Vancouver

Zoals altijd bracht papa ons ook ditmaal naar Schiphol. We waren ruim op tijd (drie uur voor vertrek is het advies, wij waren er drie-en-half uur voor vertrek). Helaas lukte het ons ook hier niet om via de Incheckpalen van KLM in te checken, we moesten even in de rij plaatsnemen.

Toen we eenmaal aan de beurt waren vertelde de dame van KLM ons dat we niet meer naast (of zelfs bij elkaar) konden zitten. We waren te laat zei ze… Nou dat was even schrikken. We waren juist zo op tijd. Helaas, ze kon niets meer doen voor ons. We zaten tien rijen uit elkaar. Even overwogen we om echt boos te worden, maar dat leek ons ook weer niet de juiste oplossing. We gingen ervan uit dat het bij de incheck-Gate wel zou gaan lukken.

Ook hier leek het geluk echter niet geheel aan onze zijde. Na lang wachten en net voordat we gingen inchecken had de Hoofd Grond Stewardes dan toch een oplossing voor ons gevonden: we mochten zelfs Business Class zitten. Het toestel was overboekt. En omdat wij al zo lang aan het ‘zeuren’ (niemand noemde dit woord, maar wij hadden al wel in de gate dat ze zowat moedeloos van ons werden!) waren kregen we de beste plaatsen. Ideaal dus! Super geregeld. De aanhouder wint!

De vlucht verliep prima. Aan boord kregen we verschillende kleine maaltijden en keken we naar een aantal films. Na ca. 12 uur vliegen landden we om 16.15 uur op Vancouver International Airport.
Bij aankomst moeten alle passagiers door de douane alvorens de bagage op te halen. Deze procedure duurde ca. 30 minuten.
Het oppikken van de bagage duurde aanzienlijk langer. Het tweede deel van de bagage liet erg lang op zich wachten, maar uiteindelijk hadden we na zo’n 50 minuten dan toch ook alle bagage weer compleet. We konden onze huurauto gaan ophalen.

We hadden een huurauto van Alamo gehuurd voor onze eerste dagen in Vancouver. De locatie van Alamo zit direct op het vliegveld en we hadden dus vrij snel onze huurauto. Het was een Dodge Charger. We hadden het Alamo Gold pakket gereserveerd en hiermee heb je de huurkosten, ongelimiteerd aantal km, alle verzekeringen, alle bestuurders en zelfs de eerste tank benzine reeds inclusief. Er hoeft dus niets meer voldaan te worden ter plaatse. Binnen vijftien minuten konden we op weg gaan naar ons hotel.

Voor onze eerste twee nachten in Vancouver hadden we het Best Western Vancouver Downtown Hotel geboekt. Een prima hotel met een ideale ligging om downtown Vancouver te bezichtigen.
Vanaf de luchthaven volgden we de Highway 99 North richting downtown Vancouver. We passeerden Granville Island en reden over de Granville Bridge. Direct na de brug moesten we de weg linksaf nemen. Hier lag de Drake Street. En ons hotel was eveneens gevestigd aan deze straat. Het hotel beschikt over een ondergrondse bewaakte parkeergarage en voor CAD$10 per dag kun je de auto daar parkeren. Ideaal voor ons dus. We parkeerden de auto en gingen op zoek naar onze kamer.
We hadden een kamer op de vijfde verdieping. En dat was mooi: niet te hoog, niet te laag. We hadden een prachtig uitzicht over Granville Island.

Direct nadat we ons wat opgefrist hadden zijn we op weg gegaan (per taxi, CAD$6 + fooi) naar de Vancouver Lookout. Het was namelijk inmiddels bijna zonsondergang. En het was een lekkere heldere dag geweest en dus konden we erg ver weg kijken. De entree bedraagt CAD$13,50 p.p.
We bleven boven genieten van het uitzicht (360 graden kun je over Vancouver en omgeving wegkijken) totdat de zon volledig onder was, dit was rond 20.30 uur.
De Vancouver Lookout ligt aan het begin van Gastown, HET winkel- en uitgaansgedeelte van Vancouver. We wandelden nog even door de straten van Gastown en kochten de eerste souveniers. Het was inmiddels donker en we namen een taxi terug naar ons hotel (CAD$8 + fooi).

In het Best Western Vancouver Downtown hotel is een vestiging van The Whitespot opgenomen. Het betreft een restaurantketen die overal in West-Canada te vinden is. We wilden hier graag even wat eten. Het was wel een zaterdagavond en dus moesten we even wachten voordat er een tafeltje vrij was. Inmiddels was het 21.30 uur en we vielen zowat om van de slaap/jetlag. We genoten van onze eerste Canadese maaltijd, maar om 22.45 uur gingen we dan toch echt heerlijk slapen…
… maar dat duurde niet lang helaas. Om 23.30 uur werden we plotseling gewekt door het brandalarm. In eerste instantie hadden we geen idee waar we waren en wat voor geluid we hoorden. Door de jetlag waren we helemaal van de wereld. Al snel liepen we, samen met velen anderen gasten, via de brandtrappen naar de receptie. Hier werd ons verteld dat het brandalarm op de tiende verdieping was afgegaan. Het was loos alarm, maar we moesten buiten wachten totdat de brandweer het sein ‘veilig’ had gegeven.
Onze eerste nacht in Vancouver begon dus pas echt na middernacht…

Seattle

We werden vandaag om 07.00 uur wakker en dus hadden we niet echt last van de jetlag (normaliter ben ik het gewend om al om 05.00 uur klaarwakker te zijn op de eerste vakantiedag!).
In het restaurant van het hotel, de Whitespot, nuttigden we ons ontbijt en rond 08.00 uur vertrokken we op weg naar Seattle. We wilden hier graag gaan winkelen in de Seattle Premium Outlet Mall en de Bellisfair Mall. De Amerikaanse Dollar stond tenslotte zo laag, daar moesten we gebruik van maken!
De grens met Amerika ligt op ca. 60 km vanaf downtown Vancouver. We namen de Peace Arch grensovergang. We kochten binnen bij het grenskantoortje een tijdelijk visum (het I-94 W formulier) voor US$6 per persoon.

