Amsterdam - Phoenix

Het is zover! Vandaag begint de reis waar we met z’n tweetjes enorm naar uit hebben gekeken.

We beginnen onze reis vanuit het van der Valk A4 Airport hotel. Onze vlucht vertrekt vroeg in de ochtend en hebben daarom besloten om te overnachten in de buurt van Schiphol, om zo op ons gemak aan de reis te beginnen. Ideaal, want we kunnen de auto ook nog eens laten staan bij het hotel voor de komende 2 weken.

Het is vroeg als we de shuttlebus van het hotel naar de luchthaven pakken. We hebben de dag van te voren alvast online ingecheckt bij Delta Airlines, zodat we dit op de luchthaven niet meer hoeven te doen. We gaan direct naar de balie om onze bagage in te checken en vervolgens door naar de security check. Dit gaat gelukkig in een snel tempo. We hebben dus nog wat tijd over en gaan daarom lekker wat koffie en een broodje eten om de tijd te doden.

We sluiten aan in de rij bij de Gate om het vliegtuig in te stappen, we nemen plaats op de stoelen die we vooraf hebben gereserveerd, zodat we tijdens de lange vluchten naast elkaar kunnen zitten.

Ready for take off! Daar gaan we dan op naar Amerika!

We hebben een tussenlanding in Salt Lake City, we komen aan bij de douane, gelukkig is de rij niet zo heel lang en het kost ons ongeveer 30 minuten voordat we er doorheen zijn. We pakken de koffers van de band om vervolgens een paar meter verder op weer opnieuw in te laten checken. Op naar eindbestemming Phoenix!

We komen aan in Phoenix en merken al heel snel dat het heel warm is, we hebben daarom in onze rugzak wat T-shirts gedaan, zodat we direct bij aankomst onze dikke trui om kunnen wisselen. Dat voelt al een stuk beter!

Omdat we op zaterdag aankomen en op maandag de camper pas op kunnen halen (zondag is het kantoor gesloten) hebben we voor de 1e 2 dagen een auto gehuurd, om toch lekker rond te kunnen rijden en de omgeving te verkennen.

We pakken de shuttlebus naar de autoverhuurder bij de luchthaven in Phoenix, vullen wat papierwerk in en zijn klaar om de auto op te halen. En daar staat de auto klaar! De Ford Mustang Cabrio die we hebben gehuurd. Heel gaaf! En vooral iets waar ik mijn vriend erg blij mee maak!

Op aanraden van een collega slapen we de komende 2 nachten in Scottsdale, een klein knus en gezellig wijkje in net buiten Phoenix.

Hotel: 3 Palms

Ligging: Scottsdale

Prijs: € 180,- voor 2 nachten

Faciliteiten: Zwembad, gratis parkeren

Afstand: 13 kilometer

Phoenix

Helaas ontkom je er niet aan, de jetlag! Rond een uur of 5 in de ochtend word ik wakker en probeer toch al weer in slaap te vallen, omdat het nog veel te vroeg is. Rond een uur of 7-8 zijn we beide klaarwakker en gaan al snel uit bed om onszelf klaar te maken.

Vandaag staat op de planning: shoppen! We gaan naar de outlet in Phoenix. In Amerika scheelt het toch weer enkele dollars en ben je voordeliger uit dan in Nederland, altijd mooi meegenomen en het shopt ook een stuk lekkerder.

Van te voren rijden we nog even langs de Starbucks in Scottsdale voor een ontbijt om vervolgens op pad te gaan naar de Premium Outlets in Phoenix. Het is geen straf om met de Ford Mustang en een open dak rond te rijden! Het is rond 11.00 uur in de ochtend en het begint al warm te worden en gaan daarom snel de winkels opzoeken met airconditioning.

Rond een uur of 4 in de middag houden we het voor gezien, we zijn goed geslaagd en merken nu toch wel dat we een beetje moe beginnen te worden vanwege het tijdverschil waar we nog niet aan gewend zijn.
We rijden terug naar het hotel om vervolgens lekker aan het zwembad te liggen. Het is nu 34 graden dus een plons in het water is heerlijk.

De zon gaat onder en we besluiten dat het tijd is om op zoek te gaan naar een leuk restaurantje om wat te gaan eten. We rijden naar Oldtown Scottsdale en hebben al snel een leuk restaurantje gespot. We parkeren de auto vlakbij het restaurant en gaan een hapje eten bij Grimaldi’s. De tafels in het restaurant zijn allemaal gevuld met grote familie’s die precies hetzelfde dachten als wij: even genieten van een heerlijke Amerikaanse Pizza.

We zitten goed vol en gaan na het eten een stukje lopen in het gezellige Oldtown Scottsdale. Als het eten wat gezakt is pakken we de auto terug naar het hotel. We zijn na een lange dag shoppen toch best moe en besluiten om op tijd naar bed te gaan.

