reisverslag 18-daagse camperreis Japan Kirsten & Chantal

Als je het hebt over het land van de rijzende zon, dan weten veel mensen al over welk land je het hebt, Japan. Travelhome biedt sinds vorig jaar camperhuur aan in dit prachtige land. Voor ons, Chantal en Kirsten van de reserveringsafdeling, dan ook dé reden om op pad te gaan met de camper. Wij maken de reis van eind mei 2018 -  half juni 2018.

Onze reis zal 18 dagen duren in Japan en zal starten in de metropool Tokyo. Hier ontdekken we in 4 dagen het bruisende stadsleven. Bezoek de wijken, Shinjuku, Shibuya en Asakusa.

De camperreis start met Mount Fuiji. Daarna volgen we de route zuidwaarts naar het heilige Nara, Himeji en Hiroshima. Bij Hiroshima gaan we een bezoek brengen aan de A-Dome.

Kyoto is de oude hoofdstad van Japan met een van de beroemdste tempels van Japan, de Fushimi Inari. We sluit de reis af met de Japanse Alpen waar het lijkt of de tijd heeft stil gestaan. Rijstvelden, oude boerderijen en een oase van rust. Daarna rijden we weer terug naar Tokyo en leveren we de camper weer in.

Wil je meer weten over onze avonturen in Japan? Lees dan ons reisverslag en we hopen dat je net zo enthousiast zult worden als wij dat zijn over Japan.

  • periode: mei 2018

Algemene informatie

Totale reisafstand: 2500 km
Totale kosten benzine: 40000 Yen / 350 euro
Campertype en -verhuurder: C16 El Monte
Gemiddeld verbruik: bijv. 14 yen kilometer
Gemiddelde kosten campings: Michi no Eki gratis, camping varieert tussen de 50-70 euro per nacht
Totale kosten boodschappen: 30000 yen / 250 euro
Totale kosten tolwegen: 53000 yen / 400 euro

Excursies:
Mario Kart Tokyo: 40 euro (last minute korting, normaliter ca. 70 euro voor 60 minuten)
Openbaar vervoer, inclusief ferry: 22.200 yen / 170 euro voor 2 personen
Entree toegang tempels: 7200 yen / 55 euro voor 2 personen
Entree onsen: 1000 yen / 8 euro per persoon
Fietsen Kyoto: 1000 yen / 8 euro per persoon
Parkeerkosten: 4100 yen / 32 euro
Huur WIFI: 70 euro


Dag 1: Vertrek Amsterdam - Tokyo


Na maanden van wachten, is het eindelijk zover! Vandaag komen we aan in Tokyo na een vliegreis van zo’n 10 uur. Gisteren zijn we al vertrokken vanaf Schiphol met KLM naar Tokyo. Vluchtduur is zo’n 10 uur. Het tijdsverschil met Japan is 7 uur later. De vlucht van KLM vertrekt rond 14.30 uur en is een nacht vlucht, waardoor we de volgende ochtend aankomen. Je hebt geen visum nodig voor Japan.

De douane formaliteiten gaan snel en verschillen niets met een aankomst in Amerika of Canada. Wat ons direct opvalt als we door de douane zijn, is de stilte en rust. Geen enorme drukte van mensen en het is heel stil.

Voor de eerste 3 nachten hebben we een hotel geboekt in de wijk Shinjuku. We nemen de bus naar Shinjuku station en vanaf hier kunnen we lopend naar ons hotel. Tokyo bestaat uit heel veel wijken en Shinjuku is een van de meest populaire wijken onder toeristen. Houdt er rekening mee dat je altijd de metro moet nemen om van A naar B te komen in Tokyo.

Het kaartje voor de bus kopen we op de luchthaven (Limousine Bus) en we rijden in iets meer dan een uur naar de stad. In de bus praten we heel zachtjes tegen elkaar, maar we krijgen direct een boze blik van onze buurvrouw voor ons. Ze gebaart naar de bordjes waarop staat aangegeven dat iedereen stil moet zijn.
Dat hebben we wel vooraf gelezen, maar dat de Japanners in het openbaar vervoer echt stil zijn, is toch even wennen.

De bus zet ons af op het Shinjuku station en vanaf hier lopen we naar het hotel. We hebben vooraf in Nederland een MIFI gehuurd waarop we kunnen inloggen om altijd internet te hebben. Het hotel vinden is dan ook niet heel moeilijk, omdat we Google maps volgen op de kaart. Na een kwartier lopen arriveren we in het Rose Garden hotel wat de komende drie nachten ons thuis is.

Na check-in gaan we even rusten op de kamer. Het is laat in de middag Japanse tijd, maar voor ons gevoel midden in de nacht. In de omgeving zijn veel winkels, restaurants en daarom gaan we dan maar eens de omgeving verkennen én eten we echte Japanse sushi in een van de vele restaurantjes. Morgen start het echte sightseeing in Tokyo.

Hotel: Rose Garden hotel
Kosten per nacht: EUR 110-130

Kosten bus Narita - Shinjuku: 3100 Yen / 24 euro
Kosten huren MIFI: 70 euro voor 18 dagen via Japan Wireless


Dag 2: Tokyo

Lekker uitgeslapen starten we de dag met een ontbijt in het hotel. We hebben dit bijgeboekt voor 1200 Yen per persoon.

Op nog geen 500 meter afstand van ons hotel ligt het metro station Nishi Shinjuku station. Let op, er zijn twee metro bedrijven (Toei Line en Tokyo Metro Line) en voor beiden heb je een apart kaartje nodig. We kopen een metro dag kaart voor 600 Yen waar we binnen de Tokyo Metro Line onbeperkt kunnen reizen.
De metro in Tokyo is de grootste ter wereld. Belangrijk om te weten is dat er niet in het openbaar vervoer gepraat wordt en ook als toerist wordt je geacht je hieraan te houden. Japanners staan ook netjes in de rij voor de metro of trein, sluit hier ook bij aan als je in een wacht rij staat.

Als eerste gaan we vandaag naar de wijk Harajuku. Deze wijk is bekend vanwege het hoge kawaii gehalte (kawaii betekent schattg) en veel jonge mensen. De bekendste straat is de Takeshita Dori straat met veel kleine winkels (sieraden en kleding etc.) en veel eettentjes. Het is wel echt een hele drukke straat, maar we willen het graag allemaal bekijken en we begeven ons in de drukke mensen massa. Om de drukte een beetje te ontwijken nemen we een zijstraatje waar we ook nog vele andere winkeltjes zien.