We bezochten eerst de Seattle Premium Outlet Mall. Bij de Niketown, Adidas, Clarkes, Gymboree, Tommy Hilfiger, Childrens Place en Converse werden de eerste ‘souveniers’ gekocht. (We hebben het later terug in Nederland uitgerekend en met de huidige dollarkoers hadden we een voordeel van ruim Euro 300!!!).

De tweede mall die we bezochten was geen outlet, maar ik wilde graag naar mijn favoriete winkels (Victoria’s Secret en Bath & Body Works).
Tegen de klok van 15.00 uur hadden we wel genoeg gewinkeld en besloten we om terug naar Vancouver te rijden. Via dezelfde grensovergang als vanochtend reden we Canada weer in.

Het was vandaag wederom prachtig weer en dus besloten we om met de kabelbaan Grouse Mountain op te gaan. Deze berg ligt ten noorden van Vancouver downtown en bied (bij helder weer) een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving.
Met een grote gondel bereik je binnen 9 minuten de top van Grouse Mountain. Bovenop de berg vind je onder andere het Grizzly Bear Habitat. Hier heeft men momenteel twee grizzly beren opgevangen en deze geweldige dieren kunnen op deze manier van dichtbij bewonderd worden.
Uiteraard genoten we vooral van het weidse en prachtige uitzicht. De zonsondergang zette rond 19.30 uur in we maakten prachtige foto’s.

We reden met de auto terug naar het hotel, waar we ook deze avond lekker dineerden. Vanavond waren we niet zo moe van de jetlag en konden we dus wat langer genieten van het lekkere eten.

Programma: Rijden naar Seattle (winkelen) + Grouse Mountain Vancouver
Accommodatie: Best Western Vancouver downtown
Vervoer: Huurauto Fullsize 4 deurs Alamo

Burnaby

Ons laatste ontbijt nuttigden we in het Whitespot restaurant van ons hotel. Ik had nog even een afspraak met de manager en kreeg een rondleiding door het hotel.
Om 08.30 uur reden we met de huurauto terug naar het vliegveld voor het inleveren van de huurauto bij Alamo. Inmiddels hadden we 400 km op de teller staan en ruim een halve tank benzine verbruikt. Maar omdat we dus voor het Alamo Gold pakket gekozen hadden hoefden we niets hiervoor te betalen. Ideaal dus.

We namen vervolgens telefonisch contact op met onze camperverhuurder Traveland. We belden met Pacific Cab Service en bestelden een transfer. Binnen enkele minuten pikten zij ons op en vertrokken we richting onze camper. De taxirit duurde ca. 50 minuten.
Bij Traveland kregen we een korte uitleg over de camper en het gebruik ervan. Het was een prachtige camper met alles erop-en-eraan.
Monika van Traveland legde ons vervolgens uit waar we de dichtstbijzijnde Safeway konden vinden. Bij deze supermarkt konden we onze eerste boodschappen doen. We kregen van Traveland reeds een kortingskaart en gingen op pad. We hadden zelf vooral al wel een boodschappenlijstje gemaakt en waren dus goed voorbereid. Zo hadden we bijv. voor de gehele reis al een planning gemaakt. Dit omdat de produkten bij Safeway (in de grote stad) simpelweg veel voordeliger zijn dan in de kleinere dorpjes. Het is dus verstandig om tijdens deze eerste maal boodschappen reeds zoveel mogelijk in ‘huis’ te halen.
Ruim tweeënhalf uur laten kwamen we buiten bij Safeway. We hadden weer enorm genoten van het shoppen. Wat een enorme supermarkten hebben ze toch in Amerika en Canada. Met grote hoeveelheden en enorme verpakkingen.
We hadden met onze kortingskaart CAD$30 korting gekregen en de boodschappen kostten ons CAD$496. De campervakantie kon nu echt beginnen.

Onze eerste camping van deze reis was de BCRV camping in Burnaby, gelegen aan de Highway 1 (Exit 37). Een prachtige camping waar een, van oorsprong, Nederlands echtpaarde eigenaars zijn. Met grote ruime plaatsen (voorzien van asfalt) heb je een ideale eerste staanplaats.
We ruimden alle boodschappen goed in en gaven de andere bagage ook een vaste plaats in de camper voor de verdere reis.

Het was nog steeds super mooi weer (27 graden en zonnig) en dus besloten we om lekker een stukje in het park te gaan fietsen. We hadden bij Traveland immers twee mountainbikes gehuurd (deze stonden achter op de camper op een fietsenrek).
Een uurtje genoten we van de natuur en het heerlijke weer. We waren nu al helemaal blij. Dit weer hadden we absoluut niet verwacht. En de voorspellingen waren voor de komende dagen hetzelfde!

Ook in de avond was het nog steeds super lekker weer en dus nuttigden we onze eerste maaltijd lekker buiten. We aten rijst met kipfilet en proosten op deze geweldige vakantie!

’s Avonds werkten we de website nog even bij, want op deze camping hadden we gratis Wireless internet! Het thuisfront kon zo weer goed op de hoogte gehouden worden.

Accommodatie: BCRV Camping
Vervoer: Huurauto Fullsize 4 deurs Alamo + 29ft Motorhome Traveland
Afstand: 20 km (auto) + 30 km (camper)
Weer: Zonnig – 27 graden

Manning Provincial Park

Vandaag maakten we onze eerste echte kilometers met de camper.
Nadat we heerlijk hadden ontbeten in onze camper, konden we op pad gaan naar het Manning Provincial park.

We reden over de Trans Canada Highway 1 Oostwaarts (weg van Vancouver). Onze eerste stopplaats was bij Hope. Hier heeft in januari 1965 een aardverschuiving plaatsgevonden en dat is nog altijd goed zichtbaar. Een hele rotswand is kaalgeslagen en er groeit nog steeds geen boom of plant.
Vanuit Hope verlieten we de Trans Canada Highway 1 en vervolgden onze route via de Highway 3.
We maakten eerst een stop bij de Main Lodge van het Manning Prov. Park. Hier kochten we nog wat kleine spulletjes die we eerder toch vergeten waren bij Safeway.
Rond 12.45 uur arriveerden we uiteindelijk bij de gewenste camping van vandaag, de Lightning Lake Campground. Een prachtig opgezette camping (in een loop) met plaatsen direct met uitzicht over het meer. We hadden een plaats in een hoekje (nummer 45) en dat was ideaal. Alle plaatsen waren voorzien van een wateraansluiting, maar verder geen hook ups (electriciteit o.i.d.). Dat is met een camper natuurlijk ook niet nodig, want je hebt alle faciliteiten zelf al in de camper.

