deze plek wat minder speciaal vond. Zo zie je maar dat de ervaring van elke reiziger anders is. Voor de parkeerplaats van deze trekpleister betaalden we 1000 isk (ongeveer €6,75).

De rest van de dag bestond voornamelijk uit kilometers maken, door de regen, over grindwegen. Zowel Google Maps als onze eigen papieren kaart gaf niet aan dat deze weg een grindweg zou zijn. We dachten de kortste weg te nemen, bovenlangs vanuit Kirkjufell naar Budardalur, maar in praktijk zijn we hier dus wel even zoet mee geweest.

Reistip

Aan het begin van de reis kregen we vanuit onze verhuurder, TouringCars, een tablet mee waarop een aantal apps en websites opgeslagen stonden. Een van deze websites was www.road.is. Op deze website vind je onder andere een pagina met een kaart van IJsland, waarop goed te zien is welke wegen verhard of grindwegen zijn. Vanaf dit moment in de reis hebben we hier dus ook veelvuldig gebruik van gemaakt 😉

De camping waar we vannacht overnachten is deels nog gesloten, waardoor we bijvoorbeeld geen toegang hadden tot de douches. Deze camping zou eind mei, begin juni pas officieel open gaan. Er is de hele avond en ochtend voor vertrek niemand langs geweest om geld te innen.

Camping: Hvammstangi Campground
Kosten: €0 (camping nog deels gesloten, geen inmoment), aangesloten op elektriciteit
Gereden afstand vandaag: 292 km

Hvammstangi Campground - Hofsós Camping Ground

17 mei 2023

Na afgewassen te hebben vertrekken we rond 10.45 uur om het kleine schiereiland Vatnsnes te verkennen. We hopen hier namelijk zeehonden te spotten. We rijden hier de route langs de kust, welke wederom een grindweg is. Deze grindweg is, in tegenstelling tot de andere grindwegen die we tot nu toe hebben gereden, grotendeels in prima staat waardoor het best lekker opschiet.

De zeehonden hoopten we in de buurt van Hvítserkur te zien, maar helaas hadden we geen geluk. We zijn zelfs even naar beneden geklommen over de rotspartij, met gevaar voor eigen leven. Nadat we heelhuids weer boven zijn gekomen, hebben we in de camper een boterham gegeten en een dutje gedaan.

Met volle energie rijden we via Blönduós en Saudárkrókur richting Glaumbaer. Dit is een heel schattig turfboerderijtje, inclusief klein kerkje, uit de achttiende eeuw. Deze boerderij werd tot 1947 nog gebruikt, maar dient momenteel als museum. We kwamen te laat aan en het museum was helaas gesloten, maar we hebben wel nog even rondgekeken op het terrein. Doordat de huizen van turf zijn gemaakt, groeit hier volop gras op en lijkt het alsof deze huisjes in een heuvel zijn gebouwd. Dit soort huisjes zie je overigens in IJsland op wel meer plekken, maar vaak niet zo uitgebreid als hier.

Na het bezoek aan Glaumbaer wilden we graag een bezoekje brengen aan de Reykjafoss waterval. Toen we op de parkeerplaats aankwamen, bleek het wandelpad ernaartoe afgesloten te zijn. De reden hiervoor is ons nog steeds niet helemaal bekend. Dit zou kunnen zijn doordat we hier vrij laat op de dag (vroeg in de avond) arriveerden of wellicht doordat we te vroeg in het seizoen waren.

Ondertussen beginnen we honger te krijgen, waardoor we stoppen bij tankstation met een typisch IJslands wegrestaurant erbij. Hier hebben we snel een hapje gegeten, waarna we besloten om toch nog een stukje verder te gaan rijden aangezien het zo’n mooie avond was.

Om 20.00 uur komen we aan op de camping in Hofsós, waarbij het ons eigenlijk meteen opvalt dat er een Nederlandse camper geparkeerd staat. Tijdens onze rit in IJsland hadden we al eerder opgemerkt dat er ontzettend veel gehuurde campers en huurauto’s rondrijden. Ook buitenlandse campers hadden we al wel eens gezien, maar dit was de eerste Nederlandse camper. Veruit de meeste reizigers huren in IJsland een camper, dus ik vond het wel interessant om even te gaan kletsen met deze Nederlanders. Zij kwamen toevallig van de andere kant van het eiland, waardoor we nog even tips hebben uitgewisseld voor de volgende dagen. Van hen hoorden we ook dat ze volop papegaaiduikers gezien hadden in Borgarnes. Deze locatie hadden we in eerste instantie afgestreept van ons lijstje, aangezien we verwacht hadden dat we te vroeg in het seizoen zouden zijn. Het tegendeel bleek waar volgens deze reizigers, dus ik ben blij dat we hen nog even aangesproken hebben!

Na een wandeling gemaakt te hebben door de omgeving, sluiten we de dag af met een typisch IJslands amandelcakeje als toetje: een Möndlukaka.

Camping: Hofsós Camping Ground
Gereden afstand vandaag: 244 km

Hofsós Camping Ground - Camping 66.12 North

18 mei 2023

Voor vandaag hadden we op de planning staan om het haringmuseum (Herring Era Museum) te bezoeken in Siglufjördur. Helaas was het museum gesloten op het moment dat wij hier aankwamen. Toch hebben we ons vermaakt met een wandeling door het dorpje en een bezoekje aan de lokale bakkerij. Hier hebben we ons verdiept in de IJslandse lekkernijen.

Reistip

Buiten het seizoen kunnen bepaalde musea en toeristische attracties beperkte openingstijden hanteren. Hier kwamen we vandaag zelf ook achter. Let hier goed op wanneer je zelf een reis aan het plannen bent buiten het seizoen en je een bepaald museum of bepaalde attractie graag wil bezoeken.

Voorafgaand aan de reis hebben we de IJslandse detectiveserie Trapped gekeken met z’n tweetjes. Deze serie is voornamelijk gefilmd in Siglufjördur, waardoor we veel dingen herkenden toen we hier rondwandelden. Dat was wel leuk om te zien. Deze serie geeft een erg goed beeld van de IJslandse natuur en cultuur, mocht je dit interessant vinden.