We lopen ongeveer in 20 minuten naar Yoyogi park. Een park of eigenlijk een bos met veel bomen, prachtig om te zien. Neem zeker even de tijd om even tot rust te komen. In dit park is het beroemde Meji Shrine gelegen, een monument voor een van de keizers en keizerinnen van Japan.
 
Na de lunch lopen we naar de wijk Shibuya. Iedereen kent de hond Hachi wel en Japan is Japan niet zonder een Hachi standbeeld. Deze vind je bij het metro station Shibuya.

Op een steenworp afstand zien we het drukte kruispunt van Tokyo, de Shibuya crossing. Hier steken 2500 mensen per stoplicht over. Vanaf de Starbucks heb je mooi uitzicht, maar probeer in een van de hogere gebouwen te kijken, zodat je een beter uitzicht hebt. In de omgeving zijn veel winkels van bekende ketens en veel restaurant. We nemen de tijd om hier even rond te kijken.

Daarna met metro terug naar Shinjuku en hebben we op een rooftop café een hapje gegeten tussen de Japanners. Heel moe zijn we terug om 9 uur in het hotel.

Kosten luch: 3100 Yen
Kosten diner: 3000 Yen
Entree Meji Shrine: gratis
Tokyo metro dag kaart: 600 Yen

Hotel: Rose Garden hotel
Kosten per nacht: EUR 110-130


Dag 3: Tokyo

De dag starten we in de wijk Asakusa, ook wel genaamd Little Tokyo. Per metro is het ruim ongeveer 45 minuten. Als we de metro uitlopen zien we meteen dat dit het oudere gedeelte is van de stad. Veel laagbouw en oudere gebouwen met traditionele kenmerken.

Op straat worden we aangesproken door een Japanse man die ons een ritje wil aanbieden in een riksja. We slaan het aanbod vriendelijk af, omdat we graag zelf alles willen bezichtigen. Deze riksja’s zul je nog overal tegenkomen in Japan.

We gaan vanochtend de Sensoji tempel bezoeken. Een van de bekendste bezienswaardigheden van de stad. Je komt eerst bij een grote toegangspoort en ook hier is het druk. Wat ons opvalt is dat tot nu toe heel veel kinderen in school kleding de bezienswaardigheden bezoeken. We worden dan ook flink aangestaard door deze kinderen, maar dat hoort erbij. Na de poort zien we een winkelstraat met alleen allen maar toeristen winkeltjes..Het merendeel van de bezoekers zijn Japanners zelf. We lopen er door heen en passeren nog een poort met het tempel complex. Neem de tijd om alles te bekijken.
In de straten rondom de tempel vind je overdekte en niet overdekte straten met ook weer veel winkels voor souvenirs. In het straatbeeld zie je ook veel japanners in kimono kleding die je hier kunt huren.

In de middag zijn we naar Samoerai kart gelopen voor een uurtje karten in Tokyo. Super leuk om te doen en echt een aanrader.  Het is heel normaal om verkleed als een karakter uit de Mario Kart game op een kart door de straten te rijden. Het is veilig, zolang je de aanwijzingen van de gids goed opvolgt en niet te hard rijdt. We hebben een goed beeld gekregen van deze wijk en hebben een foto stop gemaakt bij de Tokyo Sky Tree. Dit is een van de hoogste uitkijk torens van de stad.

Daarna zijn we per metro naar de beroemde elektronica wijk Akihakbara gegaan, Akibara afgekort. Bijzondere wijk met de beroemde maid cafés, deze meiden spreken je ook op straat aan om naar binnen te vragen, ze blijven altijd vriendelijk, ook als je ze af wijst. Veel winkels met manga spullen en film spullen, en vooral heel veel elektronica zaken.

Helaas is dit de laatste dag voor Tokyo en zoals altijd komen we tijd te kort. Morgen gaan we de camper ophalen om te beginnen aan het volgende avontuur.

Entree tempel: gratis
Metro dagkaart voor beide lijnen: 900 yen
Mario Kart: 40 euro (met korting, normaal +/- 70 euro) per persoon

Hotel: Rose Garden hotel
Kosten per nacht: EUR 110-130


Dag 4: Camper ophalen & Hakone

Vroeg uit de veren om zo de camper op te halen. Gistermiddag hebben we al een afspraak gemaakt met El Monte. We worden om 10 uur opgehaald vanaf station Hasama in Funabashi.

We zijn om kwart over 8 vertrokken het naar Nishi Shinjuki station. Hou er rekening mee dat de spits druk is in Tokyo. We hebben onze bagage bij ons en het lukt ons om er door heen te komen, maar op sommige stations is het proppen. Mensen duwen mensen zich letterlijk naar binnen. Gelukkig hoeven we maar 1x over te stappen. Anderhalf uur later komen we aan op Hasama station.

Rond 10 uur komt er een camper aan rijden met de letters El Monte erop. De jongeman die ons op komt halen mogen we Shu noemen. Hij grapt dat zijn echte Japanse naam te moeilijk is voor ons.
Het depot ligt op een 10 minuten rijden en ligt in een kleine zij straat. Het depot is klein en ziet eruit als een grote garage. De vloot telt totaal 15 campers en ze werken er met twee personen. De tweede persoon is Maikel, maar Shu is de enige die een beetje Engels spreekt. Toch krijgen we een goede uitleg over de camper. De inventaris is minimaal. Contract ondertekenen en dan zijn we klaar om te gaan. We vragen de weg naar een supermarkt in de buurt en Shu staat erop om met ons mee te rijden. Het is nogal lastig parkeren bij deze supermarkt. Nou ja, dan rij maar mee. Of hij nu werkelijk dacht dat we dit niet konden, zullen we nooit weten. Wij gaan boodschappen doen en Shu loopt terug naar het depot.

We hebben alles kunnen vinden wat we nodig hebben, fruit, groeten, brood, beleg, wijn etc. Wel hebben we er rekening mee gehouden dat we niet teveel kunnen kopen, omdat er weinig opberg ruimte in de camper is.