Phoenix - Sedona

Het is tijd om uit te checken! We maken ons klaar voor de dag en zorgen ervoor dat de laatste spulletjes weer terug in de koffer zijn ingepakt. Voordat we de auto weer terug brengen naar de autoverhuurder besluiten we om een goed ontbijt te gaan eten bij iHop, we kiezen dan ook voor de American Pancakes. De porties in Amerika zijn echt heel groot vergeleken met hier in Nederland. Ik zit dan ook erg vol en kan niet alles op.

Met onze maag goed gevuld is het tijd om afscheid te nemen van ‘’onze’’ Ford Mustang. We leveren de auto zonder problemen in en pakken een Uber naar de camperverhuurder Cruise America om ons volgende voertuig op te halen, de C25!

Aangekomen bij de verhuurder krijgen we een korte rondleiding door het grote kantoor. Leuk om eens een Amerikaans kantoor te zien. We vullen wat papierwerk in en lopen naar de camper toe om de laatste dingen te bespreken hoe het allemaal in zijn werk gaat. We vertrekken snel, want we hebben nog een 2 uur durende rit voor de boeg naar Sedona. We besluiten om de eerste boodschappen te doen bij de Walmart, zodat we de eerste dagen zeker vooruit kunnen. En ook hier kijk ik weer mijn ogen uit! De supermakt is gigantisch!

Rond 19.00 uur komen we aan in Sedona op Campground Rancho Sedona RV Park. De receptie is al gesloten en er ligt een plattegrond voor ons klaar om naar de juiste gereserveerde plaats te rijden. We rijden naar plaats 74 waar we de camper goed in kunnen parkeren en we het water, elektriciteit en dump aan kunnen sluiten. Het begint helaas te regenen en onweren. We besluiten om maar een simpele maaltijd te maken en om de koffers uit te pakken en alles een plaatsje te geven. Toch een vrij lange en intensieve dag merken we allebei en duiken vroeg onder de dekens.

Camping: Rancho Sedona RV Park (side 74)

Prijs: $ 78,00 incl. full hook up

Ligging: Sedona, aan Oak Creek

Faciliteiten: Toiletgebouw incl. douches, wasmachines, Bbq plaatsen

Sedona - Grand Canyon NP

De wekker gaat rond half 8, want we hebben in de ochtend een leuke excursie op de planning!

Het is nog een beetje bewolkt en fris buiten, dus we eten in de camper ons ontbijt op voordat we op pad gaan.

Rond half 9 rijden we naar het centrum in Sedona opzoek naar een parkeerplaats waar we onze camper neer mogen zetten. Heel fijn dat er bij elke parkeerplaats aan staat gegeven of we de camper hier neer mogen zetten en hoe lang, dit om natuurlijk onnodige parkeerboetes te voorkomen.

We parkeren de camper en lopen ongeveer 5 minuten voordat we in het centrum zijn. We zijn op tijd, want om 9 uur begint onze excursie: een super gave jeeptour door de Red Rock Canyon in Sedona! Gelukkig valt het verhuurbedrijf erg op, want de excursie wordt namelijk uitgevoerd door Pink Jeep Tours! We melden ons aan en nemen plaats in de opvallende roze jeep. We hebben de 3 uur durende Broken Arrow / Scenic Rim Combo tour geboekt en driver Bryan neemt ons mee op pad.

Na een nogal hobbelige route over de Schnebly Hill Road en een rit door de Broken Arrow Trail zit het er helaas alweer op. We stappen uit en hebben nog even tijd om door het gezellige en knusse centrum van Sedona te lopen. We hebben in Sedona niet veel tijd ingepland, omdat het helaas niet meer in ons schema past, wat erg zonde is want Sedona heeft ons echt verrast en we hadden hier graag nog een nachtje langer willen blijven.

Na de lunch stappen we in de camper op weg naar toch wel een van onze hoogtepunten van de reis: de Grand Canyon!

Na een rit van ongeveer 2 uur komen we aan bij het Nationale Park, we laten onze Nationale Parken pas bij aankomst zien, krijgen wat informatie mee over het park en kunnen direct door rijden op weg naar onze overnachtingsplaats voor de komende 2 nachten: Mather Campground.

Bij het inchecken wordt netjes uitgelegd wat de regels zijn en waar de shuttlebus komt die je door het park brengt. We rijden naar onze vooraf gereserveerde plaats A278 en besluiten om een poging te doen om de barbecue aan te maken, helaas zonder succes de wind is iets te sterk waardoor het maar niet lukt. Geen probleem, want in de camper is voldoende ruimte om onze avondmaal klaar te maken! We duiken er vroeg in, want de wekker staat om kwart over 5. We gaan er op tijd uit, niet om de zonsopgang te zien, maar om de drukte te vermijden.

