Voorbereidingen en vertrek

Vooraf:
Na onze reizen in 2012 naar Californië en de Nationale Parken, en in 2013 de rondreis door Nieuw-Zeeland willen we dit jaar een andere wens in vervulling laten gaan; namelijk een tocht door West-Canada en Alaska. In Canada vonden we geen camperverhuurder waar je de camper op de ene plaats kunt ophalen en hem ergens anders weer in kunt leveren. We kwamen uiteindelijk (weer) bij Cruise America terecht. We kunnen de camper ophalen in Seattle en hem in Anchorage inleveren. We hebben de reserveringen weer door Travelhome laten verzorgen: de vluchten van Amsterdam via Reykjavik naar Seattle en van Anchorage via Reykjavik weer terug naar Amsterdam, het Crowne Plaza Hotel in Seattle en de camperhuur bij Cruise America, inclusief o.a. ongelimiteerde kilometers. Tevens hebben we van de
“no-risk” verzekering van Unigarant gebruikgemaakt, enerzijds vanwege de enorme claimcultuur in Amerika en anderzijds omdat we nogal wat kilometers over minder goede en soms zelfs over onverharde wegen gaan rijden. De route planning hebben weer helemaal zelf gedaan waarbij Google Maps overuren heeft gemaakt. De
totaal af te leggen afstand zal ruim 6800 kilometer zijn. Dit moet je wel goed plannen anders ga je de mist in, zeker als je onderweg nog het een en ander wilt gaan doen of bezoeken.
De dagen voor vertrek werden de koffers gevuld (en gewogen) met behulp van checklists die de voorgaande weken samengesteld waren. Via internet werden de Amerikaanse- en Canadese dollars bij GWK besteld. De dag voor vertrek inchecken bij Icelandair en een afspraak maken met Cruise America in Seattle om het tijdstip van ophalen bij het hotel af te spreken. Te elfder uren bedachten we dat onze telefoons het in Amerika vermoedelijk niet zouden doen. Een snel onderzoek wees uit dat dit inderdaad het geval is. Gelukkig bleek Patrick ons aan een toestel te kunnen helpen dat het daar wel doet.

Woensdag 18 juni 2014,
Vandaag gaat het dan eindelijk beginnen. Met de Qliner van Alphen naar Schiphol. Bij de “bag-drop” stonden we in de verkeerde rij, namelijk de rij om in te checken, maar dat hadden we al gedaan. Alles kwam goed. Vervolgens de dollars ophalen bij het GWK en naar de gate waar we te horen kregen dat we enige vertraging hadden. Een half uur te laat vertrokken we met een Boeing 757-200 van Icelandair naar Reykjavik. We verlieten Nederland over de pieren van IJmuiden. Boven de Noordzee was er veel bewolking. Boven Schotland herkenden we de Firth of Forth en het Black Isle. Verder was er beneden weinig te zien. Pas toen we vlak bij Keflavik waren konden we beneden weer wat zien; een vrijwel leeg landschap, vlak bij het vliegveld een dorpje. Met een bus werden we van het vliegtuig naar het stationsgebouw gebracht waar we eerst door de douane moesten om vervolgens weer door de security naar de vertrek gate te gaan. En… surprise, surprise: ook hier vertraging. Uiteindelijk vertrokken we slechts een half uur te laat richting Seattle. Onder ons egaal wit van de wolken en erboven een staalblauwe lucht waar de vleugel van het vliegtuig scherp tegen afstak. Slechts op een plek konden we het landschap onder ons zien: grauw bruin met veel sneeuw en ijs. Pas boven de Hudson Baai kon er weer wat gezien worden: een toendra achtige onherbergzame woestenij met veel ijs en sneeuwvelden. Afgezien van wat turbulentie hadden we verder een rustige vlucht met schitterende uitzichten over de Canadese Rocky Mountains die fel door de middagzon uitgelicht werden. We waren zo ongeveer de laatsten die uit het vliegtuig kwamen, dit had als voordeel dat we niet lang op
de koffers hoefden te wachten. Bij de paspoort controle werden we geholpen door een uiterst vriendelijke douane dame, met de koffers konden we zo doorlopen en een taxi bracht ons in no-time naar het Crowne Plaza Hotel in down-town Seattle. Na een eenvoudige maaltijd in het restaurant en een kort wandelingetje doken we om 22,00 uur (plaatselijke tijd) ons bed in.