Daarna gaan rijden in de camper. Shu heeft de GPS ingesteld (navigeren op telefoonnummer) en heeft de overnachtingsplek uitgezocht nabij Lake Ashi. Het is 150 km rijden en we rijden over de tolweg, dwars door Tokyo heen, om bij het meer te komen. Geen probleem om door de stad te rijden, maar wat is Tokyo groot! 

Pas na vele tientallen kilometers zien we groen en bergen opdoemen. Inmiddels is het wel gaan regenen. Bij Gotenba verlaten we de tolweg en rijden via een smallere weg omhoog naar Hakone. We overnachten op een parkeerplaats bij het Visitor Center van Hakone. We ruimen alles op en installeren we ons in de camper. Snel een soepje warm maken en daarna relaxen.

Overnachting: parkeerplaats Hakone Visitor Center,
Gratis, alleen toiletten

ca. 140 KM

Dag 5: Mount Fuji

De eerste nacht in de camper is goed bevallen. De camper is erg klein (5 meter in lengte), maar er zit een keukentje in met twee gas pitten, water tank, koelkastje, nood toilet, hoogslaper en grote zit bank. Kirsten heeft in de hoogslaper geslapen en Chantal heeft de zitbank omgebouwd tot bed. Tafel omlaag en kussens goed leggen, gepiept in nog geen twee minuten.

Gisteren hebben we bij de 100 Yen store (Daiso) nog wat extra dingen gekocht om de inventaris aan te vullen. Mocht je zelf ook de camper huren, hou hier dan rekening mee.

Het is soms behelpen in de kleine camper, maar het is gelukt om een heerlijk ontbijtje te maken. Voordat we gaan rijden, bezoeken we nog even het Visitor Center waar je een Engelstalig filmpje kunt kijken over de omgeving. Op een heldere dag zouden we vanaf hier Lake Ashi én de top van Mount Fuji kunnen zien, maar het is helaas nog steeds regenachtig en erg mistig. We willen de top toch bekijken en rijden naar de top van Mount Hakone. Mount Fuji is een vulkaan en dat zie je goed terug. Ineens klaart het even op en kunnen we de top zien. Voordat we een foto kunnen maken, is de mist weer terug.

Een andere manier om op de top te komen is per gondel. Vlakbij het Visitor Center in Hakone vertrekt de gondel naar de top.

Wij rijden verder naar onze volgende bestemming. De rit gaat via de binnenweg 138 naar Lake Yamanakak, op ongeveer 20 km afstand. Rijden in Japan met de camper is goed te doen. Wel doen we langer over 20 km dan we in Nederland zouden doen. De gemiddelde snelheid op een binnenweg (bij ons zou dit een 70 of 80 km weg zijn) is 40 km per uur. We doen er dan ook 45 minuten over om bij het meer te komen.

Deze regio wordt het Fuji Five Lakes area genoemd, vanwege de 5 meren die hier liggen. Populair bij Japanners, omdat je vanaf veel plekken uitzicht hebt op Mount Fuji. Je kunt een boottocht maken op het meer, er zijn zelfs nu Japanners die op een banaan gaan zitten.

Wij rijden nog even door richting Fujiyoshida waar we gaan overnachten op een Michi no Eki. Als avondeten koken we pasta in de camper.

Overnachting: Michi no Eki Fujiyoshida
Gratis, toiletten en restaurant met klein winkeltje.

ca. 60 KM

Dag 6: Mount Fuji

Als we wakker worden schijnt de zon, dat hadden we niet verwacht na de regen van gisteren. We gaan dan ook snel gebruik maken van deze kans om Mount Fuji dan eindelijk goed op de foto te zetten.

Een van de beste uitzichten op de berg is vanaf de beroemde Chureito Pagoda. De pagode is op 10 kilometer gelegen vanaf onze overnachtingsplek in Fujiyoshida stad. Met de GPS kunnen we het makkelijk vinden, maar het laatste gedeelte van de route gaat door smallere straatjes en veel bochten.
De pagode is onderdeel van het Arakurayama Sengen Park en is gebouwd in 1963. We moeten vanaf de parkeer plaats ongeveer 400 treden omhoog klimmen om bij de pagode te komen. Het uitzicht is fantastisch en maakt de klim meer dan goed. We nemen de tijd om foto’s te maken en we staan te genieten van het uitzicht.

Na het bezoek gaan we boodschappen doen en maken een korte stop bij Starbucks. Deze keten vind je overal in Japan en dat vinden wij helemaal niet erg.

De rest van de dag zullen we onderweg zijn, want we gaan richting Nara rijden. Nara ligt op bijna 400 km afstand, een flinke rit voor ons. Hoe lang we er precies over doen, weten we niet. We hebben halverwege een stop gemaakt bij een rest area waar we geluncht hebben, een was gedraaid hebben en gedoucht hebben. Voor de douches hebben we 300 yen per persoon betaald en voor de was en droger 400 yen.

Wat ons vanaf dag 1 opvalt is dat de voorzieningen op een rest area/Michi no Eki heel schoon en netjes zijn. Voor Japanners is het heel normaal om te overnachten in een camper of eigen auto aan de snelweg. We voelen ons echt veilig en we maken graag gebruik van de Michi no Eki’s, Het enige waar we wel wat meer van zouden willen zien onderweg zijn douches. Japanners zelf gaan naar de zogenaamde onsen, oftewel badhuizen waar je heerlijk kunt baden (soms gelegen op hele bijzondere plekken) en deze vind je overal in Japan. Je kunt hier altijd onderweg gebruik van maken. Douches kom je bijna nergens tegen.

Na onze lange stop op de tolweg vervolgen we onze route naar Nara. In de avond komen we hier aan op de Michi no Eki en gaan we vrijwel meteen slapen.

Overnachting: Michi no Eki Hari Tres
Gratis, toiletten, restaurant

ca. 370 KM

Dag 7: Nara

Vanaf de Michi moeten we nog zo’n 25 km naar Nara rijden. De GPS geeft een drietal route opties aan en we kiezen voor optie 2 om de tolweg te vermijden. Achteraf hadden we dit beter niet kunnen doen.  De route gaat over een smalle berg weg, waarvan een gedeelte was afgesloten. Helaas kunnen we geen Japanse tekens lezen en zijn we doorgereden.  Er was een gedeelte weg weggevaagd door modder en daardoor was de weg heel smal. Het is ons gelukt om er veilig over heen te komen. Als je dus een wegafsluiting tegen komt, probeer dan om te keren. De weg gaat uiteindelijk over in een reguliere weg en via prachtige rijstvelden dalen we uit de bergen en rijden we Nara binnen.