Camping: Mather Campground

Prijs: $ 36,- voor 2 nachten  excl. water/elektriciteit

Ligging: In het park

Faciliteiten: Douches, Toiletgebouw

Bijzonderheden: Om gebruik te maken van de douches betaal je $ 2,- per 8 minuten.

Grand Canyon NP

Daar gaat de wekker! Het is vroeg, heel vroeg, maar gaan direct uit bed. In de ochtend is het nog erg fris en trekken daarom wat laagjes kleren aan, zodat we later op de dag ook wat truien/vesten uit kunnen doen als de zon wat meer schijnt. We hebben gister onze tas al klaar gezet met broodjes, snacks en water, zodat we direct op pad kunnen. Het is nog een beetje donker buiten dus nemen de zaklamp mee en lopen richting de bushalte van de shuttle service. We zijn beide wat rond aan het kijken en horen van alles op de achtergrond, we kijken achter ons en zien daar een paar herten de weg oversteken, je merkt meteen dat je echt midden in de natuur bent!

Vandaag gaan we een stuk van de rode route lopen, de Hermit Road. We pakken de (blauwe lijn) shuttle bus die door de Village rijd, we moeten een keer overstappen naar de rode lijn om bij ons beginpunt van de wandeling te komen: Powell Point. We stappen uit en merken al snel dat we profijt hebben van het vroege opstaan, geen mens te bekennen! Heerlijk! We kijken onze ogen uit, wat is dit een grote Canyon! Zo bijzonder! We vervolgen onze weg verder en hebben als eindpunt Hermits Rest. We stoppen zowat bij elk viewpoint dat we tegen komen om met open mond naar het uitzicht te staren.

Na een tocht van ongeveer 9 kilometer komen we dan eindelijk aan bij Hermits Rest. Een pauze met een kop koffie hebben we dan ook zeker verdiend!

We pakken de shuttle bus terug naar de Village en besluiten om nog even naar het Visitors Center te gaan om een kijkje te nemen bij Mather Point.

We komen aan bij het uitkijkpunt en zijn blij dat we zojuist een andere route hebben genomen, het is er namelijk ontzettend druk. Dit komt vooral omdat Mather Point het dichtstbijzijnde viewpoint is bij het Visitors Center. Mocht je met kleine kinderen reizen en niet zulke lange afstanden willen lopen is dit wel een goed alternatief.

We keren terug naar onze camper om daar lekker uit te rusten en een douche te nemen. We besluiten om rond een uur of 6 de shuttle bus terug te nemen om een mooie zonsondergang te gaan bewonderen.

Rond een uur of 6/half 7 pakken we de bus richting Hopi Point (een van de mooiste plaatsen in het park om de zonsondergang te zien), we zijn duidelijk niet de enige die dit idee hebben.

We wachten enkele minuten af en kijken samen met nog tiental andere mensen hoe de zon ondergaat in de Grand Canyon. Erg bijzonder om dit mee te mogen maken!

Grand Canyon NP - Monument Valley

Na de vroege ochtend van gister, belonen we onszelf om toch een beetje uit te slapen vandaag. We zijn tenslotte wel op vakantie! Rond een uur of 9 worden we beide wakker en beginnen rustig met opstaan en een lekker ontbijt. We hebben vandaag een lange rit voor de boeg. De langste rit die we in onze reis gaan maken en besluiten om dan ook na het ontbijt te vertrekken.

We rijden richting de uitgang van de Grand Canyon, maar kunnen het toch niet laten om even te stoppen bij het Desert View Point om nog een laatste keer te genieten van het uitzicht over de Grand Canyon. Je kunt de camper makkelijk parkeren en bent binnen enkele minuten lopen aan de rand van de Grand Canyon.

Na een korte stop van ongeveer 15 minuten rijden we door naar onze volgende bestemming: Monument Valley. Het is een rit van ongeveer 3 en een half uur, maar het is zeker geen straf! Het is bijzonder om onderweg te zien hoe snel het landschap kan veranderen, van een groene natuur naar een kale rode rotsachtige achtergrond, rijden door Amerika is alles behalve saai!

Na een lange rit komen we aan bij Monument Valley, we rijden eerst naar het Forrest Gump Point. Vanuit hier zetten we de camper even aan de kant om wat foto’s te maken van het prachtige landschap en uitzicht wat Monument Valley te bieden heeft.

We rijden naar KOA Monument Valley Campground waar wij de komende nacht zullen verblijven. We checken in en kunnen doorrijden naar nummer 46 op de camping.

Na zo’n lange rit zijn we beide best moe, maar niet getreurd, want het weer is heerlijk buiten. We zetten de campingstoeltjes buiten samen met een glas wijn en kunnen heerlijk genieten van het uitzicht. Meer hebben we op dit moment dan ook zeker niet nodig!