We zijn in de middag gaan wandelen (rondom het meer) en halverwege hebben we heerlijk op een zonneweide gelegen. Het weer is nog steeds helemaal geweldig, dus we genoten volop van het water en de zon.

Aan het einde van de middag heb ik nog een wasje gewassen en is Martijn begonnen met houthakken voor de BBQ van vanavond. We hebben een bijl gekregen bij de camper van Traveland en dus konden we zelf voor hout zorgen.
We kregen ook nog even bezoek van de Ranger die de campingkosten kwam ophalen. Een nacht op deze campground kost CAD$22 per camper. We mogen tot morgen 10.00 uur op ons plaatsje staan.

We genoten van onze eerste kampvuurtje en BBQ en pas rond 21.00 uur zijn we naar binnen gegaan. Het werd toen toch wel wat frisser, maar dat was dan weer niet zo vreemd. De Lightning Lake campground ligt op ca. 1350m hoogte.

Programma: Rijden naar het Manning Provincial Park
Accommodatie: Lightning Lake Campground
Weer: Zonnig – 29 graden

Okanagan Lake Provincial Park

Direct na het verlaten van de Lightning Lake Campground zagen we deze ochtend hertjes. Onze eerste echte ‘wilde dieren’. We verheugden ons echt op de komende dagen, want we komen steeds dichterbij de gebieden waar veel dieren te vinden zijn.

Vanuit het Manning Provincial Park reden we verder oostwaarts. Onze eerste stopplaats was vandaag in Keremeos. Keremeos staat bekend als de ‘Fruitstand Capitol of the World’ en dat klopte direct. Langs de weg zagen we verschillende kraampjes met vers fruit en groentes.
We stopten en kochten vers fruit (appels, peren) en groente (champignons). Het was super mooi weer en dat zorgde voor een extra mooie sfeer.

Rond het middaguur arriveerden we, via Penticton en Summerland, bij de camping van vandaag. De Okanagan Lake Campground is verdeeld in twee campings. Een North en een South gedeelte. Op internet hadden we gelezen dat het South gedeelte zeker open zou zijn deze tijd van het jaar. Omdat de camping werkt op basis van een ‘First-come-First-serve’, gingen we ons direct melden. Zo waren we zeker van ons plaatsje. We keken prachtig over het water en hadden een grote plaats met tevens een gedeelte strand.
De lunch nuttigden we heerlijk in het zonnetje. Martijn had lekker eieren gebakken. Toch super makkelijk he? Die camper!

Deze middag hadden we eveneens een Wijnproeverij geregeld. Want bij het Okanagan Lake zijn zeker honderd verschillende wineries te vinden. De meest bekende wijn van British Columbia is de Sumac Ridge. We hadden dan ook een wijnproeverij geregeld bij deze winerie.
Onze naam stond al op het Welkomstbord vermeld (Travelhome) en we werden verwacht om 15.00 uur.
We mochten zes verschillende wijnen proeven. Al snel werd duidelijk dat Martijn de champagne het lekkerst vond en ik de speciale huiswijn. We kochten dan ook drie flessen. Voor wanneer we later in het jaar wat te vieren zouden hebben!
Na het wijnproeven kregen we een rondleiding over het terrein en mochten we een kijkje nemen in de wijnkelder.
De tour was rond 16.30 uur afgelopen. We reden terug naar de camping (ca. 10 km).

Het was nog steeds erg zonnig en Martijn besloot lekker te gaan zwemmen in het Okanagan Lake. Helaas was het water bijzonder koud en duurde het maar heel even voordat hij weer uit het water kwam. Het was KOUD!

Die avond kochten we op de camping een bundel hout (CAD$6) en maakten we een kampvuur. De hamburgers werden klaar gemaakt op het kampvuur. Van een vorige reis had ik onthouden dat Amerikaanse hamburgers altijd uit elkaar vallen (het gehakt) en dus hadden we in Seattle een rekje gekocht. Hier konden we de hamburgers tussen klemmen en makkelijk omdraaien op het vuur, zonder dat ze uit elkaar vielen. Ideaal!

Na het eten gingen we lekker rond het kampvuur zitten lezen. Toen het uiteindelijk om 21.15 uur te donker werd om buiten te lezen, zijn we naar binnen gegaan.
Het was een heerlijke dag geweest. Wederom met super weer!

Programma: Rijden naar het Okanagan Lake Provincial Park
Accommodatie: Okanagan Lake South Campground
Weer: Zonnig – 29 graden

Revelstoke National Park

Vandaag ging de wekker om 07.00 uur. Op de camping hebben we beiden weer gedouched (in al die jaren heb ik nog nooit in de camper gedouched… de campings zijn zoooo hygieenisch dat dit veel sneller en beter werkt).
We hebben lekker brood gegeten als ontbijt in de camper. We wilden om 08.00 uur gaan rijden. We werden namelijk om10.00 uur verwacht bij de Kelowna Land and Orchard Company.

We waren iets te vroeg in Kelowna en namen dus eerst een koffie en thee bij Starbucks. Wat heerlijk blijft dat toch. We kunnen beiden echt genieten van deze ‘lekkernij’. Jammie!

Bij de Kelowna Land and Orchard Company reden we met een tractor en wagen door de boomgaarden. We mochten zelf ook appels plukken en eten. Wat een ontzettend heerlijke appels waren dit zeg. Niet te geloven. Echt geweldig.
We kochten zelf ook nog appels voor in de camper en een superhandige appelsnijder als souvenier. We hadden echt genoten van deze excursie.

In Vernon (ca. 90 km ten noorden van Kelowna) gingen we bij de Boston Pizza lunchen. We hadden allebei ontzettend veel zin in pizza, dus even geen lunch in de camper maar lekke rop het terras in de zon.