Nara was één van de allereerste hoofdsteden van Japan. Daardoor zijn er vele tempels en heiligdommen te zien waarvan een aantal op de werelderfgoed lijst van Unesco staan. Een van de meest bekende tempels is de Toda-Ji tempel met de Daibutsu boeddha.

Eerst maar eens de camper parkeren en dit is gelukkig geen probleem. We zien diverse parkeer plaatsen waar we tegen betaling kunnen parkeren. Uiteindelijk betalen we 2000 yen (600 yen per uur).

Om bij de tempel te komen lopen we door Nara Park waar veel herten leven. De herten worden gevoerd door speciaal voer wat je overal kunt kopen. Of dit goed of slecht is, laten we in het midden. Het is druk, maar daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt. Via het park lopen we naar de tempel en hier betalen we ongeveer 500 yen entree per persoon.

In de Toda-Ji tempel zien we een van de grootste (bronzen) Boeddha’s van Japan. Een enorm beeld in een hele bijzondere tempel. De tempel zelf is een van de grootste houten bouwwerken van Japan. We kijken onze ogen uit en zijn erg onder de indruk. Na de tempel wandelen we nog verder door het park en genieten van we van het bijzondere Nara.

Als je nog tempels meer wilt zien, dan kan je ervoor kiezen om nog een dag langer in Nara te blijven. Wij rijden nog zo’n 100 km door richting Himeji Castle waar we morgen een bezoek aan brengen. Vandaag overnachten we wederom op een Michi, genaamd Miki. 

Kosten parkeren: 2000 yen
Entree tempel: 500 yen per persoon

Overnachting: Sanyo Expressway Michi no Eki Miki
Gratis, toiletten (nette), 7\11 en Starbucks

ca. 150 KM

Dag 8: Himeji

Het is warm geweest in de afgelopen dagen, maar gelukkig wisselt de zon zich af met wolken. Vandaag gaan we in de wereld van de samoerai duiken met een bezoek aan het witte samoerai kasteel van Himeji.

De afstand tussen Nara en Himeji is ongeveer 120 km. Wat opvalt aan de steden in Japan is dat het geen bijzonder mooie steden zijn. Alles wordt door elkaar gebouwd met veel smalle straten en laagbouw.

Het kasteel van Himeji is een van de 3 beroemde samoerai kastelen van Japan en staat ook op de werelderfgoed lijst van Unesco. Dit kasteel is gebouwd op een heuvel en diende voor de verdediging van de omgeving.

De camper parkeren is niet al te moeilijk, tegenover het kasteel is een grote parkeer plaats. We betalen 600 yen voor de eerste 3 uur. De bewegwijzering is in Japan altijd goed en duidelijk aangegeven. Eerst bezoeken we de tuinen (Kokoen Garden) die op een steenworp afstand gelegen zijn van het kasteel. Een combinatie ticket kost 1040 yen. De tuinen zijn prachtig om te zien en er is zelfs een mogelijkheid om voor 500 yen per persoon een thee ceremonie bij te wonen met de bekende Matcha thee (groene thee). 
Na een kort bezoek aan de tuinen lopen we naar het kasteel. Het kasteel bestaat uit 6 verdiepingen en we werden bij binnenkomst gevraagd om onze schoenen uit te doen en deze in een plastic tasje mee te nemen.
Hoe hoger je komt, hoe smaller de ‘kamers’ worden. Elke verdieping was een soort zaal, waar geen meubels stonden. Ook was er vanuit elke verdieping mooi uitzicht over de tuin. Daarna zijn we via een andere route terug naar beneden gelopen.

Na het bezoek wilden we naar het stadje Setoda rijden naar de Sunset Beach camping op ongeveer 230 km afstand. Voor de tol hebben we 5000 yen betaald en het was een fantastische weg om te rijden. Vanuit de bergen naar water met veel eilandjes en bruggen. Camping was dicht en er was helaas niemand meer aanwezig. Het blijkt dat alles dicht is om vijf uur.  Gelukkig kunnen we wel even douchen hier en daarna genieten we even van de zonsondergang. Prachtig! Geen camping deze nacht, tja, dan nog maar een stukje door rijden naar een Michi no Eki op de tolweg. We overnachten bij Kodani op zo’n 50 km voor Hiroshima.

Kosten entree Himeji Kasteel en tuinen: 1040 yen
Parkeren Himeji: 600 yen

Overnachting: Michi no Eki Kodani
Netjes, toiletten, bakkers winkel, restaurant

ca. 320 KM

Dag 9: Hiroshima

Hiroshima is een stad met een roemrucht verleden. We wilden per se deze stad bezoeken in onze reis. Vanaf Kodani is het nog 60 km naar de stad.

Via internet hebben we gekeken of we ergens konden parkeren en we dachten iets gevonden te hebben. Het bleek lastiger te zijn dan gedacht en na ruim een uur rondrijden zijn maar naar de ferry terminal gereden. Later op de dag zullen we vanaf hier naar  Miyajima eiland gaan. Hier kunnen we de camper wel parkeren voor 1000 yen.

Om in de stad te komen hebben we hulp gevraagd in het kleine visitor center. De vriendelijke Japanse dame sprak gelukkig Engels en heeft ons uitgelegd hoe we in het centrum kwamen. Het treinstaton ligt op 5 minuten lopen en we zijn met de Japan Railway (JR) naar Yokogaway station gereden. Vanaf het station per street car naar de A Bomb Dome halte (lijn 7). De kosten voor de trein waren 320 yen p.p enkele reis en de streetcar was 180 yen pp enkele reis. In de street car betaal je achteraf bij het uitstappen.

Eerst maar even een hapje eten bij Nagata-Ya voor de specialiteit uit Hiroshima, Okonomiyake.

Het vredespark ligt op 5 minuten lopen en in het vredespark kan je verschillende dingen bekijken. Het is vooral een plek waar serene rust heerst en waar we echt stil van worden. Het beste kan je een bezoek brengen aan het museum waar we meer te weten komen over de impact van de A bom en de geschiedenis van Hiroshima. Het meest indrukwekkend vonden we de verhalen van de mensen die de aanval overleeft hebben.
We wandelen na het bezoek nog door het park langs het bekende A Bomb gebouw. Dit is een van de weinige gebouwen is blijven staan na de aanval.