Camping: KOA Monument Valley

Prijs: $ 43.58 incl Full Hook Up

Ligging: Aan de rand van Monument Valley

Faciliteiten: Douches, Toiletgebouw, Wi-Fi, mogelijkheid tot huren van een Jeep

Bijzonderheden: Je kijkt vanuit de camping uit op de mooie rotsformaties in Monument Valley

Monument Valley - Page

Vandaag rijden we van Monument Valley naar Page. We vertrekken vandaag al op tijd rond een uur of 10, omdat we om 14.15 uur weer een bijzondere excursie gaan maken door de Antelope Canyon!

Na ongeveer 2 uur rijden komen we aan in Page. Het is rond de middag en we besluiten om een snelle hap te gaan eten bij de Subway. We hebben nog wat tijd over, wat goed uitkomt! De voorraad kast is namelijk aan de lege kant en gaan dan ook uitgebreid boodschappen doen. In de Amerikaanse supermarkten is het helemaal geen straf, omdat het toch vrij interessant is om te zien wat voor producten zij hier allemaal hebben ten opzichten van Nederland.

We zijn klaar en vertrekken richting de Antelope Canyon. We parkeren de camper en melden ons voor de Lower Antelope excursie. Gelukkig schijnt de zon goed, zodat we straks in de Canyon mooie foto’s kunnen maken!

Samen met een groep van 7 personen en onze gids lopen we richting de ingang van de Canyon. Via een trap gaan we naar beneden en we merken al snel dat het (helaas) erg druk is beneden in de Canyon, maar dat mag de pret niet drukken. De eerste foto’s die we nemen zien er fantastisch uit. De gids die zelf is opgegroeid in de Navajo cultuur verteld uitgebreid over hoe de Canyon is ontstaan en wij kijken alleen rond met open mond naar de waanzinnige kleuren en formaties van de rotswanden, weer een bijzonder hoogtepunt van de reis!

Na de excursie is het tijd om verder te gaan naar onze volgende overnachting aan Lake Powell. We hebben dan ook een plaatsje gereserveerd voor de komende nacht op Wahweap Campground. Een mooie en fijne camping in de buurt van de haven.

We hebben beide niet zoveel zin om te gaan koken en besluiten om een kijkje te gaan nemen of er een restaurantje is aan de haven. Te voet lopen we richting de haven en vinden we al snel een leuk restaurantje met mooi uitzicht over Wahweap Bay. Hier sluiten we dan ook de dag af met een heerlijk wijntje.

Camping: Wahweap RV & Campground

Prijs: $ 52,13 incl Full Hook Up

Ligging: Aan Lake Powell

Faciliteiten: Toielet gebouw, douches, wasserette

Entreekosten/excursiekosten:

Lower Antelope Canyon $ 130,- voor 2 personen

Page - Bryce Canyon NP

Vandaag hebben we een rustig programma. We slapen daarom ook een beetje uit en beginnen op ons gemak aan het ontbijt. Omdat het erg lekker weer is (tussen de 25-30 graden) besluiten we om uit te checken en de camper te parkeren bij de dichtstbijzijnde parkeerplaats aan Waheap Bay. We nemen onze handdoeken en zonnebrand mee om heerlijk een paar uurtjes in de zon en aan het meer door te brengen.

Op het meer zijn veel mensen bezig met watersporten, zoals waterskiën, Jetskiën en Paddeling. Iedereen om ons heen geniet van de heerlijke zonnestralen.

Rond een uur of 1 wordt het toch erg heet en keren terug naar de camper. We frissen ons wat op en maken ons klaar voor de rit naar Bryce Canyon. Voordat we naar Bryce Canyon gaan maken we nog een toeristische stop bij Horseshoe Bend.

We komen aan bij de parkeerplaats waarbij een parkeerwacht verteld dat de parkeerplaats voor RV’s pas rond half 5 beschikbaar is! Gelukkig verteld hij ons al snel dat we ongeveer 5 minuutjes terug kunnen rijden om daar gebruik te maken van een grote parkeerplaats waar een bus op en neer rijd naar Horseshoe Bend. De kosten hiervoor zijn $5,- per persoon. We besluiten om dit te doen, omdat we toch graag een kijkje willen nemen.

Ook hier hebben we geen spijt van, het is een stukje lopen naar het uitkijkpunt, maar zeker de moeite waard! We proberen om een wat rustiger punt te vinden om van het uitzicht te genieten. We keren terug en pakken de shuttlebus terug naar de parkeerplaats en rijden direct verder naar Bryce Canyon.

Na ongeveer 2 uur en 30 minuten rijden komen we aan bij Ruby’s Inn. We checken in en krijgen de nodige informatie met ons mee. We rijden naar nummer 88, ons plekje wat de komende 2 nachten voor ons is gereserveerd. We merken al snel dat het een stuk frisser is tussen de bossen en maken in de camper een heerlijke campingmaaltijd: Pasta Bolognese! We spreken nog kort even de plannen voor morgen door en besluiten dat het mooi is geweest voor vandaag.