Siglufjördur is dus een echt visserdorpje. Na het vervolgen van onze reis komen we door nog twee visserdorpjes, namelijk door Dalvík en Haugarnes. Op deze locaties kun je veel activiteiten ondernemen, waaronder walvisexcursies. Zelf hebben we besloten dit pas in Húsavík te doen, vanwege de grotere verscheidenheid aan walvissen die in Húsavík te spotten zijn.

Onze volgende stop is een hele andere locatie, namelijk de stad Akureyri. Buiten de regio van Reykjavik is dit de grootste stad van IJsland. Ons bezoek aan Akureyri was vrij kort. We hebben een rondje gewandeld en koffie gedronken, maar wilden eigenlijk snel genoeg weer de natuur in. Wat ons in Akureyri wel weer opviel, is dat er in heel IJsland veel openbare (verwarmde) zwembaden zijn. Zo ook tijdens ons bezoek aan deze stad kwamen we een zwembad tegen waar het heel druk was, terwijl het buiten nog geen tien graden was. Het voordeel is dat er in IJsland zoveel geothermische activiteit is, dat het niet veel energie kost om een zwembad te verwarmen. Daar maakt de IJslandse bevolking heel handig gebruik van!

We rijden door naar de Godafoss, godenwaterval. Deze machtige waterval loopt in een halve cirkel en hier komt met grote snelheden water naar beneden. De stroming in de rivier eronder is dus best sterk, maar we zagen hier een aantal kayakkers de uitdaging aangaan om een stuk van de rivier af te leggen.

In eerste instantie hadden we een nacht vrijgehouden voor een extra overnachting in deze omgeving. Na het bezoek aan de Godafoss besloten we echter om toch alvast door te rijden naar Húsavík. Toen we hier aankwamen zijn we het kantoor van de walvisexcursie binnen gegaan en hebben we voor de volgende dag een excursie geboekt. We kregen hierbij de tip om juist op een kleinere boot mee te gaan, aangezien de grotere boten vaak gebruikt worden voor de grote groepen. De mevrouw aan de balie bleek Nederlands te spreken en jaren in Nederland gewoond te hebben. Ze gaf ons ook de tip waar we de beste fish & chips van Húsavík konden eten, namelijk bij Naustid. Als laatste noemde ze nog een locatie, niet ver bij Húsavík vandaan, waar ook papegaaiduikers te zien zouden zijn. Dit moesten we natuurlijk gaan bekijken! We namen de kustroute verder richting het noorden en hier zouden ze te zien zijn op een klif bij Öxarfjördur Beach Point. Dit bleek inderdaad het geval te zijn en dit was dus ook onze eerste kennismaking met deze iconische IJslandse vogel.

Voor onze camping moesten we weer een stukje terugrijden langs dezelfde route, waar we aankwamen op een redelijke drukke camping. Dit was de eerste keer dat een camping waar wij verbleven zo vol stond, maar gelukkig was er meer dan voldoende plaats voor alle campers en tentjes. De camping in Húsavík zelf was nog gesloten t/m eind mei, vermoedelijk dat deze camping daarom zo druk bezocht werd. De eigenaar van de camping was een ontzettend aardige man, die ons ook nog eens korting heeft gegeven op zijn eigen tarief. Dit was misschien wel de mooiste campinglocatie die we zijn tegengekomen: aan de kust, midden in de natuur.

Camping: Camping 66.12 North
Gereden afstand vandaag: 281 km

Camping 66.12 North - Dettifoss parkeerplaats

19 mei 2023

Om 08.00 uur zitten we in de camper, onderweg terug naar Húsavík voor de walvisexcursie. Deze stond gepland om 09.00 uur, maar we moesten een half uurtje van tevoren aanwezig zijn om de betaling nog te voldoen en om ons te verzamelen bij de boot. In totaal hebben we ruim drie uur rond gevaren op zoek naar de walvissen, en ja hoor, we hadden twee keer geluk. Het was een hele bijzondere ervaring om deze reusachtige dieren van zo dichtbij te kunnen zien. Zeker een aanrader! De medewerkers van de excursie gaven goede tips over waar we op konden letten tijdens het zoeken naar walvissen. Daarnaast kregen we gelijk wat informatie over de omgeving en de historie van de baai. Net voordat we weer terugkeerden naar de haven hebben we mogen genieten van een warme kop chocomelk en een kaneelbroodje.

Nadat we weer terug waren op wal, brachten we een bezoekje aan het Whale Museum om wat meer te weten te komen over de verschillende soorten walvissen en de geschiedenis van de walvisjacht in IJsland. Het museum was niet erg groot, we waren er namelijk in ongeveer een uurtje doorheen. Maar het was echt wat ze noemen: klein maar fijn.

Rond 15.00 uur nemen we afscheid van Húsavík en gaan weer op pad. Onze eindbestemming van vandaag is nog niet helemaal duidelijk, waardoor we dit gewoon per moment bekijken. We maken nog een stop bij Ásbyrgi Canyon. Dit is een hoefijzervormige kloof met prachtige natuur. We besluiten om een rondje te gaan wandelen en zonder enige informatie ingewonnen te hebben lopen we een wandelpad op. Later blijkt dat op deze route een stukje geklommen moet worden. Dit grijpen we natuurlijk met beide handen aan. Tegen de rotswand hangt een touw, wat we gebruiken om omhoog te klimmen. Hiervoor hebben we in de kloof gelopen, maar door deze klim zijn we op de rand van de kloof terecht gekomen. Het uitzicht is ontzettend mooi. Na het nemen van een aantal foto’s wandelen we over het wandelpad terug langs de kloof weer naar beneden.