Omdat we de ferry moeten halen naar het eiland, gaan we met de trein terug naar de terminal. De ferry vaart in 10 minuten naar de overkant. Er is maar 1 camping op het eiland en deze ligt op 3 km vanaf de terminal. De camping ligt in een officieel nature park met veel hertjes en bossen. De camping is zeer eenvoudig en de voorzieningen (toiletten) zijn er niet. Of tenminste waren niet in werking toen wij er waren. Ligging is erg mooi, aan het water en er zijn hertjes in de omgeving. Moe na deze drukke dag, gaan we op tijd slapen.

Kosten ferry: 4800 yen inclusief camper en twee personen
Entree museum: 200 yen per persoon
Kosten parkeren: 1000 yen per dag

Overnachting: Tutsumigaura Nature Park
Zeer eenvoudige camping zonder faciliteiten (500 yen p.p. per nacht)

ca. 80 KM

Dag 10: Ako

De wekker gaat vroeg vandaag, zodat we voor de drukte de beroemde Torii Shrine poort kunnen zien op het eiland. Je kunt met de camper naar de ferryterminal rijden en hier gratis parkeren. Er zijn niet al teveel parkeerplaatsen, dus ook hiervoor moet je er vroeg zijn. Overigens kan je ook niet verder rijden, er zijn geen andere wegen op het eiland.

Vanaf de parkeerplaats is het ongeveer 10 minuten lopen naar de Itsukushima shrine en de Torii poort is hier een onderdeel van. Via de winkelstraat lopen we naar de tempel. Het is nu nog droog, maar de lucht ziet er donker uit. We zien het ook steeds drukker worden, waaronder veel schoolkinderen en hun leraren.

De Torii poort is een van de meest bekende bezienswaardigheden in Japan. De poort is normaliter de toegang tot de tempel en deze poort staat in zee, omdat vroeger de mensen de tempel via de poort binnen kwamen. Tegenwoordig is dit niet meer zo en gaan we via land naar binnen. De entree tot de tempel bedraagt 300 yen per persoon. Het is een andere tempel dan anders, met name omdat deze aan het water gelegen is en witte met rode kleuren heeft. De tempel is gebouwd op palen in het water en als het vloed is, dan lijkt de tempel in het water te liggen. Prachtig om te zien.

Ondertussen is het gaan regenen, maar dat hadden we al verwacht. We nemen onze tijd om alles te bekijken en wandelen daarna via een van de toeristische winkelstraatjes terug naar de camper. Even wat inkopen doen en een snelle stop bij de Starbucks. Als je nog meer tijd over hebt, dan zou je er nog voor kunnen kiezen om een dag extra op het eiland te blijven. Je kunt met een kabelbaan omhoog naar de top van de berg waar je hele mooie wandelingen kunt maken. Wij lopen terug naar de camper en nemen de eerst volgende ferry terug naar Hiroshima.

We rijden naar een camping op ongeveer 200 km afstand en hier kunnen we douchen en wassen. De avond is verder rustig en we gaan op tijd slapen.

Kosten entree tempel: 300 yen per persoon

Overnachting: Ako Kaihin Park Auto Camp site
Mooie camping met veel groen en goede voorzieningen.
Voorzieningen: speelweides voor kinderen, toiletten, douches, wasmachine en droger mogelijkheden, kampeer plekken met BBQ en elektra.
Kosten: 5000 yen per nacht voor een plek met elektra

ca. 240 KM

Dag 11: Lake Biwa

Een rustige dag is de planning voor vandaag. De afgelopen dagen hebben we veel gereden en we willen vandaag het iets rustiger aan doen. Vanavond willen we aankomen in Kyoto en deze stad is nog zo’n 160 km rijden.

We nemen de tijd deze ochtend en verlaten de camping tegen een uur of 11. Bij de receptie hebben we gevraagd of er een supermarkt in de buurt is en we hebben op z’n Japans (gebrekkig Engels en gebaren) de uitleg gekregen waar we een supermarkt kunnen vinden. De supermarkt hebben we gevonden na een kleine 10 minuten rijden en we gaan snel onze inkopen doen. Wat wij heel erg fijn vinden aan de supermarkt is dat elke supermarkt vers voedsel verkoopt (naast fruit, vlees, vis en groeten). Denk hierbij aan sushi, tempura, noodles, maar ook croissants en lekkere broodjes.

Omdat het nog steeds regent en we vandaag verder niets op de planning hebben, rijden we naar een outlet centrum nabij Kobo City. We stoppen hier even en rijden daarna verder richting Kyoto. Vooraf hebben we via internet gezocht naar een camping in de buurt vanaf waar je ook de stad makkelijk kunt bezoeken. We hebben een Michi no Eki gevonden aan Lake Biwa. Dit is de meest dicht bijzijnde overnachtingsplek nabij Kyoto. De komende twee nachten zullen we hier overnachten.

Overnachting: Michi no Eki Biwa Lake
Kleine michi, redelijk dichtbij Kyoto.
Voorzieningen: gratis, toiletten, redelijk dicht bij openbaar vervoer, winkeltje

ca. 190 KM

Dag 12: Kyoto

Kyoto staat met stipt op nummer 1 in onze lijst van bezienswaardigheden. Deze stad heeft zoveel te bieden, dat we dit onmogelijk allemaal op 1 dag kunnen gaan bekijken.

Vanaf de Michi no Eki is het ong. 2 km lopen naar het Katata station vanaf waar je naar Kyoto stad kunt reizen. We lopen door een woonwijk en landbouw velden naar het station in 25 minuten. Met de trein doen we er nog eens 25 minuten over om bij Kyoto station te komen. Daarna nog een klein stuk met een andere trein en bus om bij de eerste tempel aan te komen.

Kyoto is naast Tokyo een van de drukte en bekendste steden van Japan. Vroeger was Kyoto de hoofdstad van Japan, voordat de keizerlijke familie vertrok naar Tokyo (toen nog Edo geheten).