We zijn blij dat we vandaag even een ‘’rust’’ dag hebben genomen en alles op ons gemak hebben gedaan. Dit is zeker aan te raden, zodat je jezelf ook de tijd geeft en even stil kunt staan en beseft wat voor gave reis je aan het maken bent!

Camping: Ruby’s Inn RV Park & Campground

Prijs: $ 104.75 incl Full Hook Up

Ligging: Midden in Bryce Canyon Oldtown, aan de rand van Bryce Canyon.

Faciliteiten: Toiletgebouwen, Douches, Wasserette

Entreekosten/excursiekosten: $ 10,- parkeren Horseshoe Bend

Bryce Canyon NP

De wekker gaat rond half 8 en stappen direct uit bed. We eten snel wat, pakken onze rugzak in met wat te eten en drinken voor onderweg en gaan direct op pad.

We maken gebruik van de Shuttle Service en lopen naar de halte vooraan de camping. De shuttle service rijdt van Bryce Canyon City naar Bryce Canyon National Park. Om gebruik te maken van de Shuttle Service kun je een kaartje kopen, we hebben gelukkig de handige Nationale Parken pas en kunnen door het tonen van onze pas direct in stappen en hoeven dan ook geen kaartje te kopen.

Na een kleine rit van ongeveer 10 minuten stappen we uit bij Inspiration Point. Een paar meter lopen vanaf de bushalte en je staat aan de rand van Bryce Canyon. En ook dit is weer een prachtig uitzicht! Totaal anders dan wat we tot nu toe hebben gezien. We nemen foto’s en genieten van het uitzicht en de felle zon die al schijnt. We hebben ons een beetje verkeken op het weer en trekken al snel onze dikke truien uit.

Van Inspiration Point lopen we verder richting Sunset Point. Heel bijzonder elke meter die je loopt geeft je alweer een heel anders zicht over de zogenaamde rode Hoodoos.

We hadden voorgenomen om de Navajo Trail te gaan lopen. Helaas zien we van een afstand al dat de trial gesloten is vanwege werkzaamheden. We besluiten daarom om verder te lopen naar Sunrise Point en een stukje van de Queen’s Garden Trail te lopen. Na een kleine wandeling van ongeveer een uur keren we terug naar Sunrise Point en nemen vanuit hier de Shuttle Bus terug naar Bryce Canyon Oldtown. Er is hier een grote souvenirs winkel en supermarkt waar ik graag even een kijkje wil gaan nemen. We kopen nog wat dingetjes voor het thuisfront en keren terug naar de campground.

Het is heerlijk weer en besluiten om hier gebruik van te maken, we zakken onderuit in onze campingstoel en komen hier voorlopig niet meer uit! Wat een heerlijk leven zo midden in de natuur!

We koken vanavond niet zelf. We hebben namelijk plaatsen gereserveerd in het Ebenezer's Barn & Grill ongeveer 5 minuten lopen vanuit Ruby’s Inn. Gister had ik namelijk een folder gezien dat er elke avond een dinershow met country muziek wordt georganiseerd. Om het echte Amerika gevoel te krijgen leek het me leuk om hier naar toe te gaan. We nemen om 19 uur plaats aan tafel en krijgen een heerlijk stuk vlees te eten. Na het eten gaat de show dan ook beginnen! Een echte Country band die hele goede muziek maakt, ze krijgen dan ook al snel heel de zaal mee!

Entreekosten/excursiekosten: Ebenezer's Barn & Grill $ 78,-

Bryce Canyon NP - Coral Pink Sand Dunes - Zion NP

Het is tijd om Bryce Canyon achter ons te laten en richting Zion National Park te rijden. Voordat we naar Zion National Park gaan maken we een tussenstop bij Coral Pink Sand Dunes State Park.

Na ongeveer 1 uurtje rijden komen we aan bij Coral Pink Sand Dunes en betalen $ 10,- parkentree. Omdat het een State Park is is onze Nationale Parken pas van Amerika hier niet geldig.

We vonden beide dat het wel tijd was voor wat actie en hebben daarom een Quad tour gereserveerd om midden door de zandduinen van Coral Pink Sand Dunes te crossen! We ontmoeten onze begeleider bij de afgesproken plaats en krijgen nog wat veiligheidsinstructies mee voordat we op pad gaan. Al snel merken we dat we de enige twee zijn die op dit tijdstip een tour hebben gereserveerd, wat het fijn maakt dat we met andere geen rekening hoeven te houden.

Het eerste stuk rijd Harm door de duinen. Weer een hele gave ervaring om midden door de duinen te rijden op een quad. Na een half uur rijden, ruilen we om en neem ik plaats achter het stuur! Gelukkig is alles goed gegaan en keren we na een uurtje terug om de quad weer in te leveren. We hebben beide een grote glimlach op ons gezicht, omdat dit ook weer een hele leuke excursie was!