We beginnen moe te worden, waardoor we op zoek gaan naar een camping in de buurt. Helaas blijkt ook deze nog gesloten te zijn. De weg naar deze camping toe is namelijk gesloten vanwege de weersomstandigheden van de afgelopen weken, waardoor de camping niet bereikt kan worden. Hierdoor rijden we door naar de volgende bezienswaardigheid, namelijk de Dettifoss en de Selfoss.

IJsland kent vele watervallen, stuk voor stuk uniek en het blijft dus elke keer weer een verrassing hoe de volgende waterval eruit gaat zien. Ook van deze twee watervallen hebben we goede verhalen gehoord, dus enthousiast beginnen we aan de wandeling naar de Dettifoss. In totaal is de ronde vanuit de parkeerplaats naar de Dettifoss via de Selfoss weer terug naar de parkeerplaats ongeveer 4 kilometer. Wanneer we bij de Dettifoss aankomen, zien we een gigantische waterval met prachtige grijsachtige kleuren. Het landschap is helemaal kaal en de waterval loopt schuin door een kloof heen. Na een minuut of tien wordt het ineens donker en begint het nog harder te waaien dan het hiervoor al deed. Er waait ook veel zand op, wat onverwacht was door de vele regen die dit gebied de laatste dagen heeft gehad. Toch doen we een poging om van de Dettifoss naar de Selfoss te wandelen. Terwijl we richting de Selfoss gaan, merken we dat we steeds meer last krijgen van het opwaaiende zand en met de Selfoss in de verte in zicht besluiten we toch terug te keren naar de parkeerplaats. Onderweg terug zien we dat meerdere toeristen deze keuze hebben gemaakt en tegen de tijd dat we terug zijn op de parkeerplaats zijn we in een heuse zandstorm terecht gekomen. We zitten helemaal onder het zand!

In de camper overleggen we wat onze volgende stap wordt. We bekijken de weersvoorspelling, maar helaas lijkt het er niet op dat het vandaag nog beter weer gaat worden. Gelukkig hebben we voldoende eten in de camper om te koken, dus het wordt een lekkere pasta vanavond. Tegen de tijd dat we richting bed gaan, zien we dat meerdere mensen met campers de keuze hebben gemaakt om op de parkeerplaats te overnachten. Hiermee nemen we wat risico, omdat het eigenlijk niet toegestaan is om op een parkeerplaats te overnachten. Door de hevige wind zien we alleen geen andere optie vanavond.

Camping: geen camping (Dettifoss parkeerplaats)
Kosten: €0 (geen camping, gestrand in zandstorm)
Gereden afstand vandaag: 119 km

Dettifoss parkeerplaats - Camping Hlid

20 mei 2023

Die ochtend worden we wakker na een nogal onrustige nacht. De wind was duidelijk voelbaar in de camper, maar ook het idee dat we op een parkeerplaats geparkeerd stonden zat ons beide niet heel lekker. We ontbijten snel, omdat we een druk programma hebben vandaag. We zijn in de omgeving van Mývatn aangekomen en hier zitten ontzettend veel leuke locaties om te bezoeken. We maken dus ook veel stops vandaag.

1. Hverir: een geothermische locatie met modderpoelen, veel zwavelgeur en fumarolen (gat in de grond waar hete stoom uitkomt). Voor de parkeerplaats van deze bestemming betalen we 1200 isk (ongeveer €8,-). Ook hier hadden we nog last van de wind, maar al met al een zeer interessante locatie om te bezoeken.

2. Mývatn Nature Baths: we konden IJsland natuurlijk niet verlaten zonder een bezoek te hebben gebracht aan een geothermisch bad. De omgeving waarin deze baden zich bevinden is prachtig. We spenderen hier ongeveer drie uurtjes en komen hier helemaal tot rust. We hebben expres voor dit thermaal bad gekozen, i.p.v. zijn toeristische broertje bij Reykjavik in de buurt (de Blue Lagoon), vanwege het tariefverschil. Dit bad was namelijk veel voordeliger. In heel IJsland zijn deze thermaal baden te vinden.

3. Na een lunch in de camper rijden we naar Grjótagjá, twee kleine grotten die naar een ondergronds meertje leiden. Dit was leuk om te zien, maar is wel erg klein. Je kunt er maar met één, maximaal twee, personen tegelijk naar binnen. Dit bezoek heeft maar ongeveer vijf minuutjes geduurd.

4. Dimmuborgir: door deze lavavelden lopen meerdere wandelroutes met verschillende lengtes. Je loopt hierbij tussen de lavapilaren met uitzicht op Hverfjall, een hele grote askrater die van ver weg te zien is. De wandeling die wij hier hebben gekozen duurde ongeveer een half uurtje.

5. Höfdi: ook hier zijn lavarotsen te zien, maar dit keer in het meer, Lake Mývatn. Ook hier hebben we een wandeling gemaakt van ongeveer 25 minuten, met een route langs de waterkant.

6. Skútusstadagígar: voordat we bij Skútusstadagígar gaan kijken, bezoeken we aan de overkant van de straat een lokale boer die ook van zijn eigen koeienmelk ijs produceert en dit verkoopt.

Mocht je zin hebben in een lekker ijsje, dan is dit zeker een aanrader. Na het ijsje lopen we richting het veld vol kraters, wat een bijzondere gewaarwording is. Zoiets hebben we nog niet eerder gezien. Doordat we eerder vandaag al een aantal wandelingen hebben gemaakt, besluiten we om niet de hele ronde te lopen. Hier zijn echter wel twee mogelijke wandelroutes door het kraterveld.

Na deze drukke dag kiezen we een camping om op te overnachten, er zijn er namelijk drie hier in de buurt. Ook op deze camping waren nog niet alle faciliteiten open. We konden op de camping zelf bijvoorbeeld geen gebruik maken van een afwasgelegenheid. Gelukkig was er aan de overkant van de straat een hostel dat van dezelfde eigenaar was, waar we onze afwas mochten doen. Na het eten van de restjes pasta van gisteren en het doen van de afwas, kijken we nog een filmpje en vervolgens gaan we naar bed.