Rond negen uur komen we aan bij de gouden tempel (Kinkaku Ji tempel). Ondanks dat we op tijd zijn, is het al erg druk. De gouden tempel is gelegen aan een kleine vijver en de tempel is helemaal bekleed met bladgoud. Prachtig om te zien en uniek in zijn soort. Je loopt stapvoets tussen vele andere mensen, maar er is wel genoeg ruimte en tijd om een foto te maken van de tempel. Daarna loop je toch gauw verder naar de achterkant van de tempel om hier nog even verder de tempel te bekijken. Wij zijn er ongeveer een 45 minuten geweest en zijn daarna doorgegaan nar de wijk Arushima. Hier willen we graag het wereldberoemde bamboe bos gaan bekijken.

Arashiyama is een oude, traditionele wijk van Kyoto. Vooraf hadden we niet echt een idee hoe groot deze wijk is en daarom hebben we besloten om ter plaatse nog fietsen te huren. Als je het treinstation uit stapt, dan zie je eigenlijk al meteen een aantal fietsen verhuurders. Wij hebben 1000 yen betaald voor de hele dag.
In de wijk vind je souvenirs winkels, restaurants, kleine tempels enz. Een van de drukste stukken is het  bamboe bos. Wij vonden dit tegenvallen, maar ga zeker zelf even kijken. Fiets de beroemde Togetsukyo brug over en neem het pad langs de rivier om even de drukte van de wijk te ontsnappen. Neem de tijd zolang je wilt in dit prachtig oud stukje Kyoto.

Heb je nog tijd over, dan kun je een bezoek brengen aan de Nishi Market in downtown Kyoto, de zilveren tempel of aan de Geisha wijk.

Het is inmiddels tegen 15 uur en wij hebben nog 1 tempel op ons lijstje staan. De Fushimi Inari tempel bekend vanwege de duizenden rode torri poorten. De Fushimi tempel is de meest belangrijke tempel in Japan ter ere van Inari, Shinto godin van rijst. Gelegen op een heuvel kan je een hele bijzondere wandeling maken naar de top van de berg. Bereid je wel voor, want hier is het altijd druk. We hebben daarom de tempel tot het laatst bewaard, zodat het hopelijk minder druk is. Met de trein bereiken we de tempel (Keishin lijn) en vanaf hier lopen we nog een stukje naar de tempel. Onderweg komen we veel street food eettentjes tegen en toeristen winkeltjes. Het is een van de mooiste tempel complexen die we tot nu toe gezien hebben. Wandel dan ook zeker een stuk naar boven, net zolang totdat je een foto kunt maken zonder mensen erop. Als je de top wilt bereiken, plan dan zeker zo’n 2 a 3 uur voor de wandeling.

Kosten voor het openbaar vervoer alles bij elkaar zijn wat meer dan we gewend zijn in andere steden. Totaal ongeveer 4000 yen voor 2 personen (bus, metro en trein). Wij hebben bewust alles op 1 dag gedaan, maar als je meer tijd hebt, dan kan je het ook spreiden in twee dagen. Hou er wel rekening mee dat de bezienswaardigheden een flink stuk uit elkaar liggen. Een goede planning is dan wel aan te raden.

Na het bezoek aan de tempel reizen we terug naar de camper. Moe van alle indrukken en het vele lopen gaan we snel slapen. Het was een fantastische dag en wat hebben we genoten.

Kosten openbaar vervoer: 2000 yen per persoon
Kosten entree gouden tempel: 400 yen per persoon
Kosten entree Fushimi tempel: gratis
Kosten fietsverhuur: 1000 yen per dag

Overnachting: Michi no Eki Biwa Lake
Kleine michi, redelijk dichtbij Kyoto.
Voorzieningen: gratis, toiletten, redelijk dicht bij openbaar vervoer, winkeltje


Dag 13: Nanto

Na de fantastische dag die we gisteren gehad hebben, gaan we het vandaag rustig aan doen. Pas tegen een uur of 11 vertrekken. Vandaag zullen we naar de Japanse Alpen rijden naar de wereldberoemde dorpen van Shirakawa Go die ook op de Unesco werelderfgoed lijst staan. Via de tolweg rijden we in ongeveer 4 uur naar het dorpje Nanto waar we willen overnachten op een camping.

De route gaat via vele groene bergen en vele tunnels. We passeren dorpjes en kleine steden. Het valt ons op dat Japan heel erg heuvelig is met veel bomen. In het voorjaar is dit een groene oase en in het najaar kan je hier de prachtige herfst kleuren zien. De wegen zijn dwars door de bergen aangelegd, je komt dus heel veel tunnels tegen. De langste die we tot nu toe gereden hebben was meer dan 15 km lang. Je ziet wel een wezenlijk verschil tussen een tolweg en een niet tol weg. De tolwegen zijn netjes onderhouden en ook de tunnels en voorzieningen zijn een beter. De gemiddelde snelheid op de tolweg is 80-100 km per uur.
Op een niet tol weg, dus de lokale wegen mag je maximaal 40-50 km per uur. Je kunt de tolwegen vermijden, maar dan moet je er echt rekening mee houden dat je de hele dag onderweg bent (en dus ook meer brandstof verbruikt). Wij kiezen er daarom bewust voor om de tolweg te rijden.

In de middag komen we aan in Nanto waar we direct naar een camping rijden.
De camping ligt aan een klein meer, een prachtige locatie. Bij aankomst blijkt dat er morgen een festival is en dat er een kleine duizend mensen verwacht worden. Op dit moment zijn ze bezig met de opbouw en we krijgen dan ook te horen dat we hier niet kunnen overnachten. We hebben nog doorgevraagd of we op de parkeer plaats mogen staan, omdat ze hier geen last hebben van ons, maar ook dat was niet mogelijk. Japan is een land van strikte regels. Afwijken kan niet en het houd dan voor ons ook op bij deze camping. Onderweg hebben we een Michi no Eki gezien en we rijden hier maar naar toe om te overnachten.

We eten een soepje en de rest van de avond genieten we van een heerlijke wijn en een goed boek.

Overnachting: Michi no Eki Kamitaira
Alleen toiletten, rustig gelegen.

ca. 290 KM

Dag 14: Matsumoto & Japanse Alpen

Op een kleine afstand zijn de drie dorpen van Shirakawa gelegen. Als je een reis gids leest dan zie je altijd de dorpen van Shirakawa staan, maar een leuk weetje is dat de namen de dorpen volkomen anders zijn. De dorpjes zijn beroemd, omdat onaangetast zijn door de tijd. Je vindt hier nog de boerderijen met stijle, puntige rieten daken. Dit gebied is in het verleden lang afgesloten geweest van de buitenwereld, waardoor de dorpen nog in de oude Japanse bouw stijl te zien zijn.