We rijden weer verder in de camper richting Zion National Park. Onderweg doen we nog wat grote boodschappen bij de Walmart. Omdat het weer er voor vanavond erg goed uit ziet, nemen we wat extra vlees mee voor op de barbecue en om niet te vergeten marshmallows!

We komen aan bij Zion Canyon Campground en checken in om vervolgens door te rijden naar ons plaatsje nummer R14 aan de rivier. Harm maakt de barbecue aan en ik ga op pad met een klein wasje. Omdat we al hadden vernomen dat de Observation Point Trail gedeeltelijk gesloten was ben ik naar een Zion Adventure Company gelopen, een winkel/service center tegen over de camping, om te informeren wat een goed alternatief is . Ik krijg wat tips mee en besluit om hier later vanavond even naar te kijken.

De barbecue is aan en het vlees ligt er op. Ook dit zijn de kleine dingetjes tijdens de reis waar ik erg van kan genieten, het buiten leven, het eten in de buiten lucht, gezellig praatje maken met de buren.

We eten wat en bespreken de plannen voor morgen door. De weersverwachting geeft in de middag bewolking en regen aan en besluiten daarom ook om op tijd op pad te gaan. Als toetje eten we de heerlijke Marshmallows op en duiken lekker ons bed in.

Camping: Zion Canyon Campground

Prijs: $ 122,28 incl water en elektriciteit

Ligging: Centrum van Spingdale

Faciliteiten: Douche, Toiletgebouw, RV Dump, Zwembad, Wasserette

Entreekosten/excursiekosten:

Coral Pink Sand Dunes $ 10,-

ATV tour Paradise Tour $144.38

Zion NP

Rond 07.00 uur gaat de wekker, omdat we rond half 8 de shuttle service in Zion National Park willen nemen staan we vlug op trekken onze kleren gaan en gaan direct op pad.

Omdat vanuit Springdale de shuttle service pas vanaf half 9 in de ochtend rijd naar Zion National Park, moeten we zelf het eerste stuk lopen tot het Nationale Park. Dit is echter geen probleem, want vanuit de campground ben je er binnen 10 minuten.

We komen aan bij het Vistors Center en nemen de shuttlebus het park in. We stappen uit bij The Grotto een bekende shuttle stop, omdat je vanuit hier het beste de tocht naar Angels Landing kunt maken. Ook wij nemen deze route, we merken als snel dat het best een pittig stuk is waarbij we veel bergopwaarts lopen. We stoppen af en toe om te genieten van het uitzicht over Zion National Park, ook dit park heeft weer zijn charme! De natuur is hier zo mooi groen!

Na ongeveer een uur lopen komen we aan bij het punt waar de wandeling van Angels Landing begint. We overwegen of we deze spannende route gaan nemen, maar zien al snel dat we eigenlijk al wat aan de late kant zijn (half 9 in de ochtend) en het al erg druk is op de smalle wandelpaden. Mocht je de Angels Landing willen lopen raad ik je zeker aan om vroeg in de ochtend te vertrekken, zodat je de drukte op het smalle pad kunt vermijden.

We lopen door en wandelen verder over de West Rim Trail. Het is super weer! De zon schijnt dan ook fel! Achter de bergen zien we toch al wel een donkere wolk aan komen, ondanks dat het nog wel even zal duren voordat de donkere wolk boven ons zal hangen besluiten we terug te lopen richting de Shuttle Stop. Rond een uur of half 12 komen we daar aan en nemen de shuttle bus terug naar het Vistors Center. Vanuit hier kun je dan ook gebruik maken van de shuttle bus die in Springdale rond rijd. We stappen uit bij de supermarkt om nog wat kleine boodschappen te doen en lopen vanuit hier terug naar de campground.

Rond een uur of 3 wordt het ook al snel donkerder en begint het te druppelen. We hebben het ook echt getroffen met het weer en zijn blij dat we vroeg uit bed zijn gegaan. Ik raad ook zeker aan om in de ochtend of later op de middag een wandeling in te plannen om de hitte overdag te vermijden.

Het regent hard en we liggen dan ook lekker onderuit op bed een filmpje te kijken, achja ook dit heeft weer zo zijn gezelligheid! Lekker knus in de camper!

Zion NP - Valley of Fire

In de ochtend staan we op tijd op om ons klaar te maken voor de laatste lange rit in de camper.

Vanuit Zion National Park rijden we naar Valley of Fire, een rit van ongeveer 2 en een half uur. Onderweg stoppen we nog heel even om een broodje te eten bij de Subway, zodat we de komende paar uur weer vooruit kunnen.

Rond een uur of 11 komen we aan bij Valley of Fire en betalen hier $ 10,- parkentree. Valley of Fire is een State Park en onze Nationale Parken pas is hier helaas niet geldig. We rijden direct door naar Atlatl Rock Campground. Ik ben erg benieuwd of er nog plaats is, de campground is namelijk first come first serve. Maar gelukkig zien we al snel dat er nog enkele plaatsen vrij zijn en kiezen een mooi plaatsje uit.