In de namiddag vertrokken we richting Revelstoke, ons eindpunt van de dag. We arriveerder wat later op de camping dan verwacht (18.00 uur) maar dat was uiteraard geen enkel probleem. De KOA camping was onlangs overgenomen door een Chinese familie. En zij waren nog bezig met opknappen. En dat was helaas ook echt te zien. Het was allemaal erg oud en vervallen.

Martijn had hoofdpijn gekregen en ging even liggen met een Ibuprofen.
Ondertussen liep ik naar het hoofdgebouw en hier heb ik een was gedraaid. Voor het wassen moest ik CAD$3,50 voldoen en voor het drogen nog eens CAD$3. Alles was wel weer lekker schoon en fris. Tijdens het wassen (en dus wachten) heb ik mijn email kunnen lezen. Want op deze KOA camping had men gratis internet.

Na het wassen was ook Martijn weer wat opgeknapt en konden we gaan eten. Terwijl ik het eten maakte, maakte Martijn ook voor deze avond weer een heerlijk kampvuurtje.
We keken naar het programma van morgen en ik wilde graag extra vroeg vertrekken, omdat we in een gebied zaten waar we mogelijk veel wilde dieren zouden kunnen spotten.
Om toch een goede nachtrust te hebben gingen we daarom reeds om 21.00 uur slapen…

Programma: Rijden naar Revelstoke National Park
Accommodatie: KOA Revelstoke

Banff National Park

Om 06.00 uur ging de wekker. We wasten ons en namen wat te drinken. We hadden besloten om nog niet te ontbijten, maar direct op pad te gaan. Op zoek naar de wilde dieren.

We arriveerden om 06.30 uur bij de eerste wandeling van vandaag. Direct in het Revelstoke NP namen we de Skunk Cabbage Trail. Het is een gevlonderde wandeling van ca. 1,5 km.
Ongeveer halverwege de route zag ik plotseling een zwarte beer zitten, onder aan de vlonder. Ik keek recht in de ogen van de beer en was dus enorm geschokt. Ik schrok direct en dacht aan alles wat ik had gelezen: rustig doorlopen en blijven praten.
Zo snel als mogelijk liepen we verder naar het eindpunt van de trail. We waren allebei enorm geschrokken. Wel vreemd, want we waren eigenlijk tenslotte nou juist op zoek naar wilde dieren… maar dit hadden we simpelweg niet verwacht.
Achteraf realiseerden we ons dat we geen foto’s gemaakt hadden, of gefilmd hadden. We waren te geschrokken.

Met de camper vervolgden we onze route, eerst op weg naar de Radium Hot Springs.
Omdat we nu de grens passeerden met de Mountain Standard Time moesten we onze horloge een uur verzetten.
Rond 12.00 uur arriveerden we uiteindelijk bij de Radium Hot Springs. In dit dorpje zagen we al snel onze eerste Big Horn Sheep. Een prachtig dier met een prachtig gewei.
We namen later een heerlijke duik in de Hot Springs Pools. Zeker nu de zon nog steeds zo scheen, was het een unieke ervaring. We zaten op een hoogte van 1500m en lagen in een heerlijk bad, midden tussen de bergtoppen.
Na het zwemmen lunchten we op de parkeerplaats, midden tussen de bergtoppen. We warmden het overgebleven diner van gisteravond nog even op en voila; we hadden een lekkere lunch!

Ons doel van deze middag was het Banff National Park. We reden over de Sinclair Crossing door het Kootenay National Park.

We maakten een wandeling in het Kootenay NP. Normaliter was dit een moerassig gebied, maar door de aanhoudende droogte van de afgelopen weken was het meer een zandvlakte. Het was een bijzonder gezicht. En we liepen lekker in het zonnetje.
Rond 15.45 uur vertrokken we richting Banff National Park.

We hadden nog geen camping gereserveerd, maar van mijn vorige reis herinnerde ik me dat de Tunnel Mountain Campgrounds prima waren.
We reden naar deze camping en kozen een Fully Hook-up plaats (CAD$33). De dame bij de receptie vertelde ons dat we met de shuttle bus naar het dorpje konden gaan (CAD$2 p.p. per enkele reis).
We installeerden onze camper en liepen naar de shuttle bus. Om 16.30 uur kwamen we in het dorpje aan. We hebben lekker in de Main Street gewinkeld en een enorme hoeveelheid souveniers gekocht. Prima dus!
Even twijfelden we of we in een restaurant zouden eten (Banff is tenslotte een echt toeristisch dorpje met velen mogelijkheden), maar we besloten om toch met de shuttle terug te gaan. En lekker in de camper te eten. We waren ook erg moe van deze lange dag.
Morgen hebben we een redelijk rustige dag voor de boeg met weinig kilometers. Dus dat is een goed vooruitzicht!

Programma: Rijden naar Banff National Park
Accommodatie: Tunnel Mountain Campground
Weer: Zonnig – 24 graden

Bow Lake

De eerste dag dat we enigszins hebben uitgeslapen: we werden om 08.30 uur wakker. En dat was ook wel eens lekker hoor. We hebben eerst lekker een douche genomen op de camping en daarna in de camper ontbeten. Omdat we nu zo hoog liggen met de camping in Banff NP merkten we wel dat het in de ochtend nog fris was. Gelukkig is het nog steeds wel helemaal zonnig en dus super mooi weer.

Onze eerste excursie van vandaag was de kabelbaan van Sulphur Mountain. Met een kleine cabine voor maximaal vier personen zijn we omhoog gegaan. Deze attractie heet de Banff Gondola. Wanneer je vroeg in de ochtend arriveert ben je zeker van een parkeerplaats voor de camper.

Bovenop Sulphur Mountain kun je helemaal rond kijken. We hadden dus een super heldere dag en dus konden we prachtig weg kijken. Nergens was een wolkje te zien. We genoten intens van het geweldige uitzicht. Uiteraard maakten we ook velen foto’s.