We rijden als eerste naar de grootste en drukste van de drie dorpen. Dat is Ogimachi en het parkeren kost hier 1000 yen. We weten nu dat je altijd alleen tegen betaling kunt parkeren bij een bezienswaardigheid.

Vanaf de parkeer plaats is het 5 minuten lopen naar het dorpje. Het lijkt net een openlucht museum met veel boerderijen, rijstvelden en bossen. Je kunt zelf door de straten wandelen en de huizen een voor een bekijken. Opvallend om te zien is dat er nog steeds mensen wonen in de boerderijen. Neem de tijd om het hele dorp te bekijken.

De andere twee dorpen, Ainokura en Suganuma, liggen niet al te ver van Ogimachi. Deze twee dorpjes zijn kleiner, maar absoluut niet minder mooi. We rijden dan ook naar beide dorpen en betalen per dorp 500 yen aan parkeer kosten. Veel minder bezoekers in deze dorpen, geen bussen met toeristen, maar een handvol mensen die genieten van deze prachtige groene omgeving.

Na ons bezoek aan de streek rijden we richting Matsumoto. Op de navigatie hebben we tolweg uit gezet om eens te kijken of we binnen door kunnen rijden. We volgen trouw onze GPS die ons tot heden goed de weg heeft gewezen. De route gaat via weg nummer 58. Gaandeweg wordt de weg steeds smaller en gaan we hoger de bergen in. Smalle weg met een afgrond en ondertussen is het asfalt overgegaan in gravel. We blijven de route volgen, omdat omdraaien geen optie is. We rijden over de berg heen door bossen en over een weg die eigenlijk geen genummerde weg zou mogen zijn. Dit is dan ook geen aanrader, als we de tolweg genomen hadden, dan zouden we iets veliger gereden hebben. Uiteindelijk komen we uit een provinciale weg aan een rivier die we volgen naar de stad Matsumoto. Hier overnachten we wederom op een Michi no Eki.

Kosten parkeren 3 dorpen: 2000 yen

Overnachting: Michi no Eki  Imai Megumi no Sato
Gratis, zeer nette rustplaats met toiletten, winkeltje en lokale markt.

ca. 200 KM

Dag 15: Matsumoto

Eerder in onze reis hebben we in Himeji een wit samoerai kasteel bezocht. Vandaag zullen we de tegenpool gaan bezoeken in Matsumoto, genaamd Matsumoto Castle.

Voordat we echter hier naar toe rijden, gaan we eerst ontbijten bij Denny’s. leuk weetje is dat deze keten eigenlijk uit Amerika komt, we waren dan ook verbaasd deze in Japan te vinden!

Na ons bezoek aan Denny’s rijden we naar het kasteel. Het kasteel is midden in de stad gelegen met een parkeer plaats. Parkeer kosten zijn 300 yen en de entree van het kasteel is 600 yen per persoon.
Het bijzondere aan dit kasteel is dat het een laagland kasteel is en daarom is er een gracht aangelegd als extra verdelingslinie. Andere kastelen zijn vaak op een heuvel gebouwd.

Na binnenkomst door de grote houten poort en deuren zien we een grote tuin met een podium.
Al snel na binnenkomst horen we muziek, veel trommels en zingende Japanners. Er komt een parade binnen lopen en vele mensen volgen. Tot heden weten we nog niet wat voor parade het was, maar het was zeker indrukwekkend om te zien.

Je kunt dit kasteel ook in, net zoals het kasteel in Himeji. Plan voor een volledig bezoek aan het kasteel zo’n 2 uur.

Op onze weerapp wordt de komende dagen veel regen voorspelt. Onze planning is om naar Nikko te rijden wat nog ruim 300 km rijden is, maar omdat er 24 uur regen voorspelt wordt besluiten we om eerder naar Tokyo te rijden.

Voordat we naar Tokyo rijden, willen we grag douchen en onze kleren wassen. Via internet hebben we gezocht naar een camping in de buurt, maar eenmaal op de camping aangekomen geeft de beheerder aan dat ze nog gesloten zijn. We kunnen hier niet douchen of wassen. De beste man geeft aan dat er in de buurt wel een badhuis is (onsen) waar we kunnen baden.

Eeen onsen is een badhuis en deze vind je door heel Japan. Het is een echte Japanse traditie en mag niet ontbreken in je reis. Hou er wel rekening mee dat mannen en vrouwen gescheiden zijn en dat tatoeages niet overal zijn toegestaan. Wij betalen 600 yen per persoon. Er is een ritueel van eerst uitkleden, haren omhoog doen, douchen zittend op een krukje en daarna baden in 3 baden met verschillende temperaturen.
Sinds onze binnekomst zijn we aangestaard door de Japanse vrouwen met wie we een klein beetje hebben kunnen communiceren. Soms een beetje lastig, maar je red het wel. Het was een geweldige ervaring die we nooit meer vergeten.

Na het bezoek rijden we naar een Michi no Eki in Hachioji. Vanaf hier kunnen we morgen per bus en metro naar Tokyo.

Kosten parkeren: 300 yen
Kosten kasteel: 600 yen per persoon
Kosten onsen: 600 yen per persoon

Overnachting: Michi no Eki Hachioji
Gratis, bus halte op loopafstand naar metro station om naar Tokyo te reizen

ca. 290 KM

Dag 16: Tokyo

Het is nog niet opgehouden met regenen en dat zal het voorlopig ook niet gaan doen. Vanaf half juni begint de regenperiode en kunnen er veel regenbuien voorkomen.