Camping: Camping Hlid
Kosten: €38 per nacht, inclusief camper, twee personen en elektriciteit
Gereden afstand vandaag: 92 km

Camping Hlid - Camp Egilsstadir

21 mei 2023

Deze ochtend hebben we een rustige start, we vertrekken namelijk pas om 10.30 uur van de camping. Als eerste bekijken we de Krafla krater vlakbij Mývatn. Binnen in deze krater, bevindt zich een andere krater genaamd Víti. Met een vrij steile wandeling, kun je naar de rand van Víti wandelen. Binnen in de krater Víti bevindt zich een meer. Ook hier stond weer een vrij sterke wind, waardoor deze wandeling extra uitdagend werd. Eenmaal boven is het uitzicht wel erg indrukwekkend, dus zeker de moeite waard.

Onze weg vervolgend richting het zuidoosten van IJsland maken we een kleine omweg van ongeveer 15 minuten voor een restaurant dat Ben op internet heeft gevonden. Hier worden namelijk echt IJslandse specialiteiten geserveerd in een typisch IJslands turfdorpje, Mödrudal. Zo heeft Ben hier bijvoorbeeld mossoep gegeten en hebben we samen gesnoept van een IJslandse ‘love ball’ (eigenlijk gewoon een soort oliebol) en een stukje ‘marriage cake’.

Onze etensvoorraad is ondertussen flink geslonken, waardoor we na het hervatten van de route stoppen in Egilsstadir bij een Bónus. We hebben onze camping in Egilsstadir al uitgezocht, maar vanuit deze locatie willen we graag nog twee andere plekken gaan bezoeken. Deze plekken liggen beide aan een route waarbij we dezelfde weg weer terug moeten nemen richting Egilsstadir. We besluiten daarom om vandaag nog een bezoek te brengen aan Seydisfjördur, de andere locatie doen we morgen dan. Seydisfjördur is een havenstadje waar onder andere de veerboot vanuit Denemarken arriveert. Dit dorpje ligt in misschien wel het mooiste fjord van IJsland en ook de route ernaartoe is waanzinnig mooi. Vanuit Egilsstadir rijdt je over een bergkam heen, waardoor we in Seydisfjördur het gevoel kregen alleen op de wereld te zijn.

Terug op de camping genieten we van onze zelf samengestelde IJslandse hotdogs. Het is goed om te weten dat de camping waar we vandaag verblijven in het hoogseizoen vooraf geboekt moet worden. Vannacht stond de camping niet helemaal vol, maar het was er aardig druk al. In het hoogseizoen is dit wel een populaire camping van wege de gunstige ligging in het zuidoosten.

Camping: Camp Egilsstadir
Kosten: €30 per nacht, inclusief camper en twee personen
Gereden afstand vandaag: 254 km

Camp Egilsstadir - Fossardalur Campsite

22 mei 2023

Vandaag zijn we erg enthousiast over de eerste bestemming van het programma, namelijk Borgarfjördur Eystri. Rond 10.30 uur gaan we op weg naar dit prachtige fjord. Net zoals gisteren moeten we eerst een bergkam over, voordat we bij het fjord aankomen. Net nadat we de bergkam zijn, zien we in het voorbijgaan rendieren op een helling staan. Doordat er geen parkeergelegenheid in de buurt is, kunnen we helaas niet stoppen. We rijden verder en parkeren de camper op een parkeerplaats bij de haven. Het was moeilijk in te schatten wat we konden verwachten, want op internet konden we niet specifiek één locatie vinden waar we moesten zijn. Toen we eenmaal uitgestapt waren op de parkeerplaats, was het echter wel duidelijk waar we moesten zijn. Het was namelijk vrij rustig in het dorpje, alleen bij een rotspartij zagen we een tiental mensen bij elkaar staan. Stuk voor stuk met camera in de hand.

Toen we dichterbij kwamen zagen we waarom iedereen daar stond: het zat er helemaal vol met papegaaiduikers (ofwel puffins, zoals ze in het Engels genoemd worden). Het was heel bijzonder om te zien dat deze vogeltjes de menigte gewend leken te zijn. Je kan namelijk op zo’n 2 meter afstand van ze komen! Op deze rotspartij is een trap gemaakt, met afscheiding aan de zijkanten. Direct daarnaast zitten de papegaaiduikers in hun holletjes, of daarbuiten, op de rotsen.

Papegaaiduikers zijn eigenlijk niet zo’n heel goede vliegers, aangezien ze nogal zwaar zijn voor hun kleine vleugels. Hierdoor kost het ze wat meer moeite om weg te vliegen en duiken ze snel het water in. Zwemmen kunnen ze namelijk heel goed. We staan hier enige tijd te kijken hoe deze beestjes bewegen en maken natuurlijk ook wat foto’s. Na dit indrukwekkende bezoek begrijpen we heel goed dat de IJslanders zo gek zijn op deze vogeltjes.

Na dit bezoek hebben we honger gekregen en stoppen we bij een lokaal eetcaféetje, genaamd Álfacafe. Ze serveren hier typische IJslandse gerechten, onder andere vissoep, lamsoep, IJslands brood en ook de zoete lekkernijen die we al eerder zijn tegengekomen zijn hier te koop (de deegballen, marriage cake en meer). Met een uitzicht op de bergen en het schattige dorpje ervoor eten we onze lunch, waarna we weer terugkeren naar Egilsstadir.

Na een korte stop in Egilsstadir, vervolgen we onze weg naar Djupivogur, in het zuidoosten. Onderweg komen we prachtige fjorden en ruige rots landschappen tegen. We zien ook meerdere zalm kwekerijen in deze fjorden. Over het weer mogen we overigens niet klagen vandaag, de zon schijnt heerlijk!

Na een wat langere rit komen we aan op de camping die we hebben uitgekozen vanwege de bijzondere ligging in een soort dalletje omringd door bergen. De weg naar de camping toe is wat uitdagend, maar we zijn erg blij dat we er toch voor zijn gegaan.

Deze avond genieten we nog even van het weer en eten we voor de tweede keer hotdogs, want de broodjes moeten op.