Onze volgende stop was het Yoho National Park. Dit park ligt ten noorden van Banff, op een kleine twintig minuutjes rijden met de camper. Inmiddels was het lunchtijd en dus parkeerden we onze camper op een picknickplaats. Er was verder niemand, de zon scheen volop: een prima stopplaats dus. Overal om ons heen lagen besneeuwde bergtoppen en groene weides.
Martijn maakte eieren, tomaten en uien met brood klaar in de camper. Geen enkel restaurant kan beter zijn dan dit! Wat een geweldige ervaring toch steeds. Geweldig!

We logeerden vannacht in het Num-ti-jah Lodge bij Bow Lake en dus gingen we op weg naar deze prachtige oude lodge. We parkeerden de camper en checkten ons in voor de nacht. We hadden een prachtige kamer in de lodge.
Op advies van de eigenaar begonnen we aan een korte wandeling op weg naar de watervallen. Het uitzicht over het Bow Lake was fenomenaal. Het weer was nog steeds zonnig en de bergen weerspiegelden in het water. Het was weer genieten.
Plotseling stopte Martijn en zakte door zijn knieën. Hij bedankte me voor deze geweldige reis en alles wat ik voor hem betekende. Ik begon te trillen. Hij gaf me een cadeautje en stelde me de vraag: ‘Wil je met me trouwen?’. JAAAAAAAAAA was uiteraard mijn antwoord (vergezeld door flink wat traantjes)!
Al snel bleek dat iedereen hier al vanaf wist: mijn ouders, zijn ouders, de zussen en de schoonbroers.
Ik wilde graag naar mijn ouders bellen met het grote nieuws. En ook al was het op dat moment midden in de nacht in Nederland iedereen was blij voor ons.

Die avond vierden we samen onze verloving door een heerlijk diner in de eetzaal van de Num-ti-jah lodge. We hadden een uitzicht over het meer en het haardvuur knisperde. Heel romantisch dus!

Programma: Bezoek Banff National Park / rijden naar Bow Lake
Accommodatie: Tunnel Mountain Campground

Abraham Lake

Onze eerste ochtend als verloofd stel. Wederom aten we in de eetzaal van de lodge. Het ontbijt was eveneens wederom heerlijk.
Om 09.15 uur belden we wederom naar Nederland i.v.m. de verloving. Ditmaal waren de ouders wel wat wakkerder dan gisteren.

Om 10.00 uur vertrokken we vanaf Bow Lake een klein stukje zuidwaarts richting Lake Louise. We hadden gelezen dat een bezoek in de ochtend verstandig was i.v.m. de drukte.
We vonden makkelijk een parkeerplaats voor de camper en liepen richting het meer. Het blijft een super mooi weer. Jammer alleen dat het er dus altijd zo druk is. Ook nu weer was het al erg druk. Vooral de toeristen-bussen zorgen voor een enorme drukte.

Maligne Lake was onze volgende stop. Hier bleek het parkeren van de camper al een groter probleem. Het was inmiddels al bijna middag. We moesten de camper langs de weg parkeren en het laatste stukje wandelen. Maligne Lake is een mooi meer midden in de bergen. We maakten een korte wandeling.

In de middag namen we de Lake Louise Gondola. Dit is een kabelbaan met als laatste stukje een stoeltjeslift. Op deze manier heb je een prachtig uitzicht over het enorme Lake Louise. Vanaf deze afstand kun je namelijk pas echt goed zien hoe groot het meer werkelijk is.
Inmiddels begon het al wel wat bewolkter te worden, maar de temperatuur was nog steeds heerlijk.

Op weg naar onze camping namen we nog één stop: het Peyto Lake. De camper kan geparkeerd worden op een grote parkeerplaats en het laatste stukje wandel je naar het viewpoint. Vooral het laatste stukje is vrij steil, maar absoluut de moeite waard. Het uitzicht is magnifiek. Zeker de kleuring van het water zorgt voor prachtige beelden.

We reden verder noordwaarts over de Icefields Parkway, richting de kruising met Highway 11 (de Saskatchewan River Crossing). Een mooie route door landschappen en langs meren.
De David Thompson Resort camping ligt aan het Abraham Lake en heeft grote, ruime plaatsen.
Helaas bleek de camping bijna te gaan sluiten (i.v.m. het einde van het seizoen) en dus waren er slechts enkele campings die nacht.

Programma: Bezoek Lake Louise / rijden naar Abraham Lake
Accommodatie: David Thompson Campground
Weer: Zonnig / half bewolkt – 22 graden

Jasper National Park

We reden deze ochtend eerst terug naar de Saskatchewan Crossing, de kruising met de Icefields Parkway.
Op de Icefields parkway bezochten we eerst verschillende viewpoints, zoals de Weeping Wall, de Bridal Falls en Parker Ridge.
Ca. 60 km noordwaarts bezochten we de Columbia Icefields Glacier. Hier boekten we een Snocoach tour van Brewster.
Het is een bus op enorme wielen (speciaal ontwikkelt voor deze tours) die op de gletsjer rijdt.
De tour startte om 11.15 uur en duurde bijna twee uur.
We reden de gletsjer op en kregen vervolgens ca. 20 minuten de tijd op het ijs. Je kon het ijs voelen, maar ook goed zien. Vooral de ijsgaten in het ijs waren enorm bijzonder.
Na de tour lunchten we bij de Brewster Basis. Het was een buffet en we kozen voor een hamburger met frietjes.

De rest van de middag reden we verder noordwaarts over de Icefields Parkway met velen mooie vergezichten.
Om 16.00 uur checkten we in op de Whistlers Campground in Jasper NP. We hadden via internet reeds gereserveerd, omdat we gehoord hadden dat dit de meest bezochte camping was. We kregen een plaats toegewezen met Fully Hook Up (#53J). De camping is onderverdeeld in verschillende loops. Aan elke loop liggen vervolgens 10 plaatsen. Op deze manier heb je voldoende privacy, maar lig je toch mooi in het bos.
Het was paringsseizoen voor de herten op dit moment en dus kregen we een extra brochure met waarschuwingen erin. Als snel bleek inderdaad dat het paringsseizoen was. Overal lagen herten, op alle weides.