Gisteren hebben we via Google Maps nagekeken hoe we precies in Tokyo komen. We weten dat de bushalte tegenover de Michi no Eki ligt en dat de bus ons naar Hachioji station zal brengen. Vanaf dit station reizen we in ongeveer 50 minuten naar downtown Tokyo (Shinjuku).  Plan er ongeveer anderhalf uur van camper tot downtown Tokyo. Vandaag zullen we op ons gemak de stad nog een keer bekijken. We vonden de eerste keer Shibuya crossing en Harajuku heel erg leuk. Daarom brengen we nog een keer een bezoek aan deze wijken. We wilden ook een bezoek brengen aan een van de uitkijktorens van Tokyo, de Skytree. Helaas is het zicht zo slecht op de top dat we besloten hebben om dit niet te doen. Mocht je zelf wel de Skytree willen bezoeken, hou er dan wel rekening mee dat het hier extra druk is. Wel is er een aparte fast track ticket beschikbaar voor internationale bezoekers (paspoort moet je laten zien!) en hiermee ben je sneller binnen dan de reguliere rij. De rest van de middag blijven we vooral binnen in een van de vele winkelcentrums die Tokyo rijk is, zodat we niet zeiknat worden van de regen.

In de avond eten we nog een keer sushi bij onze favoriet plek, Genki Sushi in Shibuya. Daarna reizen we terug naar de camper . Morgen is de laatste dag en deze gaan we benutten om te wassen, alles in te pakken en om dwars door Tokyo te rijden richting Funabashi.

Kosten bus: 600 yen per persoon (retour)
Kosten dagkaart Tokyo metro: 900 yen per persoon

Overnachting: Michi no Eki Hachioji
Gratis, bushalte op loopafstand naar metrostation om naar Tokyo te reizen


Dag 17: Funabashi

De laatste camperdag is aangebroken. Ondanks dat we al in Tokyo zijn, moeten we nog ongeveer twee uur rijden naar de andere kant van de stad.

In de handleiding van El Monte hebben we een camping gezien, de Arinomien Auto Camp Ground. Deze is gelegen op ongeveer 50 km afstand vanaf het depot. Ondanks dat de weg echt dwars door de stad gaat, zelfs door de wijk Shinjuku, is het goed te rijden. Er is geen file en geen drukte van jewelste.

Na een kleine twee uur arriveren we op de camping. Deze ziet er erg verlaten uit. Bij de receptie is niemand aanwezig. Een tuinman ziet ons en roept iemand die ons in gebrekkig Engels verteld dat de camping vandaag dicht is. Japan is heel strikt in regels en richtlijnen. Je moet snel kunnen schakelen in dit soort situaties. Het is natuurlijk jammer dat we hier niet kunnen overnachten, maar we hebben al een nieuw plan bedacht.

Via onze WIFI zoeken we naar wasserettes die in de buurt gelegen zijn. Hier rijden we dan maar naar toe om onze was te doen. Alles is wel in het Japans en met behulp van Google Translate komen we achter hoe we de wasmachine en droger moeten instellen.
Naast de wasserette ligt nog een 100 Yen winkel en een supermarkt. Terwijl de was bezig is, lopen we nog even door de 100 yen winkel voor een paar laatste handige aankopen. Daarna zoeken we naar een Michi no Eki in de buurt waar we dan onze laatste nacht gaan overnachten. We hebben geluk, want er ligt er een op nog geen 10 km afstand van El Monte waar we morgen de camper moeten inleveren.
Nog een kleine tip: mocht je willen pinnen in Japan, doe dit dan allen bij de 7/11. Dit is een convience store waar ze van eten tot kleine drogisterij producten verkopen. Deze winkels vind je overal in Japan en hebben altijd een pinautomaat waar je veilig met Maestrokaart geld op kunt nemen.

We rijden richting de Michi no Eki via rijstvelden en kleine dorpen. Tegen het einde van de middag komen we hier aan en is het tijd om de koffers in te pakken en om de camper op te ruimen. We eten nog wat bij de McDonalds op de Michi en drinken onze laatste wijn op in de camper. We mogen terug kijken op een geweldig avontuur.

Overnachting: Michi no Eki Pasar
Zeer nette roadside station met winkel, bakkerij en diverse restaurants. Alleen toiletten.

ca. 160 KM

Dag 18: Camper inleveren

Vanaf de Michi no Eki is het ongeveer een half uur rijden naar het kantoor van El Monte in Funabashi. De camper willen we rond 10 uur inleveren, omdat we vanmiddag vertrekken naar Beijing. Hier zullen we de laatste dagen van onze reis doorbrengen.

Het kantoor van El Monte is niet heel makkelijk te vinden. De GPS stuurt ons de juiste kant op, maar we zien geen depot en rijden een aantal rondjes. Google geeft ook aan dat het toch echt hier moet zijn en ineens zien we het logo van El Monte. Het depot is achteraf gelegen in een zijstraat. Gelukkig hebben we het gevonden.

We worden door Mikael enthousiast begroet en hij vraagt of de reis goed is verlopen. Ja, zeker! Wel hebben we een kleine schade gereden aan de bovenkant en achterkant van de camper. We worden gevraagd het volledig eigen risico te betalen van 100.000 yen (800 euro) voor de schade. Mikael vraagt ons dit via een tablet met Google translate erop, omdat hij geen Engels spreekt en hij vindt het heel erg om te moeten vragen. Veel buigingen en sorry. Voor ons is dit niet erg, omdat we de Unigarant verzekering hebben afgesloten en in Nederland kunnen we de schade claimen. We vragen wel om duidelijk de schade te vermelden op het contract.

Inmiddels is Shu ook aangekomen op het depot en brengt ons met de camper terug naar Hasama Station. Vanaf dit station zullen wij met de metro naar de luchthaven reizen. Het is ongeveer 50 minuten en je moet 1x overstappen.

De meeste reizigers gaan de camper inleveren en hebben nog een laatste hotelovernachting nabij de luchthaven Narita Airport. De vlucht met KLM vertrekt in de ochtend terug (rond 11 uur) en dan is het niet haalbaar om eerst de camper in te leveren. Daarom een laatste hotelovernachting, bij voorkeur nabij de luchthaven. Mocht je nog naar de stad willen reizen, dan kan dit altijd met de metro.

Wij nemen hier afscheid van Japan en zullen 5 dagen nog in Beijing verblijven. Japan is een geweldig land om per camper te ontdekken. Het is niet altijd even makkelijk, maar dat maakt het ook zo bijzonder. Zorg voor een plan B, omdat niet altijd alles zal verlopen zoals je vooraf ingeschat hebt. Wil je het nodige avontuur? Ga dan het land van de rijzende zon ontdekken per camper. Wij hopen dat je na het lezen van ons reisverslag enthousiast geraakt bent over Japan. Wil je meer weten, neem dan contact op met Kirsten of Chantal.