Camping: Fossardalur Campsite
Gereden afstand vandaag: 290 km

Fossardalur Campsite - Camping Höfn

23 mei 2023

Vanochtend besluiten we rustig aan te doen. Voorafgaand aan de reis hebben we een schema gemaakt met onze route voor elke dag. Hierin hadden we halverwege de reis een dag open gelaten, voor mogelijke uitloop op een locatie waar we wat langer zouden willen blijven. Tot nu toe hadden we deze dag nog niet gebruikt, dus we hadden geen haast vandaag. Na een lekker warme douche en het ontbijt, krijgen we een telefoontje van een IJslands nummer. Het bleek TouringCars te zijn die alle huurders waarschuwde voor de storm die op komst was. Code geel was afgegeven voor het hele land. De boodschap van de verhuurder was dan ook dat wij vandaag en morgen niet meer de weg op konden.

Bij het ophalen van de camper had een van de medewerkers van TouringCars ons al uitgelegd dat we het weer, en vooral de windsnelheid, goed in de gaten moesten houden. Bij een windsnelheid van 15 m/s mochten we namelijk de weg niet op. Campers zijn vrij groot, waardoor ze veel wind vangen. Wanneer het hard waait is het wel veilig om ergens geparkeerd te staan, maar rijden wordt absoluut niet aangeraden.

Na het telefoontje van de verhuurder, kijken we gauw wanneer deze storm zijn aantreden zal doen. We hebben namelijk vanochtend nog helemaal niets gemerkt van harde wind. Op de weersite die we de hele reis al gebruiken, staat dat de wind pas later in de middag erg sterk wordt en dat het ’s ochtends nog vrij rustig blijft. Doordat we op een erg afgelegen locatie staan, maken we toch de keuze om nog een stukje te gaan rijden. De eindbestemming die we voor vandaag in gedachte hadden ligt namelijk maar zo’n 100 kilometer verderop.

We ruimen snel onze tafel af en gaan op weg. Tijdens de rit valt het eigenlijk nog mee met hoe sterk de wind is. Enkel op één puntje, dat meer uitsteekt in zee, ervaren we dat vooral de windvlagen wat sterker beginnen te worden. Gelukkig komen we op tijd aan op de camping, zo rond 13.30 uur. We zijn hier nog helemaal alleen! Dit verbaast ons eigenlijk, aangezien we verwacht hadden dat alle campings nu al vol zouden staan en dat mensen deze dag niet door zouden rijden vanwege de wind. Toen we een tijdje geparkeerd stonden, merkten we goed waarom de verhuurder ons heeft gewaarschuwd. Het heeft wel eerder tijdens de reis hard gewaaid, maar de camper schud nu voor ons gevoel flink heen en weer. Om onszelf gerust te stellen hebben we even opgezocht hoe groot de kans is dat campers omwaaien. Doordat het zwaartepunt van campers onderin zit, is de kans erg klein als je stilstaat. Dat stelt ons gerust! De camping begint overigens steeds voller te lopen. Alle campers parkeren ook wat dichter tegen elkaar dan normaal gesproken, in de hoop dat dit de wind een beetje tegenhoudt. Of het daadwerkelijk geholpen heeft durven we niet te zeggen!

Om niet de hele middag en avond in de camper te hoeven zitten gaan we te voet op pad. Deze storm heeft namelijk voornamelijk wind met zich meegebracht, geen regen of onweer zoals we dat in Nederland vaak zien tijdens een storm. We verkennen het dorpje Höfn en stoppen onderweg bij een supermarkt in de buurt. De wandeling is wat zwaarder dan normaal, maar het is goed te doen en we voelen ons niet onveilig buiten. In de avond besluiten we bij een pizzeria te gaan eten, om de lange avond te breken.

Eenmaal terug in de camper bekijken we wat de plannen zijn voor de komende dagen en kijken we nog even naar de weersvoorspelling van de komende uren en de volgende dag. Wanneer we onze reis weer mogen vervolgen moeten we maar afwachten. Voor nu schudt de camper redelijk, maar niets om ons zorgen over te maken. Hopelijk kunnen we een beetje slapen vannacht!

Camping: Camping Höfn
Kosten: €34 per nacht, inclusief camper, twee personen en elektriciteit
Gereden afstand vandaag: 118 km

Camping Höfn - Skaftafell Campground

24 mei 2023

Het leuke aan een rondreis in IJsland is dat je eigenlijk niet weet wat de dag je gaat brengen. Het weer kan in één dag vier seizoenen tonen. Zo kun je opstaan in de sneeuw, een uur later een heldere blauwe lucht zien en weer een uur later in een stortbui terecht komen. Wanneer je op (camper)reis gaat naar IJsland, is het dus goed om flexibel te zijn en je niet te laten tegenhouden door situaties die lijken op tegenslagen. Mag je een dag de weg niet op? Dan verkennen we de omgeving extra goed vandaag en doen we het een dagje rustig aan. Sneeuwt het? Dan schitteren de bergtoppen met een mooie laag sneeuw. Het kan overigens ook zijn dat je een route hebt gekozen die nog afgesloten blijkt te zijn of dat een verharde weg toch opeens overgaat in een grindweg. Alles is mogelijk in IJsland!

Om terug te komen op onze reis: deze ochtend slapen we lekker uit! Pas rond 10.15 uur worden we wakker en starten rustig op met een uitgebreid ontbijtje. We kunnen immers toch nergens heen. Rond 12.30 uur is de wind weer gaan liggen en durven we het weer aan om de weg op te gaan. De camping is ook alweer bijna leeg.
Tegenover de camping is een tankstation waar we de tank weer volgooien. Daarnaast hebben ze hier bij de meeste tankstations ook een plek waar je gratis je voertuig kunt wassen. Door de wind zijn de ruiten flink vuil geworden, hierdoor besluiten we om de camper van buiten snel schoon te maken. Vervolgens gaan we op pad. We nemen de enige mogelijke weg richting Reykjavik. Op het moment dat we wegrijden zien we dat deze weg afgesloten is, maar deze afsluiting zit net na een gletsjermeer dat we willen bezoeken vandaag. We besluiten de gok te wagen en toch vast te gaan rijden.

Wanneer we bij de Jökulsárlón aankomen zien we inderdaad dat er geen verkeer doorgelaten wordt richting Reykjavik. Gelukkig is er een grote parkeerplaats bij de Jökulsárlón, waar al ontzettend veel mensen geparkeerd staan. De wind is hier ook best krachtig. We maken een wandeling en bezoeken aan de ene kant van de weg een strand waarop allemaal ijsbrokken zijn aangespoeld, Diamond Beach. Vervolgens nemen we het wandelpad richting de andere kant van de berg, waar je het gletsjermeer kan bezoeken. Tijdens de wandeling zien we dan ook eindelijk de zeehonden die we gehoopt hadden te zien tijdens de reis. Deze zwemmen in het gletsjermeer. Eigenlijk hadden we op de planning om een excursie te doen waarbij we met een bootje het gletsjermeer op konden, maar vanwege de storm zijn de excursies van vandaag afgezegd.

Na ongeveer een uurtje zien we dat de weg weer open is gegaan en dat het verkeer alweer aardig op gang is gekomen. Wij stappen ook de camper weer in en stoppen niet al teveel verder bij de Fjallsárlón, een kleiner gletsjermeer. Dit meer ligt vol met ijs en ziet er weer heel anders uit dan de Jökulsárlón. Het is ook mogelijk om een wandeling te doen vanuit dit gletsjermeer naar de Jökulsárlón, maar vanwege tijdsgebrek besluiten we dit niet te doen. Het schijnt nogal een pittige wandeling te zijn ook.

We rijden weer verder en hier worden we geconfronteerd met waarom de weg was afgesloten eerder deze ochtend: twee campers liggen naast de weg. Van de weg afgerold en over de kop gegaan. Op dit punt van IJsland zijn windstoten gemeten van 46 m/s vanochtend. Het drievoudige van wat toegestaan is om de weg nog op te gaan met een camper!

De eindbestemming van vandaag is de camping bij de Skaftafell en Svartifoss. De camping is gecombineerd met de parkeerplaats van deze bezienswaardigheden. Voor de parkeerplaats betaal je 1000 isk (ongeveer €6,75), maar als je ook wil overnachten op de camping dan hoef je deze kosten niet extra te betalen. In dat geval betaal je alleen voor de camping.
Vanaf deze camping kun je de Skaftafellsjökull bezoeken, wat een wandeling is van 3,7 km retour. Je kunt ook de Svartifoss bezoeken, met een wandeling van 5,3 km retour. Deze avond hebben we eigenlijk niet zoveel energie meer om nog een wandeling te maken, dus we besluiten om morgen een beslissing te maken welke kant we op gaan wandelen. Vandaag duiken we op tijd ons bed in!

Camping: Skaftafell Campground
Kosten: €34 per nacht, inclusief camper en twee personen
Gereden afstand vandaag: 138 km

Skaftafell Campground - Hvolsvöllur Campsite

25 mei 2023

Na het ontbijt starten we aan onze wandeling richting de Svartifoss. Het pad dat hiernaartoe leidt is erg steil, maar dat levert wel een mooi uitzicht op. Na een aantal keer een stop gemaakt te hebben om van het uitzicht te genieten, maar stiekem ook om even op adem te komen, bereiken we de waterval. Deze is opnieuw heel anders dan de eerdere watervallen die we gezien hebben. Naast de unieke ligging is deze waterval omringd door zwarte basaltkolommen. Deze basaltkolommen zijn hexagonaal van vorm en sommige kolommen zijn afgebroken waardoor je de vormen goed kunt zien. Het is bijzonder om te zien hoe deze vormen door de natuur zelf zijn gecreëerd.

Van de afdaling genieten we iets meer dan van de klim naar boven en eenmaal terug bij de camper maken we ons klaar om verder te gaan reizen. Eerder deze ochtend stond er een ontzettend lange rij voor de afwasgelegenheid, maar nu is deze helemaal leeg. We doen dus snel onze afwas en gaan vervolgens weer op pad.

Na een uurtje rijden krijgen we honger en besluiten we op de dichtstbijzijnde parkeerplaats naast de weg te stoppen. Dit blijkt een uitkijkpunt te zijn voor weer een uniek natuurverschijnsel, namelijk een lavaveld waarbij alle lavarotsen zijn begroeid met donkergroen mos. Dit mos groeit heel langzaam en sterft wanneer er op gelopen wordt. Het is daarom vrij bijzonder dat dit veld nog in deze staat te bezoeken is.

Voorafgaand aan mijn reis had ik van velen gehoord dat het ontzettend gaaf is om de zwarte stranden in het zuiden van IJsland te bezoeken. Eerder tijdens onze reis zijn we ook al zwarte stranden tegengekomen, waardoor ik hier misschien iets meer van verwacht had om eerlijk te zijn. We bezochten het strand in Vík, maar dit strand vond ik dus niet veel specialer dan de eerdere stranden. We kijken even rond en besluiten door te rijden naar een uitkijkpunt, Dyrhólaey. Vanuit dit punt kun je 360 graden weg kijken en kijk je bijna oneindig uit op een kustlijn. Het wordt daarom ook wel Infinite Black Beach genoemd. Het weer is ondertussen omgeslagen en het waait en regent best hard. We stappen dus de camper weer in, op naar het vliegtuigwrak dat een stukje verder op het strand ligt. Bij aankomst op de parkeerplaats komen we erachter dat het nog wel een heel stuk wandelen is naar het wrak. Op de informatieborden wordt aangegeven dat dit een wandeling is van in totaal 3 tot 4 uur! Daarnaast waarschuwen ze om je goed aan te kleden, genoeg drinken en eten mee te nemen en niet te gaan wanneer het slecht weer is. Wanneer je geen 3 tot 4 uur wil of kan wandelen, kun je gebruik maken van de (vrij dure) shuttlebus die op en neer rijdt. Doordat het al 17.00 uur is, de laatste shuttlebus al vertrokken is en we geen 3 tot 4 uur over hebben om te wandelen, rijden we verder naar de volgende waterval, de Skógafoss.

De gigantische hoeveelheid water die bij de Skógafoss naar beneden komt, legt 60 meter af in zijn val naar beneden. Hierdoor ontstaat er onderaan de waterval veel nevel, met een regenboog wanneer het zonnig is. Nadat we de waterval van beneden hebben bekeken, beklimmen we de 527 treden van de trap die zich naast de waterval bevindt. Eenmaal bovenaan voel je pas echt hoeveel water er naar beneden stroomt en hoe ver dit ook naar beneden valt. Dit is echt een magisch gevoel.

De parkeerplaats van de Skógafoss is erg groot, maar de bijbehorende camping was eigenlijk niet meer dan een verlenging van de parkeerplaats zelf. De voorzieningen van de camping worden ook gebruikt door de bezoekers van de waterval. Deze redenen zorgen ervoor dat wij niet op deze camping gaan overnachten, maar toch nog een stukje verder rijden naar de volgende camping.

De laatste stop voor de camping is de Seljalandsfoss. Deze ligt best dichtbij de Skógafoss, maar ook deze heeft weer een originele uitstraling. Je kunt bij de Seljalandsfoss namelijk achter de waterval komen. Het pad ernaartoe zul je niet droog afleggen, maar het uitzicht wanneer je in de inkeping van de rots en onder waterval staat is spectaculair. Wat ook bijzonder is, is dat de achterwand hier helemaal begroeid is met verschillende planten, mossen en zelfs met bloemetjes.

Op de camping parkeren we de camper, eten we de restjes wok van gisteren en maken ons klaar om een van de laatste nachtjes in de camper tegemoet te gaan.

Camping: Hvolsvöllur Campsite
Kosten: €20 per nacht, inclusief camper en twee personen
Gereden afstand vandaag: 237 km

Hvolsvöllur Campsite - Camping Gardur

26 mei 2023

De laatste volle camperdag is aangebroken. We zijn ondertussen bijna het hele eiland rondgeweest en komen weer in de buurt van de Golden Circle. In de ochtend tijdens het ontbijt ontvangen we nog een keer een telefoontje van de verhuurder. Er is weer een storm op komst en code geel is opnieuw afgegeven. De verhuurder vertelt ons dat we vandaag en morgen de weg niet op mogen. Doordat we morgen de camper in moeten leveren, vraag ik me af hoe dit gaat verlopen. Overal in IJsland wordt slecht weer verwacht, behalve op het schiereiland waar wij in de buurt zijn en waar we de camper weer moeten inleveren. De verhuurder geeft dus aan dat we in dat geval alsnog mogen gaan rijden vandaag.

De eerste stop is Selfoss. Hier zijn we eerder doorheen gereden, maar toen hebben we de stad nog niet verkend. Dit staat vandaag dus op de planning. Het regent pijpenstelen, dus we wandelen maar een klein rondje door het pittoreske centrum. We lunchen bij een van de meest bekende tentjes in IJsland, namelijk een hotdog bij Pylsuvagninn. Echt een bezoekje waard!

Op de heenreis hebben we een bezoek aan Hveragerdi en Kerid overgeslagen vanwege het slechte weer. Deze bestemmingen wilden we op de terugweg, vandaag dus, gaan bezoeken. Helaas gaat het vandaag weer niet lukken om deze bestemmingen aan te doen vanwege de hoeveelheid wind en regen die we hebben. We rijden daarom zo snel mogelijk terug richting het Reykjanes schiereiland. Onderweg stoppen we op een locatie waar meerdere typische IJslandse kledingzaken zitten (met outlet). We nemen de tijd om rond te kijken bij de North 66 en Icewear winkels die volhangen met toepasselijke kleding voor het IJslandse weer. Het winkelen is geslaagd, we gaan naar huis met leuke IJslandse schapenwollen sokken en andere outdoor kleding. Hierna eten we bij de IJslandse McDonald’s, genaamd Metro. Leuk weetje: in IJsland heb je helemaal geen McDonald’s vestigingen. Sterker nog, alleen de KFC en Subway zijn we af en toe tegengekomen van de bekendere fastfoodketens.

We sluiten ons rondje IJsland af waar we ook begonnen zijn, namelijk op het uiterste puntje van het schiereiland. We slapen vannacht tussen de vuurtorens op camping Gardur. Na aankomst pakken we alvast onze koffers in, zodat we morgenochtend alleen de camper nog maar hoeven schoon te maken voordat we deze weer gaan inleveren.

Camping: Camping Gardur
Kosten: €20 per nacht, inclusief camper en twee personen
Gereden afstand vandaag: 165 km

Camping Gardur - Grandi by Center Hotels

27 mei 2023

Ook deze nacht hebben we minder geslapen en dit was te danken aan de sterke wind die we hebben gehad vannacht. Na een snel ontbijtje pakken we de laatste spullen in en maken we de camper schoon. Hierbij checken we goed of we alle kastjes leeg hebben gemaakt en maken we een tasje vol items die we bij de verhuurder willen achterlaten voor een volgende reiziger. Zo hebben we bijvoorbeeld nog een aantal rollen keukenpapier en toiletpapier over en ook olijfolie, peper, zout en afwasmiddel vinden we zonde om weg te gooien.

Als alles ingepakt en schoongemaakt is, gaan we op weg naar een tankstation. Hier vullen we de tank bij en maken we de camper van buiten nog een laatste keer schoon. Wanneer we bij de verhuurder aankomen, ontdekken we dat we vergeten zijn om de gasfles om te laten wisselen bij het tankstation. We rijden dus nog even terug en vervangen onze gasfles (voor €55,-). We hebben in twee weken tijd maar één gasfles gebruikt. Deze was nog niet helemaal leeg, maar helaas kun je hier alleen hele gasflessen wisselen (en niet bij laten vullen).

