Aankomst Christchurch
Dag 1 Vertrek Amsterdam
Aad haalt ons om 09.30 uur op en brengt ons naar Schiphol. Het inchecken van de koffers gaat supersnel zodat we nog ruimschoots tijd voor een kopje koffie hebben. Uiteindelijk vertrekken we een half uur te laat. We zitten op rij 57 aan de linker kant van het vliegtuig, een Airbus A340-313. Het is een rustige vlucht, we hebben redelijke beenruimte, een royale keus uit entertainment en de bediening laat niets te wensen over.
Dag 2 China
Mooie zonsopgang boven China. Aankomst 07.30 uur plaatselijke tijd Hong Kong. Via de (lastige) douane naar de transfer hal. Hier moeten we zo’n zeven uren doorbrengen. Gelukkig zorgt Cathay Pacific voor onze koffers. We proberen bij Starbucks een kop koffie te betalen met de credit card (we hebben geen Hong Kong dollars) maar de machine accepteert onze kaart niet. Aangezien de dames de koffie al ingeschonken hadden kregen we die toen maar gratis mee. Later toch maar wat Hong Kong Dollars gekocht voor tweede kop koffie en een souvenirtje.
Op naar Gate 31 voor de vlucht naar Auckland. Om 15.30 vertrokken per Airbus A340-313. We zitten nu op rij 58 aan de rechterkant van het toestel. Door bewolking is er, niets op de grond te zien dus maar filmpje kijken, lezen en proberen te slapen. Uiteindelijk wordt je zo gaar als boter.
Dag 3 Aankomst Christchurch
Na wederom een rustige vlucht landen we om 07.30, plaatselijke tijd, in Auckland. In het vliegtuig hadden we de visum aanvragen al ingevuld zodat we best vlot door de douane heen konden. De koffers opgehaald en, nadat die door de scanner gegaan waren konden we naar de terminal voor de binnenlandse vluchten wandelen. Een uiterst vriendelijke dame hielp ons met het inchecken op een “self-check-in apparaat”. Zij waarschuwde ons dat Air New Zealand nog wel eens vervelend wil doen als de “cabin luggage” te groot of (in ons geval) te zwaar zou zijn. Voor NZ$30,- ging hij mee in het ruim met stikkers “Breekbaar” er op. Dit werkte want hij kwam ongeschonden aan in Christchurch. Als je dan in het toestel zit verbaas je, je toch weer over het formaat koffers en tassen die mensen meenemen, en niemand zegt er wat van.
Wederom een rustige vlucht van 01.10 uur. Nu in een Airbus A310. Deels onbewolkt dus prachtige uitzichten over het Noorder- en Zuider Eiland. In Christchurch de koffers opgehaald en het verhuurstation van de camper gebeld. Binnen 15 min was de auto er. De rit naar het verhuurstation duurde maar 10 minuten. Hier werden we redelijk vlot geholpen en na afhandeling van de papierwinkel kregen we de camper mee. Op naar de Countdown Supermarkt waar we alle boodschappen van Keyna’s lijst in de camper laadden, vervolgens naar de TOP10 Camping van Christchurch. Het prijsniveau moeten we even aan wennen, dit is beduidend hoger dan in Nederland. De plaatsen op de camping zijn ongeveer anderhalf keer de afmetingen van de camper.
Het rijden is wel even wennen hoor. Ze rijden natuurlijk links in Nieuw-Zeeland en het stuur zit aan de rechterkant van de auto; dus schakelen met de linkerhand.
De Camper
De camper is een FIAT bus van 6 meter die als camper ingebouwd is. Achter de chauffeur is er een derde zitplaats. Daarachter het toilet en een bank. Aan de linkerkant staat de keuken unit half in de opening van de grote schuifdeur en daar achter weer een lange bank. Het voordeel van de derde zitplaats is dat je naast een zitje, wat extra aflegruimte hebt, het nadeel is dat de hangkast achter tegen de toiletruimte zit, boven een deel van de lange bank. Het formaat van de tafel is zo dat je deze weg moet draaien als je op deze bank wilt gaan zitten. ’s Nachts worden de tafel en de poot achter de chauffeursstoel opgeborgen. De kleine compressor koelkast staat op de grond zodat je steeds op je knieën moet als je er iets uit wilt halen. Het geluid dat deze koelkast maakt valt (vooral s ’nachts), mee. De keuken inventaris is net voldoende voor drie personen. Bij een plaatselijke store kopen we wat extra opbergbakjes en een rekje om in de toiletruimte te hangen. Hier krijgen de scheerspullen, etc. een plaatsje. Er is namelijk geen enkele kast in deze ruimte. Er is überhaupt weinig kastruimte in de wagen. We slapen apart op de banken, laten het beddengoed overdag liggen en dekken dit af met een deken. Want er is gewoon geen ruimte om het beddengoed overdag op te bergen. Er is wel een handig zoldertje boven de cabine stoelen. Het is echter te lang zodat je met enige regelmaat (wordt wel steeds minder) je hoofd tegen stoot.