We hadden vandaag op de planning om het park te gaan verkennen, maar daar is het helaas echt te warm voor (35 graden!). Natuurlijk niet erg, want we nemen plaats in onze campingstoeltjes en genieten dan ook zeker van de zonnestralen. Tijdens het middagdutje wordt ik langzaam wakker van een geluid en spring al snel omhoog vanuit mijn stoel, want we hebben plotseling bezoek gekregen van een (kleine) slang. Gelukkig is schrikt hij net zo erg als ik en is al snel verdwenen.

Rond een uur of 6 steken we helaas alweer voor de laatste keer deze vakantie de barbecue aan. We genieten er daarom ook extra van! Gelukkig vind ik ergens in de kast de laatste marshmallows, zodat we deze voor het inleveren van de camper nog op kunnen maken.

Het is tijd om alvast de kasten leeg te maken en de koffers in te pakken, dit zodat we hier morgen in de ochtend niet meer naar om hoeven te kijken en enkel alleen de camper van binnen schoon hoeven te maken. We zijn beide volop aan het kletsen over de vakantie en hoe snel de tijd voorbij is gevlogen.

Het zit er bijna op, gelukkig gaan we voordat we naar huis gaan nog even genieten van de laatste 2 nachten in Las Vegas! Maar dat is voor morgen!

Camping: Atlatl Rock Campground

Prijs: $ 20,- incl water en electriciteit

Ligging: Midden in Valley of Fire

Faciliteiten: Toilet gebouw, douches

Bijzonderheden: Het is een first come first serve campground. Je dient de $ 20,- contant te betalen.

Valley of Fire - Las Vegas

Het zit er helaas op, we gaan vandaag afscheid nemen van ons huisje op wielen, maar voordat we richting Las Vegas rijden gaan we nog even Valley of Fire verkennen.

Na het poetsen van de camper en het inpakken van de laatste dingetjes rijden we vanuit de campground via Atlatl Rock en Arch Rock naar White Domes. Onderweg maken we vanuit de camper erg mooie foto’s van de wegen en het landschap! Omdat het toch al best warm is besluiten we om de camper te parkeren bij White Domes en vanuit daar een kleine wandeling te maken die ongeveer 45 minuten. Ideaal dat het een klein rondje is en onderweg toch nog mooie rotsformaties tegen komt. Zeker de moeite waard als je maar een paar uur in het park kan zijn.

We rijden terug naar de uitgang van het park en gaan direct de snelweg op naar Las Vegas! Gelukkig is het maar een klein uurtje rijden. We komen dan ook al snel aan bij de verhuurderlocatie van Cruise America in Las Vegas. We parkeren de camper op de daarvoor bestemde parkeerplaats ‘’Return RV’’.

We lopen naar binnen om te melden dat we de camper in leveren en er loopt iemand met ons mee om een laatste check te doen. Alles ziet er prima uit en leveren de sleutels in. We bestellen en Uber die ons naar het hotel brengt. We hebben de laatste 2 nachten een hotelovernachting geboekt midden op de strip in Las Vegas.

Rond een uur of 1 komen we aan bij het hotel. Helaas nog te vroeg om in te kunnen checken. Gelukkig kunnen we onze koffers achter laten in het hotel, zodat we zelf op pad kunnen gaan.

Het is vandaag erg bewolkt en rond de 23 graden, wat natuurlijk prima weer is om te gaan shoppen. We besluiten dan ook snel om een Uber te nemen naar de Premium Outlet in Las Vegas. Ook hier zijn de prijzen weer erg laag ten opzicht van Nederland en slaan dan ook goed in.

Rond een uur of 8 nemen we de taxi terug naar het hotel en checken direct in, zodat we onze spullen op de hotelkamer achter kunnen laten. We frissen ons wat op om ergens wat te gaan eten.

We komen buiten en zien dat het echt met bakken uit de hemel komt, we spreken een aantal mensen en zij vertellen dan ook dat het alweer een tijdje geleden is dat het in Las Vegas heeft geregend. Dat merken we, want de straten lopen dan ook al snel onder water. We besluiten dan ook om lekker op ons gemak te gaan eten en ergens een drankje te gaan doen voor vanavond.

Hotel: Park MGM

Prijs: $ 140,- excl. $ 40.- resort fee p.k.p.n.

Ligging: Op de strip in Las Vegas

Faciliteiten: Zwembad, Casino, Starbucks en vele andere extra serive

Las Vegas

De allerlaatste dag is aangebroken! We staan dan ook vroeg op, omdat we nog zoveel dingen willen doen en zien in Las Vegas. We halen in het hotel een klein ontbijtje en koffie bij de Starbucks om geen tijd te verspillen!