We besloten nog even naar het dorpje Jasper te rijden. We deden eerst wat boodschappen en gingen daarna op zoek naar en Quilt winkel. De moeder van Martijn is namelijk een fanatieke quiltster en we hadden vernomen dat de stoffen hier veel voordeliger zijn dan bij ons (zeker met de huidige dollarkoers).
We vonden de Quilt winkel en kochten voor ruim 200 dollar.
Met een tevreden gevoel over weer een geweldige dag keerden we terug naar de camping.
We kookten zelf in de camper en gingen vroeg slapen. Morgen weer een drukke dag.

Programma: Rijden Icefields Parkway / Jasper National Park
Accommodatie: Whistlers Campground
Weer: Half bewolkt – 22 graden

Wells Gray park

Ons eerste doel van vandaag was de berg Mount Robson. Met zijn 3954m hoogte is deze berg de hoogste berg van de Canadese Rocky Mountains. Tijdens mijn eerste bezoeken hebben wij helaas de toppen van deze prachtige berg echter nooit mogen bewonderen. Steeds lag de berg in de mist en/of de wolken verscholen.

Maar vandaag zag het er beter uit. Na zo’n drie uur rijden begint de top van Mount Robson naar ons te lachen… we zijn helemaal enthousiast. Ditmaal zie ik de top toch echt.
We stoppen bij het Visitor Center van het Mount Robson NP en wandelen wat rond. We nemen mooie foto’s en rijden na zo’n anderhalf uur weer verder. We gaan op pad naar onze bestemming voor vandaag. Eén van mijn favoriete parken van Canada. Uiteraard zijn ze allemaal geweldig, maar tijdens mijn eerdere bezoeken aan Canada spotte ik steeds in dit park beren. Nu is de hoop dus ook weer groot. Vooral Martijn verheugt zich er echt op.

Tegen 16.00 uur arriveren we op de KOA camping in Clearwater. Deze camping ligt net buiten de ingang van het Wells Gray Park. Dit park is overigens geen nationaal park, maar een staats park. Het grootste deel van het park is erg ruig en enkel via wandelpaden begaanbaar.

We besluiten om lekker op de camping te blijven die middag. In het dorpje doen we eerst nog wat boodschappen voor de maaltijd die avond. Ik ga ook nog even wassen en drogen. Dat is altijd ideaal aan de KOA campings.

Omdat we dus de intentie en de wens hebben om beren te spotten besluiten we na het eten, zodra het donkerder wordt door het park te gaan rijden.
Vrijwel direct na onze entree in het park spotten we onze eerst beer. In een weide staat een zwarte beer. Helemaal enthousiast maken we foto’s en filmen de beer. Na een kwartiertje te hebben genoten besluiten we nog een stukje door te rijden. We rijden tot aan Helmcken Lodge, de enige accommodatie in het Wells Gray Park (hier heb je tevens een camping en golf resort). Inmiddels is het bijna negen uur en we besluiten om te draaien en terug naar de camping te rijden. Na een kwartiertje rijden zien we echter weer een zwarte beer. Ditmaal loopt de zwarte beer aan de rand van een parkeerplaats, een viewpoint. Overdag staan de auto’s en campers hier en nu loopt er een beer. We vinden het wederom erg bijzonder en zijn erg enthousiast. De beer snuffelt wat rond en we zitten er nog geen vier meter vandaan. We blijven veilig in de auto, maar zitten eerste rang. Inmiddels zijn er ook andere auto’s en campers gestopt. De beer loopt uiteindelijk verder het bos in en verdwijnt uit ons zicht.

Volledig tevreden en vol adrenaline rijden we tegen tien uur de camping weer op.

We maken nog een kampvuurtje en praten heerlijk na over wederom een fantastische dag.

Programma: Rijden Jasper NP naar Wells Gray Park
Accommodatie: KOA Clearwater
Weer: Half bewolkt – 22 graden

Wells Gray Park

Met een lekker zonnetje worden we wakker. We hebben heerlijk geslapen en gedroomd over onze berenavonturen van gisteravond. En ook vandaag beloofd weer een mooie dag te worden. Op de planning staan twee wandelingen naar de meest bekende watervallen van het Wells Gray Park.

Na het ontbijt rijden we met de camper weer naar het park (ca. 25 km). Onze eerste stop van vanochtend is de Helmcken Falls Trail. Vanaf de parkeerplaats hebben we een korte wandeling naar de Helmcken Falls watervallen. Op het informatiebord lezen we dat deze waterval zelfs hoger is dan de Niagara Falls. Een lange baan water stort naar beneden en onderaan de waterval hangt een mistwolk. Een erg mysterieuze sfeer. We maken foto’s en wandelen verder over de trail.

Onze tweede stop van vandaag is de Dawson Falls Trail. Deze waterval is juist erg breed en laag. Een totaal ander beeld dus dan eerder die ochtend. Maar ook hier genieten we weer volop.
Over de rivier die door het park loopt, loopt een houten brugje. Slechts een één-baans bruggetje. Met onze camper passen we er precies op. We besluiten verderop te stoppen en een foto te maken van een volgende camper die over het bruggetje gaat, zodat we het eenmaal terug in Nederland aan iedereen kunnen laten zien. Het is een prachtig plaatje.

Omdat het vandaag wederom bijzonder warm is (in de zon ca. 26 graden), besluiten we tegen 13.00 uur terug naar de camping te gaan.

We installeren de camper en Martijn gaat lekker in het zonnetje zitten. We realiseren ons ineens dat PSV vandaag een Champions League wedstrijd moet spelen tegen CSK Moscow. En omdat we met de laptop draadloos internet hebben op de camping, besluiten we om het  via de internet-radio te gaan luisteren. Terwijl Martijn alles installeert pak ik de fiets van de camper en fiets ik door het bos naar een bakker. Deze bakker had ik zien zitten toen we naar het park reden. Ik koop twee heerlijke brood-wraps en fiets lekker terug.

Ondertussen zit Martijn, volledig in PSV tenue, klaar voor de wedstrijd. Het wordt een prachtige en spannende wedstrijd die PSV uiteindelijk wint met 2-1. We zijn helemaal gelukkig.

Die avond maken we wederom een mooi kampvuurtje, dit zou wel eens ons laatste vuurtje kunnen worden. Vanaf morgen wordt er slecht weer voorspeld en op de campings daarna (in Whistler en Victoria) mogen we helaas geen kampvuur meer maken.