Wanneer we weer terug zijn bij de verhuurder, leveren we de sleutel in en doet de medewerker van TouringCars een check. Alles is in orde! Ons tasje met overgebleven items geven we op de verhuurlocatie aan een dankbare familie die net de camper komt ophalen en vervolgens stappen we de shuttle van TouringCars weer in, ze brengen ons namelijk naar de luchthaven. Het inleveren van de camper heeft ons maar 40 minuutjes gekost in totaal. Dit ging echt super snel.

De tien tot vijftien minuten in het busje naar de luchthaven kletsen we gezellig met de IJslandse jongen die ons wegbrengt en hij vertelt ons iets meer over hoe het is om in IJsland te wonen en op te groeien.

Op de luchthaven boeken we een retourtje naar Reykjavik centrum, waar we €120,- voor betalen voor twee personen. De meneer aan de balie geeft aan dat de bus pas gaat vertrekken wanneer de volgende vlucht geland is. Doordat de luchthaven zo klein is, zijn er namelijk niet continu arriverende vluchten. Helaas duurde het iets meer dan drie uur voordat de bus richting Reykjavik vertrok, omdat er op elke inkomende vlucht nog geen handjevol mensen zat die ook met de bus mee wilden. Ons idee om zo vroeg mogelijk de camper in te leveren om zo vroeg mogelijk in Reykjavik aan te kunnen komen, bleek dus weer iets van onze flexibiliteit te vragen. Toen we in het hotel aankwamen en onder de lekker warme douche konden, spoelden al onze irritaties gelukkig mee weg.

Ons hotel zit vrij centraal en ziet er erg goed uit! Na even opgeladen te hebben, trekken we onze schoenen weer aan en gaan we de stad verkennen. We stoppen eerst bij een food market wat er ontzettend knus en gezellig uitziet. Het eten is echt heel lekker, waardoor we blij zijn met onze keuze.

Het leuke aan Reykjavik is dat het centrum goed te voet te bezoeken is. We hebben even overwogen om de hop-on-hop-off bus te nemen, maar eigenlijk hebben we op deze avond de meeste van de stopplekken al te voet verkend. Voor morgen staat er regen op de planning, dus we halen alles uit onze avond om zoveel mogelijk gezien te hebben.

Hotel: Grandi by Center Hotels
Kosten: €175 per nacht inclusief ontbijt
Gereden afstand vandaag: 24 km

Grandi by Center Hotels

28 mei 2023

Na een lekker ontbijtje in het hotel lopen we via de haven het centrum in. De locatie die we gisteren nog niet hebben bezocht is het National Museum of Iceland. Hier kijken we rond in het winkeltje, waar ze bijzondere souvenirs hebben. Daarna vervolgen we onze wandeling door het Hiljómskála Park terug naar het centrum. Hier bezoeken we onder andere de beroemde kerk, Hallgrimskirkja, en een fotozaakje waar ze allemaal printjes van IJslandse taferelen hebben. We kopen een foto van een veld met een schaap erin, want ja, dat representeert IJsland nu eenmaal vrij goed.

Inmiddels is het lunchtijd en gaan we op zoek naar een bakkerijtje. We zijn vrij laat en hierdoor is er op veel plekken geen vrij tafeltje. Uiteindelijk hebben we geluk en vinden we alsnog een plekje waar we ontzettend lekker hebben geluncht, namelijk bij Emilie and the Cool Kids. Na de lunch lopen we nogmaals door de winkelstraatjes. Gisterenavond waren alle winkeltjes al gesloten, maar vandaag zijn de meeste gelukkig wel geopend (ondanks het een zondag is).

Voor het avondeten hebben we een reservering gemaakt bij een visrestaurant in de haven. Voordat we hier naartoe gaan, frissen we ons nog even op in het hotel. Het restaurant waar we eten heet Höfnin Restaurant en serveert veel IJslandse gerechten. Zo eet ik bijvoorbeeld plokkfiskur, wat een visstoofpotje is. We vinden het leuk om de lokale gerechten te proberen wanneer we op vakantie zijn, dus deze stoofpot was een must try. Het viel overigens goed in de smaak ook!

Na het eten lopen we nog een rondje over het haventerrein, waarna we terugkeren naar het hotel om de koffers nogmaals in te pakken. Morgenochtend moeten we om 06.00 uur de bus richting de luchthaven al hebben, dus we gaan op tijd naar bed.

Hotel: Grandi by Center Hotels
Kosten: €175 per nacht inclusief ontbijt

Aankomst Schiphol

29 mei 2023

In het hotel hadden we aangegeven dat we vroeg moesten vertrekken, dus toen we beneden kwamen stond er koffie en thee met croissantjes op ons te wachten. Nadat we uitgecheckt hebben, lopen we het kleine stukje naar de bushalte. Dit is maar ongeveer 250 meter. Hier wachten we op de bus, die gelukkig precies op tijd is, en zo is de terugreis officieel begonnen. Op de busterminal van Reykjavik stappen we over op de bus die naar Keflavík Airport gaat. Deze aansluitende bussen zijn erg goed geregeld, dus binnen een paar minuten zijn we alweer onderweg met de volgende bus.

Rond 07.15 uur arriveren we op de luchthaven en lopen we naar belastingteruggavebalie. Voor al onze aankopen in IJsland vullen we een formulier in, waarvoor we de belasting gedeeltelijk terug kunnen krijgen. Dit verloopt allemaal heel soepel en hierna checken we onze bagage in. De luchthaven is erg rustig, dus ook hier staat geen wachtrij. Na de douane, waar we ook zo konden doorlopen, eten we ons ontbijt en wachten we totdat de gate bekend wordt gemaakt.

Net zoals de heenvlucht verloopt de terugvlucht ook zonder problemen of verdere bijzonderheden en landen we om 15.45 uur (Nederlandse tijd) weer in Amsterdam. We zijn het er beide over eens: we zouden nog wel eens terug willen naar IJsland!