We lopen buiten en vandaag is het dan ook een heerlijke dag, de zon schijnt en het is rond de 24 graden. We bezoeken als eerste het Bellagio en besluiten om later terug te komen als het donker is om een kijkje te nemen bij de bekende fonteinenshow.

Vervolgens lopen we door naar Caesars Palace en nemen toch even plaats achter een gokkast. Ik merk al snel dat het niet echt mijn ding is en het geld er harder doorheen gaat dan dat het erbij komt en gaan dan ook verstandig verder met het bezichtigen van Caesars Palace. We besteden wel enkele uren in het winkelcentrum bij Ceasars Palace en merken dat de tijd erg snel voorbij gaat. We bezoeken nog enkele hotels en besluiten om heel even terug te gaan naar het hotel om ons op te frissen.

Rond een uur of 6 lopen we richting het bekende ‘’Welcome to Fabulous Las Vegas’’ sign en komen onderweg langs het Hotel New York-New York, Excalibur, Luxor en Mandalay Bay. Helaas geen tijd om overal naar binnen te gaan, maar van buiten ziet het er al spectaculair uit, vooral de achtbaan bij Hotel New York-New York.

Aangekomen bij de bekende trekpleister zien we dat er een hele lange rij staat om op de foto te gaan. We sluiten hier niet achteraan en gaan ergens langs de zijkant staan van waaruit we ook goede foto’s kunnen maken. Vanuit hier nemen we de Uber naar Downtown Las Vegas: Freemont Street!

Het is rond de avond en eten een heerlijke hamburger bij Denny’s. We weten dat hier de service erg snel is, we hebben namelijk nog enkele dingen die we willen bezoeken dus geen tijd te verspillen. We lopen rond over Freemont Street en kijken onze ogen uit! Op elke hoek van de straat is er wat te doen, straatartiesten, de een net wat beter dan de ander, een zipline over de straat waarbij iedereen over je heen raast. Het is echt een feestje en zijn beide volop aan het genieten en willen echt nog niet naar huis!

We nemen de Uber terug en besluiten om uit te stappen bij het Bellagio om direct naar de fonteinenshow te gaan kijken. We zijn net op tijd en nemen plaats aan de rand van het water als de show begint. Vanuit hier lopen we in de drukte door op weg naar The Venetian om een kijkje te nemen bij de gondels op het water. We staan versteld wat voor grote en verschillende hotels er allemaal te vinden zijn in Las Vegas.

We kijken op de telefoon naar onze stappenteller en zien dat we vandaag 27 kilometer hebben gelopen, en dan te bedenken dat we nog lang niet alles gezien hebben! We zijn beide helemaal op en gaan terug naar het hotel en houden het voor gezien vandaag.

Las Vegas - Amsterdam

We vliegen vandaag om 11.40 uur weer terug naar Amsterdam met een tussenstop in Minneapolis. Omdat we gister niet meer toe zijn gekomen aan het inpakken van de koffers heb ik de wekker extra vroeg gezet, zodat we op ons gemak kunnen douchen en de koffers in kunnen pakken.

Rond half 8 zijn we klaar en besluiten om nog een laatste keer American Pancakes te gaan eten bij Denny’s. Aan de overkant van het hotel is Denny’s te vinden dus we zijn er snel en nemen plaats, al vrij snel krijgen we ons eten en genieten extra van de laatste Pancakes van deze vakantie! De service is snel en zijn rond kwart over 8 alweer klaar. We checken uit en bestellen een Uber naar de luchthaven. De luchthaven in Las Vegas ligt ongeveer op 10 minuten rijden afstand van de strip.

We hebben gisteren alvast online ingecheckt en lopen naar de balie om onze koffers in te checken. Er staat geen rij dus dit gaat allemaal vrij snel. We drinken op ons gemak nog een koffie bij Starbucks, kijken een filmpje en wachten tot het tijd is om naar de gate te gaan.

We zijn beide erg moe en onze ogen sluiten al snel tijdens de vlucht. We hebben een vlucht van ongeveer 3 uur naar Minneapolis. Als we aankomen op de luchthaven gaan we opzoek naar een restaurantje waar we even kunnen zitten en wat kunnen eten. De tijd vliegt voorbij en het is alweer tijd om in te stappen voor de vlucht naar Amsterdam.

In de ochtend landen we zoals gepland rond een uur of 11 op Schiphol. We halen de koffers op van de band en gaan naar het shuttle service punt van het van der Valk hotel om vanuit daar de bus terug te pakken naar het hotel waar onze auto staat geparkeerd. We stappen in auto terug naar huis! De reis is nu helaas echt voorbij.

Het was voor ons beide de eerste camperreis, maar zeker niet de laatste! We hebben dan ook echt van elk moment samen in Amerika intens genoten en dit is zeker een reis waar we over 10 jaar nog met mooie herinneringen op terug kijken. America you stole my heart!