Tot middernacht praten we na over deze fijne en mooie dag.

Programma: Bezoek Wells Gray Park
Accommodatie: KOA Clearwater

Lillooet

De route van vandaag belooft een lange tocht te worden. Niet eens zozeer qua afstand, maar de route gaat door de Caribou Mountains en vaak steil en de wegen zijn (een beetje) slecht.
We hebben daarom gisteravond besloten om op tijd op pad te gaan.

Wanneer we ’s ochtends wakker worden horen we de regendruppels op het dak. Voor de eerste keer deze reis hebben we toch wel echte regen te pakken. Maar in de bergen weet je maar nooit.
Rond 08.30 uur zijn we op weg naar Lillooet. Het is een prachtige route met inderdaad erg veel steile en bochtige wegen, maar met Martijn als chauffeur is dat geen probleem (Martijn is vrachtwagen-chauffuer in het dagelijkse leven in Nederland).

Rond 15.00 uur arriveren we in het oude goudstadje Lillooet. Het valt ons direct op dat dit een dorpje is met vergane glorie. De industrie lijkt te zijn vervallen.
De camping ligt mooi aan de rivier en we hebben geluk: hier regent het (nog) niet en dus besluiten we om alsnog een kampvuurtje te maken.

Na een half uurtje arriveren er ‘buren’. Een pick-up auto met een caravan erachteraan, met daarin een man en vrouw van ca. 55 jaar. We groeten elkaar. Altijd gezellig.
De man komt al snel vragen waar we het hout vandaan hebben, maar we hadden het hout dus al meegenomen van de eerdere camping. Het valt de man op dat we Nederlanders zijn en de man en vrouw blijken ook oorspronkelijk uit Nederland te komen. Reeds 30 jaar geleden zijn zij verhuisd naar Canada. Het echtpaar praat nog verassend goed Nederlands. Ze komen uit het dorpje Slagharen en wonen nu vlakbij Smithers (noord BC). Ze hebben een boerderij en zijn op weg naar hun zoon die gaat trouwen in Calgary.

\

De man brengt bier en worsten en we BBQ-en en kletsen een aantal uurtjes. Het is super gezellig. Dit is ook echt kamperen en genieten.
Op het moment dat het te koud en donker wordt nemen we afscheid van elkaar en wensen elkaar nog een fijne reis toe.

In de camper spelen we een potje Yahtzee dat Martijn uiteraard weer wint!

Programma: Rijden naar Lillooet
Accommodatie: Cayoosh Creek campground
Weer: Regen en half bewolkt – 21 graden

Whistler

Helaas worden we wederom gewekt door regen. En ditmaal oogt het veel minderbelovend dan gister. We rijden naar Whistler waar we voor vandaag twee leuke activiteiten gepland hebben staan. We hebben alleen geen idee of deze ook doorgang kunnen vinden met dit slechte weer. Om 11.00 uur arriveren we in Whistler. Ook hier is het slecht weer helaas. We bezoeken het Visitor Center van Whistler, hier staan de reserveringen genoteerd. We zouden gaan quad rijden (ATV tour) en gaan ZIP tracken. Helaas blijkt inderdaad al snel dat beiden geen doorgang kunnen hebben.

We gaan in het dorpje lunchen en winkelen nog wat. Maar eerlijk is eerlijk: het doet nogal somber aan in de regen. We zijn een beetje neergeslagen en besluiten naar de camping te rijden. Gelukkig kunnen we al direct inchecken, ook al is het nog geen 15.00 uur (de reguliere inchecktijd op de meeste campings).

Martijn wil graag een filmpje kijken op de laptop en ik lees lekker mijn (derde) boek uit. Het is dan al snel 17.00 uur en ik besluit even lekker te gaan douchen. Helaas was ik vergeten (van mijn vorige bezoek aan deze camping) dat je hier voor een warme douche moet betalen. Het werkt met Canadese dollars. Zelf vind ik dat altijd een beetje jammer, maar Riverside Campground is de enige camping in en zelfs nabij Whistler. We hebben dus simpelweg geen keuze. De douches zijn overigens wel prachtig: erg ruim en zeer hygiënisch opgezet.

Als het tegen zevenen eindelijk droog is geworden besluiten we naar het dorp te wandelen om daar lekker te gaan uit eten. We hebben tenslotte al de gehele dag zowat in de camper gezeten. En een avondwandeling door de bergen is altijd fijn.

We arriveren rond 19.30 uur in Whistler, het is er erg druk en de meeste restaurants zitten dan ook vol. We besluiten even aan de bar te wachten bij een restaurant. We eten uiteindelijk allebei een heerlijk visgerecht. Nadat we de (forse!) rekening voldaan hebben merken we dat het helaas inmiddels weer is gaan regenen. Ondanks dat we de paraplu meegenomen hebben, besluiten we om met de taxi terug naar de camping te gaan. Deze taxirit duurt slechts tien minuutjes en we betalen CAD$15,- dus dat valt ook erg mee.

Onder het getik van de regen vallen we allebei weer heerlijk in slaap, in onze luxe camper.
Morgen op pad naar Vancouver Island, wederom een nieuw avontuur!

Programma: Rijden naar Whistler
Accommodatie: Riverside Campground
Weer: Regen – 17 graden

Nanaimo

Vandaag al vroeg op pad om de ferry te halen die ons naar Vancouver Island zal brengen. Onze ferry vertrekt vanaf Horseshoe Bay (North-Vancouver) naar Nanaimo. We merken onderweg dat er een volledig nieuwe weg ligt en dat er nog volop gewerkt wordt aan meer verbetering. En dat allemaal al voor de Olympische Spelen van 2010. Dan zijn Vancouver en Whistler samen namelijk de gaststeden van de winterspelen.

We hebben vooraf vanuit Nederland een reservering gemaakt voor de overtocht, maar al snel  blijkt dat we dit (voor deze korte route) beter niet hadden kunnen doen. Veel sneller dan verwacht arriveren we namelijk bij de Ferry Terminal, maar we moeten toch wachten op de door ons gereserveerde ferry. Dat betekent dat alle mensen ons voor mogen gaan… Ondertussen spelen wij in de camper maar even een potje Rummicub.

De ferry brengt ons vervolgens naar Nanaimo. Het is een mooie route langs de fjorden en de eilanden. We genieten op het dek van het uitzicht.

Zodra we in Nanaimo gearriveerd zijn rijden we door naar Victoria, de hoofdstad van British Columbia.

Onze camping ligt net buiten de stad en aan de receptie legt men ons uit hoe we in de stad kunnen komen. Op slechts vijf minuten loopafstand ligt een bushalte en vanaf daar kunnen we dus per bus naar de stad reizen. Binnen twintig minuten staan we op Inner Harbour. Het centrum van Victoria.

Voor deze namiddag (16.00 uur) hebben we een reservering voor een FloatPlane Tour over Victoria en het zuidelijke deel van Vancouver Island. In de haven ligt een klein vliegtuigje klaar. We hebben een half uur durende tour geboekt. Het is werkelijk waar fantastisch. Samen met nog twee anderen (achteraf blijkt dit echtpaar ook uit Nederland te komen en jawel… zelfs bij Travelhome geboekt te hebben) nemen we plaats in het watervliegtuigje. Het opstijgen is erg leuk en spannend en daarna genieten we volop van het prachtige uitzicht. Gelukkig is het inmiddels helemaal helder weer geworden en dus kunnen we vrij ver weg kijken. We kijken naar de cruise schepen die naar Victoria varen en we zien zelfs Amerika goed liggen.

Na de tour gaan we lekker nog even winkelen in Victoria. We zijn allebei vrij moe en besluiten met de bus terug te reizen naar de camping. Hier eten we lekker pasta en we gaan vroeg slapen. Voor morgen staan weer leuke excursies op de planning…

Programma: Rijden van Whistler naar Horseshoe Bay (Vancouver)
Ferry naar Nanaimo
Rijden nvan Nanaimo naar Victoria
Accommodatie: Fort Victoria Campground
Weer: Half bewolkt – 20 graden

Victoria

Deze ochtend zijn we als eersten in de wasruimtes van de camping. Omdat we om 09.00 uur al een whalewatching tour hebben geboekt, moeten we op tijd weg vandaag.
We nemen de bus van 08.00 uur en na aankomst bij de bushalte in Victoria stad wandelen we naar het hotel waar onze tour vandaag start.

We hebben gekozen voor een normale boottour i.p.v. een zodiac tour. De vorige keer heb ik, van het klappen op de golven, namelijk veel last van mijn rug gehad en we besluiten daarom om voor de veilige weg te kiezen. We hopen wel dat we ook op deze manier veel walvissen zullen spotten.

Al na twintig minuten varen vertelt de kapitein dat er walvissen gespot zijn. Een hele groep. Net voor de baai van de San Juan Islands (USA) en dat is slechts tien minuutjes verder varen. En dat is fijn, want tijdens vorige walvistochten voeren we ooit wel uren.

Al na tien minuten spotten we de eerste staarten. We hebben geluk, er zwemt inderdaad een hele groep walvissen. We maken prachtige foto’s en filmen volop. Subliem is dit. Blijft echt genieten. Zo’n grote dieren, zo dichtbij. Super.

Rond het middaguur zijn we terug in de haven. We winkelen even wat in de Inner Harbour en lopen dan naar het Empress Hotel. Dit hotel vormt het hart van de Inner Harbour, samen met het Parliament Building en het Royal BC Museum. Het is een enorm luxe hotel behorende tot de Fairmont Hotelketen. En dit hotel staat o.a.bekend om de Afternoon High Tea. Om 13.30 uur hebben we hier een reservering voor. Het is werkelijk waar fantastisch. Eigenlijk enorm overdreven, maar juist dat vinden we nu wel erg leuk. We krijgen en tafeltje aan het raam en genieten van het uitzicht en de lekkernijen. Een heerlijke manier van lunchen.

Ons volgende doel van deze dag is het Royal BC Museum, direct tegenover het Empress Hotel gelegen. Op dit moment is er tevens een Titanic Expositie te bewonderen. Het is een leuk en aantrekkelijk museum, ook voor kinderen.

Het is inmiddels 19.00 uur en we nemen de bus terug naar de camping. We maken een snelle maaltijd klaar en genieten nog na van wederom een enerverende dag. We moeten helaas echter morgen alweer richting Vancouver voor onze een-na-laatste dag….

Programma: Bezoek Victoria
Accommodatie: Fort Victoria Campground
Afstand: 0  km

Vancouver

We rijden wat later weg vandaag, omdat we bang zijn anders in de spits te staan. Victoria is namelijk een drukke stad wat dat betreft.

We brengen een bezoek aan de Butchart Gardens. Deze prachtige tuinen liggen op weg van de stad naar de ferry vanaf Swartz Bay.

In deze tuinen kun je uren rondlopen en genieten van verschillende planten en bloemen. We blijven dan ook ruim drie uur in de tuinen en lunchen hier tevens.

We nemen de ferry vanaf Swartz Bay naar Tsawwassen (Vancouver). Aan boort van deze ferry krijgen we een gratis buffet aangeboden. Super lekker!

We checken wederom in op de BCRV campground. We krijgen een site toegewezen en terwijl ik ga inpakken gaat Martijn even sporten.

Wanneer alles ingepakt is, gaan we samen even zwemmen. Dat is ook erg fijn na zo’n geweldige, maar vermoeiende reis.

Onze laatste avond eten we heerlijk in de camper. En praten uren na over deze geweldige reis.

Programma: Rijden van Victoria naar Vancouver
Accommodatie: BCRV Campground
Afstand: 125  km

Amsterdam

In de ochtend rijden we naar het verhuurstation van Traveland in Langley. De camper wordt goed nagekeken en alles is in orde. We krijgen een taxi aangeboden die ons naar de luchthaven terugbrengt.

We checken in en na wat geregel (we hebben overbagage) vertrekt de vlucht weer terug naar Amsterdam.
Er is helaas alweer een einde gekomen aan onze geweldige reis door West-Canada.
We spreken af om hier zeker nog eens terug te komen…

Het was in één woord: